Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Unelmahevosesi lapsena vs. nykyään

Lähettäjä: Dreamer 
Päivämäärä:   23.6.26 10:59:04

Kuvailkaapa niin nähdään, paljonko on maku muuttunut!

Itse olin lapsena satavarma, että aikuisena hankkisin kimon arabitamman. Piirsin siitä kuvia, keräsin arabijulisteita ja ostin riimunkin valmiiksi tallikirpparilta. Mielikuva tulisesta, herkästä, vain minua rakastavasta valkoisesta arabista oli kristallinkirkas.

Nykyään oma (toteutunut) unelma on sitten se tasainen, lempeä, kookas suokkiruuna. Nykyiseen tavalliseen rautiaaseen maastomopoon verrattuna ihan unelmien hevosella olisi ehkä vielä isot merkit, liinaharja ja enemmän osaamista koulupuolelle.

Re: Unelmahevosesi lapsena vs. nykyään

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   23.6.26 11:06:41

Lapsena unelmahevoseni oli ratsastuskoulun venäläissyntyinen tamma, jonka suvussa oli ainakin venäläistä ravihevosta, trakehneria, englannintäysveristä ja latvialaista pv:tä. Se oli aika kirveellä veistetty ja liikkeiltään hyvin vaatimaton hevonen, mutta mielestäni siinä oli jotain herkkää ja uljasta. Ja olihan se kiva, kun se ei näykkinyt minua karsinassa, toisin kuin joitain muita tyttöjä. Meillähän oli siis ihan selvästi joku yhteys. :D

Nykyään tykkäisin työhevosmallisesta suomenhevosesta, sellaisesta kunnon panssarivaunusta.

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   23.6.26 12:13:24

Lapsena unelmani oli ratsastuskoulun hieman hapan liinakko suokkitamma. Ja se on unelmani edelleen (ei välttämättä tarvitsisi olla hapan, mutta liinakko, suokki ja tamma). Tai kelpaisi hyvin myös friisiläinen tai tummanruunikko pv-tamma.

Lähettäjä: Zipuliina 
Päivämäärä:   23.6.26 12:22:45

Varmaan joku söpö poni. Nyt oma ajatus menee jossain allround tyyppisessä puoliverisessä tai sitten kouluratojen kuninkaasta. Riippuu päivästä ja budjetista :-) nyt mietin jo varsan ostoa ja sen kasvattamista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.6.26 12:34:13

Lapsena haaveilin arabista tai angloarabista josta olisi tullut minulle sitten kenttähevonen :D väri kimo tottakai.

Aikuisena ostin sitten iberialaisen ja se vei mennessään. Kenttääkään en koskaan edes kokeillut tulleen estekammon takia. Vauhdista nautin kyllä maastossa, mutten esteillä.

Lähettäjä: Anita 
Päivämäärä:   23.6.26 13:13:29

Kimo arabitamma oli minunkin ihanne tai kimo värityksenä.

Noin 20 v sitten hurahdin suokkeihin, nyt ihailen niiden kauneutta (niin sisäistä- kuin ulkoista) ja miten monenlaisia kokoisia, välisiä, mallisia niitä onkaan . Oma on punarautias .

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   23.6.26 13:31:05

Mun "elämäni hevonen" oli venäläinen ox/xx -tamma, kimokin vielä, joten selvästi unelmien hevosen ainesta :) Ja olihan se oikeasti ihana hevonen. Jos saisin samanlaisen nyt, ottaisin heti. Ehkä vähän pienemmällä turbulenssilla :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.6.26 15:09:51

Connemara oli mun haave lapsena ja nuorena. Kävin leireillä tallilla jossa niitä kasvatettiin ja olihan ne mahtavia poneja. Jos olisin ponikokoinen vielä niin hyvin voisin connemarasta edelleen haaveilla, mutta aikuisena sitten ihastuin suokkehin. Liinaharjainen, jykevä suokkiruuna olis nyt se unelmahevonen.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.6.26 15:13:59

Minun suosikkeja pikkutyttönä oli sporttiset ponit. Vähän kuin pieni versio puoliverisestä. En pitänyt yhtään kimoista.

Tällä hetkellä olen samoilla linjoilla. Mutta ponit ovat vaihtuneet niihin puoliverisiin.

Päivämäärä:   23.6.26 16:39:02

Papurikkokimo pienehkö pv tai iso poni. Sama haave vieläkin yli 40 vuoden jälkeen.
Olen omistanut vaan kaksi rautiasta suokkia sekä rautiaan shettiksen :)

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   23.6.26 20:33:58

Estehevonen, jolle olympiarajan on helppo. Kelpaisi toki edelleen, mutta nyt korkealle koulutettu PRE tai vaikka PV olisi kiva. Mutta kunhan täsmällisesti ja oikein mitään poisjättämättä.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   23.6.26 20:38:21

Autocorrect

Olympiarata

Päivämäärä:   23.6.26 20:56:31

Ihan sama maku edelleen, mutta omaan ei rahaa, niin ratsastan sillä mitä saan alle. Tykkään ryhdikkäistä hevisista, jotka on enemmän hitaita kuin nopeita. Hevosen pitää olla ystävällinen. Ihannekoko sellainen 160-170cm säkä. Ei tarttis olla sellainen ”miehen ratsastettava”.

Päivämäärä:   23.6.26 21:10:30

Mun toive ole säpäkkä ja nopea estetamma, puoliverinen.

En sitä nytkään laittaisi pahakseni, mutta aika on tehnyt minusta suomenhevosihmisen. Edelleen klikkaa tammojen kanssa hyvin, mutta silti olen omistanut paljon enemmän ruunia.

Päivämäärä:   23.6.26 21:19:10

Joo arabit ja vuonohevoset oli pop, koska niitä oli niin paljon lasten heppalehdissä, ja tunnistettavan näköisiä. Teininä unelmoin kimosta estepuokista. Nykyään pidän rauhallisesta ja järkevästä, mielellään isokokoisesta suomenhevosesta.

Päivämäärä:   23.6.26 22:14:45

En ole ikinä ratsastanut suokkeja, lähinnä poneja ja puoliverisiä. Suokit on vaikuttaneet vaikeilta.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   23.6.26 22:20:55

Minullakin on arabiratsu vaihtunut suomenhevosravuriin. Ajat muuttuu.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   23.6.26 22:37:12

Toinen unelmahevostyyppi oli kimo (mieluiten papurikko), myös vähän kirveellä veistetty ja ehdottomasti kyömypäinen heppa. Vaikka tällainen orlov: https://urly.fi/49LF tai lipizzan tyyppinen. Tällainen kelpaisi kyllä vieläkin.

Lähettäjä: Ku 
Päivämäärä:   24.6.26 08:02:08

Mustan ison ruunan halusin lapsena ja nyt aikuisena useampi kimo ja viimeisin vielä tamma.

Lähettäjä: Letka 
Päivämäärä:   24.6.26 08:24:54

Lapsena unelmoin vuonohevosesta, ja aikuisena toteutin sen haaveen. Lapsuushaaveiden nuori villikko ori tosin vaihtui matkan varrella laiskanpulskeaan mussukkaruunaan.

Lähettäjä: Tsiisus... 
Päivämäärä:   24.6.26 08:44:33

Arabi, tietty lapsena.

Nyt omat, mitä jytkympi ja sydänpeppuisempi sen parempi c

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   24.6.26 12:47:54

Lapsena tai oikeastaan nuorena kuuma sähäkkä estehevonen, mitä isompaa pystyi hyppäämään sen parempi. Ja piti mennä maastossa kovaa kun meni täysiä.
Nykyään kiltti kouluratsu/tätiratsu, ei haittaa vaikka olis vähän hitaampikin

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   24.6.26 17:38:34

Mullakin oli lapsena joku arabi fiksaatio, lisäksi myös pre ja friisiläinen oli unelmaheppoja ja leikeissä aina oli joku semmoi.
Mutta sitten tosielämässä tykästyin aina johku tallin rumiluksiin XD lämppärit kiehtoi koska niitä ei ratsutalleilla näkynyt ja ne tuntu jotenkin hienoilta ja mystisiltä. Jossain pienemmillä maalaistalleilla niitä oli ja oli super siistiä jos pääsi ratsastamaan lämpösellä! Kävin myös ravitalleilla niitä ihastelemassa.

Akuisena tutustuin ravipuoleen ja omistan nykyään lämpösiä enemmistönä :D

Päivämäärä:   24.6.26 18:12:32

Ei ollu mitään unelmaheppaa lapsena eikä nykyäänkään. Oon hankkinut monenlaisia, nyt omia 12

Lähettäjä: ,,,, 
Päivämäärä:   25.6.26 10:59:37

Lapsena suokit, erityisesti Viesker. Nyt aikuisena edelleen suokit, omalla tammalla ei on Viesker. :)

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.6.26 11:51:54

Musta ori oli mun lapsuuden haave, nyt on musta tamma ratsuprojekti. Haaveen ja toteutuksen välillä melkein 50 vuotta ;DD

Päivämäärä:   25.6.26 12:00:45

Joko musta kimo ratsu/poni tai sitten kirjava raskasrakenteinen tupsujalka. Nyt molemmat ehkä inhokkeja :D Ei mitään tinkeriä ja vaikka pv-ratsuja nyt löytyykin, niin kimoja vältän :D

Päivämäärä:   25.6.26 12:04:45

Lehdessä leikkasin talteen joskus valokuvan valkoisesta ponista, jolla oli pinkki riimu, joten sellainen ylisöpö valkoinen poni oli tietysti yhteen aikaan haaveissa. Lena Furberg piirsi jonkin verran sarjakuvia vuoniksista ja niiden piirrosten myötä ihastuin yhdessä vaiheessa vuoniksiin ja olisin halunnut sellaisen. Sitten ratsastuskoululla oli yksärinä tummanruunikko newforest, joka kiersi kansallisia kilpailuja. Siitä tuli pitkäaikainen haave ja olenkin aikuisiällä omistanut yhden nyffin ja nyt haaveilen ostavani nf varsan ulkomailta. :)

Lähettäjä: reh 
Päivämäärä:   25.6.26 15:59:01

Rautis arabi, kuvitelmahevosella oli jo nimikin, Shartix

hetken oli puoliarabi (pvrist), juu-ei. Tukevia suokkeja ennemmin

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.6.26 09:27:39

Aloittajan kanssa ihan sama unelma ollut: "Itse olin lapsena satavarma, että aikuisena hankkisin kimon arabitamman. Piirsin siitä kuvia, keräsin arabijulisteita ja ostin riimunkin valmiiksi tallikirpparilta. Mielikuva tulisesta, herkästä, vain minua rakastavasta valkoisesta arabista oli kristallinkirkas."

Nykyään esim. Gion tapainen hyvin kompakti mutta kuitenkin näyttävä GP hevonen

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.6.26 10:24:57

Ahaltek. Muistatteko hevoskirjan rotuesittelystä kuvan, jossa karvahattu päässä oleva kasakka pitelee ryhdikästä kullanhohtoista hevosta? Se oli mielestäni upea. Suomenhevoset ovat aina olleet sydämessä ja niitä on nyt tallissa.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   26.6.26 10:45:06

Upea musta friisi jolla pitkä liehuva harja oli teiniajan haave.

Sitten kun rahallinen tilanne mahdollisti hevosen hankkimisen tajusin kuinka paljon terveysongelmia friiseillä on ja luovuin haaveesta. Vastahakoisesti kylläkin, eli kai se on vieläkin jonkinlainen unelma. Mutta en halua tietoisesti hankkia rotua jolla niin paljon ongelmia.

Päivämäärä:   26.6.26 17:55:08

ei ollut lapsena unelmahevosta. kuvittelin aina että se on saavuttamaton.

pieni toivonkipinä tuli teiniiässä kun pääsin suokilla metsätöihin. se työinto ja miten se kuunteli oli ikimuistoista. se haave tuli siinä varovaisena.

yli 40v mulla ikää kun sen sain. työteliäs reipas kiltti kylmäverinen. kaikkien kavei, ilkikurinen pikku prkl. muta niin rakas.
tuosta kun aia jätti ihan liian aikaisin (kevyet mullat) niin hevostelu loppui siihen.
nyt 20v myöhemmin länget,valjaat, kärryt karsinat pölyn alla. kuivuneet kakat karsinoissa. sain mitä halusin. menetys olikin sitten isompi juttu. edelleen etsin minkä kelpuuttaisin. isot kengät täytettävänä. en usko enää että onnistun löytämään mitään kaviokasta mikä kelpaisi.
pitää varoa mitä haluaa. sen voi vaikka saada.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   26.6.26 18:31:36

Lapsuuden haave oli ISO tupsujalkainen työhevonen. Shire, clyde, juutti tai vladi. Ihailin koffin työhevosia ja katsoin aina kuvat jättiläisistä ensimmäisenä jos rotukirjoja lainattiin kirjastosta. Ratsastuskoulussa pidin eniten isoista suomenhevosista, koska eihän niissä noita isoja muhkuja ollut.

30 vuotta unelma kyti mutta ei muuttunut. Nyt omistan unelmani.

Lähettäjä: mi 
Päivämäärä:   26.6.26 22:29:59

Lapsena tais olla joko musta poni tai pieni hevonen tai joku täykkäri tai arabi. Nykyään musta/voikko/kirjava iso poni tai pieni hevonen. :) tai suokkikin kelpais.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   26.6.26 23:06:19

Suomenhevosista tykkäsin jo lapsena. Teininä oli akhal-teke -vaihe, mutta se meni ohi. Mulla on suomenhevosia ollut omana jo 12 vuotta ja kasvatan niitä.

Lähettäjä: näin... 
Päivämäärä:   26.6.26 23:25:52

Suomenhevonen aina vaan💖 lisäksi pari parempaa lv ravuria myöskin😍

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   27.6.26 06:18:25

Täysverinen, niitä muutamia olikin. Kunnes viime kesänä ostin ensimmäisen oman suomenhevosen, josta olin jo vuosia haaveillut. Ex ravuri ja aivan mahtava persoona. Kyllä voi melkein sanoa, että paljon olen menettänyt, kun en aiemmin tajunnut siirtyä suomenhevosiin.

Lähettäjä: Papu 
Päivämäärä:   27.6.26 11:45:05

Sama, kuin s:llä, eli upea friisiläinen pitkällä liehuvalla harjalla ja olisihan se varmaan edelleen haaveena, jos en olisi myös herännyt rodun terveystilanteeseen.

Nykyään sitten haaveilen yhdestä tietystä kwpn:stä tai sitten jostain kivasta monitoimisuokista, mutta haaveiluksi jää todennäköisesti. Ehkä sitten eläkepäivillä, jos niitä ehtii koskaan näkemään :D

Lähettäjä: The M 
Päivämäärä:   27.6.26 13:05:04

Haaveilin monenkinlaisista hevosista. Pääasiassa unelmien kohteena oli punaruunikko tai kimo puoliverinen, koulu- tai kenttäratsu, ei koskaan vain rataestehevonen.

Myöhemmin pääsin haaveitani kokeilemaankin.

Nyt toiveena olisi luotettava, vähän aluksi diesel suomenhevosruuna. Sellainen monitoimiratsu jolla voisi ehkä ajaakin. Mielellään he:B + tasoltaan, re ja ke riittäisi 70cm. Säkä alle 160cm. Ei punarautias, jos oikein saa nirsoilla.

Päivämäärä:   27.6.26 17:54:47

Mulla on hauskasti tästä tarhassa piirretty kuva ja tarhantädin alle kirjoittama kuvaus, kuinka haluan isona suuren vaaleanruskean hevosen jolla on musta häntä ja harja.
Monta kimoa, rautiasta ja tummaa ruunikkoa myöhemmin eka omakasvatti oli geeniloton voitto: Vaalean kellertävä, jopa vähän ruunivoikkoa vaaleudessaan muistuttava ruunikko, jolla säkää komeat 172cm. Täytti pikkulapsena ja täyttää edelleen unelmahevosen kriteerit, paitsi ulkonäöltään, myös luonteeltaan ja liikkeiltään.

Toki välivaiheet hevosharrastuksen kunnolla alettua oli samat: Tulinen kimo arabitamma joka tottelisi vain minua... Tai Friisiori hulmuavine harjoineen. Hyvänä kompromissina eka ponini oli super suloinen, maltillisesti arabia sisältävä kimo poniruuna.

Lähettäjä: Liina 
Päivämäärä:   28.6.26 15:31:09

Musta ori oli pienenä ihastus… nyt ollut 40 vuotta hevosia pv, suokkei, ja poneja, nyt olen onnellinen kahden jäljelle jääneen vanhus ponin kanssa. Aikaa menee kahta työtä tehdessä ja kiinnostus on kääntynyt muihin juttuihin ajan puutteen vuoksi. Aikansa kutakin.

Lähettäjä: Pike 
Päivämäärä:   28.6.26 18:02:17

Ahaltekit olivat niitä, jotka kirjojen kuvissa viehättivät. Ja kyllä nykyäänkin. Mitä kevyempi ja sähäkämpi, sen upeampi. Suokeissakin kevyimmät ja jaloimmat yksilöt puhuttelevat eniten. Suokkeihin on pitänyt siirtyä ihan käytännön syistä.

Lähettäjä: Liinakko 
Päivämäärä:   28.6.26 21:34:15

Lapsena ehti olla monenlaisiakin unelmahevosia, mutta selkeimmin muistan haaveilleeni liinaharjaisesta, läsipäisestä haflinger-orista (tammoista en koskaan oikein välittänyt, ja ruunat ei olleet niitä pikkutyttöjen unelmahevosia). Nyt omistan liinakon, läsipäisen suomenhevosorin, jolla on yhtä upeat jouhet, kuin sillä haaveiden haflingerilla. Tämä yksilö on kyllä aikalailla nykyisten hevosunelmien täyttymys, ehkä se voisi vähän kevyempi olla rakenteeltaan, mutta muuten ihan täydellinen.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   6.8.26 02:48:49

Hannoverinhevonen mustana oli oma haave lapsena. Eikä se arabikaan olisi huono ollut. Knabstupinhevonen jäi mieleen ensimmäisellä hevoskirjan selaamisella.

Hannoverilainen miellyttää silmää edelleen.

Päivämäärä:   6.8.26 05:06:21

Aikalailla samana pysynyt. Olen aina pitänyt eniten kouluratsastuksesta, joten osaava isohko kouluhevonen, mielummin vähän raskasrakenteisempi kuin siro. Mielummin hitaampi ja rauhallisempi kuin sähikäinen, sellainen turvallinen jolla uskaltaa myös hyvillä mielin maastoilla ja ehkä hypätä huvin vuoksi pieniä esteitä. Väriltään tumman- tai punaruunikko, mielestäni ns. klassisin ja tyylikkäin hevosen väri. Vaikka kaksi hevostani ovat kummatkin olleet rautiaita:D Päässä läsi ja jaloissa sukat. Siinä olisi mielestäni itselleni täydellinen hevonen.

Päivämäärä:   6.8.26 11:11:30

Itse asiassa monet holstein-hevoset ovat aika lailla sellaisia, mistä pidin jo lapsena.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.26 11:17:32

Lapsuuden haave:
musta arabi, villi ja vauhdikas ja pitkäharjainen :D

Haave nyt:
tasainen, ihmisystävällinen ja hyvän työmoraalin omaava vaativan tason opetusmestari

Kaikkien hevosseikkailujen jälkeen olen alkanut kovasti arvostaa hevosen hyvää luonnetta :')

Lähettäjä: ° 
Päivämäärä:   6.8.26 15:52:26

Shettis on aina lapsesta asti ollu unelmahevonen(poni) ja jos tarkkoja ollaan niin kunnon shettislauma :D Ensimmäinen oma ei ollu kuitenkaa shettis, eikä toinenkaan. Kolmas oli sitten shettisvarsa, joka on ollu nyt reilun vuoden.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   6.8.26 15:59:40

Kimo arabi tai connemara oli täälläkin unelma. Nykyään kimo olisi viimeinen vaihtoehto kimosyövän ja muiden ihokomplikaatioiden takia, eikä se nyt muutenkaan enää suosikki ole, vaikka upeita kimoja maailmaan mahtuukin! En kyllä ostaisi connemaraa tai arabiakaan, koska olen esteratsastaja ja haluan siihen tarkoitukseen jalostetun hevosen.

Lähettäjä: Rilla 
Päivämäärä:   6.8.26 17:10:26

Mä olin haaveillut aina liinakosta suokista, mutta nyt kun olen sattuneista syistä omistanut pari vuotta laadukkaan, joskin iäkkään puokin, olen kyllä kääntynyt kelkkaani. Ihailen edelleen suokkeja noin niinkuin laitumella tai työhevoshommissa ja arvostan tietysti rodun monipuolisuutta, mutta ratsastaa minun ei enää tee niillä mieli.

Lähettäjä: OoxoO 
Päivämäärä:   6.8.26 23:19:35

Unelma lapsena tumma ja tulinen täysiverinen. Nykyään unelmoin täysjärkisestä suokista jonka kanssa selviytyy mistä vaan ja semmoisella saankin nyt harrastaa, punainen merkitön tamma. Hän on täydellinen. (Väriä vaihtaisin vaalean rautiaaseen mutta mitäs näistä.)

Päivämäärä:   6.8.26 23:38:31

Juuuh halusin säpäkän pienen estesukuisen pvtamman.

Nykyään haluaisin joo säpäkän, mutta huomattavasti täyspäisemmän sh.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.