Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  vertaistukea hevosen lopetukseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.6.26 13:45:38

Mistä syistä ja minkä ikäisenä hevosesi on lopetettu. Voiko raha olla syynä lopetukselle jos esim seniorilla vaivaa jonka hoito vaatisi useita tuhansia euroja, vai onko se mielestäsi epäeettistä? Mitä asiaa ette enää hoitaisi? Vertaistukea ja näkemyksiä kiitos. Ps eläinlääkäiä on konsultoitu ja hän aktiivisesti elämässä mukana, eli ei tarvitse ehdottaa että "kysy ell".

Re: vertaistukea hevosen lopetukseen

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   18.6.26 13:51:25

25, 19, 10, 8, 7. Tähän mennessä. Kuka mistäkin syystä.

Jokainen toimii tavallaan ja se joka maksaa ja kantaa vastuun, saa tehdä päätökset.

Omalla kohdalla nyrkkisääntönä on se että en aja omaa talouttani ahdinkoon yhdenkään lemmikin hoitamisen vuoksi. Jos ennuste on huono, sitä herkempi liipasinsormi.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   18.6.26 13:53:39

Tämä on niin kallis harrastus ja välillä terveenkin kanssa on hermoromahdus lähellä, niin ei enää käyttökuntoiset olen laittanut pois. En kestä ajatella onko kipuja, vaikka vaan on päivät pitkät, eikä tarhassa möllöttäminen mielestäni ole hevosen elämää.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   18.6.26 14:38:57

Kaveri pisti nuoren (olisko ollut 3 v) lämpöisen pois kun oli hammasongelmaa. Oli pahoja diasteemoja ja oliko vähän muutenkin hampaat ei linjassa, lisäksi yksi etuhammas olisi pitänyt poistaa. Olisi ollut ihan hoidettavissa, mutta olisi vaatinut useamman klinikkakäynnin (klinikka ei ihan vieressä), aikaa ja hintaa olisi kuitenkin tullut jokunen tonni. Ei sitten lähtenyt riskeeraamaan että käyttää aikaa ja rahaa ja sitten hevonen ei juoksekaan radalta rahaa. Ihan hyvänsukuinen kai olis ollut.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.6.26 14:53:36

Jos mulla olis useampia hevosia, joiden käyttötarkoitus olisi kilpailu tai muu tavoitteellinen asia. Niin olisi helpompaa myydä niistä joku tai jopa lopettaa, jos ei käyttötarkoitukseensa sopisi.

Mutta nyt kun mulla on kotona omassa hoidossa kolme. Niin kyllä mä niitä pitäisin, vaikkeivat enää soveltuisi ratsastukseen. Mulla rajana on se, minkälaista elämää se hevonen pystyy elämään. Jos jatkuva kipu, tai jos ei voisi olla kaverien kanssa ulkona, niin sitten lopetus. Lääkittäisiin niin kauan kuin siitä apua.

Sitten jos jonkun pitkäaikaissairauden hoitoon alkaisi mennä useita tuhansia yli vakuutuskorvausten, eikä olisi varmaa, toipuuko viettämään hevosenelämää, sit lopetus. Tässä toivon, että ystävät tulisi henkiseksi tueksi. Ollaan jo sovittu muiden hevosenomistajaystävien kanssa, että jos oma touhu alkaa mennä rääkkäykseksi - siis että sokeutuu oman hevosen kivulle - niin sit he sanovat, että nyt on aika. Ja minä tekisin heille samoin.

Onneksi oma taloudellinen tilanne on kohtuullinen. Jos ei olisi, niin sitten en omistaisi yhtään hevosta. Ja jos kävisi niin, että oma talous jostain syystä menisi mahdottomaksi, niin omat aikuiset lapset ottaisivat hevosista taloudellisen vastuun. Mutta aina pitää tiedostaa se, että ei saa joutua "velkavankeuteen" eläinten takia. Koska loppuviimeksi nekin kärsisivät tilanteesta.

Tsemppiä aloittajalle. Eläinten kanssa tulee aina lopuksi se viimeinen vastuu.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   18.6.26 14:58:58

Raha ei ehkä suoraan ole syy tai este, mutta en lähtisi hoitamaan mitään, mistä ei tiedä auttaako hoito, tai jos on useita sairauksia/vaivoja. En myöskään kovinkaan pitkään katselisi kesäihottumaista, joka ei peruspesuilla ja loimituksella pärjää. Monenlaiseenhan on hoitoja tai "hoitoja", mutta aina niistä ei ole todellista apua hevosen (tai muunkaan eläimen) elämänlaatuun.

Lisäksi yksi juttu, jonka olen oppinut kantapään kautta: mieluummin eläimen lopettaa "vähän liian aikaisin" kuin yhtään liian myöhään. En halua katsella yhdenkään eläinystäväni kärsimystä.

Voimia sinulle, aloittaja. Se päätöksen tekeminen on aina yhtä vaikeata, mutta muista, että se on myös rakkaudenosoitus.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   18.6.26 15:07:25

Tsemppiä päätökseen aloittajalle! On aina rankka päätös, vaikka tietäisi että on se ainoa oikea.

Mun hevonen lopetettiin vajaa 5v sitten 22-vuotiaana takapolven oireilun vuoksi. Oli paha tulehdus, itse tulehdus saatiin hoidettua mutta ehtinyt mennä sen verran nivel huonoksi, ettei kestänyt liikutusta enää - siis varsin maltillista liikutusta. Ell kanssa yhdessä tultiin siihen tulokseen, että parempi päästää pois. Hevonen oli tehnyt tosi paljon elämänsä aikana, oli yli 10v tuntihevosena, kilpaili paljon jne. Ja sillä oli huonot jalka-asennot takasissa, joka varmasti vaikutti takapolviinkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.6.26 15:21:35

Kiitos asiallisista vastauksista, kuulen mielelläni vielä lisääkin!
Meillä ongelmana on seniorihevosen edenneet jalkavaivat ja nyt hammasongelmat. Hevonen kivassa kunnossa, mutta ei se tuosta nuorru.
Vaikea aihe ja ensimmäistä kertaa joutuu pohtia oman hevosen kohdalla tätä, mikä yllätti vaikeudellaan. Olin aina kuvitellut että osaisin olla rationaalinen, mutta nyt taitaa tunteet viedä. Onneksi ei ole mitään mitä pitäisi päättää heti, eli aikaa on pohtia ja sulatella.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.26 16:16:49

24 vuotiaana ja oli ikäisekseen terve ja lopetettiin sen takia kun jäi yksin enkä halunnut enää sitä uuden kaverihevosen/ ponin ostokierrettä ja myöskin kiinnostus hevosteluun oli pikkuhiljaa hiipunut.
Päätös oli lopulta helppo tehdä.

Lähettäjä: Current 
Päivämäärä:   18.6.26 16:52:27

Ensimmäinen oma hevonen laitettiin pois 20-vuotiaana.
Ainoa kaduttava asia päätöksessä oli se, että venyi liian pitkälle, tosin itsestäni johtumattomista syistä - olin itse alaikäinen silloin.

Koirani lopetutin IBD:n takia vain 6-vuotiaana.

Pidän vahvasti kiinni siitä, että kukaan meistä ei nuorene ja elämänlaatu menee AINA ennen elämän pituutta. Jos hyvän elämänlaadun säilyttäminen vaatii jatkuvaa lääkitystä tai, kuten aiemminkin mainittu, hoitoja joiden tehosta ei varmuutta, laittaisin pois. Ymmärrän kyllä hyvin ihmisiä, jotka tahtovat näillä keinoilla vielä rakkaan ystävänsä pitää taivaltamassa maankamaralla, enkä heitä siitä tuomitse. Pääasia, että eläimellä, joka ei itse voi tämänkaltaisia päätöksiä tehdä, on kaikki hyvin.
Koskaan ei ole liian aikaisin, mutta en itse enää ikinä halua olla päivääkään myöhässä. Se sattuu enemmän, kuin itse lopetus.

Valtavasti voimia aloittajalle <3 asiallinen lopetus on viimeinen rakkaudenosoitus.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.6.26 17:57:36

6v. Takapolvissa kasvuhäiriöt. Ravissa liikkui puhtaasti, laukka meni sotkuksi. Kun etuset hiukan oireili, päätin laittaa pois.

17v. Olisi ollut pari poistettavaa hammasta. Muutama jo aiemmin poistettu. Kevyttä käyttöä olisi vielä kestänyt jalkojen puolesta, mutta laitoin pois.

10v vei ähky. Ei lähdetty leikkaamaan.

11v uusiutunut kaviokuume. Sen verran kivuliasta, että päästin pois.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.6.26 18:15:21

Jouduin pistämään oman 16vuotiaan pois koska sairastui äkisti. Ei mitään ennakoivaa, kunto romahti yhtäkkiä ja parissa päivässä lopetti kokonaan kipulääkkeeseen vastaamisen. Ei olisi kestänyt kuljetusta klinikalle.

Lähettäjä: ,,,, 
Päivämäärä:   18.6.26 23:00:50

24-vuotiaana hampaat loppui, oli alkujaankin aaltopurenta, diasteemoja ja infundibulaarista&perifeeristä kariesta.

Lähettäjä: mietin 
Päivämäärä:   18.6.26 23:55:26

Vähän samanlaista pohdin täällä. Mulla hevonen on 20 vuotias ja hampaat on siinä jamassa että kolme kertaa vuodessa pitää käydä lääkärissä niiden takia. Jalat on melko lailla kunnossa mutta muuten hevonen on sellainen että ei sovellu siihen tarkoitukseen mihin sen olen hankkinut aikoinaan. Tämän ikäistä ja näillä hampailla en viitsi kyllä myydä mutta en millään osaa lopettaakaan kun on niin tevre kuitenkin. Pystyy siis hyvin syömään ja liikkuu ihan reippaasti ja puhtaasti. Mutta kyllähän nuo hammashoidot nielee rahaa....

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.6.26 08:37:45

27v oli suokki kun lopetettiin ennen talvea nivelrikkoisena.

Lähettäjä: imppu 
Päivämäärä:   19.6.26 09:00:25

Selvät tapaukset ovat helppoja päättää. Mulla myös on se, että talous ei saa mennä kuralle eläimen takia. Voisin nuoren hyvän hevosen kohdalla ottaa max 5000 lainan jos työtilanne näyttää hyvältä pitemmäksi aikaa, mutta muuten en. Toisaalta voisin lahjoittaa sen hevosen eteenpäinkin sille jolla on resursseja hoitaa, tietenkin riippuen ongelmasta.

Kun kyseessä on isompia aikapommeja jotka ennen pitkää siis etenevät pisteeseen jossa hevonen tuntee jatkuvaa kipua ilman sitä kallista hoitoa niin olen laittanut pois ennen sitä. Omalla kohdallani kyse jo valmiiksi pikkuvikaisista vanhemmista hevosista.

Eihän ne mitään ilon hetkiä ole, ja olen ollut siinä mielessä onnekas etten ole sitä laatua jonka elämä menee piloille silloin. Pyrin olemaan realisti ja yksinkertaisesti ajattelematta liikaa enää sitä asiaa. Yhtä hyvin tunteellisena ihmisenä voisin alkaa vatvomaan ja itkemään vaikka vuositolkulla jos alkaisin itseni siihen yllyttämään. Olen aina ollut hevosten kanssa tekemisissä, pidän niistä ja kiinnyn niihin.

Päivämäärä:   19.6.26 09:55:12

Jos vaiva vie tuhansia niin on yleensä sellainen että hevonen siitä kärsii jo liikaa. Poislukien joku parin päivän tehohoito ähkyn takia viikissä. Toinen juttu on sitten onko hoidon tarve edes todellinen. Moni ell antaa ihan vääriä diagnooseja ja hoito-ohjeita. Moni vaiva poistuu myös oikealla hoidolla

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   19.6.26 12:40:28

Omani lähti taivaslaitumille 13v. Oli nuoruuden kilpailut takana ja sellanen osa-aikaeläkeläinen. Liikutus joskus ja jouluna tai käyntipainotteisesti mukavaa ja rentoa. Jos enempää niin aina jostain vaivoja, tutkittavaa ja laskuja. Oma terveys ja talous rapistui. Jotenkin mua helpotti tietää että samasta emästä muut jälkeläiset oli lopetettu jo 7-8- vuotiaana ja itse emä 12v. (vaikka en sukuvikaa pitänytkään perusteena). En ainakaan halunnut riskiä että joutuu kiertoon tai huonompaan kotiin.

Päivämäärä:   20.6.26 09:25:45

Ihme kun tänne ei ole tullut Mieshevonen kommentoimaan että olisi ollut parempi jos hevosenne olisi jo varsana ammuttu kalvoihinsa....

Päivämäärä:   20.6.26 12:19:25

Meillä 18v kääntyvä senioriruuna jolla nyt iän myötä alkanut äkisti hammaskunto romahtaa huuhteluista ja hoidoista huolimatta. Hevosella on jo taustalla jalan murtuma, joka huomioitava arjessa vaikka sinänsä kuntoutunut hyvin. Olen ajatellut, että päästän pois ennen kuin on kipeä, mutta huomaan että nyky-ympäristö ”painostaa” hoitamaan ja kääntämään kaikki oljenkorret, esim. vaativat hampaanpoistot, vaikka niillä saataisiin vaan joitakin kuukausia lisää elinaikaa kun seurattavia hampaita on useampia.

Hevonen on erittäin rakas ja meidän tallin kuningas, mutta kyllä olen tehnyt sen päätöksen että hoidetaan hampaita ilman hampaidenpoistoja ja jos ne eivät syksyyn mennessä näytä paremmalta, niin hevonen päästetään pois. En tiedä tekeekö se minusta pahan ihmisen.

Päivämäärä:   20.6.26 13:01:45

nyky-ympäristö ”painostaa” hoitamaan ja kääntämään kaikki oljenkorret, esim. vaativat hampaanpoistot, vaikka niillä saataisiin vaan joitakin kuukausia lisää elinaikaa kun seurattavia hampaita on useampia.

-Se on tämä nykymuodissa oleva eläinten inhimillistäminen joka tämän aiheuttaa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   20.6.26 13:08:09

15 v. nivelrikon takia. Rtg-kuvissa muutokset oli aika pieniä, mutta oireili voimakkaasti. Veikkaan, että oli lisäksi selässäkin jotain sanomista, mutta en lähtenyt enää tutkituttamaan.

Lähettäjä: EI tee 
Päivämäärä:   20.6.26 16:37:05

"En tiedä tekeekö se minusta pahan ihmisen."

Ei tee, siitä voit olla varma. Näen kaikenmaailman " koneja " joiden elämänlanka on jo siinä mallissa että jonkun pitäisi uskaltaa se nyt vielä sammuttaa.

Nuo kaikenlaiset ympärillä voivat suksia vttuun, he ovat pahimpia eläinrääkkääjiä maan päällä.

Päivämäärä:   20.6.26 17:23:09

Ymmärrän että ihmiset kaipaa vertaistukea, mutta ihan oikeasti kukaan muu ei sitä päätöstä voi lopettamisesta tehdä kuin omistaja itse. Muiden mielipiteet voi tehdä päätöksestä vaan vaikeamman. Ei kannata liikaa vatvoa lopettamista. Eläin on eläin, mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään kuula kalloon.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   21.6.26 09:01:03

24 vuotias jalkavaivainen, hammasongelmainen, kaiken nähnyt kouluratsu.
Ympärillä olijat oli sitä mieltä että vielä voi mennä, vaikka kuolaimettomilla, kun on vanhan suun kanssa tähänkin asti menty mutta itse en voinut enää katsella kärsimystä. Ennen kesän helteitä päästettiin pois.

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   25.6.26 17:40:01

Saiko ap ... tehtyä ratkaisun?

Itse kipuilen "voi se ehkä kuntoutua" kanssa. Muutakin kremppaa, jotka tietysti just nyt hallinnassa, niin vaikea luopua. Selkeät tapaukset on helppoja, vaikka toki silti surullista se on aina. Mutta nää ehkät vie kyllä järjen. Tutulla ois tarjolla terve korvaaja, joka oikeastaan tekee tilanteesta vaikeamman (musta huonomman ihmisen).

Kunhan avauduin :-)

Päivämäärä:   25.6.26 20:08:02

15v selkä ei vastaa lääkehoiton. Lähtee pois laitumen jälkeen.

Yritetty on monenlaista lääkettä ja mesoterapiaa sekä kiropraktikkoa. Silti ei tuota tulosta.

Lähettäjä: Ip 
Päivämäärä:   25.6.26 21:34:47

16v nivelrikko, 15v kehärengas, 4v kaularangan kehityshäiriö

Olivat sikäli helppoja päätöksiä, vaikka vaikeita olivatkin, että ei näissä enää lopulta ollut olemassa toista vaihtoehtoa. Kaikki kolme oli rakkaita omia mussukoita.

Päivämäärä:   25.6.26 22:19:00

19v ähkyyn, en leikannut, helppo päätös sinänsä.
9v silmäongelmiin, tätä olisi voinut yrittää pidempäänkin hoitaa mutta lopputulos olisi ollut sama joka tapauksessa.

Nyt käsissä vaikeampi tapaus kun on nuori hevonen joka ei ole akuutisti sairas, mutta vikalista on pitkä ja kokoajan on vähän epämääräistä onko oireilu kipua vai ei ja jos on niin mistä.

Lähettäjä: Manta 
Päivämäärä:   25.6.26 22:44:27

”Nyt käsissä vaikeampi tapaus kun on nuori hevonen joka ei ole akuutisti sairas, mutta vikalista on pitkä ja kokoajan on vähän epämääräistä onko oireilu kipua vai ei ja jos on niin mistä.”

Vähän sama tilanne, hankala päätös :/ Toisaalta tietää mitä tehdä, mutta ei vain haluaisi vielä antaa periksi.

Lähettäjä: ELL 
Päivämäärä:   25.6.26 22:53:35

Voitte polttaa minut halutessanne roviolla, mutta mielestäni on täysin ok päätyä eutanasiaan, jos hevosta ei esim. taloudellisista syistä pysty hoidattamaan sellaiseen kuntoon, että elämä on elämisen arvoista.

Eläin ei mieti sitä, montako kertaa aurinko nousee sille vielä, vaan elää tässä hetkessä. Eläin ei kärsi lopetuksesta, mutta kivuista se kyllä kärsii.

Vanhuus ei ole sairaus, mutta jos seniorikin tarvitsee asialliset pito-olosuhteet, jos haluaa pitää eläkehevosta. Hevonen voi olla varsin onnellinen oloneuvoksenakin, mutta en usko sen myöskään haaveilevan eläkepäivistä joutilaana.

Summa summarum, lopetuksen suru on ihmisen surua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.