Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kiusaamisvapaa talli

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   7.7.26 14:05:07

Huomasin Instagramia selatessani tallin, missä useissa julkaisuissa alleviivattiin tallin olevan kiusaamisvapaa.

Onko teillä tarvetta julistaa tallinne kiusaamisvapaaksi uusia asiakkaita etsiessänne tai mainostaessanne palveluita?

Asiakkaan näkökulmasta kiusaamisvapaa talli aiheuttaa ehkä ennemminkin mielikuvan, että talli ei aina ole ollut niin rehti ja mukava paikka asiakkaille.

Re: Kiusaamisvapaa talli

Lähettäjä: Birgitta 
Päivämäärä:   7.7.26 14:08:00

Näin aikuisena minusta on erinomaista jos talli ottaa oman kantansa esim somekiusaamiseen (vaikka nyt videoiden kautta). Tämä on nykypäivänä tärkeä asia.

Lähettäjä: Valinta 
Päivämäärä:   7.7.26 14:17:04

”Kiusaamisvapaa” kuulostaa siltä, että tallissa on lapsia/teinejä. Kierrän sellaiset kaukaa (jos siis puhutaan täysihoitotallista, jonne vien hevoseni).

Joten ”kiusaamisvapaa” maininta on minulle red flag. En käy edes katsomassa paikkaa.

Lähettäjä: Masto 
Päivämäärä:   7.7.26 14:21:10

Jos ymmärsin oikein aloittajan tekstistä, taitaa olla kyseisellä tallilla enemmän ongelma tallinpitäjä , joka jakelee lähtöjä asiakkaille, joiden toiminta ei miellytä.

Silloin on melko kaksinaamaista mainostaa tallia kiusaamisvapaana, jos itse on useasti potkinut asiakkaita ulos milloin mistäkin syystä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.7.26 14:40:03

Kiusaamisvapaa kuulostaa mun korvaani samalta kuin "en ole rasisti", tai priden hehkuttaminen. Kun omassa ajattelutavassa noita mitään ei pitäisi tarvita erikseen mainostaa. Jos maailma on oikeudenmukainen (tai se talli), niin tietenkään ei kiusata eikä syrjitä, toit sinne sitten shtettiksen tai shittiksen ja tuleeko mukana vaimo, poika tai kumppani. Jokaisella tallilla jossa itse olen käynyt tai käyn, on ollut selvää ettei kiusata, ja porukkaan mahtuu kaikenlaiset tyypit ja niiden hevoseläimet. Osalla on paremmat hevoset, hienommat varusteet tai uudempi auto, mutta yhtä kaikki me ollaan siellä rakkaudesta lajiin, ei kertomassa montako miljoonaa osinkoja on käyttämättä tälle vuodelle tai hihittelemässä jos jonkun toisen hevonen hukkaa kenkänsä. Kaikki lähtee tallinpitäjästä, joka puuttuu herkällä korvalla jos jotain epäasiallista tapahtuu. Ilman että siitä mainitaan erikseen esittelyssä.

Lähettäjä: jjj 
Päivämäärä:   7.7.26 18:04:56

Jotenkin kauhean lapselliselta ja tekopyhältä kuulostaa "kiusaamisvapaa" Erityisesti kun nykymaailmassa teinit huutaa "mua kiusataan!!" jos joku sanoo niille päivää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.7.26 18:06:37

Entäpä kun tallin pitäjä suosii tiettyjä jotka myös ylläpitävät muiden kiusaamista…

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   7.7.26 18:42:13

Outoa että jollekin tulee ensimmäisenä mieleen, että tallilla on paljon lapsia ja nuoria jos se mainostaa olevansa kiusaamisvapaa. Aikuiset ne vasta kiusaamisen osaavatkin (mm. työpaikkakiusaaminen ja sometrollaus).

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   7.7.26 18:42:20

Tämä on iso ongelma ihan aikuistenkin kesken. Jostakin syystä (joku psykologi sitä
analysoikin; hevonen aiheuttaa niin suuria tunteita: kateutta, mustasukkaisuutta jne. Tallinpitäjällä on suuri vastuu, minkälaista ilmapiiriä sietää tai suosii. Pahinta on tosiaan jos tallinpitäjä "hovinsa" kanssa ylläpitää tätä kulttuuria.

Lähettäjä: amanda 
Päivämäärä:   7.7.26 18:54:34

Herättää vaan epäilystä, että ilmapiirin kanssa on haasteita.

Omat kokemukset ratsastuskoulusta on sen mukaisia, että oikeasti tallin omistajalla ei ollut mitään todellista käsitystä kiusaamistilanteesta. Hän ummisti silmänsä ja kielsi asian "kyllä minä katsoi ja ei heidän käytöksessä mitään vikaa ole". Niin no ei kai kukaan kiusaa tallin omistajan nenän edessä?

Kiusaajat kun olivat hänen suosikkejaan niin ei hän halunnut mitään uskoakaan: Tallin naapurissa asuvat siskokset ja heidän äitinsä, joka ei hevosista mitään ymmärtänyt mutta pyöri tallissa ylistämässä omiaan ja kiusaamassa muiden lapsia. Sekä toiset siskokset ja heidän äiti, joka oli lapsena koululla ratsastanut, jo silloin tullut tunnetuksi kiusaajana itsekin. Jonka toiminnan omistaja verhosi "persoonallisuutena" hänen nauttiessa suurinta luottamusta. Molemmat äidit kun osasivat todella miellyttää ja mielistellä tallin omistajaa, vaikka puheet takana päin oli sitä, kuinka saavat hänestä kaiken hyödyn irti. Etenkin kun sukupolvi vaihtui niin nuorempaa käytännössä myös kiusasivat latelemalla valheitaan ja taivuttelemalla tahtoonsa. Ihan suoraa manipulaatiota oli monessa asiassa.

Nämä äidit siis puhuivat härskisti, miten ihan huijasivat omistajaa. Ja myös puhui muiden lasten savustamisesta pois siten että aikoivat valehdella, että muut kiusaisi heidän lapsiaan.

Tuo koulu aikanaan mainosti iloista ja avointa ilmapiiriä, sentään ymmärti sen lopettaa. Kuitenkin heidän tapa on kuunnella ja uskoa mitä tahansa valheita suosikeiltaan ja siten muut asiakkaat pystyi vaikuttamaan toisten asioihin. Ja ihan väärät ihmiset leimattiin kiusaajiksi ja talli vaan tukee tätä toimintaa ja levittää vielä tätä mainetta entisistä asiakkaistaan.

Ja tosiaan silloin kun kiusaamista oikeasti oli niin kehuivat hyvää ilmapiiriä ja kielsi tilanteen. Sitten ns. suosikit valehteli kiusaamisesta niin sitten alkoi se älämölö "meillä kiusataan" ja oikeasti vaan itse kiusasivat...

Vaihdoin tallia kun omistaja kyseli selän takana ja tajusin ettei selvitä asiaa kunnolla sanoen että alkaa jakaa porttikieltoja...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.7.26 18:56:34

Jotenkin kauhean lapselliselta ja tekopyhältä kuulostaa "kiusaamisvapaa" Erityisesti kun nykymaailmassa teinit huutaa "mua kiusataan!!" jos joku sanoo niille päivää.

No eivät ole.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   7.7.26 18:57:28

"Kaikki lähtee tallinpitäjästä, joka puuttuu herkällä korvalla jos jotain epäasiallista tapahtuu."

Tämä on hyvin totta! Ja mielestäni on ihan ok ja fiksuakin tuoda ilmi, että tallilla kiinnitetään huomiota ilmapiiriin. Tietenkään kaikki eivät (yllättäen) ole rehellisiä, mutta lähtökohtaisesti ajattelen että on hyvä jos tallinpitäjä haluaa tuoda ilmi, ettei tallin ilmapiiri ole hänelle yhdentekevä asia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.7.26 19:23:48

"Tämä on iso ongelma ihan aikuistenkin kesken. Jostakin syystä (joku psykologi sitä analysoikin; hevonen aiheuttaa niin suuria tunteita: kateutta, mustasukkaisuutta jne. Tallinpitäjällä on suuri vastuu, minkälaista ilmapiiriä sietää tai suosii."

-> Nimenomaan. Ei kiusaaminen ole vain lasten juttu. Ja itse olen seurannut tilanteen jossa muut äidit tuli kateelliseksi äidille, jonka lapsi pääsi jo kisaamaan ulkopuolisiin ja muut harjoitteli vielä tallin omissa kisoissa mm. tunteen hallintaa. Kun eihän niitä muita voinut vakavasti edes ajatella ulkopuolisiin kun omissakin kisoissa meni koko päivä itkiessä omaa epäonnistumista niin että harvojen talkoolaisten aika meni sitten heidän lohdutteluun ja hevosen hoitoon kun ei omat aivot toimineet sitten enää yhtään. Mutta vähänkös sitten alettiin keksiä ja kehitellä mitä "vikoja" muka oli tuossa ulkopuolisiin pääsemässä olleen äidissä ja muka lapsi itsekin sitten kiusasi näitä muita. Ja nämä vielä oli sellasta porukkaa jotka niitä talkoita tosissaan teki ja autto muitakin tallissa eteenpäin...

Mutta tallin omistaja kyllä teki sen virheen että antoi tunteilleen vallan ja uskoi niitä aikuisia jotka kateuttaan alkoi kiusata kyseistä lasta ja äitiä.

Ja valitettavasti voi myös olla että kuten tuossa psykologiin viitattiin, että hevoset herättää suuria tunteita, niin näyttävänä lajina voi olla niin että laji vetää puoleensa myös narsisteja. Ja nämähän sen kiusaamisen jalon taidon tietää miten homma toimii. Kiltit leimataan kiusaajiksi, itse kiusataan mutta saadaan kaikki näyttämään toisten syyltä, ja osataan esittää niin ihanaa ettei kukaan usko olevan kaiken kiusaamisen takana...

Mutta joo kyllä arvostan jos tuo tarkoittaa että kiusaamistilanteet selvitetään avoimesti. Ja porttikiellot annetaan nille ketkä sen oikeasti ansaitsee eikä kiusaamisen kohteille.

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   7.7.26 20:52:00

Red flag. Tiedän yhden tallin minkä ammattitaidoton omistaja julistaa kiusaamisvapaata =omistajaa ei saa arvostella. Ei kestä minkäänlaista kritiikkiä ja haukkuu/syyttää muita heti jos jostain mainitaan.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   7.7.26 20:55:30

"Silloin on melko kaksinaamaista mainostaa tallia kiusaamisvapaana, jos itse on useasti potkinut asiakkaita ulos milloin mistäkin syystä."

-> Eihän se ole kiusaamista jos oikeasta syystä irtisanoo asiakkaan. Esim. tiedän äidin + lapsen, joilla porttikielto useille talleille siitä syystä, että itse kiusaavat muita asiakkaita (valheilla, saaden kaikki riitoihin) ja jopa tallinpitäjiä mm. aiheettomilla elsuilla, jotka sitten sälytetään muiden asiakkaiden viaksi. Heillä on ilmeisesti ainakin jonkin sortin huomionhakuinen persoonallisuuden häiriö, niin etteivät siedä yhtään että muut saa palvelua tai muuta myönteistä kohtelua. Se kulisseissa pyörivä draaman määrä on käsittämätön, kohtuuton, ja kuluttava.

Vaikeus vaan on, että oikein "ammattikiusaajan" kohdalla, miten tunnistaa se kiusaaja oikein. Sellainen kun todella saa syyt väärien ihmisen niskaan.

Valitettavasti, vastaavasti tiedän myös tapauksen, jossa syyttömät on saaneet porttikieltoja.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   7.7.26 21:01:12

"Tiedän yhden tallin minkä ammattitaidoton omistaja julistaa kiusaamisvapaata =omistajaa ei saa arvostella. Ei kestä minkäänlaista kritiikkiä ja haukkuu/syyttää muita heti jos jostain mainitaan."

===> Itsekin tiedän tällaisen tallin omistajan. Kyselee asiakkailta toinen toisistaan mitä he puhuu hänestä ja muista. No tämähän menee jo vikaan siinä kun kyselee vääriltä eli epärehellisiltä... Mutta vielä suurempi ongelma on se, että hänestä ei saa puhua YHTÄÄN MITÄÄN. Siis suhtautuu äärimmäisen tunteikkaasti, että hänestä ei saa takana päin sanoa mitään. Huutaa, kiljuu ja kiukuttelee, tai jättää opetuksetta, eikä edes sitten sano mikä vaivaa...

Miten sellainen on mahdollista, että ratsastuskouluyrittäjästä ei puhuttaisi mitään?

Kyllähän nyt jokaisesta ihmisestä jotain puhutaan... mutta hänestä se on automaattisesti ilkeää ja aina väärin.

Itse kuitenkin puhuu valheitakin muista ihmisistä ja jopa asiakkaista ja jopa omalle äidilleen...

Ja jos joku asiakas jotain erehtyy kyseenalaistamaan niin alkaa kiusata. Esim. piuhojen automaattinen käyttö, imppauspannat ym. näistä kysyminen, niin tämän jälkeen ei enää omistajan kanssa tule toimeen.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   7.7.26 23:58:00

"Kaikki lähtee tallinpitäjästä, joka puuttuu herkällä korvalla jos jotain epäasiallista tapahtuu. Ilman että siitä mainitaan erikseen esittelyssä."

--- Juuri näin.

Valitettavasti oma kokemus eri. Toin ilmi vakavan kiusaamisen (ja olen sentään aikuinen ihminen) mutta se ohitettiin ja kuitattiin "riitelynä".

No sit tallinpitäjä kuuli 1-2 vuoden päästä alueelta muualtakin tätä, että henkilö harrastaa erittäin vakavaa kiusaamista lapsineen ja jopa mieskin on siinä mukana. Niin sitten totesi, että jos tänne yrittää takaisin tunkea ei ole asiaa.

Kyseessä erittäin narsistinen tyyppi, joka kääntää aiheuttamansa ongelmat niin, että häntä vain kiusataan. Narsistille tyypillisesti vaihtaa kuitenkin maisemaa juuri ennen kuin kaikki juonet paljastuu tallin omistajalle.

Ongelma vaan on siinä, että siinä vaiheessa sellainen on kiusaamisella ja häirinnällä jo traumatisoinut kohteitaan. Tallinpitäjien pitäisikin siis puuttua heti eikä sitten kun on jo myöhäistä ja kiusaaja aiheuttamassa ongelmia jo seuraavassa paikassa...

Että jos tuo on tulkittavissa ja sovelletaan niin, että kiusaamiseen puututaan herkällä korvalla, niin menisin viivava.

Tämän harrastuksen parissa on valitettavasti myös niin sairaita ihmisiä, että karkottavat jopa tervejärkisiä ihmisiä pois lajista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.7.26 09:33:37

Meillä käytännössä kaikki asiakkaat on aikuisia, työssäkäyviä naisia ja silti sääntöihin piti kirjoittaa "kiusaaminen on kielletty".

Lähettäjä: nimetön 
Päivämäärä:   8.7.26 11:29:25

Tulee kans negatiiviset vibat tuosta ”kiusaamisvapaa”-termistä. Oli meidänkin ala-aste kiusaamisvapaa ja KiVa-koulu, silti mua potkittiin, lyötiin, haukuttiin ja mun tavaroita varasteltiin jne.

Lapset osaa kiusata ja kääntää syyn kiusattuun. Lapset osaa olla ilkeitä. Mun mielestä siis mikään paikka ei voi olla aidosti kiusaamisvapaa, jos siellä käy yhtään enemmän ihmisiä. Ei joku tallinpitäjä voi vaan nähdä ja kuulla kaikkea.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.7.26 13:38:39

No meillä ainakin pahimmat kiusaajat löytyvät seuran ja kisatiimin parista. Nimenomaan aikuiset kiusaavat, ja mahdollistavat sen kiusaamisen lapsille. Puhutaan valheita, savustetaan porukasta jne.

Suoraan sanoen käy usein jopa sääliksi ratsastuskouluyrittäjää. Koska silloin kun hänellä on riittänyt jaksaminen selvittää kiusaamista, on käynyt selväksi että taidot eivät siihen riitä, etenkin kun nämä kiusaajat puhuvat toistensa eduksi. Ei ole sanottu mitään, ei ole tapahtunut mitään... yhteisesti ovat sopineet näin, mitä tilanteista kertovat. Ja tiedän, koska ovat minulle tämän myöntäneet.

Kyseinen sisäpiiri on myös kertonut, että jos ratsastuskouluyrittäjä kysyy, niin mistään ei ole koskaan kuultu eikä mistään koskaan puhuttu, koska tämä inhoaa kaikenlaista "selän takana puhumista". Todella surkuhupaisia tilanteita, kun osa väittää pokkana, "en ole koskaan kuullutkaan...." ja sitten syy menee aina siihen rehelliseen, joka kertoo miten asiat ovat oikeasti menneet.

Ja kyllä, ratsastuskouluyrittäjän ns. suosikkeja ja luotettuja ovat nämä kiusaajat ja valehtelijat. Tosin itsekin kärsivät siitä huonosta ilmapiiristä, jota luovat, ja haukkuvat yrittäjää ja tallia selän takana ja kuinka muka pian lähtevät. No vuodesta toiseen samat naamat siellä seurassa ja kisatiimissä pyörii.

Ymmärrän kyllä senkin, että yrittäjän on helpompi poistaa tallilta se rehellinen vähemmistö, kuin iso joukko kiusaajia. Tavallaan kun olet saanut itsesi asemaan esim. seurassa ja oikean kaveripiirin, saat myös yrittäjän luottamuksen, ja hän luottaa sinun sanaasi vaikka olet se pahin kiusaaja.

Silti yrittäjä yrittää kouluaan kehua instassa ilmapiirin osalta. Tuskin hän oikeasti niin pihalla on. Tiedän kyllä koska hän on asiasta minullekin puhunut. Että joskus miettii ketä oikein pitäisi uskoa ja ei vaan jaksaminen riitä selvittää jolloin tulee tehtyä ehkä vääriäkin ratkaisuita. Eiköhän tuo "kiusaamisvapaa" ole tuossakin tallissa (mikä sitten lieneekin) vain mainoskikka.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.