Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sisäänratsastus itse vai ammattilainen?

Lähettäjä: Mietteliäs 
Päivämäärä:   23.6.26 17:15:49

Tuosta 2023 varsa -topikista innostuneena kyselen, että oletko sisäänratsastanut varsasi itse vai valinnut ammattilaisen?

Oliko hyvä ratkaisu, mihin ikinä päädyitkään?

Jos laitoit satulaan itse, miten sujui?

Mulla 23 varsa jonka sisäänratsastus olisi tarkoitus tehdä laitumen jälkeen syksyllä. Puntaroin tekisinkö itse vai veisinkö ammattilaiselle. Tekisi mieli itse laittaa, mutta pilaanko varsani jotenkin (eka nuori). Rohkeutta ja tasapainoa on kyllä ja 20 v ratsastuskokemus.

Re: Sisäänratsastus itse vai ammattilainen?

Lähettäjä: Cookie 
Päivämäärä:   23.6.26 17:29:33

Laitoin itse, valmentajan kannustamana. Olen kyllä ratsastajana suht kokenut ja työksenikin ratsastanut ulkomailla jokusia vuosia (en tosin sisäänratsastanut silloin, työskentelin vanhempien nuorien ja aikuisten hevosten kanssa), mutta silti sen oman ensimmäisen nuoren kanssa epäröin, että mitä jos mokaan. No en mokannut ainakaan kovin pahasti, koska ihan kelpo ratsu tuosta tuli, ekat VaB startattu tänä kesänä ja maastossakin pystyy turvallisin mielin rallattelemaan. Mutta kyllä se kynnys oman satulaan laittamiseen oli vaan korkea!

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   23.6.26 17:55:26

Itse laitoin alusta loppuun ja ilman apukäsiä.
Pohjatyön kun tekee maasta hyvin, niin ei ole ongelmaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.6.26 18:09:25

Itse satulaan jos edes jotain hevoskokemusta. Vie sitten myöhemmin ammattiratsuttajalle kun hevosta aletaan kouluttamaan oikeasti ratsuksi.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   23.6.26 18:11:51

Sisäänratsastus on hevosen elämän tärkein koulutusjakso -> sen kun ryssii, jälkiä korjataan pitkään. Meillä kaikki nuoret käyvät ammattilaisella sisäänratsastuksessa. Siitä on mukava itse jatkaa.

Lähettäjä: Faarao 
Päivämäärä:   23.6.26 18:36:30

Olen sitä mieltä, että sisäänratsastuksessa ei lopulta tarvita mitään kummoisia ratsastustaitoja. Tarvitaan johdonmukaisuutta, rohkeutta ja tasapainoa. Itse koen olevani ihan tavallinen tätiratsastaja ja omani olen hyvällä menestyksellä satulaan laittanut. Kaveri ravipuolelta (montekuski, ei ratsuilla muuta kuin puska ratsastustaustaa) käyttänyt maastossa, mikä minusta on tärkeää nuoren kanssa. Siellä pääsee purkamaan energiat ja tuulettamaan pään, että jaksaa taas kehää kiertää.

Sitten kun hevosta aletaan kouluttaa teknisesti eteenpäin, astuu taito kehiin ja silloin olen ostanut ratsutuspalveluja ammattilaiselta.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   23.6.26 18:41:33

” Itse satulaan jos edes jotain hevoskokemusta. Vie sitten myöhemmin ammattiratsuttajalle kun hevosta aletaan kouluttamaan oikeasti ratsuksi.”

Ja ammattilainen kiittää, kun saa aloittaa miinuksen puolelta ja korjaamaan jälkiä :D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.6.26 18:53:41

"Ja ammattilainen kiittää, kun saa aloittaa miinuksen puolelta ja korjaamaan jälkiä :D"
Ei se nyt mitään ihmeellistä rakettitiedettä ole.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   23.6.26 18:58:02

Itse on tehty kaikki nuoret, mitä pihassa on ollut 3-4 vuotiaina. Rotuina suomenhevonen ja poneja. Jonkun reaktiivisen pv:n laittaisin tarvittaessa alkuun ammattilaiselle.

Lähettäjä: Yhden laittanut 
Päivämäärä:   23.6.26 19:03:21

Tällä kokemuksella sanoisin, että sisäänratsastaisin itse, ellei nyt ihan tosi reaktiivinen tai muuten ongelmaiseksi ennustettava olisi kyseessä. Oman selkään meni ensin kokeneempi (ja kevyempi), mutta itse jatkoin parin ekan kerran jälkeen. Hevosen kanssa oli touhuiltu kaikkea ja sitä oli ohjasajettu, niin ei ratsastajan kantaminen ollut mikään iso juttu.

Jatkossa myös jos yhtään tulisi ongelmia esim. viisivuotiaan kanssa, käyttäisin ammattilaisella jollain jaksolla. Tämän kanssa rävelsin itse, lopputulos on ihan hyvä, mutta tie oli pitkä ja paikoin kivinen. :D

Lähettäjä: Manta 
Päivämäärä:   23.6.26 19:04:45

Ainoa sisäänratsastuksessa pilattu oma nuori oli ammattilaisella. Ei osattu lukea hevosta, vaan vietiin äärirajoille väsyneenä. Niitä jälkiä korjailin pitkään. Loput olen laittanut itse ilman ongelmia.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.6.26 19:07:01

Samat kokemukset kuin Mantalla. Itse tekemällä on pystynyt käyttämään aikaa ja riittävästi järkeä.

Lähettäjä: Kissi 
Päivämäärä:   23.6.26 19:08:21

Riippuu hevosesta. Mulla käynyt kahdella hevosella ensin muutaman kerran taitava kaveri selässä, ja sen jälkeen itse. Hyviä ja varmoja tuli molemmista, toinen oli 180cm puoliverinen ja toinen suomenhevonen jolla oli jo ajettu. Molemmilla mentiin selkään 3-vuotissyksyllä ja siitä sit pikkuhiljaa eteenpäin.

Päivämäärä:   23.6.26 19:13:36

Askellajit ja ratin ja jarrun saa opetettua hevoselle kuka tahansa, joka osaa edes auttavasti ratsastaa (~heB). Pohjatyöt pitää toki myös osata tehdä ja maalaisjärki olla mukana. Jopa minä olen saanut useamman omakasvatin täysin itse tehtyä heA-tasolle vaikka en yli heA ole itsekään koskaan kisannut.

Päivämäärä:   23.6.26 19:49:54

Entä onko joku laittanut itse satulaan atleettisen erittäin urheilusukuisen nuoren? Vai kannattaako sellainen viedä ammattilaiselle?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.6.26 19:52:55

Kaikki mun hevoset on olleet suoritussukuisia puoliverihevosia, eli sopivat tuohon kategoriaan. Toki itsellä pitkä kokemus taustalla, mutta ei ongelmia kun käyttää sitä aikaa ja ennen kaikkea järkeä :)

Lähettäjä: Vool 
Päivämäärä:   23.6.26 19:54:46

Tottakait itse. Kolme vuotta varsan kanssa touhunnut ja luottamusta rakentanut, niin miksi ihmeessä laittaisin selkään jonkun jota hevonen ei tunne ja toisin päin.

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   23.6.26 20:38:29

Jännää miten maailman huippuratsastajat eivät koskaan sisäänratsasta hevosiaan. Kun luulisi että heillä sitä taitoa riittää... aina laitetaan ammattilaisille, jotka ovat erikoistuneet sisäänratsastukseen.
Koska se on niin tärkeä vaihe hevosen koulutuksessa.

Mutta Suomessa "tein itse ja säästin". Sen näköistä on monen meno kisoissakin, että säästetty on.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   23.6.26 20:40:45

muusa

Heillä ei ole aikaa sellaiseen.

Lähettäjä: Hyvää päivää 
Päivämäärä:   23.6.26 21:00:57

” Jännää miten maailman huippuratsastajat eivät koskaan sisäänratsasta hevosiaan.”

Illan naurut. Ensinnäkään nuorten satulaan laittoon ei ole huippuratsastajalla aikaa eikä kilpaurheilijalle, joka saa tienestinsä kilpailemalla, ei ole mitään järkeä riskeerata terveyttään nuorten helikoptereiden kyydissä vaikka taitoa olisi. Yksi väliin jäävä kisakausi luun katkeamisen vuoksi on katastrofi, riskit minimoidaan.

Terveisin mm. Belgiassa, Engannissa, Hollannissa kilpahevosmaailmassa työskennellyt.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   23.6.26 21:01:40

Maailmalla on niitä sisäänratsastajia koska ne hevoset tulee sieltä pellolta 3veenä eikä kukaan ole niitä käsitellyt jne. Ne voivat olla aika hengenvaarallisia ja silloin joku sellainen uhkarohkea ratsuttaja on tarpeen.
Omat hevoseni olen aina sisäänratsastanut. Käsittelen niitä päivittäin. Ei ole mitään rakettitiedettä. Joku 18v ratsuttajaksi opiskellut tietää yleensä vähemmän kuin mitä itse 30+++ vuoden kokemuksella. Meillä esim selkään menosta ei tehdä mitään ihmeellistä asiaa vaan tehdään sitä arkipäivän ohessa aina välillä että nuori alkaa tottumaan pienestä pitäen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.6.26 21:09:06

Et todennäköisesti pilaa, mutta en ilman asiasta ymmärtävän ammattilaisen tukea lähtisi tekemään.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   23.6.26 21:23:13

Olen sisäänratsastanut useamman oman nuoren. Puoliverisiä. Kaikki muut onnistui ilman mitään ongelmia ja koulutin kansalliselle tasolle asti, mutta yhden kovaluonteisen ”pilasin”. Se meni ammattilaiselle uudelleenkoulutukseen ja hankalaa oli.

Eli sanoisin, että useimmissa tapauksissa kaikki menee hyvin. Mutta aina on riski, ettei menekään ja silloin voi olla tiedossa suuriakin ongelmia. Kyllä se kokemus nimenomaan sisäänratsastuksista auttaa kummasti kun kohdalle sattuu se hankalampi hevonen. Tuo omakin oli ihan käsitelty nuori ja periaatteessa muuten ihan toimiva, eikä mikään suoraan pellosta lassottu.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   23.6.26 22:28:17

Olen sisäänratsastanut lähes kaikki omat kasvatit. Luottamus on valmiina kun on käsitellyt hevosta syntymästä asti ja kun ei ole mikään kiire, ei tule ongelmia. Varusteet totutellaan yksi kerrallaan ja seuraavaan vaiheeseen siirrytään vasta kun edellinen asia on opittu. Yksikään nuori pv ei ole edes pukitellut.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   23.6.26 23:56:42

"Ainoa sisäänratsastuksessa pilattu oma nuori oli ammattilaisella. Ei osattu lukea hevosta, vaan vietiin äärirajoille väsyneenä. Niitä jälkiä korjailin pitkään."

^ Tämä. Kannattaa varmistua, että sillä ammattilaisella on paremmat taidot kuin itsellä ja referenssejä näytettäväksi. Sisäänratsastuksen ammattilaiseksi kun voi kuka tahansa kutsua itseään.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   24.6.26 12:23:03

Huonoimmat hevoset joilta jälkiä on korjattu ovat tulleet juurikin niiltä ammattilaisilta. Jatkossakin laitan omat itse satulaan niin saa sellaisen kuin tekee. Ammattilaisten jäljiltä on tullut jännittyneitä hevosia joilta on puuttunut rentous. Ratsastettavuus on huono jännittyneellä ja hätäisellä hevosella. Itse kun on laittanut niin on saanut tehdä täysin hevosen ehdoilla ja hevosen tahtiin ilman aikataulupaineita. Silloin on tullut ne rennot hevoset joiden koulutusta on helppo jatkaa. Hyvä perusta kantaa pitkälle. Ja valitettavasti kun alussa on hätäilty niin jälkiä on vaikeampi korjailla, koska hevonen palaa uudessa tilanteessa aina ensimmäiseksi opittuun.

Lähettäjä: jeb 
Päivämäärä:   24.6.26 13:02:13

Kaikki tehty itse. Valmentajat kulkevat mukana joten yksin ei tarvitse pärjätä. Nyt menossa kolmas varsa ratsuksi <3 parasta. Tämä on viimeinen, joten nyt ei enää suoriteta vaan nyt nautitaan. Tehdään se mitä tehdään niillä taidoilla ja resursseilla mitä on.

Päivämäärä:   24.6.26 13:18:08

Itse laitan. Toki teen myös vieraitakin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.