Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä on kallis täysihoitovuokra?

Lähettäjä: Raha 
Päivämäärä:   7.7.26 07:59:57

Mikä on _sinulle_ kallis täyshoitoa sisältävä tallivuokra maneesilla? Kiinnostaisi myös kuulla, miksi pidät juuri sitä hintaa kalliina. Johtuuko se esimerkiksi paikallisesta hintatasosta, omasta budjetista, siitä että palvelu ei vastaa hintaa, vai jostain muusta?

Entä realistisuus: Mihin hintaan luulet saavasi hyvän täyshoitopaikan maneesitallilla?
Kiinnostaisi kuulla, mitä pidät realistisena hintana ja mitä odotat siihen kuuluvan.

Re: Mikä on kallis täysihoitovuokra?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.7.26 08:08:14

Minun lompakkoni ei kestäisi yli 900 euron tallviuokraa. Toki ymmärrän, että kulut ovat kovat ja työstä sekä investoinneistaan pitää saada rahaa. Realistinen hyvän täyshoidon hinta on tänä päivänä juuri siinä 1000 euron paikkeilla. Kehä kolmosen sisäpuolella n. 1200e. Ymmärrän toisen alan yrittäjänä, etten voi saada hyvää täyshoitoa mistään alle 800euron, joten sellaisia talleja en edes katsoisi jos etsisin täyshoitopalvelua.

Minusta on turha valittaa, että jonkun tallin vuokra on liian kallis. Todellisuudessa ongelma on usein siinä, ettei itsellä ole varaa kyseiseen palveluun. Ne ovat kaksi eri asiaa. Nykyiset hevoset puolihoidossa juuri sen takia, kun ei itselläni ole varaa hyvään täyshoitoon.

Lähettäjä: joo o 
Päivämäärä:   7.7.26 08:37:28

Hevosen pito kotona noin 500 kk, täyshoito maneesi alkaen 800 kk

Ei olisi varaa pitää vieraalla. 500kk sisältää kahden hevosen kaikki toiminnot, kun taas tallipaikassa maksaa vain seinät ja perus ylläpito. päälle tulee vielä ne muut kulut, ell, kengitys, erikoisrehut jnejne..

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.7.26 08:45:14

joo o, niin siis täyshoidossahan sinä maksat hoidosta myös? Omassa tallissa teet kaiken itse. Ja laskit mukaan tallisi rakentaminen, tontin hinta, maneesisi, kenttäsi? Aloituksessa oli kyse maneesitallista.

Päivämäärä:   7.7.26 08:51:14

Niin ja omalle kukkarolle itsehoito sopii parhaiten. Minulle omat hevoset laadukaassa maneesitallilla, hoidan kaiken itse. Kulut ovat n. 600 kuukaudessa +ell, kengitys yms. Mikä tahansa täysihoito olisi minun budjettiini sopimaton. Oma talli olisi myös budjettiini sopimaton, varsinkin jos haluaa hyvät puitteet harrastamiseen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.7.26 08:55:30

Kuten . kirjoittaa.

Iso osa kustannuksista aiheutuu tilojen hankinnasta ja ylläpidosta. Heinät ja kuivikkeet maksavat tallille todennäköisesti 100 - 200 e/kk/hevonen riippuen laadun lisäksi siitä, miten isoja määriä hankitaan. Niihin verrattuna esimerkiksi ratsastusalueiden ja tarhojen pohjien rakentaminen ja ylläpito on kallista.

Myös työvoima maksaa. Täysihoidossa pitää löytyä tekijä myös viikonlopuiksi ja pyhäpäiviksi. Kokeneella ja osaavalla tallimestarilla tai hevosenhoitajalla on kokeneen ja osaavan ammattilaisen palkka.

Jos tarha on kahden eikä yhden postimerkin kokoinen, sen rakennus- ja ylläpitokustannukset karkeasti arvioituna tuplaantuvat. Toisaalta alueella, jossa maata riittää ja se on halpaa, voi jättää ison tarhan pohjatyöt tekemättä, kunhan jossain on se kuiva paikka, jossa hevonen mahtuu seisomaan.

Jos asiakas ei ole vaatelias sen suhteen, miten osaavaa tai pysyvää henkilökunta on ja miten usein ja hyvin pohjia ja tiloja kunnostetaan, ”hyvän täysihoidon” pystyy tuottamaan huomattavan edullisesti verrattuna siihen, että hevosia käsittelee vain vakituinen henkilökunta ja pohjia hoidetaan ja kunnostetaan jatkuvasti.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.7.26 09:34:29

Meidän alueella yli tonnin on kallis, keskiarvo ehkä jossain 890 €. Meidän tallilla n. 700€, perus siistit puitteet, ei mitään luksusta, mutta eipä hevoset sellaista osaa vaatia. Talli ollut pitkään olemassa, tekevät itse heinät, tarhat ok kokoiset, hyvät laitumet.

Päivämäärä:   7.7.26 09:42:06

Oma kipuraja tällä hetkellä 1200€/kk tallivuokraan, olen valmis tekemään aika paljon itsekin. Kallis on sellainen missä hinta ja laatu eivät kohtaa.

Kallis voi olla 600€/kk, jos hoito ja tilat ovat luokattomia. Tällaisen paikan tiedän, missä talli meinaa oikeasti romahtaa ja heinää niitetään kesällä teiden pientareilta, eikä hevosten hoidossa ole mitään järkevää rytmiä.

Kohtuullinen tai jopa edullinen voi olla se 1200€/kk, jos tilat, hoito ja muu on priimaa ja vuokra sisältää paljon sitä, mikä normaalisti pitää tehdä itse. Kuten vedet tarhaan talvella ja tarhan siivous.

Nyt maksan alle 800€/kk ja teen paljon itse. Vaihtaisin heittämällä paikkaa parempaan ja maksaisin siitä enemmän mieluusti. Tämä alkaa tuntua kalliilta, kun kaikki lahoaa käsiin.

Lähettäjä: Joo o 
Päivämäärä:   7.7.26 09:47:17

Kyllä tuossa 500€ on mukana hiekat, heinät kuivikkeet, lantahuolto, vedet, tilojen korjaukset, ämpärit, talikot, jätehuolto, kentän huolto, koneet jnejne...
Lasken kaiken, joka ikisen sentin ja pennin pyörylän. Ainoa kulu mitä en voi sisällyttää on sähkö (paimen) ja polttoaine. Koneilla pidetään nimittäin muutakin tilaa kunnossa ilman niitä hevosiakin. Samoin sähköä menisi ilman hevosten paimentakin, se ei edes näy kulutuksessa. Muutoin on eriteltynä jokainen kulu vakuutuksia myöden

Päivämäärä:   7.7.26 09:54:14

joo o, niin oliko sinulla sitä maneesia, koneita ja investointikuluja mukaan laskettuna? Olen itse laskenut, että pelkkä kiinteistö alkuinvestoineen kuluineen koneineen olisi n. 2000e/kuukaudessa. Toki jos on vaikka 10 omaa hevosta, olisi kulut per hevonen n.500e/kk...Jos on kaksi hevosta olisi kulut 1200e/kk per hevonen.. Eli eihkä sinula joo o on useampi hevonen jolloin ymmärrän tuon kululakselman.

Päivämäärä:   7.7.26 09:57:07

ja lisäksi joo o, miten sinulla voi mennä käytännössä vain paimensähköä? Eikö tallissa ole lainkaan valaistusta, lämmitystä, kuivatus- tai varustehuonetta, lämmitettäviä juomakuppeja tai muuta sähkönkulutusta? Entä kentän tai maneesin valaistus?

Lähettäjä: Joo o 
Päivämäärä:   7.7.26 10:15:00

Miten meidän tallin kulut nyt hiertää noin kovasti.
Vastasin vain alkuperäiseen kysymykseen jossa totesin että pidän kotona kahta noin 500 kk ja maneesipaikan hinta alkaen sen 800 johon minulla ei olisi varaa.
En jaksa pilkkoa sinulle asiaa sen enempää. Huolehdi vain omista asioista. Pärjäämme vallan hyvin. Ja meillä ei ole lämmitettyä tallia, ei lämmitettyä kuppoja tai vatustetiloja yms hienouksia. Kentällä on valo mutta yleensä liikutan eläimet päivänvalon aikaan jopa talvella. Myös tallissa on valo mutta sitä käytetään ihan Max 30 min päivässä.

Päivämäärä:   7.7.26 10:40:08

Joillekin joo o:n tallipito n. 400 €/kk voi olla todella kallis, jos vastineeksi saa huonot puitteet, joutuu itse hoitamaan ja on jatkuvia puutteita. Samaan aikaan sama henkilö voi pitää 900 €/kk laadukkaasta täyshoidosta jopa edullisena, jos palvelutaso, hevosen hoito, henkilökunnan osaaminen ja olosuhteet ovat selvästi paremmat.

Lähettäjä: nimetön 
Päivämäärä:   7.7.26 10:48:57

Mun lompakolle ja kun hevosia on kaks, ois maksimi vuokra yleisestikin 700e/heppa.

Mutta se mitä pidän kalliina, on eri juttu. Joku 1400e ois kallis. Aika vähän noista jää käteen tallinpitäjille tai työntekijöille koskaan.

Päivämäärä:   7.7.26 10:52:07

Sen verran voin pilkkoa että heinä 120/kk ja kuivikkeet 80/kk tekee 200/kk jolloin 500-200 tekee 300. Tässä 300 on hiekat kentälle ja tarhoille, aitauksien ylläpito, kipot kupot loimet yms tarvikkeet kengitys ja ell. Ollaan tehty kaikki helpoksi, kaikki on muutaman askeleen päässä toisistaan, ollaan valittu kestävät materiaalit jotka ovat huoltovapaita. Hevosia ollut 20 vuotta. Koska eläimiä on vain kaksi ja kaikki on tehty alunperin kunnolla niin perusylläpitoon ei kulu paljoa. 3600€ riittää hienosti ylläpitämään tilat kunnossa vuoden aikana. Isoilla talleilla kulutus on suurempaa, tilat on isommat ja näin ollen myös kulut on suuremmat.

Me emme esim tarvitse lämmitettyjä kuppoja tai heinä automaatteja, koska kotona on joku koko ajan hoitamassa eläimiä. Näin ollen talvella samalla kun lämmittää taloa voi lämmittää hevosille vettä. samalla kun vie hevosille lämmintä vettä voi antaa niille annoksen heinää. Tämä on meille sopiva elämä ja kaikki voi hyvin. Joku taas haluaa helpomman hevosen pidon ja se toki maksaa enemmän.

Lähettäjä: Aloe 
Päivämäärä:   7.7.26 11:11:51

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.7.26 09:42:06

Oma kipuraja tällä hetkellä 1200€/kk tallivuokraan, olen valmis tekemään aika paljon itsekin. Kallis on sellainen missä hinta ja laatu eivät kohtaa.

Kallis voi olla 600€/kk, jos hoito ja tilat ovat luokattomia. Tällaisen paikan tiedän, missä talli meinaa oikeasti romahtaa ja heinää niitetään kesällä teiden pientareilta, eikä hevosten hoidossa ole mitään järkevää rytmiä.

Kohtuullinen tai jopa edullinen voi olla se 1200€/kk, jos tilat, hoito ja muu on priimaa ja vuokra sisältää paljon sitä, mikä normaalisti pitää tehdä itse. Kuten vedet tarhaan talvella ja tarhan siivous.

^ Tämä. Minusta henkilökohtaisesti yli 1000 / kk tallivuokra on omalle budjetilleni kallis, meidänkin alueella taitaa olla vain yksi talli, joka menee tuohon hintaluokkaan. Itse maksan täyshoitopaikasta maneesitallilla parhaillaan 850€/ kk (ns perus yksäritalli missä hyväpohjaiset maneesi + kenttä, hyvät autottomat maastot lähtee ihan tallilta, kaikki puitteet kunnossa ja hyvä heinä jota hevoset saa riittävästi, erittäin luotettava täysihoito, kokopäivätarhaus, laajat aukioloajat, fiksut säännöt, parkkis trailereille, loistava porukka jne), tätä taas en pidä lainkaan kalliina. Ja täysihoito meillä on ihan oikea täysihoito, sisältää kaiken rehujen laitosta tarhojen siivoukseen, eli ei tule stressiä, jos on yhden päivän itse kokonaan pois tallilta välillä. Olisin jopa valmis maksamaan vähän enemmänkin tästä paikasta.
Alueelta löytyy myös halvempia maneesillisia täysihoitotalleja, mutta niissä tupppaa olemaan joko ratsastuskoulu rajoittamassa tai sitten jotain muuta hintaa alentavia tekijöitä, sellaisia hevosten hoitoon/ arkeen liittyviä tekijöitä mistä itse en olisi valmis tinkimään.

Päivämäärä:   7.7.26 11:16:48

Aloe, kuulostaa tosi hyvältä paikalta! Saako udella missäpäin suomea?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.7.26 13:05:23

No riippuu mistä puhutaan. Omalle hevoselle omalla paikkakunnalla yli 600e on kallis. Koska täällä on paikkoja joissa on kaikki tiptop ja hyvä hoito ja maksavat max tuon, niin en kalliimmalle menisi huvikseen täällä, varsinkin kun täällä sattuu olemaan tilanne että niissä 2 kalliimmassa paikassa on paikat rempallaan ja heinät homeessa.. Ja en ole out of touch vaan tiedän että nuo halvat hyvät paikat todennäköisesti tekevät persnettoa, mutta jos nyt puhutaan ihan vain tallipaikan valinnasta, niin 600 on budjetti.
Mutta tiedän että jossain pk-seudulla tuo ei olisi mitään, niin en siellä asuvalle väittäisi että 600+ on kallis. Eli laajemmin ajattelisin ehkä että 1100+ alkaa olla kallis

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.7.26 13:19:14

Mitä tässä nyt siis oikein haetaan? Siis että mikä on liikaa omalle maksukyvylle vai että mikä on liikaa laatuun nähden vai että mikä on liikaa ihan vain periaatteesta? Koska nämähän nyt ovat kaikki ihan eri asioita.

Oma maksukykyni on sellainen, että en pysty maksamaan pelkkää tallivuokraa yli 600 €. Täysihoito alkaa siis olla jo tavoittelemattomissa nykyisellä hintatasolla täällä Uudellamaalla ilman maneesiakin. Nykyisellä tallilla onneksi siirryttiin puolihoitoon, millä vältettiin tuntuvat korotukset vuokraan kaiken kallistuttua hurjasti parin viime vuoden aikana. Muuten olisin joutunut etsimään edullisemman paikan muualta.

Jos käytössä olisi rajattomasti rahaa, eihän silloin mikään ole liian kallista, jos sillä rahalla saa sitä mitä haluaa. Ei minulla ole mitään periaatetta, että tallipaikka ei saa maksaa kuin max. sen ja sen verran. Jos olisi varaa, ihan hyvin voisin maksaa tallipaikasta vaikka 2000 €/kk, mikäli saisin sillä kaiken haluamani. Tosin yleensä niillä kalleimmilla maneesitalleilla ei ole sellaisia olosuhteita, joita hevoselleni haluan, joten todennäköisesti päätyisin johonkin halvempaan vaihtoehtoon, vaikka olisikin varaa maksaa se 2000 €/kk.

Päivämäärä:   7.7.26 14:22:00

650e on kipurajalla.

Lähettäjä: sdlkm 
Päivämäärä:   7.7.26 15:05:15

No mä maksan 1300kk ja se kyllä kirpaisee (meidän tallilla on tyyppejä joilla on siellä 2-4kin hevosta...)
Mutta hyvä, tosi ammattimainen hoito, loistavapohjaiset kentät, lämmitetty maneesi, mahdollisuus moneen eri valkkuun.
Täällä pk seudulla hevosen pito ON todella kallista.

Lähettäjä: Sinna 
Päivämäärä:   7.7.26 15:48:47

Mulla täysihoitopaikka 600e. Sisältää heinän, omat väkirehut annetaan. Tarhaus, loimitus. Käytössä 2 maneesia ja hyvät kentät (ei omia).

Lähettäjä: Oma 
Päivämäärä:   7.7.26 16:49:04

Meillä päin täysihoito monella tallilla tarkoittaa karsinaa, ehkä ulos/sisään, ehkä saa heinät ja väkkärit, ratsastusalueet ehkä käytössä kutrn kaikki muukin... Pakko oli käydä monta vuotta hoitamassa monet asiat itse ja hintaa riippuen tallista 680-1200e. Valvontakamerasta piti seurata mitä on tehty ja mitä ei. Joten oma talli oli laitettava pystyyn heti talon jälkeen. Vanhaan navettaan tehty 5 hevosen talli. Käytössä vain 3 karsinaa ja voin sanoa että nämä kolme pitää paljon halvemmalla kuin yhden hevosen maneesitallilla. On automatisoitu, kenttä tehty (ammattifirman toimesta) ja kaikki hienot säänsuojatkin. Silti halvempaa. Nykyään pääsee jopa lomallekin. Aiemmin ei tullut kuuloonkaan. En aio enäö koskaan palata vanhaan. Mielummin lopetan koko harrastuksen sitten.

Lähettäjä: Bdhj 
Päivämäärä:   7.7.26 16:59:27

Jos olisi maneesitallipaikka oikealla täysihoidolla ilman mitään ihme rajoituksia esim heinän tai kuivikkeen suhteen niin 1200€/kk maksaisin mielelläni. Kallis olisi ehkä 1500€/kk luokkaa.
Meilläpäin ei vaan saa rahallakaan
😒

Päivämäärä:   7.7.26 17:45:08

400e. En ole ikinä maksanut lähellekään sitä

Lähettäjä: jjj 
Päivämäärä:   7.7.26 18:02:21

Tää on vähän niinkuin että yksiö jossain pikkukylässä takahikiällä maksaa 200e kuussa, ja Ullanlinnassa 1000e kuussa.
Sijainti ja palvelut.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.7.26 21:01:14

"Tää on vähän niinkuin että yksiö jossain pikkukylässä takahikiällä maksaa 200e kuussa, ja Ullanlinnassa 1000e kuussa.
Sijainti ja palvelut."

Aina tää sama argumentti. Se Ullanlinnan tonnin yksiö on 800 jossain tuppukylässä. Ei 200. Sijainti ei vaikuta kuin satasen tai parisen sataa. Palvelut piti olla aloittajan mukaan hyvät, eli hyvää täyshoitoa maneesitallilla. Toki hyvä on subjektiivista.

Lähettäjä: bbbbb 
Päivämäärä:   7.7.26 23:05:45

MISSÄ tuppukylässä yksiön vuokra on 800???

Päivämäärä:   7.7.26 23:09:27

1300€/kk on minun mielestäni kallis, 1100€/kk on oma kipuraja. Alle tonnin on sitten jo hyvä diili.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.7.26 00:11:28

Keski-suomessa, ja täällä hintataso on noin 600-900€. Pitäisin 1100€ kalliina, ja samoin se ei sovi mun lompakolle 🤣

Lähettäjä: Kallist on 
Päivämäärä:   8.7.26 00:28:58

Pohjois-Savossa monessakin vetovoimaisemmassa kunnassa on kovat vuokrat peruskämpissäkin... Sitten kaikki kuolevat kylät ihan eri hintatasossa. Solukämpät kalliimpia kuin Helsingissä.

Päivämäärä:   8.7.26 07:12:41

Missä tuppukylässä vuokrakämppä joka on samantasoinen kuin Ullanlinnan tonnin vuokrakämppä maksaa vain 200€?

Asun itse tuppukylässä, tällä parhaimmat kaksiot ovat n.900e. Samantasoisia löytyy Ullanlinnasta hintaan 1100€. Ei ne Ullanlinnan normaalit yksiötkään maksa muuten tonnia. Vuokraovessa esimerkiksi yksiö Ullanlinnassa hintaan 795 ja kaksio 985.. Ja solukämppä viitisensataa..

Sijainti siis tekee vain max 20% eron hintaan, kun puhumme vuokrakämpistä. Tallien kohdalla pitäisi olla sama. Palvelu, laatu ja kysyntä vaikuttaa suuremmin. Ainiin, ja kysynnän ei kuulu alentaa hintaa alle kulutason. Jos tuppukylässä ei ole kysyntää täysihoidolle siihen hintaan mitä sen kuuluisi olla, tarjotaan puolihoitoa tai itsehoitoa. Ei alenneta hintaa! Jos kysyntää on paljon, nostetaan hintoja. Näin menee muillakin aloilla.

Lähettäjä: vuokraovi 
Päivämäärä:   8.7.26 07:44:16

Mistä tuppukylästä saa Ullanlinnan tonnin tasoisen yksiön hintaan 200e?! En löydä muuta kuin häkkikellaritilaan siihen hintaan. Kolmensadan kämpän löysin vuokraovesta tuppukylästä, joka on alle 20m2, ja huonokuntoinen. Helsingissä samankaltainen löytyy hintaan 400-450e. Ullanlinnassa halvin on 550, soluasunto. Punavuoressa 590e yksiö.

Missä siis ovat ne valtavat hintaerot, joilla perustellaan, että pelkkä sijainti selittäisi satojen eurojen erot vuokrissa? Minusta sijainti vaikuttaa kyllä hintaan, mutta ei läheskään niin paljon kuin tässä keskustelussa annetaan ymmärtää. Palvelun taso, laatu, investoinnit ja kysyntä selittävät yleensä huomattavasti enemmän.

Olen ehdottomasti samaa mieltä kuin M, jos tuppukylässä ei ole maksukykyä, karsitaan palveluista! tarjotaan esimerkiksi puolihoitoa tai itsehoitoa.
Jos täysihoitoon ei ole varaa, vaihtoehtona on tehdä enemmän itse oman hevosen eteen, eikä odottaa, että joku muu tekee saman työn ilman asianmukaista korvausta.

Suurin sijaintiin liittyvä kustannusero on yleensä tontti tai maa-alue. Helsingissä se on toki kalliimpi, mutta kokonaiskustannuksista puhuttaessa sen vaikutus ei ole niin suuri, että se yksin selittäisi satojen eurojen erot tallivuokrissa. Samantasoinen talli Helsingissä vs tuppukylässä realistinen vuokarero olisi max 200e.

Päivämäärä:   8.7.26 07:50:58

Lähettäjä: jjj
Päivämäärä: 7.7.26 18:02:21

Tää on vähän niinkuin että yksiö jossain pikkukylässä takahikiällä maksaa 200e kuussa, ja Ullanlinnassa 1000e kuussa.
Sijainti ja palvelut.

---
Asuntovertaus ei mielestäni oikein toimi ja nuo jjj:n hinnnat ovat sitä paitsi erittäin liioteltuja ja vääristäviä. Mutta toki asunnon hinnassa sijainti on keskeinen tekijä, koska maksat myös siitä, mitä ympärillä on: työpaikat, joukkoliikenne, kaupat, ravintolat, koulut, terveyspalvelut ja muu infrastruktuuri.

Hevonen ei kuitenkaan tarvitse ostoskeskusta, metroa tai hammaslääkäriä tallin viereen. Tallipaikassa asiakas maksaa ennen kaikkea tallin omista palveluista: hoidosta, henkilökunnasta, maneesista, kentistä, tarhoista, rehusta, kuivikkeista ja muista puitteista. Ne ovat siellä tallin sisällä, eivät sen ympärillä.

Jos kaksi tallia tarjoavat aidosti saman palvelutason, suurin sijaintiin liittyvä kustannusero on yleensä maa-alueen hinta ja kiinteistöverotus. Ne kyllä vaikuttavat vähän, mutta eivät selitä sitä, että muuten saman tasoinen täyshoitopaikka olisi toisella paikkakunnalla esimerkiksi 400–600 euroa halvempi pelkästään sijainnin vuoksi.

Lähettäjä: Rommi 
Päivämäärä:   8.7.26 08:23:17

^ onhan sijainti tallissakin nyt erittäin merkittävä tekijä, niiden hevosten mukana kun tulee asiakkaaksi ne omistajat! Esim ison kaupungin läheisyydessä oleva talli, jonne pääsee hyvää asfalttitietä perille asti ja joka on kohtalaisen lyhyen ajomatkan päässä isoimmista kisapaikoists on tietenkin paljon kalliimpi, kuin joku vastaavan tason hoitopalvelua tarjoava pikkutalli syrjäkylillä kymmenien kilometrien hiekkatien taipaleen takana isoilta teistä.

Päivämäärä:   8.7.26 08:40:38

Lähettäjä: Rommi
Päivämäärä: 8.7.26 08:23:17

^ onhan sijainti tallissakin nyt erittäin merkittävä tekijä, niiden hevosten mukana kun tulee asiakkaaksi ne omistajat! Esim ison kaupungin läheisyydessä oleva talli, jonne pääsee hyvää asfalttitietä perille asti ja joka on kohtalaisen lyhyen ajomatkan päässä isoimmista kisapaikoists on tietenkin paljon kalliimpi, kuin joku vastaavan tason hoitopalvelua tarjoava pikkutalli syrjäkylillä kymmenien kilometrien hiekkatien taipaleen takana isoilta teistä.

--

Totta kai sijainti vaikuttaa _kysyntään_ ja siihen, mitä asiakkaat ovat valmiita maksamaan. En ole sitä kiistänyt.

Pointtini on kuitenkin se, että sijainti ei juurikaan muuta täyshoidon tuottamisen kustannuksia. Heinä, kuivikkeet, rehut, työvoima, maneesin ja kenttien ylläpito sekä rakennusten kunnossapito maksavat lähes saman verran riippumatta siitä, onko talli Helsingissä vai syrjemmällä.

Jos syrjäseudulla ei löydy riittävästi asiakkaita maksamaan täyshoidon todellisia kustannuksia, ratkaisu ei mielestäni ole myydä samaa palvelua jatkuvasti halvemmalla ja mennä miinukselle. Silloin palvelutasoa täytyy sopeuttaa, esimerkiksi tarjoamalla puolihoitoa tai itsehoitoa.

Siksi pidän realistisena, että samantasoisen tallin vuokraero olisi luokkaa 100–200 euroa, ehkä muutama sata euroa, mutta en usko pelkän sijainnin selittävän 400–600 euron eroa.

Ja mitä kisapaikkoihin tulee, Helsingissä ei itse asiassa edes olla niiden kannalta erityisen keskeisellä paikalla.

Päivämäärä:   8.7.26 08:44:20

Ruotsista mallia! Jos maksukykyä ei ole karsitaan palveluista.

Lähettäjä: Entinen maalainen 
Päivämäärä:   8.7.26 08:49:49

” Ja mitä kisapaikkoihin tulee, Helsingissä ei itse asiassa edes olla niiden kannalta erityisen keskeisellä paikalla.”

Ai jännä, mun mielestä taas Helsingistä on aivan ihanan helppo ja lyhyt matka kulkea keskeisimmille kisapaikoille! Ihan luksusta lyhyet ajomatkat verrattuna siihen mitä ne oli ennen kun asuin ”korvessa” Keski-Suomessa.

Päivämäärä:   8.7.26 08:54:26

No onhan Helsinki aika kaukana kisapaikoista, kun valinnanvaraa on Ypäjän/Hyvinkään/Järvenpään lähellä vaikka kuinka paljon, juurikin niissä tuppukylissä lähellä kisapaikkoja..Ja hinnat paljon alhaisemmat kuin Helsingissä.

Päivämäärä:   8.7.26 08:57:38

Joo, en ole minäkään huomannut että helppo pääsy kisapaikoille vaikuttaisi hintaan. Helsingin ruuhka ei ainakaan auta asiaa.

Lähettäjä: Nb 
Päivämäärä:   8.7.26 12:57:57

Heinä, kuivikkeet, rehut, työvoima, maneesin ja kenttien ylläpito sekä rakennusten kunnossapito maksavat pääkaupunkiseudulla enemmän kuin muualla. Palkkataso korkeampi ja esim. heinän osalta, sekin on täällä kalliimpaa tai jos ostaa halvempaa muualta niin sitten maksaa kuljetus. Sama kaikessa.

Päivämäärä:   8.7.26 14:40:41

LähettäjäNb

Päivämäärä8.7.26 12:57:57

Heinä, kuivikkeet, rehut, työvoima, maneesin ja kenttien ylläpito sekä rakennusten kunnossapito maksavat pääkaupunkiseudulla enemmän kuin muualla. Palkkataso korkeampi ja esim. heinän osalta, sekin on täällä kalliimpaa tai jos ostaa halvempaa muualta niin sitten maksaa kuljetus. Sama kaikessa.

--

Väärin. Työvoima: TES:n mukaiset vähimmäispalkat eivät ole pääkaupunkiseudulla korkeammat kuin muualla Suomessa. Käytännössä osa työnantajista voi joutua maksamaan enemmän houkutellakseen työntekijöitä. Oikeastaan työvoima on halvempaa pk-seudulla tai samanhitaista koska työntekijöitä löytyy helpommin. Tiedän kokemuksesta.

Maneesi ja kenttä: Lanaukset, kastelu, kuitujen lisäys, suolan levitys, valaistus ja korjaukset eivät maksa enemmän vain siksi, että talli sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Omat koneet heillä kaikilla on.

Kuivikkeet ja heinä: pitkät kuljetusmatkat voivat nostaa hintaa missä tahansa Suomessa. Kyse on logistiikasta, ei pelkästään sijainnista.

Päivämäärä:   8.7.26 15:53:12

Yli 1200 € / kk

Lähettäjä: cvcv 
Päivämäärä:   8.7.26 16:21:03

Kyllä merkittävä etu on, että Uudeltamaalta ajaa monesta tallista alle 30 min Viikin hevossairaalaan. SE tuo turvaa kun tietää sen olevan lähellä, vaikka ähkytapauksissa. En tiedä miten monta hevosta on menestynyt/ jouduttu lopettamaan kuin Viikkiin on ollut 5-7 tunnin ajomatka jota hevonen ei kestäisi.

Lähettäjä: Väänän 
Päivämäärä:   8.7.26 16:30:56

Maneesitallista yli 1000 e/kk jos ei ole oikea täysihoito.

Päivämäärä:   8.7.26 16:49:23

Lähettäjä: cvcv
Päivämäärä: 8.7.26 16:21:03

Kyllä merkittävä etu on, että Uudeltamaalta ajaa monesta tallista alle 30 min Viikin hevossairaalaan. SE tuo turvaa kun tietää sen olevan lähellä, vaikka ähkytapauksissa. En tiedä miten monta hevosta on menestynyt/ jouduttu lopettamaan kuin Viikkiin on ollut 5-7 tunnin ajomatka jota hevonen ei kestäisi.

..

Mutta tällähän ei ole tekemistä tallvuokran kanssa vaan asuinpaikkavalinnan kanssa. Yhtälailla on pitkä matka sinne Meilahteen muualta, eli pitäisikö senkin vaikuttaa asuntojen vuokraan? Ehkä nyt ei kovinkaan suuresti, muuta kuin se pieni prosentuaalinen ero mitä yllä esitettiin, eli 20-30%...

Päivämäärä:   8.7.26 17:01:12

cvcv,

Viikin hevossairaalan läheisyys on toki etu, siitä tuskin kukaan on eri mieltä. Mutta en usko sen juuri selittävän tallivuokrien eroja.

Useimmat ihmiset eivät kuitenkaan valitse asuinpaikkaansa sen perusteella, missä hevonen tulee asumaan tai kuinka lähellä hevossairaala on. Ensin valitaan työ-, perhe- ja muiden elämäntilanteen asioiden perusteella asuinalue, ja vasta sen jälkeen etsitään sopiva tallipaikka siltä alueelta.

Päivämäärä:   8.7.26 17:27:14

Hyvää keskustelua, vaikka poikkeaakin hieman aloituksesta. Mutta sanon vaan, että ehdottomasti siellä missä maksukykyisiä voisi olla täysihoitoa. Täysihoito on mielestäni luksuspalvelua, ja ymmärrän hyvin että pk-seudun varakkaat voivat siten pitää hevosiaan täyshoidossa laadukailla talleilla. Muualla Suomessa tallinpidolliset kulut ovat aika samat, mutta maksukykyä vähemmän. Joten täyshoitoon ei pitäisi monella olla varaa.

Sijainnilla ei siis suurta merkitystä näin suoranaisesti, vaan maksukyvyllä. Yleisen maksykyvyn ei pitäisi määrät täyshoidon hintaa, vaan palveluiden sisältö. Ei voi odottaa priimaa jos ei maksa priimaa. Eikä pidä yrittää tarjota priimaa jos ei yritys tuota priimaa rahaa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   8.7.26 17:39:14

Taidan olla samoilla linjoilla kun moni muukin.
Alle 900 hyvä

900-1100 ok, jos plussana kätevät valmennukset, hyvät pohjat, erinomainen hoito ja itselle lyhyempi matka

1100 yli pitäiskin jo perustella, miksi. Uudellamaalla tuossa luokassa ei yleensä saa muuta kuin sijainnin, ja silti on sanomista tarha-ajoissa tai muussa hoitoon liittyvässä. Voisin maksaa, jos lisärahalle saa vastinetta.

Lähettäjä: luu 
Päivämäärä:   9.7.26 13:15:49

Miksi pitäisi perustella? Jos talli on koko ajan täynnä 1400 tallivuokralla, siinä on tarpeeksi perusteluja.

Lähettäjä: ex pohjoisen täti 
Päivämäärä:   9.7.26 16:32:25

Helsinki on tosiaan kaukana kisapaikoista omalla tavallaan.

Itse asun hiukan syrjemmässä Uudellamaalla ja koen olevani paljon keskeisemmällä sijainnilla, kuin Helsingistä liikkuvat. Oman lajin isoimmille kisapaikoille kaikkiin hiukan reilun tunnin matka. Helsingistä osaan on reilusti pidempi matka ja moniin about sama kuin mulla lyhyimmät matkat.

Toki on Helsinki esim. Kuusamosta katsottuna keskeisemmällä paikalla tottakai. Mutta täällä etelässä se on taas "syrjäinen satamakaupunki", joka ei oikeastaan ole monellekaan hevosihmiselle se paras mahdollinen sijainti.

Pohjoisessa asuessa itse harmittelin, kun kaikki isommat kisat oli kaukana, joten ymmärrän monien pointin siitä, että ei helsinki nyt niin syrjässä ole.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   10.7.26 00:58:18

Oma kipuraja 500, enempää en maksaisi. Maneesin en tarvitse, kuulostaa hulluilta nuo hinnat.

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   10.7.26 08:10:39

Max 500 e. Olen joskus enemmänkin maksanut ( 600), mutta se oli sitä aikaa, että kaikki muut oli halpaa, eikä ollut lapsia. Ennän en pystyisi tuohon vaikka palkka parrmpi.

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   10.7.26 08:12:11

Ja unohtui lisätä, että maneesille ei tarvetta.

Päivämäärä:   10.7.26 08:12:46

Ei ole itselläni varaa täyshoitoon, joten hevonen on nyt puolihoidossa aivan täydellisellä tallilla 700e/kk.

Päivämäärä:   10.7.26 08:29:17

Täytyy olla kyllä melko rikas jos pystyy pitämään hevosta täysihoidolla.

Päivämäärä:   10.7.26 09:08:11

Lähettäjä: Mmm
Päivämäärä: 10.7.26 00:58:18

Oma kipuraja 500, enempää en maksaisi. Maneesin en tarvitse, kuulostaa hulluilta nuo hinnat.

Ei ne ole ollenkaan hulluja. Jos itse tehtynä ilman palkkaa kuluu se 500€/kk niin siihen palkka päälle niin alle 850€/kk ei voi pitää vieraita. Sekin +/-0
yritys maksaa kuitenkin vakuutukset ja tilittää verot jne...
Mutta joo itsellä ei olisi varaa pitää hevosia vieraalla.

Lähettäjä: ohho 
Päivämäärä:   10.7.26 23:42:49

Aivan älytön kysymys. Mikä nyt kenellekin on kallis. Jollakin 500 on kallis, toisella on 4 hevosta tallilla, jossa kk vuokra 1200. ja hänelle se ei tuota ongelmia.

Lähettäjä: epire 
Päivämäärä:   11.7.26 02:16:34

Huono hinta-laatu on aina kallis. Hyvä hinta-laatu ei.
Mutatarhat, 9m2 karsinat, liruttava vesi, huonot pohjat, epätasalaatuinen hoito - 500 euroa maneesitallissa on kallis, koska tuote ei ole minkään väärti.

12m2 karsinat, sään ja vuodenajat kestävät tarhat, hyvät pohjat, hyvä hoito jne 1500 e ei ole kallis eikä 2000 e.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.