Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka pitkään hoidat

Lähettäjä: Hoitaja 
Päivämäärä:   21.7.26 21:11:36

Kuinka pitkään hoidat ja hoidatat hevosen kipua/sairautta? Missä menee/menisi oma rajasi, mitä hoidat ja mitä enää et?

Re: Kuinka pitkään hoidat

LähettäjäHooKoo 
Päivämäärä:   21.7.26 23:07:40

Itse uskon että kun hevosen on ottanut, se hoidetaan hyvin ja loppuun asti. Rahalla ei väliä. Esim. 500€ hevosen hoitamiseen laitoin epäröimättä 3500€. Nyt se elää emätammana varsin onnellisena.

Sitten taas jos hyvälläkin hoidolla hevonen on kipeä... Se ei ole reilua. Se, jos hevonen tarvitsee päivittäin lääkettä voidakseen elää kivutta hyvää elämää, ei ole oikein. Lopetuksesta hevonen ei kärsi koskaan. Mutta jatkuvat kivut...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.26 10:37:09

Riippuu hevosesta ja ennusteesta. Ja toki siitä, mikä on oma taloustilanne. Mutta olen maksanut vielä vakuutuksen päälle noin 5000e klinikkalaskun. Hevonen edelleen hengissä ja hieno 14., että silloin kai kannatti.

Lähettäjä: ghee 
Päivämäärä:   22.7.26 10:45:47

Itse maksoin ähkyleikkauksesta 17 000. Kannatti, toipui entiselleen ja jatkaa koulukisahevosen elämää.

Päivämäärä:   22.7.26 10:49:59

Aivan ehdoton raja on se, että päivittäisen elämän on oltava kivutonta ilman lääkkeitä. Myös paranemisprosessin aikana. Sitten taas vammoja mitä en lähtisi edes yrittämään on murtumat (tämä on iso n 178cm korkea ja 650kg, en usko, että koskaan tällä ruholla tulisi kestämään vaikka paranisivatkin), ähkyleikkaus ja vaikeat poskihammas viat. Muuten sitten tapauskohtaisesti. Pitkällä levolla ja kuntoutuksella voi parantua monestakin.

Lähettäjä: Taiju 
Päivämäärä:   22.7.26 11:00:05

Itsellä riippuu hevosen iästä ja muusta terveydestä. Nuorempaa, perustervettä olen valmis hoitamaan pidempään ja laajemmin kuin vanhaa ja jo alla olevia terveyshuolia kantavaa.

Esim. hankosidevamma nuorella/keski-ikäisellä eri asia kuin parikymppisellä, jolla vaikka aiemmin sama vamma tai vaikka lievää nivelrikkoa tmv joka vaatisi/hyötyisi jatkuvasta liikkeestä. Oman kokemuksen mukaan vanhemmat hevoset toipuvat huonommin ja usein yksi vamma seuraa toista tai tulee jotain muuta ongelmaa.
Itse myös olen sattunut hommaamaan aina melko pirteitä ja työskentelystä pitäviä hevosia, joten punnitsen loukkaantumisen sattuessa sitäkin että miten hevonen henkisesti kestää muutosta. Koko ikänsä töitä tehnyt ja rutiineista pitävä hevonen kokee ainakin jonkinasteista stressiä kun liikunta putoaa minimiin ja ulkoilua rajoitetaan (tilan puolesta ainakin, tarvittaessa myös ajallisesti). Toiset sopeutuvat mutta toiset oikein eivät. en halua iäkkäämpien hevosteni viimeisten vuosien olevan niille stressaavia ja niiden kuihtuvan ennen pois laittamista. Niinpä tällaiset tapaukset saavat lähteä mieluumin ennemmin kuin myöhemmin.

Ähkyleikkaukseen ei lähde minkään ikäinen.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   22.7.26 11:01:48

Hoidin varmaan 2 vuotta mahahaava kierrettä ja vikalla kierroksella päätin, että tämä on viimeinen kerta. Tiesin, että hullun hommaa ja moni olisi luovuttanut jo aikaisemmin.

Lopulta löydettiin kuitenkin taustalta asioita joita hoitaa pois, nyt hevonen ollut jo 3 vvuotta terveenä! Eli kannatti, vaikka silloin tuntui epätoivoiselta.

Lähettäjä: ghee 
Päivämäärä:   22.7.26 11:13:31

Ähkyleikkauksesta olin samaa mieltä, että ei ikinä. Siinä kun oltiin sitten sen edessä että jätetäänkö leikkaamatta ja 75 000 euron hevonen menee siinä ilman vakuutusrahoja vai koitetaanko, kun ennuste oli kuitenkin kohtuullisen hyvä. No leikattiin ja toipui hyvin ja hevonen palasi ennalleen. Toki jos hevonen olisi kohtuuttomasti kärsinyt, olisin viisveisannut rahoista ja olisi lopetettu jos komplikaatioita olisi tullut. Onneksi koitettiin, on elämäni hevonen ja 3 vuotta on porskutettu yhdessä sen jälkeen ja toivottavasti monta vielä mennään vielä. Ikinä ei meiltä lähde.

Päivämäärä:   22.7.26 11:17:30

Riippuu hevosen iästä ja vamma taustasta.

Esim. Jos minun 29v hevoselle tulisi vaikka kunnon jännevamma niin en lähtisi enää kuntouttamaan.
Kun taas toiselta joka 19v lähtisin kyllä yrittämään kuntouttamista ainakin.

Kun taas vaikka ähkyleikkaukseen en lähtisi kummankaan kanssa.

Mutta 5v hevoseni kanssa ähkyleikkaus olisi mahdollista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.