Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paineen aiheuttaminen ja sen poistaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.26 17:01:54

Tulipa vastaan somessa video, jossa maasta käsittelevä saa hevosen hetkeksi kokoamaan itseään niin, että hevosen riimusta otetaan ote ja samalla hevoselle annetaan toisella kädellä eteenpäin vievä apu. Kuvatekstinä on, että tämä liike on hevoselle vaikea, mutta saavutetaan ilman paineen tuottamista tai sen poistamista.

En enää muista, kuka julkaisun teki eikä se ole tullut vastaan enää, joten en ole voinut käydä vuoropuhelua julkaisijan kanssa.

Olen käsittänyt, että paine se on pienikin paine, tuoteaan se riimun, käden tai muun ”komennon” avulla. Luonnollisesti videolla kun käsittelijä otti paineen pois, eli irrotti otteen riimusta eikä enää ohjannut toisellakaan kädellä, hevonen siirtyi kulkemaan kaula pitkänä.

Onko siis joillekin paine yhtäläisyysmerkki vain tiettyihin varusteisiin, kuten kuolaimiin, suitsiin, pohkeeseen, raippaan tai kannukseen? Että kun käytetään riimua tai naruriimua, sitä painetta ei ole lainkaan?

Minä olen oppinut, että paine voidaan tuottaa vaikka suojien laitossa, olettaen esim. hevosen pitävän sitä vähän ärsyttävänä puuhana. Tai missä vain hoitotoimenpiteessä, harjaamisesta pesemiseen, tai vaikka paikoillaan seisomisen tai aktiivisen toiminnan kuten lastaamisen harjoitteluun.

Re: Paineen aiheuttaminen ja sen poistaminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.26 17:32:57

Samaa mieltä sun kanssa.

Mulle tuli aikoinaan herkkis nuorukainen, ei ollut helppo pyydystää isosta tarhasta. Muistan miettineeni et tää ottaa painetta siitä kun ihminen on 30m päässä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.26 17:41:28

Aivan. Hevoselle voidaan tuottaa paine ilman kosketustakin, katseella, ryhdillä, kontaktin ottamisella.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.26 22:22:12

Tässä taitaa olla kyse Onnelan eläimistä. Julkaisussa tosin sanottiin, että painetta ei ole annettu eteen tai ylöspäin asian opettelussa. Ainakin se julkaisu tuli itsellä eteen. Jos siitä on kyse, niin aloittaja on tainnut ymmärtää tai muistaa väärin.

En tosiaan huomannut, että videolla olisi annettu mitään raippamerkkejä tms toisella kädellä. Riimukäsi ehkä nousee/pidättää ja ihminen ottaa itse korkeampia askeleita, mikä lienee tärkein apu tuolle hevoselle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.