Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sisällä vai ulkona - saako missään omistaja

Lähettäjä: päättää? 
Päivämäärä:   28.7.26 04:41:09

Onko olemassa talleja (poislukien oma kotitalli), jossa hevosen omistaja saa päättää sään ja ötökkätilanteen mukaan, onko hevonen (kesällä) ulkona vai sisällä?

Täällä täysihoitotalleilla seuraavat käytännöt:

Talli 1: Hevoset ovat päivät laitumella (omistajan toiveesta tarhassa) ja yöt tallissa. Myös paarmahelteillä. Yksikään hevonen ei ole yöllä ulkona. Päivällä hevosen saa ottaa sisälle siksi aikaa, kun omistaja on paikalla. Kun omistaja lähtee tallilta, hevonen pitää viedä takaisin ulos.

Talli 2: Hevoset ovat laitumella (ei tarhamahdollisuutta) 24/7 sään ja ötökkätilanteen salliessa. Paarmahelteillä hevoset ovat päivän sisällä, jos sataa pitkään, hevoset ovat yön sisällä. Tallinpitäjä päättää, koska hevoset ovat sisällä ja koska pihalla. Omistaja voi ottaa hevosen sisään siksi aikaa kun on itse tallilla, mutta kun lähtee tallilta, hevonen pitää viedä ulos.

Talli 3: Omistaja saa valita, onko hevonen laitumella vai tarhassa (valinta koskee koko kesää, ei voi vaihtaa kuin terveydellisistä syistä, esim. kaviokuume). Laitumella ollaan 24/7, satoi tai paistoi tai oli paarmoja. Omistaja voi ottaa hevosen sisään kun on tallilla, mutta hevonen pitää viedä takaisin laitumelle kun lähtee tallilta. Jos hevonen on tarhassa, siellä ollaan myös päivällä paarmahelteillä. Yön saa omistaja valita. Pitää ilmoittaa klo 17 mennessä, jos hevonen otetaan yöksi sisään ja viedään aamulla ulos. Tässä mallissa hevonen ei pääse koko kesänä laitumelle.

Hevonen asuu nyt tallissa 2, mutta en aina ole samaa mieltä tallinpitäjän kanssa siitä, koska sää tai ötökkätilanne vaatii sisälleottoa. Uutta tallipaikkaa olen katsellut, mutta vaihtoehdoissa on tallin 1, tallin 2 ja tallin 3 käytännöt. Yhdessäkään paikassa ei ole mahdollista saada hevosta laitumelle JA itse päättää, koska hevonen on sisällä ja koska ulkona.

Olen valmis maksamaan extraa, jos hevonen saa ylimääräisiä tallipäiviä tai -öitä. Samoin olen valmis niinä päivinä siivoamaan karsinan. Sellaista paikkaa vaan ei löydy.

Re: Sisällä vai ulkona - saako missään omistaja

Lähettäjä: Maria 
Päivämäärä:   28.7.26 07:38:58

Kuulostat hankalalta :) Ei kukaan tallinpitäjä ala päivystämään sen varalta, milloin sinusta tuntuu että tähdet on siinä asennossa että pitää hakea hevonen sisälle. Vaihda tallille, jossa yö sisällä ei hermostuta ketään ja käy hakemassa heppa itse sisälle kun sinusta niin on parempi. Voit viedä sen itse ulos kun olosuhteet ovat taas suotuisat. Tai vaihda tallille 3 ja tuo sille laidun tarhaan, käyt päivittäin niittämässä vihreää sille sinne. Tai pysy nykyisessä ja hanki hepalle ötökkäloimi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.26 07:54:43

Et löydä tallinpitäjää, joka lukee sun ajatuksia. Tallinpitäjä ei ehdi päivystää lukemassa sun hevosen mielentilaa.

Hän ilmeisesti toimii sen kanssa kuten toimii omiensa ja muiden asiakkaiden hevosten kanssa. Enempää ei voi valitettavasti odottaa. Eikä se yksi hevonen voi olla sisällä, jos kaikki muut on ulkona.

Asiakas, yhden hevosen omistaja katsoo asiaa omasta näkökulmastaan ja pohjalla on ajatus miten haluaisi oman hevosen suhteen toimittavan. Hän ei edes ymmärrä mikä kokonaisuus on hoitaa tallillista hevosia ja mikä kaikki vaikuttaa mihinkin tallin arjessa ja miten tallinpitäjän on rytmitettävä päivä ja toiminta, jotta se olisi paras mahdollinen toimiva kokonaisuus koko laumaa ajatellen.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   28.7.26 08:23:21

Talli 2:n käytäntö vaikuttaa toimivalta ja hevosystävälliseltä.

Kuten . kirjoittaa, ei siitä mitään hyvää seuraisi, että hevonen jätettäisiin yksin sisään tai ulos sen vuoksi, että sen omistajalla on erilainen näkemys ötökkätilanteesta tai säästä kuin muilla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.7.26 08:23:36

Meillä tämä toimii <3 ja maksan isompaa vuokraa mielelläni sen takia. Jos on kamalaa hellettä luvattu päiväksi, hän laittaa ne yöllä/aamuyöllä ulos. Tallilla ollaan muutenkin tarkkoja hevosten hoidosta ja voinnista. Johtunee siitä, että suurin osa hevosista on tallinpitäjän omia ja hän on äärimmäinsen tarkka niistä.

Lähettäjä: Helmikorvis 
Päivämäärä:   28.7.26 08:44:36

Tallilla missä hevoseni asuu on seinällä taulukko, josta saa varata hevoselleen ulkoiluvuorot, vaihtoehtoina aamu 6-12, ilta 12-20 tai yö 21-6, halutessaan saa siis tietenkin laittaa rastit vaikka kaikkiin, jolloin hevonen on 24/7 ulkona. Kesällä varsinkin moni sitä hyödyntää. Ja kaikilla on siis viikon ma-su rivistö rasittavana, eli yksittäisille päiville voi sillä tavalla yksilöidä ulkoillut etukäteen. Tai sitten pitää ne vaan aina samoissa bokseissa, jos ei muutostarpeita. Kaikille on siis kyllä ihan omat tarhat ja näin kesällä halukkaille laiduntilaa, joten sen takia ei tarvitse väkisin rajoittaa yhdenkään hevosen ulkoilua. Mun mielestä tuo on ihan todella kätevää esim siltäkin kannalta, jos on vaikkapa kengitys, ell, kisoihin lähtö tms. Meillä tuossa on se ehdoton sääntö, että vain seinällä näkyvät toiveet on voimassa, esim viestillä ei voi kuluvaa päivää muuttaa (mielestäni reilua, tallilla on jokunen sellainen tallikaveri, joka aivan varmasti pommittaisi muuten tallintekijöitä jatkuvasti jollain ”pilvien asento ja tuulen suunta onkin nyt muuttunut, hakisitko polleX sittenkin tänään talliin aikaan Y” :D). Tykkään kyllä tästä systeemistä!

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   28.7.26 09:11:02

Meillä hevosilla laitumilla mökit, ovat siis ulkona 24/7 laumoissa ja elävät onnellisena. Paarma-aika meillä helpompi kuin viime vuonna. Viime vuonna porukka oli noin viikon pois laitumesta pihatoissa ja sen jälkeen taas 24/7 pellossa. Meillä myös näissä laumoissa kilpahevosia ja nämä kyllä selkeesti nauttivat elämästään ”vapaana”

Lähettäjä: Voi kuule 
Päivämäärä:   28.7.26 09:16:29

Kukaan ei välitä pärjääkö hevoset ja miten kunhan tp taskut täyttyy.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   28.7.26 09:20:09

Eiköhän tuo rastisysteemi ollut vaan jonku päiväuni vai onko muita joiden hevonen samassa tallissa? :D

Päivämäärä:   28.7.26 09:41:31

Toi rastisysteemi kuulostaa ihan todella kätevälle näin tallinpitäjän näkökulmasta, jolle on aina joku asiakas muuttamassa tai valittamassa ulkoiluajasta. taidampa ottaa itsellekin käyttöön. siinä ei voi omistaja itkeä yhtään, jos ei edellisenä päivänä rastittanut oikeaa ruutua

Lähettäjä: Vauku 
Päivämäärä:   28.7.26 10:21:45

Mä valitsen kotitallissa pienimmän pahan ja niin, että hevoset ei olisi puolta vuorokautta pidempään sisällä. Eli esim paarmakelillä saattaa olla yön ulkona vaikka sataisi jos päivällä ei voi tms. Eli edellisten ja seuraavien päivien sää vaikuttaa siihen mikä on sillä hetkellä paras sää ulkoilla.

Mieluiten pidän loppukeväästä alkusyksyyn yötäpäivää, mutta paarma-aikaan hevosten takia päivät sisällä, ja jos vettä sataa monena päivänä niin paljon, ettei pohjat kestä, niin tulee talliin ja tarhoihin (ja sekin on pienempi paha olla muutama päivä pois laitumelta kuin pilata laitumet niin että se lyhentää laidukautta.)

Ehkä tämä auttaa aloittajaa ymmärtämään tp:n valintoja? En usko että aloittaja löytää ulkoilun suhteen parempaa tallia kuin missä nyt on!

Lähettäjä: Matkija 
Päivämäärä:   28.7.26 10:23:16

No kiva kun on useampi asiakas ja jokainen saa valita milloin heidän hevosensa on sisällä ja milloin ulkona. Ei toimi.

Meillä oli ekalla tallilla järkevä tp, otti hevoset kuumalla paarmakelillä talliin päivällä.
Toisessa tallissa hevosia ei otettu ikinä sisään laitumelta, vaikka oli pidempi +30 asteen jakso ja paljon paarmoja.
Laitumella ei ollut mitään varjoa /suojaa.

Se kyllä harmitti, koska tp oli aiemmin kehunut, että hevoset otetaan sisälle, jos tarve vaatii..

Lähettäjä: Hih 
Päivämäärä:   28.7.26 10:30:38

” Kukaan ei välitä pärjääkö hevoset ja miten kunhan tp taskut täyttyy”

Mäkin alan tallinpitäjäksi, heti kun sillä hommalla taskut täyttyy!!!

Lähettäjä: Meillä 
Päivämäärä:   28.7.26 10:31:40

Onneksi on pihattotalli, joissa hevoset pääsevät itse pihaton suojaan paarma-aikaan, ja tarhasta portti laitumelle kesäaikaan auki, pääsevät itse laitumelle, tai tarhan puolelle syömään kuivaa heinää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.7.26 10:34:35

Meillä on pieni talli, jossa hevosten hyvinvointi on tärkeää. Silti tässäkin joukossa on pari hevosta, joille kaikki pienetkin muutokset ovat älyttömän stressaavia. Ja on mahahaavataustaa...jo yhden hevosen hakeminen päivällä kengitykseen/ratsastukseen aiheuttaa huutoa ja ramppaamista.
Siksi meillä koetetaan pitää sama rytmi läpi kesän, eikä ole yöulkoilua (myös suurpetoriski)

Päivämäärä:   28.7.26 10:35:54

Aloittajan kannattaa harkita omaa tallia tai sitten vaan kiltisti tyydyt systeemiin, joka tallilla on. Kuulostat vaikealta asiakkaalta.

Lähettäjä: Ops 
Päivämäärä:   28.7.26 11:27:37

Talli jossa voit hoitaa kuten itse haluat. Itse huolehdin hevosen sisään ja ulos miten haluan. Onneksi pystyy olemaan yksinkin sisällä. Tulee joo ajelua edestakaisin, mutta hevosen omistaja vastaa hevosen hyvinvoinnista. Tp tarjoaa vain tietyt palvelut ja tilat. Jos hevosta ei saisi ottaa sisälle ( näitäkin on), niin sellaisessa paikassa en pitäisi

Lähettäjä: Jee 
Päivämäärä:   28.7.26 11:32:39

Meillä käytössä 2-vaihtoehto. Se mielestäni paras kun ei hevosen tartte olla kaatosateessa tai paarmahelteessä. En tiedä kuinka montaa eri mieltä voi säätiedotuksesta, se on joko hyvä tai huono

Lähettäjä: Fia 
Päivämäärä:   28.7.26 11:35:35

Lähettäjä: Heh
Päivämäärä: 28.7.26 09:20:09

Eiköhän tuo rastisysteemi ollut vaan jonku päiväuni vai onko muita joiden hevonen samassa tallissa? :D

Eihön tuossa mitään ihmeellistä ole. Mun oma hevonen ei asu tuollaisessa paikassa, mutta olen kyllä käynyt parissakin sellaisessa tallissa kavereiden mukana, jossa on ollut jonkuntyyliset ulkoilutaulukot käytössä. Tosin ainakin toisessa noista paikoissa on (tai ainakin silloin oli) rajallinen määrä tarhoja, kaikille ei tainnut olla tilaa aina olla 24/7 ulkona ja siksikin piti vuorotella. Toisessa ei kai rajoituksia (?).

Lähettäjä: Tet 
Päivämäärä:   28.7.26 11:40:50

Pihattotalleilla toimii varsin hyvin sisällä ja ulkona oleminen ihan koska vaan. Toki silloin hevonen päättää, ei omistaja.

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   28.7.26 12:51:44

Ei se tallin omistaja voi yhden hevosen mieltymysten mukaan tehdä päätöksiä sään "sopivuudesta", vaan pitää ajatella lauman parasta. Vai meinaatko aloittaja, että monikin tallinomistaja suostuisi yksin laittamaan hevosesi ulos/sisään jos muu lauma on toisessa paikassa?

Ei siellä yhden lumen ja sään kestävää paarmoista piittaamattoman mukaan voi mennä, jos muu lauma sekoilee, juoksee, pilaa pohjat ja voi silminnähden huonosti.

Päivämäärä:   28.7.26 13:07:37

Eli olet talli kahdessa? Ja talli 2 ottaa hevosten tarpeet todella hyvin huomioon, ja silti harkitset tallia 1 ja 3? Oletko siis eri mieltä siitä että hevosen on parempi paarmakelillä olla päivät sisällä ja sadeöinä yöt sisällä? Mitä siis vielä tämän päälle haluat?
Ehkä kannattaa lähteä, kuulostat tosiaan vähän hankalalta.

Päivämäärä:   28.7.26 13:40:10

Meillä! Tallinpitäjä kysyy omistajan mielipiteitä miten toimitaan. Osa on yötäpäivää ulkona ja osa tulee yöksi sisään, osa tulee paarmakautena päivällä suojaan ennen puoltapäivää.
Mutta toki hevosen hyvinvointi jyrää yli että jos joku hevonen on hysteerisenä paarmoista niin toki se otetaan sisälle sille päivälle.

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   28.7.26 14:00:58

Talli 2 on noista vaihtoehdoista selvästi paras, jos homma vaan toimii edes sinnepäin mitä kirjoitit. Kesäyöt on parhaita ulkoiluun ja laiduntamiseen. Tämä kesä ollut toki hieman helpompi kuin pitkiä hellejaksoja ei ole ollut. Mutta noin keskiarvollisesti suurin osa hevosista on mieluummin kuumimman ajan tallissa ja yön ulkona.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   28.7.26 14:23:23

Ota hevonen omaan pihaan niin saat tehdä niinkuin haluat. Muutoin mentävä tallin pitäjän päättämällä tavalla. Kukaan ei kuskaile huvikseen edes takaisin hevosia jatkuvasti. Laita ötökkäloimi päälle, pärjää kyllä.

Lähettäjä: hevosen omistaja 
Päivämäärä:   28.7.26 15:18:05

Meillä tallilla voi omistaja päättää laiduntaako 24/7, vai tuleeko yöksi taliin. Voi myös päättää ettei laidunna ollenkaan. Voin myös vaihtaa laiduntamisen tarhaan, vaikka vain päiväksi välillä. Tai jättää sisälle koko päiväksi, tai käydä itse hakemassa sisälle tai tarhaan kesken päivän. Mutta kun aamutalli tehty niin hevonen on siellä mihin ilmoitit sen haluavasi sitten vähintään päiväruokiin asti. Jos kaikki menneet aamulla laitumelle niin sitten ei mitään päiväruokintaa välttämättä ole vaan ovat laitumella iltaan asti. Ei niitä kukaan sitten siirtele, ellei nyt about maanjäristys tule. Tai toki saa itse mennä siirtelemään jos nyt tuntee pakkoa. Olen ollut tyytyväinen tähän valikoimaan. Joskus valinta ei mene minullakaan ihan nappiin, mutta yksittäiset päivät eivät nyt lopulta kuviota ratkaise.

Mutta en veisi talliin jossa hevonen ei pääsisi talliin yöksi kun sitä haluan. Tai sitä ei voisi jättää talliin jo liikutuksen jälkeen. En muutenkaan veisi talliin jossa olisi pakko laiduntaa 24/7. Suosin mieluummin sitten talleja jossa kukaan ei laidunna yötäpäivää, tai hevoset laiduntaa vain puoli päivää. Ja tiukan paikan tullen talli jossa ei laidunta lainkaan olisi vaihtoehto.

Toivottavasti tallinpitäjät kertovat jo etukäteen tuleville asiakkaille rehellisesti minkälaisilla säännöillä mennään ettei tule pettymyksiä. Eli aloittajan vaihtoehdoista en hyväksyisi yhtäkään.

Päivämäärä:   28.7.26 18:16:53

”Ei siellä yhden lumen ja sään kestävää paarmoista piittaamattoman mukaan voi mennä, jos muu lauma sekoilee, juoksee, pilaa pohjat ja voi silminnähden huonosti.”
Kun tämä sattuu olemaan tp oma kultamussukka ni kyllä voi. Muista viis.

Päivämäärä:   28.7.26 20:06:45

Heh: no tallinpitäjä nyt tekee omalla tontillaan ja omalla hevosellaan mitä haluaa, ei kai kukaan nyt muuta kuvittele?

Lähettäjä: Pörri 
Päivämäärä:   28.7.26 20:16:17

Hevoseni oli aiemmin pienehköllä "kotitallilla" missä tallinpitäjä päätti miten hevoset ulkoilevat. Just esimerkiksi paarmakeleillä olivat päivät sisällä ja yöt laitumella. Valitettavasti hevoseni ei siellä kuitenkaan viihtynyt sen turhan vähäisen hevosmäärän takia ja siksi piti muuttaa isommalle tallille missä moisia mahdollisuuksia ei ole, vaan hevoset ovat päivät ulkona ja yöt tallissa (tai sitten pihatoissa oman mielensä mukaan). Piti siis valita pienempi paha ja tässä tapauksessa se on ne paarmat ja kohtuullisen pitkä yö karsinassa, mutta ainakaan hepo ei juokse itseään stressaantuneena hikeen jos sattumalta kaikki vähät muut on samaan aikaan treenissä tms. Ainakin mahahaava parani muuton myötä.

Päivämäärä:   28.7.26 20:25:55

Meidän tallilla omistaja saa päättää, onko hänen hevosensa kesällä päivät tarhassa (yksin/kavereiden kanssa) vai laitumella laumassa. Yöt hevoset ovat yleensä sisällä, mutta myös 24/7 laidunnus on mahdollista, jos löytyy tarpeeksi halukkaita.

Omistaja voi jättää hevosensa talliin aina, kun haluaa. Outo ajatuskin, että ei saisi. Jos on helle ja miljoona paarmaa, voin siis jättää hevosen sisälle iltapäiväksi. Jos aamulla sataa kaatamalla, hevonen voi jäädä sisälle odottamaan, että tulen tallille. Omani viihtyy tallissa yksinkin. Jos hevonen on tarhassa, onnistuu myös tarvittaessa, että työntekijä ottaa sen sisälle päiväheinlle.

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   28.7.26 21:03:47

Jos kesä on 365 päivää vuodessa töissä olevan tallinpitäjän vähän helpompaa aikaa, pitäisikö se käyttää paarmojen laskemiseen ja hevosten roudaamiseen edestakaisin hysteeristen omistajien toiveiden mukaisesti. Hae itse sisälle ja vie itse ulos. Problem solved.

Päivämäärä:   29.7.26 08:16:44

Heh: no tallinpitäjä nyt tekee omalla tontillaan ja omalla hevosellaan mitä haluaa, ei kai kukaan nyt muuta kuvittele?
Evil: ei tosiaan. On kyllä huomattu. Raha kelpaa, työnteko ei niinkään kiinnosta, hevosten hyvinvointi ei sitäkään vähää, varsinkaan jos se ei ole oma.

Päivämäärä:   29.7.26 08:18:54

Jos kesä on 365 päivää vuodessa töissä olevan tallinpitäjän vähän helpompaa aikaa, pitäisikö se käyttää paarmojen laskemiseen ja hevosten roudaamiseen edestakaisin hysteeristen omistajien toiveiden mukaisesti. Hae itse sisälle ja vie itse ulos.

Kyllä, jos hevoset/hevonen selvästi kärsii paarmoista/sateista/kylmästä/tuulesta eikä esim. katoksia ole. Niin kyllä pitäisi, se on vähän niinku se työ.

Päivämäärä:   29.7.26 09:41:27

Heh: Käsittääkseni aloittajan ongelma oli, että tallinomistajalla oli hänen makuunsa tutka liiankin herkillä sään/paarmojen suhteenja aloittaja olisi tilanteissa jättänyt oman hevosensa ennemmin ulos kuin ottanut sisään? Silloin ei kyllä kyse ole siitä, etteikö tallinomistaja viitsi.

Jotkut hevoset viihtyvät yksin sisällä - sisään on "helppo jättää" hevonen suht turvallisesti yksinkin, mutta ulos peltoon ei välttämättä ole. Ja kun olen itsekin joskus pikkutallilla ollut, olin kyllä tosi pahoillani kun omistaja kertoi yöllä herännensä hevosten juoksemiseen ja hakeneensa ne sisään. Hieno ajatus oli ollut pitää ne yön ulkona, mutta vauhkona laitumilla juoksevat ei ole. En todellakaan kuvitellut, että hän monena yönä enää moista kokeilee ja yksissä tuumin tehtiin rinki, että hevoset menivät aamulla varhain ulos, tulivat keskipäiväksi lepäämään ja taas illalla ulos tunneiksi. (Syyksi muuten paljastui polttiaiset, se olikin mahtava kesä kun päivisin pörräsi perkeleellinen paarma-armada ja heti hämärän tullen nousi polttiaiset.)

Lähettäjä: Gh 
Päivämäärä:   29.7.26 09:48:36

Hevoset tarvitsevat kesällä suojaa ötököiltä. On julmaa pitää niitä tarhassa tai laitumella ilman mahdollisuutta päästä sisälle. Pihatossa tämä onnistuu. Jos sitä ei ole pitäisi ulkoilu jaksottaa sen mukaan, milloin hevoset voivat ulkoilla. Usein se on öisin. Sade harvoin haittaa. Se on mitä mainoin laidunnuskeli, koska ötökät katoaa. Kaatosateella tulevat mielellään katokseen. Useimmat tallit on suunniteltu ihmisille, ei hevosille. Tuo vaihtoehto 2. näistä paras.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   29.7.26 10:34:41

Mulla oli paarmaherkkä hevonen joka vanhoista vammoista johtuen myös jumitti lihaksensa jos jäi pitkäksi aikaa kylmään sateeseen loimetta jököttämään. Sekä Pirkanmaalta että Satakunnasta löytyi talleja, joissa toimittiin nämä huomioonottaen, kiitos asianosaisille. Tietenkään en vienyt hevosta talliin jossa ketään ei ollut päivällä paikalla vaikka hyviä paikkoja olisivat olleetkin. Ensimmäinen hevoseni oli tämän asian suhteen huomattavasti helpompi hoidettava.

Lähettäjä: Siis 
Päivämäärä:   29.7.26 22:29:46

”Käsittääkseni aloittajan ongelma oli, että tallinomistajalla oli hänen makuunsa tutka liiankin herkillä sään/paarmojen suhteenja aloittaja olisi tilanteissa jättänyt oman hevosensa ennemmin ulos kuin ottanut sisään? Silloin ei kyllä kyse ole siitä, etteikö tallinomistaja viitsi.”

Ei ollut. Lopussa lukee että on valmis maksamaan extraa/siivoamaan itse karsinan jos vaan hevonen saa olla enemmän sisällä ötököiden/helteiden takia.

Lähettäjä: Mokkula 
Päivämäärä:   30.7.26 17:15:06

Meillä katsotaan aina sään ja ötökkätilanteen mukaan. Miten joku voi pitää hevosia niin ettei välitä ovatko paahteessa tai ötököiden syötävänä. Tilanteet muuttuu kesällä. Välillä +10 sataa ja tuulee. Välillä paahtaa aurinko ja polttiaisia yöllä, päivällä paarmoja.

Meillä täysihoitotalli ja hevoset ihan tilanteen mukaan sisään ja ulos. Välillä olleet klo 04-20 ulkona, välillä 04-14, tarhoissa varjopaikat mutta silti tulevat talliin lepäämään jos ötökkätilanne paha eikä tuule.

Hevoseni asuivat vuoden maneesitallilla täysihoidossa kun rakennettiin. Neuvoteltiin siellä järjestelyistä kun tarhoissa ei ollut katoksia. Hevoset vietiin illalla ulos ötöloimissa ja aamupäivällä 11 sisään ennen kuin aurinko alkoi paahtaa tarhoille. Muut omistajat suostuivat samaan järjestelyyn. Osa tarhasi vain 06-11.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.7.26 21:32:07

Kun oma oli vielä valmentajan isossa täyshoitotallissa, ne kaikki otettiin pitkään jatkuvassa vesisateessa aikaisemmin sisälle. Tästä en tykännyt, koska kuitenkin loimitettu, mutta ymmärsin, etttä ei se oma olisi yksin ulos halunnut jäädä, kun viereiset tarhat tyhjeni. Mutta sen verran mielipiteeni ilmaisin, ettei ihan pikkusade saanut olla syynä (siihen, että aamupäivän tallityöntekijä otti hevoset vaikka 3h aikaisemmin sisälle ja lopetti työpäivänsä siihen). Tarha-aika siellä oli vaatimaton 6-7h päivässä, joten aina sitä toivoi, että edes sen aikaa saa ulkoilla. Ikinä en olis vienyt hevostani talliin, jossa sen olis ollut pakko seistä pakkasella sisällä siksi että talli jäätyy. Näitäkin talleja alueelta kyllä löytyi silloinkin.

Mutta tuollakin otin omani paahteesta sisälle keskipäivän ajaksi. Koska itse hain, ja hevonen oli sisällä tallissa rauhallinen yksinkin. Niin tästä ei ongelmaa. Toiset sitten olivat siellä pikku hiekkatarhoissaan sen klo 8-15 vaikka olis ollut 28 astetta lämmintä ja paarmoja helvcetisti. Siellä toki oli hevoset tottuneet siihen, että osa porukasta myös ratsasti tarhausaikaan. Eli hevosia tuli ja meni tarhoistaan eri kellonaikoihin. Joten mun hevosen olo sisällä helteellä ei häirinnyt tallin muita hevosia eikä ruokintojakaan, kun ajoitin sisälle menon niin, että söi keskipäivän heinät sisällä, jotka olis muuten saanut ulos. Sisälletuloheinät tallityöntekijä jätti karsinan oveen josta itse ne sit annoin ajallaan.

En ikinä ole vaatinut, että tallinpitäjän tai työntekijän pitää alkaa tehdä näitä ylimääräisiä. Ja ymmärsin silloin ja nyt, että ei voi esim suostua siihen, että omistajien omien päätösten seurauksena jää vaikka yksi hevonen tarhaansa sekoilemaan, ja muut haettu sisään. Mun hevonen oli aina ammatti-ihmisten hoidossa, joten ei tollasta tapahtunutkaan.

Nyt hevosia useampi ja kotitalli. Saa ihan ite päättää koska tulevat sisälle. Mutta toki itsellä myös se vastuu ja työ hakea sisälle sekä pitää talli siinä kunnossa, että sinne voi viedä. Viime kesänä olivat heinäkuussa pahimpaan paarma ja helleaikaan päivät sisällä ja yöt laitumella. Paarmojen takia. Tänä kesänä sit tulleet muutamaksi yöksi sisälle monsuunisateen ja myrskytuulen takia.

Asioissa siis aina monta puolta, ja jos oot täysihoitopaikalla niin sun pitää hyväksyä se, että tallinpitäjän pitää ajatella niitä kaikkia asiakashevosiaan, ei vaan sen yhden yksilön. Hevosenomistajan rooli on sit taas valita hevoselleen se paras talli. Joskus se ainoa oikea on kotitalli. SIt pitää tämmöisen tavantallaajan vaan hyväksyä sekin, että ei oo niitä ison tallin hienoja puitteita.

Lähettäjä: hä? 
Päivämäärä:   30.7.26 22:57:05

Jos maksat palvelusta x niin saat todennäköisesti palvelua x. Jos palveluntarjoajalla ei ole aikaa myydä lisäpalvelua y niin sitten pitää mennä esimerkiksi itsehoitotallille tai vaihtaa tallille jossa tallinpitäjällä on se 2-5 hevosta joita voi kuskata edes takaisin. Turha odottaa yli 10 hevosen tallissa että yhdellä ihmisellä riittää aika juosta jokaisen hevosen tarpeiden perässä, sehän on siis omistajan tehtävä.

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   31.7.26 01:13:05

Entisellä tallillani oli niin, että ilmoitimme tallin henkilökunnalle missä hevonen vietti yönsä/päivänsä ja ruokapurkit vietiin sinne liki.

Esim ilmoitin että on ulkona 24/7 ja ruokapurkit vietiin täytettyänä tarhalle. Tai kuumina päivinä päivät sisällä ja yöt ulkona
Ja kelien mukaan saatoin laittaa että pari yötä sataa vettä kuin saavista, niin yöt sisällä jne.
Ei ollut ongelmia, vaan todellakin täysin kelien mukaan oli ulkona tai sisällä miten sattui.

Lähettäjä: Pikkutalli 
Päivämäärä:   31.7.26 03:10:16

Meillä pienehkö talli ja omistajat saavat päättää ovatko hevosensa sisällä, tarhassa vai laitumella. Ei se sinänsä tässä työtä lisää vie mennessä, tuo tullessa toimii tässäkin. Tosin jos päätös on vastavirtaan (esim haluaa laitumelle paarmaisena hellepäivänä ja yöt sisällä, kun toiset hevoset on toistepäin), voi hevonen joutua sitten olemaan yksin. Näitäkin on kyllä ollut, yleensä johtuen siitä ettei omistaja halua missään olosuhteissa että hevonen on yötä ulkona.

Yksäreiden mahdollisissa sairaslomatapauksissa vaihdellaan kyllä tallin omaa kaverihevosta niin ettei joudu olemaan tallissa yksin mahdollisen koppilevon aikana, tai jos on kisat, valmennus tai hevonen tarvitsee extralepoa niin kaverikin kyllä järjestyy. Mutta ei pelkän pimeän pelon takia kun hevoset käytännössä koko kesänkin ovat kuitenkin joko yön tai päivän sisällä tai pihatossa säistä riippuen.

Monesti on max 10vrk kesässä että pystyy meilläpäin olemaan 24h laitsalla hyvillä mielin, on vaan niin jäätävästi ötököitä. Nämä harvat päivät olisi toivottavaa kyllä että ne yksäritkin voisi olla laitsalla / tarhassa jotta saadaan talli ja pihatto pestyä kunnolla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.