Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen pelkää isoa kiveä kentän

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   11.7.26 14:55:21

Meillä on kentän reunalla iso kivi jota hevonen pelkää tai on pelkäävinään. Kivi on aidan toisella puolella. Käynnissä ei reagoi, mutta muissa askellajeissa kyttää ja välillä reagoi ja välillä ei. Reagointi on sitä että pysähtyy ja kääntyy tuijottamaan kiveä. Jos hyppii esteitä ei ole muistanut kyttäillä. Miten lähtisit tekemään kivestä rennompaa ohitettavaa. Ei siis juokse karkuun vaan haluaa jäädä tuijottamaan.

Re: Hevonen pelkää isoa kiveä kentän

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.7.26 15:03:09

Maastakäsin katselemaan kiveä ja jotain mistä heppa tykkää, olkoon sit herkkuja tai rapsutuksia

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   11.7.26 15:06:11

Ratsastaisin kiven luona esim voltteja, avoja niin kauan kunnes rentoutuu. Ja älä käännä päätä sinne kiveen päin vaan poispäin.

Lähettäjä: Nino 
Päivämäärä:   11.7.26 16:34:11

Vai oletko se sinä joka kyttää sitä kiveä? Laita hevonen töihin, esim väistöjä, arvoja tms etkä ole huomaavinaan kiveä itse.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   11.7.26 20:41:30

Taidat itse vaan tehdä tikusta asiaa.
Ratsasta sitä hevosta normaalisti, älä kiiinnitä mitään huomiota siihen kiveen tai sen kyttäilyyn, vaan tee työtä kuten muuallakin kentällä. Näin hevonen oppii että se on sun kanssa töissä eikä kyttäillä mualle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.7.26 21:08:42

Tauot aina kiven kohdalla sekä selästä laskeutuminen. Schillerillä on tästä hyvä video: https://m.youtube.com/watch?
v=nIClBhR3W1M&list=PLRanqnpaErQ5PVpPHRBN
wfgs26-EsndmO&index=7&pp=iAQB

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   11.7.26 21:33:14

Sinä kännität ja hevonen vaistoaa. Ei se sitä pelkää.

Päivämäärä:   11.7.26 22:16:15

mulla oli joskus vastaava tilanne. laitoin siihen kannon kohdalle keskemmäs kenttää tötterön jossa tekokukkapuska päällä. siihen loppui venkoilu.
minä olin ongelma ja se hökötys vei mun huoion kun en tiennyt kumpaa kytätä. kantoa vai puskatötteröä. ne oli ohitettu ennen kuin sain päätettyä kumpi kamalampi kytättävä :D

Päivämäärä:   11.7.26 22:30:49

Laittaisin töihin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   11.7.26 22:55:50

Jos se sitä oikeasti pelkäisi pelkäisi se jokaisessa askellajissa. Yleensä turhan kyttääjä kyttää käynnissä, hölkässä,reippaassa tai töihin laitettuna ei nokka nouse

Lähettäjä: Argh 
Päivämäärä:   11.7.26 23:30:06

Mä oon aivan kyllästynyt tähän ratsupuolen jankutukseen että ratsastaja kyttää/ jännittää ja hevonen peilaa. Joo myönnän että joskus voi olla näin, mutta kuulostaa myös siltä että sivuutetaan hevosten yksilölliset erot kun on kyseessä lajityypillinen reagointi. Ravipuolella kuulee jatkuvasti erilaisista hevospersoonista ja mikä käy yhdelle ei käy toiselle .Tottakai kun työskentelyn energiataso nousee, jännitys kasvaa, mutta onko silloin jotain pielessä työskentelyssä alhaisemmalla energiatasolla? Ei välttämättä, mutta työskentelyä esim ravissa muutettava? Kannatan kyllä jos mahdollista maastakäsin tutustumaan kiveen. Ja muihinkin jännittäviin objekteihin uteliaana turpa edellä. Ja suunnittelemaan jonkin aikaa treenit niin että saatte tärkeät jutut tehtyä mutta "kuinka kivipää sallii" muunnelmin :) Äly hoi, ajatusta, eikä kaavojen toistamista.

Lähettäjä: Argh 
Päivämäärä:   11.7.26 23:35:37

Pyydä joku istumaan kivelle. Kerran oma heppani tyttären ratsastaessa pelkäsi pystyä kapeaa kiveä, no, kyllä se olisi voinut olla vaikka istuva ilves. Mutta kun itse kopsuttelin sitä ja istuin, ei tarttenut enää pelätä. Vähän katsoa siltikin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.7.26 09:00:27

Tätä et aloittaja halunnut kuulla mutta jos hevonen alkaa pelätä aika mitättömiä asioita niin usein sillä on kipua jossain. Kivulias hevonen olisi luonnossa alttiimpi petojen saaliiksi, joten se on ekstravarovainen kaiken suhteen ja jännittyy paljon herkemmin. Mieti tosi tarkkaan onko se jännittyneempi myös joissain muissa tilanteissa.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   12.7.26 09:12:59

Sinä kännität ja hevonen vaistoaa.

^ Toivottavasti tästä ei sentään ole kyse. Satulaan vain selvinpäin.

Lähettäjä: Hiio 
Päivämäärä:   12.7.26 15:46:23

Voisiko kysymyksessä olla jokin näköön liittyvä syy? Jos hevonen ei näe kunnolla ja kun vauhtia on enemmän silmä ei tarkennu tms. Keksisin kiven kohdalle jonkun tehtävän, niin ei voi keskittyä useampaan asiaan.

Lähettäjä: Bansku 
Päivämäärä:   14.7.26 13:20:16

Laita tötteröitä kiven päälle, niin hevonen erottaa sen paremmin, eikä ole vaan outo möykky. Tai vaikka bluetooth-soitin siihen soittamaan jenkkaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.