|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 22.6.26 11:11:09
Meillä oli erittäin fiksu poniori, joka kerran kokeili rajojaan tulemalla ihmisen päälle. Ei pelännyt ketään tai mitään eikä huudellut kenenkään perään tai ollut muutenkaan orimainen. Vähän kovapäinen äijä kyllä. Juoksutin sitä 4v kesänä ja olin vaihtamassa suuntaa, kun päätti kokeilla kuka oikeasti määrää. Hyökkäsi kahdella jalalla seisten hampaat edellä päin. Kädessä olevalla juoksutusliinalla huidoin oria päin kädet ylhäällä minkä ehdin. En tainnut edes osua koko poniin, kun heti keskeytti päälle tulon ja lähti peruuttamaan. Muutaman askeleen sitten peruututin ja sitten seis. Poni katseli mua korvat höröllä, vähän mutusti suulla ja ihan kuin olisi kohauttanut olkia ja sanonut, että asia selvä. Se oli se yksi ja ainoa kerta, kun ihmisen kanssa kokeili, että tarvitseeko tehdä niinkuin sanotaan ja mikä on oma paikka ihmiseen nähden. Napakka, oikein ajoitettu korjaus, eikä kenellekkään käynyt siinä eikä myöhemmin mitään. Tätä käytöstä jos olisi nameilla yrittänyt korjata, niin ihmiseltä olisi ollut henki pois. Ei orit luonnossakaan kovin kauniisti selvitä arvojärjestystä. Aina oli kuitenkin silmät selässä tämän kanssa, jos vaikka kokeilee uudestaa. Sitä ei koskaan kuitenkaan tullut.
Ruunattiin sitten myöhemmin, kun siirtyi lapselle. Jos olisi itselle jäänyt, niin olisin hyvin voinut pitää orina.
|