|
Lähettäjä: Nappi
Päivämäärä: 23.7.26 13:07:08
Opetan pienessä ratsastuskoulussa, valtaosa oppilaista aikuisia. Osalla on fyysisiä haasteita (selkävaivoja, polvivaivoja jne) ja heille sitten pyritään jakamaan sopivia hevosia. Yllätys sinänsä, että nämä sopivat hevoset (eli tasaiset puksuttajat) ovat juuri niistä joista jokainen muukin tykkää.
Minä en ole lääkäri enkä tee diagnooseja, en myöskään vaadi todisteita rajoitteista vaan uskon asiakasta kun hän jostain vaivasta kertoo. Olen kuitenkin huomannut että mikäli vaiva on semmoinen jonka pitäisi mennä ajan kanssa ohi (esim. polvi loukattu, kuntoutus ja hoito tehty) niin se kuitenkin asiakkaan mukaan aktivoituu kun joutuu menemään jollain vähemmän lempparilla. Juuri sen hevosen satula vääntää huonoon asentoon, askeleet ovat liian isot, hevonen liian hidas tai liian nopea.
Ajattelen että harrastamisen tulee mahdollisuuksien mukaan olla mukavaa. En pakota ketään menemään ratsulla jota vaikkapa pelkää, mutta kyllä koen pientä ärsytystä kun joskus ja juhannuksena tilanteen pakosta joudun jakamaan alle ratsun jota asiakas vierastaa, ja siitä nousee keskustelu ja älämölö että asiakas ei pärjää, ei halua mennä, ei voi ratsastaa sillä. Yleensä tämä loppuu kun totean että on ikävä kuulla ettei ammattitaitoni ole teitä siitä vielä vakuuttanut että pystyn jakamaan hevoset jokaiselle kykyjensä mukaan ja minusta ratsastajan taidot riittävät paremmin kuin hyvin.
Että sinänsä pidän systeemistä jossa on pitkälti vakiratsut, mutta virallisesti en niitä kellekään lupaa. Silti aina tulee vastaan tilanteita joissa vaikkapa rästitunnilla sekaryhmässä asiakas automaattisesti olettaa että tottahan toki hän sen lempparinsa saa jolla useimmiten omalla vakitunnillaankin menee. Tai jos hän varaa extratunnin itselleen toiseen ryhmään niin mielessä ei käy, että siinäkin ryhmässä vakituisilla on hevosjako jo "valmis" eikä hän todennäköisesti lemppariaan saa silläkään tunnilla.
Ja loppujen lopuksi jaan hevoset niiden etu edellä. Ratsastajan taidot ja koko vaikuttavat, jos hevosella X on alla jo tunti osaamattomamman, isokokoisemman ratsastajan alla niin jaan sen mieluusti kevyelle kuskille seuraavalle tunnille, bonusta jos on osaavampi. Mutta kahta tuntia isommalla ja heikompitasoisella en juoksuta.
En koe että minulla olisi suosikkeja oppilaissa, he ovat asiakkaita minulle enkä rehellisesti yhdenkään näkemistä varsinaisesti odota :D Pidän siitä että saan tuottaa turvallista, laadukasta palvelua ja nään työni jäljen kun oppilaan kehittyvät ja voittavat itsensä. Ajattelen tekeväni työtä hevosten eteen, jokainen jolla ratsastetaan ansaitsee hyvää ratsastusta. Puhun paljon myös muusta käsittelystä ja hevosista eläiminä asiakkaille.
Sen voin myöntää että inhokkioppilaita minulla on, tai ainakin inhokkioppilastyyppi. Oppilaat, joilla ei ole minkäänlaista tahtotilaa kehittää itseään fyysisiltä tai henkisiltä ominaisuuksiltaan, kaikki on aina hevosen syytä ja kaikkeen on aina joku ulkopuolinen vaikute. Vuodet toisensa jälkeen poukkoillaan selässä, ei keskitytä itse hevoseen vaan säädetään ja sätätään kaikkea muuta. Parhaassa tapauksessa aletaan jossain kohtaa ihmetellä että miksi ei saa mennä hevosilla x ja y ja koetaan tulleensa syrjityksi ja kiusatuksi kun tyhmä ope ei anna samoja mahdollisuuksia kuin muille.
|