|
Lähettäjä: Päistär
Päivämäärä: 10.6.26 13:35:18
Ne 1-hevosen kapeat kopit kannattaa unohtaa, mutta useimmat hevoset nimenomaan tykkäävät 1,5 hevosen kopissa matkustamisesta, kun tila on niin paljon leveämpi kuin tila 2 hevosen kopissa. En ole itse vielä tavannut yhtään hevosta, joka matkustaisi huonommin 1,5-hevosen kopissa kuin 2-hevosen, mutta en toki ole kaikkia maailman hevosia tavannut. Aika monta hevosta kuitenkin.
Itselläni on ollut 1,5-hevosen koppi 20 vuotta. Omia on tuona aikana ollut 1-3 kerrallaan, nyt on kolme (ja varsa tulossa). On ollut niin harvinaista kahden kuljettaminen omassa harrastamisessa, että ehdottomasti on ollut hyvä valinta tämä. Jos on ollut tarve kuljettaa kahta, olen lainannut kavereilta 2-hevosen traileria, mutta tarve on ollut niin harvoin etten ole harkinnutkaan kopin vaihtoa. Tamman ja maitovarsan kuljettaminen sujuu 1,5-kopissa myös, kunhan kopin kantavuus riittää (tamma n. 500kg, varsa 50-200kg). Huomiona, että taloudellisista syistä olen aina kisannut vain yhdellä hevosella kerrallaan enkä kilpaile kovin kaukana kotoa tai käyn vain yhden yön kisoissa, joten ei ole tarvetta saada valtavaa määrää heinää tai muuta omaisuutta mukaan. Jos kilpailisin kauempana ja useamman yön kilpailuissa, voisi kahden hevosen koppi ollakin tarpeen nimenomaan tilan takia.
Joku ylempänä kyseli polttoaineen kulutuksesta. Omalla 1,5-h yhdistelmällä ja sillä useimmiten lainaamallakin 2-hevosen kopilla on kulutuksessa eroa hieman ajo-olosuhteista riippuen 0,2-0,5l/100km. Näillä dieselin hinnoilla tuo pidemmällä matkalla jo vähän tuntuukin, mutta ei nyt mikään valtava ero. Isoin osa kulutuksen erosta tulee ilmanvastuksesta, kun 2-hevosen koppi on sen verran leveämpi, ei painosta.
Aloittajan kannattaa miettiä oma käyttönsä ja tarpeensa ja valita koppi sen mukaan. 2-hevosen koppi on helpompi ostaa varsinkin käytettynä, koska niitä on niin hyvin tarjolla.
|