Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko täällä hevostenhoitajana työskenteleviä?

Lähettäjä: Hepsis 
Päivämäärä:   20.6.26 11:55:33

Kysymys otsikossa. Kerro työn hyvät ja haastavat puolet. Kiinnostaisi alalle hakeutuminen.

Re: Onko täällä hevostenhoitajana työskenteleviä?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   20.6.26 16:37:46

https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/tallityontekija-sdsuu-20372483

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   20.6.26 16:51:50

Töitä ei juurikaan ole tai jos sellaisen löydät, palkka on niin huono ettei sillä elä.

Opiskele joku oikea ammatti ja pidä hevoset harrastuksena.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.6.26 17:54:11

Kuten edellä sanottiin. Ja paikkoja, joissa monipuolista kokemusta ja osaamista arvostetaan ( niin, että se näkyy myös palkassa) on hyvin vähän tarjolla Suomessa.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   20.6.26 18:04:55

Sanoisin, että Suomessa on 1-3 paikkaa, jossa saa kohtuullisen hyvän palkan järkevillä työajoilla.

Itsellä kokemusta muutamasta euroopan maasta. Nuorena tyttönä aloitin 1200e/kk, jonka lisäksi ilmainen asuminen ja auton käyttö. 1 vapaa viikossa ja joskus ei sitäkään.
Nyt palkkani on 2700e/kk, ilmainen asunto ja auton käyttö. Satunnaisesti tulee lisää, jos on pitkiä kisareissuja tmv jolloin päivät pitenee tai vapaapäiviä jää välistä. 2 vapaata viikossa ja työaika pääsääntöisesti 7-16.30 ja sisältäen ruokatauon. 1-2 iltatallia viikossa.

Työ on fyysisesti tottakai raskasta, koska jalkojen päällä ollaan koko ajan.
Pääsääntöisesti talleilla arki sujuu näin:
Aamulla hevoset ulos/käveltyskoneeseen/ratsastukseen. Sitten aamupäivän aikana vaihdellaan hevosia tarhaan ja ratsastukseen jne. Kuntoonlaittoa, pesua jne. Ja kuntoonlaittaminen tarkoittaa, että hevonen on puhdas, pintelöity ja sille on tehty tarvittavat hoidot (laser, magna, cryo jne). Samalla järjestellään paikkoja, pestään pyykkiä jne.
Lounastauko vuorotetaan, että osa syö ensin ja osa sen jälkeen. Joissakin paikoissa pidetään lounastauko yhtäaikaa ja myös hevoset syövät silloin.
Iltapäivää samaa, mutta myös ”close down”, eli pesupaikat pestään, hevosille oikeat loimet, yöpintelit jne.

Yleensä tallityöntekijät myös ruokkivat hevoset, mutta joskus se kuuluu hevosenhoitajalle.

Lähettäjä: Teddy 
Päivämäärä:   20.6.26 18:20:38

Täällä yksi. Olen vieläpä tyytyväinen sellainen, jota nyt ei yleensä saa täällä palstalla edes ääneen sanoa :D Olen opiskellut hevosalan ammattitutkinnon lisäksi AMK ja YAMK tutkinnot aivan muulta alalta, mutta veri vaan vetää aina takaisin hevoshommiin. Olen ollut pätkän myös ulkomailla hevosenhoitajana, mutta kotimaa on minulle paras paikka olla, joten se jäi sellaiseksi nuoruuden seikkailuksi.
Minulla on kiva työpaikka ja reilu työnantaja, olen töissä kuukausipalkalla (+ yli työajan menevistä reissuista yms tietenkin korvaus päälle) ja ihan hyvin tällä palkalla mukavaa peruselämää elää ja laskut saa maksettua ilman että tarvitsee kituuttaa. Toki elämäntapani on aika vaatimaton, halvat harrastukset eikä runsas matkustelu kiinnosta jne. Toki parempaa palkkaa saa monesta paljon kevyemmästä hommasta helpommin, mutta minulle hevoset on intohimo ja niiden kanssa työskentely on ehdottomasti miellyttävin tapa tienata elanto minkä minä tiedän.
Plussana siis se, että töihin lähtö ei ketuta. Työkaverit on myös työn iso plussa, nelijalkaisten lisäksi myös kivat ihmiset. Yhteisöllisyys alalla on asia mistä tykkään (ankeuttajista pysyn lähtökohtaisesti jo kaukana). Koen myös, että tämä työ on todella palkitsevaa, tyytyväiset hevoset ja tyytyväiset hevosten omistajat tekee hyvän mielen.
Miinuksena on fyysisyys ja rasittavuus, kehosta on pidettävä hyvää huolta että kestää. Minulle se tarkoittaa 5x viikossa tavoitteellista salitreenausta sekä joka päivä omaa kehonhuoltoa ja säännöllistä hieronnassa käymistä sekä levon tärkeyden muistamista sekä riittävästä hyvästä ravinnosta huomehtimista.
Myöskin sää tekee oman miinuksena työhön, koska hommat on tehtävä vaikka olisi -30. Minulla itselläni on huono kylmänsietokyky (erityisesti sormissa) ja siksi talvisin työskentely on monesti oikeasti kivuliasta.
Ja tokikaan työt ei ole aina mitään ruusuilla tanssimista, hevosten kanssa kaikkea sattuu ja yhtään pidempään niiden kanssa kun tekee hommia joutuu kohtaamaan myös paljon stressaavia ja surullisiakin tilanteita. Ei me hyviä työpäiviä ole, kun esim yrität parhaasi pitää hengissä ähkyyn kuolemaa tekevää hevosta, laitumella vastassa on jalkansa katkaissut hevonen, tamman varsominen menee pieleen tai kun työkoneet hajoaa. Hyvältä hevosenhoitajalta vaaditaan hyvää paineensietokykyä ja ongelmanratkaisun taitoja. Tilanteet voi muuttua nopeasti. Ja joskus päivät on pitkiä ja raskaita, mutta onneksi meillä esim reissut on aina tiedossa etukäteen ja omalla kohdalla niitä on harvoin ja työpäivät säännöllisesti sen 8h ja aamuvuoroa. Joillekin aamuherätykset on huono puoli, mutta itse aamuvirkkuna rakastan sitä, että saan aloittaa päivän ennen kukonlaulua ja siten myös pääsen kotiin aiemmin.

Lähettäjä: jfjfjf 
Päivämäärä:   21.6.26 17:49:36

Ei hevosenhoitajan töitä suomessa ole, ne on pelkkiä tallityöntekijöitä kaikki. Tarhaavat hevoset ja lappavat paskaa.
Ulkomailla groomeille on vaikka kuinka paljon töitä, koska nykyään harva enää haluaa tehdä sitä paskatyötä.
Ja kyllä, muutama todella kokenut 10 vuotta 5* kisoja kiertänyt pärjää ja saa ihan palkkaakin, mutta valtaosa on pelkkiä orjia. Ja monet rikkaat ratsastajat valittaa "it's so difficult to find good grooms!!"
Maksaisitte kunnon palkan ja kohtelisitte ihmisiksi niin kyllä löytyis.
Paljon alkaa olla talleissa mamuja ja muita kun kukaan muu ei enää suostu orjaksi.

Päivämäärä:   21.6.26 17:55:51

Semmoset setit sieltä :D
Minäkin olen ”mamu” ja hevospiireissä yleensä on aika kansainvälinen työympäristö.
Toki tässä tarkoitettiin, että tallityöntekijät ovat miehiä ja tulevat ”halpamaista” kuten romania jne. Joka on todella vanha ilmiö ja nykyään vähenemässä. Mutta tuo mamu kommentti oli kyllä harvinaisen typerä, koska me suomalaisetkin olemme mamuja muualla :D

Lähettäjä: ::) 
Päivämäärä:   21.6.26 18:45:12

Oon ollut kymmenen vuotta samalla tallilla töissä ja viihdyn kyllä. Olisin moneen kertaan lähtenyt jos en viihtyis. Haastavinta on yksitoikkoinen fyysisyys eli kroppa vetää aina samoista paikoista jumiin ja kipeäksi. Myös kelit @!#$ tosi monesti. Kaatosateet ja lumikaaospäivät ja niistä tulevat märät loimet ärsyttää joka vuosi enemmän ja enemmän. Ja eihän tällä rikastumaan pääse. Kuitenkin ihanat hevoset ja mukavat asiakkaat auttaa jaksamaan. Tykkään myös siitä että päivän askeleet tulee hoidettua töissä niin ei tarvi urheilua enää miettiä. Myös nyt aikaiset kesäaamut on kyllä ihan parasta!

Lähettäjä: åodnvjåof 
Päivämäärä:   22.6.26 00:40:49

Tässä nyt selvästi sotketaan tallityöntekijä ja hevosenhoitaja. Ei hevosenhoitajia ole Suomessa kuin 1-3 todellakin. Maailmalla groomeja on vaikka kuinka paljon.
Ja se on ihan eri homma kuin suomalainen tallityöntekijä.
Joka on ihan ok jos siitä tykkää. Mutta typerää kouluttaa "hevosenhoitajia", kun niistä 95% päätyy ihan tallityöntekijöiksi.

Päivämäärä:   22.6.26 04:44:35

Jos Suomessa on groomeja 1-3, on todella hauskaa tuntea heidät kaikki! Vaikka olen ihan tavistätiharrastaja, joka ei liiku kisapiireissä.

Päivämäärä:   22.6.26 07:27:52

Epäilen, että tavis tätiharrastaja ei ehkä tiedä mikä groomi on :D Silloin on helppo tuntea heidät kaikki ja vielä useampia ;)
Tallityöntekijöitä taas on joka tallilla.

Lähettäjä: viu 
Päivämäärä:   22.6.26 14:56:01

Hevosenhoitaja, tai groomi, on henkilö joka saa kk palkkaa kokopäiväisestä hevosten hoitamisesta. Ei siis tee tallitöitä, vaan hoitaa yleensä käytännössä kaiken, ratsastaja vain ratsastaa.
Groomi ajaa hevosen kisoihin ja minne nyt tarvis, varaa kengittäjät, ell tutkimukset, satulansovittajat, ratsastaa hevosen maastossa ja sileällä, juoksuttaa, kävelyttää, vastaa hevosen kokonaisterveydestä - ylipäätään tekee kaikki ne asiat jotka saavat hevosen huippukuntoon kilparatsastajalle.

Ei ole Suomessa näitä...

Lähettäjä: Löpö 
Päivämäärä:   22.6.26 15:25:03

Ravitalleilla on kaikilla ihan palkkatöissä useampia hevosenhoitajia, jotka ovat todella tärkeässä roolissa hevosten hoidossa ja myös treenissä.

Lähettäjä: Fck 
Päivämäärä:   22.6.26 20:13:47

Useimmat groomit kyllä siivoavat ne karsinatkin hevosen hoidon lisäksi. Toki kotona saattaa olla tallityöntekijä, joka niitä siivoaa, mutta kilpailuissa en ole koskaan nähnyt muita kuin groomeja.

Päivämäärä:   22.6.26 20:29:12

Fck

Ymmärrät varmaan itsekin, että se tallityöntekijä on siellä kotona siivoamassa niitä karsinoita, eikä heitä raahata kisoihin muutaman hevosen takia :D

Lähettäjä: on kyllä 
Päivämäärä:   22.6.26 20:41:43

Lähettäjä: viu
Päivämäärä: 22.6.26 14:56:01

Hevosenhoitaja, tai groomi, on henkilö joka saa kk palkkaa kokopäiväisestä hevosten hoitamisesta. Ei siis tee tallitöitä, vaan hoitaa yleensä käytännössä kaiken, ratsastaja vain ratsastaa.
Groomi ajaa hevosen kisoihin ja minne nyt tarvis, varaa kengittäjät, ell tutkimukset, satulansovittajat, ratsastaa hevosen maastossa ja sileällä, juoksuttaa, kävelyttää, vastaa hevosen kokonaisterveydestä - ylipäätään tekee kaikki ne asiat jotka saavat hevosen huippukuntoon kilparatsastajalle.
Ei ole Suomessa näitä...

^ Kyllä Suomessakin kuule on nimenomaan ihan noissa hevosenhoitajan töissä porukkaa! Ei tietenkään suurta määrää noita työpaikkoja näin pienessä hevosmaassa ole, mutta silti kyllä palkkatyökseen hevosenhoitajan töitä tekeviä tietyillä talleilla on.

Lähettäjä: viu 
Päivämäärä:   22.6.26 23:45:26

Ai millä talleilla? Nyt alkoi kiinnostaa. Että joku Suomessa olis ihan kokopäivätoiminen hevosenhoitaja...

Lähettäjä: Fck 
Päivämäärä:   22.6.26 23:57:39

Nasu

Pointti oli se, ettei useimmissa paikoissa ole erikseen tallityöntekijää, vaan hoitajat tekevät kaiken sekä kotona että kisoissa.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   23.6.26 08:33:08

Kylla nää suomilikat jotka esim suomalaisilla töissä ulkomailla ihan lantaa läppää monet vaikka kuin itseään groomeiksi ja ratsuttajiksi jopa kutsuvat. Kamalaa sakkia tullu mm Hollannissa vastaan niin ratsastajissa kuin "groomeissakin" ...hevosia kohdellaan kun mopoja. Paitsi niitä sitten vielä maiskitaan. Narsisteja kilpatsastajia joille hevonen näkyy dollarinkuvana. Ja jos se ei tuota sitä kohdellaan huonosti. Jos tuottaa paapotaan ja hillotaan boksissa.

Päivämäärä:   23.6.26 08:48:34

Olen ravitallilla hevosenhoitajana. Palkalla elää, työporukka kiva, työ raskasta, päivät joskus pitkiä ja en vaihtaisi mihinkään tätä hommaa. Tässä saa tehdä sitå, mitä haluaa ja mitä rakastaa. Tunteita ja elämyksiä saa työn kautta ja jos tämä ei olisi työ, se veisi kaiken ajan ja rahan harrastuksena.

Päivämäärä:   23.6.26 09:22:15

”Pointti oli se, ettei useimmissa paikoissa ole erikseen tallityöntekijää, vaan hoitajat tekevät kaiken sekä kotona että kisoissa.”

Itseasiassa tämä ei pidä paikkansa. Pienemmillä talleilla voi näin olla, mutta silloin kyseessä ei ole pelkkä groomi. Useimmissa paikoissa groomilla ei ole edes mitään mahdollisuuksia ajallisesti siivota karsinoita. Paitsi tottakai kilpailuissa, kun ei kukaan tallityöntekijää sinne kisoihin ota mukaan. Tosin kilpailuissa karsinoita saattaa siivota jopa ratsastaja itse ;)

” Kylla nää suomilikat jotka esim suomalaisilla töissä ulkomailla ihan lantaa läppää monet vaikka kuin itseään groomeiksi ja ratsuttajiksi jopa kutsuvat”

Minulla ei ole paljoa kokemusta suomalaisista, mutta tiedän kaksi suomalaista joilla on talli ulkomailla, ja heillä kummallakin on tallityöntekijät paikallisia miehiä.

Päivämäärä:   23.6.26 19:02:39

Näissä keskusteluissa tuppaa kärjistymään asiat yhteen suuntaan. Kuten keskustelijat täällä sanovat, että ainoa oikea hevosenhoitaja on henkilö, joka hoitaa niitä top-kilparatsastajien hevosia vaikka tämähän ei ole kokonaiskattaus siitä, minkälaisia talleja ylipäätään on olemassa. Jos Nasu on se sama Nasu, joka täällä on kirjoitellut vuosia, niin hän nimenomaan minun muistaakseni on työskennellyt/työskentelee kilparatsastajan groomina. Ja täällä nyt tuutataan vain hänen totuuttaan läpi.

Sen lisäksi, että on olemassa niitä FEIssä kilpailevien talleja, niin löytyy myös ihan siittoloita, ratsastuskouluja ja -keskuksia, vaellustalleja, suuria yksityistalleja, hevosklinikoita, koulutuskeskuksia.. mitähän vielä? Kun maailmankuvaansa laajentaa, niin alkaa nähdä myös niitä muita totuuksia. Kilparatsatsastus on vain murto-osa koko hevostaloudesta ja siellä työskentelevät hevosenhoitajat eivät ole niitä ainoita oikeita hevosenhoitajia.

Yleensä monet termeistä saivartelijat muutenkin ovat juuri heitä, jotka eivät todennäköisesti päivääkään tehneet tallilla minkäänlaista työtä. Valitettavasti täytyy sanoa, että hyvin harvassa on oikeasti ne hevosenhoitajat, jotka eivät oikeasti lappaa paskaa ollenkaan, koska suuri osa talliyrittäjistä lappaavat sitä myös itse. Eikä tällaisen tallin tarvitse olla edes mitenkään erityisen pieni. Se tallitöiden puuttuminen pätee ehkä juuri kilparatsastajan groomina (tällaisia työpaikkoja on kyllä Euroopassa koko ajan saatavilla, jos jota kuta kiinnostaa) mutta kilparatsastajan groomi ei ole mikään oma ammattinsa, joka tuon termin omia voisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.