Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pyydetäänkö ohjalla hevosen pää alas/muotoon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.26 11:29:28

Itse vielä ratsastuksessa täysin aloittelija ja jonkun verran olen seurannut kokeneempi ratsastajia kentänlaidalta ja yksi asia on pistänyt silmään.

Oikeastaan kaikki pyytää hevosen pään alas/muotoon ohjalla heti alkuun. Tarkkaan en osaa sanoa että mitä/miten tekevät mutta selvästi kuitenkin näkyy että ohjista tehdään jotain. Loppu ratsastuksen hevoset sitten ovat siinä asennossa mihin ne ns.on laitettu.

Mutta mitä itse olen lukenut niin olen ymmärtänyt että se hevosen muoto pitäisi tulla hevoselta itseltään hyvän ratsastuksen tuloksena, onko näin?

Ei tuolla kyllä kukaan kokenut ratsastaja ratsasta hevosta siten että se menisi ekat 10min "pää pilvissä" ja odottaisi sitä hevosen reaktiota hyvään ratsastukseen.
Vaan tosiaan laittavat hevoset heti kulkemaan nätisti. Se miten se tapahtuu niin siitä en osaa sanoa että miten. Onko tämä oikea tapa?

Re: Pyydetäänkö ohjalla hevosen pää alas/muotoon?

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   26.7.26 11:54:47

Ei. Ohja on tukena, mutta ensin pitää ratsastaa hevosen takapää alle ja pitää hevonen suorana. Sen jälkeen käytännössä hevonen itsestään hakeutuu kuolaimella, jos on sopiva tuki ohjasta.

Päivämäärä:   26.7.26 12:48:37

No periaatteessa ei ja käytännössä kyllä. Jos ei ohjastuntumaa ole, niin eipä se hevonen hyvään muotoon mene, jos ei ole siihen jollain muulla käskyllä koulutettu. Kyllä sieltä ohjastakin yleensä vähän merkkiä annetaan. Tai sanotaanko nyt vaikka näin, että periaatteessa ei pitäisi tarvita antaa mutta käytännössä se harvemmin menee näin. Sahaaminen on sitten eri juttu.

Päivämäärä:   26.7.26 12:51:04

Mikä se merkki ohjasta on?

Koska tosi moni selvästi näin tekee.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   26.7.26 12:57:46

Hevonen opetetaan myötäämään siihen ohjan paineelle.

Eli tiivistät nyrkkiä niin että ohjassa on tiiviimpi tuntuma (ei sahata eikä vemputeta), tällöin hevonen hakeutuu pois ohjan paineelta pehmeäksi ja laittaa ”niskan nyökkyyn” pehmee niskasta. Samalla kun hevonen reagoi itse pehmenemällä, päästät itse myös käden ja sormet rennommaksi jolloin hevonen saa palkinnon kun reagoi oikein tiiviimpään ohjaan. Ja sitten huomiona, tämä ei ole peräänanto, se ratsastetaan erikseen kohti tätä saatua pehmeää tuntumaa.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   26.7.26 13:35:33

Jep, itse edelleenkin taistelen tämän ongelman kanssa, kun nuoruudessa aina hoettiin kevyt käsi ja käsi ei tee mitään. No, voin kertoa, että jos käsi on kevyt ja ns. kuollut, niin ei se hevonenkaan niskastaan myötää. Eli kyllä sillä kädelläkin täytyy tehdä. Toki olen päässyt parhaillaan siihen tunteeseen, että käsi vain "on". Mutta se edellyttää kyllä käden käyttöä ennen, ainakin itsellä. Mutta missään nimessä se ei tarkoita sahaamista tai vemputtamista! Se on ihan paskaa eikä edesauta mitään.

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   26.7.26 13:48:21

Ilmeisesti olet seurannut rats koulun tunteja. No älä ainakaan oppimismielessä seuraa! Hevonen ratsastetaan takaa eteen ja kuolaintuntumalle, jonne oikein ratsastettu hevonen hakeutuu itse hyvän ratsastuksen tuloksena. Mutta tämä on vaikeaa ja iso osa ei opi koskaan.
Toinen tärkeä asia on ohjasTUNTUMA. Joka on myös vaikea käsittää ja toteuttaa. Ja se vaihtelee eri hevosilla. (Ville Vaurio - menossa MM-kisoihin_ sanoi että hän vasta tänä keväänä löysi sen juuri oikean tuntuman jolla Dante toimii optimaalisesti)
Mutta ensi pitää tajuta että tuntuma ja ohjista vetäminen on ERI ASIA. Tuntuma on sitä että ohjat ovat koko ajan tuntumalla, ei siis hetkeäkään ratsatuksen aikana löysänä, pl alku ja välikäynnit tms. Tuntuma on joustava ja seuraa kaulan liikettä, ei siis vedä. Rats kouluoppilaat ratsastavat järjestää löysällä, puolipitkällä ohjalla, jolloin hevosen on mahdotonta hakeutua tuntumalle, kun sitä ei ole.

Mutta ratsastus on sairaan vaikea laji ja tarvitaan tuhansia tunteja satulassa ja hyvää opetusta ennenkuin pääsee edes hajulle.

Mutta aloittaja, pyri katsomaan aina mahdollisimman hyvää ratsastusta. Netistäkin löytyy paljon ja käy paremmissa kisoissa katsomassa.

Päivämäärä:   26.7.26 13:50:04

kun otan ohjat käteen syntyy pieni, tasainen tuntuma hevosen suuhun. Jos hevonen ei itse myötää tälle tuntumalle, asetan ja pyydän pohkeella hevosta kohti tuntumaa. Tässä kohtaa myötäys yleensä tulee. Kun hevonen on myödännyt varmistan että tuntuma on kevyt ja joustava, oma käteni ajattelee eteenpäin eikä jää pitämään nenää missään vaan hevosella on tilaa lähteä liikkumaan kohti kuolainta. loppuaika sitten ratsastetaankin takajalkoja alle, lapoja ja selkää ylös ja yritetään pitää se tuntuma kevyenä, joustavana ja sallivana. Jos onnistuu, niin lopputuloksena on hyvä (vaihdeltavissa oleva, tasapainoinen ja ergonominen) muoto, joka koskee koko hevosen asentoa, ei vain nenän paikkaa.

Lähettäjä: pk 
Päivämäärä:   26.7.26 13:55:05

Lopettakaa nyt toi muoto-sanan käyttö! Hevonen on aina jossain "muodossa", ihan laitumellakin. Hevosen muoto on eri kokoamisaste, ei ole mitään on muodossa/ei ole muodossa. Se ei ole mikään tila.
Hevonen on pohkeen edessä ja peräänannossa ja sitten sen kokoamisaste voi olla mitä vaan, korkeimmillaan GP tasolla.

Lähettäjä: Joop 
Päivämäärä:   26.7.26 14:24:18

EI hevosta ei ratsasteta ohjalla tähän teidän kutsumaan muotoon (hevonen on sitä paitsi aina jossain muodossa)hevonen ratsastetaan siihen istunnalla. Käden pitää tietenkin olla joustava ja tarjota hevoselle mahdollisuuden tulla tuntumalle mutta mitään muuta se ei tee. Ihan ensin hevonen ratsastetaan eteenpäin niin että se alkaa kulkemaan peräänannossa, jolloin hevonen on aktiivinen ja polkee takajaloilla reippaasti rungon alle. Sitten kun peräänanto on kunnossa ja hevosella mahdollisuus ratsastajan käden puolesta tulla tähän "muotoon" niin sitten se tulee. Yleensä kun saa vaan peräänannon ratsastettua hevonen alkaa käyttää enemmän selkäänsä ja nostaa rintakehää jolloin pää laskeutuu.

Ihan en älynnyt tätä yhtä kommenttia että "kevyt käsi ja käsi ei tee mitään" koska käden täytyy olla kevyt, mutta joustava. Ja kättä tarvitaan vain hevosen asettamiseen. Eli sillä ei todellakaan ratsasteta hevosen päätä alas.

Päivämäärä:   26.7.26 14:30:14

Se on tuolla vähän korkeammallakin tasolla aika tavallista, että se hevonen ratsastetaan muotoon kovemmalla kädellä... Yleensä hevosen koulutustason myös pitää olla aika korkea, että se toimii kuin unelma. Joten, pääasiassa otetaan vähän reilummin tuntumaa tai annetaan käsi nyrkkiin puristamalla pieni muistutus, eikä tässäkään mitään väärää ole jos ei kiskota tai jäädä puristamaan.

Nämä jotka tosissaan kuvittelevat että eivät sitä ohjaa käytä, voivat kokeilla ratsastaa riimulla ja katsoa että mitenkä se hevonen ihan vaan istunnalla kulkee ja minkälaisen muodon ottaa...

Lähettäjä: wenf 
Päivämäärä:   26.7.26 14:41:46

Uskokaa nyt @!#$ että hevosta EI ratsasteta mihinkään "muotoon"!! Hevonen ratsastetaan rehelliseen peräänantoon, siis ne jotka osaa. Suomen ratsastajista 90% ei osaa, vaikka sen pitäisi olla ihan perustason juttu.

Ja kyllä, olen nähnyt videoita joissa hevonen on peräänannossa ja tekee GP liikkeitä kaulanarulla ja ratsastaja ilman satulaa. Jos hevonen on hyvin koulutettu ja ratsastaja supertaitava, tämä on mahdiollista. (tässä oli kyseessä kv GP tasolla kisaava ratsastaja)
Tiedän myös yhden Suomen GP ratsastajan joka kokeili huvikseen mennä kaulanarulla. Oli kuulemma kiinnostavaa ja joutui hienosäätämään istuntaa ja pohkoita paljon enemmän. ja hevonen kulki peräänannossa, kokonaan ilman ohjia siis.
KAIKKI on kiinni ratsastajan taidosta!

Päivämäärä:   26.7.26 14:44:17

Jos hevonen on oikein koulutettu ja sillä ratsastaa hyvä ratsastaja, sillä ei ole syytä nostaa päätä pilviin ratsastajan ottaessa ohjia käteen. Se ei kuulu asiaan. Ohjien lyhentämisen seurauksena tulee tuntuma, mutta hevosen ei kuulu reagoida siihen pään nostamisella, jännittymisellä tai tahdin muuttumisella.

Päivämäärä:   26.7.26 14:47:28

Hevosta ei ratsasteta ohjasta ohjalle, vaan pohkeesta ohjalle. Hevosen muoto ja peräänanto on ratsastuksen lopputulos, ei mikään asento johon hevonen otetaan. Result, not a restriction, kuten joku viisas on joskus sanonut.

Jos ohjista nyppii ja vetää hevosen kaulan nyökkyyn, hevonen ei ole silloin rento, liiku oikein, eikä ratsastus ole laadukasta. Valitettavasti tätä näkee silti paljon, koska ihmisille on tärkeämpää että hevosella on kaula kaarella, kuin se, että opeteltais perusratsastus ja hevosen laadukas liikkuminen.

Päivämäärä:   26.7.26 14:47:55

Hevosen pään pyytäminen pelkällä ohjalla alas on jokaisen mutkan oikomista ja huonoa ratsastusta. Kuvitellaan, että sen pään ollessa nyökyssä koko hevonen on hyvin ja liikkuu oikein. Oikeasti sillä rajoitetaan liikettä edestä ja hevosesta tulee selätön, joka ei liiku mitenkään oikein. Hevonen halutaan ratsastaa takaa eteen, ts ensin aktiiviset, alle astuvat takajalat, jonka jälkeen liike lähtee selän läpi (pyöristää selkää, säkä ja rintakehä nousee ylös) kaulan kautta kohti kuolainta. Tällöin hevonen tulee kuolaintuntumalle, eli energia suuntautuu koko kehon läpi kohti kuolainta ja turpa menee eteen. Et mitenkään voi saada hevosta kuolaintuntumalle kiskomällä päätä alas ohjalla. Haluaisitko itse hakeutua kohti jotain, joka nykii koko ajan taaksepäin? Et, eikä halua hevonenkaan. Sillä saadaan se luotiviivan takana juokseva selätön hevonen, joka pakenee taaksepäin.

Oikeasti hevosen saaminen takaa eteen on todella vaikeaa ja sitä ei opi jokainen, ei joka toinen eikä joka kolmas harrastaja. Ei edes joka neljäs. Se on loppujen lopuksi tietty tunne mitä haetaan, jonka takia sen opettaminen on vaikeaa. Jos opettaja vaan huutaa sisäpohje ulko-ohja, ei ratsastaja pääse sinne ennenkuin tietää mitä tunnetta hän hakee. Vaikeaa, jonka seurauksena moni ratsastaa pelkästään sillä kädellä.

Tuntumalle ratsastaessa pidät sen kevyen tuntuman koko ajan, mutta et vedä. Edes silloin, jos hevonen vetää tai juoksee pää ylhäällä. Edelleen vain pidät ja ratsastat eteen. Mutta raja pitämisen ja vetämisen välillä on hiuksen hieno ja 99% ajasta menee vetämisen puolelle, jolloin ratsastetaan taas edestä taakse eikä takaa eteen. Vedon ei tarvitse olla suuri, kun se jo muuttaa koko käden toimintaa

Päivämäärä:   26.7.26 14:50:50

"Suomen ratsastajista 90% ei osaa, vaikka sen pitäisi olla ihan perustason juttu."

99,5% ei osaa, ja se toistuu myös aitojen sisällä. Ei valitettavasti ole mikään perusjuttu vaan ratsastuksen syvintä ydintä.

Ja kehityskaarihan ei mene niin, että olet surkea ratsastaja ja sitten olet kv gp-ratsastaja, joka ratsastaa hevosen täydelliseen peräänantoon kaulanarulla, vaan siihen väliin mahtuu lukemattomia kehitysvaiheita. Siihen väliin kuuluu kyllä myös hevosen ratsastaminen korrektiin muotoon, ja pitäisi kuulua opetella ratsastamaan myös erilaisissa muodoissa niitä aktiivisesti vaihdellen. Ohjat menettävät hieman merkitystään kun muiden apujen käyttö kehittyy.

Lähettäjä: skgnk 
Päivämäärä:   26.7.26 14:57:45

Kun ratsastuskoululaiset tai muut tietämättömät puhuu muodosta, ne tarkoittaa että hevosen kaula on kiskottu kaarelle. Sitä että sen selkä on alhaalla ja takajalat tallissa ne ei todellakaan näe.

Päivämäärä:   26.7.26 14:59:03

"Ja kyllä, olen nähnyt videoita joissa hevonen on peräänannossa ja tekee GP liikkeitä kaulanarulla ja ratsastaja ilman satulaa. Jos hevonen on hyvin koulutettu ja ratsastaja supertaitava, tämä on mahdiollista"

Ja kyllä, olen minäkin nähnyt. Ja kirjoitin että käypä kokeilemassa miten toimii. Pointti onkin siinä että me ihan tavis ratsastajat, ihan tavis hevosilla ei siihen samaan päästä, lähtökohtaisesti siis koskaan ei tulla pääsemään. Eikä päässyt gp-ratsastajakaan 20-40-vuotta sitten.

Tokihan sitä voi haikailla ratsastamista kuin kv gp-tähti ja siihen pyrkiä, silti 100% ratsastajista käyttää "liikaa" ohjaa aluksi, koska ei vaan muuta vielä osaa. Ratsastustaito on pitkä kehityskaari.

Minun nuoruudessa pyydettiin kuvittelemaan ohjasnyrkkiin linnunpoika, ja kiristämään nyrkkiä sen mukaisesti.

Päivämäärä:   26.7.26 15:10:48

Ja hevonen voi kulkea tasapainossa, kuuliaisesti ja hyvässä muodossa, olematta vielä varsinaisesti peräänannossa. Se kulkee nätisti ja vastustelematta, mutta ei laske vielä painoa enempää takajaloilleen. Se taas voi johtua ihan vaan vielä voimankin puutteesta.

Pelkästään suusta vetämällä näin ei tietenkään tapahdu, kaula rullalla kulkeva hevonen on huonossa muodossa.

Hyvä lännenhevonen kulkee erittäin koottuna, onko se peräänannossa vai ei, on vähän kysymysmerkki, koska ohjastuntumaa ei ole ollenkaan. Toki se myötää kuolaimelle kun tuntuma otetaan, mutta se myötää niin pitkälle että paine katoaa kokonaan, koska se on siihen opetettu. Kuolaintuntumaa ei siis edes haeta. Eikä myöskään sitä muotoa, joka haetaan kouluratsastuksessa, kun hevonen pyritään saamaan peräänantoon.

Lähettäjä: nipa 
Päivämäärä:   26.7.26 15:37:52

Hevosen ratsastaminen tasapainoon on kyllä asia jota useissa ratsakouluissa ei opeteta lainkaan. Ja se on kuitenkin yksi ratsastuksen peruspilareista. Koska vain hyvässä tasapainossa oleva hevonen pystyy suorittamaan siltä pyydetyt tehtävät.
t. nimimerkki "kulman läpi oikeassa tasapainossa ratsastusta opetellut pitkään"
Ei ole helppoa kuulkaa. Mutta mun valkku onkin tosi vaativa GP ridaaja.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   26.7.26 15:50:56

Ei vaan istunnalla ja jalalla

Päivämäärä:   26.7.26 15:56:07

Hevosen ratsastaminen parempaan tasapainoon on sellaista hienosäätöä, ettei sitä vielä yleensä voikaan ratsastuskouluissa opettaa, kun oppilaat vielä itsekin harjoittelevat omaa tasapainoaan.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.7.26 16:08:02

"Hevosen ratsastaminen tasapainoon on kyllä asia jota useissa ratsakouluissa ei opeteta lainkaan."

Tämä on ihan totta, mutta osansa on myös oppilailla. Ensinnäkin moni (minäkin) voi ratsastaa vain kerran viikossa, jolloin eteneminen on hidasta. Monen kehonhallinta on sitä luokkaa, että eri askellajeissa istuminen hevosta häiritsemättä on vielä kaukainen haave. Niin on itsellänikin, kun palasin pitkän tauon jälkeen satulaan. Ja kuitenkin hevoseen vaikuttamista voi oppia kunnolla vasta sitten, kun osaa istua häiritsemättä hevosta. Siihen asti kaikki vaikuttaminen on jossain määrin karkeaa.

Näiden seurauksena hevoset tulevat vinoiksi, kankeiksi ja voimattomiksi. Ja varmasti myös niiden mieliala muuttuu jonkin verran sulkeutuneeksi, kun niiden täytyy suodattaa niin paljon tahattomia apuja ja toisaalta kestää sitä, että ratsastaja turvautuu kovempaan apuun kun hevonen ei reagoi, vaikka hän mielestään pyysi oikein.

Päivämäärä:   26.7.26 16:15:02

"eri askellajeissa istuminen hevosta häiritsemättä on vielä kaukainen haave. ... Ja kuitenkin hevoseen vaikuttamista voi oppia kunnolla vasta sitten, kun osaa istua häiritsemättä hevosta."

Jokainen ihminen hevosen selässä häiritsee ja epätasapainottaa hevosta.

Ja toisaalta taas esim. hevosta kootessa sen liikettä häiritään istunnalla, eli istumalla liikettä vastaan.

Päivämäärä:   26.7.26 16:22:00

Tarkoitin häiritsemisellä nimenomaan häiritsemistä eli sitä, että ratsastaja häiritsee hevosen tasapainoa niin, ettei se voi liikkua rennosti ja jäntevästi. Vaikuttaminen taas on sitä, että ratsastaja pystyy pyytämään hevoselta asioita ilman, että hevosen tasapaino järkkyy. Eli taitava ratsastaja voi pyytää vaikka sitä kokoamista ja hevonen vastaa oikein, koska ratsastajan istunta ja muut avut eivät häiritse tai estä sitä. Jos taas minä yrittäisin pyytää hevosta kokoamaan, päätyisin vain häiritsemään sitä koska istuntani ja apujenkäyttöni on vielä alkeellisella tasolla.

Lähettäjä: Joop 
Päivämäärä:   26.7.26 18:48:25

Nämä jotka tosissaan kuvittelevat että eivät sitä ohjaa käytä, voivat kokeilla ratsastaa riimulla ja katsoa että mitenkä se hevonen ihan vaan istunnalla kulkee ja minkälaisen muodon ottaa...

Kyllä minä ratsastan välillä ilman ohjia ja hyvin toimii kääntymiaet ja siirtymiset ja kaikki. Toki hevonen kulkee avonaisemmassa muodossa koska ei ole mitään mitä kohti se myötäisi.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   26.7.26 18:55:55

Onko hevosen niska siis rento silloin kun "kaula on kaarella"? Ei siis väkisin laitettuna.
Olen ennenkin meinaan kuullut/lukenut että silloin hevosen niska olisi rento. Tuntuu vain hassulta.

Ei varmaan voi sitten ihmiseen verrata koska jos itse yrittää pyöristää niskaa/kaulaa niin aika jäykältä tuntuu.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   26.7.26 19:42:53

Yksärit saa oman hevosen kuolaimella heti koska ne hevoset liikkuu aina kuolaimella. Ite tunti ratsastajana huomasin että yleensä kolmannella kerralla hevonen jotenki muisti mut tai jotain muuta mutta aikalailla heti ne liikku kivasti kuolaimella. Kerran oli ihan outo hevonen enkä edes yrittänyt mitään kokoamista kun olin seurannut sen vaki ratsastajaa joka todellakin vatkas niillä ohjilla sillä aina eli ratsastin ihan tasasella kädellä ja loppu tunnista hevonen yhtäkkiä vaan meni tosi hienosti. Opekin huomas sen ja kehu. Tasoltani oon ehkä c-b. Joskus nuorena ollu A tunneillakin mutta ne taidot on jo unohtunut. Aivan liian monesti valitettavasti näkee aika kovaa ratsastusta kädellä siksi että saa hevosen "muotoon". Paras on kun kädellä tehtävää ratsastusta ei ulkopuolinen erota millään tavalla. Ja ajattelee niin että se vika on aina satulan yläpuolella, ne hevoset kyllä toimii kun ratsastaja osaa.

Päivämäärä:   26.7.26 20:32:35

Kaulanarulla yksi hevosistani kulkee pää pitkänä kohti maata. Toinen hevonen taas kulkee peräänannossa, voi koota helposti ja voin tehdä vaikka laukkapiruetin tai piaffin kaulanarulla. Molemmat olleet minulla yli 10 vuotta. Mikä selittää tämän eron? Rakenne, luontainen ratsastettavuus?

Lähettäjä: woo 
Päivämäärä:   27.7.26 00:26:46

"Paras on kun kädellä tehtävää ratsastusta ei ulkopuolinen erota millään tavalla."

Älä nyt naurata! Vai että huonoa ratsastusta ei erota! No ehkä sä et erota mutta kyllä jokainen vähänkin hevosia katsonut näkee milloin hevoselle on vain ohjilla vedetty kaula linkkuun, ja milloin se on oikeasti ratsastettu rehelliseen peräänantoon, liikkuu takaa eteen ja hakeutuu itse kuolaintuelle.

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   27.7.26 09:05:53

Aika fakta on että hyvin moni harrastelija käyttää ohjaa saadakseen hevosen haluttuun muotoon. Eikä sen toki tarvitse mitään sahaamista olla.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   27.7.26 11:11:21

Kyllä näkee kansainvälisissä estekisojen harkoissa kuinka ammattilaiset ratsastaa vetämällä ohjia puolelta toiselle niin että kuolaimessa on isoa liikettä. Ja hevoset menee aivan yli pää ryntäisiin. Oikeassa peräänannossa tulee myös U- (ylösalaisin) kaulan ja leukaperän väliin.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   27.7.26 14:09:53

Ja ihan ensin ennekuin ratsastat sieltä takaa eteen ohjaa kohti, on hevoselle opetettava se paineeseen myötääminen. Muutoin tämä on pelkkä vetokisa.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   27.7.26 14:32:43

Nimimerkki woo, tietenkin näkee jos ohjilla vedetään pää linkkuun mutta kun taitava ratsastaja ratsastaa niin sitä kädellä ratsastamista ei erota millään tavalla kun käsi on vakaa ja esim puolipudätteet lähes huomaamattomia. Et nyt ymmärtäny mitä tarkotin. Sitä parasta ratsastusta on pienet ja huomaamattomattomat avut. Puoli sokeakin erottää heti jos suusta vedetään tai kaivetaan pohkeilla/kannuksilla.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   27.7.26 14:40:17

Ei ole hevosen edun/kestävyyden mukaista juosta pää ylhäällä ja selkä alhaalla. Sille on vähemmän vahingollista jos pää on kevyesti "muodossa", voit oman pyllynkin alla tuntea että selkä on silloin vähemmän jännittynyt kuin jos pää on ylhäällä. Itselleni oli suuri ratsastusta eteen päin vievä asia, kun suostuin hyväksymään tämän ja tekemään käsillänikin edes jotain hevosen auttamiseksi.

Hevoset ei välttämättä ole itse kiinnostuneita liikkumaan ergonomisesti oikein vaan niillä voi olla aika pinttyneitäkin tapoja pärjätä elämässään. Monet ratsastuskouluhevoset eivät edes osaa liikkua luonnostaan oikeinpän kun on ratsastaja selässä.

Miten "muoto" sitten tehdään ratsastuskouluhevosilla? Yleensä niin, että jalalla pyydetään ensin riittävää eteenpäinpyrkimystä. Jos hevonen ei etene riittävästi, sinulla ei ole mitään mitä "koota" ja ohjan käyttö siinä kohtaa yleensä aiheuttaa hidastamisen, pään noston ylös ja selän laskemisen alas (ei tavoiteltava tila). Jos eteenpäin pyrkimystä on riittävästi, mutta hevonen ei itse hakeudu "muotoon", sitä voi yrittää jalalla ohjata sinne taivuttamalla tai väistättämällä. Jos hevonen ei vieläkään hakeudu itse "muotoon", sitä voi ohjata sinne esim tekemällä istunnasta tai ulko-ohjasta puolipidätteen. Ratsastuskouluhevosille ja harrasteratsuille on aika tavallista juosta istunnan pidätteestä läpi, jolloin on pakko käyttää se toinen apu eli ulko-ohjan puolipidäte ja se pidäte voi olla aika näkyväkin jos hevonen ei sitä ennen annettua pientä apua tottele.

Aloittelijoilla tässä on yksi mutta, jos oma tasapaino ei riitä ja heilumisesi jännittää hevosta, se poistuu tuntumalta ja "muodosta" nopeammin kuin voit ohjata sitä sinne. Tällöin oma taspaino ja istunta pitää löytää ensin, ja miettiä eteenpäinpyrkimystä ja muotoasioita vasta sen jälkeen. Ollaanhan reiluja myös ratsastuskouluhevosille, eikä pyydetä niiltä mahdottomuuksia :)

Lähettäjä: åjnf 
Päivämäärä:   27.7.26 19:11:13

"Miten "muoto" sitten tehdään ratsastuskouluhevosilla? "
Oikea vastaus: ei mitenkään. Ei pysty hevoiset eikä osaa ratsastajat.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   27.7.26 20:01:32

Ratsastuskoulu.
Aloitetaan tunti, mietitään suoraa hevosta, eteenpäin liikkuvaa hevosta. Haetaan tuntumaa sinne pehmeämmällekin puolelle.
Joustava käsi, pitkät jalat, ulko-ohja. Pohje ja pidäte menee heti läpi, eikä vasta lopputunnista.
Ravissa tahti ja tasapaino. Jos heppa hakeutuu alas rentona, tuetaan sitä, eikä päästetä ohjia löysiksi.
Laukka nousee, eikä siihen ryhdytä kiitoravista tai jostain muista härdellitilanteista.
Laukassakin muistetaan pitkät jalat, ei kantata sisälle tolkuttomasti, ulkopohje ajaa tarvittaessa eteen.
Luetaan centered riding kirjaa. Ja ratsastetaan mielellään 2-3 tuntia viikossa, montakin kertaa peräkkäin samalla hepalla, tutustutaan ja luotetaan .
Kuunnellaan opettajaa, keskitytään ratsastamiseen, päivän muut asiat jäävät pois. Ei höpötellä tunnilla muistoista tai jostain muusta.
Pidetään huolta omasta lihaskunnosta nostamalla rautaa.
Tunnin jälkeen ei syytetä hevosta, ettei saatu hyviä kuvia tai edustavaa videota; todetaan, etten osannut.
Ihan helppoa. Ja käsittämättömän vaikeaa.

Päivämäärä:   27.7.26 20:40:45

åjnf, mene ratsastuskoululle tunteja katsomaan, kyllä siellä osaavilla sennuilla hevoset kulkee muodossa ja kuolaimella.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.7.26 22:16:24

Aika harva vastasi mitään muuta kuin "idealismia", josta ei aloittelija oikeasti saa mitään uutta.

'Pilkunviilaja' tuntui vähän ymmärtävän kysymyksen, toki moni muukin.

Jos hevonen on koulutettu ja herkkä, monen ohjeet voivatkin hyvin toimia. Nämä hevostet ovat valmiina peräänannossa, kun ohjat ottaa käsiin. Näissä tapauksissa muoto katoaa myöhemmin, mikäli ratsastaja on liian aloittelija ja häisitsee hevosta.

Perus tuntihevonen ei ole muodossa valmiina. Vaatii sellaista pohkeiden, istunnan ja ohjien hienosäätöä. Siis todellakin myös ohjien kevyttä liikuttelua, jotta peräänanto löytyy. Taivutukset auttavat sen hakemisessa.

Monesti jossain vaiheessa lopputunnista hevoset saattavat mennä paremmin, kuin alussa. Siihen voi tuntilainen olla tyytyväinen; edes jokin meni selvästikin oikein!

Summa summarum: ei ole pelkästään ratsastajasta kiinni, vaan on myös hevosestakin. Ehkä siitä ideasta saa kiinni vasta, kun on joskus päässyt ratsastamaan hyvää hevosta - siis jos yleensä ratsastaa kovinkin kouluttamattomilla tai turtuneilla hevosilla.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   28.7.26 13:53:09

"Siis todellakin myös ohjien kevyttä liikuttelua, jotta peräänanto löytyy."

Peräänanto ei ole mikään muoto, vaan pikemminkin hevosen (ja ratsastajan!) henkinen tila, missä hevonen suorittaa jännittämättä ja innokkaasti - ja kykyjensä mukaan - ratsastajan pyytämät tehtävät.

.

"Monesti jossain vaiheessa lopputunnista hevoset saattavat mennä paremmin, kuin alussa. Siihen voi tuntilainen olla tyytyväinen; edes jokin meni selvästikin oikein!"

Useimmiten kyseessä on kuitenkin se, että ratsastaja on alkanut rentoutua/vetristyä ja mukautuu paremmin hevosen liikkeeseen.

:))

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.