|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 9.6.26 00:14:26
Minulla on kokemusta vanhan ratsastuskouluponin ostamisesta eläkekotiin. Poni oli 27-vuotias meille tullessaan. Teki siihen asti töitä ratsastuskoulussa ja meillä tuli lapsen talutusratsuksi, eli teki kevyen lenkin ehkä kerran kuukaudessa. Nykyään kyseinen poni on täyseläkkeellä, eli elää täysin seuraponina, koska alkaa olla jo todella iäkäs.
Yksinoleminen oli ja on edelleen vaikeaa, mutta sitä emme ponilta ikinä vaadikaan. Se saa aina olla kotitallin pienessä laumassa, eikä sen tarvitse jäädä tilanteissa yksin.
Ostin ponin aikoinaan kesäleirien jälkeen ja hieman oikeasti pelkäsin, koska kaikissa somessa olevissa leiriläisten jakamissa videoissa ja kuvissa poni oli todella väsyneen näköinen. Se riiputti päätään, ilme oli väsynyt ja aina kun ponia kävin kesän aikana moikkaamassa, sen kaikki jalat olivat aina nesteestä turvonneet pölkyt. Pelkäsin, että joudun viemään ponin suoraan teuraaksi, jos se olisi meilläkin samanlainen väsynyt, apaattinen ja pölkkyjalkainen.
Toisin kuitenkin kävi. Meille muuttamisen jälkeen poni heräsi hyvin nopeasti eloon. Sen silmiin tuli virkeä pilke, se alkoi olla luonnollisen kiinnostunut ympäristöstään, päivät isolla luonnonlaitumella (myös talvikaudella) liikkuen sen jalat alkoivat olla kuivat, samanlaisia nestekertymiä en ole enää koskaan sen jaloissa nähnyt. Se seuraa laitumella pihan tapahtumia korvat pystyssä ja kiinnostuneena. Olen päättänyt, että sitten kun sen silmistä sammuu säihke ja olemus alkaa olla samanlainen, kuin ratsastuskoulussa ollessaan, niin sitten sen on aina päästä ikuisille laitumille. Mutta vielä ei ole ollut päivääkään, jolloin se olisi ollut apaattinen.
Tämän kokemuksen soisin ihan jokaiselle ratsastuskouluponille! Jos minulla olisi rahaa ja tilaa, pelastaisin useampia vanhoja poneja meille eläkkeelle saamaan elämänilonsa takaisin. Eivät ne tarvitse muuta kuin ison ulkoilualueen, pienen lauman ja rauhallisen kotitallin. On urbaanilegendaa, että menisivät monttuun, jos yksityiskodissa liikunta on vähäisempää tai sitä ei ole ollenkaan.
|