Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka paljon ratsastusta 3v kanssa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.26 10:14:10

Jos oletetaan että keväällä sisäänratsastus ja sitten vaikka pikku loma.
Mutta voiko tyyliin läpi kesän ratsastaa kerta viikkoon?

Re: Kuinka paljon ratsastusta 3v kanssa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.6.26 10:17:38

Hevosta kuunnellen. Meillä tehtiin töitä 3-4x viikossa (ajo/ratsastus) läpi kesän, mutta sitten alkoi kasvuvaihe ja oli syksyn lomalla.

Lähettäjä: Leka 
Päivämäärä:   25.6.26 10:22:30

Itse ajattelen että "oikeita töitä" eli ikätason mukaan ohjasajoa, ajoa, ratsastusta jne voi olla viikossa jotakuinkin
1v hevosella 1x 10min
2v hevosella 2x 20min
3v hevosella 3x 30min
Ja niin edespäin. Eli hyvin kolmeveellä voi vaikka ratsastaa kerran viikkoon ja ajaa kahdesti. Muina päivinä voi välillä olla vaikka käsihevoslenkkejä, maastakäsin maastokävelyä tai muuta kevyttä työtä ilman lastin kantamista tai vetämistä, tai olla olemattakin. Varsa tarvitsee vapaatakin.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   25.6.26 10:51:04

Kolmevuotiaalla ei pitäisi ratsastaa. Antakaa niiden hevosten kasvaa ja kehittyä rauhassa. Ohjasajoa, maastakäeittelyä ja kärryttelyä, mutta ei selkään tuon ikäisellä. Hevonen kasvaa vielä jopa kuusivuotiaana ja niitä rasitusvammoja tulee muutenkin. https://ratsailla.blogspot.com/2023/02/ajatuksia-nuoren-hevosen.html

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   25.6.26 11:06:28

Täti// riippuu paljon varmaan myös ratsastajan painosta. Itse olen pieni ja kevyt (51kg) joten olen 3 vuotiailla ratsastanut juurikin about kerta viikkoon. Toki loma jaksoja väliin. Eivät ole selästä menneet rikki.

Mutta en tiedä sitten olisiko tilanne eri jos painaisin vaikka 80kg..

Päivämäärä:   25.6.26 11:16:27

Täti. Ei.. 3veellä voi ratsastaa sen 2viikossa oikein hyvin. Täti siirtyy hevostietoihin eikä huutele hölmöyksiä.

Lähettäjä: Suvi 
Päivämäärä:   25.6.26 11:18:03

Mun 3v ratsastetaan kerranviikossa askelajit.
2 viikossa kärryillä.
Putkireki käytössä heinämaalla.
Menee heinäkuuksi laitumelle. Suokkiori.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.6.26 11:27:12

Yksilöllistä, mutta peruspohjana 3 x 30min, joista kaksi voi olla selästä käsin ja yksi ohjasajoa. Ja kun puhutaan kolme vuotiaasta kesällä, niin se on keväällä sisäänratsastettu ja sen jälkeen pitänyt loman, loman jälkeen kolme viikkoa töitä ja taas pidempi loma. Syksyllä aloitetaan 3 viikkoa töitä, viikko vapaata, talven aikana ruetaan siirtymään neljävuotiaan tahtiin niin että joka toinen viikko kolme vuotiaan tahdilla ja joka toinen neljä, ja taas viikon taukoa väliin, sopivassa välissä taas pidempi tauko ja sen jälkeen nelivuotiaan tahtiin.
Meillä nuo viikon tauot on kasvun suhteen katsottu joko kokonaan vapaaksi, tai sitten esim käyntimaastoiluun.

Lähettäjä: LL 
Päivämäärä:   25.6.26 11:33:38

Mun pv niin niin löysä takaa että katselemme uudelleen ensi keväänä. Siihen asti pihan koriste.

Lähettäjä: Mimi 
Päivämäärä:   25.6.26 11:42:38

2viikossa ratsastan

Päivämäärä:   25.6.26 14:40:31

Ei yhtään

Päivämäärä:   25.6.26 15:31:29

Ei oo vielä ehditty. Selässä käyty, mutta ei ratsutettu varsinaisesti. Eikä väliksi, ehtii kyllä ikäluokkakarkeloihin ihan hyvin ja on myös kasvanut tässä parin kuukauden aikana vähän joka suuntaan.

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   25.6.26 16:20:53

Minkä rotuinen ja rakenteinen. Minkälaisia tavoitteita ja suunnitelmia, ja missä lajissa. Siitä riippuu paljon.

Päivämäärä:   25.6.26 20:06:29

Iso, kasvaa, aloitetaan syyskuussa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.