|
Lähettäjä: Mietin
Päivämäärä: 15.6.26 18:38:52
” Lähettäjäjdj
Päivämäärä15.6.26 11:29:33
Jos ei kykene muistamaan rataa, niin sitten ei pidä kisata muiden hevosilla ja vaatia siitä rahaa. Eli ratsuttajan on turha sanoa, että on niin monta rataa ettei muista kaikkia. Ei pidä ottaa niin monia ratoja, että ne menee sekaisin. Kisaa vain sen mihin pääkoppa riittää :)
Olen oman ratsuttajani kanssa joskus sopinut, että jos unohtaa radan, niin maksaa kaikki kisoihin liittyvät kulut minulle takaisin enkä maksa myöskään palkkaa. Hyvin on radat menneet ja pysyneet päässä :) Hän ei myöskään osallistu liian vaikeisiin luokkiin, joten on kisannut max VaB:tä.”
Tämän kirjoittaja varmaan Porvoosta, mutta olen miettinyt, että onko ratsuttajilla mitään ”takuuta” tai vastuuta kisasuorituksesta.
Tästä on jo vuosia aikaa. Kaverilla oli omakasvatti, jonka kauden päätavoite oli Ypäjällä nuorten hevosten Racing finaali. Karsintakisoja järjestettiin ympäri Suomen kansallisten kisojen yhteydessä. Clear round arvostelu ja jos hyppäsi nollan, sai osallistumisoikeuden Ypäjän finaaliin. Karsintakisa oli 30 km:n päässä, mutta kaverilla käsi kipsissä. Kaverin tuttu lupasi hypätä karsintaradan (kvaali taisi olla hevoskohtainen, eli Ypäjän finaaliin sai vaihtaa kuskin). Hevonen hyppäsi puhtaasti, tuttu unohti radan viimeisellä tai toiseksi viimeisellä esteellä ja hyppäsi väärän esteen. Tuli hylkäys. Lähin seuraava karsintakisa oli 200 km:n päässä. Se oli onneksi sen verran pitkän ajan päästä, että kaveri sai kipsin pois ja hyppäsi itse.
Jäin miettimään, että jos tuossa tilanteessa olisi ratsastajalle maksettu jotain, olisiko ratsastaja ollut korvausvelvollinen, kun hyppää väärän radan ja ”pakottaa” lähtemään kisoihin 200km:n päähän hakemaan kvaalitulosta.
|