Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokraajan mukana tulevat ihmiset

Lähettäjä: Top 
Päivämäärä:   17.6.26 16:28:08

Te jotka vuokraatte hevostanne - miten olette rajanneet sen mitä vuokraan kuuluu? Jos ei heti aloittaessa niin heti kohta kysytään, saako kaveri, kaverinkaveri, tuttu, lapsi, kaverinlapsi, sukulainen tms tulla mukaan ja ratsastaa

Re: Vuokraajan mukana tulevat ihmiset

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   17.6.26 17:19:08

Erikseen sovittaessa saa 1hlö tulla mukaan, mutta ei ratsastaa. Jos joku muu kuin vuokraaja haluaa ratsastaa, haluan tietää ehdokkaan tason ja olla itse valvomassa/ohjaamassa ratsastusta, ja siitä ratsastelusta veloitan erillisen taksan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.26 18:02:38

Jos joku toinen haluaa myös vuokrata niin sama hinta sitten häneltä myös. Pelkkä ratsastus noin tunnin luokkaa kuuluu hintaan, ei mikään puolen päivän vietto tallilla. Toki varustaa useimmiten saa ja ottaa kamat pois jos ei hevosella seuraavaa ratsastajaa tulossa.

Lähettäjä: london 
Päivämäärä:   17.6.26 18:11:11

meidän tallilla käy kahdella ponilla useita vuokraajia seurueidensa kanssa ja haittaavat kyllä todella paljon muiden asiakkaiden mahtumista ylipäätään käytävällä kulkemaan yms. tosi rasittavaa ja tylsää touhua maksaa sit itse täyttä tallivuokraa ja väistellä kakaroita ja koiria ja muita surevia omaisia kaikkine tavaroineen.

Päivämäärä:   17.6.26 18:15:10

kukaan muu ei saa ratsastaa, kuin vuokraaja. vuokraajan kanssa on tehty asiasta sopimus ja hänet olen hyväksynyt vuokraajaksi, en ketään muuta. mukaan voi tulla yksi ihminen vuokraajan lisäksi. jos eivät isaa käyttäytyä, niin kys ihminen ei enää saa tulla. yksinkertaista ja selkeää

Lähettäjä: Lup 
Päivämäärä:   17.6.26 18:28:13

Yksi täysi-ikäinen saa silloin tällöin tulla mukaan, jos esim. haluaa maastoon kaverin kävellen/pyörällä tai jos haluaa, että kaveri kuvaa vaikkapa valmennusta.

Kaveri ei saa ratsastaa hevosella eikä taluttaa (tarha/laidun-talli-maneesi/kenttä). Jos kaveri haluaa harjata hevosta, se on ok, jos osaa toimia hevosen kanssa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.6.26 19:03:46

"Erikseen sovittaessa saa 1hlö tulla mukaan, mutta ei ratsastaa. Jos joku muu kuin vuokraaja haluaa ratsastaa, haluan tietää ehdokkaan tason ja olla itse valvomassa/ohjaamassa ratsastusta, ja siitä ratsastelusta veloitan erillisen taksan."

Meillä myös näin. Tallinpitäjänkin toiveena on, että vuokraajien mukana ei kävisi ylimääräistä porukkaa, koska tallinpitäjä haluaa olla perillä siitä, keitä kaikkia tontilla pyörii. Plus että koska hevosen omistajana olen vastuussa siitä, että kaikki muutkin hevostani käsittelevät noudattavat tallin sääntöjä, en todellakaan halua mukaan itselleni täysin tuntemattomia ihmisiä.

Lähettäjä: djek 
Päivämäärä:   17.6.26 19:27:48

Yleensä kaikkeen vastaus on EI.
Jos haluaa paikalle jonkun kuvaamaan, niin se voisi olla ok. Mutta muuta se kuvaaja ei saa tehdä eikä osallistua mihinkään.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.6.26 22:10:51

Mitä ihmettä ja miksi pitäisi muita kuin vuokraaja päästää tallille. Eihän sitä hevosta ole millekään seurueelle vuokrattu. Miettii isompaa tallia, jos vaikka viidellä vuokraaja ja jokainen ottaisi kaverinsa mukssn tuplasi sr väkimäärän.

Lähettäjä: keojoet 
Päivämäärä:   17.6.26 22:17:02

Vastaus kaikkeen on EI. Mulla lukee sopparissa että vain vuokraaja saa ratsastaa, ja että tallille ei saa tulla ylimääräisiä. Koskaan.
Jos tämä järjestely ei käy ei voi olla mun vuokraaja.

Tämä syytä tehdä vuokraajalle todella selväksi jo vuokraamisen alussa.
ja jos säännöt eivät mene perille niin vuokraaminen loppuu siihen.

Älkää olko niin nössöjä!

Lähettäjä: wwww 
Päivämäärä:   18.6.26 01:17:22

TIETENKÄÄN eivät saa tulla! Ei talli ole mikään yleinen seurustelupaikka. Ja mä esim en salli vuokraajan edes kuvaavan mun hevosta, nykymaailmassa videot päätyy niin usein kaiken maailman palstoille haukuttavaksi.
Kuvaan joskus itse vuokraajaa ja hän saa katsoa videot mun puhelimesta, ei muuta. Se riittää jos haluaa kehittyä.
Opetelkaa hyvät ihmiset sanomaan EI!

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   18.6.26 08:00:06

Lähettäjä: Ennea
Päivämäärä: 17.6.26 22:10:51

Mitä ihmettä ja miksi pitäisi muita kuin vuokraaja päästää tallille. Eihän sitä hevosta ole millekään seurueelle vuokrattu. Miettii isompaa tallia, jos vaikka viidellä vuokraaja ja jokainen ottaisi kaverinsa mukssn tuplasi sr väkimäärän.

__
Juuri noin. Olen tuota perustelua itsekin käyttänyt. Ei ole tallia suunniteltu niin, että siellä mahtuisi isompi seurue jokaisen hevosen ympärillä häärimään.

Valitettavasti ei ole nykyään mitenkään harvinainen poikkeus, että vuokraajalla tai hevosen omistajalla itsellään on jatkuvasti mukana vähintään yksi ”tukihenkilö”. Ratsastus on pohjimmiltaan yksilölaji, joten on erikoista hakeutua yksityistallille, jos ei siellä pysty käymään ja toimimaan ilman omia saattojoukkoja. Satunnaiset vieraat ovat ok.

Välillä tuntuu, että ihmiset ajattelevat tallin olevan kotieläinpiha tai koko kylän olohuone, jonne kaikki kaverit lähiöstä voi tuoda nauttimaan kauniista kesäpäivästä.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   18.6.26 08:58:09

Kukaan muu kuin vuokraaja ei ratsasta. Lukee sopimuksessa. Seuraan saa toki tulla muita ihmisiä mutta heitä koskee yhtälailla tallin säännöt jne.

Lähettäjä: Bbbb 
Päivämäärä:   18.6.26 11:42:06

Onpa tiukka linja täällä. Kukaan muu kuin vuokraaja ei tietenkään ratsasta, mutta jos vuokraaja on esimerkiksi teini niin ehdottomasti vanhempi saa ja on tervetullut mukaan, itsellä olisi varmaan vaatimuksenakin. Ja kyllä ihan aikuisellekin yksi kaveri on täysin ok, satunnaisesti vaikka parikin. Ihmisten määrähän harvemmin on ongelma, vaan se miten käyttäytyvät.

Ehkä olen puolueellinen, kun tykkään itse käydä tallilla niin että on seuraa. Toki hevonenkin on yhteinen, eli ihan satunnaisia tyyppejä en tallille raahaa. Aika amatöörikin osaaa antaa kommenttia ratsastuksesta tai pitää kameraa sen verran, että voin tulla tsekkaamaan miltä ratsastus näytti. Ihan joka päivälle ei kuitenkana ole valmennusta varaa ottaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   18.6.26 11:57:39

"Ja kyllä ihan aikuisellekin yksi kaveri on täysin ok, satunnaisesti vaikka parikin. Ihmisten määrähän harvemmin on ongelma, vaan se miten käyttäytyvät."

Asuuko hevosesi yksityistallilla ja onko tallinpitäjälle ja muille asiakkaille ihan ok, että tiloissa pyörii porukkaa, jota kukaan muu ei tunne kuin se vuokraaja? Monella yksityistallilla se ei ole ok, mikä on ihan täysin ymmärrettävää, koska ei kukaan haluaa omaan pihaansa ylimääräistä vierasta porukkaa. Meidänkin tallilla on noin 20 hevosta, joista yli puolella on yksi tai useampi vuokraaja. Jos nämä kaikki vuokraajat aina ottaisivat mukaan myös kavereitaan, tallilla pyörisi yhteensä monta kymmentä tallinpitäjälle ja muille asiakkaille tuntematonta ihmistä. Sitten kun tulee jotain häiriötä tai ongelmia (ja niitä kyllä tulee aina ennemmin tai myöhemmin) tai vaikka alkaa hävitä jotain tavaraa, on siinä sitten mukava selvitellä, että kenen vastuulla asia on. On siis täysin ymmärrettävää, ettei tallinpitäjä halua tiloihin täysin ulkopuolista porukkaa, enkä myöskään itse asiakkaana halua.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   18.6.26 12:07:48

Minun vuokraajalla on 10 v. lapsi silloin tällöin mukana (ehkä kerran kuussa korkeintaan) ja hän saa harjata ja mennä loppukäynnit hevosella. Pari kertaa on myös lapsen kaveri ollut mukana, sekin on minulle ok, kun on hyvin satunnaista ja toki lupa on kysytty.

Meidän tallilla oli joskus hevonen, jonka vuokraaja toi usein pikkubussillisen lapsia mukanaan (en tiedä olivatko kaikki omia, ei varmaan), se oli vähän jo häiritsevää.

Lähettäjä: wwww 
Päivämäärä:   18.6.26 12:20:02

Talli on hevosten kotio, ja suotavaa, että siellä on niin rauhallista kuin mahdollista. Tässä näkee taas ihmisten itsekkyyden #mutkumähalluun!
Yhtään ylimääräistä tyyppiä ei talliin haluta, jos hevosista välittää.
Meidän huippuammattilainen tallinpitäjä on määritellyt että hän haluaa tietää jokaisen nimen joka astuu tallinovesta sisään, oli sitten vuokraaja tai hoitaja, ja hevosenomistaja on velvollinen sen kertomaan. Ja kellään muulla ei ole talliin asiaa koskaa, pl jos joku hevonen on myynnissä ja joku ostaja tulee katsomaan.
Talli ei ole mikään seurustelutila tai hupihuone.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   18.6.26 12:30:01

"Meidän huippuammattilainen tallinpitäjä on määritellyt että hän haluaa tietää jokaisen nimen joka astuu tallinovesta sisään, oli sitten vuokraaja tai hoitaja, ja hevosenomistaja on velvollinen sen kertomaan. Ja kellään muulla ei ole talliin asiaa koskaa, pl jos joku hevonen on myynnissä ja joku ostaja tulee katsomaan.
Talli ei ole mikään seurustelutila tai hupihuone."

Meillä sama, ja hyvä niin. En itsekään halua, että tallilla ramppaa ties mitä porukkaa, jota tallinpitäjä ja muut asiakkaat eivät tunne. Jo pelkästään vuokraajistakin on joskus koitunut ongelmia, mm. varustehuoneesta hävinnyt tavaraa, joten tallille ei todellakaan kaivata vielä vuokraajien kavereitakin. Ammattimainen tallinpitäjä haluaa kyllä tietää, keitä tiloissa pyörii, ja meilläkin tosiaan on sääntönä, että hevosen omistajalla on velvollisuus ilmoittaa, keitä kaikkia hevosen luona käy. Yhtään ylimääräistä ulkopuolista ihmistä ei tallille tule ilman erikseen sopimista.

Päivämäärä:   18.6.26 13:14:52

"Talli on hevosten kotio, ja suotavaa, että siellä on niin rauhallista kuin mahdollista. Tässä näkee taas ihmisten itsekkyyden #mutkumähalluun!"

Meillä ainakin hevoset on tarhassa aamusta myöhään iltaan vähän kauempana tallista, eivät edes tiedä onko tallissa/kentällä ihmisiä vai ei.

Omalla hevosella ei ole vuokraajia, mutta ei itseä asiakkaana eikä tallinpitäjää haittaa, jos jollain vuokraajalla on esimerkiksi kumppani välillä mukana kuvaamassa/seurana. Mitään tuntematonta esiteiniporukkaa ei varmasti kukaan halua paikalle pyörimään, mutta 1kpl aikuinen vieras ei meidän tallilla ole ongelma.

Lähettäjä: malia 
Päivämäärä:   18.6.26 13:46:14

Oon aika yllättyny näistä vastauksista. Itellä aikanaan oli monta vuokrahevosta joilla kaikilla sain tuoda kavereita ja antaa kyvyn mukaan ratsastaa. Tallille ihmisten tuomisessakaan koskaan ei ollut mitään ongelmaa. Nyt omia kun vuokraan niin sama homma. Vuokraaja vuokraa hevosen ja saa silloin tehdä aikalailla mitä haluaa ja tuoda kaverinkin mukanaan jos se huvittaa. Toki valitsen myös aina fiksut ja asialliset vuokraajat

Lähettäjä: .pirkko 
Päivämäärä:   18.6.26 13:54:03

Vuokraajan omat lapset saivat ratsastaa ilmaiseksi niin paljon kuin äitinsä vain jaksoi heitä taluttaa. Hevonen tykkäsi. Muita lapsia tai vieraita ei saanut ottaa edes mukaan vastuukysymysten vuoksi. En halua olla vastuussa, jos hevoseni murskaa jonkun vieraan lapsen varpaat, lapsi putoaa ja saa aivovamman tai jää oven väliin tai menettää sormensa... Vuokraaja vastasi omista ja lastensa vakuutuksista ja tästä kirjallinen todiste.

Lähettäjä: mdm 
Päivämäärä:   18.6.26 13:54:08

"Välillä tuntuu, että ihmiset ajattelevat tallin olevan kotieläinpiha tai koko kylän olohuone, jonne kaikki kaverit lähiöstä voi tuoda nauttimaan kauniista kesäpäivästä."

Tämä.
Jostain syystä ihmiset ajattelevat, että jos pihassa on eläimiä, niin sinne voi kuka vain tulla katsomaan ja syöttämään eläimiä. Jotkut kaipaavat ihan ohjelmaakin, lasten viihdytystä, ponituokioita ja ratsastusta.

Kaveri alkoi joskus työskennellä hevosenhoitajana ammattimaisella ravitallilla. Laittoi jonkun kuvan jostain hevosesta, johon joku kaveri kommentoi "Ihanaa, sä oot nykyään hevostallilla töissä! Me voitais lasten kanssa joskus tulla sinne katsomaan hevosia!".

Ihan kuin ammattimainen ravitalli, ihmisten työpaikka, olisi joku yleinen leikkipuisto...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.6.26 16:00:40

., miten monta vuokraa sulla käy päivässä jos peräkkäin hevosella menee usein joku?

Lähettäjä: mui 
Päivämäärä:   19.6.26 22:29:31

TIETENKÄÄN ei saa tuoda kavereita, ja TIETENKÄÄn kukaan muu kuin vuokraaja ei saa ratsastaa! Ihan älytön ajatuksin että joku muu. Tämä kaikki kirjataan tarkkaan vuokrasoppariin, mutta pitäisihän asian olla normaaliälyiselle selvää muutenkin. Talli ei todellakaan ole mikään kotieläinpiha eikä huvipuisto jonne voi tulla kuka vaan.
Jos mun vuokraakja edes ehdottaisi mokomaa niin olisi kyllä entinen vuokraaja.
Onneksi mulla on ollut vain fiksuja aikuisia vuokraajia joiden kanssa ei asiasta ikinä ole tarvinnut edes keskustella.

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   19.6.26 22:59:08

Meillä myös 1 ihminen saa olla mukana, etenkin jos ekoja maastoja vuokraajan kanssa tai ekoja kertoja tallilla niin ymmärrettävää että voi jännittää tuleminen. Ratsaille ei asiaa muilla kuin vuokraajalla.

Lähettäjä: Ty 
Päivämäärä:   20.6.26 12:11:59

Ompa tympeitä vastauksia. Itse olen vuokrannut ja nyt omistan. Ainoastaan vuokraaja saa ratsastaa, ilman eri lupaa, mutta muutoin voi olla mukana kaveri osallistumassa siihen, mihin kyvyt riittää. Vuokraaja arvioi ja vastaa. Saa tulla useammankin kanssa, jos vaikka haluaa näyttää hevosta perheelleen. Harva nyt isompaa seuruetta pitää usein mukana. Vuokraaminen saa olla mukavaa eli kyllä siihen sisältyy muitakin asioita kuin hevosen ratsastus. Jos tulee ongelmia, niin niihin puututaan. Tallin näkökulmasta, eikö se oke sama onko päivän kävijänä omistaja vai vuokraaja ja mahdollisesti heidän kaverinsa mukana. Samoja sääntöjä noudatetaan. Haluan, että ilo hevosestani jakaantuu muillekin, enkä ole siitä mustasukkainen.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   20.6.26 13:52:18

"Tallin näkökulmasta, eikö se oke sama onko päivän kävijänä omistaja vai vuokraaja ja mahdollisesti heidän kaverinsa mukana."

Ei se ole ollenkaan sama, sillä tallinpitäjällä on sopimus vain hevosen omistajan tai ylläpitäjän kanssa, ei vuokraajan kanssa. On täysin ymmärrettävää, että tallinpitäjä haluaa tietää, ketä talliyrityksen tiloissa ja useimmiten myös käytännössä tallinpitäjän kotipihassa pyörii. Vuokraaja on jo sopimuksen ulkopuolinen henkilö ja vuokraajan kaverit vielä enemmän ulkopuolisia, koska heitä ei edes hevosen omistaja tunne välttämättä ollenkaan. Jos jotain ongelmia tulee, miten niihin puututaan, jos ei ole mitään tietoa siitä, ketä kaikkia on ollut paikalla? Tallilla voi olla vaikka 20-30 hevosta, joista useimmilla on vuokraaja, niin ala siinä sitten selvitellä, että kenen vuokraajan siskon kaverin lapsen mukaan ne jonkun kaapista kadonneet kalliit saappaat ovat lähteneet tai kuka on jättänyt portin auki ja karkuuttanut hevoset. Yksityistalli ei tosiaan ole mikään kotieläinpiha tai muu yleinen vapaa-ajanviettopaikka, jonne voi kuka tahansa tulla hengailemaan sopimatta asiasta erikseen.

Päivämäärä:   20.6.26 13:53:53

Vuokraajan näkökulmasta: tuon joskus mukaan kaverin kuvaamaan ja keräämään kakkaa, tai jopa vastahakoisen poikaystäväni kuvaamaan myös. Tämä on satunnaista ja mua auttaa paljon, kun saan ratsastamisestani videoita. Muuten on selvää, että kuvaajakaverit eivät käsittele vastuullani olevaa hevosta.

Päivämäärä:   20.6.26 15:13:58

Olen nähnyt hevosenomistajalla telineen, johon kännyn saa tuettua kuvaamaan ratsastuksen ajaksi: ei tarvitse vastahakoista poikaystävää vaivata eikä kaveria kuvaamisen vuoksi tallille tuoda - jos ei nimen omaan halua.

Yleensä satunnainen kuvaaja tai muu vieras tallilla on varmaankin ok, ainakin jos kysyy etukäteen luvan. Isommat saattojoukot ovat kuitenkin oikeasti aika kiusallisia. Ainakin meillä suurin osa ratsastaa arkisin työpäivän jälkeen, ja olisi kyllä ruuhkaa käytävällä ja satulahuoneessa, jos jokaisella olisi se pikkubussillinen mukanaan.

Voisi olla hyödyllistä silloin tällöin miettiä, millaista tallilla olisi, jos kaikki muut toimisivat siellä samalla tavalla kuin itse haluaisi toimia.

Lähettäjä: Riikka 
Päivämäärä:   20.6.26 16:31:42

Vierailijoille pitää kysyä lupa etukäteen, ja vieraat ei saa ratsastaa. Vieraita max 1 jos käyntiajankohta on sellainen että hevoset on sisällä (ilta-aika), isommat ryhmät vain jos hevoset on ulkona. Jos aikomus on harjata/hoitaa hevosta niin sekin pitää sopia etukäteen.

Kotitalli omassa pihapiirissä ja haluan tasan tarkkaan tietää, ketä nurkissa pyörii milloinkin.

Kerran oli sellainen tapaus, joka opiskeli jotain hevospalveluhommaa, ja kävi ilmi että pyöritti MINUN HEVOSELLANI jotain liiketoimintaa, eli toi "kavereita" jotka oli oikeasti jotain hänen terapia-asiakkaita ja otti rahan siitä että nämä asiakkaat harjasi MINUN hevosta MINUN KOTONANI.

Sen jälkeen olen ollut hyvin tarkka siitä millä säännöillä vieraita tuodaan

Lähettäjä: luukasa 
Päivämäärä:   21.6.26 00:38:50

Ei todellakaan ketään muuta tallille kuin vuokraaja itse. Jos joku muuta yrittää niinn on entinen vuokraaja.
Huomaa että täällä on tyyppejä jotka vähän välittävät hevosen hyvinvoinnista! #koskamähaluun!!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.6.26 05:56:08

Jos tallille on sallittua ihan satunnaisten täysin ulkopuolisten turistien tulla käppäilemään ja kaappeja penkomaan niin silloin vuokraajien kaveritkin on varmaan sallittuja koska nehän on tallin omistajan näkökulmasta ihan sama juttu kuin nämä täysin ulkopuoliset turistitkin että mitään mahdollisuutta valvoa mitä tallilla tapahtuu ei ole.

Vuokraajat ei varmasti tätä ymmärrä koska heillä ei ole mitään intressiä valvoa mitä tallilla tapahtuu ja katoaako tavaroita vai käykö joku häiriköimässä vieraita hevosia kun ne on niin sööttejä.

Päivämäärä:   21.6.26 09:29:49

Se on hyvä että ei yhtään yleistetä asioita tai ominaisuuksia joukkoon ihmisiä, joiden yhteinen nimittäjä on hevosen vuokraaminen :)

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.6.26 09:54:32

Mulla on oletuksena kielto, ettei muut ratsasta mun hevosella kuin liikuttaja itse. Tallille saa tulla kaveri tai vaikka parikin. Hevoset asuu ratsastuskoululla, joten vaikea ois kieltääkään, kun tallille muutenkin voi tulla about ketä vaan ihan vaikka katselee tunteja. Eikäpä se ketään ole haitannut.

Pari liikuttajaa on saanut tuoda kaverinsa myös. Ovat mun ystäviä jo ajalta ennen heppailua (eli n. 20v takaa) ja luottamus heidän kanssaan on todella hyvä. Kysyvät silti joka ikinen kerta luvan. Nämä liikuttajat myös auttavat, kun olen tarvinnut hevosten kanssa apua. Heidän kauttaan olen aikojen saatossa löytänyt myös todella hyviä vuokraajia.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.6.26 10:00:00

Ja kun hepat asui pienellä yksityistallilla niin suosittelin kaverin pitämistä mukana. Miksikö? Talli oli keskellä ei mitään eikä tallissa välttämättä ollut muita ihmisiä paikalla moneen tuntiin. Siinä jos sattuu jotain, niin aika kauhea ois odotella että joku löytää. Samoin maastoon ei koskaan yksin. Aina joku kaveriksi. Kentällekin oli matkaa pimeässä joku ehkä reilu puoli kilsaa. Ei sinänsä pitkä matka, hyvä vaan että tulee kävelyä, mutta siinäkin kerkeää sattua ja oot tallin välittömästä pihasta pois, eli kukaan ei huomaa jos sulle siellä sattuisi jotain.

Jos joku nuorempi kävis, niin aina vanhempi mukana.

Lähettäjä: hevosen omistaja 
Päivämäärä:   21.6.26 11:02:16

Onneksi minun hevoseni vuokraajat ovat olleet aina järkeviä aikuisia. Eli joskus satunnaisesti ovat ottaneet mukaan oman lapsen jota hetken talutelleet. Tai esim. mies on ollut joskus mukana maastossa kävellen koirien kanssa, Tai muuta vastaavaa. Eli tosiaan lähinnä joskus ja jouluna. Nämä on ollut minusta ihan ok. Mutta jo se, että vuokraajan teini-ikäinen lapsi ratsastaisi yhtään useammin, vaikkakin äitinsä vastuulla, niin tuskin vuokraisin sellaiselle. Enkä hyväksyisi ainakaan ilman etukäteissopimusta yhtään mitään tuon kaltaista. Jos hyvä ja luotettava äiti-tytär combo olisi ehdolla niin voisin jopa hyväksyä vuokraajaksi. Mutta en ole vuokrannut tähän mennessä alle kolmekymppisille hevostani. Näin on ollut yksinkertaista ja kaikki vuokrailaiset on olleet ihan super kivoja ja etenkin täysipäisiä.

Päivämäärä:   21.6.26 11:14:38

Arvatkaa miksi en vuokraa hevosiani. Ei stana kukaan kestä sitä väkimäärää omassa pihassa.

Lähettäjä: jfjfjf 
Päivämäärä:   21.6.26 17:40:57

Mä olen vuokrannut hevosiani kohta 20 vuotta. Siis yhtä kerrallaan, hevoset vaan on vaihtuneet.
Kaikki vuokraajat on ollut kivoja ja fiksuja.
Koska mun sopparissa lukee että vain vuokraaja saa ratsastaa, että tallille ei saa tuoda kavereita, että kerran vkossa pitää käydä valmennuksessa, että vuokra maksettava viim 5. päivä jne jne.
Ja sääntöjen rikkomisesta seuraa vuokrasopimuksen purku. En koskaan vuokraa alaikäisille, enkä mielellään ihan parikymppisillekään.
Soppari käydään yhdessä läpi ennen vuokraamisen aloittamista, ennen kuin nimet laitetaan soppariin.
Näillä olen selvinnyt niin ettei koskaan ole ollut mitään ongelmia.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   22.6.26 08:39:37

Itselläni on kotitalli ja pari hevosta, joilla on onneksi maailman ihanimmat vuokraajat. Meille on aina tervetulleita myös vuokraajien kaverit tai puoliso, etenkin kun talli ja kenttä ovat kauempana eivätkä edes talon ja pihan näköpiirissä, ainoastaan hevosten pihatto, tarha ja laitumet ovat pihan vieressä. Silti kysyvät aina luvan, jos joskus harvoin olisi joku tulossa heidän mukaansa. Nämä vuokraajat ovat olleet hevosteni matkassa jo vuosia.

Mutta olen kokenut sen toisenkin ääripään. Joitakin vuosia sitten oli omien hevosten lisäksi myös yksi ulkopuolinen. Omistaja oli kyllä aivan ihana ja hänen kanssaan ei koskaan ollut mitään ongelmaa, mutta jossain vaiheessa vähän rasautteli kun vuokraajia oli useita ja monet näistä vaihtuivat parin viikon välein, eli aina ilmestyi joku tuntematon ihminen pyörimään meille. Ja se ainut pitempiaikainen vuokraaja sitten harrasti koko perheen kanssa, perheen tytär siis vuokrasi tuota hevosta mutta mukana oli aina koko saakelin perhe. Ja usein vielä raahasivat koirankin mukanaan. Ja siellä se perhe sitten usein kaikkine IRTI olevine koirineen juoksi pihalla lauantaiaamuna kymmenen aikaan. Kun erehdyin sitten ärähtämään että koira kiinni, ihan jo senkin takia että siltä lähtee henki jos menee hevosten tarhaan, niin vastauksena naureskeltiin että koira osaa kyllä väistää. No ihan sama, kukaan ei koiraansa pidä irti minun pihallani ILMAN LUPAA. Eivät varmaan itsekään olisi arvostaneet, että olisin kaikkine koirineni mennyt heidän pihalleen ja laskenut koirat irti koska miksei. Itkivät sitten omistajalle että heistä tuntuu ettei heitä haluta tänne :'). Noh, nyt ei ole enää ulkopuolisia, eikä tule.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.6.26 13:30:54

Mun aikuinen (kuitenkin vielä kotona asuva) lapsi ratsastaa satunnaisesti muidenkin hevosia kuin omiaan. Olisi melko arveluttavaa jos en saisi mennä mukana katsomaan ja seuraksi, vaan istuisin autossa odottamassa. Tuntuu että tällaisilla talleilla on jotain vialla. Ymmärrän ettei koko suku pääse mukaan, en haluaisi omallekaan tallille, mutta on jo turvallisuus asia jos haluaa ottaa mukaan äidin, isän, siskon tai kaverin, oli ikä nyt melkein mitä tahansa. Kun omalle tallille tulee seurana muita, näistä ilmoitellaan kyllä. Vain vuokraaja ratsastaa, mutta seuralainen on ok. Alaikäisten kohdalla jopa suotavaa ottaa aikuinen seuralainen, vaikka se kummisetä joka ei hevosista mitään tajua.

Päivämäärä:   22.6.26 14:25:24

Tuo turvallisuusnäkökulma on myös pikkutalleilla tärkeä pointti, etenkin jos käy aikoina kun tallinpitäjä on vaikka muissa töissä. Lähimmät naapurit on reippaasti huuto-etäisyyden ulkopuolella, eikä apua välttämättä tunteihin paikalla jos jotain sattuu. Puhelinkaan ei tuo 100% turvaa, jos on mukana niin helposti menee rikki pudotessa ja jos kentän laidalla, voi olla murtunella lantiolla tms aika ikävä homma lähteä raahautumaan sitä hakemaan, puhumattakaan vakavemmista vammoista.

Lähettäjä: huumaa 
Päivämäärä:   22.6.26 14:33:01

"Tuntuu että tällaisilla talleilla on jotain vialla"
Hah, päinvastoin, tuollaisilla talleilla asiat on kunnossa ja prioriteetit oikein.
Jollain amatöörien pikkutalleilla meno voi olla mitä sattuu, myös muissakin kuin vierailija-asioissa. Oikeilla kunnollisilla ammattilaisten talleilla on selkeät säännöt ja toimintatavat, ja niihin kuuluu että talli ei ole mikään yleinen seurustelukeskus vaan hevosten koti, jonne ei tarvita yhtään ylimääräistä ihmistä.
Koska ykkösenä on aina hevosten etu ja hyvinvointi.

Lähettäjä: tii 
Päivämäärä:   22.6.26 15:00:42

Mukaan saa tulla muitakin, kunhan ei puolen sukua ja kunhan ei joka kerta ettei pienellä tallillamme tule muille liikaa haittaa. Ratsastaa saa vain vuokraaja, mutta jos hän kysyy että voiko taikka taluttaa sukulaistyttöä lopuksi, niin tottakai se sopii.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.6.26 15:23:50

Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 22.6.26 13:30:54

Mun aikuinen (kuitenkin vielä kotona asuva) lapsi ratsastaa satunnaisesti muidenkin hevosia kuin omiaan. Olisi melko arveluttavaa jos en saisi mennä mukana katsomaan ja seuraksi, vaan istuisin autossa odottamassa. Tuntuu että tällaisilla talleilla on jotain vialla.

Minusta on arveluttavaa, että vanhempi kontrolloi aikuista lastaan niin että lapsi ei saa ennä edes hevostallille yksin. Tälaisissa perheissä on jotain vialla...

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   22.6.26 23:07:42

Ihmettelen kyllä miten se vaikuttaa hevosen hyvinvointiin, että vieressä seisoo yksi ihminen lisää :D Täällä on kyllä aivan sekopäistä porukkaa, esim.mui ja nämä hevosen hyvinvoinnilla perustelevat XDJos teillä on fiksut vuokraajat, niin tuskinpa niiden kaveritkaan on mitään varkaita ;) ja kai niillä the ammattitalleilla nyt on tallentava kameravalvonta!! Ja aikuiset ihmiset osaa käyttäytyä joten en ymmärrä, mitä se yksi rauhallinen ihminen vieressä jotain tekee. Itsrlläni ratsastava kaveri on käynyt pitämässä tuntia. Ei ole opettaja eikä maksa minulle mitään mutta osaa antaa maasta kuitenkin neuvoja.

Lähettäjä: viu 
Päivämäärä:   22.6.26 23:42:55

Selkeästi tämä on joku amatööritallien ongelma. Millään oikeasti ammattitaisten talleilla tätä ei tapahdu. Ja jos tapahtuu niin loppuu vuokraus lyhyeen.

Päivämäärä:   23.6.26 07:42:08

” Itsrlläni ratsastava kaveri on käynyt pitämässä tuntia. Ei ole opettaja eikä maksa minulle mitään mutta osaa antaa maasta kuitenkin neuvoja.”

Voipi olla että monessa paikassa vuokraaminen loppuisi tuohon - ainakin täällä, jos ei asiasta olisi erikseen sovittu. Vuokraaja saisi mielelellään ottaa tunteja, mutta ei keneltä tahansa. Tarvittaessa neuvot antaa ammattilainen, jonka ratsastus/opetustyyli sopii hevoselle ja sen omistajalle.

Päivämäärä:   23.6.26 10:17:46

Toinen täti, just juu, mitä @!#$ väliä sillä on meneekö vuokraaja itsekseen vai onko kaveri vieressä huomaittamassa käden asennosta? Perusharrastepuksuja 99 % vuokrattavista hevosista joten siinä ei mitään hevosen ja omistajan tyyliin sopivaa opettajaa kaivata, kun jokainen samantasoinen harrastelija osaa opettaa samalla tyylillä :D Ja kyllä, aikuinen ihminen osaa muuten kysyä hevosen omistajalta, että onko ok ja normaalijärkisellä omistajalla vastaus on "tietysti!".

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   23.6.26 10:22:07

Tää on kyllä huvittavaa, jos vain omistajan valitsema valmentaja saa kommentoida vuokraajan ratsastusta. Kyllä mä ainakin (omat hevoset, niin ei pilata muiden tätiratsuja) "opetan" kun tytär ratsastaa. Voin keksiä tehtävän (se on joskus hankalaa keksiä itse kun mielikuvitus loppuu, ja kiva kun joku muu kertoo että otappa vähän avoja pitkällä sivulla) ja huomauttaa jos istunta on vino, katse niskassa tai hevonen ei ole suora. Tuskin niillä ohjeilla saan pilattua hevosia. Tuskin kukaan perus ratsastaja onkaan opettamassa piffejä ja puffeja kaverille.

Päivämäärä:   23.6.26 11:40:54

Yksityistallilla näkee monenmoista ”opettajaa” ja ”valmentajaa”.

Yhden (ei minun) hevoseni vuokraajan kaveri esimerkiksi oli kunnostautunut käymällä jonkin positiivisen vahvistamisen kurssin. Ei muita avuja, ei mitään meriittejä, mutta kovin oli tulossa muita opettamaan.

Jos olette täällä keskusteluja seuranneet, tunnistatte kyllä että ”valevalmentajia” on liikkeellä.

En esimerkiksi haluaisi, että omaa hevostani alettaisiin väkisin vääntää näennäiseen muotoon.

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   23.6.26 15:47:51

Mun vuokraajan on pakko käydä valmentajan silmän alla minimissään kerran vkossa. Ja älyttömän mielellään kaikki on sen halunneetkin tehdä. Valkku yksi Suomen parhaita, harvalle edes mahdollisuus päästä hänelle.

Ja on itsestään selvää ettei tallille tuoda kaveriporukkaa, ei olis ennen tätä topaa tullut mieleeni että joku vois niin toimia.

Ja teille joiden "valmennus" "ei varmasti hevosta pilaa!", niin ehkä ei, mutta ei se selässä oleva tyyppi myöskään mitään opi.

Mutta harvahan nykyään ylipäätään haluaa oppia ratsastamaan.

Päivämäärä:   23.6.26 17:36:19

Öö, no kyllä vaan voi oppia ihan siitäkin, kun joku on vieressä huomauttamassa perusvirheistä. Ihan kuin joku nimivalkku olisi ainoa joka osaa opettaa :D Ja kuka tääll on puhunut PORUKOISTA vaan yhdestä esim.kaverista. Ja ei, se teidän harrastepuksu ei ole kovin ihmeellinen, eikä sen omistaja tai vuokraaja.

Lähettäjä: TT 
Päivämäärä:   23.6.26 18:07:21

Tässäkin keskustelussa on kyllä taas hyviä esimerkkejä siitä, kun ei osata ajatella yhtään omaa nenää pidemmälle eikä ymmärretä, miten kokonaisuudet muodostuvat ja miten kaikki vaikuttaa kaikkeen. Juu, ei varmaan haittaakaan se YKSI ylimääräinen ihminen, mutta jos tallilla on vaikka 20 hevosta ja niistä 15:llä on vuokraaja, joillakin useampikin, ja kaikilla kävisi jotain kavereita, poikaystäviä tms. mukana, niin silloin ei ole kyse enää YHDESTÄ ylimääräisestä ihmisestä tallilla, vaan jopa useista kymmenistä. Sitten kun siellä tallilla pyörii vuokraajien mukana jopa päivittäin täysin vieraita naamoja, joita ei tunne kukaan muu kuin se vuokraaja, miten siinä voi tallinpitäjäkään pysyä enää lainkaan perillä siitä, ketä kaikkia tontilla käy ja millä asialla? Asiallisesti ja ammattimaisesti pidetyllä tallilla halutaan kyllä tietää, mitä porukkaa siellä tallissa ja pihoilla pyörii ja millä asialla, koska tallin tiloissa on asiakkaiden kallista omaisuutta, usein myös kalliita työkoneita yms., ja silloin ei todellakaan haluta mitään aivan random porukkaa norkoilemaan nurkkiin. Ammattimainen tallinpitäjä kyllä haluaa tietää nimeltä jokaisen tiloihin tulevan, ja kaikista ylimääräisistä kävijöistä tulee aina sopia erikseen, mikä on myös jokaisen asiakkaan etu, vaikka joku vuokraaja ei sitä tajuaisikaan, koska eihän siinä hänen omaisuudestaan ole kysymys.

Lähettäjä: äohfäoifh 
Päivämäärä:   23.6.26 20:49:09

Tämä on mun mielestä hyvä esimerkki miten kunnollinen ja ammattimaisesti johdettu talli eroaa jonkun random tädin pitämästä kotitallista. Jälkimmäisellä on meno mitä sattuu, ammattitallilla on tiukat ja selkeät säännöt miten toimitaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.6.26 09:58:17

"Minusta on arveluttavaa, että vanhempi kontrolloi aikuista lastaan niin että lapsi ei saa ennä edes hevostallille yksin. Tälaisissa perheissä on jotain vialla..."

:D :D :D

Joissain perheissä voi olla vain yksi auto, tallit hevonkuusessa, tai ehkä joissain perheissä välit on kunnossa ja voi viettää aikaa yhdessä iästä riippumatta. Surullista että jollain on niin paska äiti-lapsi suhde, että ensimmäisenä näkee aiheessa pelkkää kotrollointia eikä sitä että toiset ihan viihtyy yhdessä, tai talliyhteisö voi koostua siten että siellä on kavereita ja tekemistä sille hevoskuskille ja mukana kulkevalle autokuskille.

Päivämäärä:   24.6.26 11:54:09

Juu, ei varmaan haittaakaan se YKSI ylimääräinen ihminen, mutta jos tallilla on vaikka 20 hevosta ja niistä 15:llä on vuokraaja, joillakin useampikin, ja kaikilla kävisi jotain kavereita, poikaystäviä tms. mukana, niin silloin ei ole kyse enää YHDESTÄ ylimääräisestä ihmisestä tallilla, vaan jopa useista kymmenistä

Kuinka todennäköinen tää skenaario on? Että kaikilla vuokraajilla, jotka marssii paikalle samaan aikaan, onko ”koko entourage” mukana. Kaikki menevät kilvan lähminään ”kalliita koneita”, jotka menevät heti rikki, availemaan kaappeja ja pöllimään irti saatavat osat tallirakennuksesta.

Lähettäjä: läkndvksdjv 
Päivämäärä:   24.6.26 12:07:06

Tämän takia en koskaan ota alaikäistä vuokraajaksi. Koska nämä äiti-tytär kombot on ihan pahimpia tallilla. Aikuinen ihminen joka pärjää tallilla ilman kaverilaumaa.
Ja onneksi olen aina saanutkin sellaisia vuokraajia.

Päivämäärä:   24.6.26 12:28:06

Tämä:

Aikuinen ihminen joka pärjää tallilla ilman kaverilaumaa.
_
Tuo sisältää sen, että osaa ratsastaa sillä harrastepuksullakin kelvollisesti ilman, että on ”kaveri vieressä huomaittamassa käden asennosta” tai muuten korjaamassa istuntaa. Jos ei osaa, voi harjoitella sitä vaikkapa ratsastuskoulussa.

Enkä tarkoita, että istunnan pitäisi olla täydellinen tai edes erityisen hyvä. Sitä pitäisi kuitenkin pyrkiä ja pystyä parantamaan ilman kaveria kentän reunalla. Kunnon opetusta/valmennusta on saatavilla, jos istunnan virheitä haluaa korjata tai muuten kehittyä.

Jos haluaa kaverin kanssa harrastaa, kannatta minusta hakeutua paikkaan, jossa molemmat voivat ratsastaa omilla vuokrahevosillaan samaan aikaan.

Päivämäärä:   24.6.26 14:25:11

Nimenomaan,,harvalla se kaveri käy viikoittain joten aika erikoinen sattuma, että kaikkien 20 hevosen vuokraajien kaverit sattusivat tulemaan samana päivänä :D Eikös jokaisella voi olla se the ammattivalkkukin kentän laidalla samana päivänä, jumalauta mikä lössi ihmisiä sitten on huutamassa jokaiselle samoja neuvoja :D Enkä tajus mitä pahaa siinä on ottaa ns.opetusta niiden ammattivalkkujen lisäksi. Ensin vikistään, että pitää opetella paremmaksi mutta sitten ei pidäkään :D Ettekö itse ole ikinä pitäneet tuntia kaverille? Kun maasta näkee asioita eri tavalla ja tulee huomauyeltua niistä perusvirheistä, jotka moni siellä selässä kyllä huomaa, mutta helposti jää itsekseen korjaamatta jatkuvasti.

Lähettäjä: TT 
Päivämäärä:   24.6.26 15:24:57

Jälleen kerran se luetunymmärtäminen ja kokonaisuuden ajatteleminen hieman omaa napaa pidemmälle. Ei kyse ole siitä, että niiden kaikkien 20 vuokraajan kaverit sattuisivat paikalle juuri samaan aikaan, vaan siitä, että tallilla ylipäätään pyörii ulkopuolisia, joita kukaan ei tunne. Jos vuokraajien mukana kulkee täysin vieraita naamoja, silloinhan tiloihin voi tulla pyörimään muutenkin ketä tahansa täysin ulkopuolisia ihmisiä tekemään ihan mitä tahansa. Mistä se tallinpitäjä tai joku muu asiakas voi tietää, että onko se satulahuoneessa tavaroita penkova tai pihassa seisovaa Avantia tutkiva täysin vieras ihminen jonkun vuokraajan kaveri tai isä vai joku aivan random tyyppi, joka on tullut katselemaan, olisiko paikalle mahdollisesti jotain varastettavaa?

Yrittäkää nyt vuokraajatkin ymmärtää, että hevosten omistajat säilyttävät tallilla usein hyvinkin arvokasta omaisuutta ja kyseessä on tallinpitäjän omistama tai vuokraama kiinteistö, johon usein kuuluu myös tallinpitäjän todella arvokasta omaisuutta, ja silloin tontille ei haluta pyörimään ylimääräisiä ulkopuolisia ilman että asiasta sovitaan erikseen. Kukaan ei voi tietää, onko se tiloissa pyörivä täysin vieras ihminen Pollen vuokraajan Maijan kaveri vai joku aivan muu, joka on tullut paikalle ihan muuten vain. Sen takia on järkevämpää rajoittaa ulkopuolisten käymistä niin, että kaikista ulkopuolisista kävijöistä on aina ilmoitettava ja sovittava erikseen. En myöskään itse hevosenomistajana ja tallin asiakkaana haluaisi joutua vastuuseen siitä, että hevoseni vuokraajalla olisi ollut joku kaveri mukana ja samana päivänä tallilta olisi vaikkapa kadonnut jotain tavaraa. Vaikka itse satavarmasti tietäisin, että ei se minun hevoseni vuokraajan kaveri ole mitään varastanut, miten voisin todistaa sen varkauden uhrille ja tallinpitäjälle? Senkin takia on sekä tallinpitäjän että asiakkaiden etu, ettei tallille tule ketään ulkopuolisia ilman asiasta sopimista etukäteen.

Päivämäärä:   25.6.26 08:30:31

Eikös jokaisella voi olla se the ammattivalkkukin kentän laidalla samana päivänä, jumalauta mikä lössi ihmisiä sitten on huutamassa jokaiselle samoja neuvoja :D

Onhan niistäkin ollut omia ketjuja, että saako ylipäätään omaa valkkua tallille mukaan ja kuinka paljon se maksaa ylimääräistä.

Päivämäärä:   25.6.26 16:50:13

Taannoin tapasin vuokraajan ja sen kaverin tekemässä "varustepostausta" mun tallin satulahuoneessa, ei edes sen vulksiksen tavaroista.

Joo, meille ei kaivata vuokraajia ja niiden entourage ei ole edes sallittu. Tämä on ns maalaistalli ja pitää pärjätä ilman avustajaa, kuvaajaa ja koiraa sen aikaa kun köy tallilla. Äiti ja isäkin on suotavaa jättää pois kyydistä etenkin jos on täysi-ikäin3n XD pahimpia on aikuiset ämmät joilla on ISI mukana. Tää isi sitten pätee ja kyselee ja piinaa tallin omistajaa, ei s..tana litä inceleitä näissä yli-ikäisten poniämmien isukeissa on. Yksi ääliö myös toi isovanhempansa tallille ja lähti ratsastamaan, nää vanhukset löytyi tallinpitäjän yksityispihasta kohtuu kaukana tallista poimimassa viinimarjoja. Ei siinä kyllä niitä riittää mutta että tungetaan kotirauha-alueelle ja aletaan jutustelemaan. Joo, ei ole tapana sellainen.

Päivämäärä:   25.6.26 20:16:45

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 25.6.26 08:30:31

Eikös jokaisella voi olla se the ammattivalkkukin kentän laidalla samana päivänä, jumalauta mikä lössi ihmisiä sitten on huutamassa jokaiselle samoja neuvoja :D

_
Tuo kommentti on joko provo tai kirjoittajalla ei ole mitään käsitystä, miten homma yksityistallilla yleensä toimii. Voidaan esim. käyttää noshoutia tai on varauskalenteri tms. systeemi, jolla varmistetaan että valmennukset eivät ole samaan aikaan.

Lisäksi talleilla voi olla sääntöjä/suosituksia, että valmennuksia ei pidettäisi suosituimpaan ratsastusaikaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.