|
Lähettäjä: Kfju
Päivämäärä: 17.7.26 21:58:11
Miksi se ei halua mennä traikkuun? Onko se niin ahdas, ettei hevonen mahdu tasapainottelemaan? Puomit kiinni ryntäissä ja pepussa, otsa etuseinässä, jalat osuu heti takaseinään kun vähänkään yrittää tasapainotella? Vai pidetäänkö takapuomia niin alhaalla, että se on hevosen takareisissä "ettei niiaa ali" ja takapuomiin tukeutuesaan hevonen meinaa kaatua pepulleen kun puomi ottaa takareisiin eikä siitä saa otettua pepulla tukea?
Vai onko kuski kaahannut niin, että hevonen lentelee pitkin seiniä eikä enää siihen suostu?
Tuo ensinmainittu on todella yleinen nykyisten isojen, pitkärunkoisten tai kirahvikaulaisten hevosten kanssa. Hankkikaa isompia traikkuja.
Ei minulla ole koskaan ollut ongelmia lastata omia hevosia. Ainoastaan yksi hevonen, joka nuorena laitettiin ekaa kertaa traikkuun, ihmetteli sitä silmät suurena. Mutta sekin käveli kyytiin kun otettiin väliseinä pois ja ylimääräiset ihmiset kauemmas.
Kaikki muut menneet lähettämällä kyytiin.
Paitsi yksi kaverin hevonen, jota oli kuskattu jonkun rallikuskin toimesta, ja tiestä puuttui sieltä täältä pätkä asfalttia ja joka kohdassa kuski vain kaahasi menemään niin että hevonen pamahti joka töyssyssä ensin katon kautta etuseinään ja sitten etuseinän kautta kattoon. Eli käytännössä aina kaksi kertaa peräkkäin, pari sekuntia välissä. Kun tällaisia töyssypareja on mutkaisella tiellä 40 km matkalla parisenkymmentä, niin ei ihme, että hevonen ei jatkossa kyytiin mene. Hevosen omistaja oli etupenkillä, minä takapenkillä. Minä vielä alaikäinen, omistajalla vain B-kortti. Kuskia vain nauratti. Harmi ettei poliisit pitäneet nopeusvalvontaa, kun ei tuo kuski noudattanut edes nopeusrajoitusta vaan paineli 80 km/h, vaikka töyssyjen vuoksi olisi pitänyt ilman kärryäkin hidastaa. No, hänen oma auto jota kaahaamisella rikkoi.
Ja kaverin 180 cm hevonen ei mahdu tavistraikkuun eikä hän viitsi isompaa hankkia, joten sitäkään hän ei meinaa saada kyytiin. Hänen poninsa sen sijaan kävelee kyytiin itsestään...
|