Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: Hippokseen 
Päivämäärä:   25.6.26 13:04:47

Linkki on maksumuurin takana jos ei ole HS tilaaja, mutta jo alusta käy ilmi asia.
"Hippoksen tietohallintopäällikkö Jukka Niskanen kertoo, ettei kuolemista tarvitse ilmoittaa."

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000012003507.html

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: 00 
Päivämäärä:   25.6.26 13:37:35

Ei tarvi, kun Hippos ei ole viranomainen niin se ei voi pakoitta, vaikka aika suurpiirteisesti asian ilmaisee. Moni saa vaikutelman, että on ilmoitettava ja palautettava pasdi. Näin se ei ole. Missään laissa ei ole määritelty, että hevosen kuolema pitää ilmoittaa.

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.6.26 14:07:03

Olisi kyllä kiva jos ne ilmoitettaisiin. Tässä juuri erään rodun kasvattamisen tiimoilla on mietitty onko mikäkin hevonen edes elossa. Kaikki kun ei elä vanhaksi.

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.26 14:18:57

Ai että kertaalleen ylihintaa maksettu passi pitäisi vielä palauttaa ilmaiseksi Hippokselle :D onko joku oikeasti näin tehnyt?

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.6.26 14:21:51

Riittää kun omahepassa klikkaa kuolleeksi.

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.6.26 14:52:27

Eikä tarvitse klikkailla mitään, omaheppankin pitäisi hankkia tunnukset ja mitä yhden-kahden hevosen omistaja niillä tekisi.

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   25.6.26 15:09:47

"Kun hevoseläin kuolee tai lopetetaan tilalla tai esim. varastetaan, eläintenpitäjän on palautettava tunnistusasiakirja sen myöntäneelle taholle 30 päivän kuluessa eläimen kuolemasta tai katoamisesta. Myöntävä toimielin kirjaa tiedot tietokantaan ja mitätöi tunnistusasiakirjan." (Ruokavirasto).

Rekisteritodistuksia tai passeja en ole palauttanut, mutta ilmoittanut kyllä hevoset kuolleiksi.

Heppaan kannattaa olla tunnukset vaikka omistaisi kerran elämässään sen yhden ainokaisen hevosen :)

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.6.26 15:16:02

Hippos ja ruokavirasto ei näköjään kommunikoi keskenään.

Mun nykyisen hevosen tunnistusasiakirja on ulkomailla myönnetty. Lähetänkö sinne kun joskus elämä jättää?

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.6.26 16:59:33

Niin ja jos päätyy myymään hevosensa niin se omistajanvaihdos on valtavan paljon nopeampi ja kätevämpi tehdä hepassa. Ei ole vaikeaa tehdä yhdet tunnarit kun ihmisillä on nykyään sen sata sovellusta muutenkin käytössä.

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.26 17:02:19

Miksi kukaan tekisi höpörekisteriin omistajanvaihdos tai, jos ei ole tamma, jolla aiotaan tehdä varsa, tai astuva ori

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: Pitopaikkatunnus 
Päivämäärä:   25.6.26 17:04:53

” Lähettäjä..
Päivämäärä25.6.26 14:52:27

Eikä tarvitse klikkailla mitään, omaheppankin pitäisi hankkia tunnukset ja mitä yhden-kahden hevosen omistaja niillä tekisi.”

Yhden hevosen omistaja saattaa käydä hevosen kanssa monipäiväisissä kisoissa, joissa hevonen majoittuu. Majoituspaikkaan pitää ilmoittaa hevosen vakituisen tallin pitopaikkatunnus. Helpoiten sen näkee Hepasta. Ei tarvitse kysellä tallinpitäjältä.

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: hevosen omistaja 
Päivämäärä:   25.6.26 17:58:14

Kaikki kuolleet hevoseni on ilmoitettu kuolleksi. Yleisimmin eläinlääkäri on tämän tehnyt, pari kertaa itsekin. Mutta yhtään passia, en ulkomailla, enkä Suomessa myönnettyä ole palauttanut. Enkä palauta.

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.6.26 18:00:53

Mitä niillä vanhoilla passeilla tekee?

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: hevosen omistaja 
Päivämäärä:   25.6.26 18:23:00

Mitä sillä on väliä mitä kukakin niillä tekee. Mutta minulle muistoja.
Tai kerää koko rotusarja :D

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.26 18:33:39

hippos on vähän kuin kennellitto. pelkkä yhdistys. ei heille kuulu mun hevoset tai kuolleet.
kaksi sinne ilmoittanut koska odotus oli kisakentille. no toinen menestyikin ihan kohtuuhyvin, mutta mielenilosta siellä käytiin.
se kuoleman ilmoittaminen sitten toiselta jäi mutta so what. tästä jo yli 10v aikaa.
koni oliso jo yli kolkyt pitkästi.
en jaksa nähdä vaivaa koska pelkkä harrastelukeho.

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: Nojoo 
Päivämäärä:   25.6.26 19:21:47

Voiko sitä passia olla palauttamatta siis jos ilmoittaa kuolleeksi? Jätin edellisen ilmoittamatta, kun halusin muistona pitää passin.

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: hevosen omistaja 
Päivämäärä:   25.6.26 21:01:01

^Voi. Eikä kukaan ole passin perään ikinä edes kysellyt.

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: hevosen omistaja 
Päivämäärä:   25.6.26 21:11:05

Huom. Minä puhun ratsuista, ravureiden passeista en tiedä mitään.

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   25.6.26 21:12:34

Eihän kennelliittoonkaa taida moni ilmoittaa koiriaan lopetetuksi, samanlaisia rekistereitä kumpainenkin.

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.6.26 21:35:02

Aika monta passia on laatikossa tallessa, nimenomaa ravihevosten, vaikka hevoset kuolleet ja olen jokaisen myös ilmoittanut kuolleeksi. Ei ole kukaan koskaan kysellyt niiden perään.

  Re: Hevosen kuolemaa ei tarvitse ilmoittaa

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.6.26 23:18:12

Minulta kyllä kyseltiin sähköpostilla kuolleen hevosen passia. Harmi vaan kun hevonen oli kuollessaan maitovarsa, jolla sitä passia ei edes vielä ollut. Muita hevosia en ole ilmoittanut kuolleeksi, mutta tuon ilmoitin sen takia ettei rekisteröintiä jatketa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.