Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Issikan painoraja

Lähettäjä: km 
Päivämäärä:   9.7.26 12:23:31

Somessa tulee jatkuvasti vastaan kuvia tädistä pienen issikan kyydissä, ja mittasuhteet näyttää aika erikoiselta. Onko issikoille joku oma painoraja, joka ok verrattuna vastaavan kokoisiin suht siroihin poneihin?

Re: Issikan painoraja

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.7.26 12:35:07

Ooh kuinka viattomasti esitetty kysymys!

Lähettäjä: louise 
Päivämäärä:   9.7.26 12:45:54

Issikat ei eroa muista hevosista tässä suhteessa mitenkään. Käsitys siitä että niillä vois mennä 150 kiloiset johtuu siitä että Islannissa niillä menee kaikki. Ei väliä jos hevonen hajoaa koska laumasta otetaan vain uusi tilalle. Se on ollut Islannissa kulkuväline, ei eläin jonka hyvinvoinnilla olis väliä. Niitä kun riittää laumoittain.
Tästä peräisin ajatus että ne kantaa miten isoja vaan.

Lähettäjä: yy 
Päivämäärä:   9.7.26 13:44:09

Ei ole mitään kansainvälistä painorajaa, mikä PITÄISI olla jos islantilaiset olisivat oikeasti hevosrotunsa hyvinvoinnin puolella. Mutta kun juuri he nimenomaan ratsastavat liian isoina niillä, kun niitä hevosia niillä siellä vaan on.

Fiksua ja arvostettavaa olisikin, jos he määrittelisivät kansainvälisen suosituspainon rodulleen. Mikä saisi omasta mielestäni olla max 80kg. Itse en edes tuolla mittapuulla saisi mennä.

Lähettäjä: wedf 
Päivämäärä:   9.7.26 13:48:29

Islantilaisten suhtautuminen hevosiin on täysin eri kuin meillä
.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   9.7.26 18:50:02

Häkellyin kerran ihan asiallisella issikkatallilla, kun minulle annettiin maastoon tallin pienin hevonen, korkeutta reilusti alle 140cm (verrattuna silmämääräisesti pariin tuttuun poniin) ja todella siro rakenne. Itse olen vähän päälle 170cm/65kg ja tunsin itseni aika radiomastoksi siellä selässä. Ja olen kuitenkin nuorempana (ja 10kg köykäisempänä) ratsastanut isoilla poneilla ihan hyvillä mielin. Vielä hämmentävämpää oli todeta, että ko. hevosen painorajaksi oli asetettu 90kg :-/

Ja onhan noita issikoitakin monen kokoisia. Toisessa paikassa ratsastin varmaan 10cm korkeammalla ja reilusti rotevammalla hevosella, tuntui huomattavasti sopusuhtaisemmalta menolta. Jotenkin sitä toivoisi, että noita reisssuja järjestävät tallit pyrkisivät hankkimaan noita isompia yksilöitä, mutta eihän niitä varmaan joka oksalla istu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.7.26 08:32:02

Minusta issikoilla pitäisi olla sama painoraja kuin muillakin 130-148 cm poneilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.7.26 08:33:58

Islantilaisten suhtautuminen hevosiin on täysin eri kuin meillä

- Eli käytännöllinen eikä niin kuin meillä eli inhimillistetään ja kääritään pumpuliin.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   10.7.26 11:00:27

Ainakin joskus aiemmin, siis 25 vuotta sitten, puhuttiin issikoista niiin, että ne aina ratsutetaan vasta 5 v. koska kehittyvät hitaasti ja suojellaan luustoa. Onko asia muuttunut että niidenkin kanssa mennään selkään jo 2,5 v.?

Päivämäärä:   10.7.26 11:23:05

Tosi erikoista kyllä kun hyvinvoinnista paasaava somettaja itse istuu pienen issikan lannenikamien päällä. Kukaan ei tietysti voi sinne kommentoida kun saa bannit, ei saa levittää negatiivista ilmapiiriä.

Päivämäärä:   10.7.26 11:27:58

Kyllä enemmistö issikoista laitetaan satulaan vasta aikaisintaan 3-4 vuotiaina. Yleensä ensimmäisellä koulutusjaksolla harjoitellaan varusteet ja se, että ratsastaja käy selässä, ehkä menee jonkun minuutin jotain askellajiakin. Sitten lomaillaan ehkä sitten seuraavana keväänä aletaan harjoitella niitä ratsun hommia. 2,5v issikka on niin varsa, että ei sellaisen selkään kukaan ammattilainen vielä mene.

Lähettäjä: Norkla 
Päivämäärä:   10.7.26 12:20:36

Meneekö issikkat koulutukseen opettelemaan varusteet????
Huomannu samaa että nykyää mennää selkää jo 3tai 4 w mikä ihan liian aikasi

Päivämäärä:   10.7.26 12:32:01

No se varusteiden opettelu riippuu ihan omistajasta :D jotkut opettaa ja jotkut ei. Ihan kuin isoillakin hevosilla osa palkkaa ammattilaisen kaikkeen. Mutta yleensä ei siis juuri 3v täyttäneellä aloiteta sitä ratsukoulutusta, vaan aikaisintaan 4 vuotis keväällä. Ja ne varsinaiset ratsuhommat menee sitten joko 4v syksylle tai 5v keväälle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.