|
Lähettäjä: Tuottaja
Päivämäärä: 4.7.26 02:39:19
"Kerrotko vielä miksi kakkossadon annetaan myös kasvaa niin @!#$ pitkälle, että siinä on puolet kuollutta heinää ja jotain sieniä ja mättäitä? Miksi sitä ei korjata samalla asteella kuin lehmille, niin että siinä tosiaan olisi vain sitä lehtä? Ja vaikka toinen sato ei kuulemma kasvata kortta, niin ainakin kaikki odelmat mitä itse olen ostanut ovat kyllä sisältäneet jonkin kasvin kortta enemmän kuin tarpeeksi.
Ajoissa tehtyä monilajikkeista kuivaa heinää ja laadukasta lehtevää odelmaa valkuaiseksi sitä tarvitseville. Mahdoton ilmeisesti saada?"
- Lehmien rehuntekoon nurmi on usein erilaista (yleensä puna-apilapitoista) ja ykkössato tehdään ennemmin kuin hevosheinä, koska se ajetaan suoraan aumaan tai muoviin ja kuiva-aine on vaan jotain 30-35% (hevosten esikuivatussa 60-80 ja kuivassa min. 83%) ja koska ykkössato tehdään ennemmin, ehtii tehdä vielä sen jälkeen toisen ja jopa kolmannenkin sadon.
Eli täysin eri tuote kuin vaikkapa se pikkupaaliin tehtävä kuiva heinä. Ei pikkupaaleja saa edes paalattua tai heinää pöyhittyä tai karheelle ilman kortta. Kuivaheinän olisi myös hyvä saada kuivaa kunnolla pellossa ennen kaatoa, se ei onnistuisi, jos se olisi vaan lyhyttä nurmea. Heinä ja nurmi on käytännössä kaksi eri asiaa ;) Heinällä on aina vähän pituutta.
Odelmaa en itse tee enkä ole koskaan syöttänyt, mutta toiseen topaan jo taannoin vastasinkin, että odelma on verrattain uusi juttu ja trendi. Ennen syysheinää pidettiin lehmärehuna ja hevosille syöttökelvottomana, juurikin, koska siitä on syksyllä tai loppukesästä enää vaikea saada hygieeniseltä laadultaan hyvää ja se on usein myös sokerista. Loppukesä on kostea ja sateinen, ei silloin voi mitään paalata jos on märkää, harva tahallaan sitä heinäntekoa viivyttää, mutta kelit on tässä maassa mitä on ja kun ilmankosteus on kova, kasvaa ne sienet sun muut.
Ja joo monilajikkeista aikaisin tehtyä kuivaa saa kyllä, minulla on tälläkin hetkellä ladot täynnä juhannuksena tehtyä monilajikkeista kuivaa hyvillä analyyseillä. Ei vaan viitsi enää tehdä, kalusto lähtee myyntiin ja ensi kesänä minäkin teen ihan jotain muuta kuin heinää :)
Aada: Niittyleinikkeihin tehoaa sama kuin voikukkiin. Mulla käy urakoitsija myrkyttämässä kun en ole itselle lupia jaksanut hankkia, niin en muista valmistetta. Enkä myrkytä joka vuosi, about joka toinen vuosi on pahimmat kohdat menty. Lisäksi kun kylvää heinää lisää (vaikka sitä timoteitä) niin se estää rikkaruohojen syntyä myös.
|