Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kouluttakaa nyt @!#$ ne hevoset

Lähettäjä: Jee 
Päivämäärä:   25.7.26 22:59:45

Oisko mukava väliaika-aktiviteetti tähän muiden ihmisten elämään puuttumiselle, jos menisitte sinne tallille, ottaisitte hevosenne vaikka liinaan ja alkaisitte kouluttamaan?

Esim. Jyrät ei tule päälle, talliympäristöä pelkäävät kattelemaan vähän, puskaan kiskojat kävelemään suoraan ja vielä kerran että ne hevoset tajuaa että ihmisellä on oma tila johon ei jumalauta tulla jyräämään.

Vois olla hauska. Kokeilkaa.

Re: Kouluttakaa nyt @!#$ ne hevoset

Lähettäjä: bibi 
Päivämäärä:   25.7.26 23:03:50

Mun hevonen käyttäytyy erittäin hyvin aina ja kaikkialla, kiitos vain. Kaikki kengittäjät ja ell kehuu että voi jos kaikki hevoset olis tämmöisiä.

Päivämäärä:   25.7.26 23:11:42

Onneksi olkoon.

Ja käy työskentelemässä hevosalalla niin pääset toteamaan että aika harvalla homma pelaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.26 23:22:44

Missä sä aloittaja oikein olet töissä? Jossain paikkakunnan halvimmalla tallilla vai oisko kuitenkin omissa hevosen käsittelytaidoissa kuitenkin vielä petrattavaa?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   25.7.26 23:36:09

Enpä kyllä haluaisi, että tuolla mielentilalla kukaan käsittelee mun hevosta. Sekoilu tarttuu ihmisestä myös hevoseen.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   25.7.26 23:42:57

Toivoisin aivan samaa, kuin aloittaja. Erityisesti talleilla, joissa tallivuoroja ei tee ammattilaiset, vaan ihan kimpassa kaikkien amatöörien kesken. Tulee hirveästi ylimääräisiä sattumuksia, kun hevosilla on perusasioissa vaikeuksia

Päivämäärä:   26.7.26 00:50:38

Ihan kilpatallissa tultu samaan lopputulokseen, kun yksärillä. Pahoittelen jos pilvilinnat ottaa tästä iskua.

Juu, on ihan horror tilanne jokaiselle kun niitä hevosia ei osata kouluttaa. Jos tässä riisutaan nyt tämä pieni kärkkäys, niin suoraan sanottuna on sekä ammattilaisesta tallikaveriin ihan naurettavaa sekoilua, kun hevoset eivät osaa niinkään yksinkertaisia asioita kuin narussa käveleminen. Kyllä se myös ammattilaisen työaikaa ja terveyttä voi syödä. Eikä kukaan tallikaveri jaksa sitä, miten simppeli pyyntö tai vaikka puolihoitotallin homma onkin päivän stressaavin askare.

Olen todennut, että aina kaikista vaikeimmat ihmiset ovat niiden hevosten omistajia, joiden arkikäsittely takkuaa. Se kertoo aika paljon.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   26.7.26 01:15:10

No entäs kun on täysin ammattilainen ja valmentaja antamassa esimerkkiä ympäristölleen, kun hevoset kotona ja kisapaikalla pörrää kädessä kuin ampiaiset. On niin hienoa olla kuuman reaktiivisen hevosen omistaja ja kilparatsastaja. Minun oppimani mukaan tuollainen on just amatöörihommaa, vaikka kuinka työkseen sitä tekisi.

Lähettäjä: aaaa 
Päivämäärä:   26.7.26 01:23:44

Komppaan Jee:tä.

Tämä ei ole koulutustasosta eikä ammattilaisuudesta vaan viitseliäisyydestä kiinni. Ihan oikeasti. Suurilta osin.

Ei ole myöskään ammattilaisten tehtävä ottaa kaikkia kolhuja itseensä siksi että kukaan muu ei viitsi tehdä mitään. Se narussa kävelemään opettaminen ei ole avaruustiedettä.

Lähettäjä: Samppa 
Päivämäärä:   26.7.26 10:13:49

Monet hevoset näennäisesti "kulkevat hyvin", muitta eivät aidosti mm. väistä ihmisen tilaa. Haahuilevat, keskittyvät ympäristöön jne.

Ne joita on oikeasti käsitelty, KOULUTETTU ja maastakäsitelty niin ero on yöllä ja päivällä.

Päivämäärä:   26.7.26 13:22:12

En voi alkaa kouluttamaan muiden hevosia. Oma osaa käyttäytyä.

Lähettäjä: Pörri 
Päivämäärä:   26.7.26 13:51:58

Oma hevoseni osaa kyllä käyttäytyä mun kanssa. Jos tallityöntekijöillä on sen kanssa ongelmia toivon että siitä kerrotaan mulle niin voidaan miettiä mitä asialle on tehtävissä.

Itse tallia tehdessä koen kyllä tavallaan kouluttavani jokaista hevosta jota käsittelen. Vieraampien/uusien kanssa kuljetaan tosi säntillisesti, pyydän selkeät pysähdykset esim. ovilla ja porteilla, poistan paineen, kiitän. Tutumpien kanssa voi sitten touhuta vähän rennommin kun ne jo tietää mitä niiltä missäkin tilanteessa haluan.

Päivämäärä:   26.7.26 13:55:18

"Ne joita on oikeasti käsitelty, KOULUTETTU ja maastakäsitelty niin ero on yöllä ja päivällä."

Justiinsa näin. Näyttää olevan monelle ihan shokki, että kun niitä elukoita ostetaan, oli se sitten koira tai kissa tai hevonen, niitä tulee kouluttaa. Jos ei ole koulutustaitoja, ei osteta niitä elukoita.

Ei ammattilaisenkaan raajat ja nikamat mitään valurautaa ole. Kyllä sille oma kulttuurinsa löytyy, kuinka toivotaan suurimmaksi osaksi joku muu kävelyttämään hevosta narussa, ettei itse tarvitse joutua riepotelluksi. Hirveästi vaivannäköä, ettei vaan joudu itse tekemään asialle konkreettisesti jotain.

Ei ne 'kävele ihan nätisti' jos riehuu vain 4× päivänä viikossa. Ei silloin, kun ne työntää lapaa syliin koko matkan. Ei silloin, kun ne repii ja riuhtoo pensaaseen. Ei silloin, kun ne säikkyy arkisia asioita aina uudelleen ja uudelleen. Ei silloin, kun ne jyrää portista. Ei jos ne tulee pelkillä etu-, tai takajaloilla.

Uskon kyllä vakaasti siihen, että hevonen kommunikoi ja reagoi hevosen tavalla, ja se on ihan ok. Mutta hevoselle täytyy REILUUDEN NIMISSÄ herranjumala kouluttaa miten tilanteissa toimitaan. Tallikaverikin voi ymmärrettävästi vaikka säikähtää tai joutua vaaralliseen tilanteeseen, jossa hevosta pitää mätkäistä narulla ja siinä onkin sitten sopassa uudet mausteet.

Jokaisella tallilla, jälleen kerran, on tullut huomattua että aina ne myrkyllisimmät ja huonolla yhteishengellä varustellut tyypit ovat heitä, joiden hevosten peruskäytöksessä on ongelmaa. Ehkä se sitten herättelee egotunteita, mutta voin luvata että sillä kuinka asioihin panostaa on jo suuri vaikutus ennen muita onnistumisia.

Kokeilkaa.

Lähettäjä: Ldd 
Päivämäärä:   26.7.26 14:07:35

"Toivoisin aivan samaa, kuin aloittaja. Erityisesti talleilla, joissa tallivuoroja ei tee ammattilaiset, vaan ihan kimpassa kaikkien amatöörien kesken. Tulee hirveästi ylimääräisiä sattumuksia, kun hevosilla on perusasioissa vaikeuksia"

^ Tämä.
Kaikille helpompaa jos hevoset osaa käyttäytyä ja niiden kanssa pärjää perustaidoilla kuka vain.

Ei ammattilaisetkaan ota käsiinsä vaikeita hevosia, ellei ne ole ihan poikkeuksellisen hyviä. Kyllä ammattilaisetkin haluavat hevosten olevan hyväpäisiä.

Vaikka nuorena pärjäsinkin monille hankalille hevosille ja olin melkoinen hevoskuiskaaja, niin en ole enää vuosiin jaksanut käyttää aikaa ja energiaa sellaisiin. Olen liian vanha ja mukavuudenhaluinen.

Oma hevoseni on ammattilaisten kasvattama ja kouluttama, 7-vuotiaana ulkomailta ostamani. Ja ai että se on kiva käsitellä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   26.7.26 14:10:49

Meillä ihan hyvin käyttäytyviä elikoita, vieraita ei tule koska ei jaksa enää...
Pääosin kyllä kaikki hevoset saanut ulos ja sisään jopa ne jyrät ja tädin kulta murut kuin kilpuritkin. Jos käsittelijä osaa lukea hevosta niin se saa ne kyllä turvallisesti kuljetettua. Että mitäpä jos itse opettelisit käsittelemään niitä joita ei ole jaksettu osattu tms kouluttaa.
Terveisin entinen tallityöntekijä, nykyinen puskatäti...

Päivämäärä:   26.7.26 15:09:10

En tiedä, mistä entinen ammattilainen, nykyinen marjanpoimija sai idean, etteikö niitä hevosia saisi turvallisesti talliin ja takaisin.

Hevosen taluttamiseen ei ole omaa ammattiryhmäänsä. Toiset osaavat tietysti lukea hevosta enemmän ja olla pelkäämättä tai reagoimatta pelkoon nopeammin kuin toinen. Mutta ei ole ammattilaisenkaan jalat mitään valurautaa vieläKÄÄN, hevonen kun alkaa riehua ja potkia niin siinä sattuu ketä vaan.

Ammattilaiselle on myös puhdasta ajantuhlausta taistella hevosen kanssa, jonka voisi vain kouluttaa. Minusta on ainakin naurettavaa, että näinkin simppeli juttu sysätään muiden siedettäväksi & sitten vingutaan, ettei olla tarpeeksi ammattimaisia jos ei siedetä.

Voisin nimetä monta hevosta, jotka juoksee portista. Monta hevosta, jotka repivät ja riuhovat päätään, koska ongelmaa on "ratkottu" repimällä. Monta, jotka haahuilee, puskee pensaaseen, ei ymmärrä ihmisen tilaa, jotakuinkin sekoaa jos joku ratsastaa ohi ynnä muita. Harvempi on päässyt irti, mutta jokainen on aiheuttanut turhan vaaratilanteen sekä pitkittänyt hommaa, jonka pitäisi olla jokseenkin helppo.

Jännä, miten karvat nousee siitäkin pyynnöstä että kouluttakaa niitä hevosia. Siinä ei pitäisi kärsiä kuitenkaan kenenkään, olisi pelkkää hyötyä. Kertonee jälleen jotain. <3

Lähettäjä: Samaa mietin 
Päivämäärä:   26.7.26 15:26:22

Meillä on porukalla pyöritettävä talli ja kaikkien hevosten kanssa pärjään, mutta olen miettinyt, eikö näitä ihmisiä yhtään rasita omien hevostensa käytös. Ne kun nimenomaan taluttaessa jyrää, sätkii, tunkee ihmisen tilaan, yrittää poistua hoitopaikalta, ei osaa seistä kengityksessä tai pestessä, eivät väistä karsinassa, yrittävät livahtaa karsinanovesta jne jne… En tajua miten joku jaksaa joka päivä käsitellä tuollaisia.

Lähettäjä: Ttt 
Päivämäärä:   27.7.26 10:45:39

En mä ole nähnyt tuossa mitään ongelmaa. Hevonen kun tulee ja kohtaa uuden ihmisen (minut, tallityöntekijän) niin se kartoittaa, että mikä kaikki menee läpi ja mikä ei. Vaadin kunnon käytöstä heti alussa, mun päälle ei pusketa, kävellään nätisti, pysähdytään, peruutetaan, seisotaan, lähdetään liikkeelle. Itse teen aamutalleja ja usein nämä tulevat illalla, tallinpitäjä briiffaa minut hevosen käytöksen suhteen. Jos vaikuttaa hankalalta niin esim laitan narun turvan päälle. Kerran muistan sulkeneeni tallin ovet ja otettiin pidempi koulutus tallin käytävällä, tämä oli karannut omistajaltaan kaksi kertaa ennen kuin saatiin karsinaan...

Kun aloittaa näin niin hevonen jatkaa hyväkäytöksisenä, ei ne tyhmiä ole. Omistajallaan saattaa olla täysin erilainen. Tuo alkukoulutus ei edes vie juurikaan aikaa, en koe sitä ongelmaksi. Tosin mitään kunnon kilipäätä ei TP tallilleen edes ota, kyllä se kyselee hevosesta ja omistajasta edellisistä paikoista.

Päivämäärä:   27.7.26 10:53:05

Hyvä kirjoitus Ttt:lta. Hevosen koulutus tapahtuu joka hetkessä alkaen siitä, kun kohtaa hevosen ensi kerran. Jos aletaan huonosti käyttäytyvää jälkikäteen kouluttamaan, ollaan kyllä jo aika jäljessä. Heti alkuunsa kerrotaan hevoselle, miten täällä toimitaan.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   27.7.26 12:03:44

Meillä on huonosti koulutettu kipakka tamma, joka tioaisuuden tullen vedättää 6-0 . Tallinpitäjien, kengittäjien ja eläinlääkärien kanssa on itse enkeli. Hyvä niin!
Tiedän myös toisen tamman jolla on parissakin tallipaikassa tullut kiinniantamisongelmaa > itse käsittelijät olivat takakireitä lyhytpinnaisia kiukuttelijoita.

Päivämäärä:   27.7.26 13:08:56

"En mä ole nähnyt tuossa mitään ongelmaa. Hevonen kun tulee ja kohtaa uuden ihmisen (minut, tallityöntekijän) niin se kartoittaa, että mikä kaikki menee läpi ja mikä ei. Vaadin kunnon käytöstä heti alussa, mun päälle ei pusketa, kävellään nätisti, pysähdytään, peruutetaan, seisotaan, lähdetään liikkeelle."

Jep, näin. Tallityöntekijänä ei ole ikinä ollut ongelmia, kun heti ensitapaamisesta alkaen on hevosen kanssa säännöt selvät. Ja talutusvälineet hevosen mukaan, ennemmin varmuudeksi yli, kuin ali. Eli ketjunaru voi olla turvan yli tai ali, joillakin liina tai orikuolaimet, ns taustavarmistuksena. Pääosa hevosista kulkee tietysti tavallisella riimunnarulla.

Päivämäärä:   27.7.26 13:46:55

Ajattelisin, että on ilmiselvää ettei nyt puhuta hevosista jotka osaa kulkea narussa tai vaikka sitten kankisuitsissa orikuolaimella.

Toki jälkimmäisen kohdalla alkaisin jo miettiä sitä viikottaista koulutushetkeä.

On tullut noita 'testaajia' myös vastaan, mutta kun käytös toistuu yhä uudelleen ja uudelleen, olisi hyvä myöntää itselleen ettei hevonen välttämättä olekaan kasvattanut päähänsä ihmisaivoja, vaan joskus matkan varrella on unohtunut hevoselle näyttää kuinka tulee toimia vaikkapa sitten siinä narun päässä.

Koulutuksen puute on ihan oikea ongelma, ja edelleen jos niitä eläimiä hommataan niin sitten niitä tulisi myös kouluttaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.26 14:11:03

Monet omistajat kokevat olevansa osaavia ihmisiä niitä hevoshullun HEVOSKUISKAAJIA, koska vain he pystyvät käsittelemään heidän sekoilevaa hevostaan ja muut eivät suostu. Koska muut tajuavat miten vaarallista koko touhu on. Ei sillä ettei se hevonen rynni ja hypi pystyyn sillä omistajallakin, hänestä se on vain vähän VILLI.

Pärjääminen ja oikeasti hevose asiallinen käsittely on eri asioita.

Mutta on onneksi on myös paljon näitä joilla on omistajien kanssa ongelmia mutta tallityöntekijlöiden kanssa ei mitään ongelmaa. Ykiskin omistaja valitti että hevonen pelkää x asiaa. Totesin, että hevonen on kulkenut tuon asian ohi jo 2 kertaa sen päivän aikana tallityöntekijän kanssa eikä kertaakaan ole edes katsonut asiaa x.

Lähettäjä: nnnnn 
Päivämäärä:   28.7.26 01:41:09

Ai että on kivaa kun meidän tallilla on pelkästään hyvin käyttäytyviä elikoita. Tosin meillä on myös todella kivoja hevosenomistajia. Valtaosa hevosista on kyllä keskieuroopasta ostettuja aika kalliita kilpahevosia, että siellä ne on kyllä kaikki saaneet ammattimaisen peruskoulutuksen. Ja tallimestari kiittää, on kuulemma helppoa ja mukavaa tehdä töitä kivojan ja hyvin käyttäytyvien hevosten kanssa.

Mutta voin kuvitella millaista meno on jollain puskatallilla jossa tädit on ostaneet ex ravureita ja "kouluttaneet" niitä tein-itse-ja-säästin metodilla...

Melkein kaikki ongelmat talleilla ja hevosten kanssa yleensäkin johtuu siitä, että hevosilla on persaukiset omistajat.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.7.26 09:03:03

Mutta voin kuvitella millaista meno on jollain puskatallilla jossa tädit on ostaneet ex ravureita ja "kouluttaneet" niitä tein-itse-ja-säästin metodilla...

--

Meidän pahiten käyttäytvät on kuule juuri niitä euroopasta ja ruotsista tulleita kilpahevosia/poneja jotka puskee lapaedellä, sinkoaa joka paikkaan ja kyttää kaikkea.

Päivämäärä:   28.7.26 09:13:08

Ex-ravurit on yleensä toimivia hevosia. Monet puokit kyllä säntäilee pakoon omia pierujaankin.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   28.7.26 11:35:47

Todellakin, ex-ravurit on niin paljon käsiteltyjä ja kuljeteltuja, paljon nähneitä että ammattilaisella takuuvarmasti käyttäytyvät.

Päivämäärä:   28.7.26 11:59:14

Minulla oli perushyvin käyttäytyvä hevonen, ei mitään ongelmaa koskaan hoitotalleilla. Sitten muutin kauemmaksi tallista ja päätin siirtää hevosen lähemmäksi itseäni puolihoitotalliin jossa hevosenomistajat tekivät iltatallit/viikonloput. Alku meni vuoden verran hyvin, sitten alkoivat ongelmat. Hevosesta tuli häslä taluttaessa ja pelokas loimittaessa. Eli kun käsittelijöinä oli kaikenmaailman oman elämänsä hevoskouluttajaa ja jokainen vaati asiat hevoselta eri tavalla niin herkkä hevonen reagoi ja soppa oli valmis. Osa oli jopa agressiivisia hevosia kohtaan. Kun muutimme sitten pois niin käytös muuttui taas omaksi itsekseen. Eli siinä on turha jonkun vinkua, että kouluttakaa ne hevosenne jos joku sitten pilaa sen hyvän koulutuksen. Ja tämä alkaa olla ongelma kun yhä useampi talli muuttuu sellaiseksi, että iltatallia tekevät asiakkaat. Kukin taidoillaan ja tyylillään.

Lähettäjä: hiksi 
Päivämäärä:   28.7.26 12:16:57

Kyllä ne keskieuroopasta tulleet käyttäytyy tullessaan ihan hyvin, mutta osaamattoman ja urpon omistaja kanssa toki muuttuvat ongelmalliseksi jo parissa kuukaudessa.

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   28.7.26 12:35:06

Meillä ei ex-ravureita ole paljon näkynyt, mutta ne mitkä on tulleet ei osaa kyllä taluttaessa oikein käyttäytyä.

Lähettäjä: Mutta 
Päivämäärä:   28.7.26 16:57:48

Itsellä ollut myös tilanteita, että tallinpitäjä tai työntekijä valittaa, että hevonen ei osaa käyttäytyä, mm. jyrää ja melskaa taluttaessa.
Mitä tälle pitöisi tehdään, kun itseni kanssa on oikein helppo käsitellä ja virkeämmälläkin päällä peilaa liikkumistani hyvin.

Lähettäjä: wish 
Päivämäärä:   28.7.26 17:09:18

Lähettäjä: Jep
Päivämäärä: 28.7.26 11:35:47

Todellakin, ex-ravurit on niin paljon käsiteltyjä ja kuljeteltuja, paljon nähneitä että ammattilaisella takuuvarmasti käyttäytyvät.

Voi kun olisikin näin! Valitettavasti vaan tullut nähtyä myös aivan päinvastaista tapauksia. Ja erikseen vielä ne tapaukset, joska sen takia on ex-ravureita etteivät ole osanneet olla riittävän ”hevosiksi” sitä uraa ajatellen.

Päivämäärä:   28.7.26 21:49:45

Eläimet eivät ole robotteja, joita voisi ohjelmoida, niin että se ohjelma toimisi aina kaikissa tilanteissa samalla tavalla. Kuten tässä aloittaja olettaa.

Toisin sanoen, omistajan kanssa hevonen voi käyttäytyä ok. Mutta ei välttämättä osaa samaa asiaa toisen henkilön kanssa. Tai toisin päin, hevonen käyttäytyy tallinpitäjän näpeissä hyvin ja omistajan kanssa ei.

Toki jos hevoselle ei edes lähtökohtaisesti ole kukaan opettanut, miten riimussa kuljetaan. Niin eihän se osaa edes tarjota haluttua käytöstä vaikka joku sitä pyytäisi/toivoisi.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   28.7.26 22:19:18

Kun tallityöntekijät ovat pitkän linjan ammattilaisia, niin ei ole yksikään hevonen ongelma. Hoituvat oriit, varsat, nuoret ja aikuiset hevoset, ruunat ja tammat. Jos itselläsi ei ole ammattitaitoa, hanki sitä. Älä tee tallia, jos et osaa. Turha kiroiilla asiakkaille. En ikinä veisi hevosiani talliin, jossa e ole ammattitaitoista henkilökuntaa tai varsinkaan mihinkään puolihoitopelleilyyn.

Päivämäärä:   29.7.26 00:22:45

jaa ei ymmärrä lukemaansa, en voi muuta kuin toivottaa onnea luetunymmärtämisen kursseille. Toivoen siis, että olet jo niillä.

Päivämäärä:   29.7.26 00:25:16

Ja sitten jokaiselle muulle hämmentyneelle:

Pysyn edelleen vankasti siinä mielipiteessä, että eläinten kouluttaminen ei ole vahinko kellekään. Ja jos se herättää näinkin ikäviä tuntemuksia, niin se kertoo mulle enemmän kuin tarpeeksi. Esim. kenellä tässä jengissä onnistuu talutus ja vaikka lastaus, ja kellä ei.

En tiiä, miten voi kirjoituskykyisellä ihmisellä mennä koulutuksen puute & eläimen luontainen käytös noin pahasti ohi ettei kahta saa erotetuksi, mutta jälleen se ei ole oikein minun hlökohtainen helvettiin.

Lähettäjä: Hevosetki nauraa 
Päivämäärä:   29.7.26 01:19:37

Jep. Joskus joutunu hakee pallin avuksi että sain isolle ja vieraalle hepalle riimun päähän, ku nosti sen aina pilviin. Omani kyl käyttäyty varsin mallikkaasti, mun kanssa. Mut jos hevosen mielestä tuli joku väärä henkilö hoitotoimenpiteitä suorittamaan ni kyllä se heppa osas sen heikot hetket hyödyntää. Eläintenkouluttajat sanoo ettei eläimet osaa huijata/osottaa mieltään, mutta itte oon omieni kohdalla toista mieltä. Tai sitte mulla on ollu poikkeuksellisen fiksut lemmikit.

Päivämäärä:   29.7.26 11:25:10

No mutku varsoihin ei saa koskeakaan ennen vieroitusta että ei mene tamman ja varsan suhde ihan pilalle jne. Senkin jälkeen parempi antaa kasvaa rauhassa sinne 3-4v nurkille. Ja sit alkaa ihmettelemään miks on hepan kanssa vähän hankalaa.

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   29.7.26 12:25:21

Kuka kieltää sinua koskemasta varsaasi? Ei minua ole kukaan kieltänyt koskemasta kasvatteihini heti syntymästä lähtien. Johan noille on riimukin laitettu parin viikon ikäisenä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.