Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitään mahdollisuuksia löytää suokki joka kestää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.6.26 10:51:41

Vapaata heinää ja kesällä laitumen ilman että lihoo liikaa?

Aina enemmän ja vähemmän haaveillut suomenhevosesta mutta päätynyt kuitenkin puoliveriseen koska kestävät paremmin sen vapaanheinän.
Vapaaheinä ja pihatto itselle ne jotka helpottavat arkea ja todennut sen myös meidän hevosille parhaaksi. Helppoa kun kaikilla on samanlainen ruokinnan tarve.

Nyt minulla siis kolme puoliveristä ja kesän jälkeen toinen vanhuksista laitetaan pois. Joten uuden osto edessä.

Joten onko sinulla suokki joka on talvella vapaallaheinällä ja laiduntaa läpi kesän ilman että siitä tulee liian lihava. Toki nämä minunkin puoliveriset hieman pyöristyy laitumella mutta ei liiaksi ja kuitenkin se lähtee ns.itsellään pois kun siirtyvät pihattoon.

Re: Mitään mahdollisuuksia löytää suokki joka kestää

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   28.6.26 11:03:01

Kestää kyllä jos treenaa kuten oikeaa urheiluhevosta.

Päivämäärä:   28.6.26 11:07:12

No joo siinä mielessä varmasti ja olisikin aloitukseen ehkä pitänyt kirjoittaa että harrastekäyttöön tulisi. Eli liikkuisi säännöllisesti n.5krt/vko, maastossa ja kentällä.

Päivämäärä:   28.6.26 11:12:26

Mulla on kaikki 4 suokkia kestänyt vapaan heinän ja laitumen. Pitää vaan olla tilaa liikkua. Ja meillä syödään ihan vahvaa heinää, mm. apilasäilörehua ja odelmaa.

Päivämäärä:   28.6.26 11:48:42

Ja siis mulla toi suokki on esim. 21v. eikä ole edes koskaan opetettu. Uusin tullut meille helmikuussa ja sillä on kerran ratsastettu käyntiä ja kerran ajettu. Ei vaikuta liikutus mitenkään asiaan. Se on hevosen päivittäisestä liikunnasta niin pieni osuus että ihan merkityksetön.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.6.26 12:02:30

Omani asuu pihatossa vapaalla heinällä ja on kesällä laitumella eikä ole lihava, vaan eläinlääkäritkin aina kehuu, että onpa kiva nähdä sopivassa kuntoluokassa oleva harrastesuokki. Liikutetaan kevyesti ehkä 3-4 kertaa viikossa. Toki se heinä on suht köyhää ja tarjoillaan slowfeed-verkosta (lähinnä siksi, että laumassa on myös helposti lihovia poneja ja ilman verkkoa tulee myös kauhea sotku ja paljon hävikkiä) ja laidun on lähinnä sellaista luonnontilassa olevaa vanhaa peltoa, ei mitään superviljeltyä ja niin rehevää, ettei siellä tarvitsisi ottaa juuri askeltakaan löytääkseen syötävää. Voi olla, että tuo omakin alkaisi paisua, jos heinä olisi tuhtia ja laidun olisi rehevää ja siellä olisi syömistä täysin rajattomasti, mutta näillä eväillä pysyy juuri sopivassa lihavuuskunnossa.

Lähettäjä: Alavus 
Päivämäärä:   28.6.26 12:05:00

Se vapaaheinä ei ole kaikkien hevosten parhaaksi.

Päivämäärä:   28.6.26 12:22:02

Kyllä se on. Vähiten olen metabolisia niin nähnyt. Just ostin suokin jolla paha vatsahaava kun oli ollut verkotetulla vapaalla heinällä. Oli jo lopetus tälle tilattu vatsan takia. Verkko oli aivan liian tiheä ja heinä vielä pitkä kortista. Nyt polle kunnossa ja vetelee tyytyväisenä säilörehua.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.6.26 12:40:39

Osta ravuritaustainen suokki, niin pystyy varmasti. Meillä on ravurisuokki, johon ei tartu heinä eikä laidun eikä lisärehutkaan.

Lähettäjä: vähän ohi.. 
Päivämäärä:   28.6.26 13:04:26

Mulla 3 + vapaa heinä, laidun ja tilaa juoksemiseen ja puuhasteluun (ei pihatto), no problems, koska liikkuvat säännöllisesti. Muuta hyvälaatuista rehua tarpeeksi, että vitamiinien ja kivennäisten tarve tulee katettua, niin ei tarvitse ahmia heinää.

Mulle tuli sh pihatosta, laiha kuin mikä ja ell.tarkastuksessa hiekkaa enemmän kuin paljon mahassa.
Hiekka nyt poistettu ja vapaalla on. Ensin lihoi, mutta kun huomasi, että ruokaa riittää eikä siitä tarvitse kilpailla loppu ahmiminen. Talli likkojen mukaan oli nokimisjärjestyksessä viimeisenä, eli söi viimeiset hiekkaiset heinät. Hevosen häntää olivat myös muut nakertaneet kai kivennäisen puutteesta. Mulla syövät heinän katoksessa, jossa oma korkeampi pohja, eivät siis syö heinää maasta, paitsi laitumella tietenkin.

Ihmettelen tätä pihattojen ylistämistä: tuntuu, että pihatossa hevoset eivät vaadi huomiota, mutta huomiota pitäisi olla enemmän kuin karsinatallissa, koska pohjia pitää hoitaa ja hevosten keskinäisiä suhteita tarkkailla, ei millään pahalla mutta ihmettelen vaan...........?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.