Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Raskaus/vauvavuosi ja hevoset kotona

Lähettäjä: Mietintä 
Päivämäärä:   14.7.26 20:11:39

Miten teillä mennyt raskausaika ja alkuaika vauvan kanssa, jos hevoset kotipihassa? Pitikö paljon saada apua hevosten hoitoon/liikutukseen? Mikä yllätti? Mitä tekisit jälkikäteen ajateltuna toisin?

Re: Raskaus/vauvavuosi ja hevoset kotona

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   14.7.26 20:12:35

Tuun seuraamaan. Sama pohdinta edessä.

Lähettäjä: oåjoåij 
Päivämäärä:   14.7.26 20:22:38

Todella hankalaa aikaa. Antaisin ylläpitoon tai hankkisin vuokraajan joka ridaa typ 4-5x vkossa. Koska et voi tietää miten rikki alapää on synnytksen jälkeen tai miten vauva nuukku. Jos se herää puol vuotta 10x yössä, et kyllä päivällä ole ratsastuskunnossa.
Se on n iin lyhyt aika, ja hevoset pärjää ilman sua hyvin.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   14.7.26 20:27:43

Kaikki osaa huomioida sen, että vauva voi olla haastava ja synnytyksen jälkeen voi olla ongelmia. Mutta raskauskin voi olla haastava ja pahimmillaan pistää vuodelepoon pitkäksikin aikaa (voi olla voimakasta oksentamista pahimmillaan koko raskausaika, voi tulla raskausmyrkytys, jos on tosi paha tuuri niin voi tulla veritulppa jnejne). Mieluummin kannattaa hommata "liikaa" apua ja "liian" aikaisin kuin yhtään vähän tai vasta silloin kun paska on jo tuulettimessa. Toki lähtökohtaisesti hevosenomistajana, etenkin kotitallin kohdalla, pitäisi olla suunnitelmat B ja C, koska elämästä ei koskaan tiedä mitä tapahtuu.

Lähettäjä: Kiinnostaa 
Päivämäärä:   14.7.26 21:23:02

Itseäni kiinnostaisi myös kaikki konkreettiset vinkit ja hyvät käytänteet, miten selvitä tallikäynnistä vauvan kanssa jne. Itselläni ei (vielä) olet hevosta kotona, mutta teoriassa ajattelisin pystyväni hoitamaan ja liikuttamaan kopun jotenkin, koska en käy töissä :D siis tyyliin ma ja ti juoksutus ja kävelytys niin, että vauva mukana tallilla, ke ratsastus ja isä hoitaa vauvan, to nopea kevyt liikutus vauva mukana, pe vp ja viikonloppuna kunnolla ratsastus kun isä hoitaa vauvaa. Niin monella hevosihmisellä, myös ammattilaisilla, on lapsia, niin pakkohan tähän on olla jotain pro-tipsejä, muitakin kuin ”myy hevonen/ lähetä jonnekin koska vauva on vain hetken pieni jne..”

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.26 21:45:08

mä mietin näitä ihan samoja. toiveissa hevoset omaan pihaan ja vauva viiden vuoden sisään. hevoset toki helppoja, voivat olla pihatossa vapaalla heinällä ja pärjäävät mainiosti jos ratsastaa vaikka vaan kahdesti viikkosa. tai edes irtojuoksuttaa. parhaimmillaanhan sitä ratsastaa synnärille asti ja viikko synnytyksestä on jo takaisin hevosen selässä ja vauva vaan nukkuu koko ajan. pahimmassa tapauksessa sitten vuodelevossa raskaan oksentamisen yms takia plussauksesta synnärille, pahat repeämät, vauva ei nuku ja kelpaa vain äidin syli. ja sit tietty kaikki siltä väliltä. hirvittää jos tämä ei onnistu, mutta en voi kyllä hevosia pitää vieraalla vauvan kanssa. saatika sitten pikkulapsiarjessa. lähialueella ei täysihoitoa ja kauemmas kun ajaa, niin tulee matkoja jo ihan liikaa. ja siihen päälle vielä hevosen ratsastaminen yms niin ei vaan onnistu. jos haluan hevoset pitää, niin näen omaan pihaan ottamisen ainoana vaihtoehtona. silloin ei ole matkoja ja tallihommat voi tehdä vaikka ripotellen pitkin päivää ja mies katsoo helpommin vauvan perään, kun ollaan samassa pihassa. toki kaikki tallihommat pitää sunnitella niin, että ei haittaa jos jokin päivä jää välistä ja muutenkin päivittäisiin hommiin ei montaa minuuttia saa mennä

mutta kiinnostaa kaikkien muidenkik vinkit asiaan!

Lähettäjä: Sweet 
Päivämäärä:   14.7.26 22:04:27

Puoli vuotta takana ja en olisi uskonut että asiat vaan lutviutuu. 4 hevosen kotitalli, mulla on hevoset aina olleet kotona joten hevosten kanssa tiedän mitä tämä homma on.

Asutaan syrjässä joten apuja on huonosti saatavilla, kaksi päivää ennen synnytystä tein talleja ja pari viikkoa oli talleista vapaana synnärin jälkeen. Vauva kulkee mukana jos isä ei ole kotona, nukkuu tai katselee menoa vaunuissa tai kantorepussa. Päivät suunnittelen etukäteen, aamutalliin menen kukonlaulun aikaan kun isä kotona, vauvan ekat päiväunet vaunuissa ja sinä aikana pyrin tekemään tallit valmiiksi. Jos vauva on itkuinen niin on loppupäivä aikaa tehdä talleja jos välillä pitää lähteä sisälle. Iltatalliin menen kun isä tullut kotiin ja jos on rästihommia niin niitä hoitelen sitten vaikka yöllä.

Vauva on alusta asti ollut tyytyväinen ja nukkuu hyvin, on korvikkeella. Tää on kyllä elämän parasta aikaa, eikä mun tarvinnut hevosista luopua vaikka kaikki niin sanoivatkin.

Menisin sillä asenteella että päivä kerrallaan, aina vuorokaudesta löytyy se hetki kun hevoset pystyy hoitamaan, välillä se on sitten anivarhain tai keskellä yötä mutta elämä on!

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   15.7.26 08:12:21

Kyllä ne hevoset hoitaa, mutta liikuttaminen kannattaa jättää muille tai antaa hevosen seisoa. Liian tarkkaan ei kannata suunnitella etukäteen. Mieluummin yllättyy positiivisesti jos onnistuukin.

Lähettäjä: meni 
Päivämäärä:   15.7.26 08:40:31

Alkuraskaus hienosti, keskivaiheilla olin todella kipeä ja vauhti hidastui. Jouduin pyytämään apua. Viimeinen kolmannes lääkäri määräsi lepoon, mies hoiti sen mitä kykeni ja ystävä auttoi. Laitoimme hevoset laitumelle ja lähdettiin synnyttämään.
Synnytyksessä kaikki meni hieman surkeasti ja minulle tuli piiitkä vuodelepo aika. Hevoset oli laitumella joten joku kävi niitä katsomassa. Kun sain luvan liikkua jatkoin hommia. Vauva oli vaunuissa tallilla ja nukkui päiväunet. Käytiin valmennuksissa ja treenattiin aktiivisesti. Sitten lapsi kasvoi eikä enää pysynyt rattaissa, oli vielä niin "tyhmä" ettei ymmärtänyt puhetta mutta liikkui itse. Tähän jouduin pyytämään apua.
Nyt vauva on viisi vuotias ja voin jättää sen sisälle kun lähden treenaamaan. vaihtoehtoisesti se voi leikkiä myös ulkona. Tietää että hevosen lähelle ei saa tulla ja kunnioittaa hevosen tilaa.

Raskausaikana en ratsastanut ollenkaan.

Lähettäjä: effie 
Päivämäärä:   15.7.26 08:54:10

Siinähän se meni, mies hoiti hevoset kun jouduinkin yllättäen sektioon ja aikaa sairaalassa vierähti.
Hevoset liikkuivat vuokraajan kanssa, irtona ja käytiin maastakäsin lenkeillä, aloin selästä liikuttamaan heti kun pystyin. Hyvin nopeasti siinä oppi ettei ne hevoset vapaisiin kuole ja vauva tuli kantorepussa ja vaunuissa mukaan tallihommiin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.7.26 13:04:09

Kannattaa varautua kaikkein pahimpaan niin varmasti sitten selviää. Ja muistaa että loppuraskaudessa ja kuukausia synnytyksen jälkeen alapään lihakset ei tue niin kuin normaalisti joten voi tulla laskeumia tms. Mulla valmentaja kielsi harjotusravia tietyltä ajalta juuri tuo takia. Toki hevonen oli iso liikkeineen.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   15.7.26 13:30:18

Riippuu varmasti täysin siitä millainen vauva on. On sellaisia jotka ei hetkeäkään nuku ilman rattaiden heijausta ja muutenkin itkuisia. Silloin et tee yhtään mitään. Sitten sellaisia jotka vetää 3h päikkäreitä ja katselee loppuajan tyytyväisenä rattaista. Sitten kun alkaa liikkumaan about 1v iässä, ei viihdy enää rattaissa mutta järkeä ei oo päässä yhtään niin ainut hetki olla tallilla on joko päikkäreiden aikana tai sitten joku muu hoitaa lasta.

Lähettäjä: Apila 
Päivämäärä:   15.7.26 15:20:57

Sanoisin myös että kannattaa varautua pahimpaan. Kaikki riippuu ihan siitä miten raskausaika ja synnytys menee sekä minkälainen vauva on. Esikoisen kohdalla pystyin tekemään kaikki tallihommat itse ilman ongelmia, ratsastus loppui ensimmäisen kolmanneksen jälkeen ja sen jälkeen seisoivat. Synnytys oli traumaattinen, olin tosi kipeä sekä todella väsynyt pitkään sen jälkeen. Vauva nukkui todella huonosti ensimmäiset 1,5h. Päiväunien aikaan ehdin juuri ja juuri tehdä tallit valmiiksi, illalla sitten kun vauva meni yöunille olin joko itse niin poikki ettei jaksanut ratsastaa tai sitten vauva heräili niin että jouduin koko ajan viemään hevosta talliin kiinni ja juosta sisälle. Ja huomautuksensa, lapsella on siis myös isä mutta hän on todella paljon töissä ja siksi arki pyörii paljon omilla ehdoilla.

Toisen lapsen kohdalla ei ollut enää hevosia kotona eikä kyllä olisi ollut miltään kannalta katsottuna järkevää. Iltaisin ei ole aikaa mihinkään omaan. Olen ajatellut että ostan hevosen sitten kun kumpikin lapsi on isompi ja voivat olla joko tallissa mukana tai pärjäävät sisällä sen aikaa. Tunneilla olen käynyt mutta sekin on ollut mahdollista noin 1krt/3kk.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.7.26 23:04:25

No. Riippuu kyllä ihan systeemeistä. Ja montako hevosta. En oo kokenut ongelma, mukavaa puuhastelua ulkona ollut noiden hoito ja liikutus

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.7.26 11:43:38

Raskausaikana kaikki meni hyvin, toki keväällä tarhojensiivousurakka tuntui raskaalta välillä, mutta varmaan kiitos aktiivisuuden palauduin todella nopeasti synnytyksen jälkeen.
Nyt kun mies tekee pitkää päivää töissä, niin hevoset ovat olleet vaan laitumella. Ei oikeen tahdo löytyä aikaa eikä energiaa tehdä muuta kun on vauvassa kiinni kokoajan.
Onni ettei syntynyt talvella, koska nyt kesäaikaan hevosten hoito todella helppoa. Toki sisäruokintakausi lähestyy, kai sitä aikaa vaan sitten löytyy kun on pakko löytyä, että saa tallit siivottua ym.

Lähettäjä: qqq 
Päivämäärä:   17.7.26 22:16:53

Minusta näyttää aika pitkälti siltä, että ammattilaisten ratsastajaäitien lapset hoitaa äidin äiti.

Harrastajien kohdalla on muutamalla puolitutulla käynyt niin, että ennen raskautta mies on luvannut hoitaa vauvaa, mutta lapsen tultua on ääni muuttanut kellossa ja tullut hirveä ongelma siitä, että rouva viettää liikaa aikaa tallilla ja isä _joutuu_ vahtimaan lasta.

Itse otsikon kysymykseen minulla ei kokemusta, raskaus- ja vauva-aikaan ei ollut hevosta ja nykyään kun lapsi on koululainen, hevoset on täysihoidossa.

Lähettäjä: ipr 
Päivämäärä:   18.7.26 09:37:47

Tallihommat sujui raskauden aikana hieman hitaampaa kuin normaalisti. Liikutus hevosilla rennompaa. Loppuraskaudesta tallihommat olikin jo paljon vaikeampia mutta silti loppuun asti tallin hoidin ongelmitta.

Vauvan kanssa tallin pyöritys paljon helpompaa entä raskausaikana. Seuraava päivä kotiutumisesta vauva oli jo mukana tallissa vaunuissa nukkumassa. Hoidin tallihommat vauvan rytmin mukaan. Ehdoton suositus multa hytkyttimelle joka oli aivan must have! Nyt kun vauva kasvanut niin on taas hiukan vaikeampaa, kuitenkin tuntuu että onnistuminen on enemmänkin asennekysymys. Moni mulle toitotti että ei tuu onnistumaan mutta kun päätti että kyllä se onnistuu niin kaikki on mennyt hyvin :)

Lähettäjä: Mietintä 
Päivämäärä:   18.7.26 10:00:21

Eli kannattaa olla plan a, b ja c. Ja tehdä asiat hissuksiin omaan tahtiin. Ja vauvan tultua hytkytin käyttöön :D Hyviä näkemyksiä ja kokemuksia! Lisää saa vielä laittaa, jos tulee jotain mieleen.

Lähettäjä: ipr 
Päivämäärä:   18.7.26 11:36:21

Ainiin ja hevosen selkään ei liian aikaisin vaikka tuntuis siihen hetkeen hyvältä! Mulla repesi tikit ja jälkikvuoto paheni. Hytkytin oli myös hyvä hevosia liikuttaessa kun vauva oli unilla kentän laidalla. Mulla ois myös hytkytin myynnissä :D

Lähettäjä: Kiinnostaa 
Päivämäärä:   18.7.26 11:57:56

Kiitos! Just tällasia hytkytin-tyyppisiä vinkkejä kaipailin. Mietin myös itse, että mikäli synnytys ja vauva olisivat ns ”normaaleja” eli ei leikkelyitä, koliikkia tms, luulisi tuohon aika pian jonkun toimivan systeemin saavan kehitettyä. Mielenkiinnosta myös: miten hoituu vaipanvaihto ja pesut talliolosuhteissa? :D

Lähettäjä: moro 
Päivämäärä:   18.7.26 12:27:52

Meillä oli kotona kuusi hevosta. Kolme siitostammaa myin pois ja kaksi ratsua sekä nuoren 2v annoin ylläpitoon. Meillä ei ole kotona kuin minä ja mies ja mies tekee reissutyötä, joten ei ole aina kotona. Koin tämän helpoimmaksi ratkaisuksi. Hepat palasi mulle takaisin kun lapsi oli 1v, uusia siitostammoja en ole ostanut. Loppui kasvatustyö minun osalta.

Mulla ei myöskään ollut mikään helpoin loppuraskaus niin ihan mahdoton olisi ollut hevosia hoitaa. Lapsi oli alusta asti varsin helppo, että synnäriltä olisi kyllä aika suoraan voinut varmaan tallihommiin ryhtyä, mutta ei kyllä valittamista tässä ratkaisussa minkä tein.

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   18.7.26 23:57:05

Pari viikkoa vauvavuotta takana. Hyvin on mennyt enkä ole miestä enempää apua tarvinnut. Tarvittaessa pystyn kaikenkin tekemään mutta mies auttaa mielellään. Just vei hevosille vettä ja paalit heinää. Maanantaina tarvii seuraavaksi jotain tehdä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.