Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Harmittaa vuokrahevosen omistajan toiminta

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   25.7.26 14:42:10

Olen nyt kohta kaksi vuotta ratsastanut nuorta kouluhevosta, jota ollaan tehty systemaattisesti sillä ajatuksella että sen saisi kisaradoille. Sillä ei ole ollut muita ratsastajia sisäänratsastuksen jälkeen ja omistaja ratsastaa välillä omaksi ilokseen. Vetovastuu hevosen liikutussuunnitelmasta, valmentautumisesta ja eteenpäin viemisestä on sovitusti ollut siis minulla.

Olen maksanut hevosesta joka kuukausi, koska olen saanut treenata hevosella kuin omallani. Kuluja on omistajalla paljon, joten vaikka diilimme vastaakin enemmän ratsutusta kuin perus vuokrahevosdiiliä, koin mukavana eleenä maksaa kun "käytän" hevosta kuitenkin eniten, eikä omistajalla välttämättä olisi varaa pitää sitä noissa puitteissa ja näin lähellä minua ilman rahallista apuani.

Hevonen on nostanut tasoa treeneissä todella lupaavasti ja loppukesästä on ensimmäiset startit. Omistaja (kuten minäkin) on ollut todella tyytyväinen hevosen ratsastettavuuteen ja tähän diiliin.

Nyt kuitenkin omistaja on alkanut päästämään lähes viikoittain kavereitaan hevosen selkään. On tätejä ja ratsastuksen pariin palanneita ratsastuskoulutaustaisia tyyppejä. Omistaja on sanonut että haluaa ystäviensä pääsevän fiilistelemään hänen hienoa hevostaan.

Hevonen on tuntunut näiden päivien jälkeen suoraan sanottuna kamalalta ratsastaa, kun puutteellista kehonhallintaa on kompensoitu ohjissa roikkumalla ja pohkeella potkittu varmuuden vuoksi joka askeleella, sekä kaikki hevosen liike on vedetty minimiin ettei vaan pomputa. Laukatkin nostetaan ajamalla kiitoravista ja hevonen kurkkii yläkautta silmiin.

Nyt omistaja lupasi että yksi näistä kaveritädeistä saa ratsastaa (ilmaiseksi) säännöllisemmin ja käydä valmennuksissa, jotta tämä voi kehittää omaa ratsastustaan vähän laadukkaammalla hevosella. Tämä tarkoittaa myös sitä, että omat käyntipäiväni ja valmennusmahdollisuudet vähenevät.

Kuulostan varmasti jonkun mielestä ylimieliseltä, mutta huomaan että tämä kuvio harmittaa minua jonkin verran. Omistajalla on tottakai täysi oikeus päättää kuka hevosella ratsastaa, ei minulla siihen tietenkään ole mitään sanottavaa kun kyseessä ei ole oma.

Mutta kaikki se raha, aika ja vaiva mitä hevoseen olen laittanut tuntuu nyt ottavan takapakkia kun ratsastettavuus muuttuu jatkuvasti ja hevonen turtuu ristiriitaisista avuista. Kyseessä ei ole mikään opetusmestari, vielä. Hevosesta on tullut myös todella rakas itselle tässä ajassa. Omaan ei ole tällä hetkellä mahdollisuuksia.

Mitä te tekisitte tällaisessa tilanteessa?

Re: Harmittaa vuokrahevosen omistajan toiminta

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.7.26 14:52:31

Joko lopettaisin tai tyytyisin siihen mitä omistaja päättää tehdä. Muuta nyt ei oikein voikkaan tehdä.

Lähettäjä: .~. 
Päivämäärä:   25.7.26 15:02:29

Osta oma tai hanki oikea ratsutusdiili.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.7.26 15:05:13

Jännä ettei hevonen tunnista sinua ja apujasi heti kun selkään kiipeät. Ei ne asetukset myt heti pitäisi pieleen mennä sillä että osamattomammat käy köpötteleen.

Oma pitää ostaa jos haluat täyden määräysvallan.

Lähettäjä: lollo 
Päivämäärä:   25.7.26 15:10:43

Minä kyllä ymmärrän, että jo kerrasta lähtee ne omat asetukset ja joutuu aloittamaan ns. alusta. Varsinkin koulutuksellisesti kesken olevan hevosen kanssa tuo käy tosi nopeesti!

Hankala tilanne! Juttelisin omistajan kanssa ja kertoisin oman mielipiteen. Ja esim. sanoisin suoraan että kisoihin ei viedä jos muutkin hevosta ratsastaa.
Maksupolitiikka sitten ihan toinen keskustelun aihe, joka on teidän välinen asia.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   25.7.26 15:17:01

Etsi uusi vuokrahevonen :)

Lähettäjä: mökömökö 
Päivämäärä:   25.7.26 15:35:21

Ymmärrän harmistuksen, mutta vaihtoehtoja on oikeastaan vain kaksi. Joko tyydyt tai etsit toisen vuokrahevosen.

Lähettäjä: Marenki 
Päivämäärä:   25.7.26 15:37:38

Kuten yllä sanottu, sulla on tasan kaksi vaihtoehtoa. Tyydyt tilanteeseen ja jatkat tuolla mitä on tarjolla tai lopetet tuon hevosen vuokraamisen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.26 15:41:50

Nuori, koulutuksen kesken oleva hevonen oppii joka kerralla. Tottakai sellainen hevonen erityisesti siirtää oppimaansa kaikkeen tekemiseen. Ei sille ole ratsastajaa A, jonka kanssa toimitaan näin ja ratsastajaa B, jonka kanssa tehdään jotain muuta. Sille on ratsastusta, joka aina pohjautuu siihen, mitä edellisellä kerralla on tehty.

Aloittaja, mikäli teillä on hyvät välit omistajan kanssa, kävisin keskustelun siitä, kuinka usein, kenen valmentajan ja miten "rytmitettynä" tuo tuttava käy. Myöskin voisi tehdä hyvää, jos omistaja itse ratsastaisi hänen jälkeensä, ehkä huomaisi sen eron. Se on juuri kuten sanoit, että omistaja päätökset tekee, mutta tietysti jos sinä maksat esim puolet hevosen kuluista, on sinullakin jotain sanottavaa siihen, että oma harrastus pysyy mielekkäänä. En kuitenkaan lähtisi siitä, että tuttava ei saa käydä, siitä omistaja varmasti nostaa karvat pystyyn. Mutta aloittaisin rakentavan keskustelun siitä, että miten asia hoidetaan hevosen kannalta parhaalla tavalla. Eli joku ehdotus valmiiksi: toivoisit että tuttu kävisi kaksi päivää peräkkäin joka toinen viikko, ja aina vähintään toinen kerta valmentajan kanssa, ja valmentajan kanssa on käyty läpi mitä asioita ratsukko toistaiseksi voi tehdä. Näin sinä voisit jatkaa hevosen kehittämistä sen välissä olevat kaksi viikkoa ja hevosen kehitys pysyisi ja siitä voisi ajan kanssa rakentaa opetusmestaria edelleen.

Päivämäärä:   25.7.26 15:50:45

Osta itselles tai sopeudu, se on toisen ihmisen omistama hevonen etkä voi alkaa sen omistajalle päsmäröidä että mitä saa hevosellaan tehdä.

Lähettäjä: noup 
Päivämäärä:   25.7.26 15:53:47

” Se on juuri kuten sanoit, että omistaja päätökset tekee, mutta tietysti jos sinä maksat esim puolet hevosen kuluista, on sinullakin jotain sanottavaa siihen, että oma harrastus pysyy mielekkäänä. ”

Ei kyllä ole! Hevosen omistaja päättää täysin itse ja tekee hevosensa kanssa aivan kuten hän haluaa (jos ei erikseen ole vuokrasopimukseen muuta sovittu)

Päivämäärä:   25.7.26 16:02:00

Olet alunperinkin sekaantunut liikaa rahallisesti ja emotionaalisesti toisen hevoseen. Ei kannata, eikä varsinkaan kannata ryhtyä vaatimaan mitään.

Päivämäärä:   25.7.26 16:22:06

"Ei kyllä ole! Hevosen omistaja päättää täysin itse ja tekee hevosensa kanssa aivan kuten hän haluaa (jos ei erikseen ole vuokrasopimukseen muuta sovittu)"

Kuten sanoit, se riippuu sopimuksesta kylläkin, ei voi myöskään sanoa, että omistaja päättää täysin itse. Omistaja voi toki päättää, että hän maksaa jatkossa kaiken ja sitten tekee mitä lystää. Mutta ei omistaja esim ylläpidossa olevan hevosen osalta voi yhtäkkiä alkaa päättää, että hän ja hänen kaverit ratsastaa ja ylläpitäjä maksaa. Tässäkin tapauksessa jos on esim diili (sanallinenkin riittää), että aloittaja maksaa vaikka puolet hevosesta, ei ota korvausta ratsutuksesta ja sitä vastaan saa hevosella kilpailla y aikaa, ei omistaja voi maksukuviota muuttamatta vaan päättää jotain muuta. Toki se ei varsinaisesti ole omistajan ongelma, mikäli hevonen on huono ratsastaa hänen ystäviensä jälkeen, koska se ei muuta kuitenkaan sitä, mitä ja kuinka paljon aloittaja voi hevosen kanssa tehdä. Mutta mikäli omistajalle hevosen kehitys on tärkeää, asiasta voi varmasti keskustella.

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   25.7.26 16:23:02

Kerro kantasi omistajalle. Itse haluaisin että pysytään alkuperäisessä ajatuksessa tai lopetan tähän. Lisäksi laittaisin paperille mitä sinä hoidat ja maksat ja toisaalta mitä odotat omistajalta. Tässä taloudellisessa tilanteessa tarjoaisin jolla ostaa hevonen itselle.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   25.7.26 16:23:32

Aina kirjallinen sopimus!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.7.26 16:28:46

No eihän tuossa nyt tosiasiallisesti ole kuin kaksi vaihtoehtoa: joko tyydyt tilanteeseen tai lopetat vuokraamisen. Jos haluaa päättää hevosen asioista itse, pitää ostaa ihan oma hevonen.

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   25.7.26 18:54:47

Kyllä muakin ärsytti, että omistaja halusi pari tallivapaata ja vähensi sanomatta minun käynnit 1 kertaan. Otti kaverin ilmaiseksi vetämään rallia ympäri kyliä, jolloin itse oli pakko palautella maitohappoista hevosta ja vielä maksaa siitä. Heppa oli tärkeä, mutta oli pakko lopettaa kun en periaatesyistä enää voinut jatkaa maksavana vuokraajana. Lopultahan heppa hajosi ja meni monttuun. Ärsytti aivan sairaan paljon!

Lähettäjä: Tietysti 
Päivämäärä:   25.7.26 19:15:30

Jännä ettei hevonen tunnista sinua ja apujasi heti kun selkään kiipeät. Ei ne asetukset myt heti pitäisi pieleen mennä sillä että osamattomammat käy köpötteleen.

TÄMÄ. Mulla on ollut tyyliin yli 30 omaa hevosta ja ihan sama vaikka pelle hermanni olisi ratsastanut edellisenä päivänä. Kun menen selkään niin ovat kyllä ihan heti mun "tehdasasetuksissa".

Lähettäjä: bibi 
Päivämäärä:   25.7.26 20:07:43

meidän tallilla on monta ammattiratsuttajaa, ja kyllä ne 10 minuutissa saa hevosen kuin hevosen omille asetuksille vaikka selässä olisi ollut kuka vaan tumpelo. Sitä se ratsastustaito nimittäin on.

Aloittaja ei näköjään ole yhtään kiitollinen että hän on saanut ratsastaa ja pitää ilmeisen laadukasta hevosta jo kaksi vuotta, käydä valkussa jne, ilman että hänen on pitänyt laittaa euroakaan hevosen hankintahintaan. Joku olisi onnellinen tollaisesta mahdollisuudesta.

Mutta juu, paras varmaan että lopetat koska sun v-tutus takuulla näkyy jo sun naamasta.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   25.7.26 20:16:46

Puhuisin tästä tilanteesta omistajan kanssa. Lähtökohtaisesti ehkä aloittaisin keskustelun tyyliin "nyt kun 'heppa' on käytössä muillakin säännöllisesti, niin tähdätäänkö me vielä kisakentille vai alanko itse höntsäilemään? Kaksi eri tasolla valmentautuvaa ratsastaa hämmentää 'heppaa' näköjään sen verran että itseni kohdalla tavoitteellinen ratsastaminen vaatii nyt jonkin verran enemmän pointseja etten koe kehittäväksi käydä 'tädin' jälkeen ratsastamassa"

Tulevan kisahevosen selkään kun ei kannata missään nimessä laittaa mitään aloittelijaa opettelemaan ratsastusta... hevonenkin kun on vielä oppimisvaiheessa.

Ymmärrän aloittaja täysin. Tosin ihan eri lähtökohdista. Itse olen se puska ö-tasoinen joka käy vaan maastossa höntsöilee kisahevosta. Ei tulisi mulle, hevosen omistajalle eikä vuokraajalle mieleenkään että mä alkaisin valmentautumaan xD

Päivämäärä:   25.7.26 20:42:44

Eihän puska ö -tasoinen valmentaudu samalla tavalla kuin se kisaaja. Mutta mielestäni ei sekään ole vaihtoehto, että se jos hevonen "kärsii" kokemattoman ratsastajan virheistä, ratsastaja humppailee hevosen kanssa yksin. Kyllä silloin pitää olla joku katsomassa ja sanomassa että käsi eteen ja reippaammin. Ei se ole samalla tavalla valmentautumista vaan opetuksessa ratsastamista, joka noin ylipäätään on kaikille vain ja ainoastaan hyödyllistä, mutta erityisesti silloin jos ratsastus syystä tai toisesta on jonkun tietyn hevosen kanssa hankalaa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   25.7.26 20:52:41

Kyllä mielestäni myös sen hevosen pitäisi tulla avuillesi pienen ratsastuksen jälkeen, olis selässä käynyt kuka vaan.

Olet pelkkä vuokraaja joka maksaa hevosen käytöstä.
Et voi ajatella että olet laittanut rahaa sen kouluttamiseen, teillä ei sellaista sopimusta ole. Ainahan se hevonen kehittyy kun selässä on systemaattisesti taitavampi kuin omistaja.
Vuokraaja tyytyy siihen mitä saa, tai vaihtaa vuokrahevosta joka vastaa paremmin omia tarpeita.

Ratsutus/kilpailutusdiili on erikseen.

Lähettäjä: Imar 
Päivämäärä:   25.7.26 20:56:54

Mä ehkä sanoisin omistajalle että: "Kuvittelenkohan mä vaan, vai onkohan toi Polle nykyään vähän erilainen ratsastaa. Voisitkohan sä kokeilla, huomaatko sinä eroa?" Ja sitten sopisitte sellaisen päivän mikä on hänen kaverinsa ratsastuksen jälkeinen päivä. Hän voisi itse huomata ratsastettavuudessa tulleen eron, jolloinka voisit ujuttaa keskusteluun hienovaraisesti havaintosi siitä että tämä muutos olisi tapahtunut samoihin aikoihin kun ratsastajat lisääntyivät.

Mikäli tuo ei tepsi, niin kannattaa suosiolla lopettaa. Ei siitä muutoin tule kuin itkua ja hampaiden kiristelyä.

Päivämäärä:   25.7.26 21:33:50

Milloinhan hevosen omistaja huomaa tämän topikin?

Lähettäjä: lsänkklsd 
Päivämäärä:   25.7.26 23:11:53

Jos mä hevosenomistajana kuulisin, että vuokraaja täällä valittaa ja haukkuu mua, niin sillä sekunnilla loppuis vuokrasuhde.

Ja aloittaja, kun kerran olet niin supertaitava, niin varmasti uuden vuokriksen löytäminen on helppoa.

Päivämäärä:   25.7.26 23:18:41

Meilläkin oli yhden omistajan hevosia, joka oli sitä mieltä, että hänen hevosistaan pitää ja saa olla iloa mahdollisimman monelle. Kiva ajatus ja omillaan omistaja tekee just sitä mitä huvittaa ja se on hyväksyttävä.

Nykyään on omia. Jos yhdenkään vieraan hevosia enää ikinä tulisi millään diilillä, niin olisi tarkka kirjallinen sopimus ja saisi olla aika hemmetin lupaava tai jo hieno hevonen. Mieluisampia on omistajat, jotka maksavat niillä hevosillaan ratsastamisesta.

Lähettäjä: nnn 
Päivämäärä:   26.7.26 00:36:45

Siis onko vielä omistajia jotka vuokraavat hevostaan ilman tarkkaa kirjallista sopimusta?? Sitten saa kyllä itseään syyttää.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   26.7.26 00:41:45

Aloittajan taidoilla ottaisin tosiaan nyt lopputilin ja hankkisin ihan oman ratsun. Kaikissa yhteisdiileissä on aina se riski, että omistaja keksii uusia toimintamalleja eikä osaa enää nähdä tai arvostaa ratsuttajan/vuokraajan tekemää työtä eikä rahallista panostusta. Omistan itse hevosen jota vuokraaja ratsastaa ja vie sovitulla tavalla eteenpäin, mutta haluan kyllä itse määrittää mitä ja miten hevosella tehdään. Jos se ei vuokraajalle jostain syystä sovi, niin pitää vaihtaa vuokraaja. Hevonen on kuitenkin minun.

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   26.7.26 02:14:00

En ole vielä törmännyt vuokraajaan joka vie hevosta eteenpäin. Ja vielä maksaa siitä.
Ne jotka vievät hevosta eteenpäin eli kouluttavat sitä, he ovat ratsuttajia ja heille kyllä maksetaan siitä työstä.

Päivämäärä:   26.7.26 09:46:42

Vähän on vaikea uskoa, että todellisuudessa maksat vuokraa niin paljon että sillä olisi suuri merkitys ja lisäksi koulutat hevosta. Vuokrahinta on yleensä varsin pieni, varsinkin mitä tulee keskeneräisiin hevosiin. Tottakai omistaja antaa ratsastaa hevosellaan kenen haluaa. Et omista sitä eikä sulla ole määräysvaltaa siihen, kuka sillä ratsastaa ja milloin, vaikka vuokraisitkin sitä.

"eikä omistajalla välttämättä olisi varaa pitää sitä noissa puitteissa ja näin lähellä minua ilman rahallista apuani." Omistajalle ei välttämättä olekaan ykkösprioriteetti pitää hevosta asumassa lähellä sinua. Tai välttämättä edes nuo puitteet. Itse pidin nuorta hevosta maneesitallilla alkuun jossa ratsastuksen aloitus on helpompaa mutta sen jälkeen on ollut ihan sama, onko maneesia vai ei, kun itse en koskaan sitä käytä.

Lähettäjä: Syop 
Päivämäärä:   26.7.26 10:08:46

Hyvä tarina! 6/5. Omistaja ja kaverinsa varmasti ilahtuvat kun lukevat sen täältä. Voipi olla että ongelmasi ratkeaa sitten ihan itsestään. Tai ratkeaisi jos ei olisi sepitettä.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   26.7.26 10:20:39

Hienoa työtä aloittaja kun oot kouluttanut hevosen joka toimii turvallisesti kaikilla!
Toki olisi parempi saada mennä vain itse, mutta sitten pitää ostaa oma. Tilanne hevoselle uusi, katsele hetken miten alkaa sujua, suurin osa hevosista kyllä palautuu "omiin asetuksiin" lyhyen verryttelyn aikana.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   26.7.26 11:09:14

Tämä on aika tavallinen tarina. On itsellenikin käynyt pariin otteeseen niin, että olen ratsastanut joutohevosen hyväksi (ilman että raha vaihtoi omistajaa) ja sitten sille on otettu vuokraajia, kun hevonen on ollut muillekin houkutteleva. Näihin pitää aina suhtautua niin, että hoitohevonen/vuokrahevonen on arvokas oppimiskokemus ja suurin hyöty itselle näistä diilistä on jokainen yksittäinen ratsastuskerta - ei se, mitä hevosen kanssa ehkä saatetaan tehdä vuosien päästä, kun se on ensin koulutettu. Toisten omistamien hevosten kanssa ei pidä ajatella tulevaisuutta vaan nykyhetkeä. Jos nykyhetki itsessään ei miellytä, on aika luopua hevosesta ja hankkia oma.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.7.26 11:31:43

"meidän tallilla on monta ammattiratsuttajaa, ja kyllä ne 10 minuutissa saa hevosen kuin hevosen omille asetuksille vaikka selässä olisi ollut kuka vaan tumpelo. Sitä se ratsastustaito nimittäin on."

Tämä. Luulet itsestäsi liikoja.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   26.7.26 11:43:46

Lähettäjäviiva

Päivämäärä26.7.26 02:14:00

En ole vielä törmännyt vuokraajaan joka vie hevosta eteenpäin. Ja vielä maksaa siitä.
Ne jotka vievät hevosta eteenpäin eli kouluttavat sitä, he ovat ratsuttajia ja heille kyllä maksetaan siitä työstä.

..

Ottaahan moni ylläpitoonkin nuoren hevosen tai jopa varsan ja sitten kun se on ratsastus käytössä toimiva, ni omistaja myy omansa pois ;)

Päivämäärä:   26.7.26 13:01:32

”Ottaahan moni ylläpitoonkin nuoren hevosen tai jopa varsan ja sitten kun se on ratsastus käytössä toimiva, ni omistaja myy omansa pois ;)”

Tällaiseen ei pidä suostua. Sopimuksenteon vaiheessa pitää sopia provikka / sopimussakko / kulukorvaus, jos omistaja hakee hevosen pois tai myy sen ennen ajankohtaa x. Omaa hölmöyttä jos ilmaiseksi kouluttaa toisen hevosen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.26 13:06:23

Kyllähän se näin on, että kun työläs hevonen kehittyy ja edistyy niin sinne selkään haluaa nousta nekin joita se ei ole aiemmin kiinnostanut. Tämä pitää aina tiedostaa kun toisen hevosta ratsastat ja valmentaudut.

Lähettäjä: pk 
Päivämäärä:   26.7.26 13:58:37

Ei kukaan osaava ammattilainen ota mitään hevosta ilmaisesti ratsutettavaksi. Jos joku ottaa, en luottaisi hänen "koulutustaitoonsa" pätkääkään. Luuli hän itsestään ja taidoistaan mitä vain.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   26.7.26 14:00:46

LähettäjäSyop

Päivämäärä26.7.26 13:01:32

”Ottaahan moni ylläpitoonkin nuoren hevosen tai jopa varsan ja sitten kun se on ratsastus käytössä toimiva, ni omistaja myy omansa pois ;)”

Tällaiseen ei pidä suostua. Sopimuksenteon vaiheessa pitää sopia provikka / sopimussakko / kulukorvaus, jos omistaja hakee hevosen pois tai myy sen ennen ajankohtaa x. Omaa hölmöyttä jos ilmaiseksi kouluttaa toisen hevosen.

..

Jatkuvasti näytä on tarjolla ylläpitoon ja joku siihen aina ryhtyy, jos ei muuten hevosta ilman ostamista käyttöönsä saa.

Päivämäärä:   26.7.26 14:15:14

^ varmasti suostuukin, mutta eihän me tiedetä minkälaisen sopimuksen ne tekee keskenään.

Lähettäjä: n- 
Päivämäärä:   26.7.26 15:29:22

Haiskahtaa vahvasti sadulta/sepitteeltä. Nimittäin miten aloittaja on havainnoinut tallilla käymättä (= käyntipäiviensä ulkopuolella) ohjissa roikkumista, pohkeella potkimista, laukannostoja kiitoravista jne. Ja jos aloittaja on nähnyt nämä tilanteet itse puuttumatta asiaan, niin onpahan käsittämättömän välinpitämätön. Jos taas on puuttunut, kuten normijärkinen ihminen tekee, niin varmaan olisi kirjoitellut tänne, mitä mieltä hevosen omistaja on ollut puuttumisesta toisten ratsastamistyyliin.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   26.7.26 16:03:40

JOS tämä on se tapaus mitä luulen, niin koko kertomus, tilanne ja vuokraajan realistinen taitotaso, kuinka hän on hevosta ”kouluttanut eteenpäin” ja kisahaaveilu kuulostaisi kyllä hyvin toisenlaiselta omistajan ja kuviota läheltä seuraavien suulla kerrottuna…
(huom vahva jos, en väitä että on, asetelma vaan kuulostaa kovin tutulta)

Lähettäjä: Ajatuksia 
Päivämäärä:   29.7.26 17:41:41

Kuulostaa hienolle, että sinulla on ollut jo pari vuotta tällainen mahdollisuus ratsuttaa nuorta hevosta, ja että ainakin tähän asti omistajan ja sinun yhteistyö on sujunut hyvin.

Tunnet varmasti parhaiten hevosen omistajan ja pystyt ennustamaan, miten hän suhtautuu tilanteeseen.

Itse yrittäisin keskustella hevosen omistajan kanssa jatkosta.

Olen itse vuokrannut erästä hevosta – tosin vain kerran viikossa – ja omistaja on painottanut, että kaikki muutokset hevosen käyttäytymisessä ja ratsastettavuudessa tulee raportoida. Eli jos sinulla on kärsivällisyyttä, kannattaa nostaa asia esille kohteliaasti ja etsiä ratkaisua. Jos itse omistaisin hevosen, jota haaveilen syksyn startteihin, haluaisin ehdottomasti kuulla muutoksista ratsastettavuudessa ja käydä itse selässä.

Sinällään tuo ratkaisuhan voi olla juuri omistajan esille tuoman toisen vuokralaisen valmentautuminen – valvovan silmän alla voisi toivoa hevosta ratsastettavan oikein. Sinuna antaisin vielä yhden mahdollisuuden, mutta en panostaisi rahallisesti samalla summalla. Jos ei toimi, niin muualta kilpailudiili tai oma hevonen. Tsemppiä!

Päivämäärä:   29.7.26 18:11:34

Paljon muiden hevosia ratsastavana ja ratsastaneena fiilaan aloittajaa ihan täysin. Vuokrahevosta minulla ei ole koskaan ollut, mutta nuorena ratsastin ilmaiseksi ja nykyään otan siitä rahaa. Oma hevonen on auttanut suhtautumaan muiden hevosiin ilman suurempia kiintymyksiä tai tavoitteita. Ratsastan edelleenkin ilmaiseksi vain sellaisia hevosia, joiden ratsastamisesta on minulle itselleni iloa ja hyötyä juuri sillä hetkellä, en enää haaveile, että diilit olisi mitään pysyviä. Aina, siis ihan aina hevoselle löytyy muuta käyttöä sitten kun se alkaa toimimaan. Lähtökohtaisestihan minua tuskin olisi edes pyydetty jos hevonen olisi tosi kiva ja toimiva. Normaalia edullisempien / ilmaisten diilien reunaehdot käydään tarkasti läpi aloittaessa, vaikka mitään kirjallisia soppareita ei tehdäkkään, silloin niihin on helpompi viitata kun tilanne muuttuu.

Kyllä mua harmittaa ihan tosi paljon se, että hevoset ovat huonoja ratsastaa muiden ihmisten jälkeen, vaikka ne ratsastuksen aikana omille avuille tulevatkin. Yhdessä kerrassa voi kuitenkin saada ihan tosi paljon aikaan, hyvässä ja pahassa.

Sanoisin aloittajalle että ei muuta kuin uutta heppaa putkeen. Voit toki yrittää keskustella omistajan kanssa, mutta ainakaan oman kokemukseni mukaan vanhaan ei ole enää paluuta.

Päivämäärä:   29.7.26 18:32:18

Itse sen verran vittuimainen ihminen kun olen niin ilmoittaisin että joudun pitämään kuukauden/kahden tauon ratsastuksesta että palaan sen jälkeen kuvioihin. Siinä sitten ratsastelkoot tädit keskenään kesken eräisellä hevosella. Onhan se varmasti ekan viikon tai kaksi kiva mutta jos omistaja on fiksu ( ja tämä kertomus todenmukainen) niin huomaa että kaverinsa ratsastus tekee hevoselle huonoa ja että sinusta on oikeasti ollut hyötyä ollessasi hevosen pääasiallinen liikuttaja.

Helpommalla pääset kun etsit uuden vuokrahevosen, jos olet valmis maksamaan siitä että nuorella saat kisata ja valmentautua luulisi löytyvän tähän diiliin tarttuva. Sitten vaan kunnollinen kirjallinen sopimus siihen mukaan

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   29.7.26 18:49:52

TÄMÄ. Mulla on ollut tyyliin yli 30 omaa hevosta ja ihan sama vaikka pelle hermanni olisi ratsastanut edellisenä päivänä. Kun menen selkään niin ovat kyllä ihan heti mun "tehdasasetuksissa".

^ Näin. Joko koko tarina on keksitty, tai sitten se on keksitty vain aloittajan osaamistason osalta. Ratsuttajatasoiset oikeat osaajat saavat etenkin hyvin tuntemansa hevosen avuilleen alle viidessä minuutissa olipa edellinen tehnyt mitä hyvänsä. Ja tarkkaanpa siellä tosiaan tiedetään mitä ne muut selässä tekevät.

Päivämäärä:   29.7.26 21:57:10

Minä lopetin nuorena vastaavan diilin ilman selitystä. Aikuisena pyrkisin ilmaisemaan harmituksen ennen sitä. Siis yhtä asiallisesti kun aloituksessa selvitit.

Päivämäärä:   30.7.26 00:44:23

Jos hevonen on noin kiva kuin kuvaat, niin sille löytyy nopeasti joku toinenkin joka valmentautuu, kisaa ja vielä maksaa siitä.

Lähettäjä: Tiistai 
Päivämäärä:   30.7.26 10:42:49

Omistajan oikeus on tehdä hevosellaan mitä lystää. Informoi tilanteesta ja sitten häivy, jos keskustelu ei vie haluamaasi suuntaan.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   30.7.26 13:26:33

En ainakaan itse jatkaisi tällaista diiliä, että itse maksaisin ja muut kävisi ilmaiseksi nautiskelemassa työn tuloksista. En viittaa muilla hevosen omistajaan.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   30.7.26 14:37:24

Voisitko ostaa tämän hevosen itsellesi?

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   30.7.26 14:50:55

1. Ostat oman hevosen
2. Etsit toisen vuokrattavan

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   30.7.26 15:07:35

Nostaisin esiin sellaisen näkökulman, että vaikka nuoren koulutus ei etene niin nopeasti kuin ennen, sille voi olla tulevaisuudessa hyötyä siitä että se on tottunut vaihtuviin ratsastajiin, oppinut sietämään niitä, ja oppinut että henkilöllä A avut tarkoittavat että pitää reagoida näpsäkästi ja henkilö Bn jalka on epävakaa ja sieltä tulevista merkeistä ei kannata niin välittää.

Tämä voi myös olla se syy, miksi omistaja haluaa että hänen nuorensa selkään kiipeää joku muukin kuin hän itse/ratsuttaja.

No mitä ratsuttaja voi tehdä? Niellä sen että omistajalta on tullut tällainen kannanotto hevosen valmentautumissuunnitelmiin ja etenemiseen. Pitää ehkä tehdä omistajan kanssa uusi liikutus- ja valmentautumissuunnitelma joka huomioi nämä omistajan toiveet. Jos diili ei vuokraaja-ratsuttajalle käy niin kyllähän se vuokraaminen pääsääntöisesti loppuu siihen.

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   30.7.26 15:17:11

Olen ollut vastaavassa tilanteessa, kokemattomamman omistajan tamma oli minulla vuoden ylläpidossa ja oppimassa lisää, saatiin jo aiheuttamansa ongelmat laukannostoissa, maastoilussa ja pukittelussa pois hoidettua oikeilla varusteilla ja säännöllisellä liikunnalla monipuolisesti. Vuoden kuluttua sovittiin että jatkan vuokraajana, hänen kaveri rupesi ratsastamaan hevosella lisäkseni pari kertaa viikkoon ja tämä oli täysin ok, sain omalle ponille enemmän aikaa ja rahaa säästyi, valmennukset ja kisaaaminen onnistui kuten oli sovittu aloitettavan. Kunnes sitten omistaja tuli raskaaksi ja hankki kolmannen ratsastajan, tosi aran ja hänen jälkeen valmentajakin sanoi (meidän valkka aina seuraava päivä hänen käynnistä) ettei tässä ole mitään järkeä, kun puolet valkasta sai hevosta ratsastaa eteen, alas ja rentoutumaan, lisäksi alkoi kyttäillä tämän ratsastuksen jälkeen. Jatkettiin niin että menin itse ekan päivän ja otettiin valmennus vasta loppuviikolle kun oli pari omaa kertaa alla, sujui hienosti ja kisat kun aloiteltiin myöskin tulosta tuli. Sitten omistaja keksi, että tallissa asuva nuori saa käydä äitinsä kanssa tammaa ratsastamassa kun hänen kisaponi oli sivussa hammasvaivojen takia usean kuukauden. Siitä seurasi jo ongelmia päivienkin suhteen, oli vaikea saada sovituksi, yhtäkkiä tämä nuori oli yhteisestä sopimuksesta huolimatta se joka tamman kanssa alkoi kisata ja käydä trailerilla valkuissa. Lopetin oman sopparin siihen. Eli keskustele suoraan omistajan kanssa tuosta tilanteesta, ainakaan et jatkossa maksa vuokraamisesta kuin sen verran mitä käyt.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   30.7.26 15:37:59

pilkunviilajaa, tämähän ei ole mikään ratsuttaja, vaan vuokraaja, joka omassa mielessään ylentää itsensä toisen omistaman hevosen ratsuttajaksi. Normaalisti ratsuttajalta ostetaan rahalla maksettavia ammattilaispalveluita.

Päivämäärä:   30.7.26 16:03:26

,,,: mitä ylentää itseä?? onko se harmitukselle uusi synonyymi??
hyvä ratsuttaja voi olla ilman että sitä tekee työkseen pässi.

Lähettäjä: kauppias 
Päivämäärä:   30.7.26 16:15:21

Toit aloituksessa esille, että hevonen on nuori ja hevosella on loppukesästä ekat startit, joissa omistaja ilmeisesti odottaa hevosen pärjäävän.

Jos olisin käyttänyt monta vuotta vuokralaisen/ratsuttajan kanssa hevosen kehittämiseen radoille, en haluaisi riskeerata NUOREN hevosen suhtautumista ratsastukseen ja ylipäänsä ihmisiin sen takia, että omat kaverit saavat kivoja kokemuksia ja pääsevät hyötymään siitä, että omistan hevosen. Saatika kisatuloksia, vaikka ne ovat tässä sivuseikka – ne kuitenkin jäävät Equipeen.

Hieman kokeneemmat yksilöt saa toki helpommin palautettua nk. tehdasasetuksille, mutta nuorten hevosten kanssa se voi olla vaikeaa, jos vieraita ratsastajia käy joka viikko.

Aloittajalle: onko hevosella kipukäyttäytymistä vai onko "vain" tuntuma ratsastettavuudessa muuttunut? Omistaja varmasti haluaa tietää muutoksista. Ota videoita ja pyydä omistaja selkään.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   30.7.26 16:25:40

Pässi olet itse, . . Toki voi olla hyvä aivokirgikin, vaikkei tee sitä työkseen, eikun.... Nimike pn silloin vuokraaja, jos ei ratsuta rahasta.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   30.7.26 16:32:39

En tiedä mille tasolle tavoitteet on eli jos haaveena on GP-luokat, niin silloin tilanne on mielestäni eri kuin jos kisatavoitteena on alue-/kansallisen vaativat. Perushevonen hyötyy siitä, että tottuu kaikenlaisiin ratsastajiin eikä ole liian reaktiivinen.

Aloittajalle suosittelen oman hevosen hankintaa.

Päivämäärä:   30.7.26 17:01:48

Lähettäjä: ,,,

Missä kohtaa aloittaja sanoi olevansa ratsuttaja? Ei missään.

En tiedä mitä on aivokirgiki mutta jos kirurgiaan viittaat niin säälittävää verrata sitä ratsutukseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.26 17:24:28

Ehkä se pointti nyt on siinä että vuokraaja on maksanut summan x siitä että saa käyttää hevosta ja viedä sitä samalla eteenpäin. Kisojakin on jo suunnitteilla. Näin oli sovittuna.

Kunnes omistaja sitten sen kummemmin sopimatta päättääkin, että muut saa siinä sivussa käydä ratsastelemassa ilmaiseksi, nauttimassa tämän vuokraajan työn hedelmistä. Minusta tämä yhtälö ei kuulosta reilulta. Pahimmillaan se joka maksaa saa syyt niskoilleen siitä että hevosesta tuli hankala, ja se heitteli ilmaisratsastajat pitkin pöpelikköä. Tai hevonen meni rikki. Ja ne jotka kävi ilmaiseksi ratsastelemassa eivät vastaa mistään, eivätkä varsinkaan maksa yhtään mitään. Koska hehän vain kävivät nauttimassa.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   30.7.26 17:30:04

Mihin aloittaja katosi?

Lähettäjä: aloe 
Päivämäärä:   30.7.26 18:03:21

Tämä tarina olisi tosiaan kiva kuulla myös toisen osapuolen kertomana.

Minua harmittaisi omistajana, että ratsuttaja-vuokraaja retostelee netissä mahdollistavansa harrastukseni ja kuvailee minut arvostelukyvyttömäksi idiootiksi. Vaikka omistaja tai hänen tumpelot kaverinsa eivät hötönettiä seuraisikaan, kannattaa miettiä muita ratkaisuja ihan jo siksi, että pitää omistajaa ääliönä.

Lähettäjä: akofn 
Päivämäärä:   30.7.26 18:23:31

Mä olen vuokrannut hevosiani yli 20 vuotta. Kaikki vuokraajat ovat olleet kivoja, luotettavia ihmisiä. Ja olen tallilla seurannut myös tallikaverien hevosten vuokraajia. Ja ainuttakaan ei heissä ole ollut joka olisi kyennyt "viemään hevosta eteenpäin". Mutta tämä näköjään tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa. Meidän tallissa on vain hyvin peruskoulutettuja hevosia, ja "eteenpäin viemisen", eli nostamisen minimissään VaB tasolle, tekee kyllä aina ammattiratsuttaja.
Mutta tiedän kyllä että meno maakunnissa on kovin erilaista...

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   30.7.26 19:27:29

Vuokraajan ja ratsuttajan ero on siinä että ratsuttajalle maksetaan rahaa siitä että hän kouluttaa hevostasi.
Vuokraaja vuokraa hevosta omaan käyttöönsä sen sovitun päivän.

Älkää ihmeessä ottako ylläpitoon hevosta tarkoituksella viedä sitä eteenpäin. Näin joudutte maksajaksi hevosen koulutuksessa ja omistaja hyötyy rahallisesti, hevosen arvo nousee ja omistajan ei tarvitse maksaa edes hevosen ylläpitokuluja. Saa takaisin mahdollisesti arvokkaamman hevosen.

Liisingissä omistajalle maksetaan korvaus siitä että saadaan laadukas hevonen omaan käyttöön ostamatta sitä omaksi.

Lähettäjä: Molli 
Päivämäärä:   30.7.26 20:19:49

Ap älä vingu. Heppa ei ole sun, joten osta oma tai sopeudu.

Lähettäjä: pmgm 
Päivämäärä:   30.7.26 20:48:18

Kyllä on taas monella aikamoiset kuvitelmat omasta taidostaan "viedä hevosta eteenpäin". Lol. Mutta toki jos ei ole koskaan edes NÄHNYT miltä hyvä ratsastus näyttää tai miten oikein ratsastettu hevonen liikkuu niin alkaahan sitä kuvittelemaan kaikenlaista.

Lähettäjä: Niemans 
Päivämäärä:   30.7.26 23:03:58

Mehän emme tiedä mitään omistajan ratsastustaidoista, on vallan mahdollista, että juuri vuokraaja vie sitä eteenpäin. Näin meilläkin oli. Aikoinaan hevoseni vuokraaja oli minua kokeneempi ja hän vei hevosta eteenpäin, en minä.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   30.7.26 23:33:04

Eihän sinun ole mitään järkeä jatkaa eikä ainakaan maksaa jos jatkat, jos aikasi menee vain hevosen palautteluun paskojen ratsastajien jäljiltä.

Sanoisin suoraan, että mun palvelut loppui tähän, kiitti riitti.

Lähettäjä: kgm 
Päivämäärä:   31.7.26 00:35:08

Kyllä hevosen omistajana olisin todella iloinen päästessäni eroon aloittajan kaltaisesta vuokraajasta! Ihme kiukuttelija joka luulee itsestään liikoja. Ja jos kuulisin että mun vuokraaja valittaa täällä ht-netissä - no, siltä istumalta olis entinen vuokraaja!

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   31.7.26 00:44:02

"Kyllä hevosen omistajana olisin todella iloinen päästessäni eroon aloittajan kaltaisesta vuokraajasta! Ihme kiukuttelija joka luulee itsestään liikoja."

Perus persaukinen nillittäjä sieltä. Menisit töihin.

Lähettäjä: Minä tyttö 
Päivämäärä:   31.7.26 11:05:44

Olen ollut vuokraajana ja nykyisin hevosenomistajana. Ei koskaan tullut edes mieleeni kyseenalaistaa omistajan tekemisiä tai taitoa. Mistä kumpuaa nykyinen itsetietoisuus??? Aloittajan kannattaa ostaa oma polle.

Ja nimimerkki A:lle, mistä päättelet omistajan rahapulaa vai oletko omistamisesta kateellinen? Ihan outo kommentti, joka ei liity keissiin mitenkään.

Lähettäjä: kgm 
Päivämäärä:   31.7.26 14:51:15

"Kyllä hevosen omistajana olisin todella iloinen päästessäni eroon aloittajan kaltaisesta vuokraajasta! Ihme kiukuttelija joka luulee itsestään liikoja."

Perus persaukinen nillittäjä sieltä. Menisit töihin."

No, mun hevonen on maksanut 34.000 ja se asuu tallilla jossa kk vuokra on 1200e. Että sen verran persaukinen. Ja töissäkin käyn. Ja mulla on ollut vain todella hyviä ja luotettavia vuokraajia, joilla ei ole kuvitelmia siitä, että "vievät hevosta eteenpäin.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   31.7.26 15:52:43

Entäs jos aloittaja onkin parempi ratsastaja joka oikeesti vie hevosta eteenpäin? Ilman että on ratsuttaja.. Mutta vaikea spekuloida kun aloittaja hävinnyt kuin pieru saharaan.. ja hyvä niin

Päivämäärä:   31.7.26 17:14:44

Totta kai on paljon vuokraajia, jotka vievät hevosia eteenpäin.

Ja totta kai hevonen menee huonoksi tai huonommaksi, jos sillä menevät heikkotasoiset ratsastajat. Ei hevosissa ole tehdasasetuksia. Jos ne liikkuvat paljon huonosti ne kipeyttävät itseään ja alkavat säästää tai varoa. Kun haetaan yhteistyötä ja rentoutta, se pilataan helposti.

Kerro omistajalle, että motivaatiosi on laskenut tämän takia, etkä halua mennä kilpailuihin. Haluaisit jatkaa samalla, ja että höntsää olisi esim joka toinen viikko.

Omistaja sitten ottaa tai jättää.

Lähettäjä: nnn 
Päivämäärä:   31.7.26 17:17:22

"paljon vuokraajia jotka vievät hevosta eteenpäin"??? missä? Taidamma käsittää tämä "eteenpäin viemisen" tosi eri tavalla...

Lähettäjä: äh 
Päivämäärä:   31.7.26 22:37:58

Jos teillä ei ole kirjallista sopparia, niin turha valittaa. Mitäs aloit.
Osta oma, se on ainoa keino tehdä hevosta juuri niin kuin itse haluaa.
Yksi tykkää yhdenlaisesta ja toinen toisenlaisesta hevosesta.
Jospa omistaja ei pidä tyylistä, millaiseksi hevonen on muttunut ja tekee tuon tahallaan päästäkseen sinusta eroon.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   1.8.26 11:54:49

Kun alkaa kouluttaa toisen hevosta, pitää ehkä miettiä kenelle ja millaiseen käyttöön sitä kouluttaa.
Mitä sen tulee ensisijaisesti osata ja sietää.
Voisin kuvitella että yhden henkilön käyttöön tulevaa kisaheppaa tekisi vähän eri tavalla kun perhekäyttöön tai usean eritasoisen ratsastajan käyttöön tulevaa hevosta.
Ne painotukset vähän eri asioissa, kuitenkin tinkimättä siitä, että hevonen oppii kantamaan itsensä oikein. Muuten se on piankin selästään kipeä ja muuttuu hankalaksi.
Harmillista jos kukaan ei ole tyytyväinen ja jos hevonen ei sitten löydä hyvää suhdetta kenenkään kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.