Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vahva keskivartalo

Lähettäjä: .,.,. 
Päivämäärä:   24.6.26 10:29:12

Ratsastuksessa on tärkeää vahva keskikeho. Onko sulla? Oletko aina treenannut vatsoja?

Havahduin tähän kun tajusin että on ihmisiä, joilla ei ole ongelmaa keskikehon suhteen vaikkeivät ole koskaan tehneet asian eteen mitään. Ja sitten olen minä, jolla maha on veltto eikä ruoto pysy suorassa eli pitäisi raivona treenata. Kuitenkin vatsalihastreenit tuntuu järkyttävän pahalta, päätä alkaa särkeä ja verenpaine suhisee tappiin. Miten joillain on luonnostaan vahva keskikeho ja joillain ei.

Miten vahvistat omaasi ja onko se sulle rutiini? Koetko että olet tehnyt paljon töitä litteän ja vahvan keskivartalon eteen?

Re: Vahva keskivartalo

Lähettäjä: Matcha 
Päivämäärä:   24.6.26 10:59:32

Harrastan ratsastuksen (~6x viikossa, valmentaudun useamman kerran viikossa ja kisaankin harrastusmielessä tällä hetkellä vaB tasolla) ja litteö vatsa ja keskivartalon voima on tullut sen seurauksena. En todellakaan koe, että olisin joutunut tekemään sen eteen töitä, vaan koen että se on vaan kiva kaupan päällinen kivasta vapaa-ajan tekemisestä. Rakastan noita molempia lajeja, en koe treenaavani, vaan pitäväni hauskaa. Ei se nyt aina tai oikeastaan useinkaan esim crossfitissä ja salilla millään tavalla hyvältä kehossa tunnu, mutta nautin siitä silti :D Aina nyt tietenkin voi olla vahvempi ja parempi eikä koskaan voi olla täydellinen, mutta tässä kehitysvaiheessa olen keskivartalosta ihan hyvässä kuosissa. Ja istuntani on myös ihan ok. Toki istunnankin osalta aina voi ja pitää olla parempi, mutta istuntani on ok jäntevän rento ja toimiva. Lisäksi yritän syödä ravitsevasti ja ennen kaikkea riittävästi (minulla vahva taipumus laihtua ja unohtaa syödä), jotta lihaksille riittäisi rakennusaineita. Aidosti tykkään elää näin, omaan elämässä vahvat rutiinit mutta se ei ole minulle mitään pakkopullaa tai esim jotain ikävää kurinalaisuutta,

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.26 11:01:00

Ratsastus pääljina, pilates oheistreeninä pari kertaa viikossa.

Olet väärällä tiellä, jos raivolla tarvii keskivartalotreeniä puristaa. Pieniä liikkeitä, jotka saavat poltteen aikaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.26 11:15:06

"Koetko että olet tehnyt paljon töitä litteän ja vahvan keskivartalon eteen?"

Kaikissa tapauksissa nämä kaksi asiaa eivät kohtaa. Voi olla riittävä keskivartalon vahvuus vaikkei olisi täysin mittoihin ja ihanteisiin menevä.

Ratsastus itsessään pitää keskivartaloa jo vahvana jos sitä tekee paljon, mutta suoruutta on vaikea korjata ratsastaen. Tähän auttaa sitten muut oheistreenit, kuten pilates.

Hevosen muodosta jo monesti näkee kellä on vahva keskivartalo ja kellä ei, vaikka mittoja ei katsottaisi.

Lähettäjä: mp 
Päivämäärä:   24.6.26 11:30:51

Kyse on niistä syvistä lihaksista, pinnallisemmat tuo litteyttä. Sulla voi olla aktiiviset syvät lihakset ja silti pömppis. Ja syvät lihakset tukee oikeaa istuntaa, ne pinnalliset ei ihan hirveästi auta jos on yhtään vaikeammin istuttava hevonen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.6.26 11:33:32

Komppaan edellistä. Ratsastus itsessään pitää keskivartalon kunnossa. Jos siis istuu oikein ja tasapainossa. Toki luontainen hyvä kehonhallinta edistää asiaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.