Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä apukädet hevosten hoitoon ja ratsastukseen

Lähettäjä: löytyykö 
Päivämäärä:   21.6.26 20:55:35

Vieläkö tänä päivänä löytyy niitä oikeasti innokkaita tallityttöjä? Jotka tulevat säällä kuin säällä, hoitavat sovitut asiat tunnollisesti ja palkaksi pääsevät ratsain hevosia liikuttamaan? Innostus riittää pidempään kuin 2kk ja toimeliaisuutta sen verran ettei sormi mene heti suuhun vaan pärjää myös itsenäisesti?

Re: Mistä apukädet hevosten hoitoon ja ratsastukseen

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   21.6.26 21:07:24

Ei löydy. Ainakaan jos pitäisi muutakin kun ratsastella :D

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   21.6.26 21:10:44

Kuulostaa siltä, että töitä pitää tehdä usein ja paljon, että ratsaille asti pääsee..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.6.26 21:20:25

Uskollidia talliorjia on nykypäivänä niin hankala saada.

Päivämäärä:   21.6.26 21:23:58

Nosiis jos mietitään, että tallitöistä saisi palkaa 10€/tunti, niin kyllähän sitä keskimäärin saisi sen pari tuntia töitä tehdä, että olisi rahat ansainnut yhteen ratsastuskertaan. Jos ei raha vaihda omistajaa, niin kyllä siinä vastineeksi saisi niitä hommia tehdä. Ei se mikään orja ole. Ja jos ei halua tehdä hommia, niin sitten yleensä voi suoraan maksaa sen pari kymppiä ja käydä vaan ratsastamassa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.6.26 21:24:59

Kyllä mä olen ratsastanut aina ilmaiseksi ja sitten vastineeksi tehnyt tallitöitä käyntipäivinä ja käynyt myös taluttelemassa sairauslomalaista. Joskus on omistaja saattanut bensoja maksella.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.6.26 22:14:44

Ei löydy. Olen etsinyt myös apukäsiä.

Lähettäjä: Pampula 
Päivämäärä:   21.6.26 22:56:02

On meitä! Ollaan vaan niin hyvissä diileissä jo, että ei tarvitse kattella lisää hoidettavia.

Siis itsellä tosi ihanat hoitohepat, mukavat ja järkevät omistajat ja kivat tilat ja ympäristöt joissa harrastaa niin paljon kun jaksaa. Mitä sitä hyvää vaihtamaan?

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   22.6.26 00:36:12

Riippuu missä päin maata etsit. Ei kukaan halua jonnekin kotitallille tiettömien taipaleiden taakse. Ei ne sun hepat niin ihania ole.

Päivämäärä:   22.6.26 07:10:16

Täältä ht.netistä esim. Itse löysin täältä vähän samanlaisesta aloituksesta pienen kotitallin mihin pääsin "talliorjaksi". :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.6.26 08:05:18

Jep, täältä meitä löytyy. Sijainti kiinnostaa.

Lähettäjä: tii 
Päivämäärä:   22.6.26 08:43:46

"Kuulostaa siltä, että töitä pitää tehdä usein ja paljon, että ratsaille asti pääsee.."

"Uskollidia talliorjia on nykypäivänä niin hankala saada."

Näihin kommentteihin kiteytyy ajan henki. Ei ihme, että hevosenkäsittelytaidot ovat etäinen muisto vain, kun monipuolinen niiden kanssa puuhaaminen ei vain enää kiinnosta.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   22.6.26 09:20:17

Tuohan oli aikanaan se reitti, jolla pääsi ratsastamaan myös niitä ”herkempiä ja osaavampia” hevosia, joiden perään monet ratsastuskoululaiset täällä haikailevat. Joku ahkera ja näppärä pääsi lopulta hoitohevosellaan kisaamaankin.

Kun ottaa huomioon, miten paljon kaikenmaailman verkkokursseista nykyisin yritetään laskuttaa, väittäisin että hoitohevonen olisi erittäin edullinen ja tehokas tapa oppia sellaiselle, jota asia aidosti kiinnostaa ja joka on valmis tekemään muutakin kuin katsomaan tiktokkia.

Päivämäärä:   22.6.26 09:50:27

Yleinen periaaate elämässä pitäisi olla se, että hevosia (tai koiria, tai lapsia, tai velkoja) ei pidä ottaa enempää kuin itse pystyy hoitamaan.

Sen vuoksi minä en yhtään ymmärrä tätä "apukäsien" kerjäämistä. Jos hevosia ei pysty pitämään ilman apua, niin ne pitää viedä tallille jolta sen hoitopalvelun voi ostaa, tai se palvelu pitää ostaa joltain kiertävältä yrittäjältä.

Päivämäärä:   22.6.26 09:56:47

Jos luovutan oman silmäteräni toisen, vieraan käyttöön, niin ei riitä että tekee ne asiat joita itsekin tallireissulla teen, pitä tehdä jotain hyödyttävää. Tuolla oli hyvin sanottu että jos tallitöistä on 10e/h, niin se että "korvaa tallitöillä ratsastuksen", ei voi olla että lappaa kärryllisen paskaa tarhasta. Tallista, tallipaikasta ja sopimuksestahan kaikki riippuu, mutta harva "talliorja" on valmis tekemään sen ratsastuksen eteen sitä samaa minkä hevosen omistaja tekee joka päivä.

tallilla jossa omat hevoset asuu, käy yhdellä hevosella sekä vuokraaja että "talliorja". Molemmat tekee samanverran, mutta vuokraaja lisäksi maksaa. Minusta vähän epäreilu asetelma, johon en itse lähtisi, mutta jokainen sopii omat juttunsa.

Lähettäjä: Tämä 
Päivämäärä:   22.6.26 10:00:52

Lähettäjä-

Päivämäärä22.6.26 09:50:27

"Yleinen periaaate elämässä pitäisi olla se, että hevosia (tai koiria, tai lapsia, tai velkoja) ei pidä ottaa enempää kuin itse pystyy hoitamaan.

Sen vuoksi minä en yhtään ymmärrä tätä "apukäsien" kerjäämistä. Jos hevosia ei pysty pitämään ilman apua, niin ne pitää viedä tallille jolta sen hoitopalvelun voi ostaa, tai se palvelu pitää ostaa joltain kiertävältä yrittäjältä."

Nimenomaan tämä. Jos ei itse jaksa kaikkea hoitaa tai tehdä, niin silloin pitää palkata joku avuksi, jos on haalinut eläimiä niin paljon.

Päivämäärä:   22.6.26 10:05:35

Ei ihme, että ihmisten hevosen käsittely- ja ratsastustaidot ovat niin surkealla tolalla. Kun olin itse nuori, oli suuri kunnia päästä hoitamaan kisahevosia. Kun olin ahkeruuteni osoittanut, pääsin myös ratsastamaan todella hienoja hevosia ja niistä taidoista olen tänäkin päivänä kiitollinen, ja ylpeä. Ja ei, ei käynyt mielessäkään että joku olisi tästä kokemuksesta vielä minulle maksanut :D

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   22.6.26 10:07:23

Vähän heikosti löytyy, itsellä ollut yksi ihana tyttö joka opiskeluiden vuoksi joutui muuttamaan ja siksi lopettamaan.

Pari kiinnostunutta on ollut, mutta en uskalla ottaa todella nuoria (10-12v). Toki voisi olla "sijoitus tulevaisuuteen" mutta itselläni ei aikataulut valitettavasti anna periksi ottaa vahdittavia tähän.

Lähettäjä: Tämä 
Päivämäärä:   22.6.26 10:54:16

Lähettäjä.

Päivämäärä22.6.26 10:05:35

"Ei ihme, että ihmisten hevosen käsittely- ja ratsastustaidot ovat niin surkealla tolalla. Kun olin itse nuori, oli suuri kunnia päästä hoitamaan kisahevosia. Kun olin ahkeruuteni osoittanut, pääsin myös ratsastamaan todella hienoja hevosia ja niistä taidoista olen tänäkin päivänä kiitollinen, ja ylpeä. Ja ei, ei käynyt mielessäkään että joku olisi tästä kokemuksesta vielä minulle maksanut :D"

Samalla lailla olen itse aikoinaan aloittanut eli 80 luvun lopulla. Maailma on muuttunut ja ihmiset sen mukana. Itselle osunut kohdalle aika monta ontuvaa ja huonosti liikkuvaa hoidettavaa, joiden omistajat eivät ole siitä välittäneet ja yhdelläkin hevosella taisi parhaimmillaan olla jopa kerralla 5 vuokraajaa eli omistaja ei itse edes ratsastanut kun todella harvoin.

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   22.6.26 11:51:09

Ei löydy. Näitä käyn kerran enkä tule koskaan enää löytyy kyllä.
Sitten on näitä jotka ovat niin päteviä että voivat tulla "ratsuttamaan" hevosiani jotka eivät etsi ratsuttajaa ainakaan sen tasoista. Olen tylysti vastannut heille että jos tarvitsen ratsuttajaa, palkkaan siihen ammattilaisen.

Sitten löytyy ilmaiseksi ratsastelijoita ja niitä joilla on kokemusta kaikesta, mutta eivät saa riimua hevoselle päähän.

Pärjään hevosteni kanssa oikein hyvin ilman edellämainittuja hahmoja <3.
Nyt meillä ihana tyttönen joka saa ratsastaa hevosellani ilmaiseksi, koska se on hevosen etu että pääsee liikkumaan, vastineeksi pidän tuntia ja ratsastaja pääsee kehittymään. Hän myös pyydettäessä auttaa esim heinissä ja vesissä jos tarvitaan.

Päivämäärä:   22.6.26 12:28:29

Jos tallityttöjä halajat, niin pääseekö tallille julkisilla? Vai pitääkö saada kaupan päälle myös vanhemmat kuskaamaan?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   22.6.26 12:45:27

” Sen vuoksi minä en yhtään ymmärrä tätä "apukäsien" kerjäämistä. Jos hevosia ei pysty pitämään ilman apua, niin ne pitää viedä tallille jolta sen hoitopalvelun voi ostaa, tai se palvelu pitää ostaa joltain kiertävältä yrittäjältä.”

Ei aina ole kyse siitä että ei jaksa hoitaa.
Kyllä minä hevoseni hoidan. Mutta kahdestaan voi olla mukavampaa. Kotitallissa kun olet yksin päivästä toiseen, juttuseura vois olla välillä ihan kiva. Tai vaikka lähteä maastoon kahdestaan. Yksin on aina ikävä maastoilla ja kahdella ei yhtäaikaa kykene.

Ja meillä kyllä poljettiin fillareilla kesät talvet nuorempana talleille hoitamaan. Ei kulkenu julkiset eikä äiti kuskannut.

Päivämäärä:   22.6.26 12:59:25

Se, että huudetaan jotta itse pitää kaikki maksaa ja jos et jaksa itse niin maksat rahalla työntekijän on valitettavasti ja todellakin ajan henki. Ennen ehkä paremmin ymmärrettiin, että vastine voi olla muukin kuin raha. Se määrä oppia mitä hevosten kanssa puuhatessa saa ei yleensä ole edes rahalla ostettavissa koska kukaan ei tarjoa sellaista palvelua.

Hevosenhoitovaihtokaupoissa saa siis korvaamatonta oppia. Usein pääsee tosiaan myös ratsastamaan hevosella jollaisia ei missään ratsastuskouluissa ole niinkuin yllä mainittiin. Kyllä siinä yleensä se hoitaja on saamapuolella jos lasketaan opetukseen käytetty ”työaika” ja ”välineet” eli hevonen ja kaikki mitä sen elättämiseksi tarvitaan.

On kapeakatseista ja usein katkerien huutoa se ”ostakaa rahalla”.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.6.26 13:06:35

"Usein pääsee tosiaan myös ratsastamaan hevosella jollaisia ei missään ratsastuskouluissa ole niinkuin yllä mainittiin."
Kyllä niillä hieman paremmilla hevosilla on yleensä ratsuttaja, osaava vuokraaja tai muu vastaava siellä selässä. Ei pystymetsästä revitty tallityttö joka hurauttaa kohti mainetta ja menestystä kunhan on ensin huuli pyöreänä oppinut noukkimaan kakkakikkareen talikolla.

Lähettäjä: esim 
Päivämäärä:   22.6.26 13:29:31

Eihän hevosia ole todellakaan pakko harrastaa missään muodossa ellei ole motivaatiota. Hevosen omistajana minulla ei ole motivaatiota/ tarvetta vuokralaisiin eikä hoitajiinkaan ( en juuri koe motivaatiota opastamiseen), joten ihan hyvin pärjää. Valikoin tallin siten että palvelu toimii riittävästi niin ettei tarvita kumminkaimoja hoitorinkiin.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   22.6.26 18:21:10

Parikymppisenä kävin useita vuosia muutaman hevosen kotitallilla. Käytännössä siellä ollessani tein tallin, ruokin ja liikutin hevoset. Siinä sivussa opetin hevosten omistajan lasta ratsastamaan ja muutenkin toimimaan hevosten kanssa. Diili oli itselleni hyvä, kun opiskelijana ei olisi ollut rahaa käydä tunneilla kovin usein, ja useammat asialliset tallit olivat autottomalle aika hankalan matkan päässä.

Nyt vanhempana olen ihan mielelläni maksava asiakas, mutta käyn silloin tällöin tuuraamassa parilla tallilla ihan omaksi ilokseni. Tykkään puuhailla hevosten kanssa, mutta ruuhkavuosina ei ehdo ihan mahdottomiin sitoutua.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.6.26 18:53:40

minäkin oon etsiny maastoon kaveria niin pääsisi yhdessä molemmilla hevosilla maastoon, mutta ei vaan oo löytynyt vaikka lähemmäs 1,5v ettinyt. Ilmaiseks sais käydä ja muutenkin sais puuhailla kun omansa kanssa mitä tahtoo🤷🏼‍♀️

Päivämäärä:   22.6.26 18:59:13

Kyllä meitä edelleen on, ollaan vaan jo varattuja ( vaikka itse etsin kyllä toista hevosta pääkaupunkiseudulla)
Ja jos tallityttöjä tallille tahtoo niin tallille on hyvä päästävä julkisilla
Ellei satu asumaan sen verran lähellä että muuten pääsee.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   22.6.26 19:04:29

Jos joku tarvii apukäsiä Oulussa niin laittaa sähköpostin näkyviin. Ratsastuksen oon lopettanu mutta kaikenlaiset tallitytöt pari kertaa

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   22.6.26 19:06:27

Pari kertaa viikossa onnistuu. Jos tallille on pitempi matka niin pieni bensaraha ois kiva. Ihan aikunen oon ja talleilla kulkenu 8v asti.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   22.6.26 19:43:18

.. Missä päin kaipailet maastokaveria ja apukäsiä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.