Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Opiskelu ja hevonen

Lähettäjä: helppiä 
Päivämäärä:   9.6.26 12:15:13

Oon miettinyt pitkään, mitä aion tehdä hevoselleni, kun kesän lopulla on todennäköisesti muutto edessä uuteen kaupunkiin. Sydän sanoo, että otan hevosen mukaan ja jatkan sen hoitamista samaan tyyliin kuin tähänkin asti - lähes täysin itse. Meillä on tän hevosen kanssa niin erityinen suhde ja yksilönä hän on tosi herkkä, joskus haastavakin herkän mielenmaiseman takia. Ongelmia on esim. lastauksessa ja ell-pelko on ihan älytön. Pelkään siis, että näiden asioiden takia päätyisi kotiin, jossa ei rakenneta alusta alkaen luotettavaa sidettä hevoseen.

Hevonen tuli mulle siis ratsastuskoulusta, kun ei soveltunut sinne vaihtuvien ratsastajien sekaan. Osa jutuista on siis opittua käytöstä noilta ajoilta! Oon miettinyt myös ylläpitoa, sillä järki sanoo hevosesta luopumisen kokonaan/osittain olevan järkevämpi vaihtoehto...mitä hittoa tässä nyt tekee? :D Tietyssä mielessä olen päättänyt, että hevoseni elämä "päättyy minuun", mutta onko opiskelun, töiden ja sosiaalisen elämän ylläpitäminen täysin mahdotonta?

Joo tiedän myös monen muun selviävän tällaisista ajoista, ehkä nyt vain stressaan liikaa...toisaalta ajattelen myös, että elämäni hevosen myyminen/ylläpito/joku muu diili vain opiskelujen takia on liian kevyt peruste luopua :( Kaikki vertaistuki, järkevät ajatukset ja kokemukset tervetulleita! Oon niin hukassa, että kaikki puhe varmasti auttaa.

Re: Opiskelu ja hevonen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.6.26 12:59:49

Etsi puoliylläpitäjä opiskelupaikkakunnaltasi. Tai vuokraaja joka käy puolet viikosta.

Lähettäjä: åosnoj 
Päivämäärä:   9.6.26 13:33:31

Aloittaja kuvittelee että vain HÄN ymmärtää hevosta ja pystyy sitä hoitamaan. Täyttä harhaa. Hevonen on tullut ratsastuskoulusta, haloo.

Voit ottaa hevosen mukaan ja hoitaa sen itse kokonaan. Silloin elämäsi on opiskelua ja hevostelua. Ei muuta. Jäät kokonaan paitsi kivasta opiskelijaelämästä.

Voit ottaa vuokraajan esim 2x vkossa ja jos hevosella yksi satulaton päivä, niin sulla on 3 päivää aikaa tehdä kivoja juttuja opiskelukaverien kanssa.

Ongelma toki on että kun se hevonen on NIIN vaikea, ja NIIN herkkä ja VAIN sinä osaat sitä hoitaa, niin tuskin löytyy vuokraajaa jonka kelpuutat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.6.26 13:41:20

Riittääkö taloudelliset resurssit opiskelujen ohessa pitää hevonen yksin? Jos, niin varmasti löydät yhden tai kaksi liikuttajaa. Jos haluat vuokraajia jakamaan kuluja, niin ota huomioon ettet ehkä heti löydä sopivia ja joudut kustantamaan kaiken itse.

Vai oletko valmis laittamaan hevosen monttuun, ja tarvitset nyt vain riittävän pätevän syyn ja siunauksen asialle?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.6.26 14:08:15

Toisilta käy helposti hevosen pito, opiskelut ja työt, toisilta ei sitten mitenkään. Riippuu opinnoista, töistä ja hevosen sijainnistakin.

Paljonko sinulla on rahaa, pitääkö käydä töissä arkenakin? Miten lähelle saat hevosen? Mitä alaa opiskelisit?

Laskuri käteen ja googlemaps auki, siitä se lähtee.

Lähettäjä: pppp 
Päivämäärä:   9.6.26 21:36:40

Jos opiskelee jossain amis-tyyppisessä jossa läsnäolopakko on joskus ja jouluna, kursseja vähän ja paljon etänä, niin siinähän ehtii vaikka mitä. Mutta esim lääkiksessä on pitkät päivät ja paikalla pitää olla, hyvin vähän etänä.
Eli riippuu todellakin opiskelualasta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.6.26 22:17:20

Sekin on aika eri että muuttaako pk-seudulle opiskelemaan vai jonnekin pienemmälle paikkakunnalle.

Auto luonnollisesti aloittajalla varmasti on käytössä, mutta sekin täytyy laskea budjettiin

Lähettäjä: Inssi 
Päivämäärä:   10.6.26 06:11:43

Mahdonta on sanoa miten onnistuu, kun ei tiedä mitä opiskelet ja paljon opinnot vaatii läsnäoloa tai opiskelua vapaa-aikana. Insinööriopinnot meni varsin sujuvasti hevonen+koira+työt+opiskelut kombolla, mutta meillä toki ei ollut koulua paikanpäällä ensimmäisen vuoden jälkeen kuin 3-4 päivänä. Luennot pystyi muina päivinä käydä etänä/katsoa tallenteen ja itsenäistä opiskelua/ryhmätöitä oli. Opiskelijabileissä en käynyt viikottain. Hevosella kävi vuokraaja kerran viikossa ja 1x viikossa oli vapaa, jolloin tallilla käynti vei noin 30min.

En maksanut hevosen ylläpitoa, vaan vanhemmat maksoi. Työssäkäymisellä vältin opintolainan oton. Kesätyöt huhti/toukokuusta-elo/syyskuuhun ja koulun ohella 2-3 työpäivää/vko. Töissä olin eniten viikonloppuisin, arkena vain jos ei ollut läsnäolo opintoja. Töitä mitä tein opiskeliaikana oli hevosenhoitaja/ratsastuksenohjaaja, kiinteistöhuolto (konelumityöt), maatalous lomitus ja tehtaassa linjastotyöntekijänä. Kaikki 0-sopimuksia eli minulle tarjottiin vuoroja ja otin vastaan tai en

Pääosin sosiaalinen elämä koostui koiraharrastuksista/koirapuistosta, tallikavereista ja salilla käyvien kavereiden kanssa treenaamisesta. Opiskelijatapahtumissa kävin 2-4krt kuukaudessa.

Valmistuin viime jouluna. Viimeisen 5v aikana olen pitänyt lomaa karkeasti 1-1,5vko/vuosi, että siitä sitten perspektiiviä kuinka moni jaksaa. Olen myös tehnyt paljon 12-16h työpäiviä ja pahimmillaan 21pv työputkia, että lisään tähän, ettei ehkä ihan kaikilta tälläinen onnistu. Olen myös kohtalaisen ”erakko” enkä kaipaa muiden ihmisten seurustelua mitenkään päivittäin, en välttämättä edes kaipaisi viikottain :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.6.26 12:17:22

Mulla saman tyyppinen hevonen, ja ymmärrän tuon ettei sitä oikein haluaisi ainakaan myydä, ties minne päätyy. Ja on ratsastuskoulusta tämäkin, ei se kerro kyllä mitään :D Jotkut urpot ridakoulunputäjät kun haalii ties mitä hevosia, tämäkin oli 5v varsonut tamma kun ridakouluun ostettiin... No ei ihme ettei sinne sopinut.

Mutta tosiaan, opiskelupaikka ja se, onko ongelma rahan vai ajan riittäminen merkitsee paljon. Moni yliopistokoulutus ainakin on todella vetelää, koulussa käydään joskus ja jouluna (omakohtainen kokemus). Opiskelijaelämähän ei myöskään kaikkia kiinnosta, kokeilin sitä pari viikkoa ja totesin että hevonen+koira on paljon mieluisampaa ajankäyttöä itselle. Mutta jos haluaa tallivapaita päiviä niin vuokraajan etsiminen voisi sopia tuohon kuvioon.

Taloudelliseen puoleen vaikuttaa paljon se, onko kyseessä pk-seutu vai pienempi kaupunki, vanhempien tuki, töissäkäynti (jos sitä joutuu tehdä paljon, on taas aika ongelmana). Tällöin puoliylläpitäjä tai säännöllinen kk-sopimuksella oleva vuokraaja (esim. 3krt/viikko hintaan x€/kk) auttaisi kulujen kanssa ja olisi varmempi kuin epäsäännöllisemmin käyvä vuokraaja. Tietysti monessa paikassa voi myös saada hintaa alemmas siivoamalla karsinan itse tai tekemällä tallivuoroja tms.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   10.6.26 13:01:04

Käyn töissä (ei ihan täyttä työaikaa kuitenkaan), opiskelen samalla amk:ssa, minulla on 2 hevosta kotipihassa ja mies & pari lasta. Tekemistä riittää ja olen tosi onnellinen, että opinnot on ihan viittä vaille valmiit, koska burn out on myös ihan lähellä.

Jos minä olisin sinun sijassasi, ottaisin varmaan hevosen mukaan, mutta tosiasiassa se ei kyllä kannattaisi. Niistä opiskelijariennoissa syntyvistä suhteista on tulevassa työelämässä paljon hyötyä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.