Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tammat ja varsat erikseen vai muiden kanssa?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   25.7.26 19:48:41

Laitan tännekin, kun täällä on myös kasvattajia ja kasvatuspuoli on kuollutta.

Meillä on kolme tammaa varsoineen ja kaksi muuta tammaa ilman varsoja. Oletteko tässä tilanteessa pitäneet kaikki yhdessä vai tammat ja varsat erikseen? Kaikki muut ovat olleet yhdessä aiemmin ennen varsoja paitsi yksi varsallinen tamma ei ole ollut muiden kanssa.

Re: Tammat ja varsat erikseen vai muiden kanssa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.26 23:11:17

Mulla ollut varsallinen tamma aina muiden kanssa ilman ongelmia. Riippunee porukasta?

Päivämäärä:   25.7.26 23:49:06

Mä sanoisin että jos sopuisa porukka niin yhteen vaan. Kunhan siis varsat vähintään sen 2-3vk vanhoja, osaa seurata emää ja pysyy menossa mukana.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.26 23:57:50

Jos varsa ei synny laumaan, laittaisin vasta tosiaan muutaman viikon ikäisen emänsä kanssa kunnolla leimaantuneen laumaan varsattomien tammojen kanssa.

Päivämäärä:   26.7.26 00:05:08

Varsalle tekee hyvää kun on tiukkoja tätejä pitämässä seuraa. Ei pääse hyppimään nenille ja äiti saa rauhaa. Toki laumassa on aina riskinsä, mutta varsa hyötyy sosiaalisista suhteista eri-ikäisiin hevosiin.

Päivämäärä:   26.7.26 10:35:13

Ei ainakaan kengällisten kanssa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.7.26 10:57:08

Aikuisten hevosten seura tekee varsalle hyvää, se oppii kunnioittamaan isompiaan ja sosiaalisia taitoja. Itse pidin tammaa ja varsaa keskenään viikon ja sitten yhdistin ne aikuisen varsomattoman tamman kanssa. Pidä mielellään vierekkäisissä tarhoissa ja anna tutustua, niin näet, saako emä hepulin, kun joku toinen hevonen nuuskii sen varsaa aidan toiselta puolelta. Jos ei saa hepulia, voi jo hyvin yhdistää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.