Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi unohdatte radan?

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   14.6.26 18:33:45

Ehkä raflaava otsikko, mutta kun seurasin ypäjän kisoja niin yllättävän moni kouluradalla unohtanut radan, miksi?
Ettekö opettele kunnolla vai onko päivässä liikaa ratoja alla? Jännitys?
Sitäkin mietin, kun joku omistaja maksaa ratsuttajalle, että kilpailee ratsullaan ja ratsuttaja unohtaa radan, niin kyllä itseäni omistajana harmittaisi ihan hirveästi, kun se pudottaa prosentteja tosi paljon.

Re: Miksi unohdatte radan?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.6.26 18:39:56

Ootsä jääny ilman ratsuttajan paikkaa? Luultavasti et oo seurannu tarpeeksi, koska veikkaan ettei kovin monella muulla ole mielessä yleistää radan unohduksia

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   14.6.26 18:41:17

Menee radat sekaisin keskenään, huonosti nukuttu yö ja aivosumu ja hupsis unohdus, ylimielisesti luuli että riittää vilkaista rata just ennen lähtöä.
Syitä nyt voi olla mitä vaan maan ja taivaan välillä, tuskinpa kukaan tahallaan unohtelee.

Päivämäärä:   14.6.26 19:38:58

Ei tää ollu kettuiluna tää kysymys, vaan yleisesti ja ihan toteamuksena ;)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.6.26 20:06:53

Jännitys. Vaikka kuinka pänttään ja muistan radan ulkoa ennen kisoja, niin alkutervehdyksen jälkeen päässä pimenee. Syy, miksen kisaa enää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.6.26 20:12:56

Miljoona muuta asiaa päässä, niin välillä tulee pikku stipluja

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   14.6.26 20:13:06

Varsinkin kokemattomammilla jännitys usein tekee tuon. Kokeneille ihan vain aivopieru, se ettei ole harjoitellut rataa riittävästi tai se että on ratsastanut niin monia eri ratoja, että hetkellisesti lähtee ratsastamaan jonkin muun ohjelman kuviota.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.6.26 20:59:37

Yksi väärinratsastus ei pudota prosentteja "tosi paljon".

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   14.6.26 21:14:34

Jännitys. Väsymys.
Yleisimmät syyt. Meikäläisellä jälkimmäinen. Yhdessä vaiheessa oli kausi. Aina jotain unohtui. Onneksi ei hevosenomistajat hermostuneet. Rutiini tuo turvaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.6.26 21:20:16

Mulla on vaan surkea hahmotuskyky. En erota vasenta oikeasta. On vaikeaa muistaa mitään suuntiin liittyvää :D Siksi kisaan mieluummin koulua.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.6.26 21:42:48

Mä muistan kyllä radan, mutta jännityksen takia joskus unohdan missä kohtaa olen menossa, eli minkä tehtävän tein viimeksi.

Lähettäjä: Curacao 
Päivämäärä:   14.6.26 22:08:04

- rata on lyhyt
- treenissä mennään vain osioita
- jännitys
- aivosumu

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   14.6.26 22:08:39

Kisataipale vasta alussa. Osaan kyllä radan mutta jännitys tai virhe saa aivot tilttaamaan.

Päivämäärä:   14.6.26 23:20:03

Koulu ratsastaja tässä hei joka olen muodostanut jo ärsyttävästi tavan unohtaa rata. Yleensä kaikki menee siihen asti hyvin, että radalla tapahtuu joku mikä tahansa pieni vastoinkäyminen. Sen aiheuttama stressi, alla oleva kisajännitys ja mahdollisesti vähäiset unet alla niin unohdan turunkin radan, vähänkään uudemman ihan 100% varmuudella.

Lähettäjä: Väärin päin 
Päivämäärä:   14.6.26 23:24:23

Olen harrastajakisaaja, muutamat seurakoulukisat per vuosi.

Kerran olen unohtanut radan. Tai ehkä pikemminkin eksyin. Olen kisannut oman seurani kisoissa paljon ja siellä koulurata on aina ollut niin, että C on parkkipaikan puolella, jolloin tuomarin auto on helppo ajaa kentälle.

Naapurikaupungin seuran yhteistyöratsastuskoulu lopetti toimintansa ja naapurikaupungin seura vuokrasi oman seurani kentän seurakoulukisoja varten. Osallistuin kisoihin ja olin opetellut radan ajatellen, että C on parkkipaikan puolella kuten aina. Pääsin kisapaikalle ja koulurata olikin ”väärin päin”. A oli parkkipaikan puolella. Yritin sitten äkkiä opetella radan ”väärin päin”, mutta tietysti suorituksen aikana sekoitin asiat ja jossain kohtaa aloin ratsastaa ohjelmaa kuin C olisi parkkipaikan puolella.

Päivämäärä:   14.6.26 23:41:27

Paljon eri hevosilla eri luokkia kisaavalla voisin kuvitella, että radat menee sekaisin. Tosiaan kuvittelee, että riittää radan vilkaisu, sitten muisteleekin edellistä/seuraavaa rataa ja lähtee väärään kuvioon.

Lähettäjä: Anita 
Päivämäärä:   15.6.26 09:32:37

Mä ihailen jokaista , joka unohduksen jälkeen jatkaa onnistuneesti radan suorittamista.sama koira-agilityssa.

Itse laukkasin kerran muutaman metrin liian pitkään , koska oltiin harjoiteltu kahta eri rataa. Kaverin kasvoista radan reunalla tajusin, että jotain menee nyt pieleen ..

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.6.26 09:46:57

"Yksi väärinratsastus ei pudota prosentteja "tosi paljon"."

Kyllä kun se vaAsta lähtien on se -2% niin on se jo tosi paljon.

Lähettäjä: Luvve 
Päivämäärä:   15.6.26 09:49:14

Jos rata on tosi epälooginen! :D suurin osa kouluradoistahan on tosi loogisia, askellajit tietyssä järjestyksessä ja kuviot yleensä peilikuvia. Opettelen siis yleensä radat tyylillä ravi, käynti, laukka, lävistäjä, kuvio x, lävistäjä kuvio x+y jne. Mutta muutaman kerran kentän koulukokeessa on ollut niin ärsyttävä rata että iso osa ratsastajista teki väärinratsastuksia. Tällä kyseisellä radalla ratsastin kokonaisen kierroksen valkoista aitaa väärin, ennen kuin edes tuomari tajusi viheltää :D Se on maailman kamalin tunne mahanpohjassa kun eksyy radalla xD

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   15.6.26 10:17:23

Tästä tuli mieleen, kun EM-kisoissa 2013 peräti neljä ratsastajaa unohti radan. Olivat vielä lähtölistoilla muistaakseni melko peräkkäin, eli luultavasti yhden unohduksesta tuli eräänlainen kierre. Ensin unohti Kittel, ja vielä myöhemmin mitalikolmikko Dujardin, Langehanenberg ja Cornelissen.

Pointti kuitenkin on se, että sattuu sitä ns. paremmissakin piireissä. Ei se unohdus lopulta vaadi kuin pienen, jopa tiedostamattoman herpaantumisen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.6.26 11:00:51

Helppo ajan se olisi, jos aina tietäisi miksi unohtaa mitään :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.6.26 11:15:55

Olen viime aikoina mennyt paljon heB:5-ohjelmaa. Siinä jokainen lävistäjä on erilainen ja niitä on monta. Niissä on helppo mennä sekaisin ja ratsastaa väärin. Harvemmin tuomari kuitenkaan viheltää, korkeintaan vähentää vähän pisteitä huonosta tiestä.

Kerran olen unohtanut radan ihan oikeasti. Olin laukkatehtävässä ja tiesin, että seuraavaksi tulee laukkatehtävä samassa kohdassa toiseen suuntaan, mutten muistanut yhtään, miten minun oli tarkoitus vaihtaa suuntaa.

Itse opettelen radan tehtävien putkena. Alkutervehdys keskelle, siitä vasemmalle, toisesta kirjaimesta S-kiemura jne. kunnes rata tulee alitajunnasta. Sitten kun tuleekin tilanne, että keskittyminen herpaantuu ja joutuu miettimään, missä kohtaa rataa oli menossa, seuraavan tehtävän muistaminen on todella vaikeaa. Sama muissa tutuissa prosesseissa, keskeytyksen jälkeen kestää aina vähän aikaa päästä taas rytmiin.

Päivämäärä:   15.6.26 11:19:15

Olen itsekin unohtanut ratoja (olen siis topan aloittaja) ja silloin kun unohdus tulee niin loppu rata menee penkin alle, kun muistelee vaan miten se loppu rata menee, ettei vahingossakaan tulisi toista unohdusta ja arvata saattaa, että itse ratsastaminen unohtuu :'D

Lähettäjä: jdj 
Päivämäärä:   15.6.26 11:29:33

Jos ei kykene muistamaan rataa, niin sitten ei pidä kisata muiden hevosilla ja vaatia siitä rahaa. Eli ratsuttajan on turha sanoa, että on niin monta rataa ettei muista kaikkia. Ei pidä ottaa niin monia ratoja, että ne menee sekaisin. Kisaa vain sen mihin pääkoppa riittää :)

Olen oman ratsuttajani kanssa joskus sopinut, että jos unohtaa radan, niin maksaa kaikki kisoihin liittyvät kulut minulle takaisin enkä maksa myöskään palkkaa. Hyvin on radat menneet ja pysyneet päässä :) Hän ei myöskään osallistu liian vaikeisiin luokkiin, joten on kisannut max VaB:tä.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   15.6.26 12:21:55

Olen kilpaillut paljon.
En oikeastaan koskaan unohda rataa.
Kerran kuitenkin kävi näin. Hevonen tuntui mahtavalta, fiilistelin sitä tunnetta radalla, ja yhtäkkiä black out. Ei mitään tietoa mitä piti tehdä kohdassa, muistin kyllä että kokorataleikkaa linja, mutta missä akelljissa ja missä siirtyminen. Siis täysin totaalinen musta aukko kesken radan. Heti kyllä muistui mieleen kun tuomari vihelsi ja kertoi mitä tehdä.

Tuomari oli harmitellut myös rikkoa papereihin kun rata oli muuten todella hyvä, menetin voiton tuolla, kyllä se vaikutti parin kohdan arvosteluihin kun siirtyminen oli väärässä kohtaa lisäksi unohdus.
Tekevälle sattuu.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   15.6.26 18:27:59

Jännitys pyyhkii muistin harvinaisen tehokkaasti, etenkin jos hevonen vähänkään pinkeä, niin kaikki energia menee rentouden löytämiseen joten sen myötä muistikapasiteetti putoaa radikaalisti. Tosin itse en juurikaan kisaa, joten se selittänee pitkälle unohdukset.

Lähettäjä: Mietin 
Päivämäärä:   15.6.26 18:38:52

” Lähettäjäjdj
Päivämäärä15.6.26 11:29:33

Jos ei kykene muistamaan rataa, niin sitten ei pidä kisata muiden hevosilla ja vaatia siitä rahaa. Eli ratsuttajan on turha sanoa, että on niin monta rataa ettei muista kaikkia. Ei pidä ottaa niin monia ratoja, että ne menee sekaisin. Kisaa vain sen mihin pääkoppa riittää :)

Olen oman ratsuttajani kanssa joskus sopinut, että jos unohtaa radan, niin maksaa kaikki kisoihin liittyvät kulut minulle takaisin enkä maksa myöskään palkkaa. Hyvin on radat menneet ja pysyneet päässä :) Hän ei myöskään osallistu liian vaikeisiin luokkiin, joten on kisannut max VaB:tä.”

Tämän kirjoittaja varmaan Porvoosta, mutta olen miettinyt, että onko ratsuttajilla mitään ”takuuta” tai vastuuta kisasuorituksesta.

Tästä on jo vuosia aikaa. Kaverilla oli omakasvatti, jonka kauden päätavoite oli Ypäjällä nuorten hevosten Racing finaali. Karsintakisoja järjestettiin ympäri Suomen kansallisten kisojen yhteydessä. Clear round arvostelu ja jos hyppäsi nollan, sai osallistumisoikeuden Ypäjän finaaliin. Karsintakisa oli 30 km:n päässä, mutta kaverilla käsi kipsissä. Kaverin tuttu lupasi hypätä karsintaradan (kvaali taisi olla hevoskohtainen, eli Ypäjän finaaliin sai vaihtaa kuskin). Hevonen hyppäsi puhtaasti, tuttu unohti radan viimeisellä tai toiseksi viimeisellä esteellä ja hyppäsi väärän esteen. Tuli hylkäys. Lähin seuraava karsintakisa oli 200 km:n päässä. Se oli onneksi sen verran pitkän ajan päästä, että kaveri sai kipsin pois ja hyppäsi itse.

Jäin miettimään, että jos tuossa tilanteessa olisi ratsastajalle maksettu jotain, olisiko ratsastaja ollut korvausvelvollinen, kun hyppää väärän radan ja ”pakottaa” lähtemään kisoihin 200km:n päähän hakemaan kvaalitulosta.

Päivämäärä:   15.6.26 19:48:18

Aika harmillinen tilanne tuo ylläoleva, mutta en usko että on korvausvelvollinen. Kai näistä pitäisi sopia etukäteen ratsuttajan kanssa, toki este sekä kouluradoilla voi sattua kaikenlaista mikä ei ole ratsuttajasta johtuvaa

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   15.6.26 21:22:49

Itse olen joku kausi ratsastanut tyyliin kolmea eri rataa ja esim. Väsymyksen takia sekoittanut radat keskenään :) olen myös harjoitellut väärän radan! Hahahaha, tuli vähän kiire opetella, kun tajusin vierestä katsoessa jotta hitto, siinä on tuollainen liike tuossa kohtaa xD no eihän ne ole menneet kummoisesti ne kisat, mitäs siitä. En mä muiden ihmisten takia ole kisannut. Itseni takia..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.6.26 22:06:17

Radat sekoittuu

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   15.6.26 23:22:09

Mä en ymmärrä tuota "väärin päin". Samalla tavallahan se rata menee, oli se miten päin vain :D Jos c:stä lähtee oikealle niin se on oikealle. Eihän vieraissakaan paikoissa tiedä onko tuomari missä päässä kenttää. Aikamoinen aivopieru kyllä tämä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.