Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uuden vuokra/liikutus hevosen jatkuva etsiminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.26 01:06:39

Eräs tyyppi joka asuu samalla alueella ja ketä seuraan somessa vaihtaa vuokrahevosia kuin sukkia, etsiytyy koko ajan uusille talleille, ratsastaa yhdellä hevosella pari kuukautta, ja julkistaa sitten ettei enää tule käymään ko hevosella ja etsii taas uutta. Julkaisee alueen fb ryhmään koko ajan uusia julkaisuja että etsii liikutettavaksi tai vuokrattavaksi uutta. Somettaa uudesta aina tiiviisti, kunnes sitten yhtäkkiä julkaisee postauksen ettei enää aio jatkaa tällä hevosella.

Tulin vaan miettineeksi, onko tällainen liikutus/vuokra heppojen shoppailu yleistä? Omaani oon miettinyt että antaisinko vuokralle, mutten jaksaisi kyllä vaihtuvia vuokraajia.

Re: Uuden vuokra/liikutus hevosen jatkuva etsiminen

Lähettäjä: Kesä 
Päivämäärä:   22.7.26 01:18:28

Puhutaankohan samasta henkilöstä. On ainakin vuoden ajan postannut vähän väliä (siis tyyliin kuukauden-parin välein) kaikissa alueen ryhmissä uuden vuokrahepan hausta. Joskus itsekin tullut miettineeksi että mikähän syynä kun jatkuvasti uuden etsintä menossa.

Päivämäärä:   22.7.26 01:19:18

Itsellä osunut useampi tälläinen omalle tallille ja jokaisen kohdalla syy lopettaa on ollut, kun kerrat jäivät maksamatta ja omistaja päätti vuokraus suhteen. Somessa sitten tehtiinkin ties minkä näköisiä selityksiä näistä, kuinka ei sujunut tai päästy yhteisymmärrykseen

Lähettäjä: Sannk 
Päivämäärä:   22.7.26 01:30:42

Onko tää tämä vaB-aikuinen sipoostav

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   22.7.26 01:52:46

Mulla on itse asiassa myös pistänyt silmään, kun alueen hevoskirppisryhmässä tuntuu olevan välillä useamman kerran kuussa saman ihmisen ilmoitus, että etsii harrastuskaveria. Sitä en toki tiedä, onko kyse siitä ettei löydy, vai siitä että käy vain hetken samalla hevosella.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   22.7.26 02:04:58

No joskus sen hevosen ja ratsastajan yhteensopimattomuus selviää vasta ajan kanssa jonka johdosta voi hevonen vaihtua. Vuokrauksessahan on se hieno puoli että tosiaan sitä hevosta voi vaihtaa mikäli alkaa kyllästyttää. Ikäväähän se omistajalle on, mutta se vaan on pelin henki ja riski aina olemassa vuokralle antajalla.

Lähettäjä: lfknsdänl 
Päivämäärä:   22.7.26 13:24:52

Näin hevostani vuokraavana omistajana sanoisin, että vuokraaja kannattaa valita TODELLA TARKKAAN. Tämmöinen hevosta koko ajan vaihtava on kyllä omistajalle todellinen red flag. Voisi kuvitella että hän on saanut kenkää monen hevosen vuokraajana.
Huolellinen ja kattava kirjallinen sopimus, kunnon aloituskeskustelu jossa käydään läpi asiat ja velvoitteet, ja soppariin että jos vuokranmaksu myöhästyy xx päivää, sopimus päättyy saman tien jne.

Näillä reunaehdoilla mulla on vuosien mittaan ollut ihan loistavia vuokraajia. Lopettaneet vain paikkakunnalta muuton tms takia. Olen sanonut että jos ikinä etsiovät uutta vuokrista niin multa saavat hyvät suositukset.

Päivämäärä:   22.7.26 13:51:16

Voi olla että puhutaan samasta henkilöstä Kesä ja H. Ei ole Sipoosta. Kieltämättä itsellekin tulee heti kysymys mieleen, että mistä syystä vuokrasuhteet eivät jatku, shoppaileeko tämä kyseinen henkilö itse vai saako aina kenkää.

Tuollainen kattava sopimus varmaan olisi hyvä, ehkä myös karkottaisi kaikki shoppailijat kun mainitsisi että haluan tehdä sopparin vuokraussuhteesta jossa on tarkat ehdot. Tottakai ymmärrän myös sen näkökulman että rahojaan ei tarvitse viedä tallille jossa ei aidosti viihdy tai hevosen kanssa ei kerta kaikkiaan kemiat kohtaa kovasta yrittämisestä huolimatta. Mutta sitten taas tuntuu olevan niitä jotka oikeasti vaan kyllästyy ja haluaa etsiä jonkun uuden jännemmän hevosen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.26 14:15:20

Kattava sopimus on hyvä olla olemassa mutta ei sekään suoraan autuaaksi tee. Yksityishenkilöltä on aika niukat mahdollisuudet langettaa mitään sanktioita jos homma ei suju sovitusti. Oikeastaan ainoa mitä voi tehdä on lopettaa vuokrasuhde välittömästi. Ja tämä yleensä silloin kun vuokraaja ei maksa.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   22.7.26 14:59:39

Kyse on varmaan tästä Keski-Suomessa itseään kenttäratsastajaksi tituleeraavasta hahmosta. Rahaongelmia, mielenterveysongelmia ja eipä tuo ratsastustaito kovin kummoinen ole. "rakastuu niin palavasti" kaikkiin liikutettaviinsa viikossa, sitten yhtäkkiä vuokrasuhteet lopetetaan ja jännästi hevoset liikkuu seuraavien ratsastajien kanssa kisoissa pari pykälää korkeammissa luokissa ongelmitta.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   22.7.26 23:54:46

No juuri siksi täytyy aina tehdä kattava kirjallinen vuokrasopimus, ja muutenkin valita vuokralainen tarkkaan, kysellä edellisiltä omistajilta jne. Ei omistajankaan kannata ihan tyhmä ja sinisilmäinen olla.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.7.26 00:23:36

Itsekin huomannut tän Keski-Suomen henkilön ilmoitukset ja miettinyt että kukahan hänelle näillä näytöillä enää vuokraa, viikon välein uutta ilmoitusta esillä hänellä..

Lähettäjä: Jutta Jokapenni 
Päivämäärä:   23.7.26 00:47:50

Aikoinaan kävi useampi, kolme jätti viimeisimmät maksamatta, ja eihän niistä sen jälkeen kuulunu, eikä saanu kiinni. Heppa kyl osas ilmasta mielipiteensä, joka oli vuokraajien mielestä ilmeisesti eri ku ois heidän mielestään pitäny.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   23.7.26 02:46:03

Jännä miten hevosten omistajat täällä huutelee että tottakai vuokraaja in saanut kenkää/jättänyt maksamatta. Mitä jos ihanvaan kriteerit ei olekkaan täyttyneet tai yhteistyö hevosen kanssa edistynyt? Ei se vika aina vuokraajassa ole.

Lähettäjä: nimetön 
Päivämäärä:   23.7.26 10:24:44

Heh: mun ajatusmaailman kanssa kyllä risteäisi sitten kovasti ja senkään vuoksi en tuollaista ihmistä ottaisi vuokraajaksi.

Mun mielestä kun tuossa ajassa vuokraajana et edes kerkeä tutustua hevoseen oikeasti. Ratsastus ei ole aina helppoa ja ratsastajan pitää minusta oppia sopeutumaan erilaisiin hevosiin. Tavoite toki on, että hevonen on hyvin koulutettu ja turvallinen. Ja jos hevonen on vaarallinen, niin tottakai pitää lopettaa vuokraus. Tai jos omat taidot ei vain riitä, on hyvä se todeta.

Mutta tällä omalla kokemuksella hevosista (35v) voin todeta, että joko vuokraaja jo kokeilussa sanoo ettei hevonen ole sopiva. Yleensä silloin on kyse ollut siitä, että omat taidot on valehdeltu (tai kuviteltu) hurjasti yläkanttiin. Sen kyllä näkee hyvin helposti kun hevosensa tuntee. Ja yleensä nämäkin ovat löytäneet sopivan vuokrahepan kuukaudessa-parissa ja nimet poistuneet ryhmistä/ilmoitustauluilta/markkinoilta ja ei ole vuokraheppaa haettu enää.

Eli tiivistettynä: yleensä ekalla ratsastuksella kyllä vuokraajaehdokas osaa sanoa, että onko heppa yhtään mitä on haettu ja minä omistajana kyllä näen, jos hevonen ei sovi ratsastajalle. Ja sitten jos _jatkuvasti_ vaihtaa parin kuukauden välein heppaa, niin se on hälytysmerkki. Joko ei halua opetella ratsastamaan erityylistä hevosta, ei maksamakdujaan, ei käy kuten on sovittu jne.

Itse en siis katso sitä shoppailuakaan hyvällä, vaikka niin saa toki tehdä. Sillä ratsastaja kertoo, ettei oikeasti halua oppia ratsastamaan. Sen ymmärrän tosiaan, että alussa kokeilee useampaa heppaa sen kerran, että löytyy sopiva. Joskus voi tulla myöhemmin ilmi, että hevosenomistaja on puhunut läpiä päähänsä ja luvannut vaikka että saa maastoilla ja sittennainoa maasto on lenkki kentän ympäri. Mutta ei niin nyt käy _jatkuvasti_.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.7.26 10:46:49

Keskisuomen "kenttä"ratsastaja on myös itsellä pistänyt silmään. Ensin oli se kouluhevonen jonka kanssa piti alkaa harjoittelemaan esteitä ja suunnittelemaan estekisoja, mutta ei sitten ilmeisesti "sopineetkaan yhteen". Sitten tuli se suokkitamma jonka omistaja toipui onnettomuudesta. Tämänkin kohdalla puhui somessa kisoihin menosta, ei kuitenkaan mennyt kun omistaja alkoi itse ratsastamaan enemmän. Nyt on kai suokkiori, josta ei saa laittaa "mitään" someen. Tämän kanssa on varmaan kisahaaveet torpattu jo alkujaan kun ei ole niistä puhunut mutta nyt lopettaa tämänkin kanssa.

Tämän tyypin ongelma on ehkä se, että julistaa rakkautta ja kisahaaveista somessa, mutta mitään ei koskaan tapahdu kuitenkaan. Liekö puhuu näistä asioista edes omistajien kanssa.

Päivämäärä:   23.7.26 11:13:20

Minua omistajana häiritsee tuo somettaminen niin paljon, että sen takia en voi tarjota vuokrahevosta. Eri asia olisi, jos treenejä ja hevosen asioita ei avattaisi niin tarkasti, mutta selkeästi puuttuu ”silmä” sille mikä on sopivaa ja mikä ei. Lisäksi jos ratsastaja on isokokoinen, niin se rajaa pois paljon hevosia, 80-90kg on paljon painoa tavalliselle hevoselle. Ihan nyt puhumatta kenestäkään tietystä.

Jos mainostaa haluavansa valmentautua ja kilpailla, minulle tulee omistajana olo että hienoa - pinkka on varmasti kunnossa ja tietää kilpailemisen ja valmentautumisen kulut. Todellisuus voikin olla eri, sitä rahaa ei olekaan. Eikä sitten autoakaan. Haluaisin hyvää hyvyyttäni tarjota mahdollisuutta, mutta ilmaiseksi ei voi antaa ja lähteä itse kuskiksi. Minä haluaisin että valmentaudutaan ensisijaisesti sileällä ja sitten esteillä kun hommat toimii. Valitettavasti keskinkertainen ratsastus esteillä kuluttaa hevosta valtavasti.

Kannattaa miettiä minkälaisen vaikutuksen jättää, hevosenomistajien keskuudessa sana kyllä kiirii nopeasti. Myöskään keskinkertaisilla taidoilla ei pääse kiinni kovinkaan sähäkkään kilpahevoseen, ettei satu vahinko.

Tuossa tapauksessa kannattaisi hankkia ihan oma hevonen ja alkaa tekemään töitä sen ylläpitoon. Korkeakouluopinnot + oma hevonen tosin voi olla haastava kombo nykykustannuksilla.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   23.7.26 19:41:51

Mulla on sääntö että ei saa somettaa - tämä onneksi karkoittaa nuoret joille some on tärkeämpi kuin hevonen. Lisäksi pitää käydä valkussa minim 1x vkossa, ja vuokra pitää maksaa kk etukäteen.
Koeratsastusta seuraa myös mun valkku, ja hän itse asiassa tekee lopullisen päätöksen vuokraajasta. En toki ota koeratsastukseen kuin max 3, vaikka tarjokkaita ja kyselijöitä on riittänyt kymmenittäin.
Näillä on pärjätty.

Hevospiireissä liikkuu paljon näitä tavalla tai toisella mt-häiriöisiä, hevosen omistajan on vain opittava kiertämään ne kaukaa.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   24.7.26 16:04:42

No kysykää siltä niiden postausten kommenttikentissä että miksi etsii aina uutta ja miksi vuokraa yhtä hevosta vain 1-2 kk.

Voitte myös kommentoida tuon että mulla ois heppa mutta etsin sitoutunutta vuokraajaa enkä sellaista joka jaksaa käydä vain kuukauden.

Päivämäärä:   24.7.26 17:57:51

Muuhun en ota kantaa, mutta pakko sanoa että mielenterveyshaasteet ei aina automaattisesti tarkoita että kannattaa kiertää kaukaa. Itsellänikin on välillä vähän taipumusta masennukseen mutta hevoset (muiden ja omani) oon aina kyllä hoitanut viimesen päälle hyvin. Ja eiköhän me hevosenomistajatkin suuri osa olla jollain tapaa mielenvikasia :D

Lähettäjä: Minea 
Päivämäärä:   24.7.26 18:16:39

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 24.7.26 17:57:51

Muuhun en ota kantaa, mutta pakko sanoa että mielenterveyshaasteet ei aina automaattisesti tarkoita että kannattaa kiertää kaukaa. Itsellänikin on välillä vähän taipumusta masennukseen mutta hevoset (muiden ja omani) oon aina kyllä hoitanut viimesen päälle hyvin. Ja eiköhän me hevosenomistajatkin suuri osa olla jollain tapaa mielenvikasia :D

Tämä on hyvä pointti. Monella niitä on (esim syömishäiriöitä ratsastajilla on paljon, masennusta on paljon jne,), mutta silti ne on suurimmalla osalla sellaisia ettei ulkopuolinen tiedä niistä mitään, niitä ei voi huomata esim henkilön käytöksestä eikä ne vaikuta esim siihen miten tunnollisesti ja hyvin henkilö hoitaa hevoset. Esim moni yllä mainittuihin sairastunut ratsastaja voi hoitaa hevosensa loistavasti, ratsastaa hyvin, menestyä kisoissa, olla mahtava tallikaverina jne.
MUTTA toki sitten siinä vaiheessa, jos ne mielenterveyden vian oireet alkaa vaikuttaa siihen miten henkilö käyttäytyy tallilla, hoitaa hevoset, sitoutuu hommaan tai näkyy käytöksestä ulkopuolisillekin, niin sitten ne ongelmat on jo sillä tasolla että itsekin kiertäisin suosiolla kauempaa.
Ongelmia on niin monenlaisia tuolla saralla, että ei voi yleistää. Mutta on kyllä tilanteita, joissa jonkun mielen ongelmat on sen sorttisia että ne oikeasti tekee ihmisestä huonon vuokraajan. Ja ei, en puhu tässä nyt kenestäkään tietystä henkilöstä.

Päivämäärä:   24.7.26 18:39:09

Joo, toki on paljon niitäkin tapauksia joissa mt-ongelmien takia hevoset hoidettu huonosti tai ei ollenkaan, jätetty käymättä, maksamatta jne.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   24.7.26 22:19:49

Mt-haasteista - niitä on itselläkin riittänyt, mutta mulle talliympäristö on aina ollut se paikka, jossa olen pystynyt olemaan toimintakykyinen huonoinakin aikoina. Kai se on hevosten terapeuttinen vaikutus, mene ja tiedä. Nytkin käyn välillä tuuraamassa tallinpitäjää ihan itseterapoinnin merkeissä. Mieli lepää, kun saa tehdä yksinkertaisia juttuja, tyyliin siivota tallia, ruokkia sun muuta perushoitoa. Hevoset hoidan aina tiptop, oli muu elämä missä kantimissa vaan. Välillä menee varmasti jo ylitunnollisuuden puolelle, mutta siitä tuskin haittaa on.

Lähettäjä: Univyö 
Päivämäärä:   25.7.26 01:22:16

Mulla kävi sellainen tosi raskas vuokraaja, alkuun oli todella innostunut ja kävi usein vaan puuhailemassa, yhtäkkiä huutaa talissa ja riehuu mm heittelee kottikärryjä. Olin et mitähän vittua. Mun talliin ei tulla purkamaan omaa pahaa oloa. Alkoi käymään muuallakin. Yritti salata sen. Ei mua silleen haittaa mutta en halua samoissa vaatteissa tänne kun kantava tamma tuolloin. Ei pärjännyt oikein minkään hevosen kanssa, mulla ei ollut sydäntä sanoa ettei tartte käydä, jättäytyi onneksi pois itse ilman riitaa. Välillä vaan mietin et miksi edes haluaa harrastaa hevosia kun oli sellainen arkuus kaikessa tekemisessä ja helpot hevosetkin vedätti tätä. Vaihtuu usein talli kun kyllästyy hevosiin ja varmaan sekin vaikuttaa kun ei tahdo pärjätä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.7.26 14:07:58

Mikäli puhutaan samasta henkilöstä, sama on kiinnittänyt oman huomion hevosenomistajana. Myös outoa on, jos ilmoituksia on yhtään pidempään seurannut, että jokaisessa ilmoituksessa olennaiset asiat (kuten taitotaso tai mitä asioita hevosen kanssa haluaisi tehdä) vaihtuvat. Itse en myöskään hevosenomistajana täysin lämpeä tuolle puolison mukana tuomiselle aina. Meillä ollaan tallissa tarkkoja siitä, ketkä tallilla käyvät. Toki välillä on mukava tuoda seuraa tallille, mutta jokin siinä häiritsee, koska siitä mainitaan erikseen.. Samoin tuo somettaminen itselle on ehdoton ei, ellei tästä erikseen sovita. Tämähän vuokrasi sitä suokkitammaa jonkin aikaa ja kirjoitti lopetettuaan, mainintaa hevosen omistajan kuntoutumisesta. Tämä ei kuuluisi hänen somekanavilleen laisinkaan.
Olen myös ymmärtänyt kuulemien perusteella, että halua kisata ja tavoitteita olisi, mutta hevosen omistajan täytyisi kuitenkin kustantaa olennasia asioita, jotka kuuluisivat vuokralaisen maksettavaksi. Myös asioiden peruminen viimetinkaan on kantautunut joissain määrin korviin. Tämä herättää hevosenomistajana kysymystä luotettavuudesta.
Ratsastajalle on myös ehdotettu paikallisten ratsastuskoulujen kisa- &valmennustiimejä, mutta nämä eivät ilmeisesti ole oikein sytyttäneet.

Toivottavasti löytää vuokrahevosen itselleen, mutta ehkä yksi ilmoitus/ryhmä riittäisi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.7.26 15:17:40

Tosiaan ilmoituksissa vaihtuu taitotaso ja moni muukin asia, on tosi ristiriitaista. Puhuu/somettaa myös itsensä ihan pussiin - ilmoituksissa hän on säänkestävä, mutta kun onkin liian kuuma/kylmä/märkää/ötököitä, niin sitten ei treenata. Myös monessa muussa asiassa.

Toisekseen myös menee aivan hermo siihen, että niitä postauksia poistetaan ja laitetaan uusi päivittäin. Nythän ton viimeisimmät olleet jo viikon? eikä vielä poistettu ja uusittu.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.7.26 12:19:58

Taisin ihmetellä liian aikaisin, ettei postauksia ole nostettu/uusittu

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.8.26 14:52:26

Milloinkohan ollaan siinä vaiheessa että ennemmin kysyttäisiin kun ruodittaisiin.. tuskin helpottaa vuokrahepon löytämistä

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   20.8.26 14:59:01

Nythän se keskisuomalainen käy vissiin Hepolassa kisaryhmässä, mutta jossain storyssa tms mietti että miten rahat riittää, kun tekee tiukkaa. En tiedä, mutta jännä kun joku tossa ylempänä ihmetteli miksei tältä kysytä suoraan, niin eräs kysyi eikä kyseinen somettaja ikinä siihen vastannut. Mulle myös iso red flag tuo, että mies juoksee mukana ja pitäisi saada osallistua hoitamisiin. En mäkään omaa miestä paria kertaa lukuunottamatta raahannut mukana kun hevosia vuokrasin ennen omaa. Onneksi oma hevonen on sen verran tarkka siitä, minkälainen ihminen on selässä, niin voi rankata kävijät sen perusteella millainen on olemus hoitaessa ja ratsastaessa.

Päivämäärä:   20.8.26 20:36:39

Röyhkeää antaa mahdollisen omistajan ymmärtää, että rahaa vuokraamiseen, valmentautumiseen, kisaamiseen ym. on jos sitä ei oikeasti ole. Ajanhukkaa!

Kisaaminen on etuoikeus! Ja se vaatii tietyn verran rahallista sitoutumista, erityisesti jos harrastelijana haluat saada lainaan kisahevosen tasolle kenttä 60-80cm.

Lähettäjä: 33 
Päivämäärä:   20.8.26 21:57:15

Ainakin jännästi poistunut noi vuokrahevosetsintä ilmot

Päivämäärä:   20.8.26 22:15:51

Päivittääkö tää ig vai mistä luitte hevosista? Hevosenetsintäilmot osuneet silmään jo pitkään.

Lähettäjä: Ig 
Päivämäärä:   21.8.26 08:16:00

On ig:ssä aktiivinen. Hänelle on huomautettu, et vähempi ilmottelu riittäis, mut ikmeisesti vasta tämä keskustelu meni perille.
Jotain outoa on, että uusia ilmoituksia tulee, vaikka on just uusi hevonen, esim just nyt Hepolassa.

Lähettäjä: Jfdkl 
Päivämäärä:   21.8.26 08:41:13

Pirkanmaalla tällainen keski-ikäinen naishenkilö joka vaihtaa vuokrahevosta kuin sukkia. Hetken pystyy sitoutumaan. Ei kyllä ilmoittele itsestään mutta somen perusteella ei kauaa samassa paikkaa viihdy..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.