|
Lähettäjä: --
Päivämäärä: 10.7.26 13:49:40
Omat hepat asuvat r.koulun yhteydessä olevalla tallilla. Talvella tunteja on viikon jokaisena päivänä ja hevoset tekevät töitä pääsääntöisesti sen 2h/pv. Välillä vähemmän ja joskus harvoin 3h/pv, jos on useampi kipeänä ja saikulla. Väliin vapaapäiviä. Mutta mitään täysin selkeää rytmiä ei ole. Riippuu tosi paljon hevosesta. Joillekin on parempi liikkua kevyesti joka päivä ja toisille taas parempi saada kokonaan vapaita päiviä väliin. Eli enemmän mennään hevosten yksilölliset tarpeet edellä.
Jouluna on aina viikon loma ja kesällä 3vk laidunloma. Tallilla ei ole hirveästi laitumia, joten vihreään totutetaan ihan aluksi syöttelemällä pihalla tai antamalla hevosten vuorotella parilla pienemmällä laitumella. Sen lisäksi vihreää niitetään ja annetaan tarhoihin. Eli ei mitenkään kylmiltään kuskata laitumille.
Hevosia myös hoidetaan laitumilla eli käydään kerran vuorokaudessa tsekkaamassa, tarvittaessa ötökkäloimitetaan ja laitetaan ötökkämyrkkyjä ja aurinkorasvoja. Löytyy myös katokset ainakin kaikista laidunpaikoista missä olen itse käynyt. Tarvittaessa tuodaan hevoset takaisin tallille, jos jostain syystä tarttee. Niinkin on joskus yksittäisissä tapauksissa käynyt.
Ennen kuin tunnit virallisesti alkaa, hevosia liikuttaa pari päivää tutummat ihmiset, koska selkeästi loman jälkeen useimmilla on hiukan normaalia enemmän virtaa. Ja siitä sitten hiljalleen takaisin arkeen. Ei noiden kunto nyt parista viikosta laske, koska ihan perusterveitä ja hyväkuntoisia hevosia ovat.
Selkeästi tekee hevosten pääkopalle hyvää, että saavat olla ajoittain hiukan lomailemassa. Pari kertaa muutenkin vuodessa on pitkiä viikonloppuja, kun talli hiljenee. Esimerkiksi juhannus on yksi sellainen.
Olen huomannut omassakin hevosessa, että välillä tekee hyvää antaa lomailla ja pohtia juttuja. Varsinkin se 4-5v hevonen tuntui oppivat asiat siellä pellossa, mitä oli harjoiteltu ennen lomaa. Lomaa ennen jutut oli vielä vaikeita, mutta loman jälkeen usein ne vaikeat asiat ei olleetkaan vaikeita. Ja iäkkäämpien hevosten kanssa taas mahdolliset mikrovauriot saavat aikaa korjautua. Huomaa sen itsekin, kun tekee fyysistä työtä, niin välillä pieni loma on oikein hyväksi nivelille. Nuorempana ei ollut ongelmaa, mutta iänmyötä elimistö tarvitsee aikaa palautuakseen ja korjatakseen itseään.
|