Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  vertaistukea hevosen lopetukseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.6.26 13:45:38

Mistä syistä ja minkä ikäisenä hevosesi on lopetettu. Voiko raha olla syynä lopetukselle jos esim seniorilla vaivaa jonka hoito vaatisi useita tuhansia euroja, vai onko se mielestäsi epäeettistä? Mitä asiaa ette enää hoitaisi? Vertaistukea ja näkemyksiä kiitos. Ps eläinlääkäiä on konsultoitu ja hän aktiivisesti elämässä mukana, eli ei tarvitse ehdottaa että "kysy ell".

Re: vertaistukea hevosen lopetukseen

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   18.6.26 13:51:25

25, 19, 10, 8, 7. Tähän mennessä. Kuka mistäkin syystä.

Jokainen toimii tavallaan ja se joka maksaa ja kantaa vastuun, saa tehdä päätökset.

Omalla kohdalla nyrkkisääntönä on se että en aja omaa talouttani ahdinkoon yhdenkään lemmikin hoitamisen vuoksi. Jos ennuste on huono, sitä herkempi liipasinsormi.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   18.6.26 13:53:39

Tämä on niin kallis harrastus ja välillä terveenkin kanssa on hermoromahdus lähellä, niin ei enää käyttökuntoiset olen laittanut pois. En kestä ajatella onko kipuja, vaikka vaan on päivät pitkät, eikä tarhassa möllöttäminen mielestäni ole hevosen elämää.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   18.6.26 14:38:57

Kaveri pisti nuoren (olisko ollut 3 v) lämpöisen pois kun oli hammasongelmaa. Oli pahoja diasteemoja ja oliko vähän muutenkin hampaat ei linjassa, lisäksi yksi etuhammas olisi pitänyt poistaa. Olisi ollut ihan hoidettavissa, mutta olisi vaatinut useamman klinikkakäynnin (klinikka ei ihan vieressä), aikaa ja hintaa olisi kuitenkin tullut jokunen tonni. Ei sitten lähtenyt riskeeraamaan että käyttää aikaa ja rahaa ja sitten hevonen ei juoksekaan radalta rahaa. Ihan hyvänsukuinen kai olis ollut.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.6.26 14:53:36

Jos mulla olis useampia hevosia, joiden käyttötarkoitus olisi kilpailu tai muu tavoitteellinen asia. Niin olisi helpompaa myydä niistä joku tai jopa lopettaa, jos ei käyttötarkoitukseensa sopisi.

Mutta nyt kun mulla on kotona omassa hoidossa kolme. Niin kyllä mä niitä pitäisin, vaikkeivat enää soveltuisi ratsastukseen. Mulla rajana on se, minkälaista elämää se hevonen pystyy elämään. Jos jatkuva kipu, tai jos ei voisi olla kaverien kanssa ulkona, niin sitten lopetus. Lääkittäisiin niin kauan kuin siitä apua.

Sitten jos jonkun pitkäaikaissairauden hoitoon alkaisi mennä useita tuhansia yli vakuutuskorvausten, eikä olisi varmaa, toipuuko viettämään hevosenelämää, sit lopetus. Tässä toivon, että ystävät tulisi henkiseksi tueksi. Ollaan jo sovittu muiden hevosenomistajaystävien kanssa, että jos oma touhu alkaa mennä rääkkäykseksi - siis että sokeutuu oman hevosen kivulle - niin sit he sanovat, että nyt on aika. Ja minä tekisin heille samoin.

Onneksi oma taloudellinen tilanne on kohtuullinen. Jos ei olisi, niin sitten en omistaisi yhtään hevosta. Ja jos kävisi niin, että oma talous jostain syystä menisi mahdottomaksi, niin omat aikuiset lapset ottaisivat hevosista taloudellisen vastuun. Mutta aina pitää tiedostaa se, että ei saa joutua "velkavankeuteen" eläinten takia. Koska loppuviimeksi nekin kärsisivät tilanteesta.

Tsemppiä aloittajalle. Eläinten kanssa tulee aina lopuksi se viimeinen vastuu.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   18.6.26 14:58:58

Raha ei ehkä suoraan ole syy tai este, mutta en lähtisi hoitamaan mitään, mistä ei tiedä auttaako hoito, tai jos on useita sairauksia/vaivoja. En myöskään kovinkaan pitkään katselisi kesäihottumaista, joka ei peruspesuilla ja loimituksella pärjää. Monenlaiseenhan on hoitoja tai "hoitoja", mutta aina niistä ei ole todellista apua hevosen (tai muunkaan eläimen) elämänlaatuun.

Lisäksi yksi juttu, jonka olen oppinut kantapään kautta: mieluummin eläimen lopettaa "vähän liian aikaisin" kuin yhtään liian myöhään. En halua katsella yhdenkään eläinystäväni kärsimystä.

Voimia sinulle, aloittaja. Se päätöksen tekeminen on aina yhtä vaikeata, mutta muista, että se on myös rakkaudenosoitus.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   18.6.26 15:07:25

Tsemppiä päätökseen aloittajalle! On aina rankka päätös, vaikka tietäisi että on se ainoa oikea.

Mun hevonen lopetettiin vajaa 5v sitten 22-vuotiaana takapolven oireilun vuoksi. Oli paha tulehdus, itse tulehdus saatiin hoidettua mutta ehtinyt mennä sen verran nivel huonoksi, ettei kestänyt liikutusta enää - siis varsin maltillista liikutusta. Ell kanssa yhdessä tultiin siihen tulokseen, että parempi päästää pois. Hevonen oli tehnyt tosi paljon elämänsä aikana, oli yli 10v tuntihevosena, kilpaili paljon jne. Ja sillä oli huonot jalka-asennot takasissa, joka varmasti vaikutti takapolviinkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.6.26 15:21:35

Kiitos asiallisista vastauksista, kuulen mielelläni vielä lisääkin!
Meillä ongelmana on seniorihevosen edenneet jalkavaivat ja nyt hammasongelmat. Hevonen kivassa kunnossa, mutta ei se tuosta nuorru.
Vaikea aihe ja ensimmäistä kertaa joutuu pohtia oman hevosen kohdalla tätä, mikä yllätti vaikeudellaan. Olin aina kuvitellut että osaisin olla rationaalinen, mutta nyt taitaa tunteet viedä. Onneksi ei ole mitään mitä pitäisi päättää heti, eli aikaa on pohtia ja sulatella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.