Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Valmennuskuviot

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   13.7.26 17:39:21

Olen uusi kilparatsastus maailmassa ja etsin vasta valmentajaa, ja haluaisin kuulla vähän miten muut on järjestäny valmennuskuviot. Onko teillä useampi valmentaja ja miten valmentaja siihen suhtautuu jos käy eri tyypillä reenissä? Mitä kautta valmentaja yleensä löytyy?
Kuinka usein valmentaudutte? Mitä kaikkea valmentaja tekee teille, suunnitteleeko esim. viikko-ohjelmaa tai kisoja? Paljonko maksatte valmentajalle ja onko se kertakorvaus vai esim. joku kk-summa?
Millainen koulutus teidän valmentajalla on? Saa kertoa myös millä tasolla valmentautuu.
Mulle olisi hirveän tärkeää että valmentaja arvostaa mua ja mun hevosta aloittelevana kilpailijana, eikä esim. Naureskele selän takana kollegoille tms. Miten ihmeessä voin varmistua tästä?

Re: Valmennuskuviot

Lähettäjä: Matcha 
Päivämäärä:   13.7.26 19:10:37

Minulla on kotivalmentaja, joka pitää minulle valmennuksen 3x viikossa, tekee valmennus-suunnitelman (suunnitellaan yhdessä mm viikko-ohjelmat, kisakalenterit yms) ja joskus tulee esim kisareissuille mukaan. Valmennuksista maksan könttäsumman kerran kuussa + kisareissut jne siihen päälle. Häneltä voin myös mm kysyä ihan mitä vaan, pohditaan yhdessä varusteet (esim jos satulassa muutostarpeita) ja hän myös huolehtii mm siitä, että satulan ulkopuolella pidän hyvää huolta itsestäni (lähinnä siis muistuttaa syömään tarpeeksi ja ravitsevasti sekä tarkkailee etten treenaa salilla liikaa) sekä auttaa minua paljon kovan kisajännitykseni kanssa. Ja jos vaikka sairastun, niin hän ratsastaa hevoseni sillä välin. Olen löytänyt itselleni tän valmentajan siten, että olen seurannut kenen tyyli (sekä ratsastajana että valkun muiden oppilaiden ratsastustyyli ja kisatulokset) miellyttää minua + tärkeintä minulle on se, että opetustyyli on sellainen, että uskallan myös mokata treeneissä ja homma pysyy hauskana (koska mulla on liian perfektionistiluonne…). Ja sitten kun löysin sopivan oloisen tyypin kysyin mahtuuko oppilaita ja onneksi mahduin tämän valkun oppilaiden joukkoon mukaan, vieläpä ns ”kotioppilaaksi” eli siihen kaikista tiiviimpään valmennusrinkiin mitä hän tarjoaa.

Sen lisänä käyn toisen valmentajan silmän alla about yhtenä viikonloppuna kuussa. Hän tekee yhteistyötä kotivalmentajani kanssa ja opettaa myös häntä, he kommunikoivat sujuvasti myös keskenään. Hänelle maksan kertakorvauksena / tunti. Hänelle päädyin kotivalmentajani kautta.
Olen tosi tyytyväinen tähän järjestelyyn, koen saavani hyvin eväitä kehitykseen ja se näkyy myös mm kisaradalla (taso tällä hetkellä vaA, jos sillä väliä). Rahaa toki palaa kiitettävästi, mutta oppi on minulle sen arvoista.

Plen kokeillut myös valmentajia jotka eivät ole sopineet minulle + hevoselleni, mutta onneksi olen myös tajunnut sen nopeasti ja vaihtanut noissa tilanteissa toisen oppiin. Muista, että kaikki ei sovi kaikille! Tärkeää löytää se just teille ratsukkona sopiva tyyppi avuksi.

Lähettäjä: Kiana 
Päivämäärä:   13.7.26 19:20:52

Maksan noin 600€ / kk omalle valkulle, hänen reenit on 3-4x viikossa. Kerran tai pari kertaa vuodessa menen tallillamme käyvän vierailevan ns nimivalkun treenissä myös. Hevoseni asuu oman valkun hevosen kanssa samassa tallissa, joten hän nyt jakaa tietotaitoaan paljon myös muutenkin. Kisamatkat yms maksan ns irtona päälle. Ja kisat yms kalenteriin mietitään aina yhdessä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.7.26 19:28:33

Juniorin huoltajana vastaan, että kuvioita ja valmentajia on monenlaisia. Aina se kovin nimi ei olekaan se paras juuri sinulle, pitää olla riittävän rohkea lopettaa valmennussuhde jos ei tunnu oikealta.
Ollaan maksettu tuntihintaa, kk hintaa, milloin mitenkin.

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   13.7.26 22:52:39

Itse olen sitä mieltä, että parasta sitoutua yhden valmentajan systeemiin ja ehkä sitten satunnaisesti (esim. 1 x kk) käydä vieraissa. "Valmentajashoppailu" on harmillisesti kyllä nykypäivää, mutta se vain sekoittaa varsinkin aloittelevan ratsastajan pään kun joka tuutista tulee vähän eri tavalla tietoa. Toki vaihtelu voi tehdä myös hyvää ja antaa uutta näkökulmaa treeneihin, mutta hallitusti ja harkiten. Toki valmentajan täytyy sopia itselle ja pitää uskaltaa vaihtaa jos tyyli ei sovikaan (enää) itselle :-)

Lähettäjä: oåjoåij 
Päivämäärä:   13.7.26 23:12:37

Tarvitset erikseen sekä este- että koulu, eli sileän valkun. Jos siis hyppäät. Muutoin kouluvalkun.
Suomessa on äärettömän vähän hyviä ja ammattitaitoisia valkkuja. Huonoja kyllä riittää.
Ihan älyvapaa ajatus "ettei valkku naureskele mulle" haloo! toi nyt on vähiten tärkeeät valkun valinnassa. Ilmeisesti et oikeasti halua oppia ratsastamaan, jos haluaisit, ei tommonen tulisi mieleesikään.
Kaikkein tärkeintä on että valkku on taitava opettaja ja mielellään hyvä ratsastaja. Koska jos ei ole itse mennyt HeA isompaa rataa, ei todellakaan osaa opettaa Vaativia luokkia.
Ja vall
kun pitää olla vaativa. Ei ilkeä, mutta vaativa, ja vaatii sua siirtymään sun epämukavuusalueelle.
Miten löytää hyvä... siinä sitä onkin! Sanna Backlund varmaan esteissä Suomen taitavin, Juho Norilo - vaikka onkin vähän hyvähyvä - Sanna Illi, Petra heillinen, mutta on vähän Suomessa...
Kumpaa lajia haluat mennä ja onko sulla riittävän laadukas hevonen?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.