Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sisäänratsastus itse vai ammattilainen?

Lähettäjä: Mietteliäs 
Päivämäärä:   23.6.26 17:15:49

Tuosta 2023 varsa -topikista innostuneena kyselen, että oletko sisäänratsastanut varsasi itse vai valinnut ammattilaisen?

Oliko hyvä ratkaisu, mihin ikinä päädyitkään?

Jos laitoit satulaan itse, miten sujui?

Mulla 23 varsa jonka sisäänratsastus olisi tarkoitus tehdä laitumen jälkeen syksyllä. Puntaroin tekisinkö itse vai veisinkö ammattilaiselle. Tekisi mieli itse laittaa, mutta pilaanko varsani jotenkin (eka nuori). Rohkeutta ja tasapainoa on kyllä ja 20 v ratsastuskokemus.

Re: Sisäänratsastus itse vai ammattilainen?

Lähettäjä: Cookie 
Päivämäärä:   23.6.26 17:29:33

Laitoin itse, valmentajan kannustamana. Olen kyllä ratsastajana suht kokenut ja työksenikin ratsastanut ulkomailla jokusia vuosia (en tosin sisäänratsastanut silloin, työskentelin vanhempien nuorien ja aikuisten hevosten kanssa), mutta silti sen oman ensimmäisen nuoren kanssa epäröin, että mitä jos mokaan. No en mokannut ainakaan kovin pahasti, koska ihan kelpo ratsu tuosta tuli, ekat VaB startattu tänä kesänä ja maastossakin pystyy turvallisin mielin rallattelemaan. Mutta kyllä se kynnys oman satulaan laittamiseen oli vaan korkea!

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   23.6.26 17:55:26

Itse laitoin alusta loppuun ja ilman apukäsiä.
Pohjatyön kun tekee maasta hyvin, niin ei ole ongelmaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.6.26 18:09:25

Itse satulaan jos edes jotain hevoskokemusta. Vie sitten myöhemmin ammattiratsuttajalle kun hevosta aletaan kouluttamaan oikeasti ratsuksi.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   23.6.26 18:11:51

Sisäänratsastus on hevosen elämän tärkein koulutusjakso -> sen kun ryssii, jälkiä korjataan pitkään. Meillä kaikki nuoret käyvät ammattilaisella sisäänratsastuksessa. Siitä on mukava itse jatkaa.

Lähettäjä: Faarao 
Päivämäärä:   23.6.26 18:36:30

Olen sitä mieltä, että sisäänratsastuksessa ei lopulta tarvita mitään kummoisia ratsastustaitoja. Tarvitaan johdonmukaisuutta, rohkeutta ja tasapainoa. Itse koen olevani ihan tavallinen tätiratsastaja ja omani olen hyvällä menestyksellä satulaan laittanut. Kaveri ravipuolelta (montekuski, ei ratsuilla muuta kuin puska ratsastustaustaa) käyttänyt maastossa, mikä minusta on tärkeää nuoren kanssa. Siellä pääsee purkamaan energiat ja tuulettamaan pään, että jaksaa taas kehää kiertää.

Sitten kun hevosta aletaan kouluttaa teknisesti eteenpäin, astuu taito kehiin ja silloin olen ostanut ratsutuspalveluja ammattilaiselta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.