|
Lähettäjä: K
Päivämäärä: 6.6.26 12:28:52
En ole opettaja, mutta pakko kommentoida tuohon härdelliin. Toiset opettajat osaavat suunnitella tehtävät niin että härdelliä ei juuri synny, toiset eivät. Osa opettajista ei myöskään opeta eikä valvo "liikennesääntöjen" noudattamista, jolloin härdellin todennäköisyys kasvaa. Varsinkin kun puhutaan kokemattomista ratsastajista, on aivan selvää etteivät he vielä täysin itsenäisesti pysty pitämään "liikennettä" sujuvana, ellei opettaja muistuta, vahdi ja korjaa.
On tietysti helpompaa opettaa ryhmää jossa on vaikka kuusi ratsukkoa ja kaikilla suunnilleen samaa tahtia etenevät hevoset, kuin yhdeksän ratsukon ryhmää jossa on isoja hevosia ja pikkuponeja, reippaita ja hitaita sekaisin. Ratsastusalueen kokokin vaikuttaa paljon. Mutta mielestäni kertoo opettajan ammattitaidosta paljon hyvää, jos hän edes pyrkii tunninpidossa ehkäisemään possujunia, kiilailuja ja muuta häröilyä.
Seuraava on jo vähän rönsyilyä, mutta kirjoitan kuitenkin:
On oppilaalle paljon helpompaa tehdä tunnin tehtävät täsmällisesti, kun ei koko ajan tarvitse varoa että joku kiilaa tai vaikka pysähtyy eteen kesken laukkatehtävän. Hevosillekin on mukavampaa, kun ne saavat liikkua tehtävissä sujuvasti eikä tule sellaisia liinat kiinni -tilanteita. Itse olen ratsastanut pienessä maneesissa yhdeksän ratsukon tunneilla, jolla opettaja ei kiinnittänyt mitään huomiota "liikenteenohjaukseen". Kun omassa perusratsastuksessakin on vielä paljon tekemistä, on tosi vaikea päästä esim. laukkaamaan ympyrällä jos siellä kävelee joku toinen ja pitkää sivua pitkin lähestyy toinen ratsukko, joka oletettavasti oikaisee kulmassa tai kiilaa päädyssä eteen tai kylkeen. Tällaisilla tunneilla hevosetkin ovat yleensä oppineet hidastamaan, kun toinen hevonen tulee lähelle. Kun ratsastajan taidot ovat vielä vajavaiset, käy helposti niin ettei laukannostoa edes saa aikaiseksi ja sitten pitääkin jo poistua ympyrältä, ettei itse ole tehtävän tukkeena.
|