Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yhden vai kahden hepan traikku?

Lähettäjä: ldlö 
Päivämäärä:   6.6.26 06:14:26

Jotkut ovat sitä mieltä, että on turha hankkia kahden hepan traikku jos omistaa ja kuskaa aina kuitenkin vain yhtä heppaa. Toisten mielestä kannattaa olla kahden hepan traikku, kun siinä saa tarvittaessa kulkemaan kisakaapin tai toisenkin hevosen, tai sitten yksi hevonen saa matkustaa leveästi.

Jos omistaa vain yhden hepan eikä ole aikomuskaan ostaa toista eikä rampata kisoissa kuskina samalla kenellekään toiselle, niin onko järkevä hankkia vain yhden hepan traikku?

Olen hankkimassa traikkua ja harkitsen yhden hepan traikkua ja kaikki hokevat vain, että ihan turha, kun kannattaa ostaa kahden hepan traikku. Sitten toiset hokevat, että monilla on ihan turhaan kahden hepan koppi kun yhden hepan kopillakin pärjää...

Näkemyksiä? Kokemuksia?

Re: Yhden vai kahden hepan traikku?

Päivämäärä:   6.6.26 06:27:19

Ai niin. Nykyisen vetoauton (neliveto) jarrullinen vetomassa on 1800 kg. Yhtä hevosta sillä vetää, oli koppi kumpi vain.

Mutta onko yhtä hevosta varten järkeä hankkia kahden hepan koppia, kun ei ole kuitenkaan tarkoituksena toimia (samalla) kuskina muille?

Lähinnä oman kanssa reissaaminen kiinnostaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.26 06:32:32

Olin ihan samassa tilanteessa ja mietin samoja juttuja. Ostin 1 hepan kopin kun sellainen sopiva sattui olemaan tutulla myynnissä edullisesti. Heppa tykkää siitä tosi paljon enemmän kun on leveä tila missä olla. Mahdun hokittamaan ja varustamaan traikussa sisällä mikä on super iso plussa nykyisen hevosen kanssa. Ainoa huono puoli on, että heiniä ei saa mukaan pidemmille reissuille samalla tavalla tyhjälle paikalle. Mun traikussa on satulakaappi, ilman sitä en olisi ostanut

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   6.6.26 07:43:44

Sama juttu, ostin 1-heppaisen satulakaapilla. Hevonen tykkää kun on leveä tila, ja yksin reissussa on kiva kun saa hevosen varustettua ja hokitettua trailerissa.

Jos mahdollista niin kannattaa etsiä taittuva takapuomi, koska pitkä puomi jää törröttämään hevosen poistumistielle ja vaihtoehtoisesti puomin kokonaan irrottaminen on hitaampaa. Riippuu tietysti kuinka rauhalliseksi poistujaksi hevosen on onnistunut kouluttamaan.

Lähettäjä: 67 
Päivämäärä:   6.6.26 13:40:33

1.5 hevosen traikku etupurulla toimii minulla. Kätevää kun mahtuu satuloimaan traikussa. Satulakaappia ei ole mikä on vähän hankala joskus kun ei ole tilaa. Jos pitää olla mukana heinää tai kuiviketta, sille ei ole paikkaa. Minulle oli tärkeintä kuitenkin se etupurku ja hevonen matkustaa siinä hyvin.

Taittuvaa takapuomia ei mielestäni saa 1.5 hevosen traikkuun, ne on kaikki sellaiset missä on tappi molemmissa päissä (vaikuttaa traikun tukemiseen). Näin siis Chevalissa ja Iforissa.

Lähettäjä: Umesläp 
Päivämäärä:   6.6.26 13:48:39

Mistäköhän ihmiset on saanut käsityksen että Umesläp-merkkiset traikut on Umeåsläp?

Ei niillä ole Uumajan kanssa mitään tekemistä.

https://umeslap.se/

Sorry piti saada tämäkin sanottua kun Markkinat-osiossa taas myydään Uumajaa.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   6.6.26 14:48:44

Linkkisi takaa historia-sivulta löytyy lause:

"1973 introducerades den egendesignade hästtransporten Umeåsläpet"

Onko ne nyt itsekin erehtyneet?

Päivämäärä:   6.6.26 15:30:41

Kahden hepan kopistahan voi ottaa väliseinän pois tai laittaa sen vinottain, niin hevonen ei pääse seilaamaan kokonaan oikeaan reunaan (pientareen puolelle), mutta mahtuu silti olemaan. Siksi mietin kahden hepan koppiakin.

Väliseinän kanssa traikku on ahdas, kun ei siinä ole kuin yleensä 80 cm tila missä tasapainoilla. 1,5 hepan traikuissa kuitenkin reilusti yli metri, onkohan bökkiksessä ja chevalissa jotain 130 cm?

Kahden hepan traikkuja tuntuu olevan myynnissä vaikka kuinka, yhden hepan (hyväkuntoisia) vähemmän. Mutta ei minulle olisi ongelma ostaa uutenakaan. Toki hakumatkaa varmasti on, kun kaikki on jossain etelässä ja minä en. Mutta ei sekään haittaisi.

Satulakaappi on minullekin ehdoton, niin saa sinne roinaa. Ja autoon voi ottaa sitten sitä heinää ja muuta. Ei minulla ole mitään muutakaan pakollista takakonttiin laitettavana, esim. koiraa. Siksi auto on aika vapaa kaikelle roinalle, joka ei satulakaappiin mene.

Hevonen ei rynni ulos, kun osaa odottaa että luvan saa ja voi pitää traikussa odottamassa, vaikka puomi olisi kiinni ja lastaussilta alhaalla. Lastautuu lähettämällä.

Minun hevoseni ei tarvitse etupurkua, lastautuu, purkautuu ja matkustaa ongelmitta. Etupurkujakin katsoin, mutta siinä tosiaan satulakaappia ei ole.

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   6.6.26 15:42:04

1.5h meillä koettu helpoimmaksi satulakaapilla, eikä tarvitse kyyditä muita kun ei mahdu :D

Päivämäärä:   6.6.26 18:48:01

No molemmissa on omat hyvät puolensa joten itse hankin molemmat.

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   6.6.26 21:32:27

Kahden kyllä ostin jos joskus on 2 heppaa 😃

Lähettäjä: Kyy 
Päivämäärä:   7.6.26 09:36:30

Pienempi koppi= edullisemmat polttoainekustannukset. Lisäksi 1,5 hevosen koppi jää usein lähes kokonaan vetoauton taakse, kyn 2 hevosen koppi näkyy peileissä leveämpänä “hartialinjana”. Uraherkyys ja loska tuntuvat enemmän leveässä kopissa. Kapeills maanteillä ja vastaantuloissa ero korostuu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.6.26 11:17:15

"Mistäköhän ihmiset on saanut käsityksen että Umesläp-merkkiset traikut on Umeåsläp?"

Merkin vanha nimi.

Päivämäärä:   7.6.26 14:31:06

"No molemmissa on omat hyvät puolensa joten itse hankin molemmat."

"Kahden kyllä ostin jos joskus on 2 heppaa 😃"

Minä täällä kyselenkin niitä hyviä ja huonoja puolia.
En koe että on tarvetta kahdelle traikulle kun omistan vain yhden hevosen ja sekin vuokrapaikalla. Ei siis ole omaa tallia eikä sellaista edes suunnitelmissa, että tulisikaan hankittua useampaa hevosta.

Ajattelen niin, että voin joskus vaihtaa kopin 2 hepan traikkuun, jos se tuntuu ajankohtaiselta. Mutta nyt kysynkin 1,5 hepan kopin hyviä puolia, että onko yhdelle hevoselle mitään järkeä hankkia 2 hepan koppia vai onko se 1,5 hepan koppi järkevämpi. Eli tulenko toteamaan, että kyllä sittenkin halua 2 hepan kopin tälle yhdelle hevoselle? Eli millä todennäköisyydelllä on turhaa tässä välissä hankkia pienempi koppi...

Purupaalien ja heinän kuskaamiseen se 2 hepan koppi on toki kätevä, mutta jos niitäkään ei tarvitse ottaa mukaan kuin se, mitä autoon mahtuu?

Lähettäjä: yyh 
Päivämäärä:   7.6.26 15:38:34

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 7.6.26 11:17:15

"Mistäköhän ihmiset on saanut käsityksen että Umesläp-merkkiset traikut on Umeåsläp?"

Merkin vanha nimi."

Minäkin muistelisin että nimi vaihtui jossain välissä.

Lähettäjä: shs 
Päivämäärä:   8.6.26 16:06:17

Minä mietin ihan samaa. Vain yksi hevonen eikä ajatuksissa hankkia toista ainakaan lähiaikoina. Minulla ei ollut BE:ä, joten hankin 1 hepan kopin, harjoittelin sillä, ajoin BE:n ja korotin kokonaismassan. Mutta en ole tarvinnut kahden hepan koppia kun tuo traikku on vain omani kuskaamiseen.

Vähän mietin että kahden hepan koppiin mahtuisi kyllä purua ja heinää, mutta en halua että hevonen joutuu matkustamaan ahtaasti. Siksi olen pitänyt tuon 1 hepan kopin.

Minulle siis passasi tuo 1 hepan koppi. Ei ole tullut olo, että haluan sittenkin 2 hepan kopin. Eikä ole pitkä takapuomikaan ollut haitaksi.

Lähettäjä: basa 
Päivämäärä:   8.6.26 18:10:22

Halusin kopin uutena ja mietin ihan samaa. Päädyin hankkimaan yhden hepan kopin ja olen ollut siihen tyytyväinen ja hevonenkin matkustaa mielellään.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   8.6.26 20:41:25

Kyy: paljonko kahden hevosen koppi lisää polttoainekulutusta?

Lähettäjä: Lastu 
Päivämäärä:   9.6.26 15:39:49

Onko vinkkejä miten viikonlopun heinät saisi kulkemaan 1,5 hevosen traikussa?

Lähettäjä: Jj 
Päivämäärä:   9.6.26 16:54:23

Osa autoon säkeissä tms ja traikun etuosaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.6.26 17:04:31

Sun kannattaa vaan laittaa plussat ja miinukset ylös kummastakin ja päättää kumman otat. Lopulta tilanteen saattaa ratkaista se että kumman löydät sinulle sopivana ja sopivassa hintaluokassa myynnissä.

Itse kuskaan vain yhtä, enkä auton puolesta saisi vetääkään kahta hevosenkokoista.

Ostin silti kahden hevosen kopin koska

+tuttu myi ok hinnalla
+saan väliseinän takaa leveäksi auki, jolloin hevosella on tilaa (ostin erikseen tietenkin pitkän puomin taakse)
+voin jäljellejäävässä "kolmiossa" kuljettaa heiniä, saan sidottua ne hyvin etupuomiin ja välipuomiin
+voin kuljettaa mutakin ja saan edelleen sidottua kuorman hyvin
+jos kaverin kanssa ollaan menossa johonkin ja kaverilla on isompi vetoauto, voidaan käyttää mun traileria ja päästään samaa matkaa

miinuksia
+pienempi olisi helpompi ehkä parkkeerata
+pienempi on vähän kevyempi, veisi ehkä vähemmän polttoainetta
+pienempää voisin vuokrata muillekin, moni kysyy B-kortilla vedettävää koppia ja moni 1,5 hev koppi menee siihen, jos auto on riittävä

JOS tutulla olisi ollut myynnissä kivalla hinnalla etupurku 1,5 hevosen koppi niin olisin ostanut sen ja lastannut heinät vaikka sitten peräkonttiin. Etupurun takia olisin ollut valmis siis ottamaan myös tuon pienemmän kopin. Tämä oma koppini on ihan tavallinen takapurku.

Lähettäjä: öödd 
Päivämäärä:   9.6.26 18:42:34

Katselin kuvia Chevalin traikuista.

Tässä yhden (1,5) hepan koppi satulakaapilla:

https://www.anhaenger-baumann.de/cheval-liberte-
gold-one-origins-alu/cgoo16111111.01

Tässä kahden hevosen koppi satulakaapilla:

https://www.anhaenger-baumann.de/cheval-liberte-
gold-origins-alu/cgoa20111111.01

Tuossa kahden hepan kopissa väliseinä on vain muovilärpäke. En kyllä uskaltaisi tuonne latoa mitään roinaa toiselle puolelle. Jos ne sieltä kesken matkan luisuu hevosen puolelle, niin hevosella ei varmaan ole kovin kivaa...

Mutta ehkä muissa traikuissa väliseinä on kiinteämpi niin, ettei sieltä mitään pääse rymistelemään väliseinän toiselle puolelle? Kun ei niitä traikkuun saa kovin kummoisesti sidottua kiinnikään...

Tällainen olisi kyllä kiva. Kahden hepan isompi traikku etupurulla, mahtuu siis kai isommatkin hevoset. Kunnon satulakaappi etupurusta huolimatta.

https://www.anhaenger-baumann.de/cheval-liberte-touring-xl/ctxa26111111.01

Mutta chevalin traikuissa näyttää puomi tulevan todella taakse kun laittaa viimeiseen renkaaseen kiinni. Eli hännälle ei jää tilaa ja takasillan ollessa alhaalla hevosen takajalat on jo lastaussillalla...

Kuinka pitkä hevonen tavistraikun puomien väliin edes mahtuu? Kun pitäähän hevosen mahtua olemaan ja liikkumaan edestakaisin. Jso hevonen on ängetty puomien väliin niin että juuri ja juuri mahtuu, niin eihän sillä ole yhtään tilaa tasapainoilla, joten en ihmettele jos isompia hevosia on vaikea saada traikkuun.

Päivämäärä:   9.6.26 19:38:38

Varmaan siitä, että kyseinen merkki on ollut 2010-luvulle asti asti Umeåsläpet.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   9.6.26 19:56:12

Pienempi koppi on kevyempi vetää ja vähentää polttoainekulutusta ja lisää turvallisuutta. Etenkin jos on pienempi/kevyempi auto, on turvallisuuskysymys että perässä vedettävä vaunu on kevyempi kuin auto. Ennen tämä on ollut ihan sääntönäkin, mutta ei enää.

Kahden hevosen kopissa ei väliseinän vuoksi mahdu satuloimaan. Itse en ainakaan jaksa vääntää sitä seinää sivuun joka kerta, hankala saada takaisin jos koloon menee kakkaa tai kuivikkeita.
Lisäksi osa kopeista on aika veteliä jos seinän poistaa, se tukee koppia.
Saahan siihen tyhjään tilaan jotain matkalle, kaikki kuitenkin tarvii sitoa joten ihmeitä siinä ei kuljetella.

Jos minulla olisi yksi hevonen niin valitsisin 1,5hevosen kopin. Tavarat meillä kulkee aina autossa, satulakaappi vie turhaa tilaa edestä.
Mutta meillä on 2 hevosta, joten meillä on kahden koppikin jotta molemmat mahtuu tarvittaessa kyytiin.

Päivämäärä:   9.6.26 20:10:31

Miten 1,5 hepan koppi on kevyempi verrattunua 2 hepan koppiin jos molemmissa on vain yksi matkustaja.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   9.6.26 20:49:51

Kysytkö tosissasi, miksi pienempi on kevyempi kuin isompi?

Päivämäärä:   9.6.26 20:52:26

Omamassaltaan on kevyempi kuin kahden hevosen. Yhden hevosen on vielä kevyempi.

Omamassa plus hevosen paino = vedettävä massa.

Lähettäjä: mnnm 
Päivämäärä:   9.6.26 21:17:32

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 9.6.26 20:10:31

Miten 1,5 hepan koppi on kevyempi verrattunua 2 hepan koppiin jos molemmissa on vain yksi matkustaja."

Koska 1,5 hepan kopeissa on yleensä pienempi omamassa kuin 2 hepan kopeissa ja kun 1,5 hepan kopit ovat kapeampia, ne ovat aerodynamisempia.

Lähettäjä: oee 
Päivämäärä:   9.6.26 21:21:09

"Miten 1,5 hepan koppi on kevyempi verrattunua 2 hepan koppiin jos molemmissa on vain yksi matkustaja."

Oletko koskaan verrannut eri koppien omamassoja tai leveyksiä?

1,5 hepan kopin omamassa on yleensä n. 700 kg, yleensä 650-750 kg (satulakaapin kanssa) ja 2 hepan koppi on yleensä omamassaltaan n. 800 kg, useimmiten 750-900 kg.

Ja kun ottaa huomioon, että kahden hepan koppi on leveämpi, niin se ottaa omansa tullessaan perässä ja vie enemmän polttoainetta verrattuna yhden hepan koppiin, vaikka omamassa olisikin sama.

Päivämäärä:   9.6.26 22:18:36

Kysyn siksi koska olen juuri verrannut oma massoja ym ja niissä ei juuri paljoa ole eroja. Ainoa että ne 1,5 hepan kopit on hiukan kapeampia, mutta mun järjen mukaan se perässä vedettävä massa ei kuitenkaan muutu kauheasti. Mä olen vetänyt molempia ja en suuria eroja ole huomannut ko. yhdistelmien kohdalla koska se massa ei kuitenkaan muutu miksikään. Ainoa mikä pisti huomioon on 1,5 hepan kopin tuuliherkkyys, tuntui että se lähtee lentoon vs. 2 hevosen koppi.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.6.26 22:43:36

Miten ilmanvaihto 1,5 hevosen trailerissa tai 2hevosen? Onko eroja?

Lähettäjä: Ara 
Päivämäärä:   9.6.26 23:26:18

Minulla oli 1,5 hevosen koppi mutta kun tamma varsoi, oli vaihdettava 2 hevosen koppiin ja hankittava pitkä takapuomi tamman ja varsan kuljettamiseen.
Jos sinulla on tamma, ja yhtään mielessä sitä joskus varsottaa, 2 hevosen koppi on kätevä siinä tapauksessa.

Päivämäärä:   10.6.26 09:36:11

"Lisäksi osa kopeista on aika veteliä jos seinän poistaa, se tukee koppia. "

Jos väliseinän poistaa, on edessä ja takana oltava pitkätä puomit. Ne puomit tukevat traileria, ei se väliseinä.

Eli puomit on aina oltava edessä ja takana, joko lyhyet ja väliseinä tai pitkä/pitkät ilman väliseinää tai väliseinä takaa sivuun käännettynä.

Lähettäjä: Kissa 
Päivämäärä:   10.6.26 09:52:18

"Tällainen olisi kyllä kiva. Kahden hepan isompi traikku etupurulla, mahtuu siis kai isommatkin hevoset. Kunnon satulakaappi etupurusta huolimatta.

https://www.anhaenger-baumann.de/cheval-liberte-touring-xl/ctxa26111111.01"

Mulla oli yhdellä hevosella vuosia tällainen, tykkäsin todella!
Tuo korkea kaappi oli käytössä ja käytännössä hyvin toimiva (parempi huomattavasti, kuin matala kaappi) ja hevosen mahtui satuloimaan ja hoitamaan trailerissa. Oli myös kiva vedettävä, kulki kevyesti ja tasaisesti auton perässä.

Lähettäjä: djeda 
Päivämäärä:   10.6.26 13:04:55

Saako tähän keskusteluun tulla pohtimaan traikkuja ihan muuten vain?

Katselin Böckmannin traikkuja. Yhden hepan traikuista ei ole olemassakaan isompaa versiota, ovat kaikki ns. "tavallisen kokoisia". Eli isolle hevoselle (tarvitsee pidemmän tilan puomien väliin) pitäisi olla 2 hepan koppi.

Tässä joku iso traikku Grand Master SKA -WCF-

https://www.boeckmann.com/en/trailers/horse-trailers/p/
master/grand-master-ska--wcf--1083

lyhennettynä https://tinyurl.com/bd8c5bmy

Kokonaismassa 2700 kg, kantavuus 1541 kg. Eli omamassa 1159 kg. Siis traikun omamassa reilusti yli tonnin?? Okei...

Tässä toinen iso traikku Grand Master SR -WCF-

https://www.boeckmann.com/en/trailers/horse-trailers/p/
master/grand-master-sr--wcf--1086

lyhennetty https://tinyurl.com/2tfzwvxx

Muuten kai samat speksit kuin tuossa edellisessä, mutta kantavuus vain 1462 kg, eli omamassa 1238 kg. Onpa painavia!

Onko nuo böckmann master traikut ylipäätään hyviä? Kivoja vetää, matkustaako hevonen tyytyväisenä? Halpoja ne ei varmasti ole.

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   10.6.26 13:17:34

Ostaisin silti kahdenhevosen kopin, vaikka kuskaankin aina vaan yhtä ja en todellakaan kuskaa ketään muuta koskaan. Mulla oli eka 1,5 hevosen koppi ja sit vaihdoin 2 hevsoen koppiin.

Plussia mitä olen havainnut: Toiselle puolelle saa kisareissuille mukaan polkupyörän. Kenttäkisoissa tai kisoissamissä pitkät siirtymät se on aika must. Ennen en saanu mukaan, nyt reissussa aina. Heinät ym reissukamat mahtuu kaikki traileriin, kapeassa kärryssä eteen mahtu kisakaappi ja muuta ei sit turvallisesti saanutkaan. Kahden hevsoen koppi onmyös muussa käytössä parempi, on tolla tehty muuttokuormia, kuskattu mönkijää, haettu heinäkuormaa.

Ylläpito- ja käyttökustannukset kun on täysin samat ja ostohintakin oikeestaan aikalailla samaa koska 2-hevoset kopit yleisempiä ja sikis suhteessa edukkaampia. Ei siis ol emitään järkevää syytä kapean kopin ostolle.

Ja sitten, jotkut hevsoet ei voi sietää yhden hevosen kopin kapeutta ja ahtautta. En osatsi ainakaan testaamatta kestääkö oma heppa kapeeta koppia

Lähettäjä: Päistär 
Päivämäärä:   10.6.26 13:35:18

Ne 1-hevosen kapeat kopit kannattaa unohtaa, mutta useimmat hevoset nimenomaan tykkäävät 1,5 hevosen kopissa matkustamisesta, kun tila on niin paljon leveämpi kuin tila 2 hevosen kopissa. En ole itse vielä tavannut yhtään hevosta, joka matkustaisi huonommin 1,5-hevosen kopissa kuin 2-hevosen, mutta en toki ole kaikkia maailman hevosia tavannut. Aika monta hevosta kuitenkin.

Itselläni on ollut 1,5-hevosen koppi 20 vuotta. Omia on tuona aikana ollut 1-3 kerrallaan, nyt on kolme (ja varsa tulossa). On ollut niin harvinaista kahden kuljettaminen omassa harrastamisessa, että ehdottomasti on ollut hyvä valinta tämä. Jos on ollut tarve kuljettaa kahta, olen lainannut kavereilta 2-hevosen traileria, mutta tarve on ollut niin harvoin etten ole harkinnutkaan kopin vaihtoa. Tamman ja maitovarsan kuljettaminen sujuu 1,5-kopissa myös, kunhan kopin kantavuus riittää (tamma n. 500kg, varsa 50-200kg). Huomiona, että taloudellisista syistä olen aina kisannut vain yhdellä hevosella kerrallaan enkä kilpaile kovin kaukana kotoa tai käyn vain yhden yön kisoissa, joten ei ole tarvetta saada valtavaa määrää heinää tai muuta omaisuutta mukaan. Jos kilpailisin kauempana ja useamman yön kilpailuissa, voisi kahden hevosen koppi ollakin tarpeen nimenomaan tilan takia.

Joku ylempänä kyseli polttoaineen kulutuksesta. Omalla 1,5-h yhdistelmällä ja sillä useimmiten lainaamallakin 2-hevosen kopilla on kulutuksessa eroa hieman ajo-olosuhteista riippuen 0,2-0,5l/100km. Näillä dieselin hinnoilla tuo pidemmällä matkalla jo vähän tuntuukin, mutta ei nyt mikään valtava ero. Isoin osa kulutuksen erosta tulee ilmanvastuksesta, kun 2-hevosen koppi on sen verran leveämpi, ei painosta.

Aloittajan kannattaa miettiä oma käyttönsä ja tarpeensa ja valita koppi sen mukaan. 2-hevosen koppi on helpompi ostaa varsinkin käytettynä, koska niitä on niin hyvin tarjolla.

Päivämäärä:   10.6.26 15:27:36

"Ja sitten, jotkut hevsoet ei voi sietää yhden hevosen kopin kapeutta ja ahtautta. En osatsi ainakaan testaamatta kestääkö oma heppa kapeeta koppia"

Ööööö. Miten yhden hepan koppi on kapea? Siinähän on leveyssuunnassa yhdelle hevoselle 130 cm tilaa. Kahden hepan kopissa on yhdelle väliseinän kanssa tilaa jotain 80-85 cm... Joten eikö se kahden hepan koppi ole kapea ja ahdas? Tai siis ymmärsin, että pidät väliseinää, jos kuskaat traikussa myös polkupyörää ja muuta rojua hevosen lisäksi...

Lähettäjä: -dd 
Päivämäärä:   10.6.26 20:49:02

Minulla on yhden hepan traikku enkä ole huomannut että se lähtisi tuulen mukana.

Auton vetomassa 1800 kg niin ihan passeli tälle kopille.

Yhden hevosen omistan ja vain sitä kuskaan niin ei ole tarvetta kahden hevosen kopille.

Päivämäärä:   10.6.26 22:23:36

Se että lähteekö koppi ”tuulen mukaan” on myös kiinni vetoautosta. Lyhyt akseliväli autossa tekee vetämisestä epävakaata verrattuna esim pitkään pakettiautoon. Esim lyhyt katumaasturi vrt pitkä pakettiauto tai lava-auto.
Ja tässä sitten päästään jälkeen siihen turvallisuuskysymykseen josta mainitsin jo aiemmin. Eli painavampi koppi suhteessa kevyempään vetoautoon lähtee kyllä helpommin viemään autoa tuulella ja liukkaalla. Kun taas pitkällä akselivälillä oleva painavampi vetoauto on vakaa vetää vaikka on painava lasti perässä.

Meillä esim pitkä Transporter pakettiauto jolla vedetään, painava koppi tai jopa autotraileri autoineen tulee perässä vakaasti. Ei vie koppi autoa edes sivutuulessa koska auton pinta-ala on koppia suurempi.

Eli kun traileria valitsee, on yhdistelmän oltava järkevä. Pienehköön tai tehottomaan vetoautoon ei kannata ostaa isoa koppia vaikka vetomassat riittäisikin.

Harmi että vaatimus ”vetoauton on oltava painavampi kuin perävaunu” on poistunut. Tämä on turvallisuuskysymys joka kannattaa pitää mielessä vaikka ei enää lain mukaan tarvitse olla.

Lähettäjä: rie 
Päivämäärä:   10.6.26 22:34:05

"Harmi että vaatimus ”vetoauton on oltava painavampi kuin perävaunu” on poistunut. Tämä on turvallisuuskysymys joka kannattaa pitää mielessä vaikka ei enää lain mukaan tarvitse olla."

Kysyn kun en tiedä:
Tarkoittaako tuo siis sitä, että aiemmin piti auton omamassan olla suurempi kuin kärryn kokonaismassa tai todellinen massa, vai millä tavalla auton on pitänyt olla perävaunua painavampi?

Päivämäärä:   10.6.26 22:35:33

Mulla kulkee kerrallaan vain yksi hevonen (pihassa niitä on kyllä useampi) ja mulla on isossa kahden hepan Iforissa pitkät puomit. Ihan luksusta, kun mahtuu varustamaan traikussa kisa- ja treenireissuilla helposti. Mahtuu myös kuljettamaan hyvin heinäkuormia yms.
Tykkään, kun hevosella on reilusti tilaa tasapainoitella. Traikku on ostettu silloin, kun oli yksi hevonen vuokrapaikalla ja totesin tämän parhaaksi vaihtoehdoksi jo silloin. Nyt kun hevosmäärä on oman tallin myötä kasvanut, niin eipä siitä ole haittaakaan, että on mahdollisuus kuljettaa kaks kerrallaan :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.