|
Lähettäjä: *
Päivämäärä: 30.7.26 21:32:07
Kun oma oli vielä valmentajan isossa täyshoitotallissa, ne kaikki otettiin pitkään jatkuvassa vesisateessa aikaisemmin sisälle. Tästä en tykännyt, koska kuitenkin loimitettu, mutta ymmärsin, etttä ei se oma olisi yksin ulos halunnut jäädä, kun viereiset tarhat tyhjeni. Mutta sen verran mielipiteeni ilmaisin, ettei ihan pikkusade saanut olla syynä (siihen, että aamupäivän tallityöntekijä otti hevoset vaikka 3h aikaisemmin sisälle ja lopetti työpäivänsä siihen). Tarha-aika siellä oli vaatimaton 6-7h päivässä, joten aina sitä toivoi, että edes sen aikaa saa ulkoilla. Ikinä en olis vienyt hevostani talliin, jossa sen olis ollut pakko seistä pakkasella sisällä siksi että talli jäätyy. Näitäkin talleja alueelta kyllä löytyi silloinkin.
Mutta tuollakin otin omani paahteesta sisälle keskipäivän ajaksi. Koska itse hain, ja hevonen oli sisällä tallissa rauhallinen yksinkin. Niin tästä ei ongelmaa. Toiset sitten olivat siellä pikku hiekkatarhoissaan sen klo 8-15 vaikka olis ollut 28 astetta lämmintä ja paarmoja helvcetisti. Siellä toki oli hevoset tottuneet siihen, että osa porukasta myös ratsasti tarhausaikaan. Eli hevosia tuli ja meni tarhoistaan eri kellonaikoihin. Joten mun hevosen olo sisällä helteellä ei häirinnyt tallin muita hevosia eikä ruokintojakaan, kun ajoitin sisälle menon niin, että söi keskipäivän heinät sisällä, jotka olis muuten saanut ulos. Sisälletuloheinät tallityöntekijä jätti karsinan oveen josta itse ne sit annoin ajallaan.
En ikinä ole vaatinut, että tallinpitäjän tai työntekijän pitää alkaa tehdä näitä ylimääräisiä. Ja ymmärsin silloin ja nyt, että ei voi esim suostua siihen, että omistajien omien päätösten seurauksena jää vaikka yksi hevonen tarhaansa sekoilemaan, ja muut haettu sisään. Mun hevonen oli aina ammatti-ihmisten hoidossa, joten ei tollasta tapahtunutkaan.
Nyt hevosia useampi ja kotitalli. Saa ihan ite päättää koska tulevat sisälle. Mutta toki itsellä myös se vastuu ja työ hakea sisälle sekä pitää talli siinä kunnossa, että sinne voi viedä. Viime kesänä olivat heinäkuussa pahimpaan paarma ja helleaikaan päivät sisällä ja yöt laitumella. Paarmojen takia. Tänä kesänä sit tulleet muutamaksi yöksi sisälle monsuunisateen ja myrskytuulen takia.
Asioissa siis aina monta puolta, ja jos oot täysihoitopaikalla niin sun pitää hyväksyä se, että tallinpitäjän pitää ajatella niitä kaikkia asiakashevosiaan, ei vaan sen yhden yksilön. Hevosenomistajan rooli on sit taas valita hevoselleen se paras talli. Joskus se ainoa oikea on kotitalli. SIt pitää tämmöisen tavantallaajan vaan hyväksyä sekin, että ei oo niitä ison tallin hienoja puitteita.
|