Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosalan harmaa talous

Lähettäjä: Harmaa 
Päivämäärä:   20.7.26 12:14:32

Onko hyväksyttävää? Oletteko puuttuneet? Jos, missä vaiheessa?
Esim. Kengittäjä, hieroja, valmentaja tms.

Re: Hevosalan harmaa talous

Lähettäjä: Ugh 
Päivämäärä:   20.7.26 12:22:34

Äänestää voi aina jaloillaan ja valita kalliimman vaihtoehdon.

Lähettäjä: antiharmaa 
Päivämäärä:   20.7.26 12:29:22

Minä maksan aina kalliimman hinnan ja vaadin kaikesta kuitin. Suomi nousuun!!!

Lähettäjä: 09 
Päivämäärä:   20.7.26 12:40:09

Minä maksan pyydetyn hinnan käteisellä, kortilla tai tilisiirrolla. Aina olen halutessa saanut kuitin. Se miten yrittäjä itse ilmoittaa tulonsa on hänen asiansa.

Pointtina se, että esim käteismaksu ei.ole = harmaa talous, mitä ajatusta moni täälläkin viljelee. S-markettiinkin maksan välillä käteisellä ja kieltäydyn kohteliaimmin kuitista.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.7.26 13:09:08

Aika vähän on nykyään. Kaikki tarvitsevat yleensä pankkitilille tuloja, jotta voi maksaa eläkkeen yms. Pankki haluaa nähdä säännölliset tulot, jotta saa asuntolainaa jne.
Ymmärrän jos ystävälle antaa halvemmalla. Itse saan halvemmalla ja valmentaja laittaa suoraan minulta saadun käteisen omalle valmentajalle. Nämä summat on vuositasolla todella pieniä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.26 13:44:11

Minulle maksetaan valmentajana pääosin käteisenä tai tilisiirrolla ilman erillistä laskua, kuittivihon saa jos asiakas pyytää mutta en tarjoa erikseen.

En ole tällä hetkellä alv-velvollinen yritystoiminnasta joten alv 0%, silti ilmoitan yritystoiminnan tulot henkilökohtaisessa verotuksessa ja pidän kirjaa työajoista.

Yksittäisen kengittäjän tai valmentajan pennoset on niin pienet, että niitä tuloja ei kannata kadehtia vaikka joskus saisi jonkun setelin käteen eikä merkkaisi sitä tuloksi. :D Ihan rakkaudesta lajiin tämä menee.

Harmaata taloutta on myös periaatteessa se, että yrittäjä ei laske omalle työlleen hintaa ja laskuta siitä. Esim. Talliyrittäjä heittää iltaheinät työajan ulkopuolella jne. Tätä tapahtuu paljon enemmän ja se ei haavoita Suomen taloutta, vaan yrittäjää itseään kun todellisista työtunneista ei pysytä kartalla.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.7.26 13:47:06

Korttimaksuissa kysyn aina heti haluaako kuitin. Käteisellä en. Laitan ne kyllä kirjanpitoon ja kuitin saa tarvittaessa jos sitä pyytää. Mutta lähtökohtaisesti ihmiset jotka maksaa käteisellä ei halua kuittia.
Joten mistä tiedät että raha on harmaata?

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   20.7.26 13:52:58

Aggressiivinen verosuunnittelu ja vakuutuskuoret ovat ihan laillisia keinoja hallita verojensa maksua. Ei se ole pelkästään miljonäärien etuoikeus.

Lähettäjä: EA 
Päivämäärä:   20.7.26 14:59:59

Luottotiedoton yrittäjähän ei yleensä edes saa avattua yritystiliä ja pankki ei salli yksityisen tilin käyttöä yritystoiminnassa. Ihan esimerkkinä miksi joku saattaa ottaa vain käteismaksuja..

Lähettäjä: Jaska 
Päivämäärä:   20.7.26 15:05:54

En hyväksy tallitöissä, kengittäessä varsinkaan (tätä kysytään yllättävän usein) enkä muussakaan toiminnassa. Aina kuitti pitää saada jos käteisellä haluaa maksun, ja muutenkin. Tallitöiden tekeminen vuokraa vastaan/vuokranalennuksena olen vielä katsonut ok hommana, hyödyttää kuitenkin molempia osapuolia.

Lähettäjä: Harmaa 
Päivämäärä:   20.7.26 15:16:58

Käteismaksu tietenkin ok, tarkoitin pimeää yritystoimintaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.7.26 15:35:12

Jos ostan omalle hevoselle rehuja tai varusteita tjm., niin otan yleensä kuitin tallin nimellä ja annan kaveri tallinpitäjälle jonka tallissa mun hevonen on että voi laittaa omaan kirjanpitoonsa ja saa alvit. :D ja jos vaikka joku hieroja käy hevosia hoitamassa, niin mun hevonen on usein laitettu samalle laskulle tallinpitäjän hevosten kanssa ja oon sitten kaverille antanut mun osuuden laskusta käteisenä käteen. On saanut näin ollen laittaa isomman laskun verotukseen. Mä en kuiteilla tee mitään, niin saa mun puolesta kaveri hyötyä niistä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.7.26 15:43:20

Tallityö tallipaikkaa vastaan tai vuokran vähentäminen on nimenomaan pimeää työvoimaa.
Se ei mun elämää kaada, en ilmoita minnekään. Pieniä pennosia molemmille osapuolille. Mut se on harmaata taloutta.

Päivämäärä:   20.7.26 16:44:27

Valmennan 0% alvilla, teen sitä sivutyönä.
40€ tunti, laskutuksella. Maksan siitä tuloverot ja palvelumaksut, mutta en 24,5% alv. Koska yritystulot jää alle alvirajan.

Kuittia en kirjoita, enkä ota käteismaksuja.

Päivämäärä:   21.7.26 02:21:37

Ite ainakin haluan vain, että homma toimii sovitusti. Hevosalan tienistit ei tunnetusti ketään rikastuta,lähinnä hyväntekeväisyyttä.

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   21.7.26 08:25:52

Usein on pakko ottaa käteisellä ja heti, koska laskut jäävät maksamatta.

Päivämäärä:   21.7.26 14:09:53

Tämä varmaan paljon vähentynyt, itselle ainakin aina tarjotaan kuittia ja kiva niin

Lähettäjä: Jösses 
Päivämäärä:   22.7.26 02:37:29

Heinän ja kauran ostajista katosi kaikki ikävät rahattomat tinkaajat kun ryhdyttiin myymään kuitilla.
Isä kertoi miten joskus oli soinut puhelin iltakymmeneltä, hevosilla ei yhtään heinää.
Nyt ei moista ole ollut.

Lähettäjä: Chai 
Päivämäärä:   22.7.26 09:01:59

Enpä ole itse törmännyt, vaikka monien yrittäjien palveluita hevosenomistajana käytän ja monia yrittäjiä myös hyvin tunnen.
Olen itsekin hevosalan yrittäjä (toisen työn ohessa) enkä todellakaan ota ikinä pimeänä. Jokunen asiakas haluaa maksaa aina käteisellä, vaikka heittämällä suurimmalta osalta asiakkaistani laskutan (yksikään mun asiakas ei ole koskaan jättänyt laskua maksamatta, joten toimii mulla). Kuitin saa kyllä käteisellä maksajakin niin halutessaan, mutta ei kukaan heistä ole sitä halunnut, joten enpä siksi joka kerta enää edes heille automaattisesti sitä tarjoa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   22.7.26 17:06:21

Piste valmentajalle, 25.5% on yleinen Alv kanta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.7.26 17:12:24

"Luottotiedoton yrittäjähän ei yleensä edes saa avattua yritystiliä ja pankki ei salli yksityisen tilin käyttöä yritystoiminnassa."

Höpö höpö nyt taas. Olen toiminut muulla alla yrittäjänä (yritysmuotona yksityinen elinkeinonharjoittaja, kuten myös useimmilla kengittäjillä, valmentajilla yms.) lähes 20 vuotta, ja ihan olen samaa yksityistä pankkitiliäni käyttänyt koko ajan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.26 17:17:23

Mulla ei ole ainakaan tietääkseni tuollaisia palveluntarjoajia omassa piirissä. Kengittäjä laskuttaa laskutuspalvelun kautta, eläinlääkäriltä tulee lasku, tallivuokrasta tulee lasku, ja itsekin teen omaa hevosalan palveluani ainoastaan laskulla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.26 17:18:04

" pankki ei salli yksityisen tilin käyttöä yritystoiminnassa"

Niin säännöissä lukee että ei saa, mutta mitään ei tapahdu siinä että käyttää, kokemusta on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.