Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen ratsutus kun apua ei saatavilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.7.26 09:39:12

Nuori järkevä hevonen ja tallilla kyllä muita samaan aikaan, mutta varsinaisesti eivät voi olla auttamassa kun heidän pitää tehdä tallitöitä (työntekijä siis kyseessä). Oletteko odottaneet että saatte apua vai tehneet yksiksenne?
Ja tiedän että moni tekee nuoria yksin, mutta tää mun eka nuori.

Re: Hevosen ratsutus kun apua ei saatavilla?

Päivämäärä:   10.7.26 09:45:51

Vie ammattilaiselle.

Lähettäjä: Halo 
Päivämäärä:   10.7.26 09:49:19

Missä sun valmentaja? Tai muut apuun palkatut ammattilaiset?
Et sinä tietenkään voi olettaa, että varsinkaan tallityöntekijä hyvä hyvyyttään sinua työaikanaan auttaisi hevosesi kanssa…

Päivämäärä:   10.7.26 09:52:12

Minulle tuli fiilis kirjoituksestasi, että vie ammattilaiselle tai maksa ammattilaiselle, että saat olla mukana tekemässä.

Jokainen toki aina sen ensimmäisen nuorensa laittaa tavalla tai toisella mutta jos jo aloittaminen askarruttaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.7.26 10:35:14

Ratsutus on palvelu, josta maksetaan. Tallityöntekijöiden tai muiden asiakkaiden tehtävä ei ole tarjota sinulle ilmaiseksi palvelua, josta yleensä maksetaan. Ei varsinkaan tallityöntekijöiden, ellei sinulle ole myyty tallipaikkaa sopimuksella johon kuuluuu ratsutusapu.

Apua saa pyytämällä (jos kyseessä on kertaluontoinen/satunnainen apu) tai maksamalla, jos kyseessä on jatkuva palvelun tarve.

Lähettäjä: duh 
Päivämäärä:   10.7.26 10:37:13

Kyse ei välttämättä ole ettei aloittaja osaisi tai ole taitoa, vaan onhan siinä kiva olla joku vaikka narun päässä kun ekaa kertoja selkään menee.

Päivämäärä:   10.7.26 10:40:17

Siihen pitää varta vasten pyytää joku kaveri mukaan.

Lähettäjä: Lai 
Päivämäärä:   10.7.26 10:46:20

Mä tein joskus vaihtokauppana niin että autoin karsinoiden siivouksessa jotta tallivuorossa oleva ehti vastavuoroisesti tulla pitämään kiinni kun nousin selkään ja olemaan narun päässä.

Et tietenkään voi olettaa saavasi apua eikä joka paikassa onnistu tuollainen "vaihtokauppakaan". Sanoisin että palkkaa ulkopuolista apua.

Lähettäjä: Mansikka 
Päivämäärä:   10.7.26 11:00:18

Lähettäjä: duh
Päivämäärä: 10.7.26 10:37:13

Kyse ei välttämättä ole ettei aloittaja osaisi tai ole taitoa, vaan onhan siinä kiva olla joku vaikka narun päässä kun ekaa kertoja selkään menee.

No mutta silti siihen hommaan varta vasten pyydetän joku kaveri apukädeksi / palkataan joku avuksi. Ei nyt tietenkään voi vaan odottaa, että esim mainittu tallityöntekijä omalla työajallaan hyväntekeväisyytenä auttaa aloittajaa.

Päivämäärä:   10.7.26 11:00:52

Vaikka apua saisikin/olisi saatavilla, niin pohjatöitä kannattaa tehdä mahdollisimman paljon yksin, niin sitten sitä avustajaa ei tarvi roikottaa mukana pitkään. Yksin voi jo ihan hyvin harjoitella selässä roikkumista, selkäännousupenkin viereen tulemista, painon varaamista jalustimeen jne.

Olen itse ollut useammalla tallikaverilla apuna nuorten kanssa, ja mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että omistaja ei itse ole tehnyt pohjatöitä ollenkaan vaan ihan KAIKKI satulaan totuttamisesta alkaen aletaan tekemään vasta kaverin kanssa...
Kun omistaja itse harjoittelee jo etukäteen yksin, niin sitten se apulaisen rooli on yleensä vain olla parilla ekalla kerralla taluttamassa/liinan päässä, sen jälkeen pari kertaa lähinnä selkäännousu-apuna ja sen jälkeen riittää että on vain läsnä tontilla ja pitää vähän silmällä.

Päivämäärä:   10.7.26 11:02:00

Siis tietenkin pyydän VARTA VASTEN sen kaverin siihen, mutta joskus voi mennä pitkään että saisin ketään avuksi. Oletteko sitten sellaisissa tilanteissa tehneet yksin vi vasta kun apua taas paikalla?

Päivämäärä:   10.7.26 11:36:32

-, pohjatyö tietenkin tehty ja sitä myös harjoitellaan. Ei tulisi mieleenkään menä selkään jos ei olisi tehty.

Lähettäjä: Df 
Päivämäärä:   10.7.26 12:22:13

Muistakaa, että se narunpitäjän pitää olla todella kokenut hevosammattilainen kun tehdään nuoria

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.7.26 13:12:06

Yksin olen tehnyt ensimmäiset selkään nousut yms. Parilla ensimmäisellä etenemiskerralla selässä oli toinen ihminen ja itse kävelin vieressä narun päässä, sen jälkeen mennyt aina ilman taluttajaa. Ja itse siis olen ihan täti ja muut mukana olleet ovat olleet muita tätejä tai lapsia, yksikään ammattilainen tai edes harrastelijakilpailija/ratsuttaja ei tämän selässä ole tähän mennessä vielä käynyt. Perusjärkevä hevonen ja pohjatyö tehty hyvin maasta käsin, niin eipä se satulaan laitto ja sisäänratsastuskaan mitään rakettitiedettä ole.

Lähettäjä: ohho 
Päivämäärä:   10.7.26 23:39:24

Jokainen järkevä hevosenomistaja vie nuorensa ammattilaiselle. Jos siis haluaa järkevän käyttöhevosen. Jos oikein mokaa itse alan niin siinä voi saada aikaan semmoista jota ei sitten korjatakaan.
Eli mikset vie - ai niin, kun sulla ei oo rahaa. Miksi sulla sitten on hevonen?

Päivämäärä:   11.7.26 00:03:36

"joskus voi mennä pitkään että saisin ketään avuksi. Oletteko sitten sellaisissa tilanteissa tehneet yksin vi vasta kun apua taas paikalla?"

Apua vaativat vaiheet ajoitetaan niin, että apua on saatavilla. Pitää olla sen verran kokemusta, että osaa omaa hevostaan arvioida ja tietää missä vaiheessa ei enää tarvita kaveria maahan.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   11.7.26 01:01:43

"Jokainen järkevä hevosenomistaja vie nuorensa ammattilaiselle. Jos siis haluaa järkevän käyttöhevosen. Jos oikein mokaa itse alan niin siinä voi saada aikaan semmoista jota ei sitten korjatakaan.
Eli mikset vie - ai niin, kun sulla ei oo rahaa. Miksi sulla sitten on hevonen?"

Aika monta nuorta olen tässä vuosien varrella tehnyt itse ja oikein järkeviä ja hyviä käyttöhevosia niistä kaikista on tullut. Miksi maksaisin jollekin ns. ammattilaiselle jostain, minkä osaan ja voin tehdä itsekin ja todennäköisesti myös paljon pidemmällä kokemuksella kuin jollain itseäni 20 vuotta nuoremmalla ns. ammattilaisella? Jos sinä et osaa itse, älä oleta, ettei kukaan muukaan osaisi.

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   11.7.26 06:56:09

Kuka on odottanut että työntekijä tulee auttamaan?

Lähettäjä: Lörtsy 
Päivämäärä:   11.7.26 06:58:40

Ohho, käy lääkärissä jos et saa itse poistettua käpyä perseestäsi.

Lähettäjä: ratsuttaja 
Päivämäärä:   11.7.26 07:15:08

Miksi tarvitset ketään sinne seisomaan, jos olet noin osaava? Itse laitan kaikki yksin.

Lähettäjä: kait 
Päivämäärä:   11.7.26 08:07:29

"Aika monta nuorta olen tässä vuosien varrella tehnyt itse ja oikein järkeviä ja hyviä käyttöhevosia niistä kaikista on tullut. Miksi maksaisin jollekin ns. ammattilaiselle jostain, minkä osaan ja voin tehdä itsekin ja todennäköisesti myös paljon pidemmällä kokemuksella kuin jollain itseäni 20 vuotta nuoremmalla ns. ammattilaisella? Jos sinä et osaa itse, älä oleta, ettei kukaan muukaan osaisi."

Samaa mieltä tästä useita nuoria satulaan laittaneena. Hevosmaailmassa elää ihmeellinen usko siihen, että jos joku ulkopuolinen tekee saman asian rahaa vastaan, se tehdään varmasti paremmin.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   11.7.26 10:34:40

Jos sisäänratsastat oman hevosesi, se on sisäänratsastusta. Ratsuttaminen tarkoittaa sitä, että ostat hevosen koulutuspalvelua ammattiratsastajalta. Kukaan ei ratsuta omia hevosiaan. Omia hevosia voi kouluttaa itse, mutta se ei ole ratsuttamista. Muiden ihmisten hevosia kouluttava ammattilainen on ratsuttaja.

Päivämäärä:   11.7.26 15:07:13

"Jos sisäänratsastat oman hevosesi, se on sisäänratsastusta. Ratsuttaminen tarkoittaa sitä, että ostat hevosen koulutuspalvelua ammattiratsastajalta. Kukaan ei ratsuta omia hevosiaan. Omia hevosia voi kouluttaa itse, mutta se ei ole ratsuttamista. Muiden ihmisten hevosia kouluttava ammattilainen on ratsuttaja."

Selvä, sovitaan sitten niin, että heA-tasolle vieminen ei ole ratsuttamista, jos sen tekee itse. Vain Oikea Ammattilainen ratsuttaa, harrastaja voi vain korkeintaan sisäänratsastaa ja kouluttaa, mutta ei tietysti mielellään sitäkään, koska eihän nyt jollain monen kymmenen vuoden harrastustaustalla tietenkään voi yhtään mitään osata, kun ei ole Oikea Ammattilainen.

Minä tosiaan olen monta nuorta tehnyt itse nollasta sinne heA-tasolle. Siitä eteenpäin ei enää oma osaaminen riitä, mutta eipä sellaisella kyllä ole ollut tarvettakaan ihan tavallisten harrastushevosten kohdalla. Yhdenkään hevoseni selässä ei muuten ole ikinä käynyt kukaan Oikea Ammattilainen, mutta erittäin taitavia harrastelijoita kylläkin (vaB-vaA:ta itse kouluttamillaan hevosilla kisaavia) viemässä hevosia eteenpäin. Hevosmaailmassa tosiaan elää ihmeellinen usko siihen, että jos joku on Oikea Ammattilainen eli on käynyt jonkun 3 vuotta kestävän heppa-amiksen ja saa niukan elantonsa hevosalalta, hän on aina automaattisesti parempi ja osaavampi kaikessa kuin joku monen kymmenen vuoden kokemuksen omaava harrastaja.

Lähettäjä: Haiku 
Päivämäärä:   11.7.26 17:01:56

Aika harvassa ne ovat jotka saavat sisäänratsastuksen tehtyä kokonaan ilman avustajaa. Siis että ei käytä avustajaa, taluttajaa eikä kiinnipitäjää missään vaiheessa. Ei ammattilaisetkaan mielellään tee niin, kyllä se kiinnipitäjä edes halutaan jos suinkin mahdollista

Päivämäärä:   11.7.26 17:43:44

Viisi pistettä ei nyt taida ymmärtää. Voithan sinä ratsastaa ja kouluttaa vaikka ilmaiseksi naapurin hevosta, jolloin ratsutat sitä. Mutta ei kukaan omaansa ratsuta, vaan kouluttaa. Se ei mielestäni osoita kovinkaan kummoista koulutustaitoa, jos ei osaa opettaa vaihtoja nuorelle hevoselle. Kyllä kuusivuotiaan pitää mennä vaativa b -asiat, miksi sen pitäisi jäädä helppoon aahan?

Lähettäjä: Tosiaan 
Päivämäärä:   11.7.26 17:51:17

Älkää vaan auttako ketään. Muutenkin kallis harrastus ni kaikki rahat vaan pois kurjalta.
Ei tarvi ihmetellä nykyistä menoa, ei talleilla eikä muussakaan elämässä.

Päivämäärä:   11.7.26 17:58:07

"Älkää vaan auttako ketään. Muutenkin kallis harrastus ni kaikki rahat vaan pois kurjalta.
Ei tarvi ihmetellä nykyistä menoa, ei talleilla eikä muussakaan elämässä."

Juuri näin! Ketään ei ilmaiseksi auteta, eikä kyllä kannata tehdä itsekään, koska pieleen menee kuitenkin. Kaikista yksinkertaisistakin asioista pitää maksaa Oikeille Ammattilaisille, vaikka sellaisella olisi vähemmän ikää kuin itsellä on ratsastus- ja hevoskokemusta. Ja nimimerkki "niin no" tässä jo ehtikin julistaa ratsuttajan suojatuksi ammattinimikkeeksi, jota saa käyttää vain tietyin ehdoin, ja ratsuttamisen tarkasti määritellyksi viralliseksi termiksi, jota saa käyttää vain tietyin ehdoin. Älkää siis missään nimessä erehtykö luulemaan tai kutsumaan hevosen kouluttamista ratsuttamiseksi, ellei asialla ole Oikea Ratsuttaja ja tähtäimenä ihan vähintään vaB-taso 6-vuotiaana, koska kyllähän nyt ihan jokaisen pullaharrastehevosenkin on ehdottomasti oltava vähintään vaB-tasolla.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   11.7.26 18:25:40

Niin pitäisi olla. Koska se on oikein koulutetun ja ratsutetun hevosen perustaso. Saksalaisen training scalen mukaan, jonka mukaan hevoset keski-euroopassa koulutetaan.
Mun mielestä on loukkaavaa tämä "tein itse ja säästin" ikäänkuin hevosen OIKEA JA HYVÄ kouluttaminen olisi jotain jota ihan kuka vaan matti tai maija osaa tuosta vain.
Hyvä peruskoulutus on jokaisen hevosen oikeus ja takaa myös sen että jos ja kun hevonen myydään, uusi omistaja saa kivan, hyvin käyttäytyvän ja ratsastuksellisesti helpon hevosen käyttöönsä.
En ihmettele että niin monella on isoja ongelmia hevostensa kanssa kun näköjään täällä Suomessa niiden peruskoulutus on aivan mitä sattuu.

Päivämäärä:   11.7.26 18:32:51

Sinähän kummallinen marttyyri olet, ..... . Minä en julista mitään suojattuja ammattinimikkeitä, kerroinpahan vain ne käytännöt, miten asioita on ollut tapana määritellä ja nimetä viimeiset 50 vuotta. Kuka tahansa ratsastuskouluoppilas pystyy nostamaan hevosen helppo A-tasolle, se ei ole mitään "ratsuttamista". Sisäänratsastus on eri asia, sen tekeminen itsekseen ilman apua vaatii jo melkoista ammattitaitoa.

Päivämäärä:   11.7.26 18:44:28

Voi kuule, ei siellä teidän suuresti ihannoimassa ja romantisoimassa Keski-Euroopassakaan kaikki pihan perän harrastehevosetkin todellakaan ole mitään vaB-tasoisia :D Saksassa ja Belgiassa vuosia asuneena voin kertoa, että harrastelupiireissä siellä on ihan samalaisia puskahevosia ja puskaratsastajia kuin täällä Suomessakin ja muissa Pohjoismassa. Kilpahevoset tietenkin ovat asia erikseen, mutta ei harrastelijaratsastajan harrastehevosen todellakaan tarvitse osata esim. puhtaita laukanvaihtoja, koottuja ja lisättyjä askellajeja tai sulkutaivutuksia kaikissa askellajeissa, vaan sille riittää mainiosti kolme puhdasta askellajia, joissa se kykenee kantamaan itseään ja ratsastajaa sen verran, että liikkuu suunnilleen oikein päin, yksinkertaiset sivuttaisliikkeet ja kokoamisen alkeet. Hyvin suuri osa tavallisista harrastehevosista ei edes fyysisesti pysty heA:ta kummempiin asioihin, esimerkiksi ihan kunnon kokoamiseen tai lisäyksiin, eikä tarvitsekaan pystyä. Aloittajan tavoitteista ja hevosen käyttötarkoituksesta en tiedä, mutta tosiaan tavallisen harrastehevosen voi aivan hyvin sisäänratsastaa ja kouluttaa pidemmällekin itsekin, jos nyt on yhtään järkeä päässä ja ratsastustaito edes sen heA:n verran.

Päivämäärä:   11.7.26 18:53:41

"Sisäänratsastus on eri asia, sen tekeminen itsekseen ilman apua vaatii jo melkoista ammattitaitoa."

Edelleen, olen tehnyt monta nuorta itsekseni ilman apua ihan perus maasta käsittelystä ja satulaan totuttamisesta lähtien. Ilmeisesti minulla sitten kuitenkin on "jo melkoista ammattitaitoa", vaikka päivääkään en ole hevosalaa opiskellut tai työkseni tehnyt :D Enkä todellakaan ole ainoa laatuani, vaan ihan omassakin tuttavapiirissäni on useitakin omia hevosiaan itsekseen sisäänratsastaneita harrastajia.

On hienoa, että käyttää ammattilaista tai vaikka itseään osaavampaa harrastelijaa apuna silloin, kun oma osaaminen ei riitä. Mutta ei se satulaan laittaminen, sisäänratsastaminen ja siitä eteenpäinkään kouluttaminen ole mitään rakettitiedettä, jonka onnistumiseen vaaditaan jokin tutkinto ja ammattinimike.

Päivämäärä:   11.7.26 19:51:10

Sinähän mestari olet, ..... . Et kuitenkaan tiedä, mitä mitä minä ihannoin ja mitä en. Noin suurella kokemuksella ja itsetunnolla varustettu ihminen kuin sinä, ....., voisi hyvin mennä auttamaan aloittajaa, eikä leuhkia osaamisellaan nimettömällä nettipalstalla.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.7.26 22:04:35

Miksi ihmeessä yrittää tehdä yksin jos siihe selkeästi rahkeet ei riitä? Vie ammattilaiselle.

Lähettäjä: lekröj 
Päivämäärä:   11.7.26 22:15:10

Ei ole rakettitiedettä, sen enempää kuin mikään muukaan amisammatti, mutta kyllä siihen kuitenkin koulutus tarvitaan.

Päivämäärä:   12.7.26 10:27:33

"Oletteko odottaneet että saatte apua"

Hevonen ei yllättäen kasva koulutus ikään vaan kaikki vaiheet on kyllä ennakoitavissa. Koulutus suunnitellaan niin, että resurssit on kunnossa ja apua saatavilla tarvittaessa.

Päivämäärä:   12.7.26 10:46:07

"Sinähän mestari olet, ..... . Et kuitenkaan tiedä, mitä mitä minä ihannoin ja mitä en. Noin suurella kokemuksella ja itsetunnolla varustettu ihminen kuin sinä, ....., voisi hyvin mennä auttamaan aloittajaa, eikä leuhkia osaamisellaan nimettömällä nettipalstalla."

Minähän nimenomaan en ole mikään mestari, vaan aivan tavallinen, noin heA-tasoinen harrastelija. En siis ole ikinä kisannut yli heA-tasolla enkä nyt noin kymmeneen vuoteen ollenkaan. Kuitenkin olen tässä vuosien varrella tehnyt alusta lähtien itse kymmenkunta nuorta, osa omia kasvatteja, osa varsana ostettuja, ja kaikista niistä on tullut vähintään heA-tason kivoja ja järkeviä harrastehevosia, osaa oon sitten viety vielä pidemmällekin muiden toimesta, jos hevosella on ollut fyysisiä edellytyksiä sellaiseen. Pointtini oli juurikin se, että lähes jokainen vähintään heB-tasoinen harrastelija, jolla on kokemusta erilaisista hevosista, hevosenlukutaitoa ja järkeä päässä, pystyy kyllä sisäänratsastamaan perusjärkevän nuoren itsekin, kun vain pohjatyö on tehty ensin hyvin maasta käsin. Avustaja on toki hyvä olla mukana ensimmäisillä kerroilla, jos sellainen on suinkin saatavilla, mutta ei siihen mitään ammattilaista tarvita. Itselläni on nykyisin vain yksi hevonen, ja sen itse asiassa sisäänratsasti heC-B tasoinen lapsiratsastaja, minun ohjauksessani tietenkin. Ja samalla tallilla on tälläkin hetkellä useampikin nuori hevonen, joiden selässä ei ole vielä koskaan käynyt yksikään ammattilainen, vaan harrastelijaomistajat ovat laittaneet hevosensa satulaan itse. Ymmärrän, että jos on vaikkapa pelkästään ratsastuskoulutausta eikä ole ikinä käynytkään kouluttamattoman nuoren selässä tai edes nähnyt sellaista tapahtuvan, ajatus itse tekemisestä voi tuntua hyvin kaukaiselta. Mutta uskokaa pois, se on täysin mahdollista ja moni niin tekeekin.

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   12.7.26 11:07:57

Olen vienyt nuoren hevosen kaksi kertaa ammattilaiselle. Ihan tunnettuja Suomessa ja toista pidetään yleisesti alansa parhaana.

No, molemmat epäonnistuivat tehtävässä. Toinen sai sellaisen henkisen trauman ratsuttajalla ollessaan, ettei siitä ikinä tullut turvallista ratsuhevosta. Toisen jouduin lopettamaan, koska ratsuttajalla ollessaan sille sattui ratsuttajan huolimattomuuden vuoksi vamma, jonka vuoksi jouduin lopettamaan hevosen, koska siitä ei olisi enää koskaan tullut käyttöhevosta.

Kolmannella kerralla sitten päädyin jo tekemään omassa tallissa apulaisen kanssa.

Joten minun kokemuksen mukaan, ÄLÄ vie minnekään. Tee omassa tallissa ja hanki siihen tarvittaessa apua. ÄLÄ päästä pois omien valvovien silmien alta.

--

Lähettäjä: ohho
Päivämäärä: 10.7.26 23:39:24

Jokainen järkevä hevosenomistaja vie nuorensa ammattilaiselle. Jos siis haluaa järkevän käyttöhevosen. Jos oikein mokaa itse alan niin siinä voi saada aikaan semmoista jota ei sitten korjatakaan.
Eli mikset vie - ai niin, kun sulla ei oo rahaa. Miksi sulla sitten on hevonen?

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   12.7.26 12:52:19

Ainut syy miksi ihmiset eivät vie hevostaan ammattilaiselle, on rahapula. Persaukisilla ei ole varaa. Ei heillä kyllä pitäisi olla hevostakaan... Köyhien hevoisenpito pitäisi kieltää.

Päivämäärä:   12.7.26 12:53:24

Hmm, anteeksi että en voi taluttaa/juoksuttaa hevosta samalla kun olen itse selässä.

Päivämäärä:   12.7.26 13:35:39

Ja mihin tarvitaan koulutus? Joku säälittävä amiskoulutus siis?

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   12.7.26 20:00:06

muikku: Ei kyllä pidä paikkaansa. Hevosen kouluttaminen on antoisaa, minusta paras osa koko hevosharrastuksesta. Haluan kouluttaa hevoseni itse koska se on minusta parasta. :) Totta kai se vaatii osaamista eikä kannata ostaa nuorta/muuten kouluttamatonta hevosta jos osaamista ei ole. Eikä ainakaan kannata hankkia nuorta ja kokematonta hevosta sillä ajatuksella, että siinä säästää euroakaan. Kun nyt siis ihan harrastehevosista puhun. Nuoren muuttuvan hevosen vaihtuvat satulat jo yksinään kurovat helposti hintaeron umpeen, jos vertaa jo ainakin peruskoulutettuun ns. tavalliseen harrastehevoseen.

Lähettäjä: jjj 
Päivämäärä:   12.7.26 23:45:38

"Ja mihin tarvitaan koulutus? Joku säälittävä amiskoulutus siis?"

no se on taas eri asia että Suomen "ratsuttajakoulutus" on absoluuttisen surkealla tasolla.
Lähettäisin hevoseni 3-4 kk keskieurooppaan jollekin oikealle ammattilaiselle.

Lähettäjä: joo o 
Päivämäärä:   13.7.26 08:57:14

Eihän ratsuttamiseen tarvita apua? Hyppäät selkään ja koulutat hevosta eteenpäin. Sisäänratsastuksessa voi tarvita apua hetken aikaa, itse otin siihen mieheni, hän osaa pitää narusta kiinni.
Kun narua ei enää tarvittu niin valmentaja hoitaa meidän etenemistä siitä eteenpäin. Jos sulla ei oo miestä niin kysy joku kaveri jolla on kädet avuksi tallille. Oletan että tässä puhutaan sisäänratsastuksesta eikä ratsutuksesta.
Ratsutukseen ei nimittäin tarvita ylimääräisiä maaihmisiä.

Ja lisään vielä että HeA taso ei ole mitenkään erikoinen, siinä mennään käynti ravi ja laukka, väistöt ja voltti. Sen osaa jokainen 6v hevonen joka on tehty järkevästi, eikä sillä ole fyysisiä esteitä.

Päivämäärä:   13.7.26 12:03:48

Koen hieman vaikeaksi ymmärtää tämän keskustelun tavoitetta. Jos osa sanoo että on täysin ok lähteä yksin laittelemaan nuorta hevosta, se on kuitenkin täysin sen hevosen laittelijan vastuulla jos jotain sattuu. Voi olla että se on jollain joskus yksin onnistunut, hyvä olisi kuitenkin ne apukädet paikalla olla. Vaikka edes tilaamassa ambulanssia jos tarvetta ilmenee.

Päivämäärä:   13.7.26 12:27:23

nn: Juuri näin! Itsellenikin se oma hevosen tekeminen alusta asti itse on ollut nimenomaan se juttu. Omia hevosia on ollut lähemmäs 40 vuotta ja nyt äkkiseltään laskettuna olen omistanut yhteensä 12 hevosta, joista vain 2 olen ostanut valmiiksi koulutettuina, muut olen vähintään sisäänratsastanut itse, suurimman osan kouluttanut muutenkin kokonaan itse. Teen sen itse, koska HALUAN tehdä sen ja saan siitä paljon enemmän kuin jonkun toisen valmiiksi kouluttamalla hevosella ratsastamisesta. Nykyisin ei enää oma terveys salli kuin yhden hevosen pitämisen vuokrapaikalla täysihoidossa enkä pysty enää ratsastamaan täysipainoisesti, mutta en silti halunnut ns. valmista hevosta, vaan ostin varsan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.