Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokraajan some?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.6.26 14:26:02

Annatteko luvan hevosenne vuokraajalle ottaa kuvia ja päivitellä omaa someaan hevosestanne? Millanen linja teillä on, ajatuksia?

Re: Vuokraajan some?

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   28.6.26 14:34:36

Vuokraajana täällä: olen kysynyt luvan julkaista kuvia omistajalta.
En ikinä julkaise videota (joskus stooriin muutaman sekunnin) omasta ratsastuksesta, enkä varsinaisia harjoituskuvia. Yleensä pyrin laittamaan kuvan, jossa seistään tai olen vieressä. En myöskään julkaise mitään analyyseja hevosesta tai haasteistamme, sen luonteesta tai terveydestä, ja teen selväksi, että kyseessä ei ole minun hevonen.

Miksi näin? Hevonen on tärkeä osa arkeani, ja on luonnollista että se näkyy somessa. En kuitenkaan halua, että kukaan tekee minkäänlaisia johtopäätöksiä hevosen ratsastettavuudesta, arvosta, terveydestä tai luonteesta minun tilini kautta, kun hevonen ei ole omani. Julkaisen aina ja vain neutraaleja kuvia, jossa hevonen on parhaimmillaan tai syö ruohoa tms.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.6.26 15:01:12

Nuorilla tuntuu olevan se aika usein, että annetaan kuva, että hevonen on muuten vaikea, mutta vuokraajaa vastaan kävellään tarhassa, vuokraaja ratsuttaa eteenpäin jnejne.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.6.26 16:45:06

Minulla ei ole ollut vuosiin omaa hevosta mutta aikoinaan hoitaja sai aivan vapaasti julkaista kuvia ja tehdä päivityksiä hevosesta. Fiksu hoitaja joka teki asiallisia päivityksiä joten ei ollut minulta millään tavalla pois.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.6.26 17:01:00

Vuokraajalla on heppasome ja annoin kysyessä luvan. Hevonen näkyy kuvissa ja videoilla, vuokraaja postaa enemmänkin ajatuksia ja kommentteja omasta kehityksestä. Musta on kiva katsoa sitä sisältöä ja kaikesta näkyy rakkaus hevosia kohtaan, toisaalta myös kehittymishalut.

Päivämäärä:   28.6.26 17:02:20

Meillä päättyi jo alkava vuokrasuhde ensimmäiseen kertaan, kun hevosesta julkaistiin ”arvosteleva” ja analysoiva ratsastuspostaus videoineen. Meillä saa julkaista somejuttuja, mutta en arvannut että tosiaan tuollaisia pitkiä analyysejä vuokraaja kirjoittelee.

Tästä laitoin asiallisen viestin, että hei, ei tunnu mukavalta kun hevosesta on netissä nyt tuollaista ”tietoa” ja kun vuokraajakin vasta tutustuu hevoseen, että voisiko hän muokata julkaisua. Tarkensin someohjeita. Vuokraaja ei enää vastannut mitään, vaan poisti julkaisun. Hän ei enää ollut yhteydessä. Mietin, että millaisetkohan puheet nyt tuostakin jäi kylille…

Lähettäjä: Anita 
Päivämäärä:   28.6.26 23:48:49

Meillä on uusi vuokraaja ja postaa kyllä kiusallisen paljon, enimmäkseen vielä aika höpsöjä juttuja. Aikuinen ihminen siis (yli 40v) .

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   29.6.26 00:25:56

Olen antanut julkaista positiivisia juttuja, joissa hevonen esitetään "hyvässä valossa". Eli harmittomia hyvän mielen juttuja, kuten poseerauskuvia hevosesta ja kivoja pätkiä treenistä. Analysointiin en minäkään antaisi lupaa, kun vuokraajien tietotaito ei ole sellaiseen kuitenkaan tilanteessani riittävää... Enkä toki muutenkaan haluaisi pohdiskeluja minun hevosestani someen vaan keskusteluna kanssani.

Lähettäjä: luiska 
Päivämäärä:   29.6.26 01:26:37

Kaikki hevosestani somettaminen on kielletty. Piste. Jos asia se sovi niin sitten ei tarvitse vuokrata mun hevosta. Toistaiseksi vuokraajia on ollut tarjolla enemmän kuin tarvis. Fiksuja aikuisia joita kiinnostaa enemmän oppia ratsastamaan kuin olla koko ajan kamera käteen kiinni kasvaneena.

Päivämäärä:   29.6.26 09:27:05

Kaikki tosiaan kielletty kun ei voi tietää minkälaista kukakin julkaisee.

Lähettäjä: viu 
Päivämäärä:   29.6.26 12:43:40

Sama. Haluan että tallilla puhelin pysyy laukussa ja vuokraaja keskittyy hevoseen ja ratsastukseen, ei instabrändinsä rakentamiseen. Jos tämä ei sovi en ota vuokraajaksi.

Lähettäjä: Minä tässä 
Päivämäärä:   29.6.26 12:50:29

Olen antanut, mutta jos nyt vuokraajan ottaisin, kieltäisin. Olen niin täynnä sitä, että kuvataan varusteita, ruokia, ja esitellään ennen ja jälkeen kuvia yms.

Lähettäjä: Minä tässä 
Päivämäärä:   29.6.26 12:52:46

Ja lisään, että pahimmassa tapauksessa somessa aletaan keskustella jostain hevoseni jutusta tyyliin: eikö noi kuolaimet oo liian kovat tai miksi syötätte sitä tai tätä. Julkisuus antaa luvan, että voivat muka antaa palautetta.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   29.6.26 13:45:22

Ylipäätään on menty siihen suuntaan, että kaikki ratsastukset analysoidaan todella tarkasti, joka mun mielestä on todella häiritsevää. Vika on aina satulan päällä, jos joku asia ei toimi. Näkyy monen motivaatiossa, kun pitää liki jokainen askel analysoida.

Lähettäjä: jkln 
Päivämäärä:   29.6.26 14:26:18

Mä olen myös kieltänyt kaiken kuvaamisen ja jakamisen someen. Jos haluaa analysoida ratsastustaan, se tehdään valkun kanssa, ei muiden. Tää on usein teinien ongelma, ja teiniä en edes ota vuokraajaksi. Aikuisilla vuokraajilla, jos ovat järkeviä ja fiksuja, ei ole mitään tarvetta somettaa ratsastuksestaan.

Päivämäärä:   29.6.26 15:41:29

Ei sikäli koske mua, koska mun hevosen vuokraajat ei päivitä eikä ole somettavaa tai erityisen kehittymis- ja analysointihaluista porukkaa.

Mulle olisi ok postaukset joissa hevonen näkyy, ja postaaja kertoo vaikka käyneensä vuokriksella maastossa jne. Jos siinä näkyy varusteet, fine. Joku ratsastuspätkäkin olisi ok. Kunhan instassa ei ole hevosen koko nimeä, kotitallia jne yksilöiviä tietoja. Tyyliin lempinimi ja paikkakunta ok.
Jos näihin sitten tulisi kommentteja missä arvostellaan varusteita, hevosen liikkumista jne, niin ihan sama. Antaa länkyttää.

Se EI olisi ok että somesta löytyisi hevosen kaikki yksilöintitiedot, kotitalli ja yksityiskohtaisia kuvia esim varustehuoneen sisällöstä tai sivullisista ihmisistä. Se ei myöskään olisi ok että annetaisiin ymmärtää hevosen olevan oma, kritisoitaisiin ja analysoitaisiin hevosta, sen managementiä, tallia jne.

Kommentointiin ei voi vaikuttaa, mutta siihen voi että suojellaan kuitenkin hieman hevosen omistajan ja tallin yksityisyyttä ettei julisteta kaikkea koko maailmalle niin että ties mitkä hörhöt voi alkaa vainota tallinpitäjää tai omistajaa, tai rosvot kattelee kuin katalogista mitä voi varastaa ja mistä osoitteesta se löytyy.

Lähettäjä: 40vee 
Päivämäärä:   29.6.26 15:47:07

Olen kysynyt luvan vuokrahevosen omistajalta.
Viimeeksi ratsastustunnilta tuli videoita ja kysyin luvan julkaista pari pätkää. Lupa tuli heti.
(Sanomattakin selvää, että julkaisemani pätkät olivat sellaisia, että vain minua näkyy ja äänet poissa)

En ole koskaan tallilla puhelin käteen kiinni liimaantuneena,mutta hevostelu on iso osa minua ja haluan sitä näyttää tutuilleni.

Julkaisen 99% tarinaosiossa.. ehkä 2x kuussa.
Vaikka hevostelen useasti viikossa.
Ja jos kirjoitan jotain on tyylii "olipa ihana ratsastus tänään"

Kaikki someni on yksityisiä ja kavereina on vain ihmisiä jotka oikeasti tiedän ja tunnen. Yhteensä varmaan se 50 ihmistä näkee julkaisuni.

En usko että vuokraisin hevosta, josta on ehdoton kielto laittaa someen mitään.
Mutta nykyistä olenkin vuokrannut yli 6 vuotta ,joten ei ole tarvinnut edes miettiä.

Päivämäärä:   30.6.26 08:48:07

Samaa mieltä kuin piste.

Satunnainen jakaminen omille kavereille muiden päivitysten joukossa on minusta ok, mutta en haluaisi vuokraajaa, joka säännöllisesti julkaisisi (hevosaiheisella) tilillä, jota seuraavat ties ketkä.

Karsastan ajatusta, että lupa somettaa on jollekin kynnyskysymys vuokrahevosen valinnassa. Ratsastamisen pitäisi olla pääasia, ei kivan materiaalin tuottaminen siitä. Senkin vuoksi kovin ahkera somettaminen on joskus ongelma: asioita unohtuu tai jää puolitiehen tallilla, koska mielenkiinto ja keskittyminen on muualla.

Lähettäjä: den 
Päivämäärä:   30.6.26 09:52:04

Täyden kuvauskiellon kohdalla ajattelisin, että nyt on omistajalla jotain salattavaa. Tietää, että oma hevonen, varusteet tai talli ei kestä päivänvaloa.

En someta enkä totta kai hyväksy toisen hevosen, omaisuuden tai toiminnan analysointia, mutta jos vuokraan samaa hevosta pitkään, tulee hevosesta minullekin tärkeä ja osa arkeani. Tuntuisi oudolta, etten saisi ottaa hevosesta kuvaa edes itselleni muistoksi. Yhden kuvan ottaminen ei tarkoita sitä, ettei keskittyisi hevoseen ja kulkisi vaan some kädessä tallilla.

Mutta onneksi jokaiselle hevostaan vuokraavalle löytyy varmasti omilla ehdoillaan sopiva vuokraaja ja toisin päin. :) Oma vuokrahevoseni omistaja antaa ottaa kuvia, kunhan ovat edustavia.

Lähettäjä: tilli 
Päivämäärä:   30.6.26 10:09:01

Saa somettaa hyvän mielen juttuja, mutta mitään analyyseja en sietäisi. Onneksi hevosteni vuokraajat ovat fiksuja aikuisia ihmisiä ja somepostaukset lähinnä satunnaisia otoksia korvien välistä maastossa tms.

Lähettäjä: Horsma 
Päivämäärä:   30.6.26 10:29:06

Mulla on ollut omia, nykyään olen vuokraaja. En ole kysellyt, saanko laittaa someen juttuja. Laitan hevosesta edustavia kuvia, tai saatan napata kuvan vaikka korvien välistä. En koskaan, ikinä, analysoi mitään muuta kuin omaa ratsastustani. Hevosesta kerron vain positiivisia asioita, jos mitään. En kuvaa varusteita, ruokia, tai mitään muutakaan. Laitan noita kuvia someen ihan omaksi iloksi, muistoksi.

Aika väsynyt argumentti on muuten tuo "keskitytään hevoseen eikä somettamiseen". Mä otan sen kuvan 20 sekunnissa. Mahdollisen päivityksen someen teen kotona. En laita jokaiseen julkaisuun, että "tämä on sitten VUOKRAheppa", mutta olen kyllä asiasta useammassa julkaisussa maininnut.

Sanotaan näin: mä olen aikuinen, kokenut hevosihminen. Ratsastan hevosystävällisesti ja toimin ohjeiden mukaan. Jos mahdollista, valmentaudun. Huolehdin AINA niin hevosen kuin varusteetkin huolellisesti, ja tallissa on minun jälkeeni siistiä. Maksan etukäteen ja tulen paikalle kun on sovittu. En raahaa kavereita mukana tallille. Jos se yksittäisen kuvan ottaminen ja lyhyen neutraalin tekstin tyyliin "terapiahetki ihanan Pollen kanssa" olisi omistajalle kynnyskysymys, niin se vuokrasuhde jäisi todennäköisesti siihen - ei siksi, että some olisi niin tärkeä, vaan koska en tässä iässä kaipaa perusteetonta mikromanageroimista elämääni. :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.6.26 10:31:10

Ei ole tarvinnut kieltää keneltäkään, mutta etenkin nuoremman vuokraajan kanssa olen jutellut, että some ei ole Villivarsa-sarjakuva, jonne voi haaveilla mitä haluaa vailla todellisuuspohjaa, ja turvallisuusnäkökulmat ollaan käyty myös läpi, eli ei kuvailla kalliita satuloita ja kerrota, että keskiviikkoiltaisin ei ole tallilla ketään.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   30.6.26 11:54:51

En anna lupaa, ikinä. En vaan koe tarpeelliseksi kenenkään selitellä hevosistani mitään someen. Itse julkaisen joskus ja jouluna ja se riittää.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   30.6.26 13:07:29

"Täyden kuvauskiellon kohdalla ajattelisin, että nyt on omistajalla jotain salattavaa. Tietää, että oma hevonen, varusteet tai talli ei kestä päivänvaloa."

Onpa typerä kommentti. Nimenomaan fiksut, aikuiset ihmiset parhailla talleilla ei koe mitään tarvetta somettaa tai olla esillä tai julkisuudessa millään tavoin.

Mun hevonen on Suomen parhaalla ja kalleimmalla tallilla, se on laadukas pv, oli myös kallis ostettaessa. Varusteet ja hoito priimaa. Myös valmennus. Tallille eivät ole tarvetulleita satunnaiset norkoilijat, ja mun - erinomainen - vuokraaja ei todellakaan saa somettaa. Ei ole kyllä halunnutkaan.

Typerä teiniajatus että jos ei halua koko ajan jakaa koko elämäänsä, on jotain "salattavaa". Ei ole todellakaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.6.26 13:30:58

En oo ysin varma antaisinko kuvan. Mun hevosesta kuitenkin on julkaistu kuvia kysymättä, julkisia oli samalla tallilla olevan hevosen vuokraaja. Kuva oli siis ihan varta vasten otettu mun hevosesta tarhassa, ei mikään sellainen missä näkyy taustalla.
En kuitenkaan antaisi julkaista dom3issa missä en itse ole, koska haluan kuitenkin myös nähdä mitä julkaisee jos siihen antaisin luvan.

Päivämäärä:   30.6.26 13:38:23

Saa somettaa. Ei ole tarvinut erikseen vetää mitään linjaa mihinkään, järkevä aikuinen vuokraaja joka somettaa satunnaisesti ja fiksusti. Nuoren kanssa varmaan kävisin varmuudeksi läpi.

Lähettäjä: den 
Päivämäärä:   30.6.26 14:21:04

m: Sieltä tuli sen luokan puolustelut, että taitaa olla jotain salattavaa. ;) Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

En puhutkaan somettamisesta tai esillä olemisesta, vaan muistokuvasta omaan käyttöön. Mutta hyvä, että olet löytänyt itsellesi sopivan vuokraajan. :)

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   30.6.26 14:34:02

Kyllä mäkin pitäisin vainoharhaisena omistajaa joka asettaisi täyden kuvauskiellon. Teinien kanssa kävisin asian läpi, varmuuden vuoksi, mutta enhän ylipäätään vuokraisi hevostani kenelle tahansa, jonka tekemisiin en voisi luottaa ilman vahtimista, kontrollointia ja jota yhtään epäilisin epäasialliseksi tyypiksi. Olipa hän sitten teini tai täti.
Komppaan muuten "Horsmaa" hyvin sanottu !

Päivämäärä:   30.6.26 16:02:01

Jos mulla olisi mikä tahansa tarve ottaa vuokraaja (ei ole, eikä tule), valitsisin sellaisen ihmisen, jonka harkintakykyyn myös tällaisessa asiassa voisin luottaa.

Hevoseni ei ymmärrä somesta tuontaivaallista eikä some vaikuta sen elämään millään lailla.

Päivämäärä:   30.6.26 16:50:07

Nimimerkki den: tässä ei nyt ole aiheena, saako vuokraaja ottaa muistokuvan omaan käyttöön vaan somettaminen.

Ja kaikki eivät nappaa kuvaa hevosesta sekunneissa vaan varsinkin nuorempi väki kyllä oikein sonnustautuu ja järjestäytyy poseeraamaan. Olen nähnyt senkin ihmeen, että yhdellä kädellä on pesty hevosta ja toisella kuvattu toimitusta.

Jonkun mielestä nuo kuvaussessiot voi olla harmittomia, mutta itse olen sen verran kärsimätön, että en jaksaisi jonotella enkä odotella niiden vuoksi.

Lähettäjä: ei helv 
Päivämäärä:   30.6.26 16:51:02

Ek kävisi mielessäkään puuttua. Ja miksi ihmeessä pitäisi! Erikoista kontrollintarvetta. Elä, ja anna elää!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.