Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Keräykset varsojen hoitoihin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.7.26 18:50:55

Siis miksi niitä tammoja astutetaan, jos ei olla valmiiksi mietitty millä rahalla se mahdollinen Viikin reissu varsan kanssa kustannetaan? Näitä keräyksiä on yhdellä jos toisella. Rahattomien ei tulisi edes pitää niitä hevosia saati varsottaa.

Re: Keräykset varsojen hoitoihin

Lähettäjä: hep 
Päivämäärä:   3.7.26 22:01:56

Kyllä mä olen muutaman euron laittanut, tuskin kellään on 10000 euroa sukan varressa tälläisiä varten.

Päivämäärä:   3.7.26 22:14:42

Ja kateellisten ei tulisi netissä huudella. Voit sinäkin vapaasti pyytää apua ongelmiisi, jos tahdot.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   3.7.26 22:30:58

Ei varmaan sukan varressa mutta aina voi ottaa lainan..helppoja se on nyt hevonen hankkia kun tietää että keräys pystyyn, jos tulee tarve ja muut maksaa. Nyt on periaatteessa kaikilla varaa hevoseen kun keräyslupa ei vaadi mitään. Ja aina joku maksaa niin kyllä se kymppitonni tuulee äkkiä täyteen.

Lähettäjä: ses 
Päivämäärä:   4.7.26 00:02:53

Eipä näistä keräyksistä ole kukaan mahtanut koskaan kauhean isoja rahoja keräillä? Pl. jos ei ole jo isomman luokan somejulkimo alunperinkin.

Se on totta, että realismi pitää olla siinä, mitä lähdetään hoitamaan, ja asiat ajatella etukäteen järjellä eikä tunteella, jo kun tammaa lähdetään varsottamaan. Mutta kun on HÄTÄ, ja pitää tehdä nopeita päätöksiä heti, realismi ja järki lentää ikkunasta. Kulut juoksevat äkkiä, mutta jos on päättänyt hoitobudjetiksi jonkun tietyn summan, onko sydäntä luopua leikistä ja lopettaa tamma/varsa tämän rajan tullessa vastaan, jos toivo selviämisestä on muuten vahva? Lopputulos voi silti olla että laskua kertyi kymppitonni, ja menetit molemmat. Tämä on lainanakin iso summa maksettavaksi, joten ymmärrän kyllä, että lähipiirissä voi herätä halu auttaa.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   4.7.26 06:18:42

Varsavakuutus kattaa

Päivämäärä:   4.7.26 06:19:28

Pitää vaan raaskia maksaa se vakuutus eikä luottaa hyvään tuuriin

Päivämäärä:   4.7.26 07:49:08

Kymppitonni on pikkuraha, jos ei sellaista ole laittaa niin ei harmaan kannattaisi yrittää kasvattaa

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   4.7.26 08:19:12

Ei riitä multa,sympatiaa ruinaajille. Mulla on sukan varressa paljon enemmän rahaa. Silti en lähtisi hevosta hoidattamaan kymppitonnilla. Mikä @!#$ ihmisiä vaivaa, että kehtaavat ruinata rahaa tuollaiseen?? Hevosen omistaminen ei ole perusoikeus. Se lopetetaan, jos ei ole rahaa hoitaa. Jos halutaan rahaa, kysytään LAINAA sukulaisilta, tuttavilta tai pankilta. Ei mitään vitun ilmaista rahaa eläimen hoitamiseen.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   4.7.26 10:11:48

Itse mietin lähinnä onko varsalla mahdollisuuksia normi hevosen elämään, jos keuhkot noin kovilla alkumetreillä. Kyllähän se jäljet jättää

Päivämäärä:   4.7.26 10:15:00

Kyseisessä tapauksessahan varsan tilaa ei voitu tietää etukäteen jotta asialle olisi jotakin voinut tehdä. Jos olisi ollut mahdollista hoitaa aiemmin niin hoidot olisivat todennäköisesti huomattavasti edullisempia, tottakai akuutti päivystyshoito on kallista. Ja mitä kyseisestä tapauksesta tiedän ja heidän elämäntilanteestaan niin joo heillä on varmasti ollutkin se 10t ”sukanvarressa” näitä varten. Heidän kohdallaan on vaan kohtalo puuttunut peliin ja näitä 10t operaatioita on ollu useita lyhyen ajan sisään, omistajista tai hevosesta riippumattomista syistä. Eikä tällainen pienkeräyslupa tarkoita sitä että rahaa ruinataan ja käsketään ihmisiä maksamaan koko hevosen hoito. Ei tietenkään. Kaikilla tulee lompakossa raja vastaan jossain kohtaa tällaisessa tilanteessa ja sitä on turha huudella että älä pidä ja hoida hevosta jos se siihen ei ole rahaa… Varsan omistaja kirjoittikin ihan avoimesti tilanteen ollessa akuutti että mietitään tosissaan mitä tehdään varsan kanssa koska hoito on niin kallista. Keräys on täysin vapaaehtoinen ja jos sua ei kiinnosta niin thats fine, monella on vain halu auttaa pulassa olevia ja varsinkin jos itse on kokenut vastaavaa. Tottakai jos keräys ei lähde lentoon, he maksavat varsan hoidot omasta tai tekevät lainahakemuksen. Keräys on vain avunpyynto hankalassa tilanteessa! :)

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   4.7.26 10:15:16

Ei muuten saa enää lainaa helposti, joten ei se ole välttämättä vaihtoehto. Vakuutus olisi hyvä kyllä olla olemassa.

Surullista kuitenkin on se että täällä netissä nimettömänä lynkataan ja se että ihmisistä on tullut kylmiä ja välinpitämättömiä. Nähdään vain se oma napa, ollaan minä minä minä.

Päivämäärä:   4.7.26 10:20:26

Siinä vaiheessa kun on varaa kilpailla KV tasolla, löytyy tonnin kypärät ja saappaat. Pitää ihan omalla rahalla nöyrästi maksaa myös hevosten terveydenhoito. Tai vaikka myydä yksi hevonen. Niin ne muutkin rahoittaa harrastustaan.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   4.7.26 10:36:24

Miten nämä keräykset on joltakin pois, mitä haittaa näistä on? Antaa ihmisten pyytää ja ja tkaa itse somen selaamista.
Itsevolen ollut tilanteessa missä tammaa ja varsaa pelastettiin isolla rahalla, siinä kyllä hämärtyy rahan arvo ihan täysin ja haluaa tehdä kaikkensa.
Mutta sama miten teet, teet väärin, pyydät rahaa (tai msksat itse) väärin, lopetat kun rahkeet ja rahat ei riitä, väärin. Ja ihan joka tapauksessa hoidit ja yritit ihan liian vähän, tai ihan liian paljon.

Lähettäjä: ......... 
Päivämäärä:   4.7.26 10:36:42

Onko kerääjät tulleet astaloiden kanssa repimään aloittajan lompakosta viimeiset eurot vai mikä asiassa ahdistaa?

Suomalaiset ovat "ihanan" solidaarisia ja auttavaisia ja empaattisia otuksia.
(Suomalaiset on muuten rankattu maailman epäempaattisimmaksi kansaksi ja sen huomaa).

Päivämäärä:   4.7.26 10:49:34

Ennen keräystä kannattaa miettiä, miten käyttäytyy. Ei pelkästään kotona, tai lähiympäristössä. Vaan ihan kaikkia kohtaan, esimerkiksi kilpailuissa. Jos et osaa olla kohtelias, asiallinen ja fiksusti tuntemattomia kohtaan, miten kuvittelet, että saat heiltä rahaa, kun hätä iskee.

Ei koske pelkästään tätä keräystä, vaan ihan jokaista.

Tähän keräykseen mainittakoon, että tyttärestä ei valittamista, hän on käyttäytynyt hyvin. Mutta tässä rahankeräyksessä on mukana ei niin hyvin käyttäytyväkin.

Päivämäärä:   4.7.26 10:56:30

Minä autan kyllä apua tarvitsevia mutta en tällaisten kerjuiden kautta! Asiaan, joka ei ole välttämätöntä. Jos ei pysty lopettamaan hevosia, kun rahat loppuu, niitä ei hankita. Ihan sama kuinka monta huonoa tuuria on tms., hevoset maksetaan itse! Töihin tienaamaan ja järki päähän. Sen järjen pitää toimia myös siinä akuutissa,tilanteessa, varmasti kaikki tietää pankkitilinsä saldon. Jos ei lainaa saa, niin kertoo varmaan jotain ihmisen maksukyvystä.

Päivämäärä:   4.7.26 11:00:18

Aloittajana en ole lynkkaamasaa ketään. Ainakin kolme keräystä tullut jo somessa vastaan ja varsoja syntyy edelleen.

Vakuutus ei paljoa maksa vs. varsan hoiti Viikisssä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.7.26 11:17:26

Eikös tällä mainitulla tapauksella ole piha täys hevosia. Että ei niin huono-osaisia tai varattomia kuitenkaan. Joku pihan elukka myyntiin ja kustantaa niillä varsan kulut eikä kerjäillä muilta.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   4.7.26 11:18:35

Se vakuutus ei ole mikään autuaaksi tekevä asia. Korvauskatot ovat tyypillisesti muutaman tonnin luokkaa ja ihan kaikkea ei korvata.

Oma varsa oli hoidossa Viikissä joitakin vuosia sitten. Sikiövakuutus oli voimassa, "oikea" vakuutus olisi tullut voimaan viikko sairastumisen jälkeen. Vakuutus kattoi 4 tonnin laskusta vain 1600e. Osa laskusta oli ei-korvattavia kuluja ja niidenkin jälkeen laskun summa oli suurempi kuin korvauskatto.

Päivämäärä:   4.7.26 11:41:10

Tänä kesänä eräskin varsan omistaja jonka tallissa kaikki hevoset hieman riutuu nälkää vinkui rahaa maksuihin. Ja sai keräyksen viikkiin. Harmittaa että ihmiset uskoo someja ja luulee kaikkien olevan hyviä hevosille.
Kasvattaminen on kallista eikä kaikkien tulisi sitä tehdä varsinkaan ilman rahaa.

Päivämäärä:   4.7.26 12:27:35

Mietin oikeasti sitä, että hädässä olevaa voisin auttaa, mutta ensisijainen tekeminen voisi kyllä olla tinkiminen elintasosta ja vaikka tavaroiden myyminen. Veikkaan että aika monelta keräysten tekijöiltä löytyy kaikkea kamaa monen kymmenen tonnin edestä. On pelit ja vehkeet, mökit ja veneet. Käydään kynsi-, ripsi- ja hiushuolloissa. Merkkivaatteita ja -varusteita saisi myytyä vaikka Vintedissä ihan kohtuullisen nopeasti.

Ennen oli normaalia pistää suu säkkiä myöden saadakseen tavoitteet toteutumaan. Nykyään itketään vaan kurjuutta ja odotetaan että muut hoitavat asiat kuntoon.

Eikä tämä koske pelkästään hevosväkeä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.7.26 13:09:38

Tämä ilmeisesti mainuttu tapaus, ilmo myös fb:ssä fwb sivustolla.

Vinkkejä vinkujalle
- Jonkun hevosen myynti
- Tavaroiden/varusteiden myynti, kalliit merkkikamat viuhuu somessa, niistä saanee euroja.
- Se oma ratsikoulu voi järjestää kisat ja buffan ja ne varat käytetään varsan hoitoon
- Joku muu oman ratsikoulun tempaus, jossa ihmiset voivat auttaa, mutta saavat samalla jotain pientä vastinetta.

Ja vaikka varsa nyt on hengissä, tuleeko siitä kilpahevosta saati edes käyttöhevosta? Vaivaista on kurja elättää pitkään.

Päivämäärä:   4.7.26 13:19:00

Tänä kesänä eräskin varsan omistaja jonka tallissa kaikki hevoset hieman riutuu nälkää vinkui rahaa maksuihin. Ja sai keräyksen viikkiin. Harmittaa että ihmiset uskoo someja ja luulee kaikkien olevan hyviä hevosille.
Kasvattaminen on kallista eikä kaikkien tulisi sitä tehdä varsinkaan ilman rahaa.

Tämä. Myy joku tai lopeta kasvattaminen.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   4.7.26 13:40:42

Mulla oli jokunen vuosi sitten rakas hevonen ähkyleikkauksessa Viikissä ja vaikka itse leikkaukseen oli rahaa tilillä niin jälkihoito venyi yli viikon ja kun tietää että vrk hyvinkin maksaa tonnin niin siinä tapauksessa äkkiä oli mietittävä mistä rahaa, kun ei ollut vakuutusta. Olin opiskelijana työn ohessa ja oikeutettu opiskelijalainaan, joten nostin ne kaikki mitä sain irti. Pankista kyllä soitettiin että mikä juttu, niin sanoin että akuutti tarve auto remppaa varten kun se oli ainoa keino liikkua koululle ja takaisin välimatkaa n. 100 km.

Joten opintolainaa lyhennän edelleen ja hevonen on hengissä, mutta enää en leikkauttaisi ja hoidattaisi viikkotolkulla. Hevonen toipui kyllä hyvin ihan kilpailutasolle ja pärjäsikin. Kyllä se kannatti kuitenkin.

Päivämäärä:   4.7.26 13:43:10

Eihän nää lainaa ota. Se pitäisi maksaa takaisin. Kun joku kerta ilman antaa, niin helpointa.

Lähettäjä: :] 
Päivämäärä:   4.7.26 13:50:30

Autan oikeasti apua tarvitsevia. Mutta siinä vaiheessa kun ihmisellä on laittaa kymmeniä tuhansia hevosen ostoon, viisi tonnia satulaan, tonneja kypäriin ja saappaisiin, ajellaan seitsemänkymmenen tonnin autolla, niin siinä kohtaa en todellakaan auta. Aina voi vaikka myydä sen auton ja vaihtaa halvempaan.

Lähettäjä: lilla 
Päivämäärä:   4.7.26 15:09:51

Kymppitonnin laku pitää olla valmis ottamaan vastaan heti, jos heikon varsan Viikkiin hinaa. Siksi moni lopettaa heikon huonoennusteisen varsan heti kotitallilla. Jo valmiiksi tavallista heikompaan varsaan ei lähes koskaan kannata kymppitonnia sijoittaa.

Toki onhan se kätevää sijoittaa jonkun muun rahoja!!

Päivämäärä:   4.7.26 15:15:02

Eiköhän ole jo tarvittavat asiat myytykin ennen pienkeräyslupaa.

Tiedän itse miltä tuntuu olla varsan kanssa vastaavassa asemassa, lahjoitin. Ei ole minulta pois.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   4.7.26 15:24:37

Hyvä kun aloittaja muistutti asiasta. Käynpä lahjoittamassa.
Kun olen itse saanut rohkaisua harrastukseen ja apua hevosten kanssa heiltä, niin nyt on paikka auttaa takaisin. Kaikkea hyvää heille jatkossa.
Epäonnea onkin jo ollut poikkeuksellisen paljon ja enemmän kuin riittämiin.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   4.7.26 15:52:56

Miten se on teiltä pois! Ei kukaan pakoita lahjottamaan. Minä kävin ihan vapaaehtoisesti antamassa pienen summan.

Ja hienon naiivi kuva täällä vakuutuksista. Kaikissa nykyvakuutuksissa on tosi rajattua että mitä hoitoja korvaavat ja kuinka paljon. Jos saat Viikistä 10 tonnin laskun niin ei tod mene vakuutuksesta kaikki. Omavastuu taitaa olla kaikissa nykyvakuutuksissa 25% tienoilla ja korvauskatto rajattu.

Kaverin heppa teki Viikissä myrkytyksen takia 8 tonnin laskun. Vaikka hänellä oli laaja LähiTapiolan hoitokuluvakuutus, korvasi se vain tietyt akuutit toimenpiteet (lähinnä nesteytyksiä ja vastaavia) eikä esim. verikokeita tai laboratorioanalyysejä tai mitään tutkimista. Yli 6 tonnia jäi itselle maksettavaa. Ja tiedän taustat tarkasti, koska kävin papereita kaverin kanssa yhdessä läpi, kun apua pyysi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.7.26 15:57:53

Hevosharrastus, saati kasvatus, ei ole mikään perusoikeus. Ne harrastaa ja kasvattaa, joilla resurssit siihen riittää. Turha maksattaa harrastusta muilla.

Päivämäärä:   4.7.26 16:56:01

Jos ei ole varaa, ei hommata ja pidetä. Jos ei ole varaa ostaa ja huoltaa autoa, et osta. Jos ei ole varaa ostaa ja ylläpitää taloa,et osta. Jos ei ole varaa ostaa kolmen tonnin pyörää, et osta. Joko haet lainaa ja ostat, jos on varaa maksaa laina ja ylläpito, tai sitten ostat halvemman tsi et osta lainkaan. Koskee elämässä ihan kaikkea autoista taloihin ja erityisesti hevosia, joita kukaan ei tarvitse elämiseen eikä ole perusoikeus. Myyntiin tai monttuun, kun rahat loppuu. Hävettäisi olla tuollaisen kerjuulaisen tuttu tai sukulainen.

Päivämäärä:   4.7.26 17:07:18

Se pieni jo maailmassa oleva elävä olento on aika eri asia kun talo tai auto. Moniko täällä pistäisi kylmäverisesti varsan pois, vaikka sillä olisi hoidon kanssa hyvä ennuste?

Päivämäärä:   4.7.26 17:23:54

Toinen . tottakai on eri asia, mutta oikeastiko luulet, että noilla kv-kisaajilla, matkustelijoilla jne ei olisi mitään, mitä myydä? Niitä autoja, satuloita jne?

Ei tässä häiritse se, että apua annetaan vaan se, että ne, jotka hyväsydämisenä antavat rahaa näihin ovat paljon vähemmistö varoissa kuin rahaa pyytävät. Joku kv-kisaaminen vie helposti 100 000 € väh vuodessa. Niistä kun nipistää, niin saa kivan hätävarakassan hevosten sairauskuluihin.

Päivämäärä:   4.7.26 17:28:24

Tänäkin kesänä huono hevosenpitäjä Lohjan suunnalta sai rahaa keräyksellä. Ei kuule todellakaan pidä hyvin eläimiään. Siksi sattuu ja tapahtuukin enemmän kuin muille.
Ei kannata uskoa niitä sosiaalisen median tilejä, niillä voi huijata että välitettään eläimien hyvinvoinnista.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   4.7.26 17:46:43

Tämä ketäyskulttuuri on kyllä jännä ilmiö. Ennen rahaa keräsivät yhdistykset, nykyään tuntuu, että yksityishenkilöiden keräyksiä osuu silmään tämän tästä. Vaikka eihän siinä, pyytää saa, ja ne lahjoittaa, jotka haluaa. Olisi varmaan itsekin pitänyt laittaa keräys pystyyn, kun oman lemmikin (ei siis hevonen) saldo ylitti 5000e, nyt taidetaan jo lähestyä 7000 euroa. Vakuutustahan ko. otuksella ei ollut, mutta lopulta laskeskelin, että kun sitä olisi ensimmäiset vuodet maksettu "turhaan" ja osa toimenpiteistä ei ollut edes korvattavia, niin lopputulos olisi varmaan ollut +-0. Menihän siinä ei-niin-isotuloisella talous vähän tiukille, mutta realisoin vähän nopeasti rahaksi muutettavaa omaisuutta, nostin luottorajaa ja yksinkertaisesti pienensin muuta kulutusta. Nyt on hyvävointinen eläin, joka toivottavasti elää vielä toisen mokoman.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   4.7.26 17:52:14

En ymmärrä näitä enkä lahjoita.
Itse pienituloisena mennyt ihan liikaa eläinlääreihin rahaa tuloihin nähden mutta luotolla ne on maksettu ja ihan takaisin pitää maksaa. (Ei hevonen)
Kyllähän tollanen keräys ois kiva tapa kerätä vähän ekstra rahaa.

Päivämäärä:   4.7.26 17:57:42

H mulla sama. Hevosen ell-kulut olleet tänä vuonna yht n 8000€. Ennen tätäkään ei ole ollut varaa kisata tms. Ei tullut mieleen kerätystä laittaa pystyyn, kun olen kasvanut kulttuuriin missä omat kulut maksetaan itse. Tingitty paljon ja luottokorttivelkaa nelisen tonnia edelleen, mitä lyhentelen. Ihan hyvät tulot, mutta ei varallisuutta juurikaan.

En sano on keräysten tekeminen oikein tai väärin, se on vaan täysin erilaista kulttuuria, mihin olen tottunut. Ennemmin lahjoitan we4youn kautta rahaa, jos on oikeasti vaikeassa tilanteessa oleva perhe, joka ei voi käydä töissä lapsen vakavan sairauden takia normaalisti.

Päivämäärä:   4.7.26 18:04:53

Varsan vakuutus on voimassa vasta 10vrk vanhasta varsasta :) juuri kysyin Pohjolasta

Lähettäjä: Momo 
Päivämäärä:   4.7.26 18:09:30

Valvooko näitä kukaan sen kummemmin? Eräällä tutulla oli pienkeräyslupa, mutta koko keräys oli aika pitkälti valheellista tietoa. No ihmiset uskoo näköjään kaiken ja tyyppi sai hyvät rahat shoppailuun.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   4.7.26 18:17:24

Mun mielestä viranomaisen myöntämä keräyslupa velvoittaa jonkin tason raportointiin. Keräyksen kohde täytyy olla määritelty, samoin se, mihin mahdollinen "ylimääräinen" raha menee.

Päivämäärä:   4.7.26 18:32:33

Keräyslupa maksaa 140€. Siitä pitää tehdä tarkka raportti jälkikäteen. Tiedot näistä löytyy googlettamalla.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   4.7.26 18:41:04

Mitä sitten, kun se sairastuu toisen kerran, tulee vaikka ähky ja joutuu ähky leikkaukseen. Onko se aina niin että aina kun tulee ongelma, sitä ei ole ennakoitu ja heti keräys pystyyn? Ennakointi tarkoittaa että miettii millä omalla rahalla eläimen hoidon kustantaa, jos se sairastuu. Palkktöissä voi laittaa joka kuukausi vaikka sivuun tietyn summan ja se kymppitonni tulee helposti kassaan niillä palkoilla, millä on varaa pitää hevosta. Eläintä ei tule hankkia, jos ei pysty sitä hoitamaan.
Se ei ole ratkaisu että muut hoitavat. Mihin tässä oli se raha mennyt jos mitään ei ollut jäljellä?

Päivämäärä:   4.7.26 18:48:07

Ja se hätävarakassa tulee todellakin olla kerättynä jos eläimen hankkii. Se on rahankäyttö taitoa ettei pistettä kaikkea menemään vaan mietitään, mitä jos käy näin. Ihmiset voivat auttaa halutessaan mutta minusta tilanne on sellainen yllätyksellinen mihin ei ole voinut varautua välttämättä. Hevosen omistajan täytyy ymmärtää, että hevonen on muutenkin tapaturma-altis eläin ja jokainen omistaja pystyy ennakoimaan, mihin sitä rahaa saattaa siinä kulua. Se että omistaja ei ole välittänyt tehdä tällaista ennakoitua ja hätävarakassaa ja esittää somessa että nyt tuli äkillinen tilanne ei mene kyllä läpi ainakaan minulla

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.7.26 18:50:25

En tiedä, kenestä on kyse, mutta miksi varsaa ei vain lopeteta.

Päivämäärä:   4.7.26 19:00:44

Eikö se varmaan olekaan pois se lahjoitus mutta oppivatko nämä ihmiset koskaan sitten säästämään rahaa vastaavan tilanteen varalle? Vai luottavatko he aina että kyllä muut maksaa? Itselle opetettiin kotona että itse täytyy hankkia rahat.

Päivämäärä:   5.7.26 08:49:39

Keräyslupia haetaan milloin mihinkin eläinlääkörikuluihin. Pitää myös osata tehdä sd päätös, että jos rahat ei riitä, niin lopetetaan. Mutta sillä itkuvirrellähän lahjoittajia saa.

Kyseinen tapaus voisi luopua jostakin. Aitan mielelläni oikeasti hädässä olevia, joilla peruseläminenkin tekee tiukkaa. En auta henkilöitä, joilla liuta hevosia ja eletään yli varojen. Siellä on nuoria kyllä myytäväksi, jolla rahoittas nämä(kin) kustannukset.

Tekopyhää ruinata rahaa, kun omaa elintasoa ei olla valmiita muuttamaan tai mistään luopumaan. Kalliisiim valmennuksiin varmasti löytyy pätäkkää, samoin kisastertteihin ja uusiin varusteisiin.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   5.7.26 09:05:52

Keräysapy myös normaaleille ihmisille joilla on ulosotossa velkaa ja ei ole varaa ostas ruokaa..mites näille keräykset?

Lähettäjä: Emma 
Päivämäärä:   5.7.26 09:25:10

Ottamatta nyt mitään kantaa mihinkään keräyksiin niin tässä me ollaan, koska eläinlääkäreiden palkkiot ovat nykyään ihan _järkyttävät_. Omalla eläimillä on vakuutukset, mutta katot eivät riitä kun 10min peruskäyntiin verikokeilla menee reilusti yli 300€. Lisäksi lääkkeet maksavat sen mitä maksavat, ei mitään Kela korvauksia tms. Esim sydänlääke maksaa 80€/paketti. No kaikkien toki pitää saada elantonsa ja se maksaa joka palveluja käyttää. Mutta turha itkeä kenenkään keräyslupia tms koska tälläkin hetkellä myös keskituloisilla tekee tiukkaa tässä maassa vaikka tulot olisivat ok. Kyllä se mikä tahansa lasku vetää kenet tahansa siinä kassalla hiljaiseksi miettimään vaihtoehtoja. Keneltäkään ei ole poissa mikään keräykset, ne lahjoittaa jos haluavat. Itse jos olisin nuorempi niin varmaan miettisin omaa kouluttautumista paremmin, ei olisi yhtään hassumpaa olla itse eläinlääkäri näinä päivinä vaikka ammattia ei harjoittaisikaan.

Päivämäärä:   5.7.26 09:33:56

Ei minkään eläimen omistaminen ole perusoikeus. Siitä on luovuttava, jos ei ole varaa sitä hoitaa.

Hölmö ajatus, että se olisi muiden maksettava. Kyllä ne autonhuollotkin maksaa hunajaa. Keräys sellaiseenkin pystyyn? Nyyhkytarinan keksiminen siihen vähän vaikeampaa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.7.26 10:02:01

Osa ihmisistä on sikäli vieraantunut luonnosta, että heidän on aivan hirveän vaikeaa tehdä lopetuspäätös. Valitettavasti eläimen omistajan vastuuseen vaan kuuluu sekin.

Päivämäärä:   5.7.26 10:22:55

Älkää tehkö varsoi jossette itte voi klinikkapalkkioo maksaa tai päästää eläin kärsimyksistään.. varsottaminen on vapaaehtoista. Pois nää rahankeruudet:O

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   5.7.26 13:03:32

Onko joku valittaja joutunut joskus väkisin osallistumaan näihin keräyksiin, vaikkei olisi halunnut? Kyllä se on ihan vapaaehtoista, kukaan ei pakota. Jos ei välitä osallistua, voi skrollata ohi ja heti helpottaa.

Tuolla aiemmin puhutaan huonosti käyttäytyvistä ja hevosiaan laiminlyövistä ihmisistä, joilla on ratsastuskoulu ja keräys nyt tehty varsan hoitoon. Mä tiedän/tunnen yhden perheen, joihin sopii varsan hoito ja ratsastuskoulu, mutta huono käytös ja hevosten laiminlyönti ei todellakaan sovi heihin. Päinvastoin. Toivon todella, että he eivät saa epäilyksiä osakseen kaiken maailman ilkeistä vihjailuista. Ja luuleeko joku ihan oikeasti, että varsavakuutus korvaa tänä päivänä enemmän, kuin kärpäsen kakan verran? 20 vuotta sitten ehkä korvasikin, nykyään ei todellakaan.

Päivämäärä:   5.7.26 13:17:11

Keräyksiä on tänä vuonna ollut päällä jo useampi, kuten tässäkin keskustelussa on viitattu. Ja lisäähän vielä tulee, kun vasta heinäkuun varsoja syntyy.

Lähettäjä: nojoo 
Päivämäärä:   5.7.26 19:21:09

Onneksi kenenkään ei ole pakko osallistua. Auttaminenhan on ihan vapaaehtoista. Mites sitä sanottiinkaan....hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan. Ei siis kannata katkeroitua ja pilata päiväänsä jos joku / jotkut saavat apua. Ei se ole teiltä pois millään lailla. Scrollaatte vain ohi ja menette vaikka kävelylle jos vielä senkin jälkeen ahdistaa, että joku on rohkaistunut pyytämään apua.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   6.7.26 09:02:38

Komppaan edellistä "nojoo":ta!

Pienen summan laitoin, saa muutaman litran bensaa seuraavalle kontrolliklinikkareissulle!

Päivämäärä:   6.7.26 11:43:11

*tuttaa ihan periaatteesta kaikki kerjäläiset. Kerran paikallisessa ruoka-apuryhmässä eräs naikkonen itki kun ei ole lapsille ruokaa, no arvatkaa vaan oliko muikkelilla kuitenkin hevosia ja on edelleen. Tyhmää ja röyhkeää porukkaa!

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   6.7.26 11:54:27

No ei ole pakko auttaa jos ärsyttää. Omaa katkeruutta ja pahaa olo voi purkaa muualla.

Itselläni on onnekas tilanne, että sain ähkyleikkauksen maksettua ja raha oli murheista pienin siinä kohtaa, mutta ymmärrän ettei kaikilla ole yhtä hyvä tilanne. Apua voi pyytää jo tilanne vaatii ja ne auttavat ketkä haluavat. Muut voivat pitää suunsa kiinni.

Lähettäjä: Haloo 
Päivämäärä:   6.7.26 17:20:32

Tässä näitä arvosteluja ja kommentteja lukeneena, tuli mieleen että ootteko ajatellu ettei ne asiat/tavarat/hevoset yms mene välttämättä heti kaupaksi. Tuollainen tilanne on niin stressaavaa ja voimia vievää, ettei myyntihommat ole ensimmäinen asia johon _heti akuutissa tilanteessa_ käyttää voimavaroja. Ja mistäs te tiedätte kuinka paljon heillä on ollut sukanvarressa rahaa, jotka oletettavasti on jo käytetty. Ilmeisesti ollut jo aikaisemmin tilanteita johon sukanvarsirahoja on jouduttu käyttämään. Eihän se sama raha ole vielä ehtinyt edes kertymään takaisin.

Ja vaikka on kuinka kalliita saappaita, kypäriä ja muuta härpäkettä, ei tarkota että rahaa automaattisesti on jotenkin erityisen paljon. Silloin usein ostetaan pitkän ajan kuluessa, ei kaikkea kerralla.

Kukaan tai mikään ei pakota lahjottamaan, skrollaa ohi ja jatka elämää sukanvarsirahojesi kanssa.

Lähettäjä: pistepiste 
Päivämäärä:   6.7.26 17:59:15

tapiolan maksimi ellkuluvakuutuksen korkein katto on 8000 e (omavastuu 90 e + 25 %) eli kymppitonnin laskusta jäisi itselle maksettavaa n. 2500 e. minusta varsin kohtuullista ja laaja vakuutus kyllä korvaa useimmat akuutit vaivat, kuten ähkyleikkauksen.

Lähettäjä: fakta 
Päivämäärä:   6.7.26 18:43:40

Varsaa ei kannata ähkyleikata, koska silloin sen jälleenmyyntiarvo laskee nollaan. Parempi laittaa pois.

Päivämäärä:   6.7.26 19:04:12

Keräykset on ihan normijuttu pitkin maailmaa, laittaa jos on. Anna hyvän kiertää.

Päivämäärä:   6.7.26 20:27:04

Jos rahat on loppu eikä omaisuutta saa realisoitua, sitä hevosta ei hoideta kymppitonnin edestä! En ymmärrä miten joku voi pitää tätä hyväksyttävänä systeeminä, että kerjää rahaa tuollaiseen. Mitä nämä ihmiset tekee, jos sitä rahaa ei tule edes kerjäämällä? Edelleen hoidatetaan kopukoita tuhansilla euroilla. Tuo on vaan niin käsittämätön ajatusmaailma, että uskotaan sitä rahaa tippuvan taivaasta. Ihan kuin pikkulapsi ei ymmärrä mistä raha tulee ja mitä sen eteen tehdään ja miten budjetoidaan.

Lähettäjä: i* 
Päivämäärä:   6.7.26 21:48:09

Edelleen ihmettelen kuinka paljon katkeroituneita hevosimisiä onkaan joilta toisten pyytämä ja mahdollisesti saama pieni apu tuntuu olevan suoraan pois. Jos noin kovasti ärsyttää niin laittakaa oma keräys ja avatkaa vaikeutenne jullkiseksi. Sitähän ei voi tietää tahtoisiko joku auttaa teitäkin ihan vaan rakkaudesta lajiin. Pitää vaan uskaltaa pyytää sitä apua. Harmittaako teitä, että ette itse ole kehdanneet julkisesti sitä tehdä? Kannattaa olla hiljaa ja jatkaa omaa elämäänsä jos ei ole mitään hyvää sanottavaa. Tässä tapauksessa epäonnea on ollut jo pitkään ennen tätä viimeistä kertaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.7.26 23:12:25

Pienkeräyksiä on saanut Suomessa järjestää laillisesti maaliskuusta 2019 alkaen, jolloin voimaan astunut uusi rahankeräyslaki (863/2019) toi pienkeräyksen uudeksi ja kevyemmäksi keräysmuodoksi.Uudistuksen myötä keräyksen järjestäminen helpottui huomattavasti, sillä se ei vaadi monimutkaista lupaprosessia, vaan pelkkä ilmoitus poliisille riittää.Pienkeräyksen keskeiset säännöt:Enimmäissumma: Korkeintaan 10000 euroa.Kesto: Enintään kolme kuukautta.Määrä: Enintään kaksi pienkeräystä kalenterivuodessa.Järjestäjä: Yleishyödyllisten yhteisöjen lisäksi järjestäjänä voi toimia vähintään kolmen luonnollisen henkilön rekisteröimätön ryhmä.

Jos laki mahdollistaa tämän niin voihan sitä hyödyntää. Tämähän on hyvä kaikille jolla ei ole varaa hoitaa eläintä. Ei ole vain jonkun yksityisoikeus vaan laki on kaikille sama.

Päivämäärä:   6.7.26 23:18:35

i* aikuiset ihmiset huolehtii itse omista raha-asioistaan ja hevosistaan eikä kerjää. Pyytäkööt sukulaisilta lainaa, jos ei pankki anna. LAINAA.

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   6.7.26 23:29:33

Lähettäjä.

Päivämäärä5.7.26 09:33:56

Ei minkään eläimen omistaminen ole perusoikeus. Siitä on luovuttava, jos ei ole varaa sitä hoitaa.

Hölmö ajatus, että se olisi muiden maksettava. Kyllä ne autonhuollotkin maksaa hunajaa. Keräys sellaiseenkin pystyyn? Nyyhkytarinan keksiminen siihen vähän vaikeampaa.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   6.7.26 23:49:38

Olkoon hölmöä tai ei, mutta ihan laillista ja sallittua ja ihan jokaiselle.

Lähettäjä: Huhhuh 
Päivämäärä:   7.7.26 00:07:08

Autoremppaan voi keräillä pikkuhiljaa rahaa, se kun ei elävä olento ole. Eläintilanteet kun ei kelloa kato, vaan pitää toimia heti, mieluiten jo eilen.

Päivämäärä:   7.7.26 00:24:08

Ei lahjoittajat ymmärrä että he rahoittavat samalla myös harrastustoimintaa. Se raha mikä lahjoituksena tulee, voidaan edelleen laittaa seuraavaan kisamatkaan sen sijaan että pidetään taukoa. Luleeko ihmiset että kaikki toiminta pysähtyy ? Tuskin. Jos aie on kisata niin tuskin hevosen ,tässä yhdessä tapauksessa varsan sairastuminen pysäyttää kisaamista. Henkilö on sen verran nuori ettei ole välttämättä hahmottanut, että mistä raha tulee ja miten se pysyy. Harrastus vie mennessään ja vie usein myös rahat. Tuuriin luotetaan ja sitten onkin tenkkapoo kun samanlailla halutaan jatkaa, mutta jonkun pitäisi maksaa kulut. Ihme ettei tässä vanhemmat ole opettaneet että mistä rahat taitoaan vai onko ohjattu suoraan keräystä kysymään. Aika harvalla kaks kymppisellä on varaa pitää montaa hevosta ja onko mitään ammattiakaan vielä. Normaalisti palkkatöissä oleva säästää siivun mahdollisia kuluja varten, mutta mistä säästää jos ei tuloja. Silti pitää olla kalliit harrastukset.

Päivämäärä:   7.7.26 00:38:04

Oletteko miettineet myöskään, millä rahalla nuori henkilö kisaa ja ostelee ylipäätään hevosia? Jos kaksikymppinen olisi palkkatöissä ja sellaisissa missä tienaa hyvin, olisi tullut suorittaa jokin tutkinto. Se vie useamman vuoden joten ei ole välttämättä ehtinyt suorittaa saatikka päästä töihin. Jokuhan näitä kisamatkoja sponssaa ihan varmasti. Eikö tätä sponssiapua sitten löydy näihin kuluihin?
Jos toinen henkilö hakee lainan esim vanhempi, voidaanhan tehdä koroton sopimus että maksaa takaisin kun saa rahaa.

Päivämäärä:   7.7.26 01:03:13

Viikin eläinsairaala sivuilta;
Palvelu maksetaan potilasta noudettaessa Yliopistollisen eläinsairaalan hyväksymillä maksutavoilla. Potilastoimiston aukioloaikoina maksutavat ovat: maksukortit (Visa ja Mastercard), käteinen tai rahoitus Walley'n
Avautuu uuteen välilehteen kautta. Yöaikana maksut vain kortilla (Visa ja Mastercard).

Asiakkaan tulee ilmoittaa ennen eläinlääkintäpalvelun aloittamista tai ajanvarauksen yhteydessä, jos asiakas on maksukyvytön tai ei muun syyn vuoksi pysty maksamaan palvelua edellä kerrotulla tavalla.

Yliopistollinen eläinsairaala on oikeutettu perimään ennakkomaksua. Jos potilaan hoidon kustannukset ylittävät 2000 euroa, veloitetaan kertyneet kustannukset 2000 euroon asti ennen hoidon jatkamista. Kaikkiin laskutettaviin potilaisiin otetaan potilasta noutavalta henkilöltä maksusitoumus aina ennen potilaan luovuttamista.

Kyllähän jonkun on tullut maksaa tuo hoito jo ja ainakin 2000 e. Lisäksi osamaksuun on tullut tehdä luotto hakemus eikä luottoa myönnetä tulottomalle tai välttämättä vähätuloiselle.

Näistä postauksista saa kuvan, että ei ole maksettu mitään ja keräyksellä odotellaan rahaa, mutta kyllä se klinikka osansa vaatii heti eikä odottele.
Ei sinne voi sanoa, että odottelen nyt 3 kk jos saan keräyksellä rahat.
Jostain ne on maksettu ja nyt nämä lahjoittajat saattavat samaan tilanteeseen kuin ennen sairastumista eli eivät rahoita suoraa laskua.

Päivämäärä:   7.7.26 01:28:51

Jos somejulkis tarvitsee 10 000 euroa ja hänellä on 50 000 seuraajaa, riittää, että vain joka kymmenes seuraaja lahjoittaa kaksi euroa. Summa täyttyy muutamassa tunnissa ilman, että kenenkään tarvitsee luopua paljosta.Jos tavallisella ihmisellä on 300 seuraajaa, saman summan keräämiseksi jokaisen pitäisi lahjoittaa yli 33 euroa. Kynnys lahjoittamiseen nousee tällöin huomattavasti korkeammaksi.

Päivämäärä:   7.7.26 01:46:05

Vaikka järjestäjällä olisi kaksi sairasta hevosta, hän ei saa siirtää ensimmäisen hevosen yli jääneitä rahoja toiselle hevoselle, ellei sitä ole kirjoitettu poliisin hyväksymään ilmoitukseen ennen keräyksen aloittamista.

Tuossa oli ainakin ilmoitettu, että jos jää yli käytetään toisen hevosen leikkaukseen.
Ilmoitus koski kuitenkin nimenomaan varsan hoitokuluja.

Lähettäjä: Elmo 
Päivämäärä:   7.7.26 09:18:58

En ajatellut kommentoida tänne ollenkaan, mutta nyt kuitenkin kirjoitan.
Tyttäreni laittoi Elmon keräyksen pystyy lakia noudattaen. Siinä on kirjattu mihin rahat käytetään, jos niitä jää yli mikä epätodennäköistä, mutta se pitää ilmaista hakemuksessa. Keräyksen loputtua poliisille lähetetään kirjallinen raportti ja tarkka selonteko asiasta.

Tähän Elmon keräykseen osallistuminen on täydellisen vapaaehtoista. Olemme äärettömän kiitollisia saamastamme tuesta. Monet elää tätä selviytymistarinaa meidän kanssa. Ihmisten hyväntahtoisuus on ollut aivan mahtavaa, eikä pelkästään tämän keräyksen takia. Mikä parasta Elmo on nyt kuin kuka tahansa reilu viikon ikäinen varsa. Tänään tulee ell ottavan verikokeet. Toivotaan, että tulehdusarvo olisi jo normaali ja saataisiin Ab kuuri lopetettua. Kaikki tieto löytyy ig:stä, josta Elmoa voi seurata.

Ps. Tyttärelläni on tekoripset ja taitaa olla kynnetkin, koska hän on kynsi-ja ripsiteknikoksi opiskelevan ystävänsä harjoituskappale😀 . Emme lomaile ulkomailla, eikä edes kotimaassa 😅

Lähettäjä: JEps 
Päivämäärä:   7.7.26 09:52:32

Täällähän on oman elämänsä rydmaneja oikein kokonainen rivi :D

Päivämäärä:   7.7.26 10:08:52

Keräykset on hyvä asia ja monet suomalaiset auttavat apua tarvitsevia. Se on hienoa!

Päivämäärä:   7.7.26 10:10:56

Ei näistä idiooteista täällä kannata välittää. Jos oma elämänkokemus on sitä tasoa että suoltaa tällaista paskaa näppäimistöstään, niin antaa suoltaa. Pienkeräykset ja rahankeräykset on juuri sitä varten että vähällä voi auttaa paljon.

Päivämäärä:   7.7.26 10:15:44

Mielestäni nämä keräykset ovat kuvottavia. Vievät pohjan sellaisilta, joilla on oikea hätä, oikea rahattomuus ja pula kaikesta.

Päivämäärä:   7.7.26 10:19:09

Mutta ainakin tämä instagram julkaisu on tehty niin, että siinä kerätään nimenomaan varsan hoitokuluihin ja sivumainintana sanotaan että jos jää yli, siirretään toiseen hevoseen. Jos tuo ei ole mukana alkuperäisessä hakemuksessa niin sitä ei voisi siihen siirtää.Ja epätodennäköistä voi olla myös, että olisi, koska en usko että poliisi myöntää samalla keräysluvalla esimerkiksi kahteen kohteeseen keräystä vaan niistä pitää olla eri numerot.

Voisi olla hyvä myös tuoda esiin, mitä summaa tarkalleen kerätään, koska kuluthan ovat tuossa vaiheessa jo syntyneet ja tiedossa. Nyt näistä keräksistä syntyy kuva että kellään ei ole omaa rahaa laittaa yhtään ja 10 000 kerätään eli kerätään epämääräistä summaa. Kulut on kuitenkin jo syntyneet jos eläin on haettu pois. Miksi siis on tarkoitus, että lahjoituksilla pyritään kattamaan koko kulu eikä omistajalla ole sijoittaa siihen yhtään?

Tilanne olisi toinen, jos sanotaan mitä itse on rahoitettu ja mitkä olivat kokonaiskulut. Miksi nämä pitää jättää sanomatta keräyksissä?

Jos nämä kerrottaisiin rehellisesti, niin lahjoituksia voisi saadakin helpommin.

Päivämäärä:   7.7.26 10:26:09

Miksette käytä omia säästöjänne? Tai miksi teetitte varsan jos ei ole edes säästöjä?

Päivämäärä:   7.7.26 10:27:48

Niin, keräys on tarkoitettu täysin varattomille ja ihminen ei voi olla täysin varaton, jos on varaa tehdä päätös hoidattamisesta tietäen, että kulut nousevat. Luottopäätöstäkään ei saa varaton ihminen, jos sillä hetkellä ei pysty maksamaan kaikkea.
Ja jos maksaa vaikka visalla, täytyy siinäkin olla katetta kortilla.

Ihmiset eivät vain ymmärrä näitä, että jos joku sanoo olevansa varaton, että mitä se tarkoittaa. Yleensä mikään ell ei ota eläintä hoitoon, jos on täysin varaton vaan se eläin saa sinne sitten pantiksi, kunnes lasku on kuitattu tai menee perintään.

Jos eläimen saa sieltä takaisin, on jotain ollut pakko maksaa itse. Ja koska eläimen omistajalla on vastuu omaisuudestaan, niin kyllä se täytyy hyväksyä, että jotain täytyy maksaa itse.

Mikä pointti siin keräyksissä on antaa ymmärtää, että rahaa ei ole ja koko kulu kerätään lahjoittajilta?

Päivämäärä:   7.7.26 10:33:32

Kyllä kannattaa oikeasti varautua ell-kuluihin, siis niin harrastehevosen, kuin varsan teettämisen kanssa. Sitten kun on säästöjä, tietää paljollako on varaa hoitaa ja missä kohtaa on vaan lopetettava. Koskee ihan jokaista hevosenpitäjää. En varsinaisesti tuomitse näitä keräyksiä, ihan vapaasti vaan mutta sen varaan ei kannata etukäteen laskea että joku muu maksaa.

Mulla on periaatteessa irrottaa hyvin lyhyellä ajallakin kymppitonni hevoseen. Pari tonnia on ihan käteisenä ja loput korkorahastossa. Suosittelen lämpimästi. Ennen hevosen hankintaa sen kymppitonnin saa äkkiä kokoon, sen jälkeen se voi olla hidasta. Luonnollisesti on myös täysi hoitokuluvakuutus mutta pelkästään senkään varaan ei voi laskea.

Tätä ei voi liikaa korostaa. Eläinlääkärikuluja tulee ennemmin tai myöhemmin, ne voivat tulla äkkiä ja olla suuria.

Päivämäärä:   7.7.26 10:51:49

Niin ja varmaan auttaisi jos olisi edes se 5000 e kerättynä valmiiksi itse. Toinen 5000 e voidaan varmasti rahoittaa luotolla tai jakaen osiin.

Lähettäjä: Elmo 
Päivämäärä:   7.7.26 10:54:45

Kun pienkeräyslupaa hakee siinä kysytään kohdetta ja sitä mihin mahdollinen ylimääräinen raha käytetään. Joten kyllä ne nyt siellä on poliisin tiedossa. Olkaa sen suhteen levollisin mielin. Lakia ei ole rikottu.
Joskus elämä vaan antaa liudan huonoja kortteja. Meille on käynyt niin. Ihan henkilökohtaisella puolella ( sairautta tms) , mutta ne eivät kuulu tänne hötönettiin.

Päivämäärä:   7.7.26 11:38:24

Ehkä Elmot sun muut voisi myös miettiä, minkälaisen imagon on itsestään luonut. Itsekkyys, kateus ja piittaamattomuus niin asiakkaistaan kuin hevosistaan ei varsinaisesti lisää avustushaluja.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   7.7.26 12:09:03

Näitten jälkeen oon vaan tyytyväinen että oman tamman&varsan hoitoon meni vain 500€ eikä 5000€ Ei ollut kummempia säästöjä tämmösiin mutta jostain ne rahat olisi varmasti saatu kaivettua.. Pitänee tulevaisuudessa tosiaan varautua paremmin jos ei käy näin hyvä tuuri.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   7.7.26 15:02:02

Onneksi Viikki sen verran kaukana että jo ihan sen takia ei tuu varmaan koskaan tilannetta että pitäisi joku eläin kiikuttaa sinne tehohoitoon. :D no, jos joskus olisi niin hyvä hevonen joka olisi juossut kymppitonneja rahaa niin sellaista voisin lähteä viemään tuonne neljän tunnin matkan päähän jos muuten olisi järkeä lähteä viemään.

Päivämäärä:   7.7.26 15:07:56

"Siinä vaiheessa kun on varaa kilpailla KV tasolla, löytyy tonnin kypärät ja saappaat. Pitää ihan omalla rahalla nöyrästi maksaa myös hevosten terveydenhoito. Tai vaikka myydä yksi hevonen. Niin ne muutkin rahoittaa harrastustaan."
TÄMÄ ! Maajoukkueurheilu on välineurheilua pahimmillaan. Yhteen KV-reissuun menee helposti saman verran, toki siihenkin voisi järjestää keräyksen ?

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   7.7.26 15:52:52

Periaatteessa ärsyttää nämä rahakeräykset. Aina jonkun muun pitäisi maksaa kun tulee ongelmia. Jokaiselle hevosharrastajalle tulee yllättäviä kuluja milloin mistäkin. Ei minunkaan ell kuluja tule kukaan muu maksamaan, itse ne on hoidettava tavalla tai toisella. Ja jos ei ole rahaa, niin se on ihan henkilökohtainen voi voi.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   7.7.26 16:01:44

Toivottavasti tulee paljon lisää keräyksiä, kun niitä halutaan täällä niin mainostaa ja nostaa esille. Selvästi keräyksille on tarvetta ja tilausta.

Lähettäjä: Eve 
Päivämäärä:   7.7.26 16:26:14

Ei nyt tähän varsa-asiaan liity, mutta pienkeräyksiin kylläkin. Eräskin eläinkoti kerjää jatkuvasti rahaa eläinten ylläpitoon ja kova hinku pelastaa hevosia. Lisää olisi jatkuvasti toiveissa pelastaa ja ylläpitää. Ylläpito toki täysin keräystuloilla. Ei mitenkään mahdu omaan järkeen tämä.

Päivämäärä:   7.7.26 16:33:48

mutta tuo pienkeräyshän saa olla samaan kohteeseen vain kahdesti vuodesta. Onhan siinä hommaa jos kerätään koko ajan, saa tehdä koko ajan uutta hakemusta eri kohteille ja aina maksaa se 140 e. miten tämä jatkuva keräys siis onnistuu? Koska maksaahan sekin että tekee sen hakemuksen ja siinä menee jo useita satasia ja jos tehtailee koko ajan niitä hakemuksia.

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   7.7.26 16:58:22

Mielelläni autan pikkuvarsoja. Antaa hyvän kiertää!

Päivämäärä:   7.7.26 18:41:33

Keräys talouden paikkaajana: Rahankeräys ei siis pelasta hevosta klinikalla juuri sillä sekunnilla, vaan sillä yritetään pelastaa omistajan oma talous kriisiltä, joka syntyi liian suuren luoton ottamisesta.

Kun hevosenomistaja käynnistää julkisen rahankeräyksen, kyseessä on yleensä jälkikäteinen varojen hankinta. Omistaja on saattanut ottaa kalliin pikavipin, kulutusluoton tai lainannut rahaa tuttaviltaan saadakseen hevosen ulos klinikalta, ja keräyksellä yritetään maksaa näitä syntyneitä velkoja pois.

Ennakoinnin puute: Moni mieltää hevosen omistamisen kulut vain juokseviksi kuukausikuluiksi (kuten tallivuokra ja rehut). Kriisitilanne paljastaa sen, että taloudellinen puskuri tai vakuutusturva on jätetty liian pieneksi suhteessa hevosenpitoon liittyviin todellisiin riskeihin.

Henkilöllä on siis lähes poikkeuksetta tuloja, jos luotto hyväksytään. Rahankeräyksellä ei tällöin yritetä ratkaista täydellistä tulottomuutta, vaan sillä pyritään välttämään se, että uusi suuri velka ajaa omistajan talouden tulevaisuudessa ulosottoon tai pakottaa hänet luopumaan hevosesta kokonaan

Tämä on sinänsä jännä ajattelutapa, koska jos ihminen ostaa vaikka Visalla, täytyy hänen hahmottaa miten maksetaan takaisin. Jos tuloja ei ole, silloin Visalla ei ostella.
Minusta nuo luotonantajatkin ottavat melkoisen riskin jos luottoa myönnetään riippumatta varallisuus ja tuloselvityksestä.
Näin kepein perustein ei saa kyllä asuntolaina kun sanoo että on tuolla vähän jotain sukan varressa. Laki kuitenkin velvoittaa myös luotonantajaa tekemään riski kartoituksen.
.

Päivämäärä:   7.7.26 18:47:33

Automaattinen pisteytys: Walleyn kaltaiset järjestelmät tekevät päätöksen sekunneissa matemaattisen algoritmin perusteella. Jos hakijalla on hyvät tulot ja puhtaat luottotiedot, algoritmi voi myöntää suuren luoton, vaikka todellinen arjen liikkumavara olisi hevosharrastuksen vuoksi nollassa.Walley siis käyttää lakisääteistä rekisteriä riskienhallinnan työkaluna, mutta sekään ei pysty aukottomasti estämään tilannetta, jossa ihminen ottaa yli oman maksukykynsä olevan velan selviytyäkseen äkillisestä eläinlääkärikriisistä

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.7.26 20:03:43

Toki ihmiset saa antaa tai olla antamatta rahaa. Mutta tosiaan niinkuin joku kirjoittikin tuntuu että jollekkin kasvattajalle tapahtuu kaiken aikaa kuolemantapauksia ym. Somessa vakuuteltu hyvä hoito ei aina ole sitä. Jos kasvattaa ja varsoja tupsahtaa tuon tuostakin niin eikö mahdollisiin varsojen komplikaatioihin pitäisi varautua ihan itse. Ilman kerjäämistä.

Päivämäärä:   7.7.26 21:26:44

Eikä näitä voi periaatteessa kuka vain tehdä. Julkaisu tarvitsee seuraajia ja jos ainoat kaverit ovat alle 20 henkilöä, tuskin keräys tuottaa. Se ei myöskään onnistu että.oma some tehdään julkiseksi vain keräyksen vuoksi. En halua että ventovieraat näkevät kuvani ja julkaisuni. Eli kyllä tämä suosii vain sellaisia henkilöitä, jotka haluavat tehdä itsensä näkyväksi somessa. Varmasti tuolla olisi tavis apua tarvitsijoita yhtä lailla mutta heidän julkaisut eivät pomppaa esiin.

Lähettäjä: Eve 
Päivämäärä:   7.7.26 21:31:30

. Lahjoituksiahan silti saa tehdä milloin vain. Myös kuukausilahjoitukset sun muut jäsenyydet tuovat rahaa. Kuitenkin se, että ylläpidetään toimintaa lahjoitus/ keräysrahalla on mielestäni aika kyseenalaista.

Päivämäärä:   7.7.26 21:35:13

InstagramInstagramissa et voi muuttaa yksittäistä tarinaa julkiseksi, jos koko tilisi on yksityinen. Sinun on muutettava koko tili julkiseksi.

Tämä on aika suuri kynnys monelle tehdä tällainen keräys. Jos ei ole julkisuus haluinen , ei välttämättä halua tuoda koko elämäänsä julkisuuteen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.7.26 21:36:59

Ei @!#$, täällä on muillakin vastoinkäymisiä ja sairastumisia jne.ja silti maksetaan hevosten kulut itse tai ne lopetetaan, kun rahat loppuu! Miten kehtaakin. Aika monella ihmisellä on asiat aika paljon huonommin ja toiset kehtaa kerjätä rahaa HEVOSEN hoitoon.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.