Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hinta 15-v. este/yleishevoselle

Lähettäjä: Tipu 
Päivämäärä:   29.7.26 14:09:00

Harkitsen hevosen myymistä, en tiedä tekisinkö sen itse vai laittaisinko välittäjälle niin pääsisi kaikessa helpommalla. Hintaluokan kuvittelisin olevan jossain 12.000-15.000€ välissä mutta otan mielelläni neuvoja vastaan.

Lyhyesti kuvattuna 15-vuotias suvukas este/harrastetamma, SWB, luonteeltaan helppo ja kiltti käsitellä, kevyt ratsastaa. Hyvä terveys, mm. viime vuodelta puhtaat kuvat jaloista. Säännöllisesti raspattu, hierottu, kengitetty ja muutenkin tarkkaan hoidettu. Ennen minulle tuloa ollut kisakäytössä junioreilla 90-115 cm tasolla, kulkenut paljon mm. Solbacka, Operagames, PowerPark jne. Minulla puolestaan ollut maneesittomalla maalaistallilla ja toiminut täälläkin tosi fiksusti. Tykkää niin ihmisistä kuin muista hevosista.

Ostin omaksi ekaksi kisahepaksi, piti alkaa kilpailla esteillä mutta en ole saanut aikaiseksi ja työkiireet ovat verottaneet voimavaroja. Nyt ei ole siis vuoteen kisatuloksia lainkaan. Kuitenkin ollut normiliikutuksessa koko ajan eli ei mitään oloneuvoksena hengailua.

Jos itse alkaisin myydä, eniten mietityttää tuo vuoden kisaamattomuus sekä todellinen hyppytaso, miten ne vaikuttavat hintaan. Toki ensihevoselle sopiva luonne maksaa, ja kaipa tällä jalostusarvoakin olisi. Vinkkejä keneltäkään?

Re: Hinta 15-v. este/yleishevoselle

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   29.7.26 14:14:09

Olisin tuossa hintaluokassa hyvinkin kiinnostunut ja tulisin kokeilemaan, jos hevosen tyyppi ja koko on sitä mitä haen :)
Vuoden kisatauko ei ole merkityksellinen, jos ei johdu saikuttamisesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.26 14:15:56

No, mun 17v estehevonen kisannut kansallista 130-tasoa, ei kiellä ikinä, osaava ja fiksu. Terve, toki röntgen ei puhdas. 15t myyn niin pari vuotta nuorempi menee varmasti tuohon hintahaarukkaan, jos terve, osaava ja kiva.

Lähettäjä: Kin 
Päivämäärä:   29.7.26 14:19:48

Plussaa aloittajalle ja viivalle siitä että tiedätte mitä myytte = hevoset on tutkittu ja kuvattu edes jokseenkin tuoreeltaan.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   29.7.26 15:03:22

Ostajan näkökulmasta vuoden kisatauko kannattaa varautua selittämään. Ja ehkä vähemmistö ostajista suhtautuu täysin sinisilmäisesti kertomaasi syyhyn.

Hyvät röntgenkuvat auttaa kaupoissa varsinkin vanhemmilla hevosilla, sillä niillä yleensä on jo kremppaa.

Todellista hyppytasoa voi joutua osoittamaan koeratsastustilanteissa, aika harva yrittää 15v hevosen kanssa aiempaa hyppytasoa ylemmäs.

Päivämäärä:   29.7.26 15:22:41

Se on ihan totta, että kisatauot on monelle vähän epävarmuutta herättävä tekijä. Toki Suomenmaalta ostaessa, luotettavalta myyjältä, asia eri. Mutta en uskaltaisi ulkomailta ostaa kisahevosta, jolta puuttuu tulokset x ajalta. Sama se toki on varsoneilla tammoilla - onko haluttu muuten vain varsottaa, vai onko varsotettu vamman/vian/sairauden takia. Hevoskauppa on vaikeaa, niin myyjälle kuin ostajalle, ja sokeasti ei kannata tietenkään kummassakaan roolissa luottaa mihinkään. Oman hevosen (ihanan fiksut!) ostajat löytyi onneksi vahingossa valmentajan kautta, tuskin muuten olisin edes myynyt.

Samahan se on kisatulosten kanssa. Joku ostaja haluaa nähdä tuloksissa vaan nollaa, mutta umpirehellinen hevonen ottaa niitä puomeja harjoittelevan ratsastajan alla väistämättä (tai sitten alkaa tulla aikanaan sitä hyl-sarjaa, jos näin ei ole).

Ehkä vähän harhailin alkuperäisestä aiheesta :D

Kivoille, terveille ja kilteille allroundereille on aina ostajia. Jos hevonen on hyvä käsitellä ja kisannut hyväksytyin tuloksin tuonne 115cm saakka, saat varmasti tuohon hintaan myytyä. Hyvä suku on myös hintaa merkittävästi nostava seikka, mutta mitä se sitten tarkoittaakaan. Ja jos on varsonut ja jättänyt suoritushevosta, kiinnostaa varmasti. Varaudu kuitenkin avaamaan kisataukoasiaa. Todellinen hyppytaso on arvoitus, jos ei ole tehty hyvää tulosta isommilta radoilta. Oma 130-hyppääjä kisasi aiemmin vain metriä, mutta rehellisyys ja rohkeus sekä valmentajan hyvä arviointikyky johti kauppoihin. Todellinen kyky oli piilossa (paitsi valmentaja tämän kyllä hevosesta osasi nähdä), ja hintakin olisi ollut aivan eri, jos olisi myyty 130-tason hevosena (mitä tietenkään ei voitu tehdä eikä varmuutta kellään ollut).

Lähettäjä: Tipu 
Päivämäärä:   29.7.26 15:49:16

Hyviä kommentteja! Juurikin tuo vuoden kisatauko ja oma matala tasoni ovat syyt sille, että laittaisin hevosen välitykseen, koska sieltä saisivat todellisen tason näkyviin ja pystyisivät koeratsastuksessa esittelemään. Ei minulla ole laittaa esittelyvideoon pätkää esim. estetreenistä lähellekään metrin tasoa. Ylipäätään minulla on todella vähän videoita, koska ratsastan hyvin paljon yksin kentällä. Toisaalta siksihän juuri tämän hevosen ostin, koska se on niin turvallinen matalalta tasolta aloittamiseen ja yksin kulkemiseen.

Ilman muuta kertoisin täysin avoimesti, miksi olen pitänyt hevosta harrastekäytössä vuoden. Luonnollisesti laittaisin kiinnostuneille kokeilijoille/ myyntivälittäjälle kaikki dokumentit ja RTG:t omasta ostotarkista lähtien. Varmasti on ihmisiä, jotka silti epäilevät syitä mutta sille ei voi mitään.

Päivämäärä:   29.7.26 17:06:19

Ei ostaja voi odottaa, että nykyinen omistaja osaa esitellä hevosen tasoa koeratsastustilanteessa. Ostakoon sitten ammattilaistallilta ulkomailta. Mä en esitä hevosta koskaan isommilla esteillä kotona ellei ole valmennustilanne, toki videoita ja kisatuloksia on netissä. Harva haluaa lopulta hevosta edes esitettävän selästä. Jos hevosesta löytyy dataa, että joskus kisannut 115-tasoa, niin sitten se on niin, olipa sun kanssa kisattu mitä hyvänsä tai ei mitään. Kyllä ammattilainen näkee hevosen kapasiteetin jo pienistä esteistä. Henkkoht myisin ihan rehellisesti vain itse, faktat pöytään ja yksi ostaja kerrallaan, jolle hevosta esittää. Ostotilanteessa tarkoitus ei ole kaivella hevosen kaikkea kapasiteettia esiin, vaan hevonen esitellään nykyisestä tilanteesta sopivalle ostajalle.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   29.7.26 17:19:05

En minäkään näe välttämättä tarvetta välittäjälle. Pyydä kotitallille valmentaja tai joku muu kokenut ratsastamaan ja ota siitä videot. Kai siitä aiemmasta kisaelämästäkin jotain videota on jäljellä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.