Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuivikkeessa pihistely

Lähettäjä: Liisi 
Päivämäärä:   30.7.26 11:38:20

Tallinomistajan kanssa on jatkuva kiista siitä, että karsinoissa on liian vähän kuiviketta. Hän kuvittelee säästävänsä, kun betoni kolisee kavioiden alla hevosen kääntyessä karsinassa. Ei tajua, että säästöä syntyy ennemminkin siitä, että pellettiä laitetaan kunnon kerros, pissa patjautuu eikä kastele kaikkia kuivikkeita. Miten saada ihminen ymmärtämään tämän? Tallinvaihto ei valutettavasti ole mahdollista, muuten pitäisi myös itse muuttaa. Alueella tarjontaa vähän ja muut vielä surkeampia vaihtoehtoja.

Re: Kuivikkeessa pihistely

Lähettäjä: apua 
Päivämäärä:   30.7.26 11:44:46

itsellä ollut hevosia 15 vuotta. harrastusta takana 30 vuotta. Tehnyt tallia työkseni, pyörittänyt kimppatallia ja kotitallia, "valmentanut" ja "ratsuttanut", sekä kilpaillut helppoja luokkia.
Tällä kokemuksella olen tuloksessa, mitä enemmän karsinassa on kuiviketta, sitä vähemmän sitä menee lantalaan. Parhain olisi jos karsinassa oli reilu patja ja vain pissakohdat otettaisiin (toki kakat myös).
Itsellä 9m2 boxit ja laitan aloitukseen 3 purupaalia/ boxi. noin 600l kuiviketta siis.
Se siitä ajansaatossa patjaantuu jolloin ylläpitoon riittää 200l viikossa.
Mitä enemmän hevonen häärää karsinassa, sitä enemmän sillä tulee olla kuiviketta karsinassaan. Meillä käytössä kutteripaalit koska pieni talli enää <3

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.7.26 11:51:15

Itse olin edellisessä tallissa samassa tilanteessa. Tallin vaihdos oli ainoa vaihtoehto, koska järkipuhe monen vuoden ajan liian vähästä kuivikkeesta ei tuottanut tulosta, eikä tallinpitäjä ymmärtänyt/halunnut ymmärtää tätä. Lisäksi aivan liian vähäinen kuivittaminen aiheutti hevoselleni sädemädän. Tallin vaihto auttoi, nyt on kuiviketta ja sademätä poissa kokonaan. Harmi, että sinun kohdallasi Liisi tallinvaihto ei ole mahdollista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.26 12:03:24

Suurimmassa osassa talleista kuiviketta on aivan liian vähän. Eikä tuo tule aloittajan tallissa muuttumaan. Ainoa ratkaisu ilman muuttoa voisi olla, jos tp suostuisi siihen, että aloittaja siivoaa itse karsinan ja maksaa&hankkii itse kuivikkeet, ilman alennuksia tallivuokraan.

Lähettäjä: Marina 
Päivämäärä:   30.7.26 12:11:45

Tää on aina sama, oma hevonen oli täysihoidossa. Sanoin että sille saisi lisätä kuiviketta kun oli sen verran niukasti. TP ei halunnut koska hevonen pissasi paljon ja karsina oli märkä sen takia.

Noh olin hetken aikaa sitten puolihoidolla ja siivosin itse karsinan ja kuivitin. Lisäsin reilusti kuiviketta ja karsina oli ja pysyi täysin kuivana ja siistinä.

Sitten palattiin takaisin täysihoitoon ja TP jatkoi karsinan kuivittamista samalla tavalla kuin minä olin sen tehnyt, eli reilusti enemmän kuiviketta. Huomasi että kyllä vaan, se karsina pysyy kuivana kun uskaltaa kuivittaa sotkijan karsinaa enemmän.

Se pissa nimenomaan sotkeentuu jos kuiviketta on liian vähän eikä se pysty imemään kaikkea pissaa. Reilu kuivitus pitää pissan siinä samassa kohtaa ja karsina pysyy kuivana.

Lähettäjä: Muuta 
Päivämäärä:   30.7.26 12:17:59

Oma kokemukseni on, että ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin muutto. Seuraavaksi alkoi heinän pihtaaminen ja lopulta touhu meni siihen, että hevosille ei saanut antaa riittävästi vettä, etteivät ne pissaa liikaa.

Lähettäjä: tohveli 
Päivämäärä:   30.7.26 12:21:39

Mullakin oli parikymmentä vuotta sitten hevonen tällaisella tallilla ja meno jatkuu siellä edelleen samana. Mun hevoselta oli kintereet auki koko ajan ja ehdotin, että voin ostaa kuivikkeet itse ja siivota itse, niin ei. Tallinvaihdon jälkeen kintereet eivät olleet enää veresnahalla. Jännä.

Kävin vuosia sitten ratsastamassa paria ravisuokkia, kun omistaja ajatteli, että ne sen vaivaiset hevoset rupeis kulkemaan paremmin raveissa, kun saavat erilaista jumppaa. No kas kummaa kun eivät silti kulkeneet. Karsinoissa oli kumimaton päällä valehtelematta ämpärillinen turvetta. Hohhoijaa ihmisten typeryyttä.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   30.7.26 12:41:09

” Se pissa nimenomaan sotkeentuu jos kuiviketta on liian vähän eikä se pysty imemään kaikkea pissaa. Reilu kuivitus pitää pissan siinä samassa kohtaa ja karsina pysyy kuivana.”

Tämä on täysin totta! Vähäisen kuivikkeen ne pyörittää ympäri, pissa leviää pitkin karsinaa kun kuivike ei pysy paikallaan ja sitten saa siivota puol karsinaa lantalaan kun kaikki märkänä.
Kun taas sopiva patja ja imukykyinen kuivike, se pissa imeytyy siihen paikalleen, ei leviä ympäriinsä ja helppo nostaa vaan se märkä köntti pois. Kuivikehukka ei tule.

Itse olen ollut samanlaisella tallilla jossa kuivikkeista pihistettiin. Hevosella oli jatkuvasti kintereet auki. To:n vastas oli, laita niihin spraylaastaria.
Ei tämmöiseen auta kuin tallin vaihto.

Päivämäärä:   30.7.26 12:44:43

Siis tottakai kuiviketta säästyy, kun sitä laittaa mahdollisimman vähän ja ottaa pois aina mahdollisimman vähän. Kun koko pohja kun k*sessa niin ilman muuta se säästää.

Haittapuolena on hevosen kyljet aina k*sessa, kintereet auki, sädemätä ja väsyneet hevoset tottakai.

Mutta olen aina ihmetellyt tuota väitettä, että kuiviketta menee sitä vähemmän, mitä enemmän laittaa paksuutta. Ei pidä paikkaansa ollenkaan, koska kun pohjalla on liian vähän ja sekin likaista niin eipä taatusti mene puhdasta kuiviketta lantalaan...

Tarkkaile merkkejä hevosesta, onko turkki kuiva ja aamuisin purussa, iho ja kaviot ehjät ja hevonen virkeä ja aamuisin tallissa ei aivan kamala kärtsä. Jos nämä on ok, kuiviketta on tarpeeksi.

Pelletti on aivan karmea kuivike jos siinä pihistää. Kivikova ohut kerros ja pyörivät jaloissa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.7.26 13:02:59

Jos kuiviketta laittaa reilusti ja ottaa vain kakat ja pissakohdat, niin kuinka usein käännätte reunat?
Mulla on kokemusta turpeesta, purusta, oljesta ja ruokopelleteistä, kaikki ne rupeaa ennemmin tai myöhemmin pölisemään sekä muodostamaan reunoille vallin.
Käännän (potkin) reunat auki parin viikon välein, samalla käyn karsinat muutenkin läpi vähän perusteellisemmin pohjaa myöten. Meillä ei tarkoituksella tehdä paksuja patjoja, vaikka kuivikkeet patjaantuvatkin.

Lähettäjä: Matkija 
Päivämäärä:   30.7.26 13:04:57

Juu, mulla oli kanssa hevonen täysihoidossa ja aina kintereet auki, kun liian vähän turvetta..
Miksi pitää pihistellä tuossa asiassa ja aiheuttaa hevoselle huonot olot.
Nostaisi sitten vaikka vuokraa niin, että tohtii laittaa sitä kuiviketta. Vaikka tosi on, että ei sitä sen enempää ainakaan kulu, jos kunnolla kuivittaa.

Lähettäjä: Juhhe 
Päivämäärä:   30.7.26 18:03:15

Minä tilasin joskus itse, yksityishenkilönä, kuorman kuivikelavoja. Neljä 500 kg suursäkkiä olkipellettiä ja 4 lavaa purupaaleja. Meillä puolihoito ja tallivuorot kiertää niin, että arkiaamuna aamutalli on tallin puolesta, viikonloput ja pyhät kiertää tallilaisten toimesta ja illat kiertää ympäri vuoden.

Omalle hevoselleni lappasin tietenkin heti lisäkuiviketta. Tallissa on 13 karsinaa/hevosta. Ei ole mahdottoman isoja tiloja millekään niin enempää en voinut kuivikkeita tilata.

Kun oli minun vuoroni tehdä aamutalli ja siivota karsinat, kuivitin kaikki reilummin. Ei voinut kukaan valittaa, kun itseostamillani kuivitin. Tämän myötä hevoset alkoivat nukkua maaten ja karsinat pysyivät siistinä. Muutkin alkoivat vaatia lisäkuiviketta ja tallinpitäjä oli sitä mieltä, että jokaisen pitää alkaa itse hankkia lisäkuiviketta.

Siinä on vain se, että jos joku ostaa itse lisäkuiviketta, ei tallin puolesta tule enää sitä vähääkään. Mutta koska asiat oli muuten niin hyvin, niin näin toimittiin. Nuo minun ostamani sai ensin käyttää kaikkien yhteiseksi hyväksi ja sen jälkeen jokainen osti omalleen lisäkuiviketta ja välillä minä ostin ihan kunnon kuorman kaikkien käyttöön.

En kyllä ymmärrä miksi tallinpitäjät pihtaavat kuiviketta. Silloinhan koko karsina on sotkussa ja kuiviketta menee enemmän.

Ja miksi vein hevoseni tallille, jossa pihistellään kuivikkeessa? Aluksi ei pihisteltykään, se tuli kuvioihin vasta myöhemmin kuivikkeen saatavuuden ja hinnan nousun vuoksi.

Jos tallinpitäjä olisi heti nostanut tallivuokraa vaikka 10-20 e/asukas, olisi hän saanut kuiviketta ostettua vähän enemmän. Tai olisi heti sanonut, että nyt ei oo varaa ostaa kuiviketta niin olisin heti ostanut hänelle kuorman... Olen siis ihan yksityishenkilö, jonka talous ei pariin sataseen kaadu. Minulla olisi varaa maksaa ihan hyvin 150 e/kk enemmän. Kaikilla ei ole, joten hintoja ei voi noin vain nostaa. Mutta mielelläni autan tallinpitäjää, koska en voi enkä halua perustaa omaa tallia ja maksan mielelläni siitä, että jollain muulla on talli ja hän mahdollistaa minun hevosenpitoni.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.7.26 19:06:55

Meillä samaa vikaa, siksivähennetään kuivikkeennhibta vuojrasta ja hankin ne itse ja siivoan itse. Kuiviketta on ja heti reilusti. Porsas joka kusee kuin palokunnan hevonen. Kuset painuu alimmaksi ja päällä on reilusti puhdasta ja kuivaa. Otan kuset joka päivä ja tihtaan paskat. Kuiviketta menee kolmasosa siitä mitä muille vaikka karsina parhaassa kunnossa. Muut kolkkaa betonilla. Omalla talliviikolla vien muille viikon kuivikkeet kerralla ja ketat pysyy hyvänä eikä hukkaan mene yhtään. On toki hieman työläämpi siivota kun tihtaan kaikki paskat enkä lapaa yhtään puhasta tunkiolle.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   30.7.26 19:10:08

Ei niitä reunoja tarvitse kääntää, jos hevonen työntää kuiviketta laidoille, vedän ne vaan pois sieltä keskemmälle niin että pohja on tasainen.
Ei kerry vallia reunoille.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.7.26 19:16:54

*; en käännä koskaan reunoja. Vedän vain tasaiseksi ja hieman kekoa keskelle. Vesiämpäreiden alta käännän jos on lääränny tai naapurin läärääjä järjestänyt tulvaa.

Lähettäjä: vanha luuta 
Päivämäärä:   30.7.26 19:40:23

Reilu kuivikemäärä boksissa on nimenomaan paras säästökeino kuivikekuluissa. Niukan kuivikemäärän pitäminen on nimenomaan paljon kalliimpaa, sitä kuluu sillä tyylillä enemmän ja siitä typeryydestä kärsii hevoset.

Lähettäjä: KP 
Päivämäärä:   30.7.26 20:29:22

SE ON PEHMUKETTA myös. Herramunsiunaa kun hevosia makuutetaan betonilla :O Onko ihmiset vielä niin tyhmiä, että luulee hevosten nukkuvan seisaaltaan?!???

Tiputtaudu seisaaltasi polvillesi. Jos sattuu, kuiviketta on liian vähän. Jos ei, ok.

Omassa tallissani on karsinassa kauttaaltaan hevosilla 30-40 senttiä kuiviketta ja niin nukkuvat tyytväisena makuullaan.

Lähettäjä: Jur 
Päivämäärä:   30.7.26 21:02:51

Olen harrastanut hevosia 50 v. Olen pitänyt vieraalla ja on ollut oma talli. Ja tiedän, että on hevosia, joille on täysin mahdoton saada aikaan patjaa. Kyse on aina ollut siitä, että omistaja ei myönnä hevosen ongelmaa. Milloin syötetään kipeäksi, milloin aktiivinen hevonen ei saa tarpeeksi liikuntaa, milloin kipeää hevosta ratsastetaan, milloin loimitetaan sisälle, vaikka hevosella on kuuma jne.

Suosittelen katsomaan peiliin, jos vain sinun hevosellasi ei ole riittävästi kuiviketta.

Ihmettelen sitä etteivät tallinpitäjät kirjaa soppariin maksimimäärän kuivikkeelle ja lisähinnasta saa lisää.

Lähettäjä: - - 
Päivämäärä:   30.7.26 22:31:25

20vuotta omaa tallia pitäneenä suurin kulu on kuivikkeessa pihistely. Niinkuin yllä jo mainittu. Karsinoita juuri siivonneena pohdin myös, nukkuuko teillä hevoset edes maate, jos kuiviketta on niukasti. Kuivikkeen lisäys tarve vähenee, mitä enemmän kuiviketta on karsinassa.

Lähettäjä: ABC 
Päivämäärä:   30.7.26 23:41:00

Meillä myös liian vähän kuiviketta. On usein jopa vähän kosteaa, varsinkin talvikaudella, ja välillä haisee ammoniakki. En kertakaikkiaan ymmärrä miksi sitä pitää pihistellä.

"Siinä on vain se, että jos joku ostaa itse lisäkuiviketta, ei tallin puolesta tule enää sitä vähääkään." Nimenomaan tätä pelkään.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   31.7.26 00:08:52

Ehkä kuiviketta säästyy, mutta työmäärä triplaantuu kun pitää metrin syvyydestä kaivaa lantaa.
Työ maksaa kuitenkin enemmännkuin turve, niin tottakai siitä kannattaa säästää.

Lähettäjä: kedke 
Päivämäärä:   31.7.26 06:27:35

Miksi sitä lantaa pitää kaivaa? Pinnallahan ne yleensä on. Eikä kuiviketta ole kenelläkään metriä, kyllä 30 cm on jo paljon, jopa liikaa ja monille 20 cm on se normaali ja runsas määrä, mutta pihistelijöillä tosiaan max 10 cm.

Ei hevosia kuulu uittaa kuivikkeessa vaan pitää sen verran, että se on pehmeää maata, imee pissat ja on järkevä hevosen olla ja ihmisen siivota.

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   31.7.26 06:49:10

Lähettäjä: Tiina
Päivämäärä: 31.7.26 00:08:52

Ehkä kuiviketta säästyy, mutta työmäärä triplaantuu kun pitää metrin syvyydestä kaivaa lantaa.

Ei se kyllä mene noin :D

Lähettäjä: Jee 
Päivämäärä:   31.7.26 10:16:30

Hankkikaa köyhät oma talli, niin saatte hautautua siihen kuivikkeeseenne. En kyllä noin päteviä katselisi tallissani päivääkään. Yök!

Päivämäärä:   31.7.26 12:39:29

Jee kuuluu näihin ymmärtämättömiin, joiden hevoset makaavat betonilla.

Oma talli ja kuiviketta on paksusti. Onhan se raskaampi siivottava kuin muutaman sentin kuivikkeen siirtely, mutta kuuluu nyt vain asioihin jotka on hevosten hyvinvoinnin vuoksi tehtävä. Ihan samoin kuin vaikka vesiastioiden pesu tai tarhan siivous, eivät ole maailman kivoimpia hommia, mutta en halua hevosten seisovan paskassa juoden limaista vettä, joten tehtävä ne on.

Kuivikkeen määrä vaikuttaa suoraan siihen, kuinka paljon hevoset lepäävät makuullaan ja kaikki tietävät kuinka väsyneitä esim laidunhevoset ovat, jos eivät ole olosuhteista johtuen päässeet lepäämään makuultaan. Karsinahevosilla on ihan sama juttu, pelkkä seisaaltaan torkkuminen ei korvaa kunnon unta. Jos hevosen odottaa suorittavan fyysisesti, niin täytyy sen saada myös nukuttua.

Lähettäjä: Jee 
Päivämäärä:   31.7.26 12:51:05

Turhan päätelmän vedit. En vain voi sietää ihmisiä, jotka eivät pysty huolehtimaan hevosestaan, vaan kirjoittelevat tänne ja haukkuvat sitä, joka heidän hevosestaan huolehtii.
Minulla on oma talli ja turhan mielipahan välttämiseksi puolin ja toisin, ainut tallivuokralainen, joka on tuttuni, ostaa itse kuivikkeet hevoselleen. Tämä järjestely ei sen takia, että tarvitsisi enemmän kuiviketta, vaan koska hänen 10v lapsensa haluaa siivota karsinaa (näinkin ahkeria nuoria vielä löytyy), niin äitinsä saa itse opettaa olemaan hukkaamatta kuiviketta.

Päivämäärä:   31.7.26 13:07:17

Jee: Aloittajan viesti antaa ymmärtää, että hän nimenomaan huolehtii hevosestaan ja pyrkii järjestämään sille hyvät oltavat. Sinun viestisi sen sijaan antaa ymmärtää, että tällaiset pyrkimykset ovat idiotismia.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   31.7.26 14:33:19

Ei ole vaikeampi siivota. Kun pissaläntti boxissa joka hevosella on aina samassa kohdassa. Se pois ja kakat pois. Siloittaa reunoilta keskelle tarvittaessa, voila! Aikaa kuluu 4-8 min.
Mikäli haluaa alkaa paksua patjaa kääntelemään kohdista jossa pinta kuiva, kannattaa hoidattaa oma OCD.

Lähettäjä: Mokkula 
Päivämäärä:   31.7.26 16:55:59

"laitan aloitukseen 3 purupaalia/ boxi"
Sekin on vähän kuiviketta mutta joo tiedän että monet laittavat vielä vähemmän. En ymmärrä itsekään miksi. Meillä tallivuokra 500e kk ja sillä saadaan pidettyä kaikille hevosille paksut kuivikepedit. Pissat keväästä syksyyn joka päivä, talvella n.2 x vk.

Lähettäjä: Nooni 
Päivämäärä:   31.7.26 17:22:22

En jaksanut kaikkia lukea mutta osta ja laita parsimattoa karsinan lattialle niin ei tarvitse olla puolta metriä kuiviketta

Päivämäärä:   31.7.26 17:33:09

"
Lähettäjä: Tiina
Päivämäärä: 31.7.26 00:08:52

Ei se kyllä mene noin :D"

Menee todellakin. Tein tallitöitä kuitenkin lähemmäs 10 vuotta, ja paikat missä noita turve/puruvarastoja piti kaivella oli ihan hirveitä. Ensin turve, sitten lanta, sen jälkeen turve heinä sotkua, lantaa ja taas sotkua. Pissoja sai etsiä taskulampun kanssa turpeen seasta. Ihan tuskaa. Sopiva määrä kuiviketta ja kaikki mitä tarvitsee poistaa löytyy heti.

Lähettäjä: kdkd 
Päivämäärä:   31.7.26 21:54:41

Kun kuiviketta on riittävästi, kuset on tiiviinä laattana joka on helppo siivota. Jos kuiviketta on liian vähän, on kaikki sekaisin ja märkänä ja siivotessa pitää tyhejntää koko karsina. Ja silti otetaan vain vähän sieltä täältä ja jätetään puolet kusista karsinaan, kun kuiviketta ei saa tuhlata... No se jatkuva sotkeminen on nimenomaan sitä tuhlausta...

Päivämäärä:   31.7.26 22:12:14

Onhan se helpompi siivota, kun voi ottaa reilusti kaiken pohjaa myöten pois, eikä rapsutella kerros kerrokselta kakkoja esille.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   31.7.26 22:31:39

Kusikohdan päältä puhtaat sivuun, kuset kottiksiin. Aikaa menee enemmän sen minkä kuluttaa puhtaiden siirtelyyn, minuutti ehkä. Toki jos karsinoita on 20 niin tekeehän se jo paljon lisää.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   31.7.26 22:56:40

Tallin omistaja säästää aikaa, säästää kuivikkeessa -> hevosen omistaja maksaa koska hevosella kintereet kroonisesti auki ja ehkä imppari, lopulta ammoniakin takia hengitysteissä ongelmia ja ei makaa sekä puhti pois, kun ei nuku -> hevonen kärsii.

Ei hyvä.

Tallin omistajalle pelkkää hyvää, omistajalle lasku ja hevoselle huono koti.

Tallin vaihto on ainoa ratkaisu.

Lähettäjä: Kaisla 
Päivämäärä:   31.7.26 23:08:14

Samaa kuuluu jokapaikasta melkein.. itsekin olin heppani kanssa vuokralla kauan sitten täysihoidolla ja turvetta kokoajan liian vähän. Kuitenkin kokoajan nousi tallivuokra milloin milläkin verukkeella. Kintereet auki. Aloin viedä paalin kuiviketta kerta viikkoon karsinaan.. sain osakseni ylimielistä naureskelua..

Päivämäärä:   31.7.26 23:36:47

No itse en pidä omillakaan valtavia määriä kuiviketta, mutta eipä noilla ole koskaan kintereet auki. En kyllä käsitä miten ihmiset jaksaa ja kuvittelee että työntekijät jaksaa kaivella niitä kauhu karsinoita. Muuttuisi monella ääni kellossa, kun vaivautuisi edes hoitamaan oman hevosensa. Helppohan se on vaatia, kun ei itse tarvitse tehdä

Lähettäjä: Tet 
Päivämäärä:   1.8.26 01:02:44

Meillä oikeasti runsaasti kuiviketta ja tallin puolesta lyhyt siivousaika viitenä päivänä viikossa (arkena): vain pintaan asti kastunut läikkä pohjaa myöten ja näkyvät kakat pois, ei pöyhitä eikä etsitä pissaa tai kakkaa (vaikka olisi tiedossa että niitä voi jossain siellä turvepuruheinä-kerrosten välissä olla) eikä tallin puolesta kuiviteta viikolla lisää. Omistaja siivoaa ja kääntää viikonloppuisin ja kuivittaa samalla niin että riittää koko viikoksi. Tämä "viikkosiivous" mahdollista ostaa myös tallilta lisäpalveluna, joka ei silloin yksittäisenä ole tallintekijälle liian rankkaa kun ajoittuu päiville jolloin omistajien siivousvuoro eli suurin osa siivoaa kuitenkin itse. Tallin sisäilma tällä systeemillä tosi hyvä (tiedän tarkkaan koska teen myös aamutalleja) ja joka hevosella koko ajan paksusti myös pehmikettä ja tallinpitäjän mukaan lantalan tyhjennysväli sekä kuivikemenekki pysynyt samana vanhaan perinteiseen tyyliin verrattuna mutta tallintekijällä kuluu vähemmän aikaa ja ennen kaikkea kuluu vähemmän omaa kroppaa ja terveyttä karsinoihin.

Päivämäärä:   1.8.26 01:14:12

"Lähettäjä: Tiina
Päivämäärä: 31.7.26 23:36:47

No itse en pidä omillakaan valtavia määriä kuiviketta, mutta eipä noilla ole koskaan kintereet auki. En kyllä käsitä miten ihmiset jaksaa ja kuvittelee että työntekijät jaksaa kaivella niitä kauhu karsinoita. Muuttuisi monella ääni kellossa, kun vaivautuisi edes hoitamaan oman hevosensa. Helppohan se on vaatia, kun ei itse tarvitse tehdä"

Siivoan itse hevoseni karsinan joka päivä ja ainakin omani kohdalla karsina on paljon helpompi ja nopeampi siivota silloin, kuin kuiviketta on reilusti. Ja se reilusti ei ole mitään valtavan paljon, mutta n. 20 cm patja

Lähettäjä: samaa mieltä 
Päivämäärä:   1.8.26 01:31:35

Lähettäjä: KP
Päivämäärä: 30.7.26 20:29:22

SE ON PEHMUKETTA myös. Herramunsiunaa kun hevosia makuutetaan betonilla :O Onko ihmiset vielä niin tyhmiä, että luulee hevosten nukkuvan seisaaltaan?!???

Tiputtaudu seisaaltasi polvillesi. Jos sattuu, kuiviketta on liian vähän. Jos ei, ok.

Omassa tallissani on karsinassa kauttaaltaan hevosilla 30-40 senttiä kuiviketta ja niin nukkuvat tyytväisena makuullaan.

NIIN TÄÄ!!! YÖK märät kusipaskakarsinat/betonilla tms joutuvat makoilee,,,ja haju!!!🤦‍♀️🤢

Lähettäjä: Rullaatirullaa 
Päivämäärä:   1.8.26 09:02:37

Juuri noin kuten tet kirjoitti: patjallista karsinaa ei käännetä ja etsitä niitä pissejä sieltä joka päivä, vaan otetaan vain näkyvät pissit (ja kakat) pois ja tasataan kuivikkeet. Tiina ei tätä ole näemmä ymmärtänyt, kun etsii lampulla pissikohtia.

Mulla oli varsa aikoinaan ravitallilla ajo-opetuksessa ja kintereet auki sekä väsyneenä tuli takaisin. Onneksi tästä huolimatta oppi ajohommat hyvin. Kotona odotti kunnon patja karsinassa niin johan kintereet parantui ja varsa virkistyi. Patja (turve + vähän purua) mulla karsinassa 20cm ja helppo sekä nopea on puhdistaa. Jos olisin kunnolla varoissani niin ehdottomasti laittaisin hevosille hamppualuset. Aivan huippu ja todella helppo puhdistaa! Tässä miinuksena doping-varoaika 4vrk jos meinaisi kilpureilla pitää.

Päivämäärä:   1.8.26 09:34:44

”Muuttuisi ääni kellossa, kun hoitaisivat edes omat hevosensa”

No, minä olen hoitanut 30 hevosen tallia työkseni aikanaan ja omat on olleet kotona jo 16v. IKINÄ ei ole tarvinnut hevosten hyvinvoinnista tinkiä sen takia että itseä laiskottaa!

Se on oikeasti selvää säästöä ell kuluissa, kun PERUSASIAT on kunnossa: hyvä heinä, hyvät jaloittelupohjat, hyvä ilmanvaihto, riittävä ja laadukas kuivike, osaava kengittäjä, vuosittaiset ell perushoidot hoidetaan täsmällisesti.
Säästää pitkän pennin, kun noista ei tingi!

Kotiin piti hevoset ottaa, kun lopetin heppahommat. Yksäritalleilla liian usein asiakkaiden hevosten hyvinvoinnista pihistellään. Itse taas venyin tallimestarina liikaakin. Hoidin asiakkaiden hevosten juttuja, kun omistajat eivät välittäneet.

Kuivike ja heinä pitää olla laadullisesti hyviä ja niitä pitää olla riittävästi. Syy pihistelyyn on se ettei tallinpitäjä joudu maksamaan niitä ell kuluja, jotka pihistelystä aiheutuu.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   1.8.26 12:52:07

Tiina hyvä, nyt toit vain ilmi ettet osaa siiivota karsinaa.:)

Päivämäärä:   1.8.26 15:06:41

Jos hevosen karsinasta saa kaivaa paskaa turpeen ja heinän välistä, niin se ei kyllä liity mitenkään siihen osaanko siivota karsinaa vai en. Ihan vain siihen kun kuiviketta on ihan liikaa ja hevonen pyöriessään tekee reunoille paska, turve, heinä vallit.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.26 19:37:11

Jos on kintereet auki tms terveysongelmia eikä tp lisää pyynnöistä huolimatta kuiviketta niin sehän on jo elsun paikka?

Päivämäärä:   1.8.26 20:16:26

Voi Tiina :-D
Yrittää selittää hädissään mustaa valkoiseksi ja puolustella hevosten pitoa betonilla.

Jotkut jopa ihan tarkoituksella tekevät hevosilleen vallit kuivikkeesta seinille, kun hevonen on piehtaroidessaan jäänyt useamman kerran kiinni. Mutta eihän sitä voi ymmärtää, kun ei hevoset betonilattialla piehtaroi.

Heinän ylisyöttö on eri asia kuin riittävä kuivitus. Patjaksi tamppaantunut kuivike ei lennä seinille, ellei hevonen ole maaninen kehän kiertäjä. Silloin on sitten Tiinan tallissa muitakin perushoidollisia ongelmia, jos hevoset psyykkisesti oirehtii.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.8.26 21:02:49

Turvepatja on kaikista nopein siivota ja sieltä ei oteta kuin kakkakasat pois ja tarvittaessa vähän pissaa jos on pinnalla kosteaa. Patja saa nousta reunoille, se on turvallisempaa hevoselle ja patjalla on hyvä nukkua.

Kuka uuno vielä kääntää karsinan, tekee jonkun keon keskelle ja jättää reunat paljaiksi?Järjetöntä ja aivan turhaa työtä.

Päivämäärä:   3.8.26 11:47:04

"Turvepatja on kaikista nopein siivota ja sieltä ei oteta kuin kakkakasat pois ja tarvittaessa vähän pissaa jos on pinnalla kosteaa. Patja saa nousta reunoille, se on turvallisempaa hevoselle ja patjalla on hyvä nukkua."

Just näin.

Ja Tiinan ongelma on heinän ylisyöttö, jos heinää ajelehtii pitkin karsinanpohjia siivousta vaikeuttamassa. "Heinällä kuivitetut" karsinat ovat vihoviimeisiä siivottavia, aivan kamalia, mutta heinän sotkeminen kuivikkeisiin ei liity mitenkään riittävään kuivikkeen määrään.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   3.8.26 16:10:48

Kuivittaminen on sellainen homma, jonka voi ja kannattaa sopia kokonaan hevosenomistajan omaksi tehtäväksi karsinansiivouksen yhteydessä. Kun itse hoitaa, saa juuri sen määrän kuiviketta hevoselle kuin jaksaa kaupasta kantaa. Kenenkään hevosenomistajan ei pitäisi olla niin laiska ja saamaton, ettei pysty itse tätä asiaa hoitamaan.

Lähettäjä: kib 
Päivämäärä:   4.8.26 03:29:22

"Kuivittaminen on sellainen homma, jonka voi ja kannattaa sopia kokonaan hevosenomistajan omaksi tehtäväksi karsinansiivouksen yhteydessä. Kun itse hoitaa, saa juuri sen määrän kuiviketta hevoselle kuin jaksaa kaupasta kantaa. Kenenkään hevosenomistajan ei pitäisi olla niin laiska ja saamaton, ettei pysty itse tätä asiaa hoitamaan."

Minulla kuuluu puolihoitoon kuivikkeet, mutta lisäksi ostan omia. Tallin puolesta tulee puupellettiä, mutta minä haluan siihen lisäksi ihan purua, että se on hevoselle pehmeämpi. Kuivitan kaksi kertaa viikossa, en tuo joka päivä lisää kuiviketta. Siksi karsinan siivoukseen ei mene joka päivä kamalasti aikaa, kun siisti tamma kakkaa yhteen nurkkaan ja pissaa takanurkkaan siihen viereen. Ei tarvitse kääntää koko karsinaa eikä kaivella mitään mistään, "lakaisen" kuivikkeet pissakohdan päältä ja lappaan laatan kottareihin. Kun kuiviketta on riittävästi, pissa imeytyy hyvin eikä leviä pitkin karsinaa. Hevonen ei siis missään vaiheessa ui kuivikkeissa, muttei todellakaan pihistellä ollenkaan. Purua menee yksi paali (puoli paalia kerrallaan) ja puupellettiä pari ei-kukkurallista kottaria.

On tullut siivottua karsinoita myös tallilla, missä karsinassa oli yksi kottarillinen kuiviketta karsinan keskellä. Toin jokaiselle kukkurallisen kottarillisen purua monena päivänä peräkkäin niin, että lopulta kuiviketta oli sopivasti. Toisella tallilla purua oli yhdellä hevosella niin paljon, että hevonen ui ja sillä näytti olevan jo hankalaa. Tallinpitäjä sanoi, että älä hae puhdasta purua kasasta vaan ota ton tamman karsinasta. Ja parilla tallilla purut olleet aivan pissasta tummia, kun kuiviketta ollut liian vähän ja pissoista poistettu vain osa...

Eli ei näytä kaikille olevan selvää mikä on sopiva määrä kuiviketta.

Lisäksi joillakin talleilla tuodaan karsinoihin joka päivä se määrä mikä sieltä viedään poiskin. Toimivaa ehkä joillekin, jos siivoaa vain yhden karsinan ja välineitä ei tarvitse jonottaa. Mutta jos siivoaa 20 karsinaa niin silloin ei varmasti jaksa joka karsinaan tuoda sitä 2 lapiollista joka päivä vaan tuo kukkurallisen kottarillisen/koko paalin/pussin 1-2 kertaa viikossa. Ja jos tallilla on vain yhdet kottarit ja talikko, kuten monilla kotitalleilla, niin on aika tympeää odotella kun joku siivilöi koko karsinan purut hitaasti läpi, sitten hakee sinne karsinaan 1/3 kottarillisen purua ja vasta sitten antaa välineet seuraavalle...

Minulla on nykytallilla omat kottarit ja talikko. Tallin kamojakin saa käyttää, mutta halusin ostaa omat, että ne on varmasti hyvät. Ne on myös nimikoitu, ettei niitä kukaan vahingossa ota. Myös traikussa on oma pienempi talikko niin saa aina siivottua senkin myös reissussa.

Lähettäjä: jooo 
Päivämäärä:   4.8.26 10:25:34

Itse tallinpitäjänä en antaisi omistajien itse siivota, sillä sekä kuivike tullessaan että mennessään maksaa. Se että omistaja itse ostaa kuivikkeet, siivoaa boksin ja vie rahansa lantalaan tarkoittaa pahimmillaan sitä että lantala täyttyy nopeammin kuin se normaalisti tekisi.

Päivämäärä:   4.8.26 10:36:13

Karsinan perustamisen jälkeen max 1 kottari turvetta päivässä. Se riittää varmasti kaikille, eikä joka pv tarvii viedä ollenkaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.8.26 11:21:45

Hommaa kumimatto kuivikkeen alle.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.8.26 12:51:06

Mun hevonen asuu pienellä kotitallilla ja tästä koen itse myös vähän paineita. Tp pitää omillaan tosi vähän kuiviketta, mä oon kärrännyt omalleni kyllä enemmän. Hevoseni on sisäsiisti eikä tee karsinaan (pääsy suoraan ulos) käytännössä ikinä mitään.
Toistaiseksi en ole saanut valituksia. Olen kyllä päättänyt että jos niitä alkaa tulemaan, ehdotan että ostan omat turpeet ja tallivuokra pienenee kuivikkeiden verran.

Lähettäjä: tlt 
Päivämäärä:   4.8.26 21:56:37

"Itse tallinpitäjänä en antaisi omistajien itse siivota, sillä sekä kuivike tullessaan että mennessään maksaa. Se että omistaja itse ostaa kuivikkeet, siivoaa boksin ja vie rahansa lantalaan tarkoittaa pahimmillaan sitä että lantala täyttyy nopeammin kuin se normaalisti tekisi."

Tämän vuoksihan tallinpitäjä pitää tallivuokran sen verran korkeana, että on varaa maksaa lantalantyhjennyskulut.

Aika moni talli siirtyi täysihoidosta puolihoitoon kun kuivikkeiden hinta nousi. Asiakkaat siis ostivat kuivikkeet ja siivosivat karsinat itse. Tallimaksu ei silti laskenut yhtään, koska kuivikkeita vastaava summa meni tallinpitäjän hermosärkyyn + omatoimisten omistajien typeryyksien maksamiseen...

Toki paljon on väliä sillä, mihin lantala tyhjennetään. Jos jonkun peltoon, niin yleensä ei saa syöttää siemeniä, kuten chiaa tai kauraa, ei saa käyttää puupohjaisia kuivikkeita eikä lapata puhtaita kuivikkeita lantalaan. Tällöin ei teitenkään ole järkevää antaa asiakkaiden puuhastella itsekseen.

Mutta joka tapauksessa tallivuokra kannattaa pitää järkevällä tasolla niin, ettei tallinpitäjä tee persnettoa. Ja hanakalat asiakkaat voi irtisanoa, jolloin heidän tilalleen voi ottaa paremmat.

Päivämäärä:   6.8.26 23:47:07

Liian vähän on kuivike, jossa kusi leviää. Liikaa, on kuiviketta jos kusi häviää kuivikkeeseen. (Ellei tarkoitus ole tehdä paksua patjaa.) toki ei kavioiden betoniin kuulu kopista

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   7.8.26 09:21:49

Valitettavasti patjat ovat perseestä. Siellä muhii aivan helkutillinen määrä piilopissaa ja kakkaa. Karsinat pitää kääntää joka päivä ja laittaa sopivasti sitä kuiviketta ja sopivasti ei ole mikään 20 cm. Kymmenen senttiä on max, eikä yhdelläkään ole mitkään kintereet auki. Se on aika laiskan tapa vetää vain näkyvät kakat ja pissit pois, ja yleensä paljastuu myös hemmetin epähygieeniseksi. Ei mene turhaa hyvää kuiviketta ns. harakoille ja karsinat pysyvät hyvässä kunnossa ja tallissa ei ammoniakki haise. Laiskurit ;) !

Lähettäjä: tallityöntekijä 
Päivämäärä:   7.8.26 17:01:53

Disclaimer; itse kannattaisin hyvin kuivutettuja karsinoita, jos ne osattaisiin huolehtia.

MUTTA. Kun ei osata.

Jumalauta kun jengi kantaa vähintään polviin asti sitä kuiviketta karsinoihin, tekee niistä aivan hirvittävät siivota ja lopulta eivät siivoa kunnolla itsekään. Puhdasta kuiviketta kannetaan kärrytolkulla lantalaan, ja uudet koppiin ennen seuraavaa päivää. Annetaan patjottua, mutta kappas vaan sitä patjaa ei KOSKAAN siivota auki. Sitä onkin sitten kiva rautatalikolla itse hakata auki.
En olisi ennen tätä ammattia uskonut, miten vaikeaa voi olla kuivittaminen ja karsinan siivous, mutta niin se vain on. Joka työpaikassa ollut sama ongelma, jossa joudutaan jankkaamaan suu vaahdossa että lopettakaa se puhtaan kuivikkeen lappaminen lantalaan, siivotkaa ne karsinat pohjia myöten ja patjat jos haluaa kasvattaa niin ne pitää myös tasaisin väliajoin putsata pois.

Mutta ei, vastassa on joko aivan ylikuivitettu koppi, lantala jossa kirkkaan puhtaat purut vastassa, tai kusikammio, jossa olevinaan annetaan patjoittua, paitsi se patja on pelkkää kusta, eikä sitä kusta ei kukaan muu kanna pois kuin tallityöntekijä.

Joten helpompaa pistää rajoitukset kuivikkeisiin.

Lähettäjä: entinen työntekijä 
Päivämäärä:   7.8.26 20:52:46

tallityöntekijä:

Menin joskus töihin tallille, jossa oli minua aiemmin ollut pari jotain aiempaa työntekijää. Kieltämättä ihmetytti se meininki... Karsinat oli siivottu lapiolla niin, että otettiin lapiolla karsinasta kuiviketta pohjia myöten ja jos siinä oli lantaa tai pissaa, niin kipattiin kottareihin. Aivan älytön määrä puhdasta kuiviketta pois joka päivä.

Karsinat siis siivottiin lapiolla, koska muovitalikko rikottiin kahdessa päivässä ja harvalla metallitalikolla ei osattu siivota. Mutta ei näköjään lapiollakaan siivotessa osattu erotella puhtaita kuivikkeita lannasta ja pissasta... Kun ei ne pari aiempaa työntekijää osanneet muuta kuin lapioida karsinoista ulos kaiken mikä lapioon osui, niin minä sain heti alkuun huudot siitä, ettei kuiviketta saa tuhlata. Kun sitten siivosin karsinoita lapiolla erotellen puhtaat ja likaiset kuivikkeet, tuli tallinpitäjä veetuilemaan, että onko muka olemassa vielä tyttöjä, jotka osaa siivota karsinat lapiolla. Kiitosta en taatusti saanut, en kehujakaan.*

Tokihan tuollaisessa paikassa olisi voinut olla vaikka niin, että työntekijä tuo mukanaan oman talikon ja jos katkoo lavan tallomalla päälle koko painollaan, niin ostaa itse uuden. Harkitsin sitä kyllä, mutta koska osasin siivota myös lapiolla, niin en vaivautunut ostamaan omia välineitä.

Kottikärryt, harava ja kaikki lapiot olivat sentään laadukkaat ja hyvät käyttää ja tarhoihinkin sai veden letkulla, ei tarvinnut kuskata ämpäreitä.

Tuolla siis ei kuivikkeessa pihistelty, mutta osaamattomat työntekijät todellakin tuhlasivat sitä.

* En myöskään ihmettele, miksi aiemmat työntekijät eivät paikassa viihtyneet. Ilmapiiri oli huono, ohjeistusta ja perehdytystä ei juurikaan saanut ja kirjalliset ohjeet oli jostain 10 v takaa ja kun niitä noudatti, tuli kirjallinen varoitus ja vihainen puhuttelu siitä, että on tehty hommat väärin. En minäkään tuolla siis kauaa viipynyt. Hevoset oli kivoja, mutta tallinpitäjä niin perseestä, ettei hänen naamansa sietäminen ollut palkan arvoista. Mutta myöhemmin, vasta työt lopetettuani sain kyllä kehuja. En siis todellakaan pomolta suoraan, vaan hän oli yhteiselle tutulle kertonut, miten hyvä työntekijä minä olin ja kuinka hän jäi minua kaipaamaan, kun minun jäljiltäni hevoset hoidettiin hyvin, paikat oli siistit ja niin edelleen. Mutta naamatusten ei ollut muuta kuin huutoa, valitusta, niskojen nakkelua, veetuilua, viisastelua ja mykkäkoulua.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   7.8.26 21:06:56

Karmein minkä tiedän on iso hevonen ja paljon kuivikkeita. Hevonen jolta tulee kottarillinen jätöksiä, hevonen joka pyörii ja häärää kaikki sekasin. Koko valtavan määrän käyt läpi ja keräät sonnat, pissat on pitkin on poikin ja märkää kuiviketta paljon. Jos on patja niin on helppo putsata mutta kaikilla se patja ei pysy vaikka ois kuinka paljon kuiviketta. Yhdellä tallilla oli 8 hevosta ja kolmella ei patja pysyny. Yks pissas paljon mutta oli helppo patjasta ne pissata siivota ja sonnat oli karsinan takaseinällä, sen karsinan putsais nopeasti. Ne kolme oli kuin pommi ois räjähtäny.

Päivämäärä:   7.8.26 21:28:51

Tämä on kyllä asia jota on todella vaikea ymmärtää! Köyhät pitää muutaman sentin turvetta! Olen tälläisellä tallilla siivonnut joskus ja oli ihan älytöntä että aina kun otti pissaa pois niin betoni tuli esiin. Ja oli pakko ottaa pois kun turvetta oli niin vähän että oli lits-läts. Sitten piti laittaa lisää turvetta että sai koko lattian peittoon ja hirveästi aikaa meni siihen, että koitti levittää sen vähäisen turpeen karsinaan ilman että betoni loisti mistään.
Talleissa jossa sitä on oikeasti KUNNOLLA pissat ei jää lätäköksi eikä tarvi ottaa niin paljoa joka päivä pois. Ja sitten kun tulee läpi asti ja pitää ottaa niin karsinaan ei tarvi lisätä turvetta heti, ja tasoittaminenkin tapahtuu käden käänteessä. Ja tallissa paljon parempi ilma.

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   7.8.26 21:55:42

Ja sitten on tallinpitäjiä, jotka ei siivoo kunnolla vaan jättää paskoja piiloon ja levittää pitkin karsinaa, tai ei lisää kuiviketta ja hevonen betonilla. Kun omistajan naama @!#$.

Lähettäjä: ,.,.,. 
Päivämäärä:   7.8.26 22:16:46

Ammattitalleille pääsääntöisesti kyllä osataan kuivittaa,mutta talleilla joissa harrastaja alkaa pitämään täysihoitotallia usein luullaan että kuivikkeissa voi säästää helposti.Käytäntö pitäisi kyllä opettaa;mitä enemmän on kuiviketta sitä vähemmän sitä menee lantalaan.Myöskin hevoset pyörivät paljon vähemmän karsinassa kun kuiviketta on. Jos sitä on minimaalisesti niin hevonenhan yritää etsiä kohtaa johon voisi pissata ilman pahempia roiskumisia.Sitten pyöritään ja tp kiroaa että on taas myllätty koko karsina ja kakat ja pissapaikat siellä sun täällä.
Esim.Ranskassa kuivitetaan suurella kuivikemäärällä (usein kylläkin oljella mutta pohjalla turvetta tai sahajauhoa tms.).

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   8.8.26 16:52:33

N.4 paalia aloitus ja lisätään 1 kerran viikossa. Paskat pois ja kuset kun tulee esiin.toimii parhaiten niillä jotka ei pyöritä turvetta reunoille,koska oma kusee keskelle siinä vaiheessa ku betoni esillä ja reunoilla metri. Alkaa haista

Päivämäärä:   8.8.26 17:15:15

"Jumalauta kun jengi kantaa vähintään polviin asti sitä kuiviketta karsinoihin, tekee niistä aivan hirvittävät siivota ja lopulta eivät siivoa kunnoll..."

Työntekijät joutuu siivota karsinat kunnolla ja turvetta ja aikaa säästäen. Vuokralaiset lappaa surutta turpeet tunkiolle, sitten täällä ihmetellään kun siivoamiseen menee aikaa ja on hankalaa kun karsina on pyöritty ympäri ja kaikki sekaisin.

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   8.8.26 21:46:04

En ymmärrä tallin pitäjiä, jotka kuvittaa liian vähän, mutta vielä vähemmän ymmärrystä riittää omistajille jotka valittaa asiasta, mutta eivät tee sille mitään. Mene kauppaan ja osta sitä kuiviketta hevosellesi. En ainakaan itse katselisi vierestä, jos hevosella esim. kintereet auki jatkuvasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.