Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoslehtien lukijapalstat

Lähettäjä: Nostalgia 
Päivämäärä:   15.7.26 16:53:50

Muistatteko lapsuudesta lehtien, erityisesti ainakin Hevoshullun Tallinseinä-palstan tai muita vastaavia lukijapalstoja? Lapsi luki heppalehteä, ja jotenkin heräsin siihen tosiasiaan että eivät taida moiset olla enää ajankohtainen osa lasten maailmaa, kun voivat pyöriä somessa. Omassa lapsuudessa palsta luettiin aina suurennuslasin kanssa, ja siellä kyseltiin kaikkea vanhojen hevostuttujen kuulumisista tulevan kesän leirikavereihin, mielipiteitä milloin mistäkin ja paljon muuta. Erityisesti omaan mieleen ovat jääneet esimerkiksi:

Ratsut vs. ravurit aiheiset mielipidetekstit, joita tuntui olevan joka lehdessä ilman, että ikinä näin yhtäkään sellaista tekstiä jossa ravureita olisi väheksytty. Pelkkiä puolustuspuheenvuoroja vuodesta toiseen. Ja lopussa tietenkin aina "Ottakaa kantaa!"

Ilmoitukset, joissa haettiin ja ilmeisesti löydettiinkin kesähevosia. Tuohon aikaan oli ihmeen normaalia vuokrata lapsille ties mistä vieraalta ponit kesäksi johonkin mummolan takapihan niitylle. Itsekin aina haaveilin, mutta en koskaan saanut.

Onko muilla nostalgisia muistoja, tai oletteko esimerkiksi joskus lähetelleet kirjeitä tuollaisille palstoille? Lasketaan tähän vaikka myös kirjekaveripalstat ja sukujenvaihtelupalstat sun muut.

Re: Hevoslehtien lukijapalstat

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   15.7.26 16:56:08

Juuri lueskelin vanhaa Heppahullua ja voi pojat, että lukijapalstan jutut veivät mielen takaisin nuoruuden heppailuaikoihin. :')

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   15.7.26 17:01:19

Hoitohevosista niillä usein väännettiin (esim. onko ok että ratsastaja laittaa itse hevosen kuntoon, mitä tehdä kun hevosen toinen hoitaja tunkee tallille ei-hoitopäivänä jne.). Ja jotkut "niksit" olivat ihan älynvapaita. Parhaiten mieleen muistuu pinteleiden kiinnittäminen jesarilla, koska se näyttää muka coolilta (!?).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.26 17:34:20

Nykyään ei varmaan saisi enää tehdä julkista listaa lehteen lasten osoitteista kirjekaverien haussa. :D voisi houkuttaa vähän väärää väkeä

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   15.7.26 17:47:41

^Totta. Ja todella harmi, että maailma on mennyt tällaiseksi. Minulla oli muksuna useita kymmeniä kirjekavereita eikä kertaakaan mitään outoa eikä kukaan tullut norkoilemaan ovelle. Tai ehkä mulla vaan kävi tuuri?

Lähettäjä: Ilmoitus ei vanhen 
Päivämäärä:   15.7.26 17:59:36

Kirjekaveri-ilmoitusten ”tämä ilmoitus ei vanhene koskaan”. Pitäisikin kaivaa joku vanha Hevoshullu ysäriltä ja vastata tuollaiseen ”tämä ilmoitus ei vanhene” kirjekaveri-ilmoitukseen.

Sitten ne tallinseinän vastaukset, joista ei tiennyt mistä puhuttin. Viitattiin vaan nimimerkkiin ja missä lehdessä alkuperäinen ilmoitus oli ollut. Tyyliin ”Heppagirl 4ever HH 3/90, olen ihan samaa mieltä.”

Lähettäjä: Amppu 
Päivämäärä:   15.7.26 19:44:20

Vitsi mitkä muistot nousi mieleen tuosta "Ilmoitus ei vanhene"-ilmaisusta! Myös "tutut älkää vaivautuko" oli vakiofraasi, vaikka tuskin kukaan olisi oikeasti valinnut kirjepalstalta alkaa kirjoitella vaikka luokkakaverille. :D Mutta monta HH-palstalta poimittua kirjekaveria oli minullakin, osan kanssa kirjoiteltiin vuosia ja yhden kanssa käytiin kesäisin samoilla leireillä vaikka muuten ei livenä nähty koskaan.

Lähettäjä: Nostalgia 
Päivämäärä:   15.7.26 23:06:57

Tuo oli muuten tosiaan lapsena paha paikka ja palstoilla suosittu puheenaihe tuo hoitajien välinen riitapukarointi! Aina sai lukea jupinaa siitä kuinka ykköshoitajat olivat haljuja kakkoshoitajille, nipot hoitajat eivät antaneet tuntilaisten edes harjata hevosia ja ties mitä. Ei taida sellaistakaan hoitsukulttuuria olla enää nykytalleilla, ja se on ehkä ihan hyvä asia.

Lähettäjä: NKOTB 
Päivämäärä:   15.7.26 23:13:07

Kirjekaveripalstoilla oli myös usein sen ”tutut älkää vaivautuko” tekstin lisäksi ”NKOTB fanit älkää vaivautuko” tai sitten ilmoituksessa kerrottiin ilmoituksen jättäjän olevan NKOTB fani. Minulle ei koskaan selvinnyt, mitä tuo NKOTB tarkoitti. En niihin ilmoituksiin vastannut, kun en tiennyt olinko fani vai en.

Vasta joskus 2010-luvulla satuin katsomaan jonkun ysäristä kertovan dokumentin, jossa mainittiin lyhenne NKOTB ja että kyseessä oli joku yhtye New Kids on the Block.

Lähettäjä: Ehtoo 
Päivämäärä:   15.7.26 23:19:05

Itse olen -80-luvun puolivälin tienoilla lähettänyt kaksi kysymystä Hevoshulun Misty vastaa -palstalle, näistä toiseen jopa vastattiinkin Lisäksi yksi tekemäni piirros julkaistiin, samoin yksi runontapainen tuotos Tallinseinällä. Ja tosi ylpeä olin näistä kaikista :)

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   16.7.26 10:11:00

NKOTB: En kestä! XD

Mahtavia juttuja muutenkin, ja niin totta!

Lähettäjä: Nonna 
Päivämäärä:   16.7.26 10:36:26

Misty vastaa-palsta oli muuten ajoittain aikamoinen, kun ainakin omissa muistoissa jotkut Uman vastaukset olivat ihan aidon ilkeitä! Vitsi kun löytäisi vielä jostakin sen Misty vastaa-kirjan, että pääsisi selailemaan noita vanhoja kysymyksiä ja vastauksia

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.7.26 10:56:59

Mä luin hevoshullua 70-luvun lopussa ja nyt kun joku mainitsi, niin ihmettelin itsekin joskus niitä Misty vastaa ilkeitä vastauksia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.