Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Asiakkaat" rikkovat työvälineet ja tavarat

Lähettäjä: ejeba 
Päivämäärä:   20.6.26 20:16:14

Minulla on kotitalli omassa pihassa, muutama oma ja pari ulkopuolista hevosta. Ei siis mikään yritys eikä edes iso talli. Menee hermot, kun jatkuvasti on tavarat rikki ja varsinkin talikon lapa poikki.

Aloitin hevosharrastuksen v. 1994 enkä ole koskaan, siis ikinä, onnistunut katkaisemaan talikon lapaa. Sitten on noita toisenlaisia käyttäjiä, jotka polkaisevat koko painollaan talikon lavan päälle kun ottavat lantakasaa tarhasta tai karsinasta. Kyllä siinä on silloin käyttäjässä vika.

Vplastin talikko on ihan rimpula aubioseen verrattuna, mutta Aubiosen talikko maksaa melkein tuplasti Vplastiin verrattuna. En millään jaksa olla ostamassa kahta uutta talikon lapaa joka viikko. Jos joku ei tiedä mistä puhutaan, niin vplast on tämä https://www.puuilo.fi/vplast-talikon-tera-lime ja aubiose tämä https://www.puuilo.fi/aubiose-maxi-talikon-lapa-musta

Minulla on Aubiose, asiakkailla Vplastin talikot. Pidän omani lukkojen takana. En enää tiedä, mitä pitäisi tehdä. Olen sanonut, että rikkoja ostakoot uuden lavan. Ei ole ostanut. Olen sanonut, että uuden talikon lavan laitan vasta kuukauden päästä, ja saan kuunnella kiukuttelua kun ei ole talikkoa millä siivota.

Nyt sitten sanoin, että huolehtikaa omat talikon lapanne. Nimesin talikot "Miian talikko" ja "Piian talikko". Niissä on eri väriset kahvat, Miialla oranssi kahva ja Piialla lime kahva. Minun aubioseni on musta, niin lapa kuin kahvakin. Heidän hevosenhoitajansa ja vuokraajansa käyttäkööt niitä ja ostakoot uusia rikkoutuneiden tilalle. Ja taas valitetaan, kun ei ole millä siivota. No ostakaa omat talikon lapanne niin sitten on millä siivota!! Minä sentään tarjoan ne talikon varret.

Lisäksi on milloin ämpäri halki, viemäri tukossa kun sinne pitää huuhtoa hiekat suojista vaikka on sanottu ja isot laput laitettu, että suojat huuhdotaan pihalla tai ämpärissä ja vedet viedään ulos. Ei, kun ne hiekat huuhdotaan viemäriin.

Jossain vaiheessa nostin tallivuokraa vähän ja sitten enemmän. Mutta seuraavaksi heitän kyllä ulkopuoliset pihalle. Ja jos joku haluaa tuoda hevosensa talliini, niin tullessaan pitää tuoda 10 ämpäriä ja 20 talikon lapaa ja maksaa tonni viemärinavauskuluja, sitten ehkä voin harkita...

Monet miettivät, miksi talleilla on niin paskat työvälineet. No varmaankin siksi, kun ne hyvät rikotaan heti, joten niitä ei kannata ostaa...

Kiitos että sain avautua. Ja terkkuja tutuille! :)

Re: "Asiakkaat" rikkovat työvälineet ja tavarat

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   20.6.26 20:30:38

Osta tälläinen niille rähmäkäpälille. Ei mene rikki ihan heti. http://www.puuilo.fi/fiskars-kompostitalikko-solid Tuollaisella minä olen karsinat putsannut ja kaverina metallinen kuuppalapio. Puhdasta on tullut.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   20.6.26 20:31:46

Tuohan on järkevä systeemi että jokaiselle omat vehkeet. Alkaa kummasti on pysymään ehjänä kun joutuu itse ostamaan. Vahinkoja sattuu mutta vahingon toistuessa on aina kyse tahallisuudesta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.6.26 20:34:51

Oon kans ihmetellyt näitä talikon rikkojia, mitä ihmettä ne tekee niillä talikoilla... Itse hakkaan talvisin jäisiä lantakasojakin välillä aubiosen talikolla vuodesta toiseen mutta ei mene rikki kun tekniikka kunnossa.. Toisille antaa talikon käteen kesälläkin niin samantien rikki..

Päivämäärä:   20.6.26 20:46:29

H:
Tuollainen talikko ei kelpaa, kun eivät osaa sillä siivota. Olen sitä kyllä ehdottanut. Myöskään lapiolla eivät osaa erotella puhtaita kuivikkeita lantapalleroista.

Jännä juttu, että minä kyllä nimenomaan siivosin lapiolla ja harvalla talikolla, kun ei silloin ysärilläkään eräällä tallilla tallinpitäjä jaksanut ostaa uutta muovitalikkoa kuin ehkä 2 v välein kun joku sen rikkoi viimeistään 2 viikon päästä uuden lavan ostamisesta.

Ennea: Ei se kovin järkevä systeemi ole, kun sitten jättävät siivoamatta ja minä joudun siivoamaan kaikki karsinat ja tarhat. Tai sitten ihan tahallaan lappaavat kaikki kuivikkeet ja hiekat lantalaan, kun eivät osaa lapiolla siivota.

Jonkun asiakkaan heitin joskus pihallekin. Mutta näköjään pitää nämä nykyisetkin nakata ulos.

.
Ainakin minun näkemäni mukaan tosiaan käsitellään talikkoa ihan typerällä tavalla, kuten astutaan talikon päälle tai polkaistaan siihen koko painolla kun otetaan lantakasa kottareihin. Joskus on joku talvella hakannut jäätynyttä lantakasaa tarhassa muovitalikolla varsinkin polkaisten sen päälle ja katkihan se menee...

En käsitä, miksi se talikko pitää talloa. Kyllä minä saan lantakasat talikkoon ilmankin.

Päivämäärä:   20.6.26 21:06:18

Miksi tehdä asiaa vaikeaksi :

A) Laskutat vuokrassa rikki menneet välineet, jos rikkoja ei tunnusta niin molemmilta.

B) Tai sitten nostat vuokraa 50e/kk joka kattaa rikkoutuvat välineet (ja lisääntyvät kaatiskuormat) jo etukäteen, toki ei korvaa vaivaa uusimisesta mutta lämmittää vähän.

Et ole orja, eikä tehtäväsi ole hankkia rikottuja talikkoja jatkuvasti.

Meillä kanssa meni jatkuvasti kivat muovikuupalliset kottarit rikki, kun niihin siivottiin tarhassa märkää kakkaa ylikuormaa. Sitten sitä ylikuormaa tungettiin väkivalloin lantalaan. Tähän tarkoitukseen on vanhat kottarit, jotka on painavat, mutta kestää isompaa kuormaa. No, jatkossa kivat kottarit on käytössä vain työntekijöillä ja minulla.

Päivämäärä:   20.6.26 21:48:48

.
Kyse ei niinkään ole rikottuihin tavaroihin menevästä rahasta vaan siitä, että vtuttaa kun joka päivä on jotain halki.

Vuokra ei ole halpa enkä minä ylimääräisiä pidä siksi, että siitä jonkin lantin tienaan. Ajattelin heidän olevan apuna tallitöissä jos itse tarvitsen lomaa tms. Mutta enemmän heistä haittaa on.

En ole köyhä, mutta ärsyttää vain tuo, kun rikkovat kaiken ja valittavat sitten minulle, kun ei ole työvälineitä.

Jos en siivoa heidän hevostensa karsinoita, niin siinä kärsii hevoset ja jos en siivoa tarhaa, niin sitten on tarha pelkkää paskalillua, kun kaikki tarhaavat laumassa enkä ala laskeskella, että kenen perseestä tuokin kasa on pudonnut.

Mikään pakko minulla ei tosiaan olisi edes vieraita pitää, kun omiakin on kolme. Joten enköhän minä kohta heitä nuo ylimääräiset pihalle.

En niinkään kaivannut vuokrankorotusneuvoja vaan selityksen siihen, että miten hemmetissä te satte talikot joka päivä katki ja ämpärin halki? Miksi?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   20.6.26 22:02:24

Kyse on siitä, että kun eivät omasta pussista työvälineitä maksa niin ei mitään väliä niiden käytöstä. Tämä sama tapa on monella ihmisellä, kun lainaavat toisten tavaroita - palautuu rikkinäisenä.

Lähettäjä: Joopa joo 
Päivämäärä:   20.6.26 22:20:04

Nyt on pakko kysyä, että jos joka päivä v’tuttaa ja et näitä vieraita hevosineen mihinkään tarvitse, niin mitä täällä uliset ja uhoat. Sanoista tekoihin ja irtisanot ne sitten.

Päivämäärä:   20.6.26 22:20:38

En myöskään ymmärrä noita talikon hajottajia. Oon tehnyt tallia työkseni ja arviolta siivosin n. 3000 karsinaa vuodessa. Oli oma Aubiosen talikko juuri noiden hajottajien takia. Jos tp osti uuden, niin viikon päästä siitä oli jo eka piikki poikki (yksärit siivosivat itse karsinansa). Eikä sinne sen takia osteltu tiheään uusia työvälineitä, joten helpommalla selvisin, kun hankin sen oman. Ehdin kyseisessä tallissa siivota n. 15 000 karsinaa ja sinä aikana sain yhdestä lavasta yhden piikin poikki. Sekin meni, kun osui täydellisessä kulmassa kottarin kahvaan ja napsahti juuresta poikki. Ja oli tyyliin karsina nro 14 500.

Omat lavat kulutin ensin nysiksi ja sen jälkeen siirsin ne tallin käyttöön/tarhojen siivoukseen. Hakkasin sillä samalla lavalla niitä jäätyneitä kasoja talvella eikä se mennyt miksikään. Korkeintaan kului vähän lisää. Sillä lavalla taisi olla jopa kolme eri vartta, kun ne ehtivät ruostua puhki ennen, kuin joku sitten polkaisi lavan rikki.

Mulla vuoden verran käytössä olleet lavat ja tuhansia karsinoita ehjinä kestäneet lavat hajosivat huomattavasti nopeammin muiden käytössä. Parhaimmillaan seuraavalla viikolla. Välinpitämättömyys tavaroita (ja ihan kyllä kaikkea) kohtaan on ihan naurettavaa. Ei sitä nyt muiden tavaroita tarvitse nuolla, mutta kohtelisi edes kuin omia silloin, kun niitä käyttää

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   20.6.26 22:26:18

"En niinkään kaivannut vuokrankorotusneuvoja vaan selityksen siihen, että miten hemmetissä te satte talikot joka päivä katki ja ämpärin halki? Miksi?"

Ollaan oltu neljä vuotta vieraalla, pienehköllä kotitallilla. Minä en ole särkenyt mitään, hevoseni (puuhapete) senkin edestä. Juo minun ostamista ämpäreistä kun automaattikuppi on hevosen mielestä hirrveen kiva suihkulähde. Tarhassa pelaavat jalista vesisaaveilla joten ostetaan tarhakaverin omistajan kanssa ne vuorotellen. Jos sähkö kiertää ei tee asennuksia, ellei kierrä niin asentaa aitalangat uusiksi ja nostelee tolpat irti maasta. Autan korjaamisessa kunnellen tallinpitäjän huokailuja velikultien tempuista. Sähkön kiertäminen ei ole vastuullani. Repii vieruskavereiden riimut säpäleiksi. Ostan kyllä uudet mutta toivon että ne pääsääntöisesti riisutaan koska olisin konkurssissa muuten. Jos unohtuu päähän särkee ne alta vartin.

Päivämäärä:   20.6.26 22:56:41

Ennea:
Täällä ei hevoset askartele kaikkea aikansa kuluksi hajalle. Tavaraa menee ihan noiden asiakkaiden/vuokraajien/hoitajien toimesta. Ämpärit ja aidan tolpat pysyvät kyllä paikallaan.

.
Muistan kun nuorena kävin eräällä tallilla tekemässä tallitöitä ja hoitamassa hevosia. Meillä oli ihan hyväkuntoinen talikko, naapuritallilla sellainen ihan nysäksi kulunut. Naapuritallin tallitytöt kävivät välillä luvatta lainaamassa meiltä talikkoa kun sillä oli parempi siivota karsinat. Vähän meinasi ärsyttää kun olisin itse halunnut siivota karsinat ja joudun hakemaan talikon naapuritallista ja joku tyttö sanoo, että saan sen sitten kun hän on valmis. Ei kai siinä muuten, mutta kun hän nimenomaan oli sellainen talikon polkija, niin ei ollut mitään takeita siitä, että saisin talikon ehjänä takaisin. Tarpeeksi monta kertaa siitä sanoin "omalle" tallinpitäjälle, niin hän antoi kai palautetta ja laittoi tallinsa oven lukkoon, niin ei kukaan päässyt enää mitään "lainaamaan".

En tiedä onko minun tallissani talikkoja katkottu osumalla kottareihin, mutta tuota talikon polkemista ja päälle astumista näyttää muutama harrastavan. Eivätkä ole oppineet mitään, vaikka ovat joutuneet olemaan ilman talikkoa ja hankkineet omia ämpäreitä.

Ne ämpärit ei edes niin paljon haittaa, mutta talikot risoo ihan kunnolla.

Tykkään itse siivota tarhoja ja karsinoita, mutta tosiaan olisi joskus tarvetta avulle. Mutta ehkä palkkaan sitten jonkun ihan rahalla saatesanoilla "Tuo oma talikko".

Päivämäärä:   20.6.26 23:40:13

En myöskään ymmärrä noita talikon hajottajia. Oon tehnyt tallia työkseni ja arviolta siivosin n. 3000 karsinaa vuodessa. Oli oma Aubiosen talikko juuri noiden hajottajien takia. Jos tp osti uuden, niin viikon päästä siitä oli jo eka piikki poikki (yksärit siivosivat itse karsinansa). Eikä sinne sen takia osteltu tiheään uusia työvälineitä, joten helpommalla selvisin, kun hankin sen oman. Ehdin kyseisessä tallissa siivota n. 15 000 karsinaa ja sinä aikana sain yhdestä lavasta yhden piikin poikki. Sekin meni, kun osui täydellisessä kulmassa kottarin kahvaan ja napsahti juuresta poikki. Ja oli tyyliin karsina nro 14 500.

Ja tähän vielä lisätäkseni, että olen todellakin kolistellut talikoita tuhansia kertoja kottareihin eikä mitään ole käynyt. En edes tajua mitän tämä onnistui hajoamaan, koska ei osunut edes kovaa. Vissiin vaan täydellinen osuma. Oli vielä alle 2kk vanha lapa. Otti päähän, mutta ehkä noin monta karsinaa siivonneena sallitaan yksi katkennut piikki

Lähettäjä: Valinta 
Päivämäärä:   21.6.26 02:46:00

Pieneen kotitalliin valitaan asiakkaat tarkemmin kuin isoon ammattilaistalliin.

Hevoseni oli ennen isolla tallilla, mutta nyt viimeiset 6 vuotta asunut pienellä kotitallilla, jossa on pari muuta ulkopuolista. Toimintatavat ovat ihan erilaiset. Isolla tallilla hoidettiin oma hevonen, siivottiin omat jäljet eikä mitään ylimääräistä tehty. Joku joskus yritti, mutta tallinpitäjä sanoi, että työntekijöillä on työlista eivätkä muut saa mennä työntekijöiden töitä tekemään.

Nykyisellä kotitallilla autetaan tallinpitäjää aina kun voidaan. Samoin jos jotain menee rikki, se korvataan, ellei kyse ole jostain, joka vanhuuttaan hitaasti kuluu käyttökelvottomaksi ja lopullinen hajoaminen nyt vain sattuu jonkun käsissä.

Tallinpitäjä haastattelee uudet tulijat tarkkaan ja yrittää löytää tyypit, jotka osaavat toimia kotitallilla. Joskus tulee virhearvioita, mutta nämä melko nopeasti laitetaan pois. Talvella tuli suosittelujen perusteella yksi uusi tyyppi, jonka hevonen oli todellinen Puuha-Paula ja hajotti vaikka ja mitä. Omistajaa ei kiinnostanut korvata, niin parin kuukauden päästä saivat muuttaa muualle.

Tallipaikkasopparissa on myös mainittu korvausvelvollisuus ja että jatkuvasti rikkoutuvat tavarat (oli rikkojana hevonen, omistaja tai vuokraaja/liikuttaja) ovat irtisanomisperuste.

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   21.6.26 04:38:36

Jokaisella oltava omat välineet aivan kaikkeen. Itse huolehdittava niiden säilyttämisestä ja kunnosta. Muilta ei lainata mitään. Jos jotain tarvitsee sen hankkii tai on ilman. Tän kanssa tiukka linja. Ulos jos ei noudata sääntöjä.
Pääset eroon tyhjätaskuista ja vastuunpakoilijoista. Jäljelle jää rehelliset tervejärkiset harrastajat.
Hevosen omistaja vastaa kaikista mitä sen pito tuo kuormitusta tallille. Myös vierailijoiden tuomista ongelmista.

Lähettäjä: Soho 
Päivämäärä:   21.6.26 08:40:35

Rikkomisen lisäksi ärsytti se, ettei viitsitty ilmoittaa rikkoutumisesta. Jätettiin vaan rikkinäiset talikot, haravat, ämpärit jne. paikoilleen, josta seuraava ne sitten löysi ja omat hommat meni poskelleen. Hieno hetki oli myös se, kun eräs hevosen omistaja toi tolppia rikkoutuneiden tilalle (hänen hevosensa oli ne rikkonut) ja sanoi, että minä saan pitää ne tolpat. Vau, hän siis oikein korvasi oman eläimensä tuhot ja ilmoitti anteliaana, ettei sitten veisi näitä uusia tolppia pois vaikka tallipaikka vaihtuisi. Ilmeeni oli varmasti kuvaamisen arvoinen. No, nyt ei ole ollut ulkopuolisia pariin vuoteen ja hyvä niin.

Päivämäärä:   21.6.26 08:52:02

Osta niille sellainen painava pottutalikko :)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.6.26 13:56:47

Perunatalikko on hyvä, ja siinä on piikitkin niin tiheässä, että karsinan siivous onnistuu. Jos eivät halua sillä siivota, niin ostakoot omat kevyttalikot.

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   21.6.26 14:18:40

Minulla käytössä edelleen yli 30 vuotta vanha Aubioise. Halvempia ja muita tuli myöhemmin ja kun ovat paremman mallisia niin niilläkinsiivottu parikymmentä vuotta. Mulla useampi sen takia, että niissä on eri pituiset varret eri hommiin ja tilanteisiin. Ja otan myös jäätyneet kikkareet tarhasta noilla. En ole ikinä saanut yhtään rikki.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.6.26 14:54:07

En myöskään ymmärrä näitä jotka saavat välineet rikki.
Itselläni on muutaman hevosen kotitalli, ei vieraita. Minulla sama vplastin talikko kestänyt jo 6vuotta, ja sitä käytän kuitenkin kesät ja talvet. Toki jäätyneet kakat irroittelen maasta ensin rautalapiolla.
Ainuttakaan ämpäriä en ole rikkonut. Hevoseni tietysti ovat saaneet useamman vesisaavin ulkona rikki, mutta se lienee normaalia kuitenkin.

Lähettäjä: TeLLu 
Päivämäärä:   21.6.26 17:54:53

Tosi ärsyttävää kun ei yhtään kunnioiteta toisen tavaroita eikä aikaa. Sama vesiletkujen kanssa, pitää se hevonen taluttaa just sen yli. Oon seurannut näitä hevosihmisiä ja eivät kyllä yhtään osaa ajatella, kaikki sotkut ja tavarat jätetään levälleen pitkin pihoja ja tallia. Jokaisen aikuisen pitäisi tajuta että siivoaa omat ja hevosen jäljet, ilmoittaa ja korvaa rikkoutuneet. Ei ne tallinpitäjät ole teidän palvelijoita.
Monella tallilla säännöt siivota lannat pois kentältä ja maastosta, sinne jätetään muiden siivottavaksi ja kentällä vielä ratsastetaan yli monta kertaa että vaikea edes muiden siivota. Eikö se hevonen ole sen vertaa hanskassa että voi väistää ne läjät. Maastossa vaikeutetaan hevosten lupia liikkua kun kaikki ei arvosta niitä läjiä tiellä. Ei välitetä säännöstä että pitäisi olla huomio- tai heijastinloimi aina kun poistutaan talli alueelta, mutta ollaan heti valittamassa muiden toiminnasta vaikka itse ei oteta muita huomioon.

Mutta joo itse aiheeseen jokainen ostaa omat talikot ja sankonsa, jos ei kelpaa niin pihalle vaan. Jos vielä uusia otat vuokralle niin kunnon keskustelu toimintatavoista ennen muuttoa. Turhaan kattelee tuollaisia, löytyy varmasti myös sellaisia kunnollisia asiakkaiksi

Lähettäjä: Taikakingi 
Päivämäärä:   21.6.26 17:57:21

vuokraajat roskaavat asunnot

Päivämäärä:   21.6.26 18:13:35

Pistän pari perunatalikkoa ostoslistalle, molemmille oma joten käyttäkööt niitä. Jos hukkaavat, niin voivoi, sitten en uusia hanki. Mutta niitä eivät varmaankaan heti hajota. Kiitos vinkistä dᛚ™œ <3

Tuo on tosiaan totta, että olisi kiva kun edes ilmoittaisivat hajottaneensa ja ostaisivat uudet. Mutta kun ei, kun ovat kuin ei mitään ja syyttelevät muita.

Päivämäärä:   21.6.26 19:12:04

Pidä kunnon opetustunti aiheesta "miten karsina siivotaan" sisältäen talikon ja lapion käyttö ja kuivikkeen säästäminen

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   21.6.26 19:22:21

Ärsyttää aloittajan kaltaiset valittajat. Jos niin hyvin on asiat. kuin aloittajalla niin heitä maksavat asiakkaat ulos tallistasi niin ei tarvi valittaa. Ei voisi vähempää kiinnostaa aloittajan "ongelmat"

Lähettäjä: Entunnusta 
Päivämäärä:   21.6.26 19:26:27

Kerron omakohtaisen jutun.
Emäntä pyöri pitkin pihaa umpihumalassa ja kun hain hevosia pois tuolta niin isäntä meuhkasi että jos tiettyyn kellonaikaan ei hevosia ole viety pois niin hän uhkasi tilata teurasauton hakemaan hevoset.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   21.6.26 19:32:04

On pieni aavistus ketkä on kyseessä.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   21.6.26 19:43:14

Ahaaaa... tää on se pariskunta joka vaihtaa paikkaa vuoden välein.
Taitaa jäädä vuokrat maksamatta ja jälkeen jää paskottu kämppä.

Päivämäärä:   21.6.26 21:55:01

"Ärsyttää aloittajan kaltaiset valittajat. Jos niin hyvin on asiat. kuin aloittajalla niin heitä maksavat asiakkaat ulos tallistasi niin ei tarvi valittaa. Ei voisi vähempää kiinnostaa aloittajan "ongelmat""

Sellainen sunnuntai-illan ruikuli sieltä sitten. Kalahtiko omaan nilkkaan?

Päivämäärä:   22.6.26 00:11:35

En nyt tiedä mistä pariskunnasta puhutte. Asun yksin, siksi otinkin ulkopuolisia, jotta heistä olisi apukäsiksi. Lisäksi nuo ulkopuolisten hevosten omistajatkaan eivät ole pariskunta, vaan ihan erillisiä ihmisiä ja ainakin toinen heistä on sinkku.

Vuokrankin ovat aina maksaneet ajallaan. Minä en juo alkoholia, heistä en tiedä, mutta autolla tänne tulevat, joten toivottavasti eivät kännissä ajele...

Jos joku ihmettelee että mitä tässä lukee, niin laitoin siihen pari emojisydäntä jotka hötölä muutti tuollaiseksi ihmetekstiksi... :D
"Kiitos vinkistä dᛚ™œ <3"

Päivämäärä:   22.6.26 10:32:39

Mulla on hevoset kimppahoitotallissa. Eli meillä on ns yhteisesti hankittuja, kukin vurollaan, työvälineitä. Jännästi jos ostan uuden talikon, se jemmataan jonnekin. Jos ostan talikon ja jemmaan sen itse, se kaivetaan vaikka kotipihasta yhteiseen käyttöön - jemmattavaksi. Eli kun ostan uuden, käytän silti paskoja piikittömiä jossa lapa heiluu. Sillä ei ole merkitystä että koita ostaa erivärisiä, että varmasti jo kaukaa näkee. Kottikärryjä olen ostanut nyt neljät. Jännästi näitä tyhjentämättömiä kottikärryjä on jemmattuina taas piiloon, mutta itse saan aloittaa siivoamisen aina tyhjentämällä toisten paskat, kunhan löydän sen kärryn jostain. Ihmiset on todella omituisia.

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   22.6.26 10:56:39

Tässä yksi (monesta) syystä miksi meillä on tarjolla vaan täysihoitoa. Asiakkaat jotka käyvät hevostaan katsomassa joskus ja jouluna eivät riko välineitä. Joskus oli asiakkaita itsehoidolla ja ei enää ikinä. Karsinat siivottiin huonosti (kusi haisi kun aamulla meni),kuiviketta kului normaalia enemmän,tarhoja ei siivottu ennen kuin olin muistuttanut miljoona kertaa sekä tallin aukioloaikoja ei noudatettu. Myös niitä talikoita hajosi usein.Siihen auttoin,että itse vaan rupesin käyttämään niitä. Paskat saa käytävältä otettua lapion ja luudankin kanssa.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   22.6.26 11:00:18

"Eli meillä on ns yhteisesti hankittuja, kukin vurollaan, työvälineitä."

Sanoisin, että osta oma ja nimeä se.

Meillä oli joskus tallissa yhteiset talikot, mutta halusin oman, ehjän, kirjoitin tussilla oman nimeni. Sitä sitten kuitenkin käytettiin kunnes laitoin siihen kiinni ison muovitaskun missä luki isolla "henkilön X talikko, ei saa lainata". Eli käyttääkseen sitä piti ensin irroittaa se muovitasku, lainailut loppuivat siihen kun ei voinut selittää, että oho, en huomannut tuota nimeä talikossa.

Nykyään on jokaisella on oma talikko eikä kukaan lainaile toisten omia. Ämpäritkin on joka hevosella omat, omistajien ostamat.

Ja talikon saa helposti rikki liian ronskilla käyttämisellä. Mä en ole rikkonut yhtään, mutta silloin kun oli tallin puolesta talikot niin kyllä niitä meni rikki muiden käytössä.

Lähettäjä: aivan 
Päivämäärä:   22.6.26 11:43:14

Arvaat varmaan miksi meille EI tule kotitallille vieraita hevosia enää koskaan.
Toivotan vain tsemppiä. Itsellä vain omat nykyisin tallissa ja nautin, joskus väsyttää ja harmittaakin, mutta kun lukee näitä tai katsoo taakseen niin muistaa miksi niitä vieraita ei ole.

Jos olisi aivan pakko tänne joku majoittaa niin se on 1000€/kk täyshoito, ei maneesia, ei lämmintä vettä, ei lämmintä varustetilaa. Mutta hevosilla on kaikki mitä ne tarvitsee ja vähän enemmänkin. Vähän matkan päässä maneesitalli 850€/kk täyshoidolla joten luultavasti saisin tuohon hintaan jatkaa rauhassa

Lähettäjä: Asiakas 
Päivämäärä:   22.6.26 15:12:13

Tämän takia itse yleensä vienyt oman talikon tallille, etten rikkoisi tallin talikoita vaikka ostaisin tietty heti uuden jos rikkoisin. Joihinkin talleihin vienyt myös omat kottikärryt koska ikävä kuljettaa kakkoja risoilla kottikärryillä tai jonottaa niitä ainoita ehjiä.

Lähettäjä: Ycy 
Päivämäärä:   22.6.26 16:41:43

Voisiko joku vastata tuohon että miksi ja miten jotkut onnistuvat aina rikkomaan toisten tavarat? Vai eikö hötölässä ole ainuttakaan sellaista?

Tuntuu turhalta ostella itselleen omia ehjiä kun ne on kuitenkin joku ottanut lainaan ilman lupaa ja jättänyt sitten rikottuna lojumaan johonkin.

Talleilla pitäisi olla joku tarvikeautomaatti, josta saisi rahaa vastaan lainaan tarvikkeita ja kun ne palautuu ehjänä, raha palautuu lainaajalle. Jos tuote palautuu rikottuna tai ei palaudu tietyssä ajassa, raha jää automaattiin ja menee tallinpitäjälle. Kottarit voisi olla satasen ja talikko 30 e, ämpäri 10 e jne. Olisi joku motivaatio palauttaa tuotteet ehjänä kun muuten niistä joutuisi maksamaan aika paljon päivässä.

Tai sitten jokaisella olisi itseostamat, joille olisi lukittu säilytystila tai lukitsemismahdollisuus niin, ettei kukaan saisi niitä luvatta otettua. Vähän kuin kunnollinen kaiteellinen pyöräteline, johon saa polkupyörän rungosta kiinni U-lukolla.

Lähettäjä: Hmm? 
Päivämäärä:   22.6.26 21:32:09

Mulla kokemus toisinpäin. Olin tallilla töissä ja oma hevonen oli reilun kilsan päässä olevalla kotitallilla hoidossa, jossa vaan tallinpitäjän oma heppa ja mun heppa. Tämä tallinpitäjä kun vei mun heppaa ulos niin mun hevonen astui kulkuväylällä olleen talikon päälle hajoittaen sen. Sitten tuli viestiä minulle et voisinko tuoda mun työpaikalta talikkoa lainaan kun mun hevonen hajotti hänen :) olin silloin ite teini-ikäinen eikä mulla ollut tietenkään autoa niin en lähtenyt kävellen viemään kesken työpäivän...

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.6.26 21:56:50

V-plastin talikot on aika kestäviä. Normihommissa niitä on vaikea rikkoa mutta talvella olen onnistunut piikkejä poikkaisemaan. Nyt on 9 vuotta ollut 3 talikkoa kotitallissa käytössä, 1 täysin ehjä, toisesta puuttuu 1 piikki ja kolmas oli tsrhatalikkona ja juhannuksena onnistuin sen rikkomaan silleen painamalla märkää heinää. R.I.P. :). En ole enää raatsinut ostaa aubioseja kun nuo on halpoja ja hyviä. Vuokralaisissas on joku vika :).

Lähettäjä: Cisa 
Päivämäärä:   22.6.26 22:47:30

Minäkin nähnyt muutaman talikon polkijan. Kahdesti nähnyt kun joku polkaissut talikon poikki ja joskus ihan ääneen ihmettelin, miten talikko pysyy ehjänä kun eräs tallityttö polki talikkoa koko painollaan. Kyllä siinä on tekniikassa vikaa jos ei lantakasaa saa talikkoon muuten kuin astuen talikon reunaan koko painollaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.6.26 08:43:49

Talikon painaminen jalalla on sekin tekniikkalaji. Itse teen sitä kun kaivan turvepatjasta pissakohtia enkä ole pariin kymmeneen vuoteen saanut yhtään talikkoa rikki.

Tuo + kertoma menetelmä voisi päteä luvattomiin lainailijoihin. Jos joutuu ennen käyttöä poistamaan talikosta A4 kokoisen lapun missä lukee isolla että ei saa lainata niin on jo aika paatunut rikollinen.

Päivämäärä:   23.6.26 09:55:57

+: Tässä nimeämisessä on se että jos nimi on pienellä ja sievästi, tai vaikka erikseen kerrottuna että ostin itselleni nyt tään pinkin, niin se on hups ja hei kun talikko on lainassa, ja jos se taas on ihan hävyttömän isolla, niin sitten tulee jupinaa että käytät kuitenkin tallin luutaa tai vasaraa tai jotain muuta, oletetaan että jos nimeät yhden, käytät jatkossa vain niitä omiasi. Itselläni on ne pienet työkalut ja muu satunnaisesti tarpeellinen asia omassa kaapissa jemmassa, mutta ainakaan meillä ei ole niin isoja kaappeja että sinne saisi talikosta lähtien omansa talteen. Eikä toisaalta ihan joka asiaan ole varaa ostaa sitä omaa työkalua, ja onko tallissa edes tilaa että jokaisella hevosella olisi omat paskakärryt ja muut.

Meillä ainakin on tallilaisia jotak luulevat osaavansa kaiken, ja eikai kukaan nyt tarvitse neuvoa miten talikoa käytetään. Ja sitten ne on rikki kun kaivellaan kiviä tai tallotaan päälle. Ja jos kottikärrystä menee rengas, niin senhän voi jättää sijoilleen, koska "joku muu" sen renkaan sitten vaihtaa kun tarvitsee,

Päivämäärä:   23.6.26 10:07:36

Voiko joku selittää tyhmälle, miksi talikon lapaa pitää jalalla polkea?

Lähettäjä: Ronkku 
Päivämäärä:   23.6.26 10:10:26

Toisilla vaan ei kestä kuin varreton leka. Usein kohtelevat autoaan ja kotiaankin samalla tavalla. Kaikki on lommoilla ja paloja puuttuu.

Päivämäärä:   23.6.26 10:59:13

Eihän nuo muoviset talikot kestä mitään polkemista hyvänen aika. Jos on jotain jankimpaa tai raskaampaa otettavaa, sitä varten on rautatalikko, sillä voi tehdä mitä haluaa, vaikka hyppiä päällä. Muoviset lavat on kevyeeseen käyttöön ainoastaan ja siihen hirmu hyviä.

Lähettäjä: Nb 
Päivämäärä:   23.6.26 11:08:17

Kimppahoitotalli, jokaisella omat työvälineet ja ämpärit sun muut kipot. Ihan omansa rikkoo, jos rikkoo.

Päivämäärä:   23.6.26 11:16:10

Eiköhän sen jokainen tallinpitäjä ole jo todennut, että ulkopuolisista on enemmän harmia kuin hyötyä, vaikka olisivatkin ihan järjen ihmisiä.

Mitä teillä lukee sopimuksessa, siivoaako karsinat tallinpitäjä vai hevosenomistaja? Jos olet tähän asti tarjonnut välineet siivoukseen mutta ne eivät pysy kunnossa, ei se ole peruste heidän jättää karsinoita siivoamatta, se on eläimen laiminlyöntiä.

Miten ei ole auttanut talikoiden nimeäminen? Rikkovat silti muttet saa kiinni, kuka rikkoo?

Antaisin kirjallisen ilmoituksen, että tallinomistajana tarjoat siivoukseen kottikärryt ja lantalan, muut karsinan perusteelliseen siivoamiseen tarvittavat välineet tulee hankkia itse tai vaihtoehtoisesti voi maksaa 100e/kk lisää tallivuokraa, joka kattaa uusien välineiden hakemiseen ja korjaamiseen menevän rahan ja ajan. Ämpärit ja muut tietenkin jokainen hankkii itse.

Päivämäärä:   23.6.26 11:21:14

Ihmisiä on moneen junaan. Itse ostin asiakkaana oman talikon varsineen ja lapoineen ja pidän sitä lukittuna, koska tarjolla on kyllä liki kymmenen talikkoa, mutta jokaisesta on piikkejä poikki. En voi sietää sellaisella siivoamista, kun kakat tippuvat piikkien läpi. Jos en pidä omaani lukittuna, yllättäen muutkin käyttävät sitä, vaikka on nimetty ja värikoodattu.

Lähettäjä: Martti 
Päivämäärä:   23.6.26 11:53:02

Paskimpia on pikkuponien pitäjät jotka kinuaa halpaa hintaa, sitten selviää että omistaja on umpihullu, ponilla päivittäinen lääkitys ja kaviokuume ja se on kaikin puolin pahatapainen. Mikään sovittu ei omistajan taholta toimi vaan kaikessa tingitään jotain kuviteltuja etuja itselle ja valitetaan jopa tietämättä itsekään mistä.

Mitä tiukemmat säännöt ja mitä vähemmän kanssakäymistä asiakkaiden kanssa sen parempi. Molemminpuolinen auttaminen ei toimi, asiat on hinnoiteltava ja maksut etukäteen.

Asiakasta pidetään rahan takia ymmärtäen että siitä on vaivaa.

Nosta hintoja ja siivoa itse.
Tuuraukset ostat sitten erikseen sovittuun hintaan joko aasiakkailta tai ulkopuolisilta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.6.26 15:58:30

Eiköhän sen jokainen tallinpitäjä ole jo todennut, että ulkopuolisista on enemmän harmia kuin hyötyä, vaikka olisivatkin ihan järjen ihmisiä.

Tämä

Lähettäjä: ------- 
Päivämäärä:   23.6.26 16:05:15

No miksi tallinpitäjät sitten pitävät näitä asiakkaita harminaan?

Vastaus: koska osa tallinpitäjistä on päteviä ja osaavat toimia asiakkaiden kanssa. Tuntuu, että moni kotitallinpitäjä perustaa oman tallin koska eivät osaa toimia muiden ihmisten kanssa. Ja sitten ottavat asiakkaita kustannuksia kattaakseen. Eihän siitä mitään hyvää seuraa.

Tallinpito on IHMISasiakkaiden palvelua.

Päivämäärä:   23.6.26 16:52:20

Nyt on hankittu pottutalikko ja sellainen tiheä metallinen talikko joka on samantapainen kuin muovinen. Jos nuo joku rikkoo, varastaa tai kadottaa, niin täältä lentää kaikki pihalle ja pistän koko pihan lukkoon.

Laitoin myös ison lapun aiheesta ja tekstarit hevosten omistajille.

Lähettäjä: Iik 
Päivämäärä:   23.6.26 22:35:41

Puuilonkin valikoimassa on metallinen talikonpää, ei tietty yhtä mukava, kuin muovinen, mutta ihan käyttökelpoinen ja kestävä.

Päivämäärä:   24.6.26 18:41:08

Hajottamisen lisäksi vielä lainaavat tavaroita kysymättä lupaa. Ei tallin hikiviilat, raipat, hoitovälineet, juoksutuskamat yms ole tarkoitettu kaikkien käyttöön!!!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.6.26 18:44:38

^ Yleensä Tallin välineet nimenomaan on yleiseen käyttöön ja "Maijan" välineet ei

Päivämäärä:   28.6.26 10:09:47

Ennea, mitä rotua puuhapetesi on?

Edes meidän muinaiset vuonohevoset eivät pystyneet tuollaiseen rikkomisen tahtiin. Ne hajoittivat parhaansa mukaan kaiken, mitä tuli vastaan. Jos jäi takki aidan päälle tai tyhjä ämpäri ulottuville, hetken päästä ne olivat kappaleina.

Päivämäärä:   28.6.26 10:19:52

Tallinpitäjän hevosten välineet ovat eri asia kuin tallin välineet. Miten tiedätte eron, jos ette kysy?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.6.26 10:44:51

Tallin välineet ovat jossain yleisesti esillä, ja hevosten omat välineet niiden omissa kaapeissa tms riippumatta omistaako hevosen tp vai asiakas.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   28.6.26 11:04:42

Jos puhutaan pienestä kotitallista, niin harvemmin tallinpitäjä viitsii kaikkia omia tavaroitaan lukita mihinkään kaappiin piiloon. Esim. pesupaikalla voi olla tp:n sienet, ämpärit, shampoo, linimentti jne. aina hollilla helppokäyttöisyyden takia, mutta se ei tarkoita, että ne olisivat vuokralaisten vapaassa käytössä.

Päivämäärä:   28.6.26 11:20:53

No kyllä tallinpitäjä.saa pitää omia tavaroitaan missä haluaa.

Päivämäärä:   28.6.26 11:43:48

Saa pitää missä haluaa, mutta ei tarvitse hämmästyä jos pesupaikalla lojuvia tavaroita käytetään.

Päivämäärä:   28.6.26 11:53:39

Tallissa tallin tavalla. Ei ole mitään oikeutta käyttää tallinpitäjän tavaroita vaan sen takia, ettei ne ole lukittuna johonkin kaappiin. Esim.ratsastuskoulussa ei kuulu yksäreiden oikeuksiin käyttää esillä olevia pesuastioita, sieniä, nahkasaippuoita jne. Ne ovat tarkoitettu ratsastuskoulun omille hevosille.

Päivämäärä:   28.6.26 12:31:49

Se, ettei tavaroita ole lukkojen takana, ei tee niistä yhteisiä. Kotitallissa tallinpitäjällä on oikeus pitää omia tavaroitaan siellä, missä haluaa, aivan kuten hän voi pysäköidä oman autonsa paikkaan, johon asiakkaat eivät saa pysäköidä, tai hoitaa omia hevosiaan eri tavoin kuin asiakkaiden hevosia. Tallinpitäjä ei menetä omistajan oikeuksiaan siksi, että tallilla käy asiakkaita. Jos ei tiedä, saako jotain käyttää, kysytään lupa ja se on ihan normaalia käytöstapaa.
Perusolettamus ei voi olla se, että tallinpitäjän hevosten tavarat tai vaikkapa tallinpitäjän metacamit, betadinet, hyönteismyrkyt tai kengitystarvikleet ovat yleisiä vaikka ne ovatkin jossain muualla kuin asiakaskaapissa..

Päivämäärä:   28.6.26 12:39:01

"Nyt on hankittu pottutalikko ja sellainen tiheä metallinen talikko joka on samantapainen kuin muovinen. Jos nuo joku rikkoo, varastaa tai kadottaa, niin täältä lentää kaikki pihalle ja pistän koko pihan lukkoon.

Laitoin myös ison lapun aiheesta ja tekstarit hevosten omistajille."

Hyvä :D Käy kertomassa miten kävi ja myös se, minkälaisia reaktioita se sai aikaan tallilaisissa!

Päivämäärä:   29.6.26 10:12:48

Kuules ., kyllä ihmisen pitää ymmärtää mikä on oma ja mikä ei, olipa se sitten missä tahansa sopivasti saatavilla. Todella veemäinen tapa käyttää toisen tavaroita jos ne eivät ole lukkojen takana.

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   29.6.26 10:24:37

Näin yleensä kaikilla talleilla missä olen ollut ovat yleisille paikoille lojumaan jätetyt tavarat yhteiskäytössä. Nykyisellä tallillakin tallinpitäjällä on ihan omia kaappeja siellä missä asiakaskaapitkin ja hän pitää betadinensa ja metacaminsa siellä. Ei se nyt kuulosta hyvältä tallinpidolta jos tallinpitäjän kaikki kamat lojuvat ympärinsä kun muut pitävät ne kaapeissaan.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   29.6.26 11:00:01

Ei se mitään "lojumista" ole, jos tavarat on siellä käsillä missä niitä käytetäänkin. Mutta ei kaikki mikä on näkyvillä, ole yhteistä - oletusarvoisesti aina EI OLE, ellei erikseen ole sanottu että nämä on yhteisiä, tai pyydettäessä annettu lupa. Ihan jo hygieniasyistä ei kaikkea voi käyttää huoletta ristiin rastiin, ja tökötit ovat ihan arvokkaita (etenkin kun jos ne ei ole omia ja itse maksettuja, niitä herkästi hölvätään vähän reilummalla kädellä).

Eikä myöskään se että kerran on annettu lupa, tarkoita että saa lutrata kaikki purkit tyhjäksi - esim. jos vuokralaisen hevonen tarvitsee jotain EA-tarvikkeita äkisti eikä vuokralaisella ole omia niin totta kai lainaan siinä hetkessä, mutta se ei tarkoita että minun haavasprayt, Betadinet yms. on aina vapaasti kaikkien käytössä, ja itseä odottaa vain tyhjä purkki kun seuraavan kerran tarvitsen..

Päivämäärä:   29.6.26 12:08:49

"Näin yleensä kaikilla talleilla missä olen ollut ovat yleisille paikoille lojumaan jätetyt tavarat yhteiskäytössä. Nykyisellä tallillakin tallinpitäjällä on ihan omia kaappeja siellä missä asiakaskaapitkin ja hän pitää betadinensa ja metacaminsa siellä. Ei se nyt kuulosta hyvältä tallinpidolta jos tallinpitäjän kaikki kamat lojuvat ympärinsä kun muut pitävät ne kaapeissaan."

Näin. Nyt kun tallissa asuu vain omia hevosiani, voin pitää pesupaikalla kaikenlaisia tarpeellisia tavaroita. Mutta jos ottaisin taas asiakkaita, niin pesupaikalta olisi siivottava kaikki henkilökohtaiset tavarat ja jätettävä vain yleiseen käyttöön tarkoitetut. Ei yhteistiloissa voi elää, kuin eläisi vain yksinään.

Päivämäärä:   29.6.26 19:47:43

Harva kotitalli on alun perin rakennettu asiakkaita varten. Ensin tehdään talli omille hevosille, ja vasta sen jälkeen voidaan ottaa muutama ulkopuolinen hevonen, jos tilaa on. Se ei muuta sitä tosiasiaa, että tallinpitäjällä on edelleen omat hevosensa, omat tavaransa ja omat toimintatapansa.

Asiakas maksaa sovitusta tallipaikasta ja palvelusta , ei siitä, että koko talli muuttuu hänen yhteiseksi käyttöalueekseen tai että tallinpitäjän pitäisi järjestää oma arki kokonaan asiakkaiden ehdoilla.

Lähettäjä: wanha kurppa 
Päivämäärä:   29.6.26 20:12:38

"paskaks vaan, kun ei ole oma"- mentaliteetti. Tästä syystä ei ikinä ole vieraita omaan talliin otettu vaikka kyselijöitä on riittänyt ja tilaakin olisi ollut.

Jokusen vuoden välein pitänyt aubiosen lapa vaihtaa, kun piikit kuluu aikanaan turhan lyhyiksi :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.6.26 20:30:24

Tästä syystä minulla ei ole enää vieraita. Lisäksi kuiviketta kului ihan järjettömästi, raippoja, nahanhoitotuotteita ja muita tavaroita käytettiin kun omia. Talvella jätettiin ovia auki, pesukone laitettiin päälle ja sanottiin että otatko pyykit pois kun kone on pessyt. Jatkuvasti oltiin pyytämässä maastoon ja maneesille olisi pitänyt kuskailla.
Nyt kun ei ole vieraita, elämä on paljon rennompaa.

Päivämäärä:   3.7.26 12:48:22

Meillä ei ole enää mitään yhteiskäytössä, paitsi kottarit ja lakaisuharja ja ylimääräisillä tyypeillä pottutalikko ja metallitalikko. Ne ovat toistaiseksi pysyneet ehjänä. Eivät saa enää minulta edes ämpäreitä lainata. Kaikki muu on jokaisella omassa kaapissaan. Nyt pitäisi vielä keksiä, että miten loppuu hiekan kippaaminen viemäriin. Ehkä katkaisen vedet tallista ja ainoa paikka mistä tulee vesi, on pihan vesiletku. Mutta ehkäpä minä vaihdan nuo asiakkaat parempiin tai olen kokonaan ilman ja aivan keskenäni ja ostan lomituspalvelut sitten joltain. Mutta aiemminkin homma on tökkinyt, kun paikat on jätetty miten sattuu ja tarhan portti auki.

Jotain vininää tuli noista ostamistani välineistä, joten lopulta toinen osti oman vplastin muovitalikon lavan. Sitten toinen yritti lainata sitä ja ostanut piilottelee omaansa. Nyt ovat sitten kinastelleet keskenään siitä muovitalikosta :D Minun aubioset on edelleen minulla lukkojen takana.

Jokaisella hevosella on "värikoodatut" kamat, eli ne ei mene sekaisin. Tai no, minun hevoseni käyttävät jotain myös ristiin, mutta pointti on se, että aika monet kamat erottaa toisistaan värin perusteella, että onko ne minun vai jonkun muun.

Minä en jätä edes omia kamojani ympäriinsä "helppokäyttöisyyden takia", sillä minusta on helpompaa kun tavarat ei loju ympäriinsä. Sama koskee muitakin, eli kenenkään kamat ei loju missä sattuu.

Eikä se ole mikään peruste käyttää muiden tavaroita, että ne ei ole lukkojen takana.

Tätä tallia ei ole alun perin rakennettu vieraita varten, mutta kuitenkin niin, että jokaista karsinapaikkaa kohtaan on tavaroille säilytystilaa ja muutenkin tavarat mahtuu, eli ei tarvitse kompastella kottareihin ja varoa joka puolelta päähän putoavia kamoja. Inhoan sitä, että on ahdasta eikä tavaroille ole tilaa.

Lähettäjä: Teija 
Päivämäärä:   3.7.26 13:16:13

Pakko sanoa, että tietty määrä "hävikkiä" nyt vaan kuuluu asiaan, varsinkin jos tarvikkeita käyttävät muut kuin ammattilaiset. Mutta jos samalla henkilöllä toistuvasti hajoaa tavarat niin kyseiselle henkilölle voi ehkä hommata ne omat...

Päivämäärä:   3.7.26 14:55:34

"Nyt pitäisi vielä keksiä, että miten loppuu hiekan kippaaminen viemäriin"

Tämä jaksaa ihmetyttää, miten nyt hiekan kulkeutuminen tallin viemäriin voi olla ongelma. Oma talli, mutta kyllä tallien viemäreissä luulisi ja pitäisi olla itsestäänselvyytenä kurasiepot tai hiekkasiivilät, mikä tuollaisen hiekkaa keräävän astian oikea nimitys lieneekään. Ei niin hiekkaista suojaa tai hevosta olekaan ettei sitä voisi pesuboxissa huuhtoa, ja silti siivilä tarvitsee kipata tyhjäksi vain 1-2 kertaa kuukaudessa.

Päivämäärä:   3.7.26 15:14:00

" Nyt pitäisi vielä keksiä, että miten loppuu hiekan kippaaminen viemäriin. Ehkä katkaisen vedet tallista ja ainoa paikka mistä tulee vesi, on pihan vesiletku. Mutta ehkäpä minä vaihdan nuo asiakkaat parempiin tai olen kokonaan ilman ja aivan keskenäni ja ostan lomituspalvelut sitten joltain."

Suosittelen että jätät kotiin vain omat hevoset etkä ota asiakkaita. Todennäköisesti tuolla menolla saat karkoitettua nykyiset hyvin jos pistät vedet poikki. Meillä oli koko talven lämminvesivaraaja pois päältä, ja aika tosissani mietin paikan vaihtoa. Osa asiakkaista lähti. Veden saaminen, ja myös lämpimän veden saaminen tarvittaessa onaika oleellista. Jos asiakkaista on enemmän haittaa kuin hyötyä, niin on parempi olla ilman.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   3.7.26 17:40:10

Siis ongelmahan on se, että olet ottanut asiakkaaksesi jotain huithapeleita. Kotitallissa kannattaa miettiä varsin tarkkaan, kenen hevosia ottaa. Paljon on meitä asiallisia ja hyvin käyttäytyviäkin asiakkaita, jotka ei riko tavaroita, siivoaa omat jälkensä ja huolehtii, että tavarat ovat omilla paikoillaan ja kaikki muutoinkin asiallisesti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.