Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Asiakkaat" rikkovat työvälineet ja tavarat

Lähettäjä: ejeba 
Päivämäärä:   20.6.26 20:16:14

Minulla on kotitalli omassa pihassa, muutama oma ja pari ulkopuolista hevosta. Ei siis mikään yritys eikä edes iso talli. Menee hermot, kun jatkuvasti on tavarat rikki ja varsinkin talikon lapa poikki.

Aloitin hevosharrastuksen v. 1994 enkä ole koskaan, siis ikinä, onnistunut katkaisemaan talikon lapaa. Sitten on noita toisenlaisia käyttäjiä, jotka polkaisevat koko painollaan talikon lavan päälle kun ottavat lantakasaa tarhasta tai karsinasta. Kyllä siinä on silloin käyttäjässä vika.

Vplastin talikko on ihan rimpula aubioseen verrattuna, mutta Aubiosen talikko maksaa melkein tuplasti Vplastiin verrattuna. En millään jaksa olla ostamassa kahta uutta talikon lapaa joka viikko. Jos joku ei tiedä mistä puhutaan, niin vplast on tämä https://www.puuilo.fi/vplast-talikon-tera-lime ja aubiose tämä https://www.puuilo.fi/aubiose-maxi-talikon-lapa-musta

Minulla on Aubiose, asiakkailla Vplastin talikot. Pidän omani lukkojen takana. En enää tiedä, mitä pitäisi tehdä. Olen sanonut, että rikkoja ostakoot uuden lavan. Ei ole ostanut. Olen sanonut, että uuden talikon lavan laitan vasta kuukauden päästä, ja saan kuunnella kiukuttelua kun ei ole talikkoa millä siivota.

Nyt sitten sanoin, että huolehtikaa omat talikon lapanne. Nimesin talikot "Miian talikko" ja "Piian talikko". Niissä on eri väriset kahvat, Miialla oranssi kahva ja Piialla lime kahva. Minun aubioseni on musta, niin lapa kuin kahvakin. Heidän hevosenhoitajansa ja vuokraajansa käyttäkööt niitä ja ostakoot uusia rikkoutuneiden tilalle. Ja taas valitetaan, kun ei ole millä siivota. No ostakaa omat talikon lapanne niin sitten on millä siivota!! Minä sentään tarjoan ne talikon varret.

Lisäksi on milloin ämpäri halki, viemäri tukossa kun sinne pitää huuhtoa hiekat suojista vaikka on sanottu ja isot laput laitettu, että suojat huuhdotaan pihalla tai ämpärissä ja vedet viedään ulos. Ei, kun ne hiekat huuhdotaan viemäriin.

Jossain vaiheessa nostin tallivuokraa vähän ja sitten enemmän. Mutta seuraavaksi heitän kyllä ulkopuoliset pihalle. Ja jos joku haluaa tuoda hevosensa talliini, niin tullessaan pitää tuoda 10 ämpäriä ja 20 talikon lapaa ja maksaa tonni viemärinavauskuluja, sitten ehkä voin harkita...

Monet miettivät, miksi talleilla on niin paskat työvälineet. No varmaankin siksi, kun ne hyvät rikotaan heti, joten niitä ei kannata ostaa...

Kiitos että sain avautua. Ja terkkuja tutuille! :)

Re: "Asiakkaat" rikkovat työvälineet ja tavarat

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   20.6.26 20:30:38

Osta tälläinen niille rähmäkäpälille. Ei mene rikki ihan heti. http://www.puuilo.fi/fiskars-kompostitalikko-solid Tuollaisella minä olen karsinat putsannut ja kaverina metallinen kuuppalapio. Puhdasta on tullut.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   20.6.26 20:31:46

Tuohan on järkevä systeemi että jokaiselle omat vehkeet. Alkaa kummasti on pysymään ehjänä kun joutuu itse ostamaan. Vahinkoja sattuu mutta vahingon toistuessa on aina kyse tahallisuudesta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.6.26 20:34:51

Oon kans ihmetellyt näitä talikon rikkojia, mitä ihmettä ne tekee niillä talikoilla... Itse hakkaan talvisin jäisiä lantakasojakin välillä aubiosen talikolla vuodesta toiseen mutta ei mene rikki kun tekniikka kunnossa.. Toisille antaa talikon käteen kesälläkin niin samantien rikki..

Päivämäärä:   20.6.26 20:46:29

H:
Tuollainen talikko ei kelpaa, kun eivät osaa sillä siivota. Olen sitä kyllä ehdottanut. Myöskään lapiolla eivät osaa erotella puhtaita kuivikkeita lantapalleroista.

Jännä juttu, että minä kyllä nimenomaan siivosin lapiolla ja harvalla talikolla, kun ei silloin ysärilläkään eräällä tallilla tallinpitäjä jaksanut ostaa uutta muovitalikkoa kuin ehkä 2 v välein kun joku sen rikkoi viimeistään 2 viikon päästä uuden lavan ostamisesta.

Ennea: Ei se kovin järkevä systeemi ole, kun sitten jättävät siivoamatta ja minä joudun siivoamaan kaikki karsinat ja tarhat. Tai sitten ihan tahallaan lappaavat kaikki kuivikkeet ja hiekat lantalaan, kun eivät osaa lapiolla siivota.

Jonkun asiakkaan heitin joskus pihallekin. Mutta näköjään pitää nämä nykyisetkin nakata ulos.

.
Ainakin minun näkemäni mukaan tosiaan käsitellään talikkoa ihan typerällä tavalla, kuten astutaan talikon päälle tai polkaistaan siihen koko painolla kun otetaan lantakasa kottareihin. Joskus on joku talvella hakannut jäätynyttä lantakasaa tarhassa muovitalikolla varsinkin polkaisten sen päälle ja katkihan se menee...

En käsitä, miksi se talikko pitää talloa. Kyllä minä saan lantakasat talikkoon ilmankin.

Päivämäärä:   20.6.26 21:06:18

Miksi tehdä asiaa vaikeaksi :

A) Laskutat vuokrassa rikki menneet välineet, jos rikkoja ei tunnusta niin molemmilta.

B) Tai sitten nostat vuokraa 50e/kk joka kattaa rikkoutuvat välineet (ja lisääntyvät kaatiskuormat) jo etukäteen, toki ei korvaa vaivaa uusimisesta mutta lämmittää vähän.

Et ole orja, eikä tehtäväsi ole hankkia rikottuja talikkoja jatkuvasti.

Meillä kanssa meni jatkuvasti kivat muovikuupalliset kottarit rikki, kun niihin siivottiin tarhassa märkää kakkaa ylikuormaa. Sitten sitä ylikuormaa tungettiin väkivalloin lantalaan. Tähän tarkoitukseen on vanhat kottarit, jotka on painavat, mutta kestää isompaa kuormaa. No, jatkossa kivat kottarit on käytössä vain työntekijöillä ja minulla.

Päivämäärä:   20.6.26 21:48:48

.
Kyse ei niinkään ole rikottuihin tavaroihin menevästä rahasta vaan siitä, että vtuttaa kun joka päivä on jotain halki.

Vuokra ei ole halpa enkä minä ylimääräisiä pidä siksi, että siitä jonkin lantin tienaan. Ajattelin heidän olevan apuna tallitöissä jos itse tarvitsen lomaa tms. Mutta enemmän heistä haittaa on.

En ole köyhä, mutta ärsyttää vain tuo, kun rikkovat kaiken ja valittavat sitten minulle, kun ei ole työvälineitä.

Jos en siivoa heidän hevostensa karsinoita, niin siinä kärsii hevoset ja jos en siivoa tarhaa, niin sitten on tarha pelkkää paskalillua, kun kaikki tarhaavat laumassa enkä ala laskeskella, että kenen perseestä tuokin kasa on pudonnut.

Mikään pakko minulla ei tosiaan olisi edes vieraita pitää, kun omiakin on kolme. Joten enköhän minä kohta heitä nuo ylimääräiset pihalle.

En niinkään kaivannut vuokrankorotusneuvoja vaan selityksen siihen, että miten hemmetissä te satte talikot joka päivä katki ja ämpärin halki? Miksi?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   20.6.26 22:02:24

Kyse on siitä, että kun eivät omasta pussista työvälineitä maksa niin ei mitään väliä niiden käytöstä. Tämä sama tapa on monella ihmisellä, kun lainaavat toisten tavaroita - palautuu rikkinäisenä.

Lähettäjä: Joopa joo 
Päivämäärä:   20.6.26 22:20:04

Nyt on pakko kysyä, että jos joka päivä v’tuttaa ja et näitä vieraita hevosineen mihinkään tarvitse, niin mitä täällä uliset ja uhoat. Sanoista tekoihin ja irtisanot ne sitten.

Päivämäärä:   20.6.26 22:20:38

En myöskään ymmärrä noita talikon hajottajia. Oon tehnyt tallia työkseni ja arviolta siivosin n. 3000 karsinaa vuodessa. Oli oma Aubiosen talikko juuri noiden hajottajien takia. Jos tp osti uuden, niin viikon päästä siitä oli jo eka piikki poikki (yksärit siivosivat itse karsinansa). Eikä sinne sen takia osteltu tiheään uusia työvälineitä, joten helpommalla selvisin, kun hankin sen oman. Ehdin kyseisessä tallissa siivota n. 15 000 karsinaa ja sinä aikana sain yhdestä lavasta yhden piikin poikki. Sekin meni, kun osui täydellisessä kulmassa kottarin kahvaan ja napsahti juuresta poikki. Ja oli tyyliin karsina nro 14 500.

Omat lavat kulutin ensin nysiksi ja sen jälkeen siirsin ne tallin käyttöön/tarhojen siivoukseen. Hakkasin sillä samalla lavalla niitä jäätyneitä kasoja talvella eikä se mennyt miksikään. Korkeintaan kului vähän lisää. Sillä lavalla taisi olla jopa kolme eri vartta, kun ne ehtivät ruostua puhki ennen, kuin joku sitten polkaisi lavan rikki.

Mulla vuoden verran käytössä olleet lavat ja tuhansia karsinoita ehjinä kestäneet lavat hajosivat huomattavasti nopeammin muiden käytössä. Parhaimmillaan seuraavalla viikolla. Välinpitämättömyys tavaroita (ja ihan kyllä kaikkea) kohtaan on ihan naurettavaa. Ei sitä nyt muiden tavaroita tarvitse nuolla, mutta kohtelisi edes kuin omia silloin, kun niitä käyttää

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   20.6.26 22:26:18

"En niinkään kaivannut vuokrankorotusneuvoja vaan selityksen siihen, että miten hemmetissä te satte talikot joka päivä katki ja ämpärin halki? Miksi?"

Ollaan oltu neljä vuotta vieraalla, pienehköllä kotitallilla. Minä en ole särkenyt mitään, hevoseni (puuhapete) senkin edestä. Juo minun ostamista ämpäreistä kun automaattikuppi on hevosen mielestä hirrveen kiva suihkulähde. Tarhassa pelaavat jalista vesisaaveilla joten ostetaan tarhakaverin omistajan kanssa ne vuorotellen. Jos sähkö kiertää ei tee asennuksia, ellei kierrä niin asentaa aitalangat uusiksi ja nostelee tolpat irti maasta. Autan korjaamisessa kunnellen tallinpitäjän huokailuja velikultien tempuista. Sähkön kiertäminen ei ole vastuullani. Repii vieruskavereiden riimut säpäleiksi. Ostan kyllä uudet mutta toivon että ne pääsääntöisesti riisutaan koska olisin konkurssissa muuten. Jos unohtuu päähän särkee ne alta vartin.

Päivämäärä:   20.6.26 22:56:41

Ennea:
Täällä ei hevoset askartele kaikkea aikansa kuluksi hajalle. Tavaraa menee ihan noiden asiakkaiden/vuokraajien/hoitajien toimesta. Ämpärit ja aidan tolpat pysyvät kyllä paikallaan.

.
Muistan kun nuorena kävin eräällä tallilla tekemässä tallitöitä ja hoitamassa hevosia. Meillä oli ihan hyväkuntoinen talikko, naapuritallilla sellainen ihan nysäksi kulunut. Naapuritallin tallitytöt kävivät välillä luvatta lainaamassa meiltä talikkoa kun sillä oli parempi siivota karsinat. Vähän meinasi ärsyttää kun olisin itse halunnut siivota karsinat ja joudun hakemaan talikon naapuritallista ja joku tyttö sanoo, että saan sen sitten kun hän on valmis. Ei kai siinä muuten, mutta kun hän nimenomaan oli sellainen talikon polkija, niin ei ollut mitään takeita siitä, että saisin talikon ehjänä takaisin. Tarpeeksi monta kertaa siitä sanoin "omalle" tallinpitäjälle, niin hän antoi kai palautetta ja laittoi tallinsa oven lukkoon, niin ei kukaan päässyt enää mitään "lainaamaan".

En tiedä onko minun tallissani talikkoja katkottu osumalla kottareihin, mutta tuota talikon polkemista ja päälle astumista näyttää muutama harrastavan. Eivätkä ole oppineet mitään, vaikka ovat joutuneet olemaan ilman talikkoa ja hankkineet omia ämpäreitä.

Ne ämpärit ei edes niin paljon haittaa, mutta talikot risoo ihan kunnolla.

Tykkään itse siivota tarhoja ja karsinoita, mutta tosiaan olisi joskus tarvetta avulle. Mutta ehkä palkkaan sitten jonkun ihan rahalla saatesanoilla "Tuo oma talikko".

Päivämäärä:   20.6.26 23:40:13

En myöskään ymmärrä noita talikon hajottajia. Oon tehnyt tallia työkseni ja arviolta siivosin n. 3000 karsinaa vuodessa. Oli oma Aubiosen talikko juuri noiden hajottajien takia. Jos tp osti uuden, niin viikon päästä siitä oli jo eka piikki poikki (yksärit siivosivat itse karsinansa). Eikä sinne sen takia osteltu tiheään uusia työvälineitä, joten helpommalla selvisin, kun hankin sen oman. Ehdin kyseisessä tallissa siivota n. 15 000 karsinaa ja sinä aikana sain yhdestä lavasta yhden piikin poikki. Sekin meni, kun osui täydellisessä kulmassa kottarin kahvaan ja napsahti juuresta poikki. Ja oli tyyliin karsina nro 14 500.

Ja tähän vielä lisätäkseni, että olen todellakin kolistellut talikoita tuhansia kertoja kottareihin eikä mitään ole käynyt. En edes tajua mitän tämä onnistui hajoamaan, koska ei osunut edes kovaa. Vissiin vaan täydellinen osuma. Oli vielä alle 2kk vanha lapa. Otti päähän, mutta ehkä noin monta karsinaa siivonneena sallitaan yksi katkennut piikki

Lähettäjä: Valinta 
Päivämäärä:   21.6.26 02:46:00

Pieneen kotitalliin valitaan asiakkaat tarkemmin kuin isoon ammattilaistalliin.

Hevoseni oli ennen isolla tallilla, mutta nyt viimeiset 6 vuotta asunut pienellä kotitallilla, jossa on pari muuta ulkopuolista. Toimintatavat ovat ihan erilaiset. Isolla tallilla hoidettiin oma hevonen, siivottiin omat jäljet eikä mitään ylimääräistä tehty. Joku joskus yritti, mutta tallinpitäjä sanoi, että työntekijöillä on työlista eivätkä muut saa mennä työntekijöiden töitä tekemään.

Nykyisellä kotitallilla autetaan tallinpitäjää aina kun voidaan. Samoin jos jotain menee rikki, se korvataan, ellei kyse ole jostain, joka vanhuuttaan hitaasti kuluu käyttökelvottomaksi ja lopullinen hajoaminen nyt vain sattuu jonkun käsissä.

Tallinpitäjä haastattelee uudet tulijat tarkkaan ja yrittää löytää tyypit, jotka osaavat toimia kotitallilla. Joskus tulee virhearvioita, mutta nämä melko nopeasti laitetaan pois. Talvella tuli suosittelujen perusteella yksi uusi tyyppi, jonka hevonen oli todellinen Puuha-Paula ja hajotti vaikka ja mitä. Omistajaa ei kiinnostanut korvata, niin parin kuukauden päästä saivat muuttaa muualle.

Tallipaikkasopparissa on myös mainittu korvausvelvollisuus ja että jatkuvasti rikkoutuvat tavarat (oli rikkojana hevonen, omistaja tai vuokraaja/liikuttaja) ovat irtisanomisperuste.

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   21.6.26 04:38:36

Jokaisella oltava omat välineet aivan kaikkeen. Itse huolehdittava niiden säilyttämisestä ja kunnosta. Muilta ei lainata mitään. Jos jotain tarvitsee sen hankkii tai on ilman. Tän kanssa tiukka linja. Ulos jos ei noudata sääntöjä.
Pääset eroon tyhjätaskuista ja vastuunpakoilijoista. Jäljelle jää rehelliset tervejärkiset harrastajat.
Hevosen omistaja vastaa kaikista mitä sen pito tuo kuormitusta tallille. Myös vierailijoiden tuomista ongelmista.

Lähettäjä: Soho 
Päivämäärä:   21.6.26 08:40:35

Rikkomisen lisäksi ärsytti se, ettei viitsitty ilmoittaa rikkoutumisesta. Jätettiin vaan rikkinäiset talikot, haravat, ämpärit jne. paikoilleen, josta seuraava ne sitten löysi ja omat hommat meni poskelleen. Hieno hetki oli myös se, kun eräs hevosen omistaja toi tolppia rikkoutuneiden tilalle (hänen hevosensa oli ne rikkonut) ja sanoi, että minä saan pitää ne tolpat. Vau, hän siis oikein korvasi oman eläimensä tuhot ja ilmoitti anteliaana, ettei sitten veisi näitä uusia tolppia pois vaikka tallipaikka vaihtuisi. Ilmeeni oli varmasti kuvaamisen arvoinen. No, nyt ei ole ollut ulkopuolisia pariin vuoteen ja hyvä niin.

Päivämäärä:   21.6.26 08:52:02

Osta niille sellainen painava pottutalikko :)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.6.26 13:56:47

Perunatalikko on hyvä, ja siinä on piikitkin niin tiheässä, että karsinan siivous onnistuu. Jos eivät halua sillä siivota, niin ostakoot omat kevyttalikot.

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   21.6.26 14:18:40

Minulla käytössä edelleen yli 30 vuotta vanha Aubioise. Halvempia ja muita tuli myöhemmin ja kun ovat paremman mallisia niin niilläkinsiivottu parikymmentä vuotta. Mulla useampi sen takia, että niissä on eri pituiset varret eri hommiin ja tilanteisiin. Ja otan myös jäätyneet kikkareet tarhasta noilla. En ole ikinä saanut yhtään rikki.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.6.26 14:54:07

En myöskään ymmärrä näitä jotka saavat välineet rikki.
Itselläni on muutaman hevosen kotitalli, ei vieraita. Minulla sama vplastin talikko kestänyt jo 6vuotta, ja sitä käytän kuitenkin kesät ja talvet. Toki jäätyneet kakat irroittelen maasta ensin rautalapiolla.
Ainuttakaan ämpäriä en ole rikkonut. Hevoseni tietysti ovat saaneet useamman vesisaavin ulkona rikki, mutta se lienee normaalia kuitenkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.