Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pirkanmaa! Pystyynhyppijälle ratsuttajaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.7.26 07:55:37

5v hevoseni on alkanut keulimaan, sinkoilemaan ja menee välillä täysin lukkoon. Siltä on tutkittu ja hoidettu vatsahaavaa. Oma valmentajani ei enää mene sen kyytiin, koska ikänsä puolesta ei halua ottaa riskiä putoamisesta.

Etsin kokenutta ratsuttajaa, joka voisi käydä ratsastamassa sitä kotitallilla noin 2-4 kertaa kuukaudessa.

Suosituksia?

Re: Pirkanmaa! Pystyynhyppijälle ratsuttajaa?

Lähettäjä: Jolly 
Päivämäärä:   6.7.26 07:59:14

No joku syyhän sille on, miksi on alkanut noin toimimaan. Kehottaisin tutkimaan lisää kunnes syy löytyy. Tuskin kukaan muukaan ratsuttaja haluaa alkaa itseään riskeeraamaan, saati kipeällä hevosella ratsastamaan. En usko, että mikään hevonen alkaa ilman syytä yhtäkkiä keulimaan tai sinkoilemaan...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.7.26 08:02:20

Voi huoh. Just väänsin erään hevosenomistajan kanssa samasta asiasta, tosin eri alueella. Ei meinannut mennä perille, että kokeneet ratsuttajat yleensä ymmärtävät jo sen, ettei vaarallisesti käyttäytyvän hevosen kyytiin kannata mennä, kun hevosta tai sen taustoja ei tunne.

En usko, että tilannetta auttaa se, että ratsuttaja käy silloin tällöin ratsastamassa. Siinä ratsuttaja lähinnä altistaa itsensä vaaralle, kun ei tunne hevosta eikä tiedä, missä tilanteissa se reagoi milläkin tavalla.

Jos hevonen oikeasti keulii, sinkoilee ja menee lukkoon, paljon järkevämpi ratkaisu olisi viedä se ratsuttajan tallille. Silloin ratsuttaja saa kokonaiskuvan hevosesta, näkee missä tilanteissa ongelmat tulevat esiin ja pystyy rakentamaan työskentelyn sen mukaan.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   6.7.26 08:07:21

"Jos hevonen oikeasti keulii, sinkoilee ja menee lukkoon, paljon järkevämpi ratkaisu olisi viedä se ratsuttajan tallille. Silloin ratsuttaja saa kokonaiskuvan hevosesta, näkee missä tilanteissa ongelmat tulevat esiin ja pystyy rakentamaan työskentelyn sen mukaan."

Tämä. Nimenomaan kokenut ratsuttaja todennäköisimmin kieltäytyy tuollaisesta. Harva ammattilainen lähtee käymään silloin tällöin vaaralliseksi kuvatun hevosen selässä ilman, että pääsee ensin selvittämään hevosta kunnolla. Se on aika huono diili ratsuttajalle.
Ratsuttajan kotitallille vaikka kolmeksi kuukaudeksi, klinikan kautta toki.

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   6.7.26 08:10:46

Kuulostaa siltä, että hevosesi on menossa monttuun. Tutki kunnes syy löytyy ja jos ei löydy niin sisäistä ja ymmärrä, että kaikki vaivat ja kivun syyt eivät välttämättä löydy MISSÄÄN tutkimuksissa. Usko hevosta. Hankala hevonen ei ole hankala ilman syytä eikä hevonen tee mitään "ksipäisyyttään". Hankalan käytöksen takana on usein kipu eikä hevonen pysty kertomaan siitä muutoin kuin käytöksellään. Käytös ei yleensä ehdi muuttua vaaralliseksi, jos hevonen tulee ajoissa ja pienemmistä merkeistä kuulluksi. Reaktiivinen hevonen muuttuu vaaralliseksi nopeammin.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   6.7.26 08:16:50

Kukaan ei lähde itseään tapattamaan työnsä takia. Aina ensin työturvallisuus.
Voit viedä hevosen ratsuttajalle, joka pääsee systemaattisesti tekemään vaikka kk jakson. Aloittaen maasta ja varusteista. Hänellä on mahdollisuus tutustua hevoseen ja tehdä asiat turvallisesti.
Jos ongelmat ovat vasta alkaneet, eikä hevonen ole kipeä, niin harjoitukset on liian vaikeita jolloin hevonen ei tiedä mitä siltä pyydetään joka saattaa purkautua näin.
Yksi vaihtoehto on lihaksiston jumit tai epäsopivat varusteet.

Lähettäjä: Ratsuttaja 
Päivämäärä:   6.7.26 08:18:13

Tuollainen hevonen tarvitsee kokonaisvaltaisen jakson ammattilaisen hoidossa, ei yksittäisiä ratsastuskertoja. Jos ongelmaa halutaan oikeasti lähteä ratkomaan, paljon järkevämpää olisi viedä hevonen ratsuttajan tallille. Vasta kun ammattilainen näkee hevosen säännöllisesti ja pystyy seuraamaan, missä tilanteissa käytös syntyy, hänellä on realistiset mahdollisuudet vaikuttaa siihen turvallisesti ja voi myös huomata mahdollisia fyysisiä syitä, joita kannattaa tutkia tarkemmin klinikalla.

Lähettäjä: oops 
Päivämäärä:   6.7.26 08:18:47

Onko mitä tutkittu? Kuvattu kaula ja selkä, kissingspine suljettu pois?

Lähettäjä: amen 
Päivämäärä:   6.7.26 08:58:07

Lähettäjä: Ratsuttaja
Päivämäärä: 6.7.26 08:18:13

Tuollainen hevonen tarvitsee kokonaisvaltaisen jakson ammattilaisen hoidossa, ei yksittäisiä ratsastuskertoja. Jos ongelmaa halutaan oikeasti lähteä ratkomaan, paljon järkevämpää olisi viedä hevonen ratsuttajan tallille. Vasta kun ammattilainen näkee hevosen säännöllisesti ja pystyy seuraamaan, missä tilanteissa käytös syntyy, hänellä on realistiset mahdollisuudet vaikuttaa siihen turvallisesti ja voi myös huomata mahdollisia fyysisiä syitä, joita kannattaa tutkia tarkemmin klinikalla.

Tämä, ehdottomasti!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.7.26 09:04:17

Ei kukaan itseään kunnioittava ammattiratsuttaja tule kertaluontoisesti ratsuttamaan vaarallisesti käyttäytyvää hevosta.

Päivämäärä:   6.7.26 09:19:05

No kumma kyllä minä itse uskallan hevoseni selkään kiivetä. Luulisi ett ammattilainen pärjää kyydissä paremmin kuin amatööriomistaja.

Ja on tutkittu klinikalla: selkä, vatsa, suolisto, laaja ontumatutkimus etc.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   6.7.26 09:22:01

Tutkitua kunnolla hampaat ja leukaperät.

Päivämäärä:   6.7.26 09:23:07

-,
Juuri siksi he ovat ammattilaisia, etteivät ota turhia riskejä. Taitava ratsuttaja arvioi, onko työ turvallinen ja voiko hevosta auttaa sillä tavalla, mitä tarjotaan. Satunnaiset käynnit vaarallisesti käyttäytyvän hevosen luona ovat useimmille ammattilaisille huono diili.

Ja se, että omistaja on valmis ottamaan riskin omalla hevosellaan, ei tarkoita, että ammattilaisen pitäisi ottaa sama riski työssään. Omistajalla on tunneside hevoseen, ammattilaisella kyse on työstä ja työturvallisuudesta. Ne ovat kaksi eri asiaa.

Päivämäärä:   6.7.26 09:27:24

Omistaja myös tietää ja tuntee hevosen reaktiot. Silloin tällöin käyvä ammattilainen ei.

Ja hintaa tulee tuollaisesta paljon, ei kukaan muutamalla kympillä kotiin tulisi. Halvempaakin viedä ammattilaiselle. Kokeile Marshallia.

Lähettäjä: jeppis 
Päivämäärä:   6.7.26 09:45:02

"No kumma kyllä minä itse uskallan hevoseni selkään kiivetä. Luulisi ett ammattilainen pärjää kyydissä paremmin kuin amatööriomistaja."

No aloituksessa kerrot, että oma valmentajasi ei enää selkään halua/uskalla loukkaantumisen pelossa mennä, niin sellaisen kuvan kyllä saa, että hevosesi on vaarallinen ja arvaamaton.

Päivämäärä:   6.7.26 10:02:07

Pystyyn nouseminen on kyllä sen verran extreme reaktio että jotain muuta on vialla kuin ratsastuksellinen ongelma

Päivämäärä:   6.7.26 10:10:09

Voi olla myös opittu tapa. Jos sillä homma loppunut tai päässyt tilanteesta pois. Aina ei ole kyse kivusta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.7.26 10:14:50

Opittua tapaa ei myöskään saada satunnaisilla ratsutuksilla pois. Sehän olisi vain vaarallista sekä hevoselle että ratsuttajalle. Kyllä se vaatii kokonaisvaltaista työskentelyä hevosen kanssa, jotta se oppisi luottamaan taas.

Lähettäjä: jermu 
Päivämäärä:   6.7.26 11:32:14

En minä ainakaan noiden vaarallisten kyytiin halua, koska jos käykin jotain, niin se on iso raha pois pussista. Omaan paikkaan voin ottaa, että pääsen katsomaan alusta asti sitä hevosen käytöstä ja missä tilanteessa sillä menee yli.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   6.7.26 12:10:46

Valmentajasi varmasti suosittelee teidän systeemiin ratsuttajan..

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.7.26 12:12:34

Missäpäin Pirkanmaata

Lähettäjä: Toimii 
Päivämäärä:   6.7.26 12:15:03

Vaihda hevosesi talliolosuhteet toiseen paikkaan, anna sille hetken rauha elämään ja aloita ratsutus alusta puhtaalta pöydältä mikäli klinikalla ei löydy vikaa. Terkuin sivusta seuraaja.

Lähettäjä: Keula 
Päivämäärä:   6.7.26 13:10:33

Se joka tähän suostuu, on niin kokematon, ettei kannata häntä hommaan valita...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.7.26 13:16:31

Omalla paikalla näitä tehty ja "uudelleen koulutettu". Vieraalle en missään nimessä lähde stuntiksi itseäni hajottamaan. Ja ei ole mikään pikakoulutus vaan syytä varata kuukausia aikaa. Edellyttää, että hevonen on myös kattavasti tutkittu ja lausunnot siitä saatu luettavaksi.

Näitäkin tullut vastaan, että "joo, on kaikki tutkittu". Totuus on, että ehkä taivutuskoe tehty tai hiekkakuvat otettu. Ranka, selkä, SI-nivel ja vatsavaivat suljettava myös ehdottomasti pois minimissään tällaisten kanssa.

Vatsahaavakin on seurausta jostain.

Päivämäärä:   6.7.26 13:22:08

LähettäjäKeula

Päivämäärä6.7.26 13:10:33

Se joka tähän suostuu, on niin kokematon, ettei kannata häntä hommaan valita...

TÄMÄ

Kyllä minunkin mielestäni, itse ratsuttajana, sanoisin että vie ammattilaisen talliin, ihan vähintään pariksi kuukaudeksi. Tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi ja todennäköisimmin pysyviä tuloksia vs. Muutaman kerran kuussa kotona jonkun todennäköisesti aika alkutaipaleellaan olevan ratsuttajan kanssa, joka pahimmillaan loukkaa tai pääsee hengestään hevosesi kanssa. Jonka jälkeen vaihtoehdot on vielä kalliimmat, rajallisemmat tai mahdollisesti olemattomat.

Lähettäjä: Oikeesti 
Päivämäärä:   6.7.26 13:58:16

Itsellä vastaava kokemus saman ikäisestä hevosesta.
Tutkittiin,tutkittiin ja tutkittiin.
Jotain pieniä löydöksiä aluksi ja vatsahaava, sitä hoidettiin useammin.
Lopulta lopetettiin harvinaiseen syyhyn, en tiedä miten se vaikuttanut tuohon sekoiluun.
Oli lopulta myös neurologia oireita.
Eli tutki lisää, kipeä se on!
Itsellä meni melkein vuosi ramppausta klinikalla ja ihan törkeen paljon euroja.

Päivämäärä:   6.7.26 14:20:37

Meillä tuollaisen käytöksen syyksi paljastui paha kommunikaatio-ongelma mun ja hevosen välillä. Hevonen ei ymmärtänyt mitä siltä haluttiin ja valmentaja käski vaan laittamaan lisää pökköä pesään, jonka seurauksena hevosella keitti aivan yli. On aina ollut dramaattinen itkupotkuraivari-tyyppi, jos ei ole heti hoksannut, mitä halutaan. Heti kun tajuaa, niin tekee kuin mitään ei olisi koskaan ollutkaan. Mutta tässä tehtiin liikaa ja liian kovaa ja monta kertaa, hevosparka ja kyllä kaduttaa. Oltiin vielä valmentajan tallissa, niin kesti turhan kauan ennenkuin tajusin lähteä. Nyt asioita korjattu toisen valmentajan avulla ja homma pelittää. Tosin se pystyyn hyppiminen jäi tälle tavaksi paeta asioita, jos on vaikeaa tai epämukavaa. Keksi, että ylöspäin kun menee, niin kaikki avut häviää, kun en voi tehdä mitään. Aloittajalla voi olla sama seinä vastassa ja siihen ei auta, kuin peiliin katsominen ja valmentajan vaihtaminen

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   6.7.26 14:23:18

Viisivuotiaalla voi olla myös uhmaikä, jolloin on keksinyt kivan keinon päästä pois työntekotilanteista. Ammattilaiselle treeniin muutamaksi kuukaudeksi, niin erottuu, mikä on hevosen teinikäytöstä ja mikä mahdollista terveysongelmaa.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   6.7.26 14:24:29

Kysy valmentajaltasi ottaisiko hevosen vaikka pariksi kuukaudeksi omalle tallilleen? Voi olla, että suhtautuminen selkään nousuunkin muuttuu, jos pääsee tekemään hevosen kanssa töitä kokonaisvaltaisesti ja näkee sitä myös arjessa.

Päivämäärä:   6.7.26 14:31:34

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 6.7.26 09:19:05

No kumma kyllä minä itse uskallan hevoseni selkään kiivetä. Luulisi ett ammattilainen pärjää kyydissä paremmin kuin amatööriomistaja.

Ja on tutkittu klinikalla: selkä, vatsa, suolisto, laaja ontumatutkimus etc."

--

Niin kumma kyllä kun sun itse on vähän pakko. Ratsuttajan ei ole pakko. Toivottavasti kerrot rehellisesti mahdolliselle ratsuttajalle tilanteen ettei tule yllätyksiä ja ruumiita..

Lähettäjä: Ammattilainen 
Päivämäärä:   6.7.26 14:58:16

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 6.7.26 14:31:34

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 6.7.26 09:19:05

Ja on tutkittu klinikalla: selkä, vatsa, suolisto, laaja ontumatutkimus etc."

--

Niin kumma kyllä kun sun itse on vähän pakko. Ratsuttajan ei ole pakko. Toivottavasti kerrot rehellisesti mahdolliselle ratsuttajalle tilanteen ettei tule yllätyksiä ja ruumiita..

--

Tämä. Minusta tässä menee vähän puurot ja vellit sekaisin. Ei se, että omistaja uskaltaa nousta selkään, tarkoita että ammattilaisen pitäisi tehdä samoin. Kyse ei ole rohkeudesta vaan riskien arvioinnista. Hyvä ammattilainen ei todista osaamistaan ottamalla tarpeettomia riskejä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.7.26 15:06:45

Jos kerran itse uskaltaa ratsastaa, niin mihin sitä ratsuttajaa kerta viikkoon tarvitaan. Ratkaiset ongelmat itse valmennuksessa. Onnistuuhan se ihan jokaiselta joka haluaa kehittyä. Hevosta pystyy tosiaan jokainen viemään eteenpäin, se edistyy sitten siihen pisteeseen mihin kukin ratsastaja kykenee.

Mihin sä sitä ratsuttajaa tarvitset? Siihen, että se tulee kerran viikossa tekemään taikojaan sun kipeän hevosem kanssa?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   6.7.26 15:10:51

Ylläolevien kanssa samaa mieltä. Ammattilaisen tehtävä ei ole osoittaa olevansa rohkeampi kuin omistaja, vaan tehdä työnsä turvallisesti. Se on itse asiassa yksi ammattitaidon tunnusmerkeistä.

Lisäksi alkuperäinen pyyntö on vähän ristiriitainen. Jos hevonen oikeasti keulii, sinkoilee ja menee lukkoon, niin muutama ratsastuskerta kuukaudessa kotitallilla on aika epätodennäköisesti ratkaisu. Sellaisella käyntitiheydellä ratsuttaja on joka kerta tavallaan "uusi ihminen" hevoselle, eikä ehdi muodostaa kuvaa sen käyttäytymisestä. En itse lähtisi tuollaiseen järjestelyyn, jos olisin ammattilainen.

Lähettäjä: Saara 
Päivämäärä:   6.7.26 15:12:00

Ja hevosen omistaja voi saikuttaa ja olla pois omista töistään kun on pää kainalossa tai käsi paketissa, mutta hevosammattilaisen muut hommat seisoo, eli muut hevoset jää ratsastamatta ja mahdollisesti oma talli hoitamatta, jos itsensä loukkaa eli menee talous ikävästi sekaisin. Eli joutuu aina tapauskohtaisesti arvioimaan kannattaako millaisia riskejä ottaa. Lähtökohtaisesti siis jää kyllä jonkun random pystyynhyppijän luo satunnaiset kotikäynnit tekemättä, siinä kun ei ole juuri taloudellisesti kuin hävittävää.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   6.7.26 17:27:55

Mun 5v alkoi käyttäytyä rajusti ja syyksi paljastui epäsopiva satula, joka vaikutti kuitenkin kaikin tavoin sopivalta. Noin 30 sovitettua satulaa myöhemmin ja viisi tonnia köyhempänä taas kulkee kuin enkeli.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   6.7.26 17:42:20

” Jos kerran itse uskaltaa ratsastaa, niin mihin sitä ratsuttajaa kerta viikkoon tarvitaan”

Samaa mietin. Jos omistaja kykenee ratsastamaan, niin ratsastaa itse.
Jos touhu on vaarallista, tutkituta hevosta lisää.
Tai vie esim Vepsälle ja koulutatte sen uudelleen.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   6.7.26 18:59:11

Apua. Ammattiratsuttaja ei ole mikään vikakoodinlukija, joka käy kerran viikossa "korjaamassa" keulivan hevosen. Eihän ammattiratsuttajaa tai valmentajaa pyydetä selkään korjaamaan tällaista. Heidät pyydetään korjaamaan ratsastuksellisia ongelmia, kuten vinoutta, apujen läpimenoa, tasapainoa ja muuta tekniikkaa tai viemään hevosen koulutustasoa eteenpäin. Keuliminen, sinkoilu ja lukkoon meneminen eivät kuulosta pelkältä ratsastusongelmalta, vaan taustalla on todennäköisesti luottamus-, henkinen tai fyysinen ongelma. Ehkä hevosen kuulusi vaihtaa omistajaa?

Lähettäjä: '''' 
Päivämäärä:   6.7.26 19:06:29

Ei, vaan omistajan pitää korjata ongelma. Se on aivan se ja sama, saako ratsuttaja hevosen kulkemaan, hevonen testaa jatkossakin omistajaa tällä käytöksellä, koska on sen nyt oppinut. Ensin käytös kuntoon, olipa kipeä tai ei.

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   6.7.26 20:25:29

Mistä isäoriista..?

Lähettäjä: Well 
Päivämäärä:   6.7.26 21:19:32

Pitäiskö sun kokeilla eri valmentajaa, jos ongelma on mielestäsi ratsastuksellinen?

Päivämäärä:   6.7.26 22:20:08

CR noita ongelmallisia ratkonut, en tiedä tuleeko kotiin mutta kysy onko tilaa ottaa ratsutusjaksolle

Päivämäärä:   6.7.26 22:56:02

Muakin kiinnostaa mikä isäori.

Lähettäjä: ei. 
Päivämäärä:   6.7.26 23:08:10

Minua taas kiinnostaa emä ja emänisä.

Lähettäjä: Varsahaaveita 
Päivämäärä:   7.7.26 08:18:23

Meinaatteko, että kyseessä voisi olla geneettinen "vika"?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.7.26 08:25:47

"No kumma kyllä minä itse uskallan hevoseni selkään kiivetä. Luulisi ett ammattilainen pärjää kyydissä paremmin kuin amatööriomistaja."

Tämän takia kiertäisin aloittajan hyvin kaukaa. Oma hevonen on oma, ratsuttaja ei sitä tunne yhtä hyvin kuin omistaja, jolloin riski on silloin suurempi. Mitä kokeneempi ratsuttaja sen valkoivampi asiakashevosten suhteen. Kaikkien selkään ei kannata mennä. Pystyynnousu on aina vaarallista. Jos hevosella tapana nousta kynttiläksi pystyyn esim. muutaman kerran kuukaudessa ratsastajan kanssa, luokittelisin hevosen vaaralliseksi.

Lähettäjä: joo o 
Päivämäärä:   7.7.26 08:33:18

hevonen testaa jatkossakin omistajaa tällä käytöksellä

Anteeksi mutta hevonen ei osaa testata ihmistä. Se ei osaa ajatella että olempas nyt ilkeä ja hyppään pystyyn kun tuo omistaja on selässä. Huonoon käytökseen on AINA joku syy. Syy voi olla huono ratsastaja, liian vaikeat harjoitukset, epäsopivat varusteet, ristiriitaiset avut, ulkoiset ärsykkeet, kipu...

Mutta huvikseen hevoset ei ole ilkeitä. Vaaralliset hevoset (ryöstäjät, keulijat ja pukittelijat) ensin hoidetaan kuntoon ja sitten koulutetaan uudelleen. Itse aloitan käymällä kaikki varusteet läpi, sitten katsotaan lihaksisto läpi jos niissä kummassakaan ei ole vikaa, mennään ell luo. Jos sielläkään ei ole vikaa on aika katsoa peiliin otta hattu kuoraan ja soittaa apua paikalle.

Jos ongelma on ratsastuksessa niin se korjaantuu korjaamalla omaa tekemistä. Tässä ei kuitenkaan käy ilmi missä tilanteessa hevonen hyppää pystyyn, eli koittaa päästä pois epämiellyttävästä tilanteesta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.7.26 08:59:08

Ei ehkä testaamista, mutta opittu käytös. Joka vahvistuu, kun pääsee tekemään sitä uudelleen ja uudelleen.

Esim. Meillä YHDEN kerran hevonen pääsi irti, kun se päästettiin vain karsinan ovelta eikä talutettu karsinaan asti. Tekikin nopean käännöksen ja kirmasi vapauteen. Sen jälkeen se kokeili sitä kuukausia ja aina karsinan ovella koitti pyörähtää pois.

Varmaan kovin kipeä oli sekin ainakim htnetin mieleestä. Vähintään masentunut ja itsetuhoinen, kun kirmasi vapaudessaan vielä autotiellekin. Enpä tajunnut terapeuttia sille tilata. Tai jotain kuiskaajaa tai äänimaljahoitoja.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.7.26 09:05:32

M, Juuri näin, että opittu käytös voi vahvistua, vaikka alkuperäinen syy olisi poistunutkin. Toisaalta en näkisi tätä joko–tai-asiana. Käytös voi alun perin alkaa kivusta, epäsopivista varusteista tai väärinymmärryksestä ja myöhemmin muuttua opituksi tavaksi. Siksi olisi tärkeää ensin sulkea fyysiset syyt pois ja sen jälkeen miettiä, miten käytöstä lähdetään muuttamaan. Molemmat voivat olla yhtä aikaa totta.

Päivämäärä:   7.7.26 09:05:47

Itselleni on tarjottu että kävisin sisäänratsastamassa 3v pv oria tallilla jossa ei kenttää, kevättalvi ja hevonen kengätön. Ei käsitelty. Talli kaukana ja keskellä ei-mitään. Omistaja tarjosi diilistä 30e kerta, pelkkiin bensoihin menisi 15e/krt ja ajoaika pitkä. Ei kiitos!!!

Jäi omistajalle itselle tehtäväksi niin sielläpä seisoo ladon takana.

Turvallisuustekijät ratsuttajalle:
- kentällä aidat
- hevonen säänmukaisesti kengitetty/pysyy pystyssä
- sairaala lähellä jos sattuu vahinko

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   7.7.26 09:40:21

Ei tuohon hommaan tartte mitään kokenutta lajiratsuttajaa, vaan sisäänratsastaja jolla kokemusta useamman nuoren sisäänratsastuksesta. Viet sen toki sisäänratsastajan tallille...

Lähettäjä: Tyyne 
Päivämäärä:   7.7.26 13:05:13

Ei löytynyt Suomesta vein Viroon sain takaisin asiallisesti toimivan hevosen.

Lähettäjä: Noniin 
Päivämäärä:   7.7.26 21:08:47

Jos tuo käytös johtuisi ratsastajan ja hevosen kommunikaatio ongelmista, tai hevosen "testailusta" olisi valmentajasi sen heti huomannut ja etsinyt siihen kanssasi ratkaisun ennenkuin ongelma olisi päässyt noin pahaksi.
Kun hevonen alkaa tolla tavalla "keulimaan, sinkoilemaan ja menee välillä täysin lukkoon" niin kyse on käytännössä aina kivusta.

Kaularangan ongelmalta vahvasti kuulostaisi oireiden perusteella. 5v on myös todella yleinen ikä sen osalta että silloin se kaulan oireilu alkaa olemaan näkyvää ja tuntuvaa, kun on ollu kasvupyrähdykset ja treenin määrää nostettu.

Eli ensimmäisenä viet sen hyvälle klinikalle jossa selvitetään missä oon niin tuntuva kipu että aiheuttaa tuommoisen käytöksen. Viikki, Equivet tai Paippiset esim. Kannattavampaa ajaa suoraan johonkin noista kaukaakin, tulee halvemmaks kun se että ravaa joka kuukausi jossain Teivossa tms.

Sitten kun tutkittu ja hoidettu niin ammattiratsuttajan talliin ratsutusjaksolle uudelleenkoulutettavaksi, tai vaihtoehtoisesti otat ratsuttajan kotiin käymään, alkuun 4-5krt viikossa, sen jälkeen aletaan pikkuhiljaa laskemaan määrää.

Simple as that.

Lähettäjä: Viuviu 
Päivämäärä:   7.7.26 21:30:27

Veisin ravitallille

Päivämäärä:   8.7.26 07:57:21

Kuulostaa hyvin tutulta ja taidan tietää aloittajan. Ap on tainnut vaihtaa valmentajaa tiuhaan tahtiin, ja kukaan valmentaja ei ole hevosta nähnyt tarpeeksi säännöllisesti, jotta voisi ottaa kantaa tuohon käytökseen. Ei ihme ettei nykyinen valmentaja nouse selkään, kun nähnyt hevosen vuoden aikana ehkä kaksi kertaa..

Lähettäjä: Mites 
Päivämäärä:   8.7.26 13:07:26

.. Marshall horses, ovatko vielä aktiivisia? Jos hevonen hyppii pystyyn, ei mikään pari kertaa viikossa ratsuttelu tule ratkaisemaan ongelmaa. Suosittelen hoitamaan kivut kunnolla ja sitten aloittamaan ongelmahevoskouluttajan kanssa ns alusta.

Lähettäjä: Kbh 
Päivämäärä:   8.7.26 15:23:14

Seuraavan kerran kun hyppää pystyyn raipalla korvien väliin, ei kovin voimakkaasti,sillä paksummalla päälä.Tulee katto vastaan hevoselle.Jos tähän lopettaa pystyyn hyppimisen niin ei oo ehkä kipeä.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   8.7.26 18:07:23

päälä?

Lähettäjä: Tieto 
Päivämäärä:   8.7.26 19:14:06

Marshall ei enää tee, sairastunut.

Lähettäjä: Vastuu 
Päivämäärä:   8.7.26 19:17:42

Klinikan kautta nämä AINA. Röntgen vähintään.

Päivämäärä:   8.7.26 19:18:31

Harva ratsuttaja ottaa tapapystyynhyppääjän.

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   8.7.26 19:26:34

Hevoset ei käyttäydy noin ilman syytä. Kivun lisäksi toinen vaihtoehto on pahat henkiset traumat. Tiedän yhden nuoren jota tallinpitäjän tytöt tahalleen kiusasivat. Jättivät heinät antamatta ja säikäyttelivät kun sillä aloitettiin ratsutus, koska hevosta ei myyty heille.

Lähettäjä: minä vaan 
Päivämäärä:   8.7.26 21:25:28

Kyllä meillä on aina tuon tyyppisen tai muun käytösongelman takaa löydetty kipu joka aiheuttanut käytöksen. Osalle tullut myös vatsaongelmia, ja osalle ei. Mutta ennenmin tai myöhemmin taustalta löytynyt aina vamma. Joskus etsintä on löytynyt jopa skintin ja mangneetin ja muiden tutkimusten jälkeen vasta ruumiinavauksessa. Mutta aina taustalla on ollut vammasta johtuva kipu. Hevonen ei ole pahuuttaan käytösongelmainen.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   8.7.26 23:13:23

Tutkituta kaula ja muistakaa, kun aina hoettu röngtenistä että tulehdukset ei näy sitten sillä, vaan vaatii ultran!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.