Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työnantajan vaatimukset

Lähettäjä: Op 
Päivämäärä:   24.7.26 09:28:58

Mulla on vähän pattitilanne työpaikassani. Olen ollut 4 vuotta tallissa töissä, pääsääntöinen tehtäväni on hevosten hoitaminen, eli tarhaus, ruokinta, karsinoiden ja tarhojen siivous. Työpäivien pituus on 5h ja hevosia nykyään 10, eli minulle jää extra-aikaa hoitaa tallin ja pihan yleissiisteyttä viemällä esim. muiden tavaroita omille paikoilleen… Viime kesänä kun hevosten määrä väheni muutamalla, työnantajan mielestä minusta tuli laiska kun mulla menee edelleen sama aika kaiken tekemiseen kuin hevosmäärän ollessa isompi. Tosiasiassa sen ajan mitä olin käyttänyt näihin lähteneisiin hevosiin, olen nyt huolehtinut hänen hevosistaan (4kpl) liikuttamalla ja hoitamalla niitä, siistimällä niiden varusteita ja kaappeja, tehnyt inventaarioita yms. Eli olen ollut edelleen sen 5h töissä. Tästä ta ei ole valittanut vaan haluaisi minun jatkavan samaan malliin, mutta nyt lisäksi pitäisikin sitten ajaa kentän pohjaa, aidata tarhoja ja laitumia uudelleen, talvisin tehdä lumitöitä, maalata piharakennuksia, toisin sanoen tehdä asioita jotka ei ole mulle millään tasolla kuuluneet sillä tähän työhön on ollut erillinen henkilö. Ja kun näitä rupean mahduttamaan tuohon työaikaan, se ei ole mahdollista mikäli tallinteon yhteydessä halutaan edelleen että hänen hevosten hoito sisällytetään työpäivään. Mun työpäivää ei suostuta pidentämään, palkka on verokortillisena 12€/h. Teen tallia myös muualla jotta saan päiväni ”täyteen” että voin elää. Onko teillä näkemyksiä työnantajan, työntekijän tai ulkopuolisen näkäkulmasta mitä voisin tehdä? Pidän pomostani, tallista ja hevosista mutta en enää tiedä mitä muuta voin tehdä kuin irtisanoutua koska tilanne ahdistaa enkä periaatteesta ole kiinnostunut tekemään asioita jotka ei mulle ole aiempana kolmena vuotena kuulunut, lue työsopimuksessa tai joihin minulla ole aikaa.

Re: Työnantajan vaatimukset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.26 10:06:11

Lopetat ne extratyöt, joita aloit tekemään hevosmäärän vähennyttyä, ja teet sen ajan noita uusia työtehtäviä.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   24.7.26 11:05:49

Olin itse nuorempana vähän samassa tilanteessa vaikkakin eri alalla. Meillä tilanteen ratkaisi se, että pidin viikon ajan päiväkirjaa jokaisesta työtehtävästä, jotta työnantaja näki konkreettisesti mihin aika meni ja ettei luppoaikaa ollut. Oletko kokeillut sitä? "6.30-6.45 aamuruokinta" "6.45-7.15 tarhaus" jne.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   24.7.26 11:25:31

No mitä tallinpitäjä sanoi kun kerroit, että tällä hetkellä teet töitä sen koko 5 tuntia joten et voi tehdä lisätöitä ellei aikaa pidennetä tai muita töitä vähennetä?

Voisit tosiaan listata täsmällisesti päivän hommat, mikäli ne suunnilleen toistuu samanlaisina joka päivä. Näytät paperia ja kysyt, että mitä näistä jätän huomenna tekemättä jos ajan kentän pohjan.

Päivämäärä:   24.7.26 11:27:02

. - Jos lopetan nää extratyöt niin pomoni, hevosten omistaja joutuu itse tekemään nämä ja tulee sanomista kun niitä ei ole tehty koska siihen on totuttu että minä hoidan.

T - Meillä on koko talliporukan yhteinen tallipäiväkirja johon kirjoitetaan hevosten asiat ja mitä tehty, joten periaatteessa toteutuu tämä. Ei vain ole kellonaikoja

Päivämäärä:   24.7.26 11:31:02

Ja I - Hän sanoi että hän ehtii samassa tehdä tallin ja vielä sata muuta asiaa päälle joten minun pitää pystyä samaan. Tässä toki jokin totuudenpohja mutta jos halutaan että ruokakupit ja vesiboxit sun muut pysyy siistinä ja tavarat oikeilla paikoillaan (asiakkaat ja tp jättää tavaroita lojumaan ja minä vien ne pois), niin vaihtoehdot on paskanen talli ja pihan huolto, tai siisti talli joka päivä ja tilan isäntä hoitaa muut jutut kuten ennenkin.

Päivämäärä:   24.7.26 11:57:21

No eiköhän ole sitten niin, että tavarat jää ihmisten omistajan ja asiakkaiden toimesta niille sijoilleen ja tulee sotkuinen ja likainen talli. Tai sitten omistaja ja asiakkaat alkaa laittamaan tavarat paikoilleen ja putsaamaan lemmikkiensä kupit.

Kai ne ruokakupit ennenkin oli saastaisia ja paikat tallissa sotkuisia, kun et aikaisemmin niitä ehtinyt hoitamaan?

Päivämäärä:   24.7.26 12:09:23

Olin kerran viikon viemättä tavaroita paikoilleen ja siitä seurasi kehityskeskustelu kuinka talli on saastainen. Hevosten fasiliteetit on olleet mun aikana täydellisessä kunnossa ja on edelleen kun ne on niitä extrahommia jotka mun työhön kuuluu ja teen ne enemmän kuin mielelläni. Pointti tässä on se että en ehdi hoitamaan näitä uusia extrahommia koska tallissa itsessään on jo tekemistä ja siitä tulee sanomista. Jostain on tingittävä niin onko se sitten tallin siisteys vai pihan rikkaruohot ja maalaamaton roskakatos?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   24.7.26 15:14:05

Ai, että. Tulee mieleen yksi työpaikka melkein 20v takaa jota ei kyllä unohda. Paikka, johon hain koska näytti ja kuulosti kivalta vaikka useampi tuttu varoitteli.

Minulla oli kyllä ihan työaika mutta työpäivät oli todellisuudessa sitä, että pomo oli laatinut sellaisen minuuttiaikataulun. Sellaisen, jonka mukaan hänKIN siitä päivästä selviäisi hienosti. Jos hän siivoaa x ajassa 50 karsinaa niin kyllä työntekijänkin pitää.

Minuutti-/päiväaikataulussa ei oltu huomioitu sitä, että hevosten kanssa nyt välillä sattuu ja tapahtuu. Varsinkin jos niitä on 50 (!) kolmessa eri rakennuksessa. Kesällä varsat oli yötä ulkona ja eräskin aamu alkoi sillä, että tulin paikalle ja totesin kyseisten varsojen aitojen olevan alhaalla. Yhtenä jos toisenakin päivänä heitin hevoset sovittuun aikaan (isolle) laitumelle ja vartin päästä talliin pöllähtää kengittäj/ell/ratsuttaja kertomaan että 10 heppaa ois hoidettavana.

Jos tällaisten "ainiin unohtui kertoa" -tapausten vuoksi nyt aikaa vähän tuhlaantui siihen, että niitä hevosia metsästi uusiksi sieltä pihalta jonne ne juuri veit (tai korjasit rikkinäistä aitaa jotta niitä hevosia ei tarvi metsästää pitkin pitäjää tai avustit sitä unohtunutta keng/ell/ratsuttajaa) niin sitten tekemättömät työt oli tehtävä ylimääräisenä työajan jälkeen. KUNHAN KAIKKI TÄRKEÄT TEHTÄVÄT on tehty sinä päivänä kuin ne on määrätty. Näitä TÄRKEITÄ tehtäviä oli esimerkiksi maneesin ikkunanpesut tai vanhan laitumen tolppien kerääminen.

Olen niitä tallilla kasvaneita ja paljon paljon paljon hyvää hyvyyttäni tehneitä hevosenhoitajia joille pääasia junnuna oli se, että sai vaikka vain katsoa sivusta mitä hevoset tekee. Mutta tuossa työssä kun sai vielä kuunnella tallityttöjen kertomana miten pomolla oli niin kova tarve aina heille jauhaa miten tyhmä, laiska jne olen niin en noita siellä tehtyjä kuukausia muistele kovin lämmöllä.

Lähettäjä: Wut 
Päivämäärä:   24.7.26 16:25:14

Kuulostaa liiankin tutulta. Hommia tulee pikku hiljaa aina vain lisää, mutta aikaa tai palkkaa ei. Kun olet kerran alkanut joustamaan, vaaditaan sinua venymään jatkuvasti enemmän. Koko elämä pitäisi omistaa työlle, ihan vaan siksi että muuten olet laiska ja välinpitämätön.

Sanoisin että ei tuossa ole muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoutua, jos kerran olet jo jutellut työnantajan kanssa siitä että hänen kaikkia toiveitaan ei ole mahdollista toteuttaa ellei työaikaa tule lisää. Jos hän itse pystyy hoitamaan kaiken nopeammin ja paremmin, niin tehköön jatkossa itse. Epäilen kyllä, että tekisi koska miksi ihmeessä hän tarvitsisi edes työntekijää jos on itse niin tehokas ja ylivertainen muihin nähden.

Päivämäärä:   24.7.26 19:49:26

On ihan eri asia, että jossain vihkosessa lukee, että vedet vaihdettu, ruokakupit pesty ja piha lakaistu kuin, että kirjoitat ylös tyyliin

7.00-7.15 aamuruokinta
7.15-7.30 loimitukset
7.30-7.35 puten tallipintelien poisto ja haavan hoito
7.35-8.00 hevosten tarhaus
8.00-8.10 vesariin unohtuneiden tavaroiden vienti paikalleen
8.10-9.40 karsinoiden siivous
9.40-10.00 pihalle unohdettujen varusteiden keräys ja pihan lakaisu
10.00-10.45 pollen harjaus ja juoksutus
10.45-11.00 hevosten ruokien laitto
11.00-11.20 heinien jako
Jne

Kun kirjaat ne noin, näkyy paitsi se, miten paljon aikaa menee mihinkin, myös se, mihin sitä aikaa vaikka viikon aikana kuluu. Ta voi sitten alkaa tietysti kysyä, että miten voi laitumien vesien laitto viedä tunnin ja voitte sitten vaikka yhdessä mennä kellottamaan, miten siihen menee.

Ta myös tietysti pystyy tekemään kaiken super nopeasti, koska jos teet kerran kuussa hommat, voit oikaista sieltä ja täältä. Mutta kuten huomasit, sitä ei voi montaa päivää tehdä. Voit toki myös sanoa, että siivoat karsinat nopeammin, mutta kuivikkeen kulutus lisääntyy ja lantala täyttyy sitten nopeammin.

Mutta lopulta, jos ta ei halua ymmärtää, et voi pakottaa siihen ja silloin ei auta kuin lähteä itse. Palkatta et joka tapauksessa ala tehdä mitään lisätöitä, niistä maksetaan tai niitä ei tehdä. Tai sitten ne vaihdetaan johonkin nykyisiin hommiin. Mutta jos kirjoitat, että menee esim 45min päivässä muiden jälkien siivoamiseen, ta voi äkkiä todeta, että sitä ei jatkossa tehdä.

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   24.7.26 20:50:04

Näin tallinpitäjänä en ole yhtään työpäivää onnistunut tekemään lukujärjestyksen mukaan. Joka jumalan päivä tulee joku mutka jonka takia suunnitelmat menee uusiksi. Esim jos sujuvana päivänä hevosten ulos vienti vie puoli tuntia niin joskus joku otus teettää ylimääräistä ohjelmaa esim karkaamalla, aidat rikki, joku sairastunut ym. Ihan sama ratsutuksen kanssa. Lähes joka päivä joutuu sopeuttamaan tekemisen hetkeen.
Sen vuoksi itse olen se joka hoitaa ne ekstrakuviot ja TT vain sen mitä on suunniteltu työnkuvan. Jokainen päivä on erilainen.

Lähettäjä: ex-duunari 
Päivämäärä:   24.7.26 22:15:40

Tallinpitäjät tajuavat asiat vasta kun se työntekijä lähtee. Silloin jä nähtäväksi että mitä missäkin ajassa ehtii tehdä. Siinähän kun hoitaa ne omansa ja muut asiat, niin voi vinkua itsekseen siellä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.