Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kengittäjä raspaa hampaat?

Lähettäjä: apua 
Päivämäärä:   17.7.26 09:37:12

Ihanko todella joku vielä antaa kengittäjän raspata hevosensa hampaat?
En olisi uskonut tätä ellei ystäväni olisi laittanut viestiä asiasta.
Häneltä oli kysytty suosituksia kengittäjästä joka myös raspaa hampaat...

Eihän sellaisia ole enää eihän?

Itse naurahdin lakiin tullutta tekstin pätkää jossa mainittiin "eläinlääkäri tarkastaa hevosen suun ja hampaat säännöllisesti, ja hampaat on tarvittaessa hoidettava."

elämme vuotta 2026 joten oletin kaikkien ymmärtävän että lääkärillä on koulutus hammashoitoon ja kaikki myös haluaa eläimensä parasta. On sittenkin oikein hyvä tekstin pätkä tuo.

Mutta siis oikeastikko joku vielä käyttää jalkahoitajaa hammaslääkärinä?

Re: Kengittäjä raspaa hampaat?

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   17.7.26 09:44:09

Missään kengityskoulutuksessa ei enää opeteta hampaiden raspausta. ( olen kyllä itse käynyt sellaisen koulun, missä raspaus on käyty läpi) joten toivottavasti hevosten hampaisiin ei koske kukaan muu kuin eläinlääketieteen lisensiaatti ja siitä pidemmälle koulutetut. On täyttä puoskarointia koskea hevosten hampaisiin ilman ell papareita. Ja kyllä, olen sitä mieltä myös näistä "hevosten hammashoitajista" joita on mm keski-Euroopassa.

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   17.7.26 09:45:32

En minä sitä epäile etteikö joku piikkejä osaisi kelvollisestikin raspata pois, ja oman hevosen kohdalla voisin antaa vaikka joka toinen kerta raspatakin ( raspausväli 5-6kk). Mutta vain jos siellä ei ole edellisellä kerralla ollut mitään ihmeellistä ja hampaisiin erikoistunut lekuri asialla.
Muuten olen vähän sitä mieltä, että parempi perehtyä kunnolla vain siihen omaan tonttiinsa ja pysyä siellä. Mikä ei tarkoita että heittäytyy sokeaksi muuhun.

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   17.7.26 10:20:35

no mitä vaikeaa siinä sitten on ei voi raspata

Lähettäjä: ------ 
Päivämäärä:   17.7.26 11:50:18

Lain mukaan ei enää ole sallittua, vain eläinlääkäri saa raspata hampaat ja siitä pitää olla merkintä lääkekirjanpidossa. Käytännössä siis aivan sama niin kauan, kunnes jos tulee tallitarkastus tai joku tekee elsun.

Päivämäärä:   17.7.26 11:57:22

Näin juuri. Ja ompas oikeastaan hyvä että se siellä lakitekstissä lopulta lukeekin. Koko elämäni olen ollut hevosten kanssa tekemisissä ja ollut aina vain legendaa että kengittäjät raspaa hampaat. Nyt oli todella ensimmäinen kerta kun ymmärsin että se on todellakin totta.
Sama kun menisit kampaajalle ja pyytäisit samalla sitä poistamaan luomen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.26 12:04:26

Perusraspaus ei ole rakettitiedettä, että siihen ell koulutusta tarvittaisiin.

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   17.7.26 12:09:59

Sama mieltä olen pisteen kanssa

Lähettäjä: jaska 
Päivämäärä:   17.7.26 13:05:22

Ravitallit (ammattilaiset) käyttävät Suomessa ja myös ulkomailla tätä Ranskassa koulutuksen saanutta raspaajaa. Ei ole eläinlääkäri, mutta hänellä on kymmenien vuosien kokemus hommasta. Tekee siis yrittäjänä täysipäiväisesti raspausta.

Lähettäjä: eeva 
Päivämäärä:   17.7.26 13:14:26

Meillä ei kukaan kengittäjä kyllä koske hevosten hampaisiin. Onko syynä rahansäästö vain miksi ette käytä eläinlääkäriä?

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   17.7.26 13:16:44

Ilmeisesti nämä ammattiraspaajatkaan eivät saa lain mukaan enää raspata. Meillä päin tallitarkastusten yhteydessä on annettu ukaaseja, ellei löydy todistusta ell tekemästä raspauksesta ja merkinnästä lääkekirjapidosta. ( Itse pidän tätä naurettavana, en siis mitenkään puolusta asiaa). Toki se on hevosen etu, että se katsottaisiin silloin tällöin muunkin kuin kengittäjän toimesta ja raspattaisiin sähköraspilla, jolla pääsee huomattavasti taaemmas ahtaisiinkin paikkoihin.

Päivämäärä:   17.7.26 13:20:02

Tällä ranskalaisella oli sähköraspi kuulemma käytössä jo ennen eläinlääkäreitä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.7.26 13:42:18

Älkää jauhako paskaa, että ei saa muut raspasta. Laissa ei puhuta missään kohtaa sellaista.

Päivämäärä:   17.7.26 13:45:24

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 17.7.26 13:42:18

Älkää jauhako paskaa, että ei saa muut raspasta. Laissa ei puhuta missään kohtaa sellaista.

Lueppas uudelleen:

4 § Hevosen hoito

Hevonen on rokotettava tarvittaessa. Hevosen loishäädöstä on huolehdittava. Lisäksi on huolehdittava siitä, että eläinlääkäri tarkastaa hevosen suun ja hampaat säännöllisesti, ja hampaat on tarvittaessa hoidettava.

Lähettäjä: Vai sillee 
Päivämäärä:   17.7.26 13:45:48

Meillä hevoskoulussa aikoinaan opetettiin oppilaat raspaamaan hevosten hampaat ja tutkimaan suun kuntoa muutenkin. Tämä kasarilla silloin kun vielä oikeasti yksi ihminen pystyi hoitamaan hevosensa päästä varpaisiin. Nivelpiikitykset ja siemennykset oli lekuri hommaa muut melkein tehtiin itse. Muistaakseni letkutukset opetettiin myös jos piti äkkiä ähkyn takia antaa parafiiniöljyä. Niin se maailma muuttuu. Kohta on joka alueelle oma ammattilupa ja pitää olla eläinlääkäri jotta saa tehdä ylipäätään muuta kuin siivota karsinoita.

Päivämäärä:   17.7.26 13:49:14

Lähettäjä: apua
Päivämäärä: 17.7.26 13:45:24

Lueppas uudelleen:

4 § Hevosen hoito

Hevonen on rokotettava tarvittaessa. Hevosen loishäädöstä on huolehdittava. Lisäksi on huolehdittava siitä, että eläinlääkäri tarkastaa hevosen suun ja hampaat säännöllisesti, ja hampaat on tarvittaessa hoidettava.

No niin kerrohan nyt missä kohtaa tuossa kielletään muita raspaamasta?

Päivämäärä:   17.7.26 13:50:26

Tuossa sanotaan vain, että eläinlääkärin tulee tarkastaa suu ja hampaat säännöllisesti ja hoitaa tarvittaessa. Täytyy olla täysi idiootti jos ei ymmärrä, että se ei poissulje muiden tekemää raspausta. Älä ainakaan lakiuralle lähde!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.7.26 13:51:38

Lähettäjä: apua
Päivämäärä: 17.7.26 13:45:24

Lueppas uudelleen:

4 § Hevosen hoito

Eihän tossa missään sanota, että vain ell voi hoitaa hampaat, ell tarkistaa suun ja hampaat.

Päivämäärä:   17.7.26 14:36:39

Mahtaa olla melko riski peliä antaa kenen tahansa hoitaa eläimensä hampaita.
Meillä on aina käytetty hampaisiin erikoistunutta eläinlääkäriä hevosten hampaiden hoidossa. Koskaan ei ole käynyt mielessäkään että antaisin jonkun itseoppineen koskea hevosen suuhun. Melko kallis leikkiä hevoseläimen terveydellä, mut ilmeisesti hötölässä varsin tavallista rääkätä eläimiä.

Päivämäärä:   17.7.26 14:57:55

"Hevosen hampaiden raspaus on toimenpide, jonka saa suorittaa vain laillistettu eläinlääkäri. Laki ja viranomaisohjeet edellyttävät, että hevosen suu ja hampaat on tarkastettava säännöllisesti ja hoidettava tarvittaessa."

Älkää ampuko viestintuojaa, pointti oli se, että tuollaista lausetta jakaa tämän alueen tarkastuseläinlääkäri ja vetoaa lakiin, että tarkastuksen yhteydessä on suu hoidettava (raspattava) jos ilmenee tarvetta.

Ei ole siis minun keksimä juttu, vaan alueen talleilla on jaettu jo määräyksiä hankkia todistuksia eläinlääkärin tekemistä raspauksista. Oli se sitten laillista tai ei
(ja eihän se ole). Joten kaikkeen mahdolliseen saatte kyllä varautua hevosten omistajina.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.26 15:06:04

Osaako se ranskalainen hoitaa diasteemat sun muut?

Päivämäärä:   17.7.26 15:42:08

En tiedä, luulis ohjaavan eläinlääkärille. Poistoja ei ainakaan kuulemma tee, kuuluu eläinlääkärille.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   17.7.26 16:15:52

Kasarilla kengittäjät ja omistajat raspasi hampaita itse MUTTA SIITÄ ON YLI 40 VUOTTA AIKAA! Maailma muuttuu ja asiat kehittyvät parempaan suuntaan. Nykyään hevoseni suun hoitaa vain eläinlääkäri. En itsekään käy paikkauttamassa hammastani kenkäkaupassa.

Päivämäärä:   17.7.26 16:25:00

Se on ihan sama vaikka tarkastuseläinlääkäri sanoo mitä. Se ei ole mikään laki jos hän niin sanoo jos sitä ei oikeasti lue lakiteksteissä. Ainahan eläinlääkärit sitä jankkaa, että vain he saavat tehdä, jotta saavat bisnestä itselleen.

Omat hevoset kun on raspattu eläinlääkärissä se on ollut niin nopea ja onneton suhaisu, että ei kiitos enää.

Mitä olen yksittäisiä hevosia itse raspannut olen saanut vain kehuja miten hevonen on ollut herkkä ajaa sen jälkeen, aivan eri tavalla kuin eläinlääkärien tekemän suuhoidon jälkeen. Ja se johtuu pelkästään siitä, että eivät viitsi tehdä asiaa samalla huolellisuudella kuin itse. Rahat vain pois asiakkailta mahdollisimman nopeasti.

Ei toki tarkoita, että jokaisen pitäisi kylmiltään alkaa raspaamaan hevosen suuta.

Päivämäärä:   17.7.26 18:16:47

- Vanhemmilla eläinlääkäreillä on vielä ammattiylpeys. Kyllä ne hampaat hoidetaan parhaan mahdollisen tiedon ja taidon mukaan, koska etenkin kisahevosten suut jos sutaisee vain sinne päin tai askartelee mitä sattuu, ja jos huono jälki vaikuttaa hevoset suoritukseen, onkin maine sitten siinä.
Nuoremmassa polvessa valitettavasti näkyy tämä raha edellä meno ja asiakkaiden aliarvioiminen, toisaalta taas harrastetaan järjetöntä ylihoitamista, joka maksaa mutta ei ole mitenkään järkevää loppupeleissä.
Kultainen keskitie tässäkin asiassa olisi tervetullutta.

Lähettäjä: :)) 
Päivämäärä:   17.7.26 19:03:36

Juu ei se raspaaminen mitään rakettitiedettä olekaan, kuten joku tuolla ylempänä kirjoitti, mutta ongelmien toteaminen se kyllä on vähän ammattilaisten hommaa. Kauhulla tässä muistelen, kuinka 80-luvulla vedeltiin kengitysraspilla piikit pois hampaista. Mistään diasteemoista ja EOTRH:sta mitään tietoa, ne oli vaan ne piikit, joita raspailtiin.

Päivämäärä:   17.7.26 20:13:42

Tupamäki ainakin sanoi, että diasteemoja ei ennen ollut ainakaan tässä mittakaavassa kuin nykyään, koska ruokinta ja rehut olivat erilaisia. Ei ollut niin paljon teollista pellettiä tai säilöheinää.

Lähettäjä: bella 
Päivämäärä:   17.7.26 20:29:43

"Perusraspaus ei ole rakettitiedettä, että siihen ell koulutusta tarvittaisiin."

Mä todella toivon, että näin ajattelevat joutuisivat hoidattamaan myös omat hampaansa kengittäjällä. "Ei kai se hammashoito mitään rakettitiedettä ole, ihan hyvin voi kengittäjä munkin hampaat hoitaa!""

Jokainen jonka hevosen hampaa kengittäjä vielä 2026 raspaa, on pahimman sortin eläinrääkkääjä jolta pitäisi ottaa kaikki eläimet pois loppuiäkseen!

Päivämäärä:   17.7.26 22:47:02

Ei taida bella tietää pariakaan olennaista eroa ihmisen ja hevosen hampaissa.

Lähettäjä: Harmi 
Päivämäärä:   17.7.26 23:09:09

Ihme ja kumma ei ole hampaiden raspaus mitään rakettitiedettä vaikka niin nykyään asia myydäänkin.

Lähettäjä: Konna 
Päivämäärä:   19.7.26 10:37:34

Meillä kyllä käy kerran vuodessa eläinlääkäri hoitamassa hampaat (toki tarvittaessa useamminkin)
Itselläni on myös suun avaaja sekä raspi, jos yhtäkkiä hevonen huonompi toiselta puolelta, esim ohjalla, nyppii päättää tms erikoista, saatan katsoa suun itse ja raspata piikit pois, varsinkin nuoret hevoset saattavat vaatia tiheämmin piikkien raspausta. Tämä siitä syystä että eläinlääkärin jonot kaksi viikoa, hevonen saa helpotuksen nopeasti, ja toki säästään siinä rahaa, en sitä kiellä

Ps.minulla siis ajohevosia

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   19.7.26 12:42:45

Miksi en antaisi jos on osaava? Enemmän ihmettelen että antaa kengittäjän vielä kengittää. Kyllä itsekin pääsääntöisesti hoidan omien hampaat. Sähköraspia ei vielä ole niin sellaiset teetän vermossa.

Lähettäjä: Tiiu 
Päivämäärä:   21.7.26 15:01:51

No jos joku kengittäjä todella osaisi, mutta kyllä minä omallani eläinlääkäri käytän. Kuulostaa joltain ysärihommalta!? Lnko lailistakaan nykyään?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.