Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  oma paino ahdistaa

Lähettäjä: mietintä 
Päivämäärä:   30.7.26 08:35:25

Koska netti on täynnä eri mielipiteitä niin menee oma pää aivan pyörälle. Joten pistetään se vielä enemmän.

Minut on mitattu 169cm pitkäksi, painoni jojoilee 58-60kg välillä, ponini on noin 145-147cm juuri ja juuri hevosen mittoihin menevä - raskasrakenteinen, ihannepaino 400kg, missä ei tosin vielä ole. Hallitsen kehoni, perus osaava ratsastaja.

Nyt kumminkin pelkään olevani liian iso ponille.

En tiedä mitä haen tällä, koska tiedostan, että tähänkin postaukseen voi tulla minkälaista kommenttia.

Re: oma paino ahdistaa

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   30.7.26 08:45:41

No täällä sinut leimataan ehdottomasti ylipainoiseksi ponillesi, se on ihan selvää. Ihan sopivan kokoinen olet ponillesi, älä huoli.

Päivämäärä:   30.7.26 08:49:27

Lähettäjä: -.-

No tätä juuri mietinkin, että täällä vastaanotto varmasti tulee olemaan ainakin jonkun verran sitä.

Pelkään vaan sitä, koska oma pääkoppa pelkää liikaa, että se vaikuttaa tekemiseen, vaikka valmentajani ja muut sanovat myös, että hyvin sopusuhtainen ratsukko. Olen tottunut ratsastamaan isoilla hevosilla, se varmasti on osasyy. Tietenkin mietin kaikkia vaihtoehtoja, että mitä jos tämä ei helpota niin mitäpä sitten. Myyn ponin ja ostan hevosen? Laihdutan? Vaihtoehtojahan toki on.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.26 08:54:20

Totuus on, että just susta tuntuu että olet liian iso. Sitten hankit isomman ratsun.

Mä en ymmärrä muutenkaan miksi ihmiset haluaa mennä niin pienillä poneilla, vaikka paino niin sanoisi mutta _pituus haittaa myös ponia_. Pidemmällä ihmisellä painopiste on korkeammalla joka haittaa ponin tasapainoa.

Päivämäärä:   30.7.26 09:00:14

Lähettäjä: -

Pituutta oon kanssa miettinyt, en ole ennen ajatellut asiaa, olen ponin kanssa ratsastanut ollessani vielä muutaman kilon isompi. Koskaan mitään en ole saanut keneltäkään kuulla, vaikka olen kysynyt.

Nyt, kun some on kumminkin nostanut esille paljon paino-, sekä pituusasioita on se saanut minutkin miettimään. Koska rakas poni niin en halua sitä pilata, en todellakaan.

Lähettäjä: ppp 
Päivämäärä:   30.7.26 09:14:04

Täällä myös aikuinen poniratsastaja, pituuttä hieman vähemmän kuin sulla ja paino vaihtelee noissa samoissa haitareissa, joskus mennyt talvella hieman ylikin, mutta sitten taas otettu itseä niskasta kiinni ja ryhdistäydytty.
Ponit on taloudellisempia (syö ja kakkaa vähemmän :D ) ja itse ainakin kokoni puolesta voin ratsastaa poneilla, en tosin millään pikkuponeilla, mutta normi 140-148 säkäisillä. Näissä on myös monesti kapasiteettia enemmän kuin suokeissa, esim hyvän metriä hyppäävä poni on helpompi löytää kuin metriä hyppäävä suokki. Toki onhan niitä suokkejakin mutta hinta alkaa olemaan aika paljon niillä sitten.

Päivämäärä:   30.7.26 09:19:41

Lähettäjä: ppp

Joo siis mulle kanssa on sanottu, että oikeasti ei hätää, mutta tottakai sitä miettii ja väkisin tulee ajatuksiin kaikenlaiset asiat. Some täynnä nykyään niin hitokseen kaikkea mikä pistää mietityttämään. Pituuskin mitattu viimeksi alaikäisenä 168 niin lisäsin nyt extra sentin. :D

Mun poni menee niikun piensuokista rakenteensa puolesta. Tietysti aivan eri asia kumminkin, kun ei rotua edusta, mutta malliltansa. Vielä semmonen raskasrakenteisempi.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.7.26 09:22:36

Lukemien perusteella et ole iso tai ylipainoinen, mutta varmasti 169cm sopisi paremmin hevosen kuin ponin selkään.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.7.26 09:32:21

Yksi haaste on satulansija. Eli mahtuuko noin pitkällä reisi satulaan? Riittääkö ponin satulansija tarpeeksi isoon satulaan?

Päivämäärä:   30.7.26 09:37:50

Lähettäjä: ....

Ainakin satulaseppä, sekä sovittaja sanoi, että kaikki on kunnossa sekä istuu ponille kuin minulle hyvin. Ja itse haluaisin pystyä luottamaan ammattilaisiin, toki mielipiteitä on yhtä monia kuin tekijöitäkin... Se tässä hankaloittaa myös.

Lähettäjä: M

Tätä olen alkanut nyt pohtia itsekin. En vain tiedä onko pohdinnat siitä syystä, mitä somessa pyörii koko ajan pinnalla vai ihan itsestä lähteviä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.26 09:42:58

Olen kanssasi samaa pituus ja painoluokkaa ja olen mennyt paljon 140-148 cm järeäluustoisilla poneilla eikä niiden olistajakaan ole sanonut että olisin liian iso niille.
Onhan tuo ponisi nyt isompi kuin issikka jolla päästelevät ihan pokkana melkein satakiloiset sedät ja tädit.

Päivämäärä:   30.7.26 09:48:54

Lähettäjä: .

Se on kyllä totta, kyllähän tosi moni asia vaikuttaa, että vaikea kenenkään on oikeasti yhtään mitään sanoa pelkkien numeroiden varassa. Tai kuvaukseni perusteella ponista ilman kuvia.

Ponini on reilusti massiivisempi mitä issikat. Kyseessä ei ole siro kisaponi. Kai joku sitten oikeasti uskaltaa sanoa mikäli ei näytä hyvältä kokonaisuudelta..

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   30.7.26 11:17:56

Älä huoli. Jokainen yli 40 kiloinen ratsastaja on liikaläski. Itse olen 160 ja painan 55 kiloa ja menen piekkarilla ja läski olen:D

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   30.7.26 11:38:14

Minä myös olen 169 cm ja ratsastan 146 cm ponilla. Olen myös hieman sinua painavampi. Et ole liian iso ollenkaan. Oma ponini on syvärunkoinen ja leveäselkäinen eikä tunnu minulle liian pieneltä. Mahdun myös satulaan, joka on sovitettu ponille sopivaksi. Nauti siis sinäkin ponistasi ihan huoletta!

Lähettäjä: Lotta 
Päivämäärä:   30.7.26 12:00:25

Ja minä olen 164 painan 80 kiloa ja omistan issikan.mene ja ratsasta ponillasi ihankuten ennenkin!

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   30.7.26 14:13:54

Mulla on 148cm piekkari ja 165cm suokki. Olen 152cm/50kg. Rakastan mennä isoilla poneilla. Ei satu leveys lonkkiin ja jalat istuu oikeaan korkeuteen kyljelle. Ai että :D Ikuisena ponitätinä on parasta.

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   30.7.26 14:56:25

Painosi on n 15% hevosen ihanne painosta, joten eiköhän se jää alle 20% vaikka mukaan lasketaan varusteet + hevosen oma ylimääräinen. En siis sinuna olisi vielä huolissaan.

Lähettäjä: Just joo 
Päivämäärä:   30.7.26 16:32:57

Tämä on ratsastus- eikä syömishäiriöpalsta.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   30.7.26 16:47:00

Just joon typerän kommentin jatkoksi kerron ihan piriuttani mitä oman pääni sisällä on aikoinaan liikkunut. Olen omistanut +175cm puoliverisiä ja 165cm ja 55kiloisena kuvitellut olevani selkään liian iso ja painava. Kuvissa olen näyttänyt siellä selässä ihan pikkuiselta, mutta pitkä jalka sopusuhteuttanut jonkun verran. Tällaisia häiriöajatuksia täällä.

Päivämäärä:   30.7.26 16:55:39

Lähettäjä: Niin
Lähettäjä: Just joo

Tämä on oikeasti hurjaa miten oma mieli toimii, koska et todellakaan ole liian iso. Mutta omalla kohdalla sosiaalinen media, sekä netti pullollaan eri mielipiteitä on vaikuttanut. Koska ennen en ole edes ajatellutkaan olevani liian iso, mutta mitä enemmän somea selaa sen epävarmemmaksi tulee - syömishäiriöön en ota kantaa.

Ja kuten aloituksessakin totesin, en edes tiedä miksi tämän postauksen julkaisin. Ehkä hain juuri omalle kohdalle mielipiteitä. Vaikka sitä on tietyllä tavalla turha mun odottaa pelkkien numeroiden varassa. Mutta kyllä oon saanut täältä semmoista turvan tunnetta, mitä aluksi en osannut yhtään odottaa! :D

Päivämäärä:   30.7.26 17:18:07

...., Reidenpituus riippuu ruumiinrakenteesta ja olen itsekin 169cm ja lyhyet jalat/ reidet omaava.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   30.7.26 19:29:44

"Totuus on, että just susta tuntuu että olet liian iso."

Oma tunne ei aina ole oikeassa.

Tiedän erään henkilön, jolla 160 cm hyväkuntoinen suokki, ratsastaja on 165 cm 50 kg ja omasta mielestään liian iso ja lihava hevoselleen. Kisaavat helppoja luokkia, HeB-A ja re 50-60 cm. Ja tämä ihan aikuinen tyttönen itkee joka päivä, että on liian iso ja painava ja pitää laihduttaa, koska hän on hevoselleen liian iso.

Mutta sitten on näitä, jotka omasta mielestään ovat hevosilleen/poneilleen ihan sopivan kokoisia, vaikka pylly tulee takakaaren yli, jalat roikkuu mahan alla, polvet tulee satulan siivistä yli ja ponilta/hevoselta katoaa liitovaihe askellajeista tämän ratsastajan kanssa, vaikka muiden kanssa ne on ihan tallessa.

Mutta näkemättä on kenenkään turha sanoa yhtään mitään, pitäisi vähintään nähdä millaista meno on.

Minä en ole pitkä enkä lihava, 163 cm 52 kg, ja olen omasta mielestäni liian iso pikkuponille. Tuntuu vain niin isolta kun mahdun satulaan ehkä juuri ja juuri, ehkä en. Jalat roikkuu liian alhaalla ja tuntuu, että vain hötkyn selässä. Siinä ei paljon auta että joku muu sanoo minun olevan sopivan kokoinen, kun minusta tuntuu, että poni on liian pieni ja minä liian pitkä. Samoin liian isojen/leveiden hevosten selässä on hankala olla, joten en tykkää sellaisilla ratsastaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.26 23:13:48

No kyllähän 170 senttinen on ponille pitkä oli paino mikä vaan. Kyllä se hevonen varmasti olisi parempi ratsu sinulle. Satunnaisesti tuollainen ei varmasti ole mikään ongelma, mutta jos optimaalista tilannetta haetaan niin kyllä ne mittasuhteet väkisin on vähän pielessä. Vaikka täällä olisi minkä kokoisia piensuokilla ratsastajia…

Lähettäjä: satulaanpalaaja 
Päivämäärä:   31.7.26 14:22:26

Tiedän tunteen. Oon itse 178cm atm vähän alle 70kg (välillä jth 80kg) ja välillä jännitti olenko liian iso isolle lämppärille. Teinkin välillä painon ollessa korkeampi varuilta niin että otettiin alku ja loppukäynnit maastakäsin + en ollut niin pitkiä pätkiä selässä. Hevosen hyvinvointi/selänterveys on tietenkin tärkeää, mutta pidä huolta myös omasta päästä. Painon tarkkailusta ei saa tulla asiaa joka hallitsee liikaa elämää. Tietenkin omalle kropallekkin tekee hyvää syödä terveellisesti, mutta varsinkin normaali painoisen ei kuulu laihduttaa. Sinunkin paino on enemmän painoindeksin alakanttiin. Syömishäiriöillä ei ole kiva leikkiä, jos tuntuu että asia hallitsee kokoajan tekemistä/on mielessä kanttaa sillon miettiä ponin vaihtoa tai esimerkiksi maastakäsittelyn lisäämistä<3

Lähettäjä: Sairaanhoitaja 
Päivämäärä:   31.7.26 15:23:43

"Tiedän erään henkilön, jolla 160 cm hyväkuntoinen suokki, ratsastaja on 165 cm 50 kg ja omasta mielestään liian iso ja lihava hevoselleen. Kisaavat helppoja luokkia, HeB-A ja re 50-60 cm. Ja tämä ihan aikuinen tyttönen itkee joka päivä, että on liian iso ja painava ja pitää laihduttaa, koska hän on hevoselleen liian iso."

Tällä ihmisellähän on syömishäiriö

Lähettäjä: Imar 
Päivämäärä:   31.7.26 15:43:32

Sairaanhoitaja: no mutta näitä syömishäiriöisiähän täällä ht.netissä nimenomaa tehtaillaan, kun haukutaan kaikki liian painaviksi. Normaalikokoisenkin hevosen selkään 70kg ratsastaja on ihmisten mielestä liian painava, ja sitä rataa. Ja 65kg painava ratsastaja on lämppärille taikka piensuokille liian suuri. Ja näin päin pois.

Lähettäjä: aloe 
Päivämäärä:   31.7.26 17:04:06

Mitä jos ei diagnosoitaisi keskustelupalstan toisen käden tietojen perusteella kenellekään syömishäiriötä?

Päivämäärä:   31.7.26 17:47:28

Ehdottomasti aloen kirjoituksen kanssa samaa mieltä. Postaukseni tarkoitus ei ollut herättää tällaisia aiheita, vaikka osasin pelätä sen menevän mahdollisesti tähän.

Olen kumminkin saanut nyt täällä, sekä puhunut jälleen ammattilaisten kanssa jotka minun tukiverkkoa ovat ja luotan heidän sanaansa. Ja mikäli sikäli tilanne muuttuu jossakin vaiheessa uskon, että asiasta sanotaan minulle. (sitä niin sokaistuu omalle menolle, ainakin itselle käy usein niin) :D

Nykypäivän netti, anonyyminä mahdollisuus kirjoitteluun sekä some vahvistaa varmasti niin hyvässä kuin huonossa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.7.26 20:44:08

Kyllä vain, 170cm on ponille liian iso ratsastaja. Hanki hevonen, joka on noin 155-165cm korkea.

Aiemmin pidettiin ohjeena, että ratsastajan sopiva maksimipituus olisi noin hevosen säkäkorkeus +15cm.

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   31.7.26 20:47:01

No rt todellakaan pain a liika

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   31.7.26 20:49:12

"Lähettäjäaloe

Päivämäärä31.7.26 17:04:06

Mitä jos ei diagnosoitaisi keskustelupalstan toisen käden tietojen perusteella kenellekään syömishäiriötä?"

Jos lievästi alipainoinen ihminen toistelee olevansa hevoskokoiselle hevoselle liian lihava, kyllä tässä faktana on syömishäiriö tai vääristynyt kehonkuva kyseessä, sanoit sä mitä vaan.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   31.7.26 21:50:07

Siis mitä ihmettä... Luulin, että jokainen tajuaa sanomattakin, tuolla laihalla itkijällä on sh. Mutta näköjään ei, kun sitä piti tulla tänne hokemaan...

Päivämäärä:   31.7.26 22:12:32

"Jos lievästi alipainoinen ihminen toistelee olevansa hevoskokoiselle hevoselle liian lihava, kyllä tässä faktana on syömishäiriö tai vääristynyt kehonkuva kyseessä, sanoit sä mitä vaan."

Juuri näin. Ja monien mielestähän syömishäiriö on vasta sitten kun on yhtä laiha kuin ihmiset vankileireillä, mutta syömishäiriökäyttäytymistä voi olla vielä ihan normaalinkin painoisella.

Syömishäiriöt ovat ratsastuksessa yleisiä, varsinkin niillä jotka kilpailevat, erityisesti nyt kun suorituksia kuvataan someen.

Lähettäjä: Scream 
Päivämäärä:   31.7.26 23:46:26

Missä nyt on kaikki he jotka hyökkäsivät kuorossa yhden kirjoittajan kimppuun jossakin topicissa taannoin, kun hän kehtasikin mainita jotakin syömishäiriöstä ja alipainosta. On se jännä, miten menee topiicittain nämä kirjoitukset kun joissakin sallitaan yksi mielipide mikä on täysi kirosana toisessa samanmoisessa. Nettikulttuuria parhaimmillaan.

Lähettäjä: yx 
Päivämäärä:   1.8.26 00:31:04

Otttamatta kantaa aloittajan pituuteen tai painoon, niin on kyllä ihan paikallaan täällä suitsia vähän tätä syömishäiriöisten manifestia. Pahinta on, kun valmentaja haukkuu toisille valmennettaville ja ympärillä oleville ihmisille toisten, normaalipainoistenkin, ihmisten painoa itse ollessa painoindeksin mukaan alipainoinen. Syömisähiriö on oikeasti sairaus ja tämänkin valmentajan ollessa kyseessä hän on itse vuosien ajan ollut tunnetusti syömishäiriöinen. Syömishäiriöinen sivistymättömyyttään voi luulla, että kaikki ylipainoiset ovat syöneet itsensä lihavaksi hallitsemattomasti syömällä, kun on paljon lääkkeitäkin ja sairauksia, jotka sotkevat aineenvaihdunnan yms. ja siten normaalisti syömällä kertyy kiloja. Sellainen uusi suvaitsevaisuuden nimitys on jo muualla sivistyneiden ihmisten kesken kuin "kehorauha". Eikö me saataisi tänne ihan harrastuksemme pariin myös kehorauha. Olkaamme normaalipainoiset onnellisia, ettei meillä ole syömishäiriötä eikä sairautta itsellämme, jonka vuoksi emme hallitsisi painoamme ja jätetään muut ihmiset rauhaan. Se osoittaa hyvää itsetuntoa, että ymmärtää mikä on kehorauha.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.