Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paras paukkuturvaliivi?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.7.26 22:27:06

Kokemuksia ja suosituksia parhaasta ja turvallisimmasta paukkuliivistä? Joissain on ilmeisesti jokin niskatuki ja siten parempi? Vastaavatko liivit kokoaan?

Mulla on aiemmin ollut vain palaturvaliivejä ja nyt siirryn tuollaiseen.

Re: Paras paukkuturvaliivi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.7.26 22:32:19

Ite oon aikain tykännyt freejump paukkuliivistä. On aina paukahtanut kun on pitänyt. Plussaa myös mukavuudesta ja siitä, että pystyy sovittaa esim. hööks myymälöissä.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.7.26 22:44:21

Ja onko kukaan tilannut Horse pilotin liiviä Suomeen? Kaipaisin etenkin kokemuksia tästä, sillä pohdin sen ja Freejumpin välillä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.7.26 23:48:43

Mulla horse pilot inmotion eikä istu mun päälle hieman lyhyt selkäisempänä. Jää ruttuun takaa ja edestä rinnan päälle jää tyhjää tilaa kun olkaimet jäävät roikkumaan. Muuten kiva ja paukahtanut aina kun pitänyt. Freejumpun liivi taitaa olla tällä hetkellä suosituin!

Päivämäärä:   7.7.26 01:20:23

Helite. Todettu myös toimivaksi

Lähettäjä: Chj 
Päivämäärä:   7.7.26 02:08:39

Hit-air on jo pari kertaa pelastanut henkeni.

Lähettäjä: Jgg 
Päivämäärä:   7.7.26 07:27:31

Suojaako hit air myös lantion ja lonkkien aluetta ,?
Kuka myy suomessa?

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   7.7.26 07:39:12

Hit-air'iin luotettu vuosia meidän perheessä, useampia malleja ollut. Hyvin on toiminut ja suojannut. Devente Nurmijärvellä myy, olen saanut sieltä hyvää asiakaspalvelua :)

Päivämäärä:   7.7.26 07:55:54

No se mikä sopii sinulle parhaiten päälle. Kaikki eivät sovi, se on varma asia.

Lähettäjä: service 
Päivämäärä:   7.7.26 08:10:20

Itselläkin on pyörinyt sama asia mielessä.

Veneilyn puolella en enää osta muuta kuin sellaisen paukkuliivin, jolle on saatavilla huolto, varaosat ja mielellään myös valtuutettu huolto Suomessa. Liivit pitää tarkistaa säännöllisesti, ja esimerkiksi laukaisumekanismin pitää olla korjattavissa myös takuun jälkeen.

Sen verran tiedän aiheesta, että laukaisimia on hajonnut törmäyksissä ja solkia katkennut. Tällaiset viat eivät yleensä kuulu takuun piiriin, koska takuu kattaa pääasiassa valmistus- ja materiaalivirheet, joita onneksi esiintyy melko harvoin.

Miten tämä puoli on hoidettu ratsastuksen paukkuliiveissä? Löytyykö merkeiltä huoltoa, varaosia ja korjausmahdollisuuksia, vai vaihdetaanko liivi käytännössä uuteen, jos jokin osa vikaantuu? Minulle huollettavuus ja varaosien saatavuus ovat vähintään yhtä tärkeitä kuin itse liivin suojausominaisuudet.

Lähettäjä: joo o 
Päivämäärä:   7.7.26 08:34:26

point two itsellä

Lähettäjä: Hipsis 
Päivämäärä:   7.7.26 10:47:16

Point airilla on Hyvinkäällä maailman ihanin ja ystävällisin asiakaspalvelu. Vahva suositus!

Päivämäärä:   7.7.26 10:50:21

"Hyvinkäällä maailman ihanin ja ystävällisin asiakaspalvelu"

Tämä on kiva asia, mutta ellei liivi sovikaan päälle?

Päivämäärä:   7.7.26 11:26:48

Point Two löytyy itseltäni. Perus solkimalli ei istunut, mutta vetoketjulla oleva Hunter oli passeli.

Lähettäjä: Hipsis 
Päivämäärä:   7.7.26 11:52:47

"Hyvinkäällä maailman ihanin ja ystävällisin asiakaspalvelu"

Tämä on kiva asia, mutta ellei liivi sovikaan päälle?

No, sitten valitsee varmasti jonkun muun liivin. Otin vain kantaa siihen, miten huolto yms. Sujuu. Muista merkeistä ei ole kokemusta.

Päivämäärä:   7.7.26 12:19:22

Minkä mallin/mallien alla voi käyttää tavallista turvaliiviä lisäksi?

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   7.7.26 13:15:26

Tavallista liiviä ei tarvita alle.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   7.7.26 13:29:01

Lähettäjä: Minna
Päivämäärä: 7.7.26 13:15:26

Tavallista liiviä ei tarvita alle.

Kenttäkisoissa pakollinen

Päivämäärä:   7.7.26 13:39:41

Minulla kenttäratsastuksessa Point Two solkimalli. Mikäli aikoo käyttää turvaliiviä paukkuliivin alla, on se myös ostettaessa sovitettava sen turvaliivin kanssa. Paukkuliivin täytyy olla riittävän väljä, jotta se mahtuu paukahtamaan myös turvaliivin kanssa. Itsellä on Point Twossa niin hyvät säätömahdollisuudet, että voin käyttää sitä myös ilman turvaliiviä (=saa myös riittävän pieneksi), mutta kaikkia, etenkään sellaisia vetskarillisia malleja ei välttämättä pysty säätämään, eli tarvii kaksi erikokoista paukkuliiviä, toinen käytettäväksi turvaliivin kanssa ja toinen ilman.

Lähettäjä: Miia 
Päivämäärä:   7.7.26 13:42:38

eli tarvii kaksi erikokoista paukkuliiviä, toinen käytettäväksi turvaliivin kanssa ja toinen ilman.

Ei tarvii. Minulla on Freejumpin liivi, joka paukahtaa vain ulospäin. Ei tarvitse jättää tilaa sisälle ja Lancelotin palaliivi mahtuu hyvin alle. Pärjään siis hyvin yhdellä paukkuliivillä.

Päivämäärä:   7.7.26 13:55:40

Jos hevonen vaikka kaatuu niin paukkuliivi ei auta mitään, siksi tavallinen turvaliivi on hyvä alla.

Lähettäjä: Fcg 
Päivämäärä:   7.7.26 13:58:16

Mun Hit-air menee kyllä turvaliivin kanssa ja ilman. Laittaa vaan kireämmälle tarvittaessa.

Päivämäärä:   7.7.26 15:23:29

No, itse ainakin tykkään että paukkuliivi ilman turvaliiviä alla istuu sopivasti, eikä heilu löysänä päällä. Tällainen istuva liivi ei kuitenkaan sovi turvaliivin oäälle enää. Tietenkään en nyt maailman jokaista paukkuliivimallia ole sovittanut, mutta oman kokemuksen mukaan parhaita on noi säädettävät.

Lähettäjä: Haloo 
Päivämäärä:   7.7.26 19:07:40

Kannattaa huomioida, että ulospäin täyttyvät paukkuliivit on suunniteltu istumaan vartalon myötäisesti. Jos niiden alle mahtuu esimerkiksi tason 3 turvaliivi, liivi on käytännössä liian väljä käytettäväksi yksinään.
Väljä liivi kyllä pehmentää iskua maahan, mutta ei tue vartaloa riittävästi esimerkiksi esteisiin osuessa, eikä välttämättä pysy paikallaan. Lisäksi moni vartalonmyötäinen malli ei suojaa alaselkää kunnolla. Jos liivi on liian väljä, se nousee ilmapatjan ansiosta entistä ylemmäs, jolloin alaselkä voi jäädä kokonaan ilman suojaa. Siksi oikeaan kokoon ja huolelliseen sovitukseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.
Jos tavoitteena on mahdollisimman kattava suoja, monet asiantuntijat ja erityisesti kenttäratsastajat suosivat sisään- ja ulospäin täyttyviä liivejä. Tällaisia malleja on saatavilla useilta valmistajilta.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.7.26 10:22:33

Miten noiden kanssa pystyy menemään talvella? Vai pitääkö olla erikseen paukkuliivi joka mahtuu toppatakin päälle?

Lähettäjä: XAIR 
Päivämäärä:   8.7.26 11:02:29

Mun suositus on kenttään freejumpin kenttäliivi ja muuten freejumpin tavan airbag.
Kaikki hyvin !

Lähettäjä: Fj 
Päivämäärä:   8.7.26 11:06:07

Freejumpilla on näköjään tullut uusi malli Plume, joka on kevyempi leikkaukseltaan, kyljissä säädöt ja nousevat kaulukset. Katsotaan koska tämä tulee Suomeen. Kiinnostava malli näiden kaulusten vuoksi, mutta kyljet jäävät aika avonaisiksi.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   8.7.26 11:22:31

paukkuliivi joka mahtuu toppatakin päälle?

Eihän se toppatakin päälle enää sinua suojaa. Ei mitään liiviä voi toppatakin päällä käyttää.

Lähettäjä: Hupsista 
Päivämäärä:   8.7.26 14:21:10

"Eihän se toppatakin päälle enää sinua suojaa. Ei mitään liiviä voi toppatakin päällä käyttää."

Ihanko keksit tuon omasta päästä:-)

Oon ratsinut yli 10v PointTwo proairilla kesät talvet, toppatakki ei kyllä mitenkään muuta suojausta, pikemminkin parantaa.
Nämä kenttäratsastajan mallit on nimenomaan suunniteltu säädettäviksi pukeutumisen mukaan, kuten perinteinen alle tai toppatakki talvella, kesällä vaikka alasti (tämäkin on nähty)
btw tää on ollut antoisa keskustelu paukkuliiveistä, joten väärän tiedon antaminen ei ole suotavaa, vaikka kyseessä on hötönetti.

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   8.7.26 15:20:24

Tosiaan säädettävät toimivat vaatetuksen mukaan. Itse olen käyttänyt Hit-Airia. Toisaalta nuo vartalonmyötäiset ovat nätimpiä. Olen harkinnut Racesafen Veloairea, käyttäisin vain rataesteillä kisatakin kanssa.

Päivämäärä:   8.7.26 17:09:03

"btw tää on ollut antoisa keskustelu paukkuliiveistä, joten väärän tiedon antaminen ei ole suotavaa, vaikka kyseessä on hötönetti."

Ihan valmistajan ohjeita olen noudattanut. Ja on ihan yleisesti tiedossa liian paksu takki aiheuttaa ongelmia jopa auton turvavyön käytössä. Takki varaa tilaa ja käyttäytyy väärin ongelmatilanteissa. Mutta sinä saat mennä miten haluat, käyttää liiviäsi miten haluat, mutta sinun ohjeesi ei välttämättä toimi kaikelle.

Lähettäjä: Hupsista 
Päivämäärä:   9.7.26 10:08:22

. Olisi hyvä, että kerrot mitä liivimaliia suositus koskee, niin muutkin tässä keskustelussa saavat siitä tiedon. Tämä sen takia, että liivejä on periaatteessa kahdenlaisia, ei sisään ja ulospäin täyttyviä. Toisin sanoen liiviä hankkiessa tulisi ottaa tämä sovituksessa huomioon. Itse olen kuullut, että näihin tyköistuviin malleihin ei suositella mitään paksua alle?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   9.7.26 10:24:12

Lähettäjä: Fj
Päivämäärä: 8.7.26 11:06:07

Freejumpilla on näköjään tullut uusi malli Plume, joka on kevyempi leikkaukseltaan, kyljissä säädöt ja nousevat kaulukset. Katsotaan koska tämä tulee Suomeen.

Saa jo Suomesta.

Päivämäärä:   9.7.26 10:24:33

Koskee ihan kaikkia liivejä, sekä paukahtavia, tavallisia, että ihan selkäpanssareita, että mitä enemmän vaatetta niiden alla, sitä pienemmän suojan liivi tarjoaa. Ei kypäränkään alle kuulu laittaa pipoa.

Lähettäjä: Kokemusta 
Päivämäärä:   9.7.26 10:33:31

Lähes 15v käyttänyt näitä. Helitestä tykännyt ja pidän edelleen laadukkaana. Ostin kuitenkin Point two:n ja on vielä parempi. Kannattaa miettiä, mikä on pääasiallinen käyttö. Jos tarvitsee mahtua talvivaatteetkin alle, niin silloin sellainen malli. Nämä suojaa paremmin ja alemmas kuin tyköistuvat mallit. Vartalonmyötäisiin malleihin saa integroituja takkeja, mutta itse en ole kokenut sitä kovin käteväksi ja käytännölliseksi. Löytyy myös liivi, johon ei tarvitse satulaan tulevaa remmia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.