Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paukkuliivi vai turvaliivi?

Lähettäjä: Lisää suojaa 
Päivämäärä:   6.6.26 22:56:11

Olen 35v ja aloittanut ratsastuksen 6-vuotiaana, mutta en ole koskaan käyttänyt turvaliiviä tai paukkuliiviä. Nyt kuitenkin kun tullut ikää niin myös jonkinlainen suojeluvaisto on syntynyt, että nyt olisi ehkä aika hankkia edes joku..

En kisaa tai mitään, että harrastehevonen mutta hieman reaktiivinen. Kentällä, pieniä esteitä ja maastossa.

Mitä te suosittelette? Missä olisi parhain ns. "hintalaatu"-suhde, jostain syystä en hdti ole varma pystyisinkö investoimaan 500e maksavaan paukkuliiviin (toki niitäkin saa suositella, myöhemmin pystyy investoimaan enemmän!)

Eli summarum, kumpi parempi? Ja saa suositella sekä paukku, että normi turvaliiviä.

Lisäksi paukkuliivissä pelkään, että kuinka ison paukauksen se pitää, voiko hevonen pelästyä sitä ja esim sen vuoksi potkaista ratsastajaa tippuessaan, koska pelästyy ääntä?

Toivon myös, että liivi ei olisi liian tönkkö, vaan mukava.

Re: Paukkuliivi vai turvaliivi?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.6.26 23:01:30

Paukkuliiviä suosittelen. Mun kokemuksen mukaan hevonen ei pelästy sitä paukahdusta, se on niin nopeasti ohi. Eniten hevonen on pelännyt sitä kun tyhjenevät liivin kanssa menee ottamaan hevosta kiinni, joten liivi kannattaa jättää maneesin/kentän reunalle siinä tilanteessa. Mulla on Heliten liivi ja käytän sitä aina kun menen hevosen selkään.

Lähettäjä: Räjähdys 
Päivämäärä:   6.6.26 23:15:31

Jos ratsastat yksin, kannattaa valita liivi, joka räjähtää ulospäin. Sen saat itsekin riisuttua putoamisen jälkeen. Osa liiveistä räjähtää myös sisällepäin ja palleaan osuessa menee ilmat pihalle. Siinä henkeä haukkoessa on hyvä, jos paikalla on esim. valmentaja tai (kisoissa) ratahenkilö/ea-tiimi, joka avaa liivin puolestasi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.6.26 01:25:10

"Lähettäjä: Räjähdys
Päivämäärä: 6.6.26 23:15:31

Jos ratsastat yksin, kannattaa valita liivi, joka räjähtää ulospäin. Sen saat itsekin riisuttua putoamisen jälkeen. Osa liiveistä räjähtää myös sisällepäin ja palleaan osuessa menee ilmat pihalle. Siinä henkeä haukkoessa on hyvä, jos paikalla on esim. valmentaja tai (kisoissa) ratahenkilö/ea-tiimi, joka avaa liivin puolestasi."

Mikä (minkä merkkinen) paukkuliivi räjähtää sisäänpäin??!! 😳 Vai onko ollut liian pieni?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   7.6.26 08:31:40

Paukkuliivi varmasti mukavin päällä ja on malleja jotka tukee myös niskaa pudotessa. Turvaliivissä tätä ominaisuutta ei ole.

Paukkuliivien useimmat mallit (vai kaikki?) kiinnitetään satulan jalustinhihnojen koukkuihin siten että hihnat ensin irti, paukkuliivin kiinnitys laitetaan koukkuun ja hihna takaisin kiinni. Aiemmin itsellä oli vaihtuvia ratsuja jonka takia hihnaa ei voinut jättää satulaan. Jalustinhihnat lähtivät irti vaihtelevasti, jostakin hyvinkin helposti ja joissakin tuntui ettei irronnut millään ja takaisinlaitto oli vielä työläämäänpä. Tämän takia paukkuliivin käyttö vähän jäi. Tämän osalta turvaliivi varmasti helpompi käyttää.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   7.6.26 08:45:31

Mulla on ollut paukkuliivi käytössä vuosia, mutta en ole vielä pudonnut se päällä. Sen sijaan olen sen paukauttanut kahdesti unohtaessani irroittaa sen satulasta. Eka hevonen ei sanonut tästä mitään, mutta vähän ihmetteli liivin tyhjenemisestä kuuluvaa sihinää, mutta vasta kun irrotin patruunan eli ilma oikeasti pääsi ulos, ennen irrotusta ei välittänyt yhtään. Toinen hevonen vähän pelästyi pamahdusta ja itsekin ihmettelin mistä ääni lähti ja/tai miksi hevonen vetää yhtäkkiä ohjista poispäin. Kyseinen hevonen on aika reaktiivinen ja raju eli pamahdus ei senkään mielestä ollut järkyttävä kun ei päässyt irti. Tällä kertaa sähläsin patruunan irrotusta niin pitkään ettei liivi edes suhissut.

Kuulemma liivi päällä tippuminen on verrattavissa tilanteeseen, jossa kaadut maahan tai kaadut ilmapatjalle. Kumman haluaisit itse? Mä toivon joku päivä pääseväni tätä kokeilemaan, mutta putoamisia tulee parin vuoden välein ja liiviä en käytä joka kerta niin saa nähdä onko päällä kun putoan vai ei.

Lähettäjä: Hoks 
Päivämäärä:   7.6.26 09:11:29

"Mikä (minkä merkkinen) paukkuliivi räjähtää sisäänpäin??!! 😳 Vai onko ollut liian pieni?"

Kenttäratsastajien mallit täyttyvät MYÖS sisään päin. Sillä on vissi tarkoitus eli paketoi ylävartalon. Sillä tavoin se toimii pudotessa kuten perinteinen liivi. Tällöin perinteistä liiviä ei tarvitse käyttää paukun kanssa muutoin kuin kenttäkisojen maastoilla.
Muistaa sopii että liiviin pitää jättää ns. paukkuvara, jota varten on säädöt. Toisaaltaa nykyliivien pitää tyhjentyä automaattisesti, eli 10s jälkeen putoamisesta, liivi ei kyllä enää purista.
Pitänee kysyä, millä liivillä "räjähdys" on pudonnut, kun siihen tarvitaan oikein avustaja riisumaan liiviin.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   7.6.26 09:53:10

Jos et halua paukkuliiviä, niin kannattaa kokeilla, olisiko Tipperary Eventer Pro sopiva, mulle ainakin sopii ja on mukava päällä ja sen verran ohut, että päälle mahtuu hyvin vaatetta kylmillä keleillä. On uutena kallis, mutta käytettynä niitä löytyy halvemmalla. Tämän kanssa en ole tippunut, joten en tiedä, miten hyvin suojaa. Toisen paksumman 3-tason turvaliivin kanssa sain kylkiluun murtuman, joten ihmeisiin ei mikään turvaliivi pysty, ei edes paukkuliivi. Mutta ilman turvaliiviä olisin silläkin kertaa saanut todennäköisesti pahemmat vammat niin kuin edellisellä kerralla, kun tipuin ilman turvaliiviä. Olen katsonut paukkuliivien kuvia, että miltä näyttävät täyttyneinä, niin rintakehän ylä-/sivuosassa ei ole niissä ilmatyynyä eli jos tulee maahan käsi ylhäällä ja ja rintakehän sivu-/yläosa edellä (niin kuin minä kahdesti), niin suojaa ei ole. Tämä yksi somesta tuttu henkilö myös sai useamman kylkiluun murtuman paukkuliivin kanssa tippuessa. Mutta monien muiden kehon osien vammoilta paukkuliivit toki suojaavat. Ja jos liivi on mukava päällä, niin sitten sitä tietysti todennäköisemmin käyttää, mikä edistää suojaavaa vaikutusta :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.6.26 14:26:36

Paukkuliivi tuntuu kivalta, mutta mun ratsastamat hevoset on saaneet slaagin siitä pamahduksesta. Vaikka putoaminen ei olisi muuten ollut dramaattinen, siitä on tullut sellainen pamahduksen jälkeen, kun säikähtänyt hevonen on ryysännyt horisonttia kohden potkaisten minun suuntaani menomatkallaan.

En myöskään jaksanut vaihtaa sitä patruunaa putoamisen jälkeen, kiipesin selkään ja jatkoin.

Lähettäjä: Bang 
Päivämäärä:   9.6.26 14:48:31

Vuosia paukkuliiviä käyttänyt ja tippuillut erinäisen kerran eri hevosilta. Ihan höpö höpöä että hevoset siitä slaagin saisi ja häipyisivät taakse potkien . Turvallinen tunne paukkuliivin kanssa , suoja on hyvä .
On myös riittänyt jaksaminen patruunan vaihtoon , sehän ei vie voimia eikä juuri aikaakaan .

Lähettäjä: kokemusta on 
Päivämäärä:   9.6.26 15:10:49

Muutamaan otteeseen pudonnut paukkuliivi päällä, yleensä hevoset vaan väistäneet sivuun. Tyhjenee hetkessä, itsellä hiukan aikaa puristava tunne pamahtaessa. Pelastanut varmaksi ainakin isommilta ruhjeilta, mm. hevonen astunut selän päälle eikä edes mustelmaa, liivissä kavion jälki.
Paukkuliiviä käyttää aikalailla kohta useimmat esteratsastajat, myös maailmalla ammattilaisilla.

Päivämäärä:   9.6.26 17:38:01

Sanoisin kanssa että paukahdusta enemmän reaktioita herättää tyhjentymisestä lähtevä sihinä. Paukahdus on yksi äkillinen ääni ja putoamistilanteessa se jää kaiken muun joukkoon. Astetta jännittävämpi on selvästi se että kiinni unohtunut liivi paukahtaa normaalin selästä laskeutumisen yhteydessä. Ja kaikista pahin se kun tyhjentyvä liivi jää johonkin itsekseen suhisemaan, siitä ei moni hevonen halua mennä läheltäkään.

Päivämäärä:   9.6.26 20:44:34

No jostain syystä ne mun ratsastamat ovat sillä siunaamalla kiskaisseet itsensä irti, kun pamahdus on päässyt. En osaa sanoa onko minun paukkuliivissä erityisen kova ääni, se on merkkiä Helite.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.