Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Heinäanalyysin laajuus?

Lähettäjä: Vv 
Päivämäärä:   16.7.26 12:05:59

Kuinka laaja heinäanalyysi kannattaa teetättää? Heinät tulossa perus harrastehevoselle, kevyessä käytössä, ollut (analysoimaton)heinä + kivennäinen -ruokinnalla ja voinut sillä ulkoisesti arvioituna ihan ok. Onko turhaa ottaa kaikki kivennäis- ja hivenainearvot, vai onko ne oikeasti rahan arvoiset teetättää?
Mielipiteitä otetaan vastaan! Ensi viikolla ajattelin kerätä näytteen ja lähettää sen labraan.

Re: Heinäanalyysin laajuus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.26 12:12:28

Seilabin kautta heinäanalyysi + laaja kivennäisanalyysi. Seleeni mahdollisesti sitten erikseen lisäksi.

Eurofinsiltä perus + kivennäispaketti. Mahdollisesti sitten perus + kivennäis- ja hivenpaketti, joka sisältää sitten mm. seleenin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.26 12:14:41

Itse kokenut, että nuo kivennäispaketit ovat myös hyvä ottaa, että voi laskea tiettyjen ravintoaineiden suhteet. Tarvitseeko lisätä kalkkia, fosforia tms. ja saa valittua heinälle sopivan kivennäiswn parhaiten.

Seleeniä en pidä itse niin tärkeänä ellei ole viitteitä siitä, että se olisi hyvä myös tarkastaa.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   16.7.26 12:16:04

Mielestöni se kivennäisanalyysi ei ole niin kallis, että jättäisin teettämättä, kun olen jo näytettä lähettämässä.
Eli on sen rahan arvoinen.

Lähettäjä: Vv 
Päivämäärä:   16.7.26 12:20:19

Kiitos kommenteista! Ajattelin tilata analyysin Eurofinslta, heillä oli selkeimmät ohjeet näin ensikertalaista ajatellen :D Mietin, että pitäisikö ottaa kuitenkin tuo laajin paketti, niin ei ehkä jää harmittamaan että jokin tietty arvo jäi puuttumaan. Vaikka toki on aika arvokas pelkälle harrastehevoselle, jolla ei ole ollut näkyviä ruokintaan liittyviä ongelmia. Kuitenkin pelkät perusarvot on ~50€ vs laajin paketti ~150€

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   16.7.26 12:25:37

Olen välillä optimoinut talviruokintakaudelle ruokinnan laajan analyysin mukaisesti ja välillä on menty ihan vaan ilman mitään kivennäisanalyyseja. En ole huomannut hevosessa, sen olemuksessa tai käytöksessä mitään eroa olipa ruokinta optimoitu grammalleen paperien mukaan vai vaan perus kivennäinen + suola.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   16.7.26 12:52:09

Säästää helposti sen turhan kivennäisen hinnassa, eli ottaisin laajimman.

Lähettäjä: Jooop 
Päivämäärä:   16.7.26 12:54:39

Mä oon ottanut laajimman jos tulee uudesta paikasta. Onneksi, koska kerran seleeniä oli niin paljon, että vapaa heinä sillä heinällä tai pienikin lisä olisi varmaan aiheuttanut varsoille ongelmia. Yleensähän seleeniä ei ole ikinä liikaa. Mutta usein ostan samasta paikasta samoilta pelloilta, silloin riittää perusanalyysi, kalsium ja fosfori. Ja kolmen vuoden välein laaja kivennäisanalyysi.

Lähettäjä: Nojoo 
Päivämäärä:   16.7.26 13:16:37

Viime vuoden nurminäytteissä oli Eurofinsin mukaan hyvin korkea mangaani yllättävän monessa paikassa. Aiheutti esim. lampaille ongelmia. Tälle ei ole löytynyt selitystä. Itse ottaisin laajan, koska saisi kiinni mahdolliset poikkeamat ja osaisi sitten varmistaa, että ei tule annettua mitään liikaa tai liian vähän. Se ero on aika pieni verrattuna ottaako suppeamman vai laajemman, jos saa vaikka laskettua ostorehun määrää niin se on jo siinä kuittaantunut takaisin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.