Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oma hevonen ja ystävien lapset

Lähettäjä: O'Mallah 
Päivämäärä:   28.6.26 19:27:35

Minulla on hevosia kotipihassa ja ystävyyssuhteet tuntuu olevan koetuksella, kun ystäväni olettaa, että hänen lapsensa saa käydä hevosillani ratsastamassa ja ilmaiseksi tietenkin.

Minä en varsinaisesti kaipaa talliin ketään vieraita eikä ole aikaa eikä halua ratsastuskoulun pitämiseen enkä myöskään etsi vuokraajia hevosilleni. Miten tämän ilmaisisi ystävällisesti, mutta selkeästi?

Re: Oma hevonen ja ystävien lapset

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   28.6.26 19:35:19

- Joo, tervetuloa, yksityistunti maksaa 100e/lapsi plus teillä pitää olla sopiva vakuutus heille.
- ei käy, en jaksa, ei huvita eikä kiinnosta, mutta googlaa paikkakunnan ratsastuskoulut.

- Hevoset ovat sairastelleen juuri, ontuu, yskii, yksi on arvaamaton ja vaarallinen, liekö aivokasvain? En uskalla päästää sen selkään edes aikuista ja saikuttavat ovat ansaitusti lomalla.

- Ei nämä oikein ole lastenratsuja, jos käy jotain, niin minulla ei ole varaa korvata vahinkoja. Mutta ratsastuskouluilla on lapsille sopivia ratsuja ja ohjausta. (tätä käyttäisin itse ja se olisi myös totta). Jos tästä suuttuisi, ei olisi mikään menetys minulle, jos olisi ollut ns ystäväni vain siksi, että kersansa pääsee ratsastamaan.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   28.6.26 19:36:48

Sanot ettei ne ole lasten ratsuja tai ne on liian villejä. Oikeastaan vaarallisia.

Tai sit vaan sanot ettei heppailu sovi.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   28.6.26 19:59:48

"on niin paljon tulijoita ja kyselijöitä etten itse ehtisi ratsastaa joten oon tehny päätöksen ettei kukaaan pääse"

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   28.6.26 21:32:25

Mun tyttärellä oli 2 kisahevosta, joten kavereiden äidit ehdotteli ratsastusta.

Sanoin ja kehotin tytärtä sanomaan, että on sen verran Ferrari- mallia tuollaiset 130-tason estehevoset, että ratsastajien, jotka ei ratsasta joka päivä kahta hevosta kannattaa mennä turvallisuussyistä ratsastuskouluun.

”Kehitä itse vastaava, mikä ikinä”

Näitähän riittää aina, eikä näiden kanssa kannata ruveta jankkaaminen. Selväksi kerralla, että ei onnistu. Turvallisuus, vastuu ja vakuutukset menee yleensä perille.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   29.6.26 01:38:42

"Meillä on muita suunnitelmia."

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   29.6.26 08:16:29

Ei käy valitettavasti

Lähettäjä: jeb 
Päivämäärä:   29.6.26 09:00:56

miksi näitä ihmisiä aina onkin :/. Minulle eräs ystävä laittoi viestiä, "sitten kun meidän Nimi aloittaa teillä ratsastamaan". Vastasin hänelle että, meillä ei oikein ole sellaisia joilla lapset voisi ratsastaa. Tähän hän vastasi "ratsastaahan sun omakin lapsi". Totesin että on täysin eri asia tappaa oma lapsi omien hevosten kanssa, kuin jonkun muun lapsi. Meilläkin lapsi käy ponitunneilla muualla, mutta saa toisinaan istua talutettuna muutaman askeleen niin että siinä on kaksi ihmistä pitämässä kiinni.

Olen pitänyt omien kanssa 18 vuoden ikärajaa aina, eikä se siitä muutu vaikka kyseessä olisi itse kuninkaan lapsi. Hevoset eivät sovellu lapsille harjoitteluun vaikka päälläni seisoisin. Aikuinen taas osaa itse (yleensä) tunnistaa omat rajansa ja taitonsa ja ottaa aikuisena itse sen riskin että jotain voi sattua.

Lähettäjä: Åå 
Päivämäärä:   29.6.26 09:11:32

Mä sanoin, että voidaan laittaa kyytiin ne lapset mitä te ette halua pitää.

En siis oikeasti päästä oman selkään kuin aikuisia osaavia ratsastajia ja minä olen silloin se, joka pyytää heitä ratsastamaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.6.26 09:29:16

Ikävä kyllä hevoseni eivät ole sopivia ratsastuksen harjoitteluun. Suosittelen tätäjatätä ratsastuskoulua.

Jos ovat soveltuvia:

Olen linjannut niin, että en ota vieraita tallille lainkaan. Tämä kun on harrastukseni, jollaisena haluan sen pitää.

Eli rehellisesti, niin ystävyys kestää sen varmasti.

Päivämäärä:   29.6.26 09:40:43

Sanot suoraan, että olet hankkinut hevoset isolla rahalla omaan käyttöön, ja niillä on tarkka treeniohjelma, johon ei mahdu lasten ratsastelut. Kerro, että hevosenpito on kallista ja tuskin kenenkään hevosilla pääsee ratsastamaan ilmaiseksi. Sitten voit vinkata lähimmän ratsastuskoulun.

Lähettäjä: Jj 
Päivämäärä:   29.6.26 10:49:55

Voi olla kyse myös kätevästä tavasta saada lapset hoitoon ja pois omista nurkista. Eihän tuossa auta kuin sanoa, että ei valitettavasti onnistu. Jos ovat kokoperheen voimin vierailulla, niin voihevosia käydä katsomassa. Ja tosiaan suositella siihenratsastukseen ratsastuskoulua.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.6.26 10:53:22

Ei tosiaan tarvitse loukata ketään. Riittää kun sanoo että ei sovi.

Päivämäärä:   29.6.26 11:05:53

Itsekin suosittelen ratsastuskoulua vakuutusten takia. Meille olisi tuotu, koska on poneja. Arvatenkin lasten omistajaa ei huvita maksaa tuntihintoja joten kysyy sitten tutuilta. Ponit ei edes ole ratsuja niin mitä joku huutava ja huitova viisivuotias sellaisen selässä tekisi.

Päivämäärä:   29.6.26 11:14:41

Kyllä toiveita maailmaan mahtuu. Kaikenlaisia. Kun vain muistaa olla stressaamatta toisten toiveista. Pitäkää rajanne ystävällisesti, ette ole vastuussa muiden oletuksista ja mahdollisista pettymyksistä. Jankuttamistakaan ei ole pakko kuunnella.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.6.26 12:03:44

Multa on pyydetty asuntoakin lainaan, kun teini valitsi lukion liian kaukaa…

Näihin pitää vastata tiukasti.

”olis ensin aitatalkoot, sitten ratsastus” ;)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   29.6.26 13:34:10

Hei. Mun hevoset ei ei ole turvallisia lasten ratsuja mutta ratsastuskoulu xxxxx on tunteja lapsille turvallisilla poneilla ja hevosilla.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   29.6.26 15:42:33

Kyseessä on myös hevosten turvallisuus, eikä meidän hevosilla ratsasta kuin perheemme jäsenet tai he joilla on laaja tapaturma- ja vastuuvakuutus, joka korvaa hevoselle mahdollisesti aiheutuvat vammat tai sen aiheuttamat vahingot. Vastuukysymyksien vuoksi ratsastuksesta tehdään kirjallinen sopimus joka vapauttaa hevosen omistajan kaikesta vastuusta, ratsastajan sitoutuessa korvaamaan vahingot täysimääräisesti.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   29.6.26 16:41:20

Olen saanut varmaan ilkeän akan maineen, kun en ole lasten kavereita tai muitakaan kyselijöitä päästänyt ratsastamaan. Ihan randomit ohikulkijat tulee kyselemään, että nähtiin tässä hevosia ja meidän tyttö haluaisia tulla ratsastamaan.

Olen lyhyesti todennut, että ovat sen verran nuoria ja arvaamattomia hevosia, että ei ja ohjannut paikalliselle ratsikoululle. Silti jankataan ja jos nyt edes vähän kuitenkin.

Päivämäärä:   29.6.26 17:57:43

Hyvä tapa aloittaa kieltävä vastaus on: ”joo mä ymmärrän et se olis kiva, mutta…”

Päivämäärä:   29.6.26 18:11:26

Itsellä ei tulisi mieleenkään kysellä pääsenkö jonkun hevosella ratsastamaan. Joskus olen pyydetysti päässyt, mutta en menisi inttämäään että nyt tulen. Joku vuokrasopimus juttu on sitten erikseen, jos sellaisen sopii.
Eihän kenenkään autoillekaan pyritä että Annas kun kokeilen sitä corvettea.

Päivämäärä:   29.6.26 23:46:46

Mulla etäinen naapuri alkoi olettamaan että hänen aikuiset (!) lapset pääsee ratsastamaan SÄÄNNÖLLISESTI vastapalvelukseksi jostain mitättömästä asiasta jonka he teki palveluksena useampi vuosi sitten. Josta tarjottiin rahaa, joka ei kelvannut.
Naapuri intti ja intti, joten kertaalleen suostuin ajeluttamaan niitä vanhalla rauhallisella hevosella joka mulla silloin vielä oli. Kyseinen hevonen meni sitten luontaisen poistuman kautta, ja eikös ollakaan kun muutama viikko tämän jälkeen alkoi tulla viestejä kuinka hänen jälkikasvunsa niin mielellään ratsastaisi taas, ja että oikeastaan olen edelleen palveluksen velkaa.
Vastasin vaan että näiden jäljelle jääneiden kanssa pääsee amatöörit hengestään. Eikä ole edes kovasti liiottelua, kun yksi kisahevonen ja yksi silloin 3v. Suosittelin lähiratsastuskoulua ja laitoin myös hänelle 50e sitä rahaa joka ei aiemmin kyseisestä hommasta kelvannut, niin eipähän ole mitään millä kiristää ilmaista ratsastusta jatkossa.

Tässä kuviossa oli tosiaan totta että olin tavallaan silloin ekalla kerralla palveluksen velkaa, mutta kerta kerrasta, eikä niin että naapuri tyyliin kerran pinoaa polttopuut ja sen jälkeen odottaa kuukausittaista ratsastusta.
Mitään ystävyyttä ei ollut alunperinkään niin en osaa sanoa olisiko välit säilyneet :D

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   30.6.26 09:09:19

Kaverilla on seuraponina umpikiltti shettisruuna mikä on oikein hyvä pikkulasten ratsu. Kun hän sen hankki tuli myös kyselyitä, että voisiko meidän lapsi tulla ratsastamaan. Kaveri suostui aina, mutta sanoi, että ratsastukseen kuuluu ponin koko hoito, eli karsinan ja tarhan siivous (ponilla oma tarha), vesiastian putsaus ja täyttö, ponin heinäpussien täyttö. Tietysti harjaus ja varusteiden huolto. Ja vanhempi taluttaa ponia itse. Eli kaverini ei tee asian eteen muuta kuin katsoo kauempaa, että hommat hoituvat.

Kummasti kyselyt loppuivat. Yksi perhe jäi, käy kerran tai pari viikossa ja usein siivoavat sitten kaverin hevostenkin karsinat.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   30.6.26 09:31:58

On tullut kyselyitä päästä ratsastamaan sekä aikuisilta kavereilta itseltään että lasten puolesta. Joillekin olen sanonut, että nämä ovat kilpahevosia eivätkä sovi aloittelijoille. Joillekin olen sanonut vain, että en järjestä ratsastuskoulutoimintaa hevosillani vaan nämä ovat yksityishevosia.

Lähettäjä: Jaska 
Päivämäärä:   30.6.26 11:11:48

Oon sanonu parille kaverille, etten oo ottanu hevosille vakuutusta, joten en voi ottaa ketään ulkopuolista ratsastamaan. Vaikka tietty vakuutus on, mutta eipä nuo sitä tiedä.

Lähettäjä: Aurinko 
Päivämäärä:   1.7.26 01:32:33

Kaveri toisinaan kyseli sekä itselleen että kavereilleen mahdollisuutta vaikka ratsastustunteihin hevosillani.

Kilttejähän nuo ovat hoitaa, mutta nuoria, pirteitä urheiluhevosia ja vielä vähän vekkuleita selkeiden mielipiteiden kera eli ei ihan jokatytönratsuja.
Sanoin molemmilla kerroilla ihan suoraan sekä asiallisesti, että eivät ole siihen sopivia ja nuorten kilpahevosten treeniohjelma on rakennettu niin, että hevoset kehittyvät ja saavat riittävästi lepoa eikä tähän mahdu edes kevyet tunninpidot toisinaan.
Pari kevyttä vastaväitettä tuli puolustaen yhteisen tutun taitoja, johon vain totesin että se vaan ei riitä näiden kanssa enkä neuvottele asiasta enää yhtään.

Välit säilyivät oikein hyvinä, heppoja saa tulla mukaani katsomaan ja moikkaamaan mutta ratsastelut hoidan minä sekä ratsuttaja säännöllisesti.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.7.26 13:57:40

Oon sanonut totuuden,että mulla ei oo pihassa yhtään sellaista hevosta,jolla voisi turvallisesti ratsastuksesta ja hevosten käsittelystä tietämätön ratsastaa,varsinkaan lapsi, ja en ikinä antaisi anteeksi itselleni,jos jotain sattuisi. Ja minulla ei myöskään ole muita kuin itseäni koskeva tapaturmavakuutus. Kaverien lapset ovat kyllä päässet harjailemaan yms.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.