Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vahva keskivartalo

Lähettäjä: .,.,. 
Päivämäärä:   24.6.26 10:29:12

Ratsastuksessa on tärkeää vahva keskikeho. Onko sulla? Oletko aina treenannut vatsoja?

Havahduin tähän kun tajusin että on ihmisiä, joilla ei ole ongelmaa keskikehon suhteen vaikkeivät ole koskaan tehneet asian eteen mitään. Ja sitten olen minä, jolla maha on veltto eikä ruoto pysy suorassa eli pitäisi raivona treenata. Kuitenkin vatsalihastreenit tuntuu järkyttävän pahalta, päätä alkaa särkeä ja verenpaine suhisee tappiin. Miten joillain on luonnostaan vahva keskikeho ja joillain ei.

Miten vahvistat omaasi ja onko se sulle rutiini? Koetko että olet tehnyt paljon töitä litteän ja vahvan keskivartalon eteen?

Re: Vahva keskivartalo

Lähettäjä: Matcha 
Päivämäärä:   24.6.26 10:59:32

Harrastan ratsastuksen (~6x viikossa, valmentaudun useamman kerran viikossa ja kisaankin harrastusmielessä tällä hetkellä vaB tasolla) ja litteö vatsa ja keskivartalon voima on tullut sen seurauksena. En todellakaan koe, että olisin joutunut tekemään sen eteen töitä, vaan koen että se on vaan kiva kaupan päällinen kivasta vapaa-ajan tekemisestä. Rakastan noita molempia lajeja, en koe treenaavani, vaan pitäväni hauskaa. Ei se nyt aina tai oikeastaan useinkaan esim crossfitissä ja salilla millään tavalla hyvältä kehossa tunnu, mutta nautin siitä silti :D Aina nyt tietenkin voi olla vahvempi ja parempi eikä koskaan voi olla täydellinen, mutta tässä kehitysvaiheessa olen keskivartalosta ihan hyvässä kuosissa. Ja istuntani on myös ihan ok. Toki istunnankin osalta aina voi ja pitää olla parempi, mutta istuntani on ok jäntevän rento ja toimiva. Lisäksi yritän syödä ravitsevasti ja ennen kaikkea riittävästi (minulla vahva taipumus laihtua ja unohtaa syödä), jotta lihaksille riittäisi rakennusaineita. Aidosti tykkään elää näin, omaan elämässä vahvat rutiinit mutta se ei ole minulle mitään pakkopullaa tai esim jotain ikävää kurinalaisuutta,

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.26 11:01:00

Ratsastus pääljina, pilates oheistreeninä pari kertaa viikossa.

Olet väärällä tiellä, jos raivolla tarvii keskivartalotreeniä puristaa. Pieniä liikkeitä, jotka saavat poltteen aikaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.26 11:15:06

"Koetko että olet tehnyt paljon töitä litteän ja vahvan keskivartalon eteen?"

Kaikissa tapauksissa nämä kaksi asiaa eivät kohtaa. Voi olla riittävä keskivartalon vahvuus vaikkei olisi täysin mittoihin ja ihanteisiin menevä.

Ratsastus itsessään pitää keskivartaloa jo vahvana jos sitä tekee paljon, mutta suoruutta on vaikea korjata ratsastaen. Tähän auttaa sitten muut oheistreenit, kuten pilates.

Hevosen muodosta jo monesti näkee kellä on vahva keskivartalo ja kellä ei, vaikka mittoja ei katsottaisi.

Lähettäjä: mp 
Päivämäärä:   24.6.26 11:30:51

Kyse on niistä syvistä lihaksista, pinnallisemmat tuo litteyttä. Sulla voi olla aktiiviset syvät lihakset ja silti pömppis. Ja syvät lihakset tukee oikeaa istuntaa, ne pinnalliset ei ihan hirveästi auta jos on yhtään vaikeammin istuttava hevonen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.6.26 11:33:32

Komppaan edellistä. Ratsastus itsessään pitää keskivartalon kunnossa. Jos siis istuu oikein ja tasapainossa. Toki luontainen hyvä kehonhallinta edistää asiaa.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   24.6.26 12:25:00

Ratsastan vain kerran viikossa ja teen työtä, joka vetää kropan jumiin ja vinoon. Yläselkä, olkapäät ja alaselkä/lantio ovat jumissa, pakarat ja keskivartalo voimattomat. Treenaan lihaskuntoa ja liikkuvuutta paristi viikossa, mutta pitäisi liikkua paljon enemmän. Aerobinen kuntokaan ei ole kauhean hyvä. Eniten ongelmia ratsastaessa aiheuttaa alaselkä, kun se ei jousta enkä saa lonkkia ulkokiertoon.

Lähettäjä: jeb 
Päivämäärä:   24.6.26 13:10:10

Koskaan ei ole valmis, muista se. Itse olen tehnyt 20 vuotta töitä keskivartalon ja kehonhallinnan kanssa. Haluan että ratsastus näyttää eleettömältä ja helpolta.

No ilmaista se ei ole, se vaatii säännöllistä treeniä ja lihaskunnon vahvistusta sekä ylläpitoa. Se vaatii oikeanlaista ravintoa ja säännöllisesti.

Nyt olen laiskotellut, mutta normaali treenikausi sisältää 5*viikossa ratsastusta (2 päivässä), lihaskuntotreeni 4* viikossa (eri päivinä eri osa alueet) nousujohteinen valmennusohjelma, sekä muutaman palautuspäivän. Palautus ei ole lepopäivä. Lepo jakso toki on silloin ei tehdä lihaskuntotreeniä ollenkaan.

Hevosilla sitten omat treeni ja ruokavalio ohjelmat, eli vaatii siis itsensä orjallistamista jos haluaa oikeasti pysyä kunnossa.

tarvitseeko tavallinen harrastaja näin orjallista treeniä, tuskin. Tee se mihin sinulla riittää jaksaminen, pidä päiväkirjaa ja keskity ravintoaineisiin.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   24.6.26 14:55:20

Minulle on vuosien saatossa tullut vahva keskivartalo, vaikka olen tehnyt vain tallihommia ja ratsastanut.

Päivämäärä:   24.6.26 15:23:36

Vahva keskikroppa = litteä keskikroppa eivät liity mitenkään toisiinsa. Katsokaa vaikka painonnostajia, joilla keskivartalon on pakko olla kunnossa, mutta eivät silti ole välttämättä hoikkia

Lähettäjä: Jenni 
Päivämäärä:   24.6.26 15:37:08

Kokeile esim ratsastaja treenaa Ninnin kanssa nettikurssia facessa. Itsellä salitreeni ja vahvat vatsat. Aktivoi vatsat ja core kaikissa siirtymissä ja puolipidätteissä. Hyvä istunta rakentuu coren (vatsa, selkä) varaan. Muista siis myös selän treeni.

Lähettäjä: Vahvuus 
Päivämäärä:   24.6.26 18:11:31

Vatsan litteydellä ei suoranaisesti ole mitään tekemistä syvien tai pinnallisten vatsalihasten tai niiden vahvuuden kanssa. Sen sijaan esimerkiksi rasvaprosentti, nestetasapaino, sairaudet, ikä, iho, sukupuoli ja geenit vaikuttavat vatsan muotoon. Toki lisääntyneen liikunnallisen aktiviteetin myötä energian kulutus nousee, jolloin vartalo voi käyttää kehoon varastoitunutta rasvaa energianlähteenä. Sen oheisvaikutuksena vatsa voi alkaa näyttämään litteämmältä.
Lihaksen vahvistuessa kasvaa myös sen koko, eli se ei litisty. Toki suurin osa vatsalihaksista on "litistetyn" mallisia niiden sijainnin, laajan pinta-alan ja toiminnan vuoksi. Tarpeeksi suuri rasvakerros peittää vatsalihakset alleen, jolloin niitä ei näe kovin selvästi ulkopuolelta. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa siis, että hyvin laihakin litteävatsainen henkilö voi olla keskivartalostaan heikko, kun taas muodokkaamman vatsan omaava vahva.

Keskivartalon lihaksissa ei juurikaan ole yksittäisen lihaksen eriytynyttä toimintaa, vaan ne toimivat kokonaisuuksina ja ketjuina. Ne osallistuvat lähes kaikkiin kehon liikkeisiin esim. ylläpitämällä keskivartalon asentoa vaikkapa jalan liikkuessa. Toki tiettyjen lihasten painoarvo tietyissä liikkeissä kasvaa. Mutta esimerkiksi tavallisten vatsarutistusten tekeminen ei kehitä heikkoa keskivartaloa kovin tehokkaasti, sillä se on vain yhden liikesuunnan (koukistus) liike. Paras harjoittelu henkilölle, joka haluaa vahvistaa keskivartaloaan on monipuolinen liikkuminen. Etsi joku harrastus tai laji, joka innostaa sinua liikkumaan. Aloita pienestä. Jo pelkät reippaat kävelytkin auttavat alkuun, sillä joudut kävellessä käyttämään keskivartalon eri osia. Kävelysauvoilla saat myös käsiä ja keskivartaloa enemmän mukaan. Myös uinti, vesijuoksu tai vesijumppa on todella helppo aloittaa ja haastavat vartaloa eri tavoilla. Tai etsi vaikkapa oman alueen kansalaisopistosta tanssi- tai liikuntaryhmä, ne ovat usein edullisia ja näissäkin joutuu käyttämään keskivartaloa. Pallopelit haastavat kehoa monilla eri tavoilla, niissä kuitenkin pitää muistaa ettei lähde liian vauhdikkaasti liikkeelle, vaan vasta kehon tottuessa kuormitukseen voi nostaa vauhtia ja voimaa. Pilates, jooga, kuntosali tai mikä vaan ohjattu liikunta käy myös. Voimistelu ja kamppailulajit ovat todella hyviä harrastuksia keskivartalon vahvistamiseen.

Ohjeennuorana voi pitää sitä, että jos et liiku juuri ollenkaan ratsastuksen lisäksi, niin hanki joku muu liikunnallinen harrastus siihen rinnalle. Keskivartalo ja koko keho vahvistuu, kun sitä käyttää monipuolisesti ja tarpeeksi säännöllisesti. Itse lajin sisällöllä ei ole niin paljoa merkitystä, sillä jos et ole tottunut liikkumaan paljoa, niin mikä vaan liikunta vahvistaa lihaksia.
Paljon liikkuvalle kohdennettu lihasvoimaharjoittelu voi olla hyvä lisä osaksi koko settiä. Liikkeiden laadun merkitys korostuu, kun vaatimustaso nousee. En kuitenkaan lähtökohtaisesti suosittelisi pelkkää lihasvoimaharjoittelua tottumattomalle liikkujalle, sillä se ei usein motivoi tavallista harrastajaa kovin pitkään, eikä ole niin hauskaa tai monipuolista, kuin moni muu laji.

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   24.6.26 21:00:21

Ja muistakaa lämmitellä ennen ratsastusta!

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   24.6.26 21:56:39

Kuten moni jo sanoi, se mitä tarvitset on ne syvät lihakset eli "core". Ne vakauttavat koko keskivartalon, niin ettei hevosen liike hetkuta yläkroppaa hallitsemattomasti; pinnalliset lihakset (ne "vatsalihasliikkeiden" lihakset" ovat sitten vain pintasilaus, auttavat kyllä tasapainottamaan selän pyrkimystä joutua liikaa notkolle.

Pyydä joku (personal trainer? fyssari?) opettamaan sulle miten ne aktivoidaan ja miten ne liittyy syvään hengitykseen. Voit ajatella, että se syvä lihaksisto on kuin pallo, joka pullistuu ulospäin ja jämäköityy; samalla tavalla kuin yskäistessä tai rykäisteissä tai puhaltaessa vastahakoista, jäykkää ilmapalloa.

Kun opit löytämään ne, on ihan parasta treeniä aktivoida ne jokaisessa mahdollisessa välissä. Kaupan kassajonossa, bussipysäkillä, liukkaalla kävellessä (auttaa pysymään pystyssä ;D), karsinan siivousta aloittaessa, vesiämpäriä nostaessa. Ja toki hevosen selässä. Käynti on loistava askellaji istunnan pohtimiseen, käynnissä voit miettiä miten yhdistät tämän keskivartalon jämäkkyyden ja sen, että lonkat - istuinluut - kuitenkin pääsevät liikkumaan hevosen tahdissa.

Tsemppiä!

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   25.6.26 10:31:18

Miten ap:n muu kunto kuin vatsat? Tuo päänsärky liikunnan jälkeen kannattaisi varmaankin tutkia? Itselläkin siitä kokemusta; todennäköisesti aiheuttajana kiireinen ja stressaava työ, liikunnanpuute (istumatyö) jne. Onneksi tilanne parantui ja ehdin liikkumaan ja lepäämään ja päänsärytkin katosivat.

Tsekkaapa Maikki Marjaniemen coren aktivointitreeni (YT:sta löytyy). Syvät vatsalihakset on juuri ne, jotka pitävät vatsan kasassa, jotta se ei "pullahda harjulle". Liike on oikeasti tosi pieni, mitä tarvitaan treenatessa, itse sain kadonneen litteän vatsan takaisin! Lisäksi toki muutakin lihaskuntoa kannattaa treenata: kahvakuula (tai sali) on hyviä voimaharjoitteluun. Lisäksi jokin aerobinen treeni. Lihaskuntoharjoittelussa yleensäkin kannattaa edetä nousujohteisesti: tehdä aluksi vähän toistoja, mutta oikealla tekniikalla vs. raivona treenaaminen:D. Oikea ravinto ja lepo tärkeitä myös; jos keho käy koko ajan ylikierroksilla, niin se näkyy aineenvaihdunnassa ja palautumisessa: usein juuri keskivartalon pömpötyksenä. Jooga toimii myös coreen.

Kun ratsastin ja tein tallihommia, niin ei tarvinnut corea erityisemmin treenata; olin jopa "kuuluisa" hyvästä lantion joustavuudesta:D. Ennemminkin kehon etuosan lihakset olivat liiankin treenatut; mun olisi pitänyt tajuta treenata enemmän selkää ja yläkroppaa.

Lähettäjä: uhu 
Päivämäärä:   25.6.26 12:03:12

Coren treenaus ei tosiaan ole pelkkää vatsalihastreeniä. Mulla kolme hevosta ratsastettavana mutta lisäksi pitää vähän jumpata, että toispuoleisuus pysyy kurissa. Tällä määrällä on vahva keskivartalo, mutta voisi olla parempikin. Melkosta hommaa näin 50+ tädille :D

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   25.6.26 16:21:42

Kuntosali ja pilates.

Lähettäjä: jjajjs 
Päivämäärä:   25.6.26 16:30:32

Ei keskivartalo vahvistu vatsalihaksia tekemällä. Eikä keskivartalo vahvistu, jos lantiokori on kippaantunut eteen ja yläselkä voimaton ja hartiat ja pää työntyneet eteen.

Kyllä se hyvä ryhti ja keskivartalon tuki lähtee alhaalta. Ihan maan tasolta.

Jumppaa jalkaterät, nilkat, pohkeet, etu- ja takareidet suoraan, sitten lantiokori tasapainoon, sitten vasta voit edes haaveilla, että saisit keskivartaloon jotain ryhtiä. Siitä sitten ylemmäs sitä oikeaa ryhtiä hakemaan. Mutta älä odota minulta neuvoja siihen, miten tämä tapahtuu. En oikeasti tiedä ja itsekin kaipaisin apua.

Minulla on kroppa täynnä ongelmia ja vikoja ja olen aivan jumissa ja kiero. Jos jumppaan itseäni paremmaksi, niin tuntuu, että se auttaa vain muutaman sekunnin ja sitten olen taas aivan jumissa ja kiero. En tiedä mille ammattilaiselle pitäisi mennä ja kauanko siellä olla.

Fyssarilla olen käynyt kolmesti ja ne käynnit ei kauaa kestä enkä edes tajunnut, mistä on kyse. Fyssari väänteli minua ja sanoi että olen ihan vino, jumissa ja kiero ja täysin paska ja printtasi 15 eri jumppaliikettä polvista alaspäin ja heitti ovesta pihalle. Ei siis edes käyty niitä jumppaliikkeitä läpi, että olisi opettanut miten ne tehdään oikeaoppisesti.

Toisella kerralla (1 kk ekan käynnin jälkeen) hän väänteli minua, kysyi olenko tehnyt jumppaliikkeitä, muttei VIELÄKÄÄN käyty niitä läpi enkä saanut mitään ohjeita, mitä tehdä. Sanoi vain, että jos tuntuu että lihakset on jumissa, niin mene hierojalle. Kolmas kerta oli samanlainen ja kun kysyin, että voisiko hän ihan kädestä pitäen näyttää minulle ne jumppaliikkeet, jotta tietäsiin, teenkö niitä oikein, hän vain tuhahti "no teet vain niitä jumppaliikkeitä".

Eli fyssarille ei ainakaan kannata mennä.

Mutta olisiko joku muu? Kalevalainen jäsenkorjaaja? Joku muu, joka osaa löytää ne jumit, avata ne ja opettaa, että miten pitää jumpata ja venyttää, että jumit aukeaisivat eikä uusia tulisi?

Olen aivan korkkiruuvi ja jalat miten sattuu ja lantiokori joka suuntaan vinossa ja kippaantunut ja keskivartalo aivan paska ja turha mitään yläselkääkään sitten treenata ja suoristaa/vahvistaa... Alaselkä kipeytyy kun olen niin paska, joten jotain apua pitäisi saada. En voi edes lenkillä käydä, koska käveleminen aiheuttaa selkäkipuja.

Mutta tuntuu, etten kykene/osaa avata jumeja ja jumpata oikein. Millähän hlvetillä saisi itsensä auki ja suoraksi? Kuka on se ammattilainen, joka osaa auttaa??

Lähettäjä: jjajjs 
Päivämäärä:   25.6.26 16:33:34

Eli niillä joilla on vahva keskivartalo, on myös lantiokori suorassa eikä ole lösöt hartiat.

Lähettäjä: Juuso 
Päivämäärä:   25.6.26 16:49:14

Kyllä keskivartalo vahvistuu vatsalihaksia treenaamalla. Toisella puolella olevien selkälihasten vahvistaminen kuuluu myös asiaan. Ryhdin ylläpitämiseen osallistuvat toki myös pakaralihakset. Kerroit, että ensin pitää saada eteenkipannut lantiokori normiasentoon, mutta sepä ei onnistu ilman vatsalihaksia.

Jos ei ole ennen juurikaan harrastanut liikuntaa, niin suosittelen suuntaamaan kuntosalille ja pyytämään tekemään treeniohjelman. Saleilla käy ihan kaikenlaisia ihmisiä ja siellä voi kertoa ongelmansa kropan suhteen. He näyttävät kädestä pitäen, miten liikkeet tehdään. Alussa jättäisin liian hifistelyn pois, perusliikkeillä käyntiin.

Fyssarit osaavat oman alueensa ja kaikenlaisia muitakin ammattilaisia toki löytyy. Ensiksi siis perus koko kropan salitreeni yhdistettynä vaikka kävelyyn voi tehdä ihmeitä noihin vaivoihin. Epätoivoon tai olen ihan p... ajatteluun Ei kannata vaipua.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   27.6.26 19:38:10

Pömpöttää ja silti keskivartalon tuki vahva, muuten vammanen selkä oireilee. Pakarassa voimaa, koska stabiloi lantiota joka taas vaikuttaa myös selän kiputiloihin, mutta on sitä rasvaakin kehossa. Ulkomuodollisesti voisin olla paremmassakin kunnossa, mutta kun lihasta on kropassa enemmän mitä keskiverrollisesti saman ikäisillä ja kokoisilla, niin mennään tällä. Se liikarasva palaa keittiössä hitaasti, mutta varmasti.

Päivämäärä:   27.6.26 20:43:45

Jjajs, vaihda fyssaria. Itse olen saanut nimenomaan opastetut jumppaliikkeet ja aikaa on mennyt kyllä varmaan tunti. Toki maksaakin sen edestä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.